Tiistai 8.11.2016 klo 11.35
Ex-nyrkkeilijä Hannu Haapasalmi sai lauantai-iltana kutsumattomia vieraita pihalleen.
- Ex-nyrkkeilijä Hannu Haapasalmen terassille puski tunkeilijoita viime lauantai-iltana.
- Mies hätisteli kuokkavieraat pois nyrkkien avulla.
- Haapasalmi kertoi episodista varsin värikkäästi Facebookissa. Nyt miestä kaduttaa oma toiminta.
- Mä tiedän, ettei tätä saisi nyt kirjoittaa. Kävin kaupungilla parilla kaljalla. Tulin tuossa puoli tuntia sitten kotiin. Istuin televisiota katsellen, kun terassilta alkoi kuulua epämääräistä ääntä, Haapasalmi aloitti Facebook-päivityksensä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 0.09.
Pihalta löytyi kaksi ulkomaalaistaustaista miestä tonkimassa Haapasalmen tavaroita.
- What are you doing? This is my place, Haapasalmi kertoo tiedustelleensa herroilta.
Vastauksesta hän ei saanut selvää. Sitten toinen miehistä lähti kävelemään Haapasalmea kohti. Entisenä nyrkkeilijänä pohjalainen ei jäänyt odottamaan, mitä seuraavaksi tapahtuu.
- Kolautin sen selälleen. Kun toinen oli vieressä, vedin sen varmuuden vuoksi kanssa, Haapasalmi kertoo Facebookissa.
Tämän jälkeen tunkeilijat lähtivät karkuun. Haapasalmi puolestaan otti luurin poliisille ja kertoi tapahtuneesta.
"Se oli virhe"
Nyt pari päivää myöhemmin Haapasalmea kaduttaa oma toiminta Facebookissa. Hän oli haukkunut tummaihoisia tunkeilijoita rankkaan tyyliin.
- Se sosiaalinen media oli virhe. Se oli mun virhe, Haapasalmi harmittelee avautumistaan.
- Mä aika nolostikin siinä tuohtuneena arvostelin, mutta en sitten poistanut sitä (päivitystä), koska halusin kantaa vastuuni, Haapasalmi kertoo Iltalehdelle.
Kotirauhan rikkomista hän ei kuitenkaan hyväksy.
- Mä olen vanhanaikainen ihminen. Koti on mun mielestä pyhä paikka. Siellä ihmisen pitää päästä rauhoittumaaan.
Aiotko jatkossakin toimia samalla tavalla, jos joku tunkeutuu pihallesi?
- Vaikea sanoa. Sehän riippuu kuinka tilanne etenee. Mutta en usko, että samalla tavalla toimisin.
Ei rasismille
Haapasalmen Facebook-viestistä saa helposti sen kuvan, että mies on rasisti. Hän kuitenkin kiistää väitteen jyrkästi.
- Mulla on monenvärisiä ystäviä. On mustia ja kaikenlaisia.
- Olisin käyttäytynyt täysin samalla tavalla, vaikka ne (tunkeilijat) olisivat olleet ketä.
Mies ei pidä itseään myöskään väkivaltaisena ihmisenä, vaikka hyökkäsikin miesten kimppuun.
- Mä pystyn puoleni pitämään, mutta en todellakaan tykkää väkivallasta. Mutta tuollaisessa tilanteessa se tuli jostakin lihasmuistista. Se tilanne tuli yllättäen. He tulivat mun tontille. Tuli sellainen olo, että tässä voi sattua jotain, Haapasalmi perustelee käytöstään.
Tunkeilijoille olisi voinut käydä huonomminkin, sillä ex-nyrkkeilijän mukaan hän "kolautti" miehiä vain solisluihin.
- Tiedän, että siihen kun lyö, niin on ainakin oikea käsi pois pelistä.
Haapasalmi on tehnyt tunkeilijoista rikosilmoituksen, mutta sen pidemmälle asia ei ole vielä edennyt.
Nykyään Seinäjoen kaupunginvaltuustoon kuuluva Haapasalmi on voittanut urallaan neljä SM-pronssia nyrkkeilyssä. Viimeisin mitali tuli vuonna 1992, kun hän otteli 81-kiloisten sarjassa.
Lisäksi mies on voittanut kaksi epävirallista ammattilaisottelua vuonna 1992.