Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

juoksemalla sain peruskuntoon todella suuren kehitysloikan ja sitä kautta voimailuihinkin.
Saa varmasti. Siinä on vain sellainen juttu että on tosi kuluttava treenimuoto jos tekee sen väärin. Kun katsoo miten eri tavoilla ihmiset kävelevätkin, niin ei ole vaikeaa päätellä että monella menisi se juoksukin päin persettä. Ja on se kuluttava vaikka tekisi oikeinkin. Samalla tavalla kävelystäkin on eri muotoja, se tuntuu hieman eri tavalla kropassa riippuen siitä käveleekö joku 4km/t vaiko 7km+/t esim. Toisessa hyödynnetään aktiivisesti koko kroppaa, toisessa vaaputaan eteenpäin.

Saa varmasti. Siinä on vain sellainen juttu että on tosi kuluttava treenimuoto jos tekee sen väärin. Kun katsoo miten eri tavoilla ihmiset kävelevätkin, niin ei ole vaikeaa päätellä että monella menisi se juoksukin päin persettä. Ja on se kuluttava vaikka tekisi oikeinkin. Samalla tavalla kävelystäkin on eri muotoja, se tuntuu hieman eri tavalla kropassa riippuen siitä käveleekö joku 4km/t vaiko 7km+/t esim. Toisessa hyödynnetään aktiivisesti koko kroppaa, toisessa vaaputaan eteenpäin.

Molemmat noista ja mikä vaan pitää aloittaa hiljalleen nousujohteisesti + sopivan vaihtelevasti. Ja vaikkapa takaperin juoksemalla saa aika hyvin vahvisteltua niitä paikkoja, mitkä etuperin juoksemalla yleensä rasittuu liikaa.

Tosiaan, eihän kukaan salia aloittaessa kokeile "Jospa aloittaisin harrastuksen sikakyykyllä" vaan kyllä se kannattaa totutella tyyliin tangolla ensin ja tekniikka edellä. Kun katsoo miten ihmiset kyykkii vaikka ois käyny pitkäänkin salilla... Juoksu ei eroo mitenkään sen suhteen. Kävely on armollisempaa ja salilla kyykynkin sijaan voi tehdä saattohoito-osastolla vaikka jotain pädillä varustettuja jalkamasiinoita, joissa näkyy näytöllä jäniksiä ja kilpikonnia kevennyksenä samalla kun ei tarvi edes laskee itte toistoja.

Ja se on muuten niinkin, että kävely ei kehitä juoksua, mutta juoksu kehittää kävelyä. Kuten kympin setit salilla ei kehitä ykkösiä, mut ykköset kehittää kympin setteihin lisää toistoja tai reserviä tai sarjapainoa.

@Thantos Ei siirtyny 2-3 h kävelyt (onhan niistä taatusti hyötyä ollut) yhtään ainakaan juoksuun, juoksemalla sain peruskuntoon todella suuren kehitysloikan ja sitä kautta voimailuihinkin. Voi toki johtua genetiikasta kun kilpajuoksijasuvusta olen, että tuo sopii ja kehittää mut eipä niillä pelkillä askeleilla hirveen pitkälle pötkitä jos/kun kehittyä haluaa, kun ihminen tottuu. Itte koitan nyt tasapainotella voimanoston oheen oikean määrän pk-juoksua, pk-sisäsoutua, vauhti- ja maksimikestävyysjuoksua. Ei kävelystä paljo oo iloa kun ei nosta sykettä tarpeeks ja kyl ihmisrassu kaipaa kehittyäkseen noita viimeisimmäksi mainittuja tai muuten tottuu aika nopeesti "siihen samaan". Ärsykevaihtelua, kuten voimapuolellakin... Vituttaa vaan et tuli 10+ vuotta käveltyä ihan vitusti ja siit ei ollu ilmeisesti mitään hyötyä. Hierojakin + kaikki kanssatreenaajat hoki et juoksu on huonoo tohon lajiin ja kävely hyvä. Kai nyt ku ne ei ite jaksa juosta yhtään. Fillarointi on silleesti ok ku vetää pk:t ja kovat lenkit mut ei oikein hyväks mun ranteille tai selälle pidemmän päälle.
Tai ehkä sillä 10v reippaalla kävelyllä tuli tehtyä hyvä peruskunto sinne pohjalle...

Tai ehkä sillä 10v reippaalla kävelyllä tuli tehtyä hyvä peruskunto sinne pohjalle...
Joo, itsekin olen reippaalla tietokoneella istumisella luonut hyvän peruskunnon pohjalle. Okei, ei lähdetä nyt trollaus linjalle - kävely on tosi kiva juttu ja jos se on ainut mikä liikuttaa henkilöä niin sitten tee sitä mutta ei sillä mitään ihmeitä todellakaan tehdä. Kävely on muutenkin vähän sellainen asia mikä pitäisi olla ihan jokaiselle ihmiselle täysin arkipäiväinen elämään kuuluva asia mitä ei edes lasketa mihinkään urheiluun taikka liikuntaan.

Joo, itsekin olen reippaalla tietokoneella istumisella luonut hyvän peruskunnon pohjalle. Okei, ei lähdetä nyt trollaus linjalle - kävely on tosi kiva juttu ja jos se on ainut mikä liikuttaa henkilöä niin sitten tee sitä mutta ei sillä mitään ihmeitä todellakaan tehdä. Kävely on muutenkin vähän sellainen asia mikä pitäisi olla ihan jokaiselle ihmiselle täysin arkipäiväinen elämään kuuluva asia mitä ei edes lasketa mihinkään urheiluun taikka liikuntaan.
Mitä enemmän tulee ikää niin sitä enemmän se kävelykin käy liikunnasta. Sen kävelyn voi myös ottaa alkulämppänä osana sitä salitreeniä. Itse esim. kävelen salille ja himaan aina kun mahdollista autoilun sijasta.

Ainakin huippuvalmentaja Alan Couzens sanoo, että alle 50 maksimihapenotolla pystyy vielä hyvin peruskuntolenkit tekemään kävellen. Myös loistava tapa tehdä useamman tunnin lenkkejä, juosten on ainakin viikottain tehtynä tosi rasittavia. Ja toki siihenkin saa haastetta kävelemällä maastossa tai vaikka lisäpainojen kanssa.

Haluan pudottaa painoa. Aiemmin olen ollut Cambridge-kuurilla jossa syötiin heidän omia (aika kalliita 3-4€/kpl) pussikeittoja. Ne sopivat minulle hyvin, kiehuva vesi & pussikeitto tuoppiin ja kurkusta alas neljä kertaa päivässä. Alussa oli nälkä pari päivää, mutta sitten mielen valtasi virkeys jonka olin jo unohtanut. Energiaa riitti vaikka kuinka!

Saako vastaavia keittoja isosta ruokakaupasta? Mitä merkkejä suosittelette? Ajattelin näin aluksi olla vain viikon "paastolla" ja siirryn sitten normaaliin kotiruokaan ja kohtuu annoksiin.

pystyy vielä hyvin peruskuntolenkit tekemään kävellen.
En tiedä teistä, mutta itse saan ainakin niin paljon vauhtia kävellenkin että todellakin käy kuntoilusta. Ei sillä että vetäisin lenkkiä kun on muutakin liikuntaa, mutta polkukävely tekee hyvää jaloille ja koordinaatiolle. Ehkä kokeilen vielä joku kevät/kesä myös polkujuoksua, se kun on paljon kevyempää kuormitukseltaan kuin kovalla alustalla juokseminen. Toimii toki lumessakin.

En tiedä teistä, mutta itse saan ainakin niin paljon vauhtia kävellenkin että todellakin käy kuntoilusta. Ei sillä että vetäisin lenkkiä kun on muutakin liikuntaa, mutta polkukävely tekee hyvää jaloille ja koordinaatiolle. Ehkä kokeilen vielä joku kevät/kesä myös polkujuoksua, se kun on paljon kevyempää kuormitukseltaan kuin kovalla alustalla juokseminen. Toimii toki lumessakin.

Mä tykkään polkujuoksusta tosi paljon. Siinä on pohja pehmeämpi, joka vähentää rasitusta nivelille jne. Sen lisäksi polku on vaihtelevampi, joten henkisesti pitää keskittyä siihen mitä tekee mutta maisemia ja eläimiä voi välillä vähän ihailla.

ikävä kyllä kausi on vähän lyhyt varsinkin jos ei halua juosta pimeällä tai märällä pohjalla (varsinkin märät juuret on tosi liukkaita, joskus myös kalliot). Menee aika pitkälle kevääseen että polut kuivuu ja syksyllä tulee pimeä aikaisin. Joten suosittelen pitäviä kalvollisia kenkiä ja otsalamppua.

Haluan pudottaa painoa. Aiemmin olen ollut Cambridge-kuurilla jossa syötiin heidän omia (aika kalliita 3-4€/kpl) pussikeittoja. Ne sopivat minulle hyvin, kiehuva vesi & pussikeitto tuoppiin ja kurkusta alas neljä kertaa päivässä. Alussa oli nälkä pari päivää, mutta sitten mielen valtasi virkeys jonka olin jo unohtanut. Energiaa riitti vaikka kuinka!

Saako vastaavia keittoja isosta ruokakaupasta? Mitä merkkejä suosittelette? Ajattelin näin aluksi olla vain viikon "paastolla" ja siirryn sitten normaaliin kotiruokaan ja kohtuu annoksiin.
Älkää nyt pahoittako mieltä kukaan, mutta nyt kysyn "Ei ***tana, mistä näitä riittää?"

Tollaset 600 kcal/d (pahimmillaan vissiin 400 kcal/d ja parhaimmillaan 800?) hevonperseohjelmat ja niiden markkinointi pitäis kieltää lailla kun on ihan ****n epäterveellisiä. Koittakaa nyt pistää sinne kaaleppiin isoilla kirjaimilla, että noissa kitudieeteissä lähtee toden totta painoa kyllä, mutta sen kustannukset on ihan hiton korkeet kun häippäsee vaivalla kasvatettu lihasmassakin + hormonitoiminta ja aineenvaihdunta sekä vastustuskyky pistetään ihan persiilleen + pahimmillaan joku vakava elimellinen vajaatoiminta pidemmän päälle. Ei ole mun 1500 kcal/d teho-osastokommentista montaakaan päivää...

Älkää nyt pahoittako mieltä kukaan, mutta nyt kysyn "Ei ***tana, mistä näitä riittää?"

Tollaset 600 kcal/d (pahimmillaan vissiin 400 kcal/d ja parhaimmillaan 800?) hevonperseohjelmat ja niiden markkinointi pitäis kieltää lailla kun on ihan ****n epäterveellisiä. Koittakaa nyt pistää sinne kaaleppiin isoilla kirjaimilla, että noissa kitudieeteissä lähtee toden totta painoa kyllä, mutta sen kustannukset on ihan hiton korkeet kun häippäsee vaivalla kasvatettu lihasmassakin + hormonitoiminta ja aineenvaihdunta sekä vastustuskyky pistetään ihan persiilleen + pahimmillaan joku vakava elimellinen vajaatoiminta pidemmän päälle. Ei ole mun 1500 kcal/d teho-osastokommentista montaakaan päivää...
Höpöhöpö, ei tuollasella paastolla ikuisesti olla. Ehkä siinä on haittoja jos käy kuntosalilla ja kuluttaa paljon, mutta minun tilanne ei ole sellainen. Suosittelen paastoa lämpimästi normaali ihmisille ja olen ihan konkreettiseti huomannut sen edut.

Jep, kyllähän noilla painon saa alas, mutta sitä lystiä tuskin kauaa kestää. Noita ei voi loputtomasti syödä ja kun ei ole mitään parempaa mallia opeteltu niin painokin nousee satavarmasti takaisin.

E:Tuli linkattua väärä papru; mutta lyhykäisyydessään dietit ei onnistu kovin todennäköisesti vaikka tekisi miten "oikein", niin ehkä kannattaa keskittyä elämäntapojen korjaamiseen pussidiettien sijaan.

Within one year of weight loss, around 50-70% of people will have regained all the weight they lost. Further, 85% of people will gain it all back within two years of losing it. Within three years of weight loss, 95% of people will have gained it all back. Thus, the success rate of diets is ~5% [1]

Mann and colleagues found that the long-term outcomes of energy-restricted diets showing that at least one-third of dieter’s regain more weight than they lost [2]
  1. National Institutes of Health Technology Assessment Conference Panel (1993). Methods for voluntary weight loss and control. Ann Intern Med.
  2. Mann T. Tomiyama AJ, Westling E et al (2007). Medicare’s search for effective obesity treatments: Diets are not the answer. Am Psychol

Viimeksi muokattu:
Höpöhöpö, ei tuollasella paastolla ikuisesti olla. Ehkä siinä on haittoja jos käy kuntosalilla ja kuluttaa paljon, mutta minun tilanne ei ole sellainen. Suosittelen paastoa lämpimästi normaali ihmisille ja olen ihan konkreettiseti huomannut sen edut.
Kauanko meinasit olla? Tarvithan sä lihaksias vaikket koskaan kävis tai aikois käydä salilla. Ihan turha niitä on hävittää nopeutetulla tahdilla. Alkaa hävitä jo 1 vuorokauden jälkeen noilla kaloreilla ja sitä ei yksinkertaisesti tommosella energiamäärällä voi estää mitenkään kun suht vaikea estää +1000 kcal/d isommillakaan energiansaanneilla.

Eiks nyt vaan joku hyvän maukkaan normiruuan syönti + lihasten säilyttäminen (tai jopa lisääminen) rasvamäärän vähentyessä ois kivempaa ja hommaa siitä hauskan elämäntavan? Pussikeitto 3-4x / d ei voi olla kenenkään mielestä nautinto ja kyl siinä menee lanttu jumiin taatusti. Jos paastoomisesta tykkää, niin pätkäpaastoilua sitten vaikka mut kaloreita ineen riittävästi.

Kuinkahan monta prosenttia Cambridge-kuurittelijoista on onnistunut pitämään sen painon tai liki sen painon jonka on kuurilla saavuttanut :think:

Kuinkahan monta prosenttia Cambridge-kuurittelijoista on onnistunut pitämään sen painon tai liki sen painon jonka on kuurilla saavuttanut :think:
Veikkaan että kuuluu nimenomaan tähän ryhmään:

Mann and colleagues found that the long-term outcomes of energy-restricted diets showing that at least one-third of dieter’s regain more weight than they lost [2]

Kauanko meinasit olla? Tarvithan sä lihaksias vaikket koskaan kävis tai aikois käydä salilla. Ihan turha niitä on hävittää nopeutetulla tahdilla. Alkaa hävitä jo 1 vuorokauden jälkeen noilla kaloreilla ja sitä ei yksinkertaisesti tommosella energiamäärällä voi estää mitenkään kun suht vaikea estää +1000 kcal/d isommillakaan energiansaanneilla.

Eiks nyt vaan joku hyvän maukkaan normiruuan syönti + lihasten säilyttäminen (tai jopa lisääminen) rasvamäärän vähentyessä ois kivempaa ja hommaa siitä hauskan elämäntavan? Pussikeitto 3-4x / d ei voi olla kenenkään mielestä nautinto ja kyl siinä menee lanttu jumiin taatusti. Jos paastoomisesta tykkää, niin pätkäpaastoilua sitten vaikka mut kaloreita ineen riittävästi.
Viikkoa olen suunnitellut ja tuollainen toimii hyvänä starttina. Tuon jälkeen tosiaan siirryn normaaliin itse tehtyyn kotiruokaan.

Mulla on vähän erikoinen suhde ruokaan ja nälkään. En nauti syömisestä, napostelusta, karkista, tai energiajuomista, ja pussikeiton kulauttaminen tuopista toimii hyvin. Toinen ääripää on että on voin syödä kerralla älyttömiä määriä kun kylläisyyden tunne tulee isolla viiveellä, ja sehän on epäterveellistä ja pitää karsia pois.

Mutta alkuperäinen kysymys: Onko kellään kokemusta tuollaisista pussikeitoista joita saa isommista ruokakaupoista?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 959
Jäsenet
75 742
Uusin jäsen
Innokentii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom