Kuinka SER-jäte prossuilla pärjää nykyään ?

peleistä sen verran että epic game store taitaa olla aika halpa jakamaan jopa melko uusia julkaisuja nyt kc deliverance ja ylihuomenna assassin creed syndicate ilmaisena jaossa, lisäksi indie pelejä
Juu sieltä olen aika paljon uusia testi pelejä jo ostellut.
Eilenkin jäin koukkuun Mechwarrior 5:n näin wanhana Mechwarrior 2 fanina (ja pelasin sitä siis FX-8120:llä).

Mutta Ubisoftin pelejä en tule jatkossakaan testaamaan ja samalla listalle EA pääsi NFS Heatin myötä.
Eli keskityn jatkossakin pienempien pelitalojen peleihin ja Ubisoft sekä EA saa pitää DRM paskansa.

Tuossa ehdottelit R9 290 bios flashäystä niin en omista enää kuin R9 290X:n.
Enkä muutenkaan noihin flashäis muita biosseja, koska r9 290(x) GPU:ssa on todella isoja laatu eroja ja se näkyy siinä kuinka paljon ne tarvitsevat voltteja.

Olisiko noille x79 kiinaemoille E5-2667 vai E5-2630 v2 järkevämpi deskarikäyttöön? Edellisessä on toki korkeampien kellojen johdosta suurempi tehonkulutus, mutta se ei liene ongelma ellei osta kaikkein halvinta mahdollista emoa?

E5-2640 toki olisi pirun halpa...

Olisiko noille x79 kiinaemoille E5-2667 vai E5-2630 v2 järkevämpi deskarikäyttöön? Edellisessä on toki korkeampien kellojen johdosta suurempi tehonkulutus, mutta se ei liene ongelma ellei osta kaikkein halvinta mahdollista emoa?

E5-2640 toki olisi pirun halpa...
Hei käy katsomassa youtube Tech yes city miehen kokemuksia saattaa löytyä tietoa noista xeoneista.

Hei käy katsomassa youtube Tech yes city miehen kokemuksia saattaa löytyä tietoa noista xeoneista.
Nopeasti katsottuna en löytänyt testejä 130W TDP Xeoneista, kuten E5-2667:stä, vain 115W TDP malleista kuten 2689 tai 2670.

Noh, kaipa sitä voisi vaan kokeilla...

Tuossa pitkästä aikaa selailin AliExpressistä prossuja ja mitä ihmettä noiden hinnoille on käynyt :hmm:

Ovat nimittäin pompanneet huomattavasti, kuten esim. Ryzen 5 1600 on nyt huimat 95€ (ennen 70€) ja X5650 16€ (ennen 10€) ja LGA775/LGA771 Xeonit vasta ovatkin kalliita.

Ainoastaan LGA1156 Xeonit ovat pysyneet samoissa eli X3440 7€.

Veikkaisin Wuhan-nuhaa syyksi. Sitten kun tauti hellittää, niin hinnat taas palaavat ennalleen, ainakin toivottavasti.

Noh, sinne lähti tilaukseen x79-kiinaemo, E5-2667 ja 16Gt DDR3 ECC -muistia... pistän tänne kokemuksia joskus sitten, kun nuo saapuvat.

Taitaa olla sijoituskohde nämä vanhat xeonit. Itellä e3-1280, alissa näytti hinnat olevan 60-80€ paikkeilla.

Laitoin tossa pari päivää sitten Xeon X5675:n tilaukseen, 19€:lla tulee Suomeen. Asus P6T Deluxe on osoittautunut varsin hyväksi lankuksi ajan kanssa ja nykyisellä X5650:lla olisi menohaluja enemmänkin kuin 4Ghz:ia, joissa oli muistakseni corevoltage 1,264V. X5675 nostaa peruskertoimen maksimin 20:stä 23:een, joten ainakin emon nykyisen väylänkeston puolesta voisi saada jopa 4,6Ghz (23x200). Joten katellaan millainen kivi sieltä tulee, uskoisin ja toivoisin saavani sen 4,3-4,4Ghz:ia sillä nämä X5675:t taisi olla varsin hyväkulkuisia, parhaimpia 95W TDP-prossuja.

Laitoin tossa pari päivää sitten Xeon X5675:n tilaukseen, 19€:lla tulee Suomeen. Asus P6T Deluxe on osoittautunut varsin hyväksi lankuksi ajan kanssa ja nykyisellä X5650:lla olisi menohaluja enemmänkin kuin 4Ghz:ia, joissa oli muistakseni corevoltage 1,264V. X5675 nostaa peruskertoimen maksimin 20:stä 23:een, joten ainakin emon nykyisen väylänkeston puolesta voisi saada jopa 4,6Ghz (23x200). Joten katellaan millainen kivi sieltä tulee, uskoisin ja toivoisin saavani sen 4,3-4,4Ghz:ia sillä nämä X5675:t taisi olla varsin hyväkulkuisia, parhaimpia 95W TDP-prossuja.
Meinasin ensin kommentoida kyllähän X5650 menee samoihin kuin X5675:n... mutta joo P6T Deluxe ei tosiaan tue Turbo kertoimilla ylikellottamista.
Tuossa rouvan koneessa on emona P6T SE ja siinä X5675 rullaa nätisti 4.5GHz:ssä.

Ensin asensin siihen X5680:n juuri tuon takia ettei X5650 tai X5660:stä saa paljoa irti kun ei Turbo kertoimet toimi. Mutta tuo X5680 kävi niin kuumana tuossa että kellot jäivät 4.3GHz:n ja silloinkin oltiin prime95:ssa 97asteessa.

Otti muuten se LGA1155 ITX koneen ostaja taas yhteyttä, eikä ollut saanut sitä vieläkään toimimaan.
No tarjosin että voin siitä R9 Nanosta hyvittää 80€, kun mulla on sille kyllä käyttöä ja sitten laittaa toiset 80€ ja ostaa esim GTX 1650:n siihen.
Tämä ei tietenkään kelvannut, vaan olisi pitänyt hyvittää koko 370€ mitä se siitä makso...

Minä vaan että ei se minun vikani ole jos ajuri päivityksellä sait sen tuohon tilaan.
Sitten tuli vihanen vastaus että:
Olisi ollut kiva ostovaiheessa tietää, että on tälläinen mahdollisuus niin en olisi edes ostanut konetta. Rakenna ensikerralla sellainenkone joka kertää ajuri päivityksen.

Vastasin:
Ei minulla ollut siinä ajuri ongelmia. Eikä minulla ollut tullut musta ruutu ongelmaa vastaan ennen joulukuun ajureita (uusimmatkin tekevät sitä vieläkin kun kokeilin). Sen konees kasasin ja testasin marraskuussa. Joten miten olisin voinut ennustaa tommosen asian ?
Kun ei minulla ole kristallipalloa että nään tulevaisuuteen että tulevat ajurit kusevat koko jutun.
Ongelman saat kuntoon vaihtamalla tuon näytönohjaimen esim GTX 1650:n tai odota kuukaus kaksi että AMD saa toivottavasti ajurinsa toimimaan.

