Kulttuurin rikastuminen

Tila
Keskustelu on suljettu.
Aha. Olipa hyvä että kerroit. Eihän meillä ole sitten mitään hätää. Kertokaa tämä ilouutinen lapsillenne myös.

Poikaparka, minun lapseni ovat olleet nurmen alla jo hyvän aikaa 100 vuoden kuluttua. Euroopan islamisaatio on vain sinun pääsi sisällä se kamala mörkö, 10% islamivähemmistö vuonna 2050 ei ole ongelma. Maailmassa on helvetisti isompia ongelmiakin nyt ja tulevaisuudessa kuin alle 10% muslimiväestä Euroopassa tai 40 000 muslimia Suomessa.

Jos niiden 40 000 muslimin ja heidän perheidensä pojista edes pienikään osa syrjäytyy (ja näin tulee varmasti tapahtumaan) ja alkaa muodostamaan etnisiä rikollisjengejä, niin noiden vaikutus meihin muihin on kyllä vähäistä suurempi. Ruotsissa on jo niitä no-go-alueita, ja sellaisilla alueilla ne sitten pitävät valtaa. Olen kyllä katsellut niitä autojenpolttelu videoita. Samoin saksalaisia uutispätkiä Pariisista, missä meno on välillä kuin sotatoimialueella. Et voi mitenkään selittää, että tuollainen olisi jotenkin hyvää ja suotavaa. Koska noita ihmisiä ei täällä pakolla kyetä muuttamaan toisenlaisiksi, ne ihmiset pitää vain toimittaa takaisin sinne, mistä ne ovat tulleetkin. Se vain on niin. Ja jos tarve vaatii, niin mukaan kyllä lähetään ne noiden paapojatkin, jotka tätä palautus asiaa täällä yrittävät vastustaa. Näin se vain tulee loppupeleissä menemään. Jopa Buddhalaiset näemmä kykenevät kansanmurhaan, jos siihen ilmenee perusteltuja syitä, kuten esimerkiksi oma tuhoutuminen. Miksi ihmeessä kaikki aina luulevat, että se viimeinen sisällissota on jo käyty? Ja hölmöimmille minä kerron, että ei, en minä tällaista tulevaisuutta mitenkään "toivo", minä vain ennustan tällaisten ikävien aikojen koittavan, kun ihmisillä tulee mitta ensin aivan perusteellisesti täyteen.

Toivotaan, että nykyinen hölmö suunta jotenkin muuttuu vähän rauhanomaisemmalla tavalla.

T -.-

Toivotaan, että nykyinen hölmö suunta jotenkin muuttuu vähän rauhanomaisemmalla tavalla.

T -.-

Meinaatko että kourallinen muslimiallergisia hörhöjä nousee kapinaan Suomen kansaa ja valtiota vastaan? Eihän niistä suurin osa ole käynyt edes armeijaa, eivätkä jaksa edes töihin mennä.

Meinaatko että kourallinen muslimiallergisia hörhöjä nousee kapinaan Suomen kansaa ja valtiota vastaan? Eihän niistä suurin osa ole käynyt edes armeijaa, eivätkä jaksa edes töihin mennä.
Hallitus auttaa monikuttuurisuus kiimassa, ettei muslimien tarvi kun nauraa Suomalaisille :)

En meinaa. - Asia ei tietenkään ole ihan suoraan verrannollinen täällä, kuin mitä se oli Rohingyojen ja Buddhalaisten välillä, mutta esim. Ruotsissa ei onnistunut enää edes poliisiaseman rakentaminen haluttuun paikkaan. Alueella oli liian levotonta ja vihamielistä toimintaa maahan tulijoiden toimesta, että se rakentaminen olisi onnistunut. - Häh? Ja täälläkin jo suositellaan ensihoitajille ja muille pelastustyöntekijöille jotain luotiliivejä, ja sitä etteivät he tulisi töihin virkapuku päällä...

Siis: Toinenkin HÄH? Täällä Suomessa? ... Eiköhän sille syylle pitäisi jo alkaa tekemään nyt jotain?

Ennuste tulevasta ei siis todellakaan lupaa enää hyvää. Ihmiset kun ensin totaalisesti väsyvät moiseen, niin kivikovan linjan kannatus nousee yli 60%:iin. Sen tilanteen jälkeen... kyseessä ei olekaan enää mikään muutama syrjäytynyt kapinoitsija, vaan kyseessä on yhteiskunnan uusi yleinen tahtotila. Se on silloin jotain aivan muuta. Ne korjausliikkeet vain pannaan silloin tapahtumaan, ja kaikki vastarinta tullaan ehdottomasti täysin murskaamaan. Ja niin tulee vain tapahtumaan. Ei niitä asioita missään valtiotieteellisen alakuppilassa enää sen jälkeen "päätetä"... eihän niin tietenkään olla koskaan edes tehtykään, mutta tuolloin se asia selviää myös niille kuppiloissa istuskelijoillekin ihan oikeasti.

Jos täällä edelleen jatketaan tällä valitulla linjalla, ja annetaan näille sopeutumattomille tulokkaille vain lisää siimaa, niin jossain vaiheessa ennen pitkää tulevat ne seuraavat vaalit, joissa uusien puolueiden uudet ehdokkaat lupaavat todella kovaa "kuria ja järjestystä". Siinä eivät auta enää silloin nämä Ylen masinoimat "Katso pahoja natseja" -dokumentitkaan. Niitä kovaa kuria lupaavia "natseja" kun lähinnä kansan syvien rivien enemmistö kädet ristissä rukoilee ottamaan hyvin äkkiä se valta, ja panemaan asiat vain uudelleen kuntoon.

Olen muuten yksi niistä, joka haluaa takaisin lintukodon ja impivaaran. Minusta niissä ei ollut yhtään mitään vikaa. Tahdon sen koivun ja tähden ja niiden alle rantasaunan. - Se on huonompi juttu niille pikku idiooteille, jotka noita asioita yrittävät minulta hävittää pois. Siinä voi tulla lunta tupaan siinä yrityksessä.

Näinhän se on historiassa aina aikaisemminkin ja muualla mennyt. Ns. kovaa linjaa kannattavat johtajat pääsevät aina vaaleilla valtaan juuri täsmälleen siitä syystä, kun heikot ja tyhmät johtajat ovat asiat ensin täysin sössineet. Nyt on jo täällä suomessakin sellainen tilanne, että minä suomalaisena tavallisena 54 -vuotiaana miehenä lähinnä halveksin näitä nykyisiä päättäjiä. Minusta ne ovat minun ja minun turvallisen elämäni suoranaisia vihollisia. Minä haluan vaihtaa ne aivan kaikki huomattavasti viisaampiin ja älykkäämpiin päättäjiin, jotka ymmärtävät tehdä sellaisia päätöksiä, että nimen omaan meillä olisi tulevaisuudessa mahdollisimman hyvä olla. Siihen ei muuten kuulu mikään "vastuun kantaminen" tai "taakan jakaminen" eikä myöskään puolen Afrikan ja Lähi-Idän seikkailu matkailijoiden elättäminen. Tuollaiset ajatuksetkin ovat aivan järjettömiä omassa täydellisessä typeryydessään. Voisi melkeinpä kysyä, että mitä helvettiä Brysselin juomaveteen on oikein sekoitettu?

Näiltä nykyisiltä päättäjiltä on nyt aivan hukassa se asia, että ne ovat meillä töissä, emmekä me ole heille mitään alamaisia. Ne alamaisjutut jäivät sata vuotta sitten jo historiaan. Me todellakin olemme tämän firman ikuinen johtokunta, joka voi ihan tuosta noin vain erottaa ääliö tyhmän toimitusjohtajan ja samassa köörissä istuvan täysin kyvyttömän hallituksen. Hommaan menee vain se 4 vuoden sykli, eikä siihen todellakaan mitään muuta tarvita. Edes istuva presidenttikään ei mielestäni osoittaudu miksikään suureksi valtiomieheksi, jos hänellä ei ole enää selvillä oman kansan edun, ja Euroopan Unionin kulttuuri-marxistisen eliitin etujen ero. Se on silloin "voi voi", koska siihenkin virkaan on silloin paljon parempia hakijoita. Siinä ei silloin nuoren ja kauniin vaimon herttaisuuskaan auta. Minä ajattelen tämän asian näin. Presidentin virkaan on nykyistä presidenttiä reilusti parempia hakijoita.

Nykyinen meno ei nyt todellakaan miellytä, ja se ei ole mitään vihapuhetta. Mokomat ääliöt. Ne eivät ole edes mitään oikeaa vihapuhetta koskaan kuulleetkaan. Eikä tässä mitään vihapuhetta edes tarvita. Tässä tarvitaan VAALIT. Vaalit, joissa annetaan nykyisille ääliöille nopea lopputili ja palkataan huomattavasti kyvykkäämpi uusi johto. Noiden toimesta sitten nykyistä suuntaa korjataan todella paljon.

T -.-

Poikaparka, minun lapseni ovat olleet nurmen alla jo hyvän aikaa 100 vuoden kuluttua. Euroopan islamisaatio on vain sinun pääsi sisällä se kamala mörkö, 10% islamivähemmistö vuonna 2050 ei ole ongelma. Maailmassa on helvetisti isompia ongelmiakin nyt ja tulevaisuudessa kuin alle 10% muslimiväestä Euroopassa tai 40 000 muslimia Suomessa.

En edelleenkään ymmärrä tuota logiikkaa. On siis turha puuttua huomattavan vakaviin yhteiskunnallisiin ja sosioekonomisiin ongelmiin, koska tulevaisuudessa meillä on mahdollisesti muitakin ongelmia?

Kannattaa myös hieman hillitä tuota provosoimista. Jos oikeasti on noin hankalaa keskustella asioista turvautumatta jatkuvaan nimittelyyn, niin ehkä on parempi keskustella vain siellä "omien" parissa. Toistaiseksi noiden sinun viestien asiasisältö on ollut hyvin olematonta, mutta kyllä ne toimii Rasmuksen tapaisissa yhteisöissä, joissa vedetään enemmän tunteella.

Heh... hyvä kirjoitus tuo posetiivarin apina. Alkaa selvästi kääntymys hiljalleen voittamaan alaa... ja mikään mahti tässä maailmassa ei tule tukkimaan mittansa täyteen saaneiden suomalaisten suita. Sopii ihan vapaasti yrittää moitiskella vaikka kuinka, mutta ei tätä suutaan enää vain sulje. Kyllä miehellä (ja miksei naisellakin) pitää sen verran olla hartioita, että sitä muutaman natsi -lapun ja vaikkapa Putinin -trolli nimityksenkin jaksaa ihan kunnialla tässä elämässä kantaa. Kyllä maailmassa näitä jonnin joutavia nimittelijöitä riittää pilvin pimein. Ne eivät lopu. Meitä täyspäisiä on kuitenkin yhä vieläkin se suuri hiljainen enemmistö. - Minä en ihan oikeasti tunne ketään, joka ei tätä nykyistä menoa pitäisi idioottimaisena.

Nykymeno on nyt niin aivan totaalisen ääliömäistä, että on kuin katsoisi kännissä rehenteleviä renkipoikia, joilla velatkin ovat jo muuttuneet saataviksi. Maailman parantamisesta toisten rahoilla mesoavat kaikkein eniten juuri ne vähämieliset hyväkkäät, jotka itse ovat yhteiskunnallisten tulonsiirtojen aivan jatkuvana ja pohjattomana kohteena. Huumorintaju alkaa maksajan roolissa olla jo aika tiukilla. Ehkäpä niitä rahahanoja pitäisi vääntää vielä vähän tiukemmalle, että se ääni vähän vaimenisi? Toinen porukka ovat sitten nämä pelkät virkatöinään verovarojen kuluttajat. Näitäkin riittää jo ihan haitaksi saakka. Näitä, jotka itse eivät tee mitään tuottavia töitä, vaan lähinnä vain puhuvat toisten työnteosta. Hallinnoivat. Kolmantena ovat nämä kulttuurin rikastumisen ympärille kerääntyneet suoranaiset varkaat. Kaikille näille pitää jo suoraan todeta, mitä sitä on suomen kansalaisena mieltä heidän täysin järjettömistä touhuistaan.

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin tuoda jatkuvasti julki seuraavaa ajatusta: JOS nykymeno ei oikein miellytä, niin äänestä kokonaan TOISIN kuin olet ennen äänestänyt. Suomi on edelleen demokratia, ja yhden tervepäisen mökin mummon ääni on tasan yhtä painava kuin on tämän maailman Teija Tiilikaisten. Ja tuo Teija Tiilikainen todellakin omine mielipiteineen häviää, jos niitä mummoja löytyykin edes se kaksikin kappaletta. Ja niitä löytyy kyllä. Jokainen on myös äänestyskopissa yksin, ja "väärin" äänestämisestään ei voi tässä maassa joutua tilille.

Tämän maan totaalinen tuhoutuminen on varmasti edessä, jos ei nyt muuteta vähän äkkiä tätä nykyistä linjaa. Se on aivan varma asia, että jos vaaleissa äänestetään nyt seuraavalla kerralla oikein, niin meno muuttuu tässä maassa. Se todellakin voi vaatia vaikka yli puolet äänistä, mutta nekin ovat tästä maasta kyllä löydettävissä, jos tarve niin vaatii. Niin ne äänet ovat löytyneet vaikkapa Unkarissakin. Sielläkin ne katsoivat maata tuhoavia sosiaalidemokraatteja sen yhden vaalikauden verran liikaa, ennen kuin muuttivat totaalisesti kurssia. (2010 oikeistokonservatiivit ottivat vapaissa vaaleissa yli 2/3 paikoista)

Nuo täällä nykyään päättäjinä olevat suoranaiset idiootit eivät yksinkertaisesti voi olla vielä se enemmistö. Älykkäiden ihmisten suurin perisynti on laiskuus ja mukavuudenhaluisuus. Nyt on todellakin aika herätä tähän todellisuuteen, ja muuttaa kurssia oikein kunnolla.

T -.-

kun tässä on muutaman vuosikymmenen toitotettu median toimesta että luontoa tuhotaan järjettömästi niin kerroppa nytten että minkälainen työ (muu kuin hoito ala) on eettisesti ja ekologisesti kestävää niin että voisin hyvällä omatunnolla kantaa kortta kasaan tähän yhteiskuntaan

olet mennyt siihen samaan vanhaan halpaan kuin kaikki muutkin, ei niitä vero nosteta sen työttömän takia, niitä nostetaan koska rikkaampi väki haluaa pysyä rikkaana väkenä

samallalailla ei se ole matujen vika että työt naiset ja kämpät menee niille, kyllä se on niitten samojen päättäjien toimien tuotosta

En meinaa. - Asia ei tietenkään ole ihan suoraan verrannollinen täällä, kuin mitä se oli Rohingyojen ja Buddhalaisten välillä, mutta esim. Ruotsissa ei onnistunut enää edes poliisiaseman rakentaminen haluttuun paikkaan. Alueella oli liian levotonta ja vihamielistä toimintaa maahan tulijoiden toimesta, että se rakentaminen olisi onnistunut. - Häh? Ja täälläkin jo suositellaan ensihoitajille ja muille pelastustyöntekijöille jotain luotiliivejä, ja sitä etteivät he tulisi töihin virkapuku päällä...

Siis: Toinenkin HÄH? Täällä Suomessa? ... Eiköhän sille syylle pitäisi jo alkaa tekemään nyt jotain?

Ennuste tulevasta ei siis todellakaan lupaa enää hyvää. Ihmiset kun ensin totaalisesti väsyvät moiseen, niin kivikovan linjan kannatus nousee yli 60%:iin. Sen tilanteen jälkeen... kyseessä ei olekaan enää mikään muutama syrjäytynyt kapinoitsija, vaan kyseessä on yhteiskunnan uusi yleinen tahtotila. Se on silloin jotain aivan muuta. Ne korjausliikkeet vain pannaan silloin tapahtumaan, ja kaikki vastarinta tullaan ehdottomasti täysin murskaamaan. Ja niin tulee vain tapahtumaan. Ei niitä asioita missään valtiotieteellisen alakuppilassa enää sen jälkeen "päätetä"... eihän niin tietenkään olla koskaan edes tehtykään, mutta tuolloin se asia selviää myös niille kuppiloissa istuskelijoillekin ihan oikeasti.

Jos täällä edelleen jatketaan tällä valitulla linjalla, ja annetaan näille sopeutumattomille tulokkaille vain lisää siimaa, niin jossain vaiheessa ennen pitkää tulevat ne seuraavat vaalit, joissa uusien puolueiden uudet ehdokkaat lupaavat todella kovaa "kuria ja järjestystä". Siinä eivät auta enää silloin nämä Ylen masinoimat "Katso pahoja natseja" -dokumentitkaan. Niitä kovaa kuria lupaavia "natseja" kun lähinnä kansan syvien rivien enemmistö kädet ristissä rukoilee ottamaan hyvin äkkiä se valta, ja panemaan asiat vain uudelleen kuntoon.

Olen muuten yksi niistä, joka haluaa takaisin lintukodon ja impivaaran. Minusta niissä ei ollut yhtään mitään vikaa. Tahdon sen koivun ja tähden ja niiden alle rantasaunan. - Se on huonompi juttu niille pikku idiooteille, jotka noita asioita yrittävät minulta hävittää pois. Siinä voi tulla lunta tupaan siinä yrityksessä.

Näinhän se on historiassa aina aikaisemminkin ja muualla mennyt. Ns. kovaa linjaa kannattavat johtajat pääsevät aina vaaleilla valtaan juuri täsmälleen siitä syystä, kun heikot ja tyhmät johtajat ovat asiat ensin täysin sössineet. Nyt on jo täällä suomessakin sellainen tilanne, että minä suomalaisena tavallisena 54 -vuotiaana miehenä lähinnä halveksin näitä nykyisiä päättäjiä. Minusta ne ovat minun ja minun turvallisen elämäni suoranaisia vihollisia. Minä haluan vaihtaa ne aivan kaikki huomattavasti viisaampiin ja älykkäämpiin päättäjiin, jotka ymmärtävät tehdä sellaisia päätöksiä, että nimen omaan meillä olisi tulevaisuudessa mahdollisimman hyvä olla. Siihen ei muuten kuulu mikään "vastuun kantaminen" tai "taakan jakaminen" eikä myöskään puolen Afrikan ja Lähi-Idän seikkailu matkailijoiden elättäminen. Tuollaiset ajatuksetkin ovat aivan järjettömiä omassa täydellisessä typeryydessään. Voisi melkeinpä kysyä, että mitä helvettiä Brysselin juomaveteen on oikein sekoitettu?

Näiltä nykyisiltä päättäjiltä on nyt aivan hukassa se asia, että ne ovat meillä töissä, emmekä me ole heille mitään alamaisia. Ne alamaisjutut jäivät sata vuotta sitten jo historiaan. Me todellakin olemme tämän firman ikuinen johtokunta, joka voi ihan tuosta noin vain erottaa ääliö tyhmän toimitusjohtajan ja samassa köörissä istuvan täysin kyvyttömän hallituksen. Hommaan menee vain se 4 vuoden sykli, eikä siihen todellakaan mitään muuta tarvita. Edes istuva presidenttikään ei mielestäni osoittaudu miksikään suureksi valtiomieheksi, jos hänellä ei ole enää selvillä oman kansan edun, ja Euroopan Unionin kulttuuri-marxistisen eliitin etujen ero. Se on silloin "voi voi", koska siihenkin virkaan on silloin paljon parempia hakijoita. Siinä ei silloin nuoren ja kauniin vaimon herttaisuuskaan auta. Minä ajattelen tämän asian näin. Presidentin virkaan on nykyistä presidenttiä reilusti parempia hakijoita.

Nykyinen meno ei nyt todellakaan miellytä, ja se ei ole mitään vihapuhetta. Mokomat ääliöt. Ne eivät ole edes mitään oikeaa vihapuhetta koskaan kuulleetkaan. Eikä tässä mitään vihapuhetta edes tarvita. Tässä tarvitaan VAALIT. Vaalit, joissa annetaan nykyisille ääliöille nopea lopputili ja palkataan huomattavasti kyvykkäämpi uusi johto. Noiden toimesta sitten nykyistä suuntaa korjataan todella paljon.

T -.-

pressan valtaa kavennettiin jotta ketään ei olisi puuttumassa eduskunnan ja hallituksen laittomuuksiin, sama trendi näkynyt ympräri "demokraattista" maailmaan, toisissa maissa nyt sitten tehdään näitä diktaattoreita kun on huomattu että pitäähän se pressalla oikeesti valtaa ollakin

vaikka koko kansanedustajisto vaihdettaisiin niin muutosta ei tule muuten kuin poliittisen kulttuurin muuttumisena, jos päätöksenteko muuttuisi avoimeksi niin kaikki voisivat ottaa siihen osaa

T -.-

Erittäin hyvin kirjoitettu, olen sanonut lähestulkoon samaa asiaa kohta 10 vuotta. Aluksi kovin moni ei ollut samaa mieltä, nyt aina vain useampi alkaa huomata asian, johtunee 2015-2016 saapuneesta "hieman" laajemmasta määrästä juhlapaikanhakijoita. Ns. "kohtaamisteoria" toimii : niin kauan kun et näe turvisten törkykäytöstä eikä perheesi koe sitä, niin uskot YLEn sanomaan.

Olen huomannut että niitä löytyy myös suuri joukko jotka eivät "uskalla" julkisesti myöntää vastustavansa hallitsematonta maahanmuuttoa koska pelkäävät rasistileimaa, mutta yksityisesti kertovatkin olevansa samaa mieltä. Joten äänestäjäpotentiaalia löytyy. Ei ihme että mediamyllytys esim. Halla-ahoa vastaan on kova ja vihapuhelakeja rustataan kiireellä.

Erittäin hyvin kirjoitettu, olen sanonut lähestulkoon samaa asiaa kohta 10 vuotta. Aluksi kovin moni ei ollut samaa mieltä, nyt aina vain useampi alkaa huomata asian, johtunee 2015-2016 saapuneesta "hieman" laajemmasta määrästä juhlapaikanhakijoita. Ns. "kohtaamisteoria" toimii : niin kauan kun et näe turvisten törkykäytöstä eikä perheesi koe sitä, niin uskot YLEn sanomaan.

Olen huomannut että niitä löytyy myös suuri joukko jotka eivät "uskalla" julkisesti myöntää vastustavansa hallitsematonta maahanmuuttoa koska pelkäävät rasistileimaa, mutta yksityisesti kertovatkin olevansa samaa mieltä. Joten äänestäjäpotentiaalia löytyy. Ei ihme että mediamyllytys esim. Halla-ahoa vastaan on kova ja vihapuhelakeja rustataan kiireellä.

kyllä se tuuli on selvästi kääntymässä akatemiassakin; tuo aiemmin linkkaamani Lindbergin puheenvuoro + nämä:

Tieteen ahdinko muslimimaissa

”Tieteen tilasta on kovin vähän hyvää sanottavaa muslimimaissa, sillä mitään merkittävää ei ole tapahtunut 1100-luvun jälkeen. On surullinen tosiasia, että muslimit eivät ole tehneet yhtäkään merkittävää keksintöä esimerkiksi sähkön, tietokoneiden ja lääketieteen alueilla. Vielä pari vuosikymmentä sitten ilmestyi vain vähän muslimien kirjoittamia tutkimusartikkeleita. Nobel-palkinnon on saanut vain kaksi muslimia: Abdus Salam sai fysiikan Nobelin vuonna 1979 ja Ahmad Zewailkemian vuonna 1999. Molemmat elivät länsimaissa, eikä heidän synnyinmaillaan ollut juuri mitään tekemistä heidän menestyksessään”.

Jari Ehrnroothin kolumni: Islamisoitumisen uhka ja uskonnon vapaus

Onko uskonnonvapauden tarkoitus suojata uskontoja? Vai sittenkin yksilöitä, myös uskonnoilta, kysyy Jari Ehrnrooth.

Kiista Euroopan islamisoitumisesta ei ota laantuakseen. Kun vapaamielisiä arvoja puolustavat valtapuolueet kieltävät koko ilmiön ongelmineen, kansalaisten huoli kanavoituu kansallismielisille populisteille – kuten viimeksi Saksan vaaleissa AfD:lle.

Tapana on kauhistella näitä kovasanaisia monikulttuurisuuden vastustajia, mutta oikeastaan he nostavat poliittiseen työjärjestykseen länsimaisen vapauden uhkaksi koetun arvokonfliktin, jota vanhat puolueet eivät osaa tulkita.

Tilannekuvan selkiyttämiseksi on ensin hyväksyttävä, että arvokonfliktin ydin ei ole taloudellis-poliittinen vaan kulttuuris-uskonnollinen. Sitten on palattava liberaalin demokratian perusideaan – etenkin uskonnon ja omantunnon vapauteen.

Kysytään siis oikeat kysymykset ja vastataan niihin. Ei asenteellisesti vaan loogisesti.

1. Suojaako liberaali perustuslaki järjestäytyneen uskonnon vai yksilön uskomisen vapautta?

2. Voiko uskonnon vapaus suojata sellaista uskonnon harjoittamista, joka rajoittaa yksilönvapautta?

3. Onko islamin arvojärjestelmä liberaalin demokratian vastainen?

Viimemainittu kysymys oli taannoin esillä myös Arkadianmäellä.

Vauhdikkaassa kohtauksessa Suomi-neitoa muistuttava rouva Suorasuu julistaa islamin arvot länsimaisten arvojen vastaisiksi ja herrat Siivosuut pomppaavat paheksumaan häntä johonkin uskontoon kuulumisen määrittelemisestä pelottavaksi uhaksi.

Juuri tässä näkökulmavaihdoksessa piilee arvosekaannuksen alkuvirhe.

Yksi puhuu islamista arvojärjestelmänä, toiset islaminuskosta henkilökohtaisena vakaumuksena.

Liberaalin yhteiskuntafilosofian perustaja John Locke (1632 - 1704) määritteli kansalaisten perusoikeuksiksi oikeuden elämään, vapauteen, terveyteen ja omaisuuteen.

Uskonnon osalta hän piti perusteltuna olettaa, että on vain yksi oppi jota seuraamalla pelastuksen voi saavuttaa, mutta koska emme voi varmuudella tietää, mikä se on, on perusteltua jättää kansalaisille vapaus valita kirkkonsa.

Perustuslaillisen demokratian kehittyessä tämä protestanttinen uskonnon vapaus laajeni pian kristillisyydestä juutalaisuuteen ja muihin uskontoihin. Johdonmukaisuuden paineessa vapaiden yksilöiden uskonratkaisut (myös uskonnottomuus) ovat muuttuneet yhdenvertaisiksi lain edessä.

Mielestäni enempää John Locken filosofia ja ensimmäiset liberaalit perustuslait kuin niiden myöhemmät versiotkaan eivät siis suojaa uskontoja, arvojärjestelmiä ja ryhmäidentiteettejä, vaan yksilön uskon, vakaumuksen ja omantunnon vapautta. Suomen nykyinen perustuslaki kulkee samoja latuja. Muunlainen tulkintahan olisi ristiriidassa valtiosääntöön sisältyvän arvojärjestelmän kanssa.

Kansa muodostuu vapaista yksilöistä ja on edustajiensa välityksellä oman itsensä hallitus. Liberaalilla demokratialla ei ole muuta oikeutusta. Jos jokin arvojärjestelmä pyrkii rajoittamaan yksilönvapautta, se on perustuslain alkuidean vastainen.

Siten on selvää, että mikä tahansa uskonto joka ei jätä uskonvalintaa yksilön omaksi ratkaisuksi, on ristiriidassa liberaalin yhteiskunnan kaikkein pyhimmän periaatteen kanssa.

Islamilaisessa kulttuuripiirissä ei ole muodostunut yhtään liberaalia demokratiaa. Viime vuosisadalla toiveita herättänyt turkkilainen hanke on tällä vuosisadalla taantunut silmissä.

Jäämme siis odottamaan islamilais-arabialaisen kulttuurin uudistumista
ja näyttöä siitä, että puolikuun arvojärjestelmä ei ole vastakkainen sille yksilön vapauden ja oikeuksien arvojärjestelmälle, joka on syntynyt juutalais-kristillisen kulttuurin piirissä. Sehän olisi voittouutinen paitsi ihmisoikeuksille myös maailmanrauhalle.

Sitä odotellessa länsimaiden on pidettävä varansa ja mentävä eteenpäin valitsemallaan vapautumisen tiellä.

Esimerkiksi isänvaltainen naisten ja lasten alistaminen, järjestetyt avioliitot, tyttöjen sukuelinten silpominen, kunniamurhat, seksuaalisten vähemmistöjen tuomitseminen, vääräuskoisten halveksunta ja väkivaltainen jihadismi eivät kuulu eurooppalaiseen arvojärjestelmään. Ne edustavat uskonnollis-kulttuurista suvaitsemattomuutta jota emme voi suvaita.

Uskonnon vapauden edistämiseksi tulisi koululaitoksessa siirtyä opettamaan neutraalia ja pakollista uskontotietoa kaikille. Tällainen tietoaines olisi valistava vastavoima sille yksilön henkisen vapauden ennakoivalle riistolle, johon kaikki lapsia uskovaisiksi koulivat uskonsuunnat de facto syyllistyvät. Tältä osin monet muutkin uskonnot kuin islam ovat liberaalin arvojärjestelmän vastaisia.

Jari Ehrnrooth

Kirjoittaja kirjailija ja filosofi, kulttuurihistorian dosentti Turun yliopistossa ja sosiologian dosentti Helsingin yliopistossa.

nyt odottelenkin mielenkiinnolla palstan vakituisia islamin valkopesijöitä paikalle selittelemään miten arvostettu tupla-dosentti Ehrnrooth tai Nobel-komitea ovat väärässä kun eivät osaa arvostaa islamilaisia koneinsinööri-keksijöitä ja heidän edistyksellistä ja meitä kaikin tavoin parempaa ja rikkaampaa kulttuuriaan.. :psmoke:

Imaamin tehtävän kaikkein syvin velvollisuus on puolustaa Islamin uskoa juuri siinä muodossaan, kuin se on kirjoitettu. Ja kirjoitetussa täysin ehdottomassa muodossaan nuo opinkappaleet eivät hyväksy mitään muuta maailmanjärjestystä, kuin islamin. - Ei sitä oppia voi noin vain muuttaa joksikin muuksi. Laki uskonto kun on ja pysyy laki uskontona.

Ennen kuin islamilaisessa maailmassa - siis siellä, ei täällä - on tapahtunut tuon kyseisen uskonopin täydellinen reformi, jonkinlainen heistä itsestään lähtöisin tapahtuva pesäeron ottaminen siitä menneestä ja samalla myös aito ja rehellinen uudistuminen, mitään, mitä nämä imaamit sanovat täällä, ei voi ottaa vakavasti. Ne kaikki kauniit puheet jostain ekumeniasta ovat todennäköisesti pelkkää taqijjaa, joka on valehtelemista islamin edun edistämiseksi.

Tämä tulisi jokaisen suomalaisen syvästi ymmärtää. Vuoropuhelu nykyisen islamin edustajien kanssa on vuoropuhelua valehtelijoiden kanssa. Suomalainen kirkko on älyllisesti häpäissyt itsensä, yliopisto tasolla luetaan muista uskonnoista, mutta ideologisten syiden takia ei enää edes haluta ymmärtää sitä lukemaansa, ja mitä se oikeasti tarkoittaa. Islam ei tee minkäänlaista sopua minkään muun opinkappaleen kanssa, eikä se alistu. Ainoa mitä sille pitää meidän toimesta tehdä, on rajata se omalle alueelleen, jossa sen harjoittajat voivat sitä rauhassa harjoittaa. Muualta se pitää vain kieltää. Jos lännen kulttuuripiirissä haluaa jatkossa asua, on hyväksyttävä aivan täysin nämä meidän länsimaiset arvomme, ja jos asiassa on jotain ongelmia, edes pieniäkään, niin tuloksena on se asuinpaikan vaihto meidän muiden toimesta takaisin sinne islamilaisiin maihin. Asuminen täällä ei ole mikään oikeus. Se on etuoikeus, ja se pitää ansaita.

Ei voi olla jatkossa mahdollisuutta valikoida rusinoita pullasta ilman mitään velvollisuuksia meidän länsimaisia yhteiskuntarakenteitamme kohtaan. Se tarkoittaa sitä, että oikeasti ajattelee länsimaisin arvoin. Sitä nämä tulijat eivät tee. Ne käsittävät yhteiskuntaan rakennetut turvaverkotkin lähinnä vain meidän tyhmyydeksemme, ja pitävät elättämistään vääräuskoisille määrättynä verona. Ihminen on olento, joka kykenee selittämään itselleen aivan mitä vain.

Tosiasiassa jokainen huivipäinen nainen opettaa pelkällä omalla esimerkillään omille lapsilleen ja omille pojilleen, että huiviton nainen on moraaliltaan alempitasoinen huora, jolle voi ja saa tehdä mitä tahansa. Edellytykset tuon jälkeen rauhanomaiselle rinnakkaiselolle eivät ole kovin kummoiset. Näin on, kun siltä näyttää.

Joka ainoassa muslimienemmistöisessä maassa islamin opeista toista mieltä olevia vain sorretaan. En halua noita älyllisesti suvaitsemattomia ihmisiä meidän keskuuteemme, ja vaarantamaan meidän omaa turvallisuuttamme heidän järjettömistä ideologisista syistään. Ristiriita tilanteessa he väistävät täältä, emme me. He ovat tulijoita, joiden pitää sopeutua. Sopeutua aivan täysin. Meidän ei tarvitse sopeutua. Ei yhtään. Minä en vain edes halua sopeutua. Pidän suorastaan tyhmänä sellaista päättäjää, joka edes esittää minulle moisen täysin mahdottoman vaateen.

On korkea aika vaihtaa nämä nykyiset asioita ymmärtämättömät päättäjät täysin uusiin.

T -.-

Viimeksi muokattu:
*hemmetin asiallinen postaus*

^ Word! :kippis:

itelleni tuli mieleen kun tuossa taannoin huvitin itseäni lueskelemalla Refugee Hospitality Clubin ja Rasmuksen pöljyyksiä, niin siellä joku pallero-mamma jolla toki asiankuuluvasti profiilikuvassaan alistuvasti huivi päässään (aavikon kuninkaallisten parempaa kulttuuria kunnioittaen siis) inisi miten ihmiset jotka eivät itse ole islaminuskossa eivät omaa oikeutta kommentoida koko uskoa millään tavalla. eikös tuo postaus kerännyt myös hyväksyviä tykkäyksiä ja kannustusta.

noh, loogisesti ajateltunahan tässä on nimittäin ihan "pikkuinen" ristiriita:

minä olen ateisti. mitä islamistit tykkäävät ateisteista? no eivät yksinkertaisesti tykkää yhtään, vaan langettavat sharianmukaista kuolemaa kaikille meille - ja sitten kuitenkin kehdataan sanoa, että mulla tai kellään muulla ateistilla ei ole mitään oikeutta kritisoida tuollaista itselle hengenvaarallista ideologiaa ja sen leviämistä? :facepalm:

There Are 13 Countries Where Atheism Is Punishable by Death

Atheists living in 13 countries risk being condemned to death, just for their beliefs (or non-belief) according to a new, comprehensive report from the International Humanist and Ethical Union out on Tuesday. All 13 countries identified by the study are Muslim majority.

The countries that impose these penalties are Afghanistan, Iran, Malaysia, Maldives, Mauritania, Nigeria, Pakistan, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sudan, United Arab Emirates and Yemen. With the exception of Pakistan, those countries all allow for capital punishment against apostasy, i.e., the renunciation of a particular religion. Pakistan, meanwhile, imposes the death penalty for blasphemy, which can obviously include disbelief in God.

ja ei toki ongelma rajoitu mitenkään meihin ateisteihin, tämä on yksi "suosikki" pätkistäni näyttää kun törmään hyvesignaloijiin:

Tsetsenian islamistipresidentti Kadyrovilla on hyvin "suvaitsevainen", sharianmukainen asenne ali-ihmisinä pitämiinsä seksuaalivähemmistön edustajiin.. "katolta alas vaan allahin nimeen kuten kunnon muslimin kuuluukin", ja naureskelua perään haastattelijalle kun tyhmiä kyselee..

:psmoke:

Viimeksi muokattu:
Ensihoitajat ja palomiehet saavat luodinkestävät kypärät ja suojaliivit – syynä on kohonnut uhka-arvio

Helsingissä liivit tarpeen kerran viikossa
Esimerkiksi Helsingin pääpelastusasemalla Kalliossa ensihoidon henkilökunnalla on ollut käytössä jo pitkään uhkatilanteita varten viiltosuojaliivit. Pelastustyöntekijät kohtaavat Helsingissä väkivaltaisia tilanteita noin kerran viikossa.

– Äskettäin ensihoitajat menivät potilaan luokse ja heitä lähestyttiin veitsen kanssa. Ensihoitajat joutuivat pakenemaan ambulanssiin ja sulkemaan ovet, mutta lopulta tilanne päättyi ihan hyvin, kertoo ensihoitomestari Jorma Riihelä Helsingin kaupungin pelastuslaitokselta.

[/spoiler]

Yle ryhtyi pelottelemaan kansaa.

Eli Helsingissä liiveille on ollut tarvetta aiemminkin suojavarusteille kun joudutaan toimimaan mielenterveys-ja päihdeongelmista kärsivien Kela-oikeistolaisten kanssa.

Olen samaa mieltä ja luulen että aika moni muukin on. Lintukodossa ilman monokulttuuria oli hyvä elää. Aion äänestyskopissa kirjoittaa ne numerot joilla on mahdollisuus saada nämä ajat vielä takaisin, vaikka uskoni politiikkaan on mennyt jo vuosia sitten.

En halua noita älyllisesti suvaitsemattomia ihmisiä meidän keskuuteemme ja vaarantamaan meidän omaa turvallisuuttamme heidän järjettömistä ideologisista syistään..

T -.-

Mutta ovathan he kuitenkin älykkäämpi ja suvaitsemattomampia kuin valtaosa "rajakeista". Totta kuitenkin, että meillä on tarpeeksi ongelmia kotimaisissakin tyhmissä, ongelmalle olisi hyvä tehdä jotain. Itse ehdotan, että sterilisoidaan kaikki alle 100 ÄO:n omaavat.

Mutta ovathan he kuitenkin älykkäämpi ja suvaitsemattomampia kuin valtaosa "rajakeista". Totta kuitenkin, että meillä on tarpeeksi ongelmia kotimaisissakin tyhmissä, ongelmalle olisi hyvä tehdä jotain. Itse ehdotan, että sterilisoidaan kaikki alle 100 ÄO:n omaavat.

ja sadan vuoden päästä huomataan että alle 100äo onkin potentiaalinen supernero

Eli Helsingissä liiveille on ollut tarvetta aiemminkin suojavarusteille kun joudutaan toimimaan mielenterveys-ja päihdeongelmista kärsivien Kela-oikeistolaisten kanssa.

Ja millä tavoin tuosta uutisesta käy ilmi, että kyseessä olisi Kelan armosta elävät oikeistolaiset? Ehkä minun viestin pointti on se, että jostain kumman syystä juuri nyt tarvitaan suojavarusteita, vaikka rikollisuus on ollut laskussa vuodesta 2010. Toki jos katsotaan tilastoja ja miksi emme katsoisi, niin vuoden 2015 tienoilla rikollisuus lähti taas pienoiseen kasvuun. Ja jos katsomme tilastoja pintaa syvemmälle, niin siellä ovat yliedustettuina juurikin maahanmuuttajat. Ennen ollaan pärjätty ilman betoniporsaita ja varusmiehiä ei kehoitettu välttämään lomapuvun käyttöä. Miten ihmeessa Matti ja Maija sekosivat näin totaalisesti?

Ja millä tavoin tuosta uutisesta käy ilmi, että kyseessä olisi Kelan armosta elävät oikeistolaiset? Ehkä minun viestin pointti on se, että jostain kumman syystä juuri nyt tarvitaan suojavarusteita, vaikka rikollisuus on ollut laskussa vuodesta 2010. Toki jos katsotaan tilastoja ja miksi emme katsoisi, niin vuoden 2015 tienoilla rikollisuus lähti taas pienoiseen kasvuun. Ja jos katsomme tilastoja pintaa syvemmälle, niin siellä ovat yliedustettuina juurikin maahanmuuttajat. Ennen ollaan pärjätty ilman betoniporsaita ja varusmiehiä ei kehoitettu välttämään lomapuvun käyttöä. Miten ihmeessa Matti ja Maija sekosivat näin totaalisesti?

Matti ja Maija sekosivat koska 1) ovat oikeistolaisia, 2) työttömiä vätyksiä ja haluavat vaan ilmaista rahaa, 3) pelkäävät aivan turhaan islammörköä koska tulevaisuudessa on muitakin ongelmia, 4) heidän ÄO on alle 100

@manaaja, vastasin puolestasi! Ole hyvä!

p.s. tämä oli muuten sarkasmia!

Matti ja Maija sekosivat koska 1) ovat oikeistolaisia, 2) työttömiä vätyksiä ja haluavat vaan ilmaista rahaa, 3) pelkäävät aivan turhaan islammörköä koska tulevaisuudessa on muitakin ongelmia, 4) heidän ÄO on alle 100

@manaaja, vastasin puolestasi! Ole hyvä!

p.s. tämä oli muuten sarkasmia!

matti ja maija sekosivat koska äityli joutui raahaamaan molemmat kirkuvina tarhaan kasvatettavaksi, koska äidinhän nyt vain pitää hylätä lapsensa, monikymmenpäisen kirkuvan lapsi katraan joukkoon

myöhemmin he sitten menivät lopullisesti tajuttuaan että politikoille valehdellaan

Brexit yllätti Britanniassa pitkään asuneen suomalaisfyysikon: ”Elin kuplassani – sitten vasta tajusin, ettei suuri osa kansasta pidäkään meitä tervetulleina”
Professori Arttu Rajantie miettii työkseen maailmankaikkeuden alkua. Britanniassa hän on asunut jo 19 vuotta. Brexit-päätös pani miettimään suhdetta britteihin ja Britanniaan.
78a1425a70a2444584add65d1e19d31f.jpg.webp

Professori Arttu Rajantie työskentelee Imperial College London -yliopistolla. Fysiikan laitos sijaitsee Lontoon Kensingtonissa. (KUVA: CONOR O'LEARY)
Annamari Sipilä HS
Julkaistu: 3.10. 2:00 , Päivitetty: 3.10. 10:10

LONTOO

PROFESSORI Arttu Rajantien vaimolla Hannalla oli ennen tapana naureskella miehelleen siitä, että tämä säilyttää jokaisen lippusen ja lappusen. Ei naureskele enää.

Kun Britannia päätti erota EU:sta, havahtui Rajantie vaimoineen uuteen brexit-todellisuuteen. Oikeus asua Britanniassa ei olisikaan tulevaisuudessa enää varma.

PARISKUNTA päätti anoa todistusta pysyvästä oleskeluoikeudesta. Siihen tarvittiin jokainen mahdollinen kuitti ja todistus usean vuoden ajalta. Ne löytyivät kaikki Rajantien moitteettomasta arkistosta.

”Hakemuksemme painoivat yhteensä 3,4 kiloa”, Rajantie kertoo työhuoneellaan Imperial College London -yliopistolla Lontoon Kensingtonissa.

Rajantien ala on teoreettinen fysiikka, tarkemmin sanottuna hiukkaskosmologia. Ammatinvalinta kirkastui lukiossa. Tietä viitoitti kosmologi Stephen Hawkingin bestseller Ajan lyhyt historia.

”Olin alun perin ajatellut tietotekniikkaa, mutta sehän on vain ihmisen kehittämä juttu. Halusinkin ymmärtää, kuinka koko maailmankaikkeus toimii”, Rajantie kertoo.

NYT hän tutkii sitä, mitä tapahtui maailmankaikkeuden alussa. Tiede on mennyt viime vuosina paljon eteenpäin. Gravitaatioaaltojen havaitseminen auttaa näkemään tulevaisuudessa entistä kauemmaksi maailmankaikkeuden alkuun.

Rajantien työhuoneen seinää peittää vanha kunnon liitutaulu. Se on täynnä matemaattisia yhtälöitä. Professori on laskenut gravitaatioaaltojen liikkeitä.

Britanniassa Rajantie on asunut jo 19 vuotta. Heti väiteltyään hän sai töitä Sussexin yliopistosta. Kun vaimo alkoi tehdä omaa väitöskirjaansa kemiasta, jäi pariskunta sille tielle.

”Emme tehneet koskaan tietoista päätöstä jäädä. Suomalaiselle Britannian on kuitenkin helppo paikka asua. Tunsimme olevamme täällä kotonamme.”

JÄLKEENPÄIN ajatellen kotoisa olo oli ennenaikainen. EU-kansanäänestys kesäkuussa 2016 teki selväksi sen, että merkittävä osa briteistä oli saanut tarpeekseen EU-kansalaisista.

Rajantie tunnustaa, ettei osannut odottaa brexitin toteutuvan.

”Elin onnellisena kuplassani. En törmännyt brexitin kannattajiin sen enempää kotipaikkakunnallamme Readingissä kuin yliopistomaailmassakaan.”

Siksi brexit-päätös olikin järkytys.

”Sitten vasta tajusin, ettei suuri osa kansasta pidäkään meitä tervetulleina. Sitä on ollut vaikea hyväksyä. Se vie osan itseluottamuksesta.”

HENKILÖKOHTAISESTI Rajantie ei ole kokenut mitään ikävää. Häntä ei ole nimitelty eikä käsketty painumaan kotiin.

Vaimolla sen sijaan on ollut pari kiusallista kokemusta. Rajantie panee ne kuitenkin ajattelemattomuuden piikkiin.

Rajantie kertoo pettymyksestään brittiläiseen politiikantekoon.

”Ilmapiiri on sellainen, että edes brexitin käytännön puolia ei saisi kyseenalaistaa. Varsinainen yllätys on ollut se, että oppositio ei tee työtään eli vastusta hallitusta.”

Professori ei kätke kärkkäitä näkemyksiään. Hän tuo ne Twitterissä kirpeään sävyynsä kaikkien luettavaksi.

”Palautetta tulee, mutta ei mitään kielteistä.”

SUOMEN passi taskussa ei kuitenkaan huoleta. Töiden puolesta Rajantie voisi lähteä Saksaan tai Yhdysvaltoihin.

Todennäköisesti pariskunta päätyy hakemaan Britannian kansalaisuutta. Perheen kuopus, 7-vuotias, saa sen nykylain mukaan automaattisesti. Teini-ikäisille tyttärillekin brittipassi irtoaisi melko helposti.

Yliopistomaailmaan brexit ei ole vielä konkreettisesti vaikuttanut. ”Se mikä on muuttunut, on kuva Britanniasta työskentely- ja opiskelupaikkana.”

RAJANTIE on ollut perustamassa Britanniassa vaikuttavien suomalaistutkijoiden yhteistyöverkostoa eli Finnish Science Society in the UK -yhdistystä. Verkostoitumisesta tulee entistä tärkeämpää, jos brexit vaikeuttaa tiedeyhteistyötä.

Hän on myös marraskuun alussa järjestettävän The Finnish Science 100 -symposiumin takana. Siellä juhlitaan Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä suomalaisen tieteen näkökulmasta.

”Vaikka koti on Britanniassa, suomalainen identiteettimme ei ole hävinnyt minnekään.”

KERRAN parissa kuukaudessa Rajantie tekee kouluvierailun kertoakseen fysiikan ihmeistä.

”Alakouluikäisillä on parhaat ja laajimmat kysymykset, sillä he eivät pelkää osoittaa tietämättömyyttä. Toisaalta eräskin pikkupoika kyseli hyvin perehtyneesti mustista aukoista.”
Kuka
Arttu Rajantie

Arttu Rajantie, 43, on teoreettisen fysiikan professori Imperial College London -yliopistossa.

Aiemmin Rajantie on toiminut tutkijana Cambridgen ja Sussexin yliopistoissa.

Jo 19 vuotta Britanniassa asunut Rajantie on kotoisin Espoosta. Hän väitteli Helsingin yliopistosta vuonna 1997.

Rajantiellä ja hänen kemistivaimollaan on 15-, 13- ja 7-vuotiaat lapset.

Rajantie harrastaa lukemista ja puutarhanhoitoa. Hän toimii yläasteikäisten lastensa koulun johtokunnassa.

Muistakaa että suomalaisetkin voi olla matuja.

Muistakaa että suomalaisetkin voi olla matuja.

En tiedä miten tuo haastateltava on löytynyt, mutta toimittaja varmasti odotti enemmän. Professori ei ole kokenyt syrjintää ja vaimollakin on pari "kiusallista kokemusta". Näitä ei kuitenkaan sovi avata sen enempää. Muistetaan toki kokonaan sivuttaa ne juurisyyt, joiden takia iso osa kansalaisista ei ole tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen.

Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo nyt taas ideologiselta uhriutumiselta vähän tuntuu. Ei missään maassa oikeasti hyljeksitä professorin tasoista tulijaa, joka tulee kutsuttuna, joka itse elättää itsensä, ei käyttäydy huonosti, eikä ole uhkatekijä muille. Se "suuri osa kansasta" puhuu nyt aivan toisenlaisista tulijoista, kuin suomalaisista fysiikan professoreista. Jos fysiikanprofessori ei tätä asiaa nyt oikeasti käsitä, niin ehkä hän ei olekaan ihan niin terävä, kuin mitä hän itse luulee.

T -.-

Nua proffat ja muut 'paremmat' kouluja käyneet ovatten usein niin kaukana todellisuudesta, etteivät näe sitä osoitettunakaan.

Kyllä tuo nyt taas ideologiselta uhriutumiselta vähän tuntuu. Ei missään maassa oikeasti hyljeksitä professorin tasoista tulijaa, joka tulee kutsuttuna, joka itse elättää itsensä, ei käyttäydy huonosti, eikä ole uhkatekijä muille. Se "suuri osa kansasta" puhuu nyt aivan toisenlaisista tulijoista, kuin suomalaisista fysiikan professoreista. Jos fysiikanprofessori ei tätä asiaa nyt oikeasti käsitä, niin ehkä hän ei olekaan ihan niin terävä, kuin mitä hän itse luulee.

T -.-

Ehkä sinun kannattaisi hankki edes auttava lukutaito, ennen kuin arvostelet professorin älykkyyttä? Jutussahan lukee aivan selvästi, että professori joutuu lähtemään muualla työskentelemään, tai hakea Britannian kansallisuutta.

Nua proffat ja muut 'paremmat' kouluja käyneet ovatten usein niin kaukana todellisuudesta, etteivät näe sitä osoitettunakaan.

Juu, alle 90:n ÄO;n ihmiset ovat paljon professoreita älykkäämpi ja näkevät todellisuuden.Maailman kaikkeuden syntymisen tutkiminen on ihan tyhjänpäiväisiä juttuja. Maailmahan sai alkunsa 6000 vuotta sitten kun Jahve loi sen, kaikkihan sen tietää, se lukee raamatussa, mitä sitä tutkimaan?

Viimeksi muokattu:
Ehkä sinun kannattaisi hankki edes auttava lukutaito, ennen kuin arvostelet professorin älykkyyttä? Jutussahan lukee aivan selvästi, että professori joutuu lähtemään muualla työskentelemään, tai hakea Britannian kansallisuutta.
Onko proffalla syitä olla hakematta Britannian kansalaisuutta?

Kyllä minä osaan lukea. Jutussahan aivan selvästi sanotaan professorin toteavan näin:

>> ”Sitten vasta tajusin, ettei suuri osa kansasta pidäkään meitä tervetulleina.
>> Sitä on ollut vaikea hyväksyä. Se vie osan itseluottamuksesta.”

Ei pidä tervetulleina... vierailevaa ja kutsumalla kutsuttua professoria? Hän teki sitten tuollaisen johtopäätöksen tuosta asiasta? Jos tuolla miehellä olisi oikeasti terävät aivot, hän olisi todennut sen oman yliopistonsa hallinnolle, että "hoitakaa tämä asia". Asia olisi hoidettu, koska se on niiden työtä.

Akateemisessa maailmassa professori on jumalan ääni maan päällä. Paavi. Jos mies ei tiedä asemaansa, hän ei ole sen asemansa arvoinen. Olen itse ollut nuorempana monia vuosia kyseisessä instituutiossa määräaikaisessa virkasuhteessa niin nuorempana kuin myös vanhempana tutkijana.

"Vei osan itseluottamuksesta"... saamani hyvä kotikasvatus estää minua kommentoimasta tätä asiaa tämän enempää.

T -.-

Hakemaan kansalaisuutta, jonka tulee myös saamaan. Jutussa myös mainittiin, että lapset ovat jo käytännössä kansalaisia, joten päätöntä ajatella etteikö itsensä elättäville koulutetuille irtoa kansalaisuus. Edelleenkin ongelma Briteissä on se haitallinen maahanmuutto. Kouluttamaton ja paikalliseen yhteiskuntamalliin täysin sopeutumaton joukko, joka tulee olemaan aina saavana osapuolena. Maksun maksaa veronmaksajat. Samat poloiset, jotka kokevat myös ne ikävät lieveilmiöt.

Jos utopiassa olisi kaikki hyvin, niin miksi enemmistö äänesti sitä unelmaa vastaan? Sellaisessa mediaympäristössä, jossa EU:ta ja sen ihanuutta pusketaan joka rööristä. Montako EU-kriittistä mediaa meillä on Suomessa?

>> Montako EU-kriittistä mediaa meillä on Suomessa?

Esität pahoja pahoja kysymyksiä... :)

T -.-

Jääköön nyt tällä kertaa vähemmälle ne kysymykset siitä, kuka oikein tuon median omistaakaan...

Rajakismilla ja maahanmuuttokriittisyydellä on vissi ero. Maahanmuuttokriittinen huomioi kaiken haittamaahanmuuton, rajakilla on pakkomielle ainoastaan muslimeista. Miksi täällä meuhkataan vain muslimeista, kun kaksi suurinta haittamaahanmuuttajaryhmää ovat Suomessa venäläiset ja virolaiset? Varmaankin siksi, että suurin osa muslimiallergisista ovat venäjämielisiä trolleja.

Pyöreät 0 mikäli mv-lehti ei ole laskuissa mukana.

Siis tarkoitat, että Venäjän äänitorvena toimiminen on oikeaa EU-kriittisiä? Suomalaiset mediat ovat aika objektiivisia medioita verrattuna vaikka Venäjään tai Yhdysvalloissa FOX-kanavaan. EU-kriittisiä uutisia kyllä on Suomessa, jos siihen on aihetta. Aiheetonta ja keksittyä älämölöä en ainakaan minä kaipaa, jätetään ne ryssille.

Muslimiallergia onkin uusi termi, tähän asti puhuttu fobiasta.

Taudinkuva siis kehittyy...

Siis tarkoitat, että Venäjän äänitorvena toimiminen on oikeaa EU-kriittisiä? Suomalaiset mediat ovat aika objektiivisia medioita verrattuna vaikka Venäjään tai Yhdysvalloissa FOX-kanavaan. EU-kriittisiä uutisia kyllä on Suomessa, jos siihen on aihetta. Aiheetonta ja keksittyä älämölöä en ainakaan minä kaipaa, jätetään ne ryssille.

Eiköhän tuossa annettu ymmärtää, että MV-lehti ei ole laskuissa mukana. Jos seuraat mitä esimerkiksi Sanoma -konsernin lehdet kirjoittaa, niin et voi välttyä EU:n ylistyslaululta. Negatiivisuus on lähinnä sidottu uutisiin, jotka käsittelee EU-kriittisiä ja usein muistetaan tuoda esille lehden näkökanta asiaan. Suomalainen media arvostelee EU-maita, jotka esimerkiksi tässä pakoilaiskysymyksessä haluavat pitää kiinni omasta itsemääräämisoikeudestaan. Media käytännössä mukailee unionin linjaa ja se näkyy uutisoinnissa.

Puolueeton media on lähinnä vitsi. Suomalaista mediaa ei niinkään ohjaa valtiovalta, kuten naapurissa tapahtuu. Sitä ohjaa omistajat ja toimittajat kirjoittavat siitä mistä maksetaan.

Rajakismilla ja maahanmuuttokriittisyydellä on vissi ero. Maahanmuuttokriittinen huomioi kaiken haittamaahanmuuton, rajakilla on pakkomielle ainoastaan muslimeista. Miksi täällä meuhkataan vain muslimeista, kun kaksi suurinta haittamaahanmuuttajaryhmää ovat Suomessa venäläiset ja virolaiset? Varmaankin siksi, että suurin osa muslimiallergisista ovat venäjämielisiä trolleja.

:facepalm:

katselin äsken ihan piruuttani koko viestihistoriasi taaksepäin, ja n. 99% postauksistasi ydinviestinä vaikutti olevan "ryssän ali-ihmiset sitä ja tätä" ja "mitä pahaa muslimeissa koska RYSSÄT VIROLAISET ÄÄÖLLÖÄLÄÖLLÄLÄÖ!1"

en ole nähnyt täällä juuri kenenkään venäläisiä puolustelleen, mutta sulla sen sijaan on into piukassa valkopestä islamia ja nimitellä sitä kritisoivia pilkallisesti "rajakeiksi", sekä ylipäänsä paskoa tätä topikkia hukuttamalla asiallista maahanmuutto-ja islam-kritiikkiä tuohon anti-ryssä-propagandaasi. venäjä on ollut naapurinamme jo pitkään, ja on tultu toimeen miten on tultu, varuillaan kannattaa tottakai aina olla ja näin poispäin - mutta on se nyt kumma jos ei tajua mistä suunnasta suurin uhka länsimaiselle elämänmenolle tällä hetkellä kumpuaa.

ihan vain tiedoksesi, islaminuskoisten määrät lasketaan miljardeissa (ja kasvaa kohinalla), kun taas venäjä on alati kutistuva kansakunta väkimäärältään, eivätkä harrasta samanlaista ekspansiivista heinäsirkkamuuttoilua länsimaihin kuin troijan hevosen sisällä ratsastavat islamistit. henkilökohtaisesti en tunne ketään venäläissyntyistä, mutta virolaisia tunnen ja tiedän jokusen - ja kaikki heistä ovat työelämässä ja siten kontribuoiden yhteiskunnallemme.

ja jotta tämä postaus ei menisi off-topiciksi, niin tässäpä luettavaa islamin syntyhistoriasta illan ratoksi itsekullekin:

Ibn Matti: Fjordman: Mikä on islamin todellinen alkuperä?

lainataanpa pätkä tännekin:

Arabivalloittajilla on saattanut olla jonkinlainen juutalaisuudesta ja kristinuskosta mallia ottanut monotoistinen uskonto, mutta valloitusten jälkeen sukupolvien ja vuosisatojen saatossa he hylkäsivät sen ja kehittivät sotaisamman uskonnon, joka toimi arabinationalismin ja imperialismin veturina. Ehkäpä valloitukset muovasivat enemmän islamia kuin islam valloituksia.

Käsittelin asiaa kirjoituksessani Robert Spencerin kirjasta Did Muhammad Exist? - An Inquiry into Islam's Obscure Origins. [Oliko Muhammad olemassa? - Tutkimus islamin hämärästä alkuperästä.] Sen esipuheen oli kirjoittanut nyt jo edesmennyt hollantilainen tutkija Hans Jansen, lahjakas arabisti ja modernin islamilaisen ajattelun professori. Hän osoittaa, että se vähäinen todistusaineisto, jota meillä on, ei vahvista kuudennen ja seitsemännen vuosisadan perinteistä islamilaista kertomusta.

Arkeologiset löydökset ovat itse asiassa ristiriidassa perinteisen kertomuksen kanssa. Asiaan voisivat tuoda valoa uudet argeologiset kaivaukset nykyisessä Saudi-Arabiassa ja Syyriassa. Saudi-Arabiassa tällaiset kaivaukset ovat kuitenkin kiellettyjä. Kovan luokan wahhabit ovat suorastaan tuhonneet joitakin kohteita. Saudien uskonnolliset johtajat eivät myöskään ole kiinnostuneita löydöksistä, jotka saattaisivat olla ristiriidassa heidän uskonnollisten näkemystensä kanssa, tai jotka saattaisivat heikentää heidän maansa keskeistä asemaa islamissa. Jos historian kertomus Muhammadista Mekassa ja Medinassa ei pidä paikkaansa, on Saudi-Arabia vain merkityksetöntä autiomaata, missä on valitettavan paljon öljyä.

Robert Spencer ehdottaa, että Muhammad saattaisi olla tarunomainen hahmo, vähän kuin Robin Hood, kuningas Arthur ja Wilhelm Tell, joiden tekoja myöhemmät tarinankertojat suuresti liioittelivat. Perinteinen kertomus Muhammadista on täynnä aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia.

Mutta jos joku keksi Muhammadin, eivätkö he olisi keksineet sympaattisempaa hahmoa kuin raaka sotapäällikkö, josta saamme lukea perimätiedosta? Ehkäpä. Sen ajan arabit ovat kuitenkin saattaneet ajatella, että tällainen armoton hahmo toimisi paremmin inspiraationa valloituksille ja imperiumin rakentamiselle.

On epäselvää onko Muhammad koskaan elänyt. Ehkä hän oli jonkinlainen arabialainen sotapäällikkö, joka yhdisti eri heimot ja suuntasi näiden energian ulospäin valloitussotiin. Se ei eroaisi juurikaan siitä, miten Tsingis-kaani onnistui yhdistämään eripuraiset mongoliheimot mongolivaltioksi, joka oli kykenevä valloittamaan valtavia alueita.

Suurin ero on tietenkin, että Tsingis-kaanin ympärille ei muodostettu uskonnollista henkilökulttia. Ehkä meidän kannattaisi olla siitä kiitollisia. Muuten suurin äänestysblokki YK:ssa saattaisi olla OMC (Organisation of Mongolian Cooperation), ja BBC sekä New York Times varoittaisivat meitä Tsingisfobian vaaroista.

Jotkut perimätiedon kertomukset islamin varhaisvaiheista ja sen suurimmasta profeetasta eivät voi mitenkään pitää paikkaansa. Minkälainen vaikutus kriittisellä tutkimuksella on uskovaisiin muslimeihin? Tähän mennessä ei oikeastaan minkäänlaista. He perustavat edelleen elämänsä suurimmaksi osaksi sepitettyihin kertomuksiin jostakin, joka on joko tapahtunut tai ei ole tapahtunut 1400 vuotta sitten. Muslimit myös uhkaavat tappaa ihmisiä sellaisen miehen kunnian vuoksi, joka ei ehkä koskaan elänytkään.

Trololoo vain. Ylenanto, HyySäri, Mamulehti ja Kalevan parhaat siinähän noita EU-kriittisiä objektiivisia laatujulkaisuja ensilähtöön.

Kuinkakohan paljon PRO-islam keskustelusta on peräisin nyt jo melkein 30 vuotta maahamme soluttautuneiden maahanmuuttajien ylläpitämää, kaipa joku heistä on tässä ajassa jo oppinut suomen kielen tarpeellisella tasolla muodostaakseen ymmärrettäviä lauseita?

> Suomalaiset mediat ovat aika objektiivisia...

Eivät ole. Minäpä lainaan maanantain Länsi-Uusimaata: Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen: "Eteen saattaa tulla valinnanpaikkoja, ja syntyy erilaisia maaryhmiä. Sisältö ei aina ole niin mieluisaa, vaan ratkaisuun vaikuttaa enemmän se, halutaanko olla kärkijoukoissa." Tiilikainen viittaa tuossa Saksan ja Ranskan johtaman tiiviimmän ryhmän ja mahdollisen kakkosvyöhykkeen välillä oleviin mielipide eroihin.

Määrittelin joskus "punikin" sellaiseksi, että kyseisen otuksen aika menee sen asian täkyilyyn, mitä mieltä ne muut punikit siinä ympärillä ovat, että se itse voi päättää aina sen, mitä mieltä se itse on asioista.

Miten tuo Suomen harjoittama politiikka eroaa kuvailemani "punikin" harjoittamasta ympäristönsä liehakoinnista? Missä se Suomen edun varjeleminen on?

Konservatiivi minussa taas nielee sylkeä. Siis: Asia sisällöt eivät ratkaise enää ollenkaan, vaan se, että kuka on aina kenenkin kanssa samaa mieltä? Anteeksi kuinka? Voi helvetin helvetti... tässä tulee vielä verta valumaan noiden aivokääpiöiden kanssa. Ja ei, minä en ketään enkä mitään tässä uhkaa, minä ennustan vain tulevia aikoja. Tällaisia juttuja kun LUKEE, niin sitä miettii, että eivätkö muut tahot ole enää edes lukutaitoisia? Eikä lehdistö esitä niin minkäänlaisia jatkokysymyksiä tällaisesta politiikasta ja se harjoittamisesta. Eipä tietenkään.

Kärkijoukko... iskuri työläiset... kyllä on niin tutun oloinen kaiku noissa käsitteissä. Herätkää nyt jo helvetissä ihmiset. Euroopan Unioni on Neuvostoliitto Kakkonen, eikä mikään muu.

T -.-

Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuossa annettu ymmärtää, että MV-lehti ei ole laskuissa mukana. Jos seuraat mitä esimerkiksi Sanoma -konsernin lehdet kirjoittaa, niin et voi välttyä EU:n ylistyslaululta. Negatiivisuus on lähinnä sidottu uutisiin, jotka käsittelee EU-kriittisiä ja usein muistetaan tuoda esille lehden näkökanta asiaan. Suomalainen media arvostelee EU-maita, jotka esimerkiksi tässä pakoilaiskysymyksessä haluavat pitää kiinni omasta itsemääräämisoikeudestaan. Media käytännössä mukailee unionin linjaa ja se näkyy uutisoinnissa.

Puolueeton media on lähinnä vitsi. Suomalaista mediaa ei niinkään ohjaa valtiovalta, kuten naapurissa tapahtuu. Sitä ohjaa omistajat ja toimittajat kirjoittavat siitä mistä maksetaan.

Se EU;n ylistyslaulu raikaa ainoastaan sinun päässäsi, samoin kuin muslimiallergiasia on pääsi sisäisiä juttua, aivan kuin sähköallergiasta kärsivillä ihmisillä.

Se EU;n ylistyslaulu raikaa ainoastaan sinun päässäsi, samoin kuin muslimiallergiasia on pääsi sisäisiä juttua, aivan kuin sähköallergiasta kärsivillä ihmisillä.
EU:lla on ylistyslaulu, toisin kuin kuvittelemasi allergia.

Ode to Joy, tämä oli myös isossa roolissa Clockwork Orangessa.

katselin äsken ihan piruuttani koko viestihistoriasi taaksepäin, ja n. 99% postauksistasi ydinviestinä vaikutti olevan "ryssän ali-ihmiset sitä ja tätä" ja "mitä pahaa muslimeissa koska RYSSÄT VIROLAISET ÄÄÖLLÖÄLÄÖLLÄLÄÖ!1"

en ole nähnyt täällä juuri kenenkään venäläisiä puolustelleen, mutta sulla sen sijaan on into piukassa valkopestä islamia ja nimitellä sitä kritisoivia pilkallisesti "rajakeiksi", sekä ylipäänsä paskoa tätä topikkia hukuttamalla asiallista maahanmuutto-ja islam-kritiikkiä tuohon anti-ryssä-propagandaasi. venäjä on ollut naapurinamme jo pitkään, ja on tultu toimeen miten on tultu, varuillaan kannattaa tottakai aina olla ja näin poispäin - mutta on se nyt kumma jos ei tajua mistä suunnasta suurin uhka länsimaiselle elämänmenolle tällä hetkellä kumpuaa.
Juuri tuota tarkoitin sillä sterilisointijutulla. Mistä peruskoulusta päästetään läpi noin huonolla kirjoitustaidolla? Vai oletko itäinen maahantunkija, kun et osaa suomea kirjottaa edes auttavasti?
Venäläiset ovat virolaisten kanssa suurin haittamaahanmuuttajaryhmä. Venäläisiä on eniten työttöminä Suomessa ulkomaalaisryhmistä ja heitä tuomitaan vuosittain toiseksi eniten rikoksista Suomessa, virolaisten jälkeen. Myös Suomessa loisivien virolaisten työttömyys on tuplat verrattuna suomalaisten työttömyyteen.

Miksi täällä ei sitten keskustella pahimmista haittamaahanmuuttajista, eli venäläisistä ja virolaisista, vaan jauhetaan samaa muslimilevyä ainoastaan? Ei tarvitse olla professori tietääkseen: täällä meuhkaavat venäläismieliset ja Pietarin trollit.

Ja taas mentiin aiheen sijasta henkilöön. Kovin alkaa olemaan väsyneitä nämä sinun muslimi- ja sähköallergiat, jotka eivät oikeastaan tuo mitään sisältöä tähän keskusteluun. Luulisi että sinulla olisi jotain asiaakin.

Ja taas mentiin aiheen sijasta henkilöön. Kovin alkaa olemaan väsyneitä nämä sinun muslimi- ja sähköallergiat, jotka eivät oikeastaan tuo mitään sisältöä tähän keskusteluun. Luulisi että sinulla olisi jotain asiaakin.
Näyttää siltä että tämä on sellaista dialogia jota forumilla halutaan pitää yllä. :(

Kyllä Venäjä on suurempi uhka länsimaiselle elämänmenolla, kun 5.9% pieni muslimivähemmistö Euroopassa, paitsi tietenkin venäläismielisten mielestä.

Höpö höpö, kerroin vain, että nuo ovat pääsi sisäisiä pelkoja, sekä pakkomielteitä, aivan kuin sähköallergiasta kärsivällä.

Höpö höpö, kerroin vain, että nuo ovat pääsi sisäisiä pelkoja, sekä pakkomielteitä, aivan kuin sähköallergiasta kärsivällä.

jos näin, niin mistä olet varma, ettei oma venäläis-ja virolaisvihasi ole Sinun pääsi sisällä oleva juttu? :psmoke:

Juuri tuota tarkoitin sillä sterilisointijutulla. Mistä peruskoulusta päästetään läpi noin huonolla kirjoitustaidolla? Vai oletko itäinen maahantunkija, kun et osaa suomea kirjottaa edes auttavasti?
Venäläiset ovat virolaisten kanssa suurin haittamaahanmuuttajaryhmä. Venäläisiä on eniten työttöminä Suomessa ulkomaalaisryhmistä ja heitä tuomitaan vuosittain toiseksi eniten rikoksista Suomessa, virolaisten jälkeen. Myös Suomessa loisivien virolaisten työttömyys on tuplat verrattuna suomalaisten työttömyyteen.

Miksi täällä ei sitten keskustella pahimmista haittamaahanmuuttajista, eli venäläisistä ja virolaisista, vaan jauhetaan samaa muslimilevyä ainoastaan?

here we go again.. onkos sulla lähteitä noille väitteillesi? ja miksi sua häiritsee nimenomaan muslimien kritisoiminen? (ja jos olet havaitsevinasi joillain "muslimilevyn jääneen päälle" niin mietipä omaa jatkuvaa ryssä-virolais-muslimiallergia -jankuttamistasi...)

itselläni ei ole venäläisten tai virolaisten kanssa ollut koskaan mitään ongelmia, mutta yhteenkään muslimimaahan en sen sijaan aio astua koskaan jalallanikaan, siitä pitää huolen tähänkin triidiin hiljattain pasteamani uutinen siitä, miten maailmassa on 13 maata joissa kaltaiselleni ateistille voidaan langettaa kuolemantuomio - ja ihan tiedoksesi, yksikään niistä ei ole Venäjä saati Viro, vaan kaikki niistä ovat muslimimaita. sama homma koskee myös homoja ja muita seksuaalivähemmistöjä; musulmaanit heitä katoilta heittelee alas, EI venäläiset tai virolaiset.

ja mitä tulee tuohon ad hominemiisi meikäläisen koulutustaustan suhteen, niin eiköhän mulla ole enemmän tutkintoja kuin sulla.. :psmoke:

mutta jottei mentäisi tyystin off-topiciksi, niin kun täällä on nyt tuosta vihapuheestakin keskusteltu, niin eikö ole hieman ristiriitaista ettei terrori-iskusta ilakoimista ja kuffirien kuolemien juhlimista lasketa vihapuheen alle?

Hovioikeus kumosi Päijät-Hämeen käräjäoikeuden päätöksen: Turun iskusta iloinnut irakilainen vapaaksi

Hovioikeus on päättänyt vapauttaa Joutsenon säilöönottoyksikköön passitetun turvapaikanhakijan. Mies oli otettu Päijät-Hämeen käräjäoikeuden päätöksellä säilöön Turun iskujen jälkeen.

Mies päätettiin ottaa kiinni, kun vastaanottokeskuksen työntekijä oli ilmoittanut poliisille hänen käyttäytyneen uhmakkaasti ja ilmaisseen olevansa iloinen Turun terrori-iskusta. Viranomaisten huolta lisäsi myös se, että mies oli ollut aiemmin esitutkintavaiheessa epäiltynä sukulaislastensa pahoinpitelystä.

Lisäksi hän on ollut kiinniotettuna liittyen riitaan vastaanottokeskuksessa asuvan vaimonsa kanssa. Turvapaikanhakijan statuksella Suomessa oleskellut mies oli aiemmin saanut käännytyspäätöksen.

Hovioikeuden mukaan Turun iskusta iloitseminen ja uhmakas käytös eivät anna perusteita olettaa, että irakilaismies muodostaisi uhkaa kansalliselle turvallisuudelle. Hovioikeuden päätöksen mukaan kiinniotettu päästetään vapaaksi heti, ellei kiinnipitämiselle ole muita perusteita.

Poliisi ei kommentoi, missä vastaanottokeskuksessa mies on asunut.

Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 208
Jäsenet
78 619
Uusin jäsen
Deeäx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom