Kauppa saa valita asiakkaansa – vai saako?
(KUVA: Tea Tauriainen)
Julkaistu: 22.6.2014 5:01
Toikkaroiva sankari räyhää ja häiriköi kaupassa. Muiden asiakkaiden ja kauppiaan hermot kiristyvät. Voiko kauppaan saada porttikiellon?
Liikehuoneisto eli esimerkiksi kauppa on yleinen paikka, joka on yleisön käytettävissä.
Yleisillä paikoilla noudatetaan järjestyslakia, joka edistää yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Kuka tahansa siis voi mennä mennä kauppaan ostoksille, mutta siellä tulee käyttäytyä kunnolla ja noudattaa lakia.
– Meillä asiakkaat saavat vapaasti tulla kauppaan, emmekä sinällään kiellä ketään tulemasta, sanoo market- ja tavaratalotoimialan johtaja
Jussi Kaartinen Satakunnan Osuuskaupasta
Taloussanomille.
Häiriköt saa
poistaa
Jos liikkeeseen tulee sopimattomasti käyttäytyvä tai muita asiakkaita häiriköivä henkilö, kauppias tai myyjä voi kehottaa häntä poistumaan. Jos asiakas kieltäytyy poistumasta kehotuksesta huolimatta, kaupan henkilökunta voi kutsua vartijan tai poliisin poistamaan häiriköivän asiakkaan.
– Normaalit kuluttajat käyttäytyvät asiallisesti, eikä heidän kanssaan ole mitään ongelmaa, sanoo Kaartinen.
Kaupan edustaja, eli esimerkiksi myyjä tai kauppias, voi kieltää asiakkaan sisäänpääsyn "isännän oikeudella". Hän ei tosin yleensä ole oikeutettu käyttämään voimakeinoja asiakkaan estämiseen tai poistamiseen, ellei ole tapahtunut rikosta. Järjestyksenvalvoja tai vartija sen sijaan saa käyttää voimakeinoja laissa säädetyin perustein.
– Hyvin harvoin kohtaamme ihmisiä, jotka aiheuttavat häiriöitä. Tapaukset liittyvät lähinnä varkauksiin, näpistyksiin tai muuhun ilkivaltaan ja häiriökäyttäytymiseen, sanoo Kaartinen.
Kauppaan ei ole
naamarajaa
Kauppias ei voi kuitenkaan mielivaltaisesti valita asiakkaitaan. Sisäänpääsyn estäminen ei saa olla syrjivää, vaan siihen on oltava perustellut syyt. Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä esimerkiksi iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Yksittäistapaukset, joissa järjestyksenvalvoja tai vartija estää asiakkaan sisäänpääsyn liikehuoneistoon aiemman käytöksen perusteella, arvioidaan tapauskohtaisesti. Viimeisenä mahdollisuutena tuomioistuin voi jälkikäteen arvioida, onko sisäänpääsyn estämiseen ollut lailliset perusteet.
Turvallisuusalan valvonnan esimies poliisiylitarkastaja
Marko RahikainenPoliisihallituksesta kertoo, että sisäänpääsyn estämisiä on käsitelty harvoin oikeudessa. Tapaukset ovat liittyneet lähinnä etnisin perustein sisäänpääsyn estämisiin.
Porttikieltoa ei
voi saada
Laki ei tunne sanaa porttikielto, vaan se on enemmänkin kansankielinen sanonta. Lain mukaan kenellekään ei siis voi antaa porttikieltoa.
Asiakasta ei voi määräaikaisesti kieltää tulemasta liikkeeseen, vaan jokainen tapaus on harkittava erikseen. Jos aiemman käytöksen perusteella on kuitenkin syytä epäillä, että asiakas vaarantaa järjestyksen tai turvallisuuden, häntä voidaan estää tulemasta sisään tai hänet voidaan poistaa liikkeestä.
Kaartisen mukaan Satakunnan Osuuskaupassa pyritään ensin puhumaan sopimattomasti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa.
– Jos häiriköinti toistuu, annamme pääsykiellon, joka on henkilökohtainen ja määräaikainen, Kaartinen kertoo.
Pääsykiellot ovat Satakunnan Osuuskaupassa yleensä kuukauden tai muutaman mittaisia, Kaartinen kertoo. Hän korostaa, että kiellot eivät liity esimerkiksi rotuun, ulkonäköön tai ikään.