Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Eka lause: Sarjapainoja saa ylös maksimivoimaa kehittämällä. Jos ei oo maksimivoimaa, niin ei ole sarjapainojakaan, eikä ole mahdollista olla nopeusvoimaakaan. Maksimit siirtyy sarjapainoihin TASAN AINA, eli mitä isompi maksimi, sitä isommat sarjapainot tai sit sitä enempi toistoja edellisillä jne... Mut ihan mitkä tahansa sattuu sarjapainot / treenitavat ei siirry maksimeihin.
Eli henkilöllä joka ei tee tietoisesti ykkösiä kakkosia kolmosia tai edes mene toistoissa alle kuuden ei voi olla vahva tahi hänellä ei maksimivoimat kehity ?. Itsellä on kyllä penkki kehittynyt aloitusajoista aika kivasti vaikken ole koskaan mennyt alle kuuden toistoilla.

Ihan mielenkiintoinen ajatus. Kun aloitin itse treenaamisen 30 vuotta sitten, penkkasin 42,5kg. Eli koska en ole tietoisesti kehittänyt maksimivoimaa vaan tehnyt aina pitkähköjä sarjoja niin varmaan edelleen penkkimaksimini on sen 42,5kg. Tarviipa tänään testata.

Viimeksi muokattu:
@latexii Älä nyt viitti. Ihan mitkä tahansa sattuu = perus randomitreenailu ja kenties ajattelematta tarkemmin ja ilman variaatioita jne. Kehittyy toki vaikka kyykkimistä kuvittelemalla (siis pelkällä mentaaliharjoittelulla) tiettyyn pisteeseen ja jossain määrin hitaasti. Mutta toi nyt on voimaharjoittelun ja urheiluvalmennuksen (lajissa kuin lajissa) ihan perusjuttuja, et helpoin tapa kehittää sarjapainoja/tv. on panostaa maksimin kehitykseen, koska maksimivoima toimii pohjana nopeusvoimalle ja vielä ei oo siitä ollut missään urheilulajissa haittaakaan ml. maratonjuoksu.

Kaikki ketkä salilla aloittaa, niin niillä nyt kehittyy asia x vaikka tankoo kattomalla ja tarpeeks pitkään ku käy, niin yleensä kehitys jatkuu (varsinki testoa piikittelemällä, jos ei muuten osaa voimistua). Mut silti tavan kukkakepeillä kehitys tyssää keskimäärin vaikka penkissäkin 100...120 kiloon ku ne ei vaan tajuu treenaamisesta mitään. Esim. yhdet penkkiveljekset aloitti 20 kilolla kumpikin ja tavoitteli kymmenkunta vuotta satkua aina 3x10 tekemällä mut koskaan ei tullu kummallakaan, jäivät 90 ja 95 kg nurkille ja paskoivat olkapäänsäkin, toinen lopetti ja toinen jumppailee jotain satujumppia nykyään. Silti aika hyvä, ku 4,5-kertaistivat voimansa? Sillon kun mä alotin salilla, niin alotin G6:n kyykyt 40 kilosta vaan 5 x kymppejä tekemällä ja 9 kuukaudessa oli 140 kg 1RM mut tyhmä mä silti olin ku niin tein, joskin oppihan siinä jollain tapaa välttävästi kyykkäämään ku 3 x viikossa veti 5x10 + lämppäsarjat.

Statistiikka

Viestiketjuista
288 505
Jäsenet
79 503
Uusin jäsen
Nebo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom