Vaimoja kuritetaan ja naisia ahdistellaan kadulla ”huvin vuoksi” – Useimmat arabimiehet eivät usko, että tasa-arvo sopii omaan kulttuuriin, tutkimus kertoo
YK:n tutkimus kertoo, että asenteet eivät välttämättä muutu entistä vapaamielisimmiksi ajan kanssa. Useimmat arabimiehet eivät usko, että tasa-arvo sopii omaan kulttuuriin. Professori Shereen El Feki panee toivonsa miesten neljännekseen, jotka ovat avoimia naisten oikeuksille. Sillä välin nuoret arabinaiset unelmoivat ulkomaisesta aviomiehestä, joka kääntyisi muslimiksi.
Egyptiläis-walesilainen professori Shereen El Feki on erikoistunut tutkimaan seksuaalisuuden, vallankäytön ja tasa-arvon leikkauskohtaa arabimaissa: ”Seksillä olisi tilaa islamissa enemmän kuin monet nykymuslimit tajuavat. Esivanhemmat tiesivät paremmin, mutta historian kuluessa paljon on hukattu.” (KUVA: CONOR O'LEARY)
Annamari Sipilä HS
Julkaistu: 28.10. 18:19
LONTOO. Valtaosalle arabimiehistä sukupuolten välinen tasa-arvo on yhä kauhistus. He kannattavat perinteistä roolijakoa ja pitävät oikeutenaan kontrolloida vaimoaan ja tyttäriään.
Esimerkiksi Egyptissä 70 prosenttia miehistä kannattaa naisten sukuelimien silpomista. Marokossa 91 prosenttia miehestä haluaa tietää koko ajan missä hänen vaimonsa on. Palestiinalaismiehistä 81 prosenttia ei salli, että vaimolla on yhtään miespuolista ystävää.
Monet kertovat kurittavan vaimoaan niin henkisesti kuin fyysisestikin. Vieraita naisia ahdistellaan kadulla sekä ”huvin vuoksi” että siksi, koska nainen ”provosoi”.
LUVUT ja asenteet käyvät ilmi YK:n tasa-arvojärjestön ja tasa-arvotyöhön erikoistuneen Promundo-kansalaisjärjestön laajasta tutkimuksesta
Understanding Masculinities - International Men and Gender Equality Survey (Images), joka valmistui keväällä.
Tutkimus on lajissaan ensimmäinen laatuaan. Koskaan aiemmin arabimaiden miesten asenteita ja tasa-arvotilannetta ei ole tutkittu yhtä laajalti. Tutkimuksessa oli mukana noin 10 000 miestä ja naista.
Yksi raportin päätutkijoista oli egyptiläis-walesilainen tohtori
Shereen El Feki. Hän löytää tuloksista hyvääkin:
”Vähintään neljäsosa miehistä kussakin maassa suhtautuu myönteisesti sukupuolten väliseen tasa-arvoon.”
Egyptiläinen vihanneskauppias palvelemassa naisasiakkaita Kairossa lokakuun alussa.(KUVA: MOHAMED ABD EL GHANY / REUTERS)
EL FEKIN mukaan tasa-arvotyö arabimaissa etenee pienin askelin. Taka-askeleita tulee yhtä lailla. Vallankumousta on turha odottaa, sillä ihanteet ovat kaukana läntisistä.
Poikkeuksellista muuhun maailmaan verrattuna on se, että arabimiesten tasa-arvoasenteet eivät ole muuttuneet ajan myötä suvaitsevaisempaan suuntaan.
Niin Egyptissä, Marokossa kuin Palestiinassakin nuoret miehet ovat vähintään yhtä konservatiivisia kuin isänsä. Vain libanonilaiset nuoret miehet ovat vanhempia miehiä edistyksellisempiä.
Samaan aikaan arabimaiden nuoret naiset kannattavat tasa-arvoa selvästi useammin kuin vanhemmat naiset tai miehet. Nuoret naiset janoavat henkilökohtaista autonomiaa ja valtaa päättää omasta elämästään.
”Tämä aiheuttaa jännitteitä sukupuolten välille”, El Feki kertoo HS:lle Lontoossa, jossa hän on puhumassa tutkimustuloksista muun muassa Chatham House -ajatuspajassa.
”Toki on paljon suu- ja anaaliseksiä.”
SEKSUAALISUUTTA arabimaissa tutkinut El Feki kertoo tavanneensa monia nuoria yksinäisiä naisia, jotka eivät yksinkertaisesti löydä miestä. Paikalliset miehet ovat heille liian konservatiivisia, vaikka olisivat kuinka koulutettuja.
”Nuoret naiset unelmoivat ulkomaalaisesta aviomiehestä, joka kääntyisi muslimiksi.”
Muslimimaissa yleensä vain miehille on sallittua naida ei-muslimi. Vastaavan oikeuden naisille
antoi äskettäin Tunisia.
Seksiä nuoret arabinaiset eivät välttämättä edes halua harrastaa ennen avioliittoa. Immenkalvoa ei sovi puhkaista, koska se tuottaisi häpeää koko suvulle.
”Toki on paljon suu- ja anaaliseksiä”, El Feki kertoo.
NUORTEN miesten konservatiivisuuden takana on useita seikkoja.
Työpaikkaa on vaikea löytää, sillä Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän tilanne on kaoottinen. Miehet kokevat, että vähät työpaikat kuuluvat heille, ja naisen paikka on kotona.
Samaan aikaan konservatiivinen islamin tulkinta on vahvistunut. Se pönkittää perinteisiä sukupuolirooleja ja patriarkaattia.
Nuorilla miehillä on kova paine päästä töihin, sillä vasta sitten pääsee naimisiin.
”Työ on pääsylippu avioliittoon, säännölliseen seksiin ja omaan perheeseen.”
Mistä tasa-arvotietoisia arabimiehiä sitten saadaan?
Raportin mukaan korkea koulutus ja varakkuus näkyvät usein keskivertoa suopeampana suhtautumisena naisten oikeuksiin. Ratkaisevaa on myös äidin koulutus sekä isän antama malli: oliko mies nähnyt isänsä osallistuvan kotitöihin, jotka kuuluvat perinteisesti naisille.
El Feki pitää rohkaisevana tutkimustulosta, jonka mukaan monet arabimiehet pitivät isyyttä tärkeänä. Yli puolet miehistä katsoi, että työ vie aikaa lasten kanssa olemiselta.
Miesten toivetta olla entistä parempi isä voi käyttää keinona edistää tasa-arvoa ja kitkeä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa:
”Ei voi olla hyvä isä, jos hakkaa lastensa äitiä.”
Palestiinalaismies tyttärensä kanssa Hamas-puolueen juhlissa joulukuussa 2012. (KUVA:MOHAMMED SALEM / REUTERS)
LUPAAVAA on myös se, että monet miehet haluavat kouluttaa tyttärensä. Esimerkiksi suurin osa palestiinalaismiehistä ei pidä poikien koulutusta tärkeämpänä kuin tyttöjen, vaikka rahasta olisi pulaa.
Silti vielä puolet arabimiehestä kokee, että sukupuolten välinen tasa-arvo ei kuulu omaan kulttuuriin. Samaa mieltä ovat kuitenkin myös monet naiset.
Naiset ylläpitävät patriarkalismia siinä missä miehetkin. Egyptissä suurempi osuus naisista (84 prosenttia) kuin miehistä (74 prosenttia) uskoo, että seksuaalinen ahdistelu on ”provokatiivisesti” pukeutuneen naisen oma syy.
Katuahdistelijat puolestaan ovat yleisemmin koulutettuja kuin kouluttamattomia miehiä.
”Egypti on luokkayhteiskunta”, El Feki selittää ilmiötä.
Pyramidin pohjalla olevat eivät uskalla edes huudella kadulla. Yleisimpiä ahdistelijoita ovat toisen asteen koulutuksen saaneet miehet, jotka kostavat pettymyksensä naisille.
Kuka?
Shereen El Feki
Professori Shereen El Feki tutkii seksuaalisuutta, politiikkaa ja sukupuolten välistä tasa-arvoa arabimaissa.
Hänen äitinsä on walesilainen ja isänsä egyptiläinen. Hän kasvoi itse Kanadassa.
El Feki on väitellyt molekyyli-immunologiasta Cambridgen yliopistosta.
Hän toimii professorina Toronton yliopiston kansainvälisten suhteiden Munk School -yksikössä sekä vierailevana tutkijana Sussexin yliopistossa.
Hänen teoksensa
Sex and the Citadel: Intimate Life in a Changing Arab World (2013) perkaa seksuaalisuutta, politiikkaa ja vallankäyttöä arabimaissa.