Kuinka SER-jäte prossuilla pärjää nykyään ?

Liittynyt
18.12.2018
Viestejä
92
Nuo LGA1366 olivat juuri ne ensimmäiset Intelin prossut joissa muistiohjain juuri oli prossussa ;)
Mutta kokeileppa nostaa QPI (= juuri se muistiohjain) volttit sinne 1.35 - 1.36 volttiin ja katso korjaako ongelman.

Myöskin tarkasta emolevyn prossu kannan pinnit. Nimittäin itselläni yks emo teki tepposia kakkos muistikanavan kanssa, kun yksi pinni prossukannassa ei ollut ihan linjassaan.
Eli välillä kakkos muistikanava toimi ihan OK ja yks kaks lakkas toimimasta ja taas jossain välissä tuli takaisin.
Ajattelin että muistiohjain prossulla alkoi vasta Sandy bridgesta, mutta ovathan nämä samaa jatkumoa numeroinnin puolestakin. Täytyy yrittää myös tuollainen muistivirhe korjata.

Kuten Bios ilmoittaa qpi/ram on 1.35, välillä ollut 1.37 mutten ole nähnyt tuolla olevan vaikutusta, hwinfo taas ilmoittaa vtt:n olevan 1.22.
Prossulle olen laittanut offset +0.2, mikä on ~1.3 biosissa ja hwinfo ja cpu-z on samaa mieltä.
Muistien voltti on 1.65, sama minkä xmp antaisi, enkä ole siihen muuten koskenut.

Pinnivikaa monessa ketjussa epäillään, kun tästä aiheesta vuosikymmenen ajalta ainakin löytyy keskusteluja ja että on tämän x58 alustan juttua.
Vaihdoin prossujäähyn Scythen Mugen 3:sta Corsairin H100x noin kuukausi sitten.
Tarkistin tätä asiaa tuolloin enkä muista kannassa olleen vinoja pinnejä, tosin voihan tämän joskus tarkistaa uudestaan.

Tuo jäähyn vaihto oli tarpeellinen prossun lämpöjen suhteen ja nyt myöhemmin laitoin Artic P12 tuulettimen, nb ja muistien kohdalle puhaltamaan.
Molemmat näkyy nyt pysyvän alle 70c pelatessa, harmi vain kun ei näytä ioh tai ich lämpöjä Rampage 3 tapaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Ajattelin että muistiohjain prossulla alkoi vasta Sandy bridgesta, mutta ovathan nämä samaa jatkumoa numeroinnin puolestakin. Täytyy yrittää myös tuollainen muistivirhe korjata.

Kuten Bios ilmoittaa qpi/ram on 1.35, välillä ollut 1.37 mutten ole nähnyt tuolla olevan vaikutusta, hwinfo taas ilmoittaa vtt:n olevan 1.22.
Prossulle olen laittanut offset +0.2, mikä on ~1.3 biosissa ja hwinfo ja cpu-z on samaa mieltä.
Muistien voltti on 1.65, sama minkä xmp antaisi, enkä ole siihen muuten koskenut.

Pinnivikaa monessa ketjussa epäillään, kun tästä aiheesta vuosikymmenen ajalta ainakin löytyy keskusteluja ja että on tämän x58 alustan juttua.
Vaihdoin prossujäähyn Scythen Mugen 3:sta Corsairin H100x noin kuukausi sitten.
Tarkistin tätä asiaa tuolloin enkä muista kannassa olleen vinoja pinnejä, tosin voihan tämän joskus tarkistaa uudestaan.

Tuo jäähyn vaihto oli tarpeellinen prossun lämpöjen suhteen ja nyt myöhemmin laitoin Artic P12 tuulettimen, nb ja muistien kohdalle puhaltamaan.
Molemmat näkyy nyt pysyvän alle 70c pelatessa, harmi vain kun ei näytä ioh tai ich lämpöjä Rampage 3 tapaan.
No sitten on vaikea sanoa missä vika. Mutta suosittelisin päivittämään tuon kiven johonkin noista 6-ydin Westmereistä eli X5650, X5660, X5670 tai X5675:ksi.
Maksavat n. 10 - 25€ ja näin hieman i7-950:sta pienemmällä virrankulutuksella saat suorituskykyä reilusti enemmän + 4 säiettä enemmän.
Sekä uncore ja muistikertoimia tulee enemmän käyttöön eli ei ole ongelmaa nostaa muisti kelloja sinne 2000MHz:n joka peleissä parantavat minimi fps:siä.

Itse vasta päivitin X5650:sta tähän R7 1700:n kun hyllyssä semmoinen makasi ja suorituskyky ero noiden välillä on todella minimaalinen varsinkin pelikäytössä.
Toki Ryzeni syö virtaa paljon vähemmän kuin vanha Xeon kiuvas, mutta muuten mitään suurempaa eroa ei ole.

Siksi muuten valkkasin R7 1700:n hyllystäni enkä R5 2600:sta että video rendaus ja koodaus hommat olisivat nopeampia R7 1700:lla kiitos extra neljän säikeen mutta...
Päivitin tuossa käyttämäni PowerDirector 15:sta uusimpaan eli 18:sta ja näin hävisi kaikki hidastelu ongelmat mitä 15:ssa oli kaikilla prossuilla.
Mutta nyt tuo PowerDirector ei käytä prossu näemmä enää mihinkään, kun rendasin tuon Tervetuloa videoni niin huomasin että prossu on IDLE:ssä ja Radeon RX 5700 hoitaa kaiken työn :facepalm:

Että prossu päivitykseni oli AIVAN turha...

Muuten minun piti alunperin siirtyä Davinci Resolveen mutta se on aivan liian "ammattilais" softa minulle joten mielummin maksoin uudesta PowerDirectorista 113€. Ja näin ei tarvinut kaikkea opetella alusta :)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
No sitten on vaikea sanoa missä vika. Mutta suosittelisin päivittämään tuon kiven johonkin noista 6-ydin Westmereistä eli X5650, X5660, X5670 tai X5675:ksi.
Maksavat n. 10 - 25€ ja näin hieman i7-950:sta pienemmällä virrankulutuksella saat suorituskykyä reilusti enemmän + 4 säiettä enemmän.
Sekä uncore ja muistikertoimia tulee enemmän käyttöön eli ei ole ongelmaa nostaa muisti kelloja sinne 2000MHz:n joka peleissä parantavat minimi fps:siä.

Itse vasta päivitin X5650:sta tähän R7 1700:n kun hyllyssä semmoinen makasi ja suorituskyky ero noiden välillä on todella minimaalinen varsinkin pelikäytössä.
Toki Ryzeni syö virtaa paljon vähemmän kuin vanha Xeon kiuvas, mutta muuten mitään suurempaa eroa ei ole.

Siksi muuten valkkasin R7 1700:n hyllystäni enkä R5 2600:sta että video rendaus ja koodaus hommat olisivat nopeampia R7 1700:lla kiitos extra neljän säikeen mutta...
Päivitin tuossa käyttämäni PowerDirector 15:sta uusimpaan eli 18:sta ja näin hävisi kaikki hidastelu ongelmat mitä 15:ssa oli kaikilla prossuilla.
Mutta nyt tuo PowerDirector ei käytä prossu näemmä enää mihinkään, kun rendasin tuon Tervetuloa videoni niin huomasin että prossu on IDLE:ssä ja Radeon RX 5700 hoitaa kaiken työn :facepalm:

Että prossu päivitykseni oli AIVAN turha...

Muuten minun piti alunperin siirtyä Davinci Resolveen mutta se on aivan liian "ammattilais" softa minulle joten mielummin maksoin uudesta PowerDirectorista 113€. Ja näin ei tarvinut kaikkea opetella alusta :)
Tuohan on ihan mukava yllätys->Nopeaanhan vaihdat tuosta 2600:n cpu:ksi ja kellot tappiin. Pyörii sitten pelitkin erinomaisesti (kunnes tietty tulee next gen pelit...) :cigar:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Älä yhtään harmittele, noista nvidian/AMD:n läppärinäyttispiireistä ei ole vanhemmalla iällä mitään muuta kuin haittaa ja ongelmia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
409
Ajattelin että muistiohjain prossulla alkoi vasta Sandy bridgesta, mutta ovathan nämä samaa jatkumoa numeroinnin puolestakin. Täytyy yrittää myös tuollainen muistivirhe korjata.

Kuten Bios ilmoittaa qpi/ram on 1.35, välillä ollut 1.37 mutten ole nähnyt tuolla olevan vaikutusta, hwinfo taas ilmoittaa vtt:n olevan 1.22.
Prossulle olen laittanut offset +0.2, mikä on ~1.3 biosissa ja hwinfo ja cpu-z on samaa mieltä.
Muistien voltti on 1.65, sama minkä xmp antaisi, enkä ole siihen muuten koskenut.

Pinnivikaa monessa ketjussa epäillään, kun tästä aiheesta vuosikymmenen ajalta ainakin löytyy keskusteluja ja että on tämän x58 alustan juttua.
Vaihdoin prossujäähyn Scythen Mugen 3:sta Corsairin H100x noin kuukausi sitten.
Tarkistin tätä asiaa tuolloin enkä muista kannassa olleen vinoja pinnejä, tosin voihan tämän joskus tarkistaa uudestaan.

Tuo jäähyn vaihto oli tarpeellinen prossun lämpöjen suhteen ja nyt myöhemmin laitoin Artic P12 tuulettimen, nb ja muistien kohdalle puhaltamaan.
Molemmat näkyy nyt pysyvän alle 70c pelatessa, harmi vain kun ei näytä ioh tai ich lämpöjä Rampage 3 tapaan.
LGA1366 emolevyissä tuohon muistin tunnistumiseen vaikuttaa myös jäähy, eli kuinka kireälle jonkin tietyn jäähdyttimen kiinnikkeet kiristyvät. Joissain malleissa pitää löysätä kiristystä (tai laittaa prikat tms. kiinnikkeiden väliin, ettei purista prosessoria liian kovaa) että kaikki muistikammat tunnistuu.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tuohan on ihan mukava yllätys->Nopeaanhan vaihdat tuosta 2600:n cpu:ksi ja kellot tappiin. Pyörii sitten pelitkin erinomaisesti (kunnes tietty tulee next gen pelit...) :cigar:
Joo, mutta ei mulla edes X5650:llä ollut mitään suorituskyky ongelmia missään pelissä eikä myöskään ole nyt R7 1700:lla. Joten en parin FPS:n takia ala 1700:sta vaihtamaan 2600:ksi.
Ja itseasiassa laitoin tuon 2600:n nyt kotiserveriini 1600:n tilalle joka tosin ei mennyt ihan niin kuin piti...

Oli se aika vuodesta että kotiserveri sammuksiin ja pölyjen putsaus, kun oli tuulettimet tämän näköiset:
IMG_20200612_132150.jpg

Eli imuroin kotelon pölysuodattimet ja tuulettimet pyyhin puhtaiksi ja päätteeksi sen prossun vaihdoin.
No eipä kone vaan tuon jälkeen koskaan herännyt henkiin.
Vaan poweri sano vaan naks naks ja pyöräytti tuulettimia käynnistyksessä.

POSTaus ruutuun tosin pääsi kun 4 porttisen verkkokortin irroitin emolta, mutta kone jääty aina siihen.
Nämä asiat sitten testasin eikä ne korjanneet ongelmaa:
-BIOSin nollaus
-Eri näytönohjain
-Toiset muistit (otin omasta R7 1700 koneestani)
-Yhdellä muisti kammalla
-Eri virtalähteellä
-Kolmella eri prossulla (R3 1200, R5 1600 ja R5 2600)
-Otin SATA kaapelit irti
-Irroitin NVMe SSD:n.

Ja tässä kohtaa tein päätelmän että Asuksen Prime X370-Pro emon elämä päättyi siihen :(
Joten Jimmsiltä laittelin tilaukseen Asrockin Fatal1ty X470 Gaming emon, jonka piti saapua jo eilen... mutta vieläkin seisoo Vantaalla lajittelussa jostain pirun syystä :mad:

Älä yhtään harmittele, noista nvidian/AMD:n läppärinäyttispiireistä ei ole vanhemmalla iällä mitään muuta kuin haittaa ja ongelmia.
Olen huomannut saman, kun ajuri tuki noiden kanssa on aina vähän mitä on. Eli aika useasti TODELLA surkeaa, kun niihin harvoin käy AMD/NVidian ajurit suoraