Kaiser Soze
Johtaja
- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 961
No itse näen ton niin että Tampereella ei saatu edes rakennettua sitä mitä lähdettiin rakentamaan. Länsimetro tulee toimimaan juuri sellaisena kuin haluttiin.Oleellisimmasta osasta ei voida puhua, mutta oleellisesta kyllä. 180 miljoonan euron nykytunneli meni läpi nippa nappa, vaatien neljän demarin takinkäännön puoluettaan vastaan ja tunnelin puolelle. On hyvin mahdollista, ettei tunnelipäätöstä olisi saatu tehtyä, jos 40 miljoonan hintainen pisto tunnelista keskustaan olisi alunperin sisällytetty hankkeeseen.
Siltä osin tätä voidaan verrata länsimetroon. Ero tulee sitten siitä, että tunneli on rakennettu allianssimallilla, jossa kaikki sidosryhmät ensin yhdessä määrittelevät yhteiset tavoitteet ja vastuut sekä laativat sopimukset joilla niihin päästään. Mikäli tuottaja suunnittelee ja rakentaa paskaa, niin tuottaja itsekin kärsii, jolloin tuottaja ei rakenna paskaa. Tämä määrittelytyö on toki vitun kallista, mutta kannattava investointi.
Oletan allianssin määrittelytyön maksaneen 10-20 miljoonaa, tunnelin tiedetään valmistuneen etuajassa ja budjetin ylittyneen 20 miljoonalla (10%).
Vrt. hesan malli, jossa länsimetron budjetti ylittyi ensimmäisen rakennusvaiheen osalta 240 miljoonalla (33 %), valmista ja toimivaa ei tule millään, ja rahat valuvat tilanteesta hyötyvän tuottajan taskuun. Olikos toinen rakennusvaihe vielä tulossa? Näyttääkö yhtä lupaavalta?
Jättiprojektien budjetit ylittyy käytännössä aina kun poliitikoille on kiva luvata epärealistisen halvat hinnat. Tämä on valitettavasti täysin normaalia ympäri maailman.