Omia kokemuksia UPS:stä Espoossa:
Tilasin kaljaa saksasta UPS:än kotiintoimituksella, 24x0.5l eli kohtalaisen iso ja raskas paketti.
Toimitus on nopea, mutta toimitus kotiin vain arkena, keskellä päivää ja ilman etukäteissoittoa. Eli jouduin taktikoimaan tilauksen tekemisen kanssa niin, että toimitus osuu vapaapäivääni. Onnistuin, ja toimitus oli tarkoitus tehdä Maanantaina klo 9-18
-> Istun koko päivän kotona räpyttämässä F5 kunnes yhtäkkiä ennen kahtatoista seurantaan ilmestyy "vastaannottaja ei ollut kotona, koitetaan toista toimitusta" tjms. UPSilla tuo tarkoittaa seuraavaa päivää.
-> Soitto asiakaspalveluun, ettei varmana ole käynyt ketään ovella
-> Asiakaspalvelu lupaa siirtää asian käsittelyn kuljetusosastolle tjms. jossa selvittävät että mitä vittua ja soittavat sitten, toimitus ehkä onnistuu vielä tänään.
-> Ei soittoa, jään vainoharhaisesti kotiin odottamaan
-> Neljän aikaan UPSin auto ajaa pihaan ja toimittaa paketin "Sori olin tuolla nönnönnöökujalla, ku piti nönnönnöötielle tulla".
Eli UPS töhöilee, lupaa soittaa, ei soita, ilmestyy aikana X paikalle. Jos olisin luottanut UPSän soittavan takaisin kuten lupasivat, olisin hyvin voinut olla tuona aikana X esim. käymässä kaupasta, josta toki voisin hyvin tulla kotiin pakettia vastaanottamaan, muttakun eivät soittaneet ja sain paketin vain omaa vainoharhaisuuttani.
Lisäbonarina se, että paketin koon takia sitä ei voi jostain syystä jättää UPS access pointseihin, vaan olisin joutunut itse hakemaan sen varsin raskaan paketin julkisilla Vantaalta, jonne on autollakin yli 26 kilometriä.
Ihanan ironista oli se, että UPS:än töhöillessä väärässä osoitteessa olin juuri lukemassa hesarin artikkelia siitä, miten vastuu on asiakkaalla:
Miksi kotiinkuljetuksella tilatun paketin saapumisesta ei soiteta etukäteen? Nettishoppailijan kannattaa olla tarkkana toimitusehdoista, jos ei halua ostoksen menevän ohi
Ja niinhän se näköjään todellakin on kuluttajan vastuulla kun ei ne toopet osaa edes karttaa lukea.