Mutta tämmöstä tällä kertaa :)

Veti muuten Windows 10 itsensä hyvin sekaisin kun vaihdoin FX-8120:n tilalle A10-7850K:n. Nimittäin mikään verkkolaite ei toiminut vaan aina error 56.
Ja siis koski emon omaa verkko ohjainta sekä blutooth sekä wifi korttia mitä siinä kokeilin.
Ensin ajattelin että vika emossa joten tökkäsin Rampage IV:n kiinni ja sama homma siinä. No päivitin sitten tuo 1903 buildin 1909:n niin kaikki taas toimii. Tosin ideani oli pitää 1903 testi kauden loppuun, mutta eipä tuolla varmaan isompaa vaikutusta ole mihinkään kun muutenkin nyt keskityn näihin hitaamman luokan rautaan.

Samalla sitten kokeilin onnistuuko E5-1620 v2:n kellotus Rampage IV:lla ja vastaus oli EI.
Minä kun muistin että tuo olisi identtinen i7-4820K:n kanssa mutta näemmä muistin asian väärin :hmm:

Samalla sitten ilman jäähynä kokeilin että kai nuo mun kaksi 3930K:ta toimii, kun en ollut niitä muistaakseni aikaisemmin testannut. Mutta nehän toimi vallanmainiosti :)

Samaa ei voi sanoa tuosta MSI X79 Xpower 2 emosta, kun senkin muistin vihdoin testata taas viimeisimmän pinnejen oikomisien jälkeen.
Eli ei POSTaa vielä, mutta PCIe, USB ym. näyttäis toimivan ja prossu lämpenee. Kun alunperin näytönohjain ei edes herännyt henkiin eikä prossu lämmennyt.

Taitaa olla sijoituskohde nämä vanhat xeonit. Itellä e3-1280, alissa näytti hinnat olevan 60-80€ paikkeilla.
Juu en tiedä miksi kaikki 4c/8t LGA1155 kivet ovat Alissa ja eBayssa ihan älyttömissä hinnoissa. Sama tosin koskee myös 6-ydin Phenom 2:sia sekä 8-ydin FX:ksiä.

Meinasin ensin kommentoida kyllähän X5650 menee samoihin kuin X5675:n... mutta joo P6T Deluxe ei tosiaan tue Turbo kertoimilla ylikellottamista.
Tuossa rouvan koneessa on emona P6T SE ja siinä X5675 rullaa nätisti 4.5GHz:ssä.

Ensin asensin siihen X5680:n juuri tuon takia ettei X5650 tai X5660:stä saa paljoa irti kun ei Turbo kertoimet toimi. Mutta tuo X5680 kävi niin kuumana tuossa että kellot jäivät 4.3GHz:n ja silloinkin oltiin prime95:ssa 97asteessa.
Jep, kyllähän P6T Deluxessa voi Biosista pistää turbokertoimen kertoimeksi, mutta lankku tykkää rasituksessa heitellä perusmaksimikertoimen ja turbokertoimen välillä. Jos Fläshäisi tähän P6T WS Professionalin biosin, niin sillä pysyisi myös turbokertoimella rasituksessa koko ajan se, eikä kerroin käväisisi peruskertoimen maksimissa välillä... Ei kuitenkaan viitsi biosia fläshäämään ristiin, varsinkin kun alle 20 eurolla saa isommalla peruskertoimella olevan Xeonin, jotka kellottuvat kuulemma mainiosti. Eli nyt jännitetään sitä, kauanko tuolta idästä kestää tulla X5675:n tänne. Voikun kävisi hyvä tuuri, ja tulisi yksilö joka kulkisi 4,5Ghz maltillisilla volteilla :) Paljos on pitänyt P6T SE:llä laittaa CPU Voltagea, jotta se pyörii 4,5Ghz:lla? Koska toivottavasti ei hirvemmin tarvis nostella tästä 1,265V @ 4Ghz:sta.

Jep, kyllähän P6T Deluxessa voi Biosista pistää turbokertoimen kertoimeksi, mutta lankku tykkää rasituksessa heitellä perusmaksimikertoimen ja turbokertoimen välillä. Jos Fläshäisi tähän P6T WS Professionalin biosin, niin sillä pysyisi myös turbokertoimella rasituksessa koko ajan se, eikä kerroin käväisisi peruskertoimen maksimissa välillä... Ei kuitenkaan viitsi biosia fläshäämään ristiin, varsinkin kun alle 20 eurolla saa isommalla peruskertoimella olevan Xeonin, jotka kellottuvat kuulemma mainiosti. Eli nyt jännitetään sitä, kauanko tuolta idästä kestää tulla X5675:n tänne. Voikun kävisi hyvä tuuri, ja tulisi yksilö joka kulkisi 4,5Ghz maltillisilla volteilla :) Paljos on pitänyt P6T SE:llä laittaa CPU Voltagea, jotta se pyörii 4,5Ghz:lla? Koska toivottavasti ei hirvemmin tarvis nostella tästä 1,265V @ 4Ghz:sta.
Kyllä joudut yksilöstä riippuen menemään sinne 1.38 - 1.45 volttiin että pääsee 4.5GHz:n tai ylitse.

Tässä kuinka tämä rouvan X5675 yksilö kellottu:

X5675-CPU-Z.jpg
X5675-CPU-Z_2.jpg
X5675-CPU-Z_3.jpg

Kyllä joudut yksilöstä riippuen menemään sinne 1.38 - 1.45 volttiin että pääsee 4.5GHz:n tai ylitse.

Tässä kuinka tämä rouvan X5675 yksilö kellottu:

Tähän vaan sivukommenttina semmoinen, että pelinopeus on suoraan verrannollinen noihin kelloihin. Korkeammat kellot => pelit toimii nopeammin; parempi fps.

Jos jotkut täällä hankkii SER-prosessoreja pelaamiseen, niin maksimit oletuskellot vaan, jos ei itse voi kellottaa. Kellotus tai korkea TDP kyllä vaatii kunnon jäähdytystä, mutta täytyy vaan itse miettiä, mihin sitä konetta käyttää ja suunnitella sen mukaan.

Itse laitoin pari viikkoa sitten serveriini vähävirtaisen CPU:n ja nyt mietin muidenkin korvaamista näillä malleilla - eli menen itse päinvastaiseen suuntaan.

--

..mutta tämä on varmaan se syy, miksi halutaan niitä oletuskellotestejä. Ostetaan vanhaan lautaan joku tuollainen prosessori ja tuokin on melkein Gigahertsin hitaampi normaalisti ilman kellotuksia. Itse ostin X5670:n niinkin tyhmästä syystä, että se täyttää tänä vuonna 10 vuotta ja suunnilleen samanhintainen X5675 jäi kauppiaalle..

Tiedoksi vaan, miksi ihmiset näitä voi haluta. En itse jaksa nysvätä ostovaiheessa parin sadan Mhz kanssa ja etsiä sitä korkeimmalle kellottuvaa prosessoria. Veljelle mietin tällaista, mutta ajattelin pitää uudenvuodenlupauksesta kiinni ja lopettaa 4-ytimien ostamisen..

Tähän vaan sivukommenttina semmoinen, että pelinopeus on suoraan verrannollinen noihin kelloihin. Korkeammat kellot => pelit toimii nopeammin; parempi fps.

Jos jotkut täällä hankkii SER-prosessoreja pelaamiseen, niin maksimit oletuskellot vaan, jos ei itse voi kellottaa. Kellotus tai korkea TDP kyllä vaatii kunnon jäähdytystä, mutta täytyy vaan itse miettiä, mihin sitä konetta käyttää ja suunnitella sen mukaan.

Itse laitoin pari viikkoa sitten serveriini vähävirtaisen CPU:n ja nyt mietin muidenkin korvaamista näillä malleilla - eli menen itse päinvastaiseen suuntaan.

--

..mutta tämä on varmaan se syy, miksi halutaan niitä oletuskellotestejä. Ostetaan vanhaan lautaan joku tuollainen prosessori ja tuokin on melkein Gigahertsin hitaampi normaalisti ilman kellotuksia. Itse ostin X5670:n niinkin tyhmästä syystä, että se täyttää tänä vuonna 10 vuotta ja suunnilleen samanhintainen X5675 jäi kauppiaalle..

Tiedoksi vaan, miksi ihmiset näitä voi haluta. En itse jaksa nysvätä ostovaiheessa parin sadan Mhz kanssa ja etsiä sitä korkeimmalle kellottuvaa prosessoria. Veljelle mietin tällaista, mutta ajattelin pitää uudenvuodenlupauksesta kiinni ja lopettaa 4-ytimien ostamisen..
LGA1156 ja LGA1366 kamat ovat hitaita vakiona ja se maaginen asia saada niistä nopeita on saada väylä sinne 200MHz:n.
LGA1156 kamojen kohdalla tämä myös nostaa uncore kelloja samalla kun ovat lukittu väylänopeuteen.
LGA1366 kamoissahan tuota voi itse säätää ja usein vakio 2500MHz:stä pääsee ainakin 3300MHz ja ehkä ihan 3800MHz saakka.

Ja uncore kellohan ovat siis L1, L2 ja L3 cachejen nopeudet.
Jos haluaa vähä virtaisen ja suht tehokkaan LGA1366 koneen niin kannattaa nostaa väylä 200MHz ja uncore ylös. Mutta itse kellot ja voltit alas.

Mitä tulee noihin lukittuihin X79 prossuihin, niin itseäni ne eivät kiinnosta yhtään. Ja mulle se avain sana on aina kellottaminen.
Jos ei voi kellottaa niin ei myöskään kiinnosta yhtään.
Parasta aikaa tuossa on Kaverin eli A10-7850K:n kellottamiset kesken. Ja on kyllä oikea kiuvas ja 4.5GHz tuntuu jäävän vain haaveeksi. Kun 1.48 voltilla se jotenkin sen menee, mutta pari minuuttia prime95:sta ja prossu alkaa throtlaamaan.

LGA1156 ja LGA1366 kamat ovat hitaita vakiona ja se maaginen asia saada niistä nopeita on saada väylä sinne 200MHz:n.
LGA1156 kamojen kohdalla tämä myös nostaa uncore kelloja samalla kun ovat lukittu väylänopeuteen.
LGA1366 kamoissahan tuota voi itse säätää ja usein vakio 2500MHz:stä pääsee ainakin 3300MHz ja ehkä ihan 3800MHz saakka.

Ja uncore kellohan ovat siis L1, L2 ja L3 cachejen nopeudet.
Jos haluaa vähä virtaisen ja suht tehokkaan LGA1366 koneen niin kannattaa nostaa väylä 200MHz ja uncore ylös. Mutta itse kellot ja voltit alas.

Mitä tulee noihin lukittuihin X79 prossuihin, niin itseäni ne eivät kiinnosta yhtään. Ja mulle se avain sana on aina kellottaminen.
Jos ei voi kellottaa niin ei myöskään kiinnosta yhtään.
Parasta aikaa tuossa on Kaverin eli A10-7850K:n kellottamiset kesken. Ja on kyllä oikea kiuvas ja 4.5GHz tuntuu jäävän vain haaveeksi. Kun 1.48 voltilla se jotenkin sen menee, mutta pari minuuttia prime95:sta ja prossu alkaa throtlaamaan.
Kiitos, katsellaan noita LGA1366-kellotuksia, kun muistit ja Snowman tulee Kiinasta. On ne kohta pari kuukautta olleet matkalla.

Itsellä on vaan huonoja muistoja ja perusnegatiivinen asenne kaikkeen AM3-kantaan. Täytyy katsella noita sinun testejä jos olisivat uskomuksistani huolimatta ikääntyneet hyvin. Edelleen kyllä emolevyt hyvällä virransyötöllä maksaa paljon enemmän kuin prosessorit nykyään ja ovat kiven alla. Jos lämmöt karkailee, niin myös virransyöttö käy kovilla. Ei ole budjettikokoonpano enää, jos emo on käytettynä satasen, vaikka prosessori olisi parikymppiä.

Noh, saa nähdä miten Noctuan NH-U12P SE1366-cooleri jaksaa jäähdyttää. Näissähän ei onneksi ole AVX-käskyjä, joten eivät kuumene niin mahdottoman kovasti kuin AVX-prossut.

Kiitos, katsellaan noita LGA1366-kellotuksia, kun muistit ja Snowman tulee Kiinasta. On ne kohta pari kuukautta olleet matkalla.

Itsellä on vaan huonoja muistoja ja perusnegatiivinen asenne kaikkeen AM3-kantaan. Täytyy katsella noita sinun testejä jos olisivat uskomuksistani huolimatta ikääntyneet hyvin. Edelleen kyllä emolevyt hyvällä virransyötöllä maksaa paljon enemmän kuin prosessorit nykyään ja ovat kiven alla. Jos lämmöt karkailee, niin myös virransyöttö käy kovilla. Ei ole budjettikokoonpano enää, jos emo on käytettynä satasen, vaikka prosessori olisi parikymppiä.
Siis puhuitko, että emolevyt hyvällä virransyötöllä AM3:lle maksaisi satasen? Taisit nyt puhua LGA1366-emoista, niissä ollaan tuolla satasen luokassa. Ostin vastikään tässä Asus Crosshair IV-emon nettikoneen lankuksi, erittäin pätevä lankku myös kellotuksesn rakkaalle AM3-alustalle :) Eikä maksanut 30 euroa enempää...

Entä mistä sinun perusnegatiivinen asenne AM3:sta kohtaan johtuu? Kokeilitko edes mainioita Thuban-siruja?

Noh, saa nähdä miten Noctuan NH-U12P SE1366-cooleri jaksaa jäähdyttää. Näissähän ei onneksi ole AVX-käskyjä, joten eivät kuumene niin mahdottoman kovasti kuin AVX-prossut.

Siis puhuitko, että emolevyt hyvällä virransyötöllä AM3:lle maksaisi satasen? Taisit nyt puhua LGA1366-emoista, niissä ollaan tuolla satasen luokassa. Ostin vastikään tässä Asus Crosshair IV-emon nettikoneen lankuksi, erittäin pätevä lankku myös kellotuksesn rakkaalle AM3-alustalle :) Eikä maksanut 30 euroa enempää...

Entä mistä sinun perusnegatiivinen asenne AM3:sta kohtaan johtuu? Kokeilitko edes mainioita Thuban-siruja?
Kyllä se semmoista satasta näyttää. Nämä superdiilit, jotka sai torista/facebook-kaverilta, joka ei tiennyt noiden käypää hintaa voi jättää muualle.

Kyllä se semmoista satasta näyttää. Nämä superdiilit, jotka sai torista/facebook-kaverilta, joka ei tiennyt noiden käypää hintaa voi jättää muualle.

Oho, ostin nimittäin tän Crosshair IV:n täältä Techbbs:n myyntipalstalta ja heti kun näin, että Crosshair lankku 30e:lla niin ehdottomasti tarjoan hp:n siitä, enkä yritä tinkiä vitosella niinkuin ketjun ensimmäinen vastaaja teki.

Mutta joo, Ebayssä näyttäisi hintatason olevan tosiaan satasen paikkeilla ja onhan se aika paljon, kyseessä on kuitenkin jo vuosikymmenen vanhaa tekniikkaa ja moni lankku on jo nähnyt elämää paljon. Ja Formula on kuitenkin ollut 200e luokan lankku markkinoille tullessaan...

Mutta onko AM3:n perusnegatiivisuuden taustalla muu kuin kalliit kellotuslankut? Thubanin kanssa AM3 rokkaisi vielä tänäpäivänäkin monessa pelissä, jos olisi se SSE4.1 ja 4.2-tuki...

Oho, ostin nimittäin tän Crosshair IV:n täältä Techbbs:n myyntipalstalta ja heti kun näin, että Crosshair lankku 30e:lla niin ehdottomasti tarjoan hp:n siitä, enkä yritä tinkiä vitosella niinkuin ketjun ensimmäinen vastaaja teki.

Mutta onko AM3:n perusnegatiivisuuden taustalla muu kuin kalliit kellotuslankut? Thubanin kanssa AM3 rokkaisi vielä tänäpäivänäkin monessa pelissä, jos olisi se SSE4.1 ja 4.2-tuki...
Minulle olisi kanssa kelvannut tuohon hintaan.. En vaan ehdi seuraamaan aina, niin menee monet diilit ohi. Xeon v2:n sai kympin halvemmalla kuin Alista täällä. Ei nuo päivää kauempaa täällä ole.

OT: AM3 Thubanin aikoihin olin vaan rahallisesti siinä tilassa, ettei ollut rahaa päivittää.. Kun rahat oli säästetty, niin Sandy Bridge tuli markkinoille ja ostin niitä. AMD ei saanut vastaavia markkinoille ennen Ryzeniä. Erityisesti pelit (Starcraft II, jota pelasin siihen aikaan) kärsi AMD:n prosessoreilla. Tämä on vaan vähän kallis harrastus, jos pitää uusinta uutta olla koneessa. Ensimmäinen yli 400€ näytönohjainkin oli minulle GTX 1080.

Tuolla oli niitä ikivanhoja pelitestejä:

Tuossa vasta suoritin testit FX-8120:llä niin se about yhtä nopea kuin Ryzen 3 1200 ja Phenom 2 X6 Thubani. Paitsi virrankulutus on tasoa LGA1366 eli yli 300W.

Mutta tuo ei ollut mikään kuumana käyvä, vaan oli itseasiassa paljon viileämpi kuin moni Intel prossu. Mutta tuo FM2+ alustainen A10-7850K on kuuma kuin mikä, vaikka pitäis olla parannellulla Piledriver ytimellä ja tuossa on vaan 4-ydintä ilman L3 cachea.

Mitä tulee emoihin niin nuo hyvät AM3 emot maksavat sen 25-50€ mitä noita itse olen ostellut.
Jostain syystä vaan nuo 8-ydin FX:t ovat järkyttävän hintaisia.
Paljon parempia ovatkin 6-ydin mallit kuten FX-6300, koska virrankulutus laskee sen 60W mutta suorituskyky peleissä ei laske kuin muutaman fps:n ja hintaa on vain noin 20€.
Kun 8-ydin mallejen hinnat ovat siellä 50€:ssa.

Pitäisi ostaa jotain halpoja test benchejä, että saisi tänne mahtumaan lisää kokoonpanoja ja niitä voisi vaihtaa helposti.. Ehkä nyt tyydyn leikkimään sen X5670:n kanssa, joka on toistaiseksi ainoa tänä vuonna ostamani koko setti. Ostin myös 2x E5-2650v2:sta täältä foorumilta, mutta vieläkin mietin niille dual cpu-emoa.. Ja Xeon L ostin palvelimeen..

Täytyy koettaa pitää yksi cpu/kuukausi, ettei mene överiksi. Ja pitäisi säästää rahaa vähän siihen uuteen Nvidiaan, jolla korvaan GTX 1080:n.

Onneksi Alissa on nyt koronavirus, niin ei tule heräteostoksena ostettua vaikka sitä uutta halpisemoa.

Tuosta näette kuinka FX-8120 suoriutuu ja tietenkin Ryzen 5 2600 tulokset ovat myös noissa mukana:

DevilMayCry5.pngMetroExodus.pngQuakeChampions.pngRDR2.pngwwz.png

Tuosta näette kuinka FX-8120 suoriutuu ja tietenkin Ryzen 5 2600 tulokset ovat myös noissa mukana:

Siellä se parinkympin E5-2420v2 on samantasoinen.. Ei tuo ole läheskään kärkipaikoilla :)

Olisihan tuommoinen kiva lelu, mutta nyt tyydyn X5670:iin, kun muistit ja jäähy tulee.

Siellä se parinkympin E5-2420v2 on samantasoinen.. Ei tuo ole läheskään kärkipaikoilla :)

Olisihan tuommoinen kiva lelu, mutta nyt tyydyn X5670:iin, kun muistit ja jäähy tulee.
Juu ei ole, eikä varmaan kukaan ole niin väittänytkään.
Mutta ovat nuo FX:t paljon mainettaan parempia.

Kun aina on väitetty että frametimit ovat surkeat ja sitä kautta minimi fps:t. Mutta eipä noissa ole ollut mitään ongelmaa Bulldozer tai Piledriver FX:lla.

Mulla tossa löytyis FX-6100 ja FX-6300:n että pitää kattoa testaanko ne vielä nykyisillä peleillä, vai jätänkö ne testattavaksi seuraavilla testi peleillä.

Kellotatko aina muistitkin tappiin noitten prossujen kanssa? Tuli tuossa vahingossa vastaan jonkun tekemä testi ja näyttäs olevan aika iso ero muistin nopeudella tuohon min fps lukemaan.

Test System:
CPU : 3930K 4.5GHz HT
GPU: AMD 290X CFX (2)
MB: Gigabyte X79-UP4 Rev 1.1

RAM speeds and timing information:

GEil Evo Potenza 2666MHz DDR3 (4x4GB):
1333MHz @ CL 8
1600MHz @ CL 8
1866MHz @ CL 9
2133MHz @ CL 10
2400MHz @ CL 11

All the results you are about to see are the minimum recorded fps.

Test One - RAM Speed:

Tomb Raider ; Ultimate Preset, 1080p, FXAA.
Location: Helicopter Pad overlooking Shanty Town during sunrise.

1333MHz = 62 FPS
1600MHz = 67 FPS
1866MHz = 69 FPS
2133MHz = 72 FPS
2400MHz = 74 FPS

Crysis 3 ; Very High, FXAA, 1080p
Location: Welcome To The Jungle, overlooking mine field within the park.

1333MHz = 78 FPS
1600MHz = 82 FPS
1866MHz = 83 FPS
2133MHz = 84 FPS
2400MHz = 86 FPS

Hitman Absolution ; Ultra Preset, FXAA, 1080p
Benchmark Min fps.

1333MHz = 66 FPS
1600MHz = 69 FPS
1866MHz = 72 FPS
2133MHz = 74 FPS
2400MHz = 76 FPS

Fallout 4 ; Ultra, Light Rays Low, 2560 x 1080
Location: Outside "Diamond City", overlooking the streets during daytime.

1333MHz = 27.3 FPS
1600MHz = 28.8 FPS
1866MHz = 29.1 FPS
2133MHz = 29.3 FPS
2400MHz = 29.9 FPS

Assassin's Creed Unity ; Ultra, HBAO+, PCSS, 2MSAA, 2560 x 1080

1333MHz = 54 FPS
1600MHz = 56 FPS
1866MHz = 58 FPS
2133MHz = 60 FPS
2400MHz = 62 FPS

Mad Max ; All Settings Max, 1080p
Location ; Rot N Rusties - Enemy Camp (South).

1333MHz = 70 FPS
1600MHz = 74 FPS
1866MHz = 74 FPS
2133MHz = 74 FPS
2400MHz = 74 FPS

Rise of the Tomb Raider, Very High, 1080p
Location ; Soviet Installation (Small house after the second zip line).

1333MHz = 45FPS
1600MHz = 47FPS
1866MHz = 48FPS
2133MHz = 49FPS
2400MHz = 50FPS

Kellotatko aina muistitkin tappiin noitten prossujen kanssa? Tuli tuossa vahingossa vastaan jonkun tekemä testi ja näyttäs olevan aika iso ero muistin nopeudella tuohon min fps lukemaan.
Lyhyesti kyllä. Mutta prossujen muistiohjaimissa on yllättävän suuria eroja.
Yllättävän harvalla pääsee sinne 2400MHz:n kun usein kulku tössää viimeistään 2133MHz:ssä.

Ja viimeksi 3930K testasin vain 1600MHz muisteilla kun ei löytynyt silloin parempia. Viimekesänä sen Xeon veljen sitten jo testasin 2400MHz:n muisteilla.

Myöskin nyt ois hyllyssä kaksi toimivaa 3930K, joista toisen ajattelin sitten testata kun saan uuden testikauden pyöräytettyä käyntiin RX 5700:lla + uusilla peleillä tulevana kesänä.

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Myöskin nyt ois hyllyssä kaksi toimivaa 3930K
Nopeasti katsoen hinta 734€. Tosin käytettynä nykyisin saa jo "hieman" halvemmalla. Tuossa noin 3v sitten pyydettiin Muron puolella päälle 500€ käytetystä (tosin emon kera) joten päätin jättää väliin ja odottaa AMD:n prosessoria.

Nopeasti katsoen hinta 734€. Tosin käytettynä nykyisin saa jo "hieman" halvemmalla. Tuossa noin 3v sitten pyydettiin Muron puolella päälle 500€ käytetystä (tosin emon kera) joten päätin jättää väliin ja odottaa AMD:n prosessoria.
Noista maksoin viimevuonna toisesta 40€ ja toisesta 60€. Eli hyvin järkevään hintaan sain nuo.

Pitäiskin tässä alkaa suunnittelemaan X570 emon ja R5 3600:n ostoa seuraavan testikauden avaus testiin.
Eli R5 1600 vs R5 2600 vs R5 3600 taisteluun.

Kattelin vaan että aikasta kalliita nuo X570 emot, että varmaan tähän pitäisi tyytyä: Gigabyte X570 GAMING X, ATX-emolevy - 179,00€

Kun Asuksen lankkua en ainakaan hommaa, koska niiden laatu on laskenut niin pahasti.

Testipeleihin pitäis löytää joku autopeli ja lentelypeli (kun uus Descent on TAAS viivästynyt), mutta eipä ainakaan vielä ole tullut mitään mielenkiintoista vastaan.

Testi ohjelmiin olen ottamassa Blenderin, Handbrakin ja Davinci Resolven. Cinebenchit taas olen ajatellut jättää pois kokonaan.

Mutta kyllä uus testi setti pikkuhiljalleen tässä muodostuu.

No niin ois uutta videota tarjolla, eli vihdoin se budjetti X79 pelikone. Joka siis rakennettu PLEXHD X79 emolle.

Ihmettelin videolla miksi E5-1620 v2:sta ei voi tuolla emolla kellottaa... no tuossa vasta testasin sen toisen E5-1620 v2:n Rampage IV:lla ja näemmä se ei oikeasti ole kellotettava = ei olekkaan identtinen Core i7-4820K:n kanssa, vaikka näin muistin asian olevan.

Nyt tuli viikonloppu testattua tuolla E5-1650 prossulla. HP Z420 pitää all core boostin tuossa 3,6ghz hyvin. Ne aiemmat fps dropit väheni PUBGissa kyllä mielestäni jonkin verran. Eli oma subjektiivinen kokemus on, että 6-ydin pyörittää tasaisemmilla frameilla kuin edeltänyt 4-ydin E5-1620. Näin siis Pubg ja Tarkov tapauksessa.

Olin tuossa Tampereen laneilla ja tuli pelattua Tarkovia ja Pubgia urakalla. Harmi vaan oma näyttö temppuili hankkimani RX580 kanssa ja jouduin tyytymään kaverin vanhaan GTX 1050 Ti näyttiksen, jonka kanssa piti graffa-asetukset olla aika kuraa. Nyt pitää miettiä, että minkä näyttiksen laittaisi. RX580:n saan toimimaan niin halutessani mutta joku noissa ajureissa tökkii tuon näyttöni kanssa. Geforcella ei vaan oikein ole hyvää tuossa hintaluokassa... Jos ei jtn 1650 Superia sitten laita.

Sitäkin mietin, että laittaisi jonkun emon jolla tätä prossua voisi kellottaa. Pitäisi vaan löytää Suomen kamaralta. Valintoja, valintoja...

Nyt tuli viikonloppu testattua tuolla E5-1650 prossulla. HP Z420 pitää all core boostin tuossa 3,6ghz hyvin. Ne aiemmat fps dropit väheni PUBGissa kyllä mielestäni jonkin verran. Eli oma subjektiivinen kokemus on, että 6-ydin pyörittää tasaisemmilla frameilla kuin edeltänyt 4-ydin E5-1620. Näin siis Pubg ja Tarkov tapauksessa.

Olin tuossa Tampereen laneilla ja tuli pelattua Tarkovia ja Pubgia urakalla. Harmi vaan oma näyttö temppuili hankkimani RX580 kanssa ja jouduin tyytymään kaverin vanhaan GTX 1050 Ti näyttiksen, jonka kanssa piti graffa-asetukset olla aika kuraa. Nyt pitää miettiä, että minkä näyttiksen laittaisi. RX580:n saan toimimaan niin halutessani mutta joku noissa ajureissa tökkii tuon näyttöni kanssa. Geforcella ei vaan oikein ole hyvää tuossa hintaluokassa... Jos ei jtn 1650 Superia sitten laita.

Sitäkin mietin, että laittaisi jonkun emon jolla tätä prossua voisi kellottaa. Pitäisi vaan löytää Suomen kamaralta. Valintoja, valintoja...
Veli päivitti 4c/4t Sandy Bridgestä 8c/16t Sandy Bridge E:hen ja kokemus oli samanlainen: fps oli tasaisempi. Hänellä on vaan halvempi/huonompi prosessori (alhaiset peruskellot), kun ei halunnut maksaa mitään, niin jää tuosta sinun prosessorista vähän. Jos on kiltisti, ostan hänelle tuommoisen E5-1650(v2):n jos halvalla saan. Katsotaan.. Tarjosin kyllä jo E5-2630v2:sta, ja se ei kelvannut.

Kiinalaista emolevyä en suosittele kellotukseen, kun niissä on niin pienet boostit, käytännössä 4GHz on hyvä tulos, kun siellä on lukittu noita kertoimia ja boosteja. Eikä se tuolla prosessorilla ole paljon. Joku käytetty X79 emolevy suurelta merkiltä (Asus, Gigabyte, Asrock, jne..) ja varmasti kellotukset onnistuu paremmin. Edelleen, @Zetteri omisti E5-2689 ja se ei toiminut hänen emolevyllään edes oletuskelloilla. Emolevy alikellotti sitä rasituksessa. Minulla ei ole tällaista ongelmaa ollut itsellä, mutta onkin pääasiassa kevyempiä prosessoreita ollut.

Lisäksi valitettavasti alkaa olla niin, että käytetyt Ryzenit alkaa olla kustannustehokkaampia - jos ei lasketa muistia. DDR3 ECC REG on vieläkin halpaa.

Aika ripeästi saivat AliExpressistä toimitettua Xeon X5675:n postitse kotiin, tuli mukavasti postiluukusta suoraan kodin lattialle. Täytyy tarkistaa myyjän sijainti, mutta jäi mielikuva, että olisi Venäjällä tämä myyjä, joka selittäisi miten saivat näin ripeästi ilmaisilla posteilla tuotteen toimitettua. (Kiinan toimituksissa lagia ilmeisesti).

Joka tapauksessa vaihto onnistui mukavasti ja bios-asetuksissakin oli aika helppoa kellottaa lisää. Vanhojen bios-asetusten pohjalta pidettiin QPI, BCLK 201 Mhz:ssä jne. Ainoat muutokset tehtiin CPU-kertoimeen, eli ensin 21:llä eli 4,2Ghz:llä pitäen voltit 1,265V tasolla. 4,4Ghz vaati jo 1,33V jotta Cine pyöri hyvin. Päädyin nyt ensihätään laittamaan kertoimeksi 22, joten 4,4Ghz kelloilla mennään. Voltteja laitoin 1,38V niin noilla volteilla läpäisi LinX + Intelin XTU-testiajot. Eli kyllä näillä volttijano kasvaa kun lähdetään +4Ghz:n tasolle, koska todennäköisesti 4Ghz @ 1,265V hakkaa nykyiset asetukset suhteellisessa energiatehokkuudessa.

Testasin myös 4,5GHz:n ja sekin meni Cinen mukavasti läpi.

Joka tapauksessa näyttäisi ihan hyvältä loppupuristukselta X58-alustalta. Tälläisen 4,4Ghz:n Xeonin kaveriksi kelpaa kyllä sitten korvata GTX660 SLi GTX1070:llä kun omasta koneestani sen tuohon siiirrän, mutta odotellaan nyt Nvidian syksyn kortteja, olisiko sielkä ainesta päivitysdominoon kahdelle koneelle.

Kävi tuuri ja sain napattua tämän:

HP Z420 myin pois samalla hinnalla. Ihan hyvä diili. Pääsee kellottamaan, vesijäähy valmiina ja myös Xeon V2 prossut menee emolevyyn. Jossain välissä metsästää tuommoinen E5-1650 v2 prosessori, joskin tuo paketin i7-3930k on ilmeisen hyvin kellottuva yksilö, jos kerta 4,6ghz taipuu.

Aika ripeästi saivat AliExpressistä toimitettua Xeon X5675:n postitse kotiin, tuli mukavasti postiluukusta suoraan kodin lattialle. Täytyy tarkistaa myyjän sijainti, mutta jäi mielikuva, että olisi Venäjällä tämä myyjä, joka selittäisi miten saivat näin ripeästi ilmaisilla posteilla tuotteen toimitettua. (Kiinan toimituksissa lagia ilmeisesti).

Joka tapauksessa vaihto onnistui mukavasti ja bios-asetuksissakin oli aika helppoa kellottaa lisää. Vanhojen bios-asetusten pohjalta pidettiin QPI, BCLK 201 Mhz:ssä jne. Ainoat muutokset tehtiin CPU-kertoimeen, eli ensin 21:llä eli 4,2Ghz:llä pitäen voltit 1,265V tasolla. 4,4Ghz vaati jo 1,33V jotta Cine pyöri hyvin. Päädyin nyt ensihätään laittamaan kertoimeksi 22, joten 4,4Ghz kelloilla mennään. Voltteja laitoin 1,38V niin noilla volteilla läpäisi LinX + Intelin XTU-testiajot. Eli kyllä näillä volttijano kasvaa kun lähdetään +4Ghz:n tasolle, koska todennäköisesti 4Ghz @ 1,265V hakkaa nykyiset asetukset suhteellisessa energiatehokkuudessa.

Testasin myös 4,5GHz:n ja sekin meni Cinen mukavasti läpi.

Joka tapauksessa näyttäisi ihan hyvältä loppupuristukselta X58-alustalta. Tälläisen 4,4Ghz:n Xeonin kaveriksi kelpaa kyllä sitten korvata GTX660 SLi GTX1070:llä kun omasta koneestani sen tuohon siiirrän, mutta odotellaan nyt Nvidian syksyn kortteja, olisiko sielkä ainesta päivitysdominoon kahdelle koneelle.
Niinhän minä taisin aikaisemmin sanoa noista volteista ;)
Mutta kokeile ihmeessä meneekö 4.5GHz, mutta jos menet yli 1.4 voltin niin lämmöt pomppaavat uusille lukemille.
Esim tämä oma X5650 yksilöni 1.4 voltilla rullaa prime95 kuormalla 88 asteessa, mutta jos voltit nostaa 1.41 volttiin niin lämmöt ovatkin jo 95 asteessa.
Sama tietenkin tullut muillakin yksillöillä vastaan. Ja ainoat mitkä kestää mennä yli tuosta ovat ne quad core mallit kuten X5677. Jolle 1.51 volttia ei ollut ongelma.

Kävi tuuri ja sain napattua tämän:

HP Z420 myin pois samalla hinnalla. Ihan hyvä diili. Pääsee kellottamaan, vesijäähy valmiina ja myös Xeon V2 prossut menee emolevyyn. Jossain välissä metsästää tuommoinen E5-1650 v2 prosessori, joskin tuo paketin i7-3930k on ilmeisen hyvin kellottuva yksilö, jos kerta 4,6ghz taipuu.
Itselläni tuosta löytyy E5-1650 ja kaksi noita 3930K:ta, ovat sitten oikeita kuumakalleja. Virtaa imee 4.5GHz kelloilla reilu 300W ja jopa Rampage IV:n virransyöttö on ihmeissään = tarvitsee tuulettimen puhaltamaan VRM siiltä päin (Prime95 kuormalla siis jolla virrankulutus oli 385W)
Jos tarkkoja ollaan niin Westmere 6-ydin kamat imee virtaa vain pari hattiwattia enemmän, mutta LGA1366 emoilla ei ole tarvinnut VRM siilelle lisätä extra jäähdytystä. Kun ovat näemmä mitoitettu vähän reilummilla kulutuksille :)

Mutta jos ei tuo iso virrankulutus haittaa niin ei sitä oikein ole järkeä päivittää E5-1650 v2:ksi tai 4930K:ksi jollei tietenkin vaan halua leikkiä sen kanssa ;)
Niin tommonen Ivy malli syö samoilla kelloilla noin 30W vähemmän virtaa.

Tässä muuten uusin videoni:

Ehkä huomaatte että tein taas pientä hienosäätöä formaattiin, kun katselin youtube dataa että about 50-70% katsojista häviää alkuintron aikana.

Sitten vielä lopuksi uusin videoni BitTuben puolella eli tänään valmiiksi saamani FX-8120 testi: Loading • BitTube.tv

Viimeksi muokattu:
Uusi päivä ja jaksoin tänään jatkaa A10-7850K Kaverin rääkkäystä.
Se on jo varmaa että 4.5GHz on maksimi mitä tuo menee ja muistin sen 2400MHz. Olenkin tänään keskittynyt CPU/NB kellojen ihmettelyyn.

Yritin katsoa osviittaa netistä paljon tuolle uskaltaa voltteja syöttää, mutta ne voltit näytti kaikilla olevan aina autolla :mad:
Ja tämä Asuksen lankku ei muuta niitä voltteja AUTOlla vaikka kelloja nostaa, vaan aina pystyy 1.12voltissa. Joten mennään kokeilu ja erehdys taktiikalla :)
Tällä hetkellä taulussa 1.26 volttia ja NB ei tunnu olevan 2000MHz:ssä (vakiona 1600MHz) vielä vakaa joten jatketaan asetusten hakua.

Käy muuten tämä Kaveri pikkasen lämpöisenä ;)

aika lämmin.png

Sitten tärkeämpänä juttuna... niin no, onko tämä yhtään sen tärkeämpi kuin muut jutut :hmm:
Mutta kumminkin tässä olisi se mini-sarja ideani testaus video: Loading • BitTube.tv
Että kommetteja ja parannus ehdotuksia voi kirjoittaa tähänkin, jollei ole BitTube tiliä tai ei jaksa odottaa kahden viikon päästä olevaa Youtube julkaisua.

Viimeksi muokattu:
No niin tässä lopulliset kellotus tulokset A10-7850K:n kohdalta:

aika lämmin2.png

Piti tiputtaa kelloja hiukan 4.5GHz:stä ja samalla voltteja. Kun muuten CPU puoli ylikuumensi NB:n... Juu kyllä, nimittäin kone toimi täysillä kuorimilla hienosti about 30 - 40 minuuttia ja sitten jäätyi ja sen jälkeen kone ei pysynyt pystyssä edes windowsin työpöydällä ennen kuin antoi koneen jäähtyä jokusen minuutin.

Myöskin NB voltit piti pitää alle 1.3 voltissa tai NB ylikuumeni samalla tavalla.
Ja tämä onkin ollut varmaan vaikein kellotetteva prossu tähän mennessä, juuri tuon takia kun sai ihmetellä miksi eka kaikki tuntuu vakaalta ja yks kaks kone ei pysy tolpillaan millään kelloilla ja volteilla.

Myöskin nuo korkeat lämmöt ihmetytti jos nuo edes pitää paikkaansa :confused:
Nimittäin maksimit oli 114C... Johon pääsi helposti nostamalla kellot 4.6GHz:n ja syöttämällä 1.52 volttia.

Näissähän tais olla tahnat tuolla lämmönlevittäjän ja itse CPU sirun välissä. Että onkohan tahnojen parasta ennen päivä mennyt jo umpeen :hmm:
Harmi kun ei löydy mitään näppärää korkkaus työkalua näille AMD APUille, että pääsis asian tarkastamaan :(

Viimeksi muokattu:
Mutta tuo ei ollut mikään kuumana käyvä, vaan oli itseasiassa paljon viileämpi kuin moni Intel prossu.
Samalla jäähyllä se 300w Intelin prossu käy yhtä kuumana kuin 300w AMD prossu (toki jos on todella reilusti erikokoiset sirut, toinen juotettu ja toisessa tahnat IHS:n ja ytimien välissä tms erikoista niin sitten ei), niissä vaan on lämpötilasensori eripaikassa tai se on kalibroitu eri tavalla.

Olikohan se niin että AMD mittaili DDR3 aikana IHS:n lämpötilaa tietyssä kohtaa ja Intelillä sensori(t) ovat alapuolelta ytimiin kosketuksessa

Samalla jäähyllä se 300w Intelin prossu käy yhtä kuumana kuin 300w AMD prossu (toki jos on todella reilusti erikokoiset sirut, toinen juotettu ja toisessa tahnat IHS:n ja ytimien välissä tms erikoista niin sitten ei), niissä vaan on lämpötilasensori eripaikassa tai se on kalibroitu eri tavalla.

Olikohan se niin että AMD mittaili DDR3 aikana IHS:n lämpötilaa tietyssä kohtaa ja Intelillä sensori(t) ovat alapuolelta ytimiin kosketuksessa
Jos en aivan väärin ole ymmärtänyt, niin Intelillä sensorit olisivat tehty osaksi ydintä. Saa toki korjata, jos olen väärässä.

Semmoinen muistikuva on että näissä FX:ssä vai jossain noista APUissa ei ollut lämpöanturia ja lämmöt vaan laskettiin jostain.

Mutta ei noilla lämmöillä sinänsä mitään väliä kun Intelin maksimi on 100C ja FX:llä se oli jo 75C.
Semmoisena sivuhuomiona että vaikka tuo FX-8120 imee virtaa samalla tavalla kuin 6-ydin Westmere Xeoni, niin FX:llä Noctua pysyy näppituntumalla viileämpänä.

Jaahas... tänään kun piti alkaa A10-7850K:stä benchmarkkaamaan niin aikaisemmilla "vakailla" kelloilla ei päässyt kuin nipin napin windowsin työpöydälle :mad:
No tiputin kelloja ja taas kaikki OK... paitsi ettei ollutkaan vaan muutamien pelejen jälkeen alkoi jälleen jäätyily.
Ja aivan samalla tavalla eli jos jäätymien jälkeen boottasin koneen niin kone jäätyi heti uudestaan windowsin työpöydälle.

Testailin vielä pienempiä ja isompia kelloja/voltteja ja mitään ongelmaa ei ollut ajaa Prime95::sta yli kolmea tuntia, mutta heti kun Prime95:n sammutti ja käynnisti jotain muuta niin taas kone jämähti.

aika lämmin3.png

Vaihdoin tuossa lämpötyynyt emon virransyötölle ja lämpötahnat uusin emon SB:lle, mutta eipä ollut niistä mitään apua ongelmaan.
Joten ideat alkaa olla lopussa. Ja tässä harkitsen jo vakavasti että siirryn A10-6800K:n pariin, kun tämä on nyt jo vienyt sen verran aikaa mitä normaalisti menee kahden prossun kellottamiseen ja testaamiseen.

Tai voishan sitä testata 1 - 2 peliä ja antais koneen "jäähtyä". Sitten tätä toistais niin monta kertaa että kaikki testit on saanut suoritettua. Mutta oikeasti ihmetyttää että mikä ihme tämän ongelman aiheuttaa :hmm:

3930k:tä ajelen nyt 4,5ghz kelloilla ja lämmöt pysyy alle 70c Prime rasituksessa ja pelikäytössä alle 60c. Pelisuorituskyky on kyllä tyydyttävä nyt. Eiköhän tällä vähän aikaa pärjäillä. :hmm:

Täytyy kyllä ihailla, että jaksat kokeilla kellottaa noita A10-prossuja. Jo screenshotin teksti ”Bulldozer” Primen ruudussa saa jo minut miettimään että mitenköhän työlästä noiden kellottaminen on.

Löytökoneessa oli jokin AMD:n A6-prossu, 4Gt ram-kampa, 1Tb Hitachin levy sekä Radeonin 6000-sarjan alkupään kortti. Voi olla, että vain Ram-kampa ja Radeon jää talteen, koska A6:lla en tee oikein mitään ja Hitachin levyllä HDTune näyttää keltaista, sillä levyllä on joitakin Reallocoituja sektoreita... Huvittaa aina näissä roskiskoneissa se, että kiintolevyjä ei ole edes formatoitu vaan kaikki asunnon kauppakirjat, mallikuvat, mökkikuvat ja naapurin meluamisesta tehty excel-kirjanpito löytyy. Ja jopa XX-kuvia, kuten edellisessä löydössä koneen ex-omistaja piti ”vahvoista ja hallitsevista naisista”.

Täytyy kyllä ihailla, että jaksat kokeilla kellottaa noita A10-prossuja. Jo screenshotin teksti ”Bulldozer” Primen ruudussa saa jo minut miettimään että mitenköhän työlästä noiden kellottaminen on.

Löytökoneessa oli jokin AMD:n A6-prossu, 4Gt ram-kampa, 1Tb Hitachin levy sekä Radeonin 6000-sarjan alkupään kortti. Voi olla, että vain Ram-kampa ja Radeon jää talteen, koska A6:lla en tee oikein mitään ja Hitachin levyllä HDTune näyttää keltaista, sillä levyllä on joitakin Reallocoituja sektoreita... Huvittaa aina näissä roskiskoneissa se, että kiintolevyjä ei ole edes formatoitu vaan kaikki asunnon kauppakirjat, mallikuvat, mökkikuvat ja naapurin meluamisesta tehty excel-kirjanpito löytyy. Ja jopa XX-kuvia, kuten edellisessä löydössä koneen ex-omistaja piti ”vahvoista ja hallitsevista naisista”.
Ei näiden kanssa ennen ole ollut mitään ongelmaa, paitsi nyt.
Tiedä sitten mättääkö tuossa FM2+ emossani (Asus A88X-Plus) jokin, mutta siirryn nyt A10-6800K:n pariin eri emolla.

Nimittäin eilen tuon screenshotin jälkeen sammutin tuon koneen ja paria tuntia myöhemmin päätin kokeilla ajaa testejä osissa. Mutta nyt se teki saman kuin 4.4GHz kelloillakin eli yks kaks ei päästä muka edes windows työpöydälle :mad:
Että nyt riitti tämän kanssa "leikkiminen" ja seuraavaa kehiin.

Viimeksi muokattu:
Mulla bugitti eräs AM2 lankku. Jos sääti vcoren maksimeihin eli 1.650v niin bios päätti randomilla aina tiputtaa sen 1.550v ja kone ei luonnollisestikaan toiminut kunnolla (kyse ei siis ollut vdroopista..) Vcoren rajoitus 1.600v ei sitten heitellyt sitä enää randomilla yhtään mihinkään.

Mulla bugitti eräs AM2 lankku. Jos sääti vcoren maksimeihin eli 1.650v niin bios päätti randomilla aina tiputtaa sen 1.550v ja kone ei luonnollisestikaan toiminut kunnolla (kyse ei siis ollut vdroopista..) Vcoren rajoitus 1.600v ei sitten heitellyt sitä enää randomilla yhtään mihinkään.
No tuota samaa tekee minun AM3 lankkuni eli Asus Crosshair 3 Formula. Eli jos mennään yli 1.53 voltin niin voltit tippuukin (muistaakseni) sinne 1.40 volttiin.

Joo, paitsi että satunnaisesti tuo lankku boottasi ("kylmänä" sekä "kuumana") tuolla 1.650v windowsiin asti, tuossa bugituksessa ei tuntunut olevan mitään logiikkaa.

Nyt A10-6800K APU on asennettuna ja mukana uusi ongelma.
Eli kattelin että vakiona turbottaa sinne 4.3GHz:n 1.42 voltilla ja vakio kellot 4.1GHz 1.37 voltilla.

Ilman sen ihmeellisempiä testejä laitoin sisään 1.40 volttia ja 4.5GHz... no noin minuutin kuluttua kun laittoin Prime95 small fft:n pyörimää niin kellot alkoivat tippuumaan TODELLA alas.
No kokeilin nostaa/laskea voltteja ei vaikusta mihinkään.
Tiputin sitten 4.4GHz:n ja aivan sama tapahtuu silloinkin.

No mennään sitten vakiona.... no käy aivan sama hemmetin juttu.

new APU new problem.jpg

Että nyt en ymmärrä mitä tapahtuu :confused:
Ainoa mikä tulee mieleeni että nämä FM2 APU:t eivät ole juotettuja, että oiskohan tässä nyt kyse että tahnat siellä välissä olisivat menneet vanhaksi ?
Kun emo kyllä jaksoi viimevuonna painaa Athlon X4 760K 4.6GHz:n ilman tämmöisiä ongelmia.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 638
Jäsenet
39 017
Uusin jäsen
slyersly

Hinta.fi

Ylös Bottom