Kuriirifirmat: DHL, UPS, DPD, Fedex yms.

Eli mitkä mun vaihtoehdot ovat? Lisäksi sellainen tieto, että maksoin luottokortilla iHerbille.

1. Maksaa.
2. Vänkää vastaan että et maksa... voi johtaa takasin kohtaan 1. tai sitten siihen ettei tarvii maksaa.
3. Ilmota että lähettää laatikon takasin.
4. Älä vastaa mitään... mistä seuraa jonkun ajankuluttua kohta 3. eli paketti palautuu lähettäjälle.

Sitä en sit tiiä et miten saat rahat takasin lähettäjältä. Joku jolla on enemmän tietoa siitä ni vois vastailla että miten homma toimii, vai toimiiko ollenkaan.
 
Maksele senttejä päivittän (tulee kalliiksi prosessoida yritykselle) DHL tilille kunnes lähettävät paketin takaisin iHerbille. Sitten valitat iHerbille DHL:n ryöstömaksuista.
 
Postin kulkemisen vaikeus

Perskeles, paketti lähtenyt torstaina Tanskasta, eikä sen jälkeen mitään päivitystä näkynyt UPS:n sivuilla. Sanotaan siellä kyllä, että saattaa mennä useita päiviä ennen seuraavaa merkintää, mutta aika kummallista kun paketin pitäisi olla perillä huomenna Espoossa. :) Tuoko ne sitä jossain laivakontissa vai vetääkö jostain Haaparannan kautta kuljetusautolla kun näin kauan kestää, että tulee seuraava merkintä. :D

No pistetään nyt tännekin, kun ei mennyt oikeaan threadiin heti ekalla.

Ja miten niin malttamaton? :D
 
Ihan hyvin voi olla että seuraava juttu on että se saapuu Helsinkiin huomenna ja sitten samana päivänä tuodaan sulle.
 
Ihan hyvin voi olla että seuraava juttu on että se saapuu Helsinkiin huomenna ja sitten samana päivänä tuodaan sulle.
dhl expressiin tuli helsingin jälkeen tyyliin 13:34 tampereella kuljetetaan vastaanottajalle 13:35 luovutettu vastaanottajalle (asun itäsuomessa) ja paketti oli mulla käsissä ~13:30
 
Kyllä mäkin uskon, että se huomenna tulee, mutta kun on hieman pikkaisen kalliimpi ostos tulossa, niin se pieni piru siellä takaraivossa haluaa tietää koko ajan missä paketti menee. ;)
 
Vinkkinä jos joku on tilaamassa tavaraa Hermeksen kautta, niin paketin voi hakea pelkällä nimellä lähimmästä matkahuollon pisteestä (entiset Siwat) kun myhermes.de sanoo "Die Sendung liegt am PaketShop zur Abholung bereit."
Eli ei tarvitse odottaa sitä kirjettä tai kysellä erikseen pidempää seurantakoodia joka toimisi Suomen seurannassa.
 
Kysellääs täällä millä firmalla sais lähetettyä näyttistä Ranskaan helposti? Hyvä olis jos maksais alle satasen... (UPS:n alustava hinta-arvio)
 
Kysellääs täällä millä firmalla sais lähetettyä näyttistä Ranskaan helposti? Hyvä olis jos maksais alle satasen... (UPS:n alustava hinta-arvio)

Postilla on helppoa ja halpaa. Ainakin siihen asti kunnes paketti häviää eikä seurantaa ole...
 
Dhl:n 20€ itse tullaus riistomaksu on todellakin poistumassa 1.9.2017 ja kyselinkin dhl:n paspasta voinko hakea jälkikäteen maksun palautusta, johon vastasivat, "eivät koe maksun palautusta aiheelliseksi". Onko joku hakenut tuon maksun palautusta jälkikäteen ja jos on niin minkälaisella menestyksellä? Itseäni edelleen kismittää, että tuo maksu lähes tuplasi oman paketin postikulut aikanaan. Olen kuluttaajasuojasta saanut jo asianumeron eli tapaus on ns. "vireillä", mutta asia jäi siihen vaiheeseen kun en jaksanut silloin alkaa reklamoimaan, nyt olisi aikaa ja inspiraatiota alkaa hakemaan omiaan pois. Dhl paskalafkan kierrän kaukaa tulevaisuudessa ja tilaamatta jää jos ei muita kuriireja ole saatavilla.
 
Onko lähdettä tähän?

Pätkä DHL:n vastauksesta

"
Kiitos yhteydenotosta.



Itsetullauksen palvelumaksusta tultaneen tosiaan luopumaan."

Tuon parempaa lähdettä en nyt löytänyt, taisi joku murossa mainita tuosta maksun poistumisesta 1.9 alkaen.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20170821_092812.png
[UPS] Hieman alkoi jo huolettaa huominen saapumisarvio, kun Glostrupissa ei näkynyt lähtöskannausta, kuten pitäisi, mutta näemmä liikkunut vklp aikanakin :tup:


Edit: Ja nyt sitten DHL:ltä tuli viesti, että toimittaisivat TÄNÄÄN, vaikka pyysin tarkoituksella huomiselle o_O meneekö noi lähimpään Postiin vai yrittääkö DHL uudestaan jossen ole kotona?
 
Viimeksi muokattu:
Äh, ärsyttää DHL. Ensin ilmoittavat että paketti tulee päivänä X. Päivä X sopii itselle ja varaudun olemaan tuona päivänä odottelemassa kotona. No, sitten X:ää edeltävänä päivänä tulee klo 14:00 viestiä että paketti saapuukin tänään, eikä tuossa vaiheessa auta vaihtaa toimituspäivää takaisin alkuperäiseen vaan kuriiri käy ovella koittamassa ihan turhaan (~1 tunti ilmoituksesta). Sitten joutuu taas muuttamaan toimituspäivän alkuperäiseen päivään. No, onneksi DHL:n toimituspäivän muuttaminen on helppoa...
 
Tullauksen palvelumaksu

"Koska kuluttaja ei ollut kuljetussopimuksessa sitoutunut DHL:n luovutuspalveluun eikä siitä veloitettavaan palvelumaksuun, kuluttaja-asiamies katsoi, että DHL:n menettelytapa, jossa yhtiö veloittaa kuluttajilta erillisen luovutuspalvelumaksun tiedoista, jotka ovat välttämättömiä tavaroiden tullauksen kannalta ja joita tietoja kuluttaja tarvitsee lakisääteisen tulliselvityksen tekemistä koskevan velvollisuutensa täyttämistä varten, on sopimusehtokäytäntönä kuluttajien kannalta kohtuuton ja siten kuluttajansuojalain vastainen."
 
Lisähuomiona lopusta:

DHL sitoutui siihen, että yhtiö ei 1.9.2017 lukien veloita kuluttajilta itsetullausta koskevaa luovutuspalvelumaksua tilanteessa, jossa

a) kuluttaja ja DHL eivät ole sopineet luovutuspalvelusta ja sitä koskevasta palvelumaksusta keskenään siten, että luovutuspalvelu on tullut osaksi kuljetus- tai muuta sopimusta, tai

b) verkkokaupan myyjä ei ole ennen kuluttajan tekemää tilaussopimusta ilmoittanut hänelle lähetyskulujen lisäksi veloitettavasta DHL:n luovutuspalvelua koskevasta palvelumaksusta.

Eli jos saavat kaupat lisäämään rimpsun tilaukseen niin voivat jatkaa kiristystä.
 
Omia kokemuksia UPS:stä Espoossa:

Tilasin kaljaa saksasta UPS:än kotiintoimituksella, 24x0.5l eli kohtalaisen iso ja raskas paketti.

Toimitus on nopea, mutta toimitus kotiin vain arkena, keskellä päivää ja ilman etukäteissoittoa. Eli jouduin taktikoimaan tilauksen tekemisen kanssa niin, että toimitus osuu vapaapäivääni. Onnistuin, ja toimitus oli tarkoitus tehdä Maanantaina klo 9-18

-> Istun koko päivän kotona räpyttämässä F5 kunnes yhtäkkiä ennen kahtatoista seurantaan ilmestyy "vastaannottaja ei ollut kotona, koitetaan toista toimitusta" tjms. UPSilla tuo tarkoittaa seuraavaa päivää.
-> Soitto asiakaspalveluun, ettei varmana ole käynyt ketään ovella
-> Asiakaspalvelu lupaa siirtää asian käsittelyn kuljetusosastolle tjms. jossa selvittävät että mitä vittua ja soittavat sitten, toimitus ehkä onnistuu vielä tänään.
-> Ei soittoa, jään vainoharhaisesti kotiin odottamaan
-> Neljän aikaan UPSin auto ajaa pihaan ja toimittaa paketin "Sori olin tuolla nönnönnöökujalla, ku piti nönnönnöötielle tulla".

Eli UPS töhöilee, lupaa soittaa, ei soita, ilmestyy aikana X paikalle. Jos olisin luottanut UPSän soittavan takaisin kuten lupasivat, olisin hyvin voinut olla tuona aikana X esim. käymässä kaupasta, josta toki voisin hyvin tulla kotiin pakettia vastaanottamaan, muttakun eivät soittaneet ja sain paketin vain omaa vainoharhaisuuttani.

Lisäbonarina se, että paketin koon takia sitä ei voi jostain syystä jättää UPS access pointseihin, vaan olisin joutunut itse hakemaan sen varsin raskaan paketin julkisilla Vantaalta, jonne on autollakin yli 26 kilometriä.

Ihanan ironista oli se, että UPS:än töhöillessä väärässä osoitteessa olin juuri lukemassa hesarin artikkelia siitä, miten vastuu on asiakkaalla: Miksi kotiinkuljetuksella tilatun paketin saapumisesta ei soiteta etukäteen? Nettishoppailijan kannattaa olla tarkkana toimitusehdoista, jos ei halua ostoksen menevän ohi

Ja niinhän se näköjään todellakin on kuluttajan vastuulla kun ei ne toopet osaa edes karttaa lukea.
 
Lisähuomiona lopusta:



Eli jos saavat kaupat lisäämään rimpsun tilaukseen niin voivat jatkaa kiristystä.

Se on aika iso jos. Kuitenkaan kauppojen kannalta ei ole fiksua tukea sitä, että tilauksesta suurempi osa summasta menee kuriirille, siinä menee asiakkaat nopeasti kilpailijoille.
 
Alkuviikosta tuli paketti DHL:n kautta ja jäi ALV:tä varten tulliin. Odottelin tähän huhuiltuun 1.9. päivään asti ja soitin juuri aspaan. Sieltä todettiin, että itsetullaus on nykyään maksuton ja pyysi sähköpostiosoitetta, johon nyt odottelen tullaustietojen saapumista. Hieno homma, että DHL korjasti tämän.
 
Alkuviikosta tuli paketti DHL:n kautta ja jäi ALV:tä varten tulliin.
Mielenkiinnosta kyselen mistä porukka tilailee DHL:llä tms. jotain mitä joutuu tullaamaan/alveja maksamaan? :confused:
 
Joissakin Aliexpress kaupoissa DHL toimitus kustantaa vain 5€. Parhaimmillaan DHL-paketti tulee kolmessa päivässä, kun etana-postilla kestää usein sen kolmisen viikkoa.
 
Se on aika iso jos. Kuitenkaan kauppojen kannalta ei ole fiksua tukea sitä, että tilauksesta suurempi osa summasta menee kuriirille, siinä menee asiakkaat nopeasti kilpailijoille.
Näin ja ennen kaikkea, miten joku voi kutsua kiristykseksi maksua, josta selvästi kerrotaan ennen tilausta?

Lisämaksu voi olla ikävä ja tuntua kohtuuttomalta jos siitä ei tiedä etukäteen. Mutta jos tilaat tuotteen ja kassalla sanotaan että "huom. kuljetusyhtiö DHL Express perii 20€ luovutusmaksun ennen tullaustietojen luovuttamista" ja tilaaja tämän hyväksyy, niin miten ihmeessä joku voi sen jälkeen vielä itkeä, että "yhyy, minua kiristetään kun minulta peritään sellainen maksu minkä olen etukäteen hyväksynyt maksavani osana tekmääni sopimustani täysin tietoisena asiasta".
 
Näin ja ennen kaikkea, miten joku voi kutsua kiristykseksi maksua, josta selvästi kerrotaan ennen tilausta?

Lisämaksu voi olla ikävä ja tuntua kohtuuttomalta jos siitä ei tiedä etukäteen. Mutta jos tilaat tuotteen ja kassalla sanotaan että "huom. kuljetusyhtiö DHL Express perii 20€ luovutusmaksun ennen tullaustietojen luovuttamista" ja tilaaja tämän hyväksyy, niin miten ihmeessä joku voi sen jälkeen vielä itkeä, että "yhyy, minua kiristetään kun minulta peritään sellainen maksu minkä olen etukäteen hyväksynyt maksavani osana tekmääni sopimustani täysin tietoisena asiasta".
Siitähän tässä on ollut juttua että se on kiristystä kuten kuluttasuojapuolikin on sanonut koska missään ei siitä kerrottu. Itsehän sain myyjäliikkeen maksamaan tuon tullauskiristysmaksun minulle kun kahdesti sain casen elevatettua. Ja siis ne maksoi tullausmaksun koska oli pienempi kuin kiristysmaksu.
 
Tuskinpa tuota mikään kauppa tulee sivuille lisäämään. Miksi kertoa maksusta ja karkoittaa osa asiakkaista kun mainitsematta asiakkaan ei tarvitse maksaa?

Jos taas DHL yrittää pakottaa myyjät mainitsemaan asiasta niin eiköhän siinä vaiheessa vaihdu kuriiri. Aiemmin varmaan myyjät käytti DHL:ää nimenomaan kun eivät tienneet että vastaanottajalle tulee ylimääräisiä maksuja. Todennäköisesti tämä maksukin nyt poistui sen takia kun tarpeaksi moni valitti myyjille ja myyjillä alkoi olla painetta vaihtaa kuriiria -> DHL:n pakko reagoida ja poistaa maksu.
 
Jos taas DHL yrittää pakottaa myyjät mainitsemaan asiasta niin eiköhän siinä vaiheessa vaihdu kuriiri. Aiemmin varmaan myyjät käytti DHL:ää nimenomaan kun eivät tienneet että vastaanottajalle tulee ylimääräisiä maksuja. Todennäköisesti tämä maksukin nyt poistui sen takia kun tarpeaksi moni valitti myyjille ja myyjillä alkoi olla painetta vaihtaa kuriiria -> DHL:n pakko reagoida ja poistaa maksu.

Eiköhän motivaattorina ole ollut kilpailu- ja kuluttajaviraston lausunto kuten säikeessä on mainittu. Itse en jaksa uskoa siihen että joku iherb tai vastaava alkaisi vaihtamaan kuriiria Suomen asiakkaiden takia.
 
Mitenkäs olette menetelleen tulliin jääneiden tavaroiden asiakirjojen kanssa.

paketti tulollaan ja tuli sunnuntaina jo helsinkiin kiinasta, tänään aamusta ollut turussa ja DHL sivuilla lukee "Tullauskäsittely käynnissä".

Tuli tekstiviesti lähetä hetu ja s.posti päläpälä ja niin tein, mutta jätin toimittamatta kuitit mitä pyysi seuraavassa viestissä.
Lukekoon paketin kannesta. Onko muilla käynyt usein niin että ei ole tarvinnut toimittaa kuitteja vaan lukevat paketin kannesta?

Sillä tiedän että paketin kannessa pitäisi olla lappu tuosta aiheesta.

Toki eipä siinä, huomiseksi tuo sivu tuota lupaa toimitettavaksi mutta kärsimätön on kärsimätön
 
Mitenkäs olette menetelleen tulliin jääneiden tavaroiden asiakirjojen kanssa.

paketti tulollaan ja tuli sunnuntaina jo helsinkiin kiinasta, tänään aamusta ollut turussa ja DHL sivuilla lukee "Tullauskäsittely käynnissä".

Tuli tekstiviesti lähetä hetu ja s.posti päläpälä ja niin tein, mutta jätin toimittamatta kuitit mitä pyysi seuraavassa viestissä.
Lukekoon paketin kannesta. Onko muilla käynyt usein niin että ei ole tarvinnut toimittaa kuitteja vaan lukevat paketin kannesta?

Sillä tiedän että paketin kannessa pitäisi olla lappu tuosta aiheesta.

Toki eipä siinä, huomiseksi tuo sivu tuota lupaa toimitettavaksi mutta kärsimätön on kärsimätön
Eipä siinä, tänään aamulla oli vaihtunut "Tullauskäsittely valmis" teksti ensimmäiseksi, ja 24 tuntia tuohon menikin. Milloinkohan saa mennä hakemaan :p
 
Paketti postitettu eilen puolenpäivän aikaan Saksan Amazonilta ja tänään pitäisi tulla perille DHL Expressillä. Nopeaa toimintaa jos nyt pitää kutinsa tuo toimitus. DHL:n On-delivery härpäke tosin vaati useamman yrityksen ennenkuin antoi muuttaa toimitustapaa.

Mainittakkoon ihan vertailun vuoksi että about samoihin aikoihin Verkkikseltä postitettu paketti ei ole vielä edes Itellapostin hallussa. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Paketti postitettu eilen puolenpäivän aikaan Saksan Amazonilta ja tänään pitäisi tulla perille DHL Expressillä. Nopeaa toimintaa jos nyt pitää kutinsa tuo toimitus. DHL:n On-delivery härpäke tosin vaati useamman yrityksen ennenkuin antoi muuttaa toimitustapaa.

Yleensä on pitänyt, kun toimitus ollut Turun seudulle (kaikki paketit tullee kuitenkin HEL:in kautta). Toimitusosoitteen muutokset joskus aiheuttaa viiveen toimitukseen, vähintään päivän.
 
DHL toi tänään pienen paketin. Toimitus sovittiin etukäteen puhelimessa ja aika lailla minuutilleen oli paketti ovella. Valitettavasti odotan isompaa ja kalliimpaa pakettia, joka onkin sitten DPD:ltä eli Suomen päässä PostNordilta. Pelottaa jo nyt, minkälainen show on edessä ja saanko pakettia ollenkaan. Tänään tuli kysely toimitusajasta, joka sitten muuttui muotoon paketti viivästyy. Noh, yritin muuttaa toimitusaikaa seuraavalle päivälle verkkopalvelussa, mutta muutoksista ei tule mitään merkintää näkyviin, joten oletan, että yrittävät toimittaa huomenna väärään aikaan.

Puhelinpalveluun jaksoin puoli tuntia jonottaa - tuloksetta. Rahaa menee, ei pääse läpi. Olisin voinut itse asiassa ihan hyvin ajaa terminaalille, mutta verkkosivuilla käsketään soittaa ensin aspaan. Joo, ihan hyvä, jos siellä vain olisi henkilökuntaa enemmän kuin nolla tai joku yksittäinen narkolepsiasta kärsivä. Ennustukseni on tällä hetkellä se, että pakettia yritetään toimittaa tai "toimittaa" huomenna, ja sitten se päätyy johonkin limboon. Pistän loton vetämään, jos saan sen edes terminaalista ongittua huomenna.
 
Tilasin Isosta-Britanniasta tavaraa perjantaina, ja paketti lähti liikkeelle maanantaina DHL Expressillä. Eilen 6.9. aamuyöstä noin neljän aikaan paketti on lähtenyt Brysselistä jonnekin, mutta sen jälkeen ei ole enää tullut tietoja. Mihinkä paketit yleensä tuolta Brysselistä menevät seuraavaksi?
 
Tilasin Isosta-Britanniasta tavaraa perjantaina, ja paketti lähti liikkeelle maanantaina DHL Expressillä. Eilen 6.9. aamuyöstä noin neljän aikaan paketti on lähtenyt Brysselistä jonnekin, mutta sen jälkeen ei ole enää tullut tietoja. Mihinkä paketit yleensä tuolta Brysselistä menevät seuraavaksi?
Veikkaan että lähti johonki pohjoismaihin tulevaan rekkaan joka avataan eka kerran Tanskassa, Ruotsissa tai vasta Suomessa. Riippuen sisällön määränpäistä.

Edit:
DHL Global Forwarding
DHL on johtava rahdinkuljettaja, joka koordinoi ja kuljettaa tehokkaasti lähetyksiä maailmanlaajuisesti. Kokomme ja kokemuksemme pohjalta pystymme räätälöimään kilpailukykyisiä ratkaisuja kaikille asiakkaillemme.

Tuon kun laittaa mapsiin hakuun niin voi arvata mihin se rekka seuraavaksi pysähtyy.
 
Ups pitäs hakea paketti kotoa kyytiin. Jotenkin olen epäileväinen tähänkin hommaan. E:tuli tuplat
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Veikkaan että lähti johonki pohjoismaihin tulevaan rekkaan joka avataan eka kerran Tanskassa, Ruotsissa tai vasta Suomessa. Riippuen sisällön määränpäistä.

Edit:
DHL Global Forwarding
DHL on johtava rahdinkuljettaja, joka koordinoi ja kuljettaa tehokkaasti lähetyksiä maailmanlaajuisesti. Kokomme ja kokemuksemme pohjalta pystymme räätälöimään kilpailukykyisiä ratkaisuja kaikille asiakkaillemme.

Tuon kun laittaa mapsiin hakuun niin voi arvata mihin se rekka seuraavaksi pysähtyy.

Joo, vieläkään ei ole tullut uusia päivityksiä Brysselin jälkeen. Ajattelin alkuviikosta saavani paketin jo tänään perjantaina, mutta näyttää pahasti siltä, että taidan saada sen vasta maanantaina.
 
Ups pitäs hakea paketti kotoa kyytiin. Jotenkin olen epäileväinen tähänkin hommaan. Jättääkö usein hakematta?
 
Ups pitäs hakea paketti kotoa kyytiin. Jotenkin olen epäileväinen tähänkin hommaan. Jättääkö usein hakematta?
Oman yhden kerran postituskokemuksen perusteella veikkaisin, että vastaa aikalailla UPSin muuta palvelutasoa alueella. Täällä UPSia hoitaa alihankkija, joka yleensä muutenkin toimii ihan ok. Soitin UPSin aspaan ja sovin noudon iltapäivälle. Kuriiri soitti yhden aikaan, että olisi nyt tulossa hakemaan paketin ja varmisti, että olen kotona. Tulikin sitten sovitusti vartin päästä tästä ja paketti lähti matkaan.
 
No ainakin nyt ollaan jo myöhässä aikataulusta kun piti 9-11 välis se hakea. Vois niiku vaikka soittaa jos ei oo aikomustakaan tulla sitä hakemaan. Jotenkin arvasinkin että vituksi tääkin menee.
 
Tullauksen palvelumaksu

"Koska kuluttaja ei ollut kuljetussopimuksessa sitoutunut DHL:n luovutuspalveluun eikä siitä veloitettavaan palvelumaksuun, kuluttaja-asiamies katsoi, että DHL:n menettelytapa, jossa yhtiö veloittaa kuluttajilta erillisen luovutuspalvelumaksun tiedoista, jotka ovat välttämättömiä tavaroiden tullauksen kannalta ja joita tietoja kuluttaja tarvitsee lakisääteisen tulliselvityksen tekemistä koskevan velvollisuutensa täyttämistä varten, on sopimusehtokäytäntönä kuluttajien kannalta kohtuuton ja siten kuluttajansuojalain vastainen."
Hupsista, eihän sen näin pitänyt mennä. Tämä oli monen muron mielestä ihan jees ja olin aivan väärässä siinä, että tämä voisi olla jopa laiton käytäntö.

Minulla ei toki ole sen suurempaa kompetenssia tähän asiaan kuin vahva oikeustaju, analyyttinen mieli ja yleistä elämänkokemusta. Olen silti edelleen sitä mieltä, että tämä DHL:n riistomaksu "palvelusta" eli kuluttajan kyykyttämisestä voisi hyvinkin myös monen ammattimaisemman tulkinnan mukaan olla jonkin muunkin lain kuin kuluttajansuojalain vastainen. Mutta se siitä jäykän asiallisesta ja aikuisesta perspektiivistä.

Näin vähän anarkistisemmasta näkökulmasta vähintäänkin suoraa vittuilua se on. Ensin pakotetaan maksamaan joka kerta kaikki kiltisti 100% sääntöjen mukaan(ellei halua todistettavasti syyllistyä petokseen), kun muiden firmojen kyydissä todennäköisesti välttyisi maksamasta turhia muutaman euron alveja, jotka käytetään pakoloisten hyysäämiseen. Tämän päälle vielä joutuu maksamaan palvelumaksua siitä, että tuli poratuksi perseeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Briteistä lähetetty, keskiviikkona aamuyöllä Brysselistä lähtenyt DHL Express -paketti oli eilen sunnuntaina illalla saapunut Helsinkiin. Sen jälkeen ei ole kuitenkaan tapahtunut mitään. Pakettia ei ole käsitelty eikä se ole lähtenyt Helsingistä seurannan mukaan. Asun siis Pirkanmaalla, joten luulisi sen tulevan Tampereellekin. Saa nähdä, koska se oikein saapuu.
 
-> Ei soittoa, jään vainoharhaisesti kotiin odottamaan

Oletusarvo on että UPS:ltä ei kuskit ikinä soita, niillä ei ole firman puolesta puhelimia, eikä aspa edes tiedä kuskien numeroita. Eli jos kuski sattuu soittamaan toimituksesta, se on toki kivaa muttei tosiaan oletus.
 
Oletusarvo on että UPS:ltä ei kuskit ikinä soita, niillä ei ole firman puolesta puhelimia, eikä aspa edes tiedä kuskien numeroita. Eli jos kuski sattuu soittamaan toimituksesta, se on toki kivaa muttei tosiaan oletus.

Tässä tapauksessa kuskin töhöiltyä väärään osoitteeseen aspa lupasi, että kuski soittaa sopiakseen toisen toimituksen. Voi tietysti olla, että aspa vain valehteli päästäkseen asiakkaasta eroon kuitenkin hyvin tietäen, ettei sieltä mitään soittoa tule.

Oli kuinka vaan, niin haistakoot paskan.
 
Briteistä lähetetty, keskiviikkona aamuyöllä Brysselistä lähtenyt DHL Express -paketti oli eilen sunnuntaina illalla saapunut Helsinkiin. Sen jälkeen ei ole kuitenkaan tapahtunut mitään. Pakettia ei ole käsitelty eikä se ole lähtenyt Helsingistä seurannan mukaan. Asun siis Pirkanmaalla, joten luulisi sen tulevan Tampereellekin. Saa nähdä, koska se oikein saapuu.

Kappas, nyt seuranta yhtäkkiä ilmoittaakin lähetyksen olevan kuriirin kyydissä ja toimituksen käynnissä. Ajattelin, että sieltä tulee joku toimitusvaihtoehtoviesti, kuten joskus 2014, kun viimeksi DHL:llä tavaraa tilasin, mutta ei näköjään. No, ei se sinänsä haittaa, mutta ilmeisesti paketti on voinut jo eilen olla Tampereella, ja olisin voinut noutaa sen Pirkkalasta, jossa DHL:llä ainakin silloin 2014 oli joku toimipiste, josta sen sai noudettua.
 
Yleensä tulee tekstiviesti jossa on linkki webbisivulle josta voi muokata toimitusvaihtoehtoja. Oliko puhelinnumero oikein tilauksen tiedoissa?
 
Oli näköjään sen firman, josta tavaran tilasin, sivuille tallentunut muodossa 358-358441234567, kun olin syöttänyt sen kansainvälisessä muodossa, mutta sivusto oli itsekin lisännyt sinne maatunnuksen. Silti tuosta nyt luulisi pystyvän päättelemään. Lisäksi sivusto ei hyväksynyt osoitetietoihin ääkkösiä, joten nimeni ja osoitteeni jouduin antamaan a:lla korvattuna, jolloin osoitteeni eräs sana tarkoittaa eri asiaa kuin ä:n kanssa. Toivottavasti se löytää silti tänään perille, vaikka saanhan sen sitten vaikka sieltä Pirkkalasta huomenna.

Mutta outoa tosiaan oli se, että viimeisin päivitys ennen tuota kuriirin kyydissä -päivitystä oli se, että paketti on saapunut Helsinkiin. Sen jälkeen ei tullut mitään käsitelty- tai lähtenyt Helsingistä -päivityksiä.
 
Oli näköjään sen firman, josta tavaran tilasin, sivuille tallentunut muodossa 358-358441234567, kun olin syöttänyt sen kansainvälisessä muodossa, mutta sivusto oli itsekin lisännyt sinne maatunnuksen. Silti tuosta nyt luulisi pystyvän päättelemään. Lisäksi sivusto ei hyväksynyt osoitetietoihin ääkkösiä, joten nimeni ja osoitteeni jouduin antamaan a:lla korvattuna, jolloin osoitteeni eräs sana tarkoittaa eri asiaa kuin ä:n kanssa. Toivottavasti se löytää silti tänään perille, vaikka saanhan sen sitten vaikka sieltä Pirkkalasta huomenna.

Mutta outoa tosiaan oli se, että viimeisin päivitys ennen tuota kuriirin kyydissä -päivitystä oli se, että paketti on saapunut Helsinkiin. Sen jälkeen ei tullut mitään käsitelty- tai lähtenyt Helsingistä -päivityksiä.
Itsellä seisoi paketti joko tullissa tai tampereella (en muista kummassa oli "jumissa") kunnes sain paketin käteen ja sen jälkeen kirjautui kohdat itäsuomessa, toimituksessa ja luovutettu aikaleimoille jotka oli n. 10min sisään ja kaikki sen jälkeen kun paketti jo oli mulla. Tällä kuriirilla ei edes ollu mitään laitetta (tai se oli rikki) millä kirjata vaan allekirjoitin johonkin käsinkirjoitettuun lappuun jossa oli lähetystunnus ja nimenselvennys.
 
Omia kokemuksia UPS:stä Espoossa:

Tilasin kaljaa saksasta UPS:än kotiintoimituksella, 24x0.5l eli kohtalaisen iso ja raskas paketti.

Toimitus on nopea, mutta toimitus kotiin vain arkena, keskellä päivää ja ilman etukäteissoittoa. Eli jouduin taktikoimaan tilauksen tekemisen kanssa niin, että toimitus osuu vapaapäivääni. Onnistuin, ja toimitus oli tarkoitus tehdä Maanantaina klo 9-18

-> Istun koko päivän kotona räpyttämässä F5 kunnes yhtäkkiä ennen kahtatoista seurantaan ilmestyy "vastaannottaja ei ollut kotona, koitetaan toista toimitusta" tjms. UPSilla tuo tarkoittaa seuraavaa päivää.
-> Soitto asiakaspalveluun, ettei varmana ole käynyt ketään ovella
-> Asiakaspalvelu lupaa siirtää asian käsittelyn kuljetusosastolle tjms. jossa selvittävät että mitä vittua ja soittavat sitten, toimitus ehkä onnistuu vielä tänään.
-> Ei soittoa, jään vainoharhaisesti kotiin odottamaan
-> Neljän aikaan UPSin auto ajaa pihaan ja toimittaa paketin "Sori olin tuolla nönnönnöökujalla, ku piti nönnönnöötielle tulla".

Eli UPS töhöilee, lupaa soittaa, ei soita, ilmestyy aikana X paikalle. Jos olisin luottanut UPSän soittavan takaisin kuten lupasivat, olisin hyvin voinut olla tuona aikana X esim. käymässä kaupasta, josta toki voisin hyvin tulla kotiin pakettia vastaanottamaan, muttakun eivät soittaneet ja sain paketin vain omaa vainoharhaisuuttani.

Lisäbonarina se, että paketin koon takia sitä ei voi jostain syystä jättää UPS access pointseihin, vaan olisin joutunut itse hakemaan sen varsin raskaan paketin julkisilla Vantaalta, jonne on autollakin yli 26 kilometriä.

Ihanan ironista oli se, että UPS:än töhöillessä väärässä osoitteessa olin juuri lukemassa hesarin artikkelia siitä, miten vastuu on asiakkaalla: Miksi kotiinkuljetuksella tilatun paketin saapumisesta ei soiteta etukäteen? Nettishoppailijan kannattaa olla tarkkana toimitusehdoista, jos ei halua ostoksen menevän ohi

Ja niinhän se näköjään todellakin on kuluttajan vastuulla kun ei ne toopet osaa edes karttaa lukea.

Mulla oli DHL:n kans vähän samantyylistä touhua pariinkin kertaan. Ensin kyttäsin myös koko (arvioidun toimitus-)päivän kämpillä. En ymmärrä miksei nuo voi antaa edes jotain tarkempaa arviota saapumisajasta kuin 9.00-17.00. Kuinka helvetin vaikeaa olisi laittaa esim. tekstiviesti tulevasta toimituksesta 1 tai 2h tarkkuudella tai näin 2010-luvun loppupuolen kunniaksi puhelimet kuskeille, jotta voisivat soittaa etukäteen tai viimeistään siinä tilanteessa jos asiakas ei ole kotona. Noh, siinähän kävi juuri niin kuin sullakin eli lopulta kukaan ei käynyt ovella, mutta netissä luki "ensimmäinen toimitusyritys tehty". Soitin viiden minuutin sisällä asiakaspalveluun, mutta ei voinut kuulemma muuta kuin odottaa seuraavaan toimistusyritykseen, joka on seuraavana päivänä klo 9.00-17.00 :D

Toisella kertaa vaihdoin toimitusosoitteen alkuperäisestä 500 metriä etelään ja tämän takia toimitukseen tuli kahden päivän viive. Lopulta paketin vastaanottaja "piipahti" päivän aikana yhden kerran jossain ja tokihan toimitusta oltiin yritetty juuri silloin. Noh, seuraavana päivänä onneksi onnistui. Silloinkin 2h myöhemmin kuin edellisenä eli hyvin hankala näitä on arvioida etukäteen.

Molemmissa tapauksissa laitoin jonnekin lisätietoihin soittopyynnön ennen toimitusta, mutta ne kaikuivat kuuroille korville (tai sokeille silmille). UPS on toimittanut minulle yhden kerran. Kuski soitti etukäteen, kysyi olenko kotona ja toi paketin. Kaippa nämä ovat paljolti tuurista ja kuskin viitseliäisyydestä kiinni. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 392
Viestejä
4 511 179
Jäsenet
74 361
Uusin jäsen
liam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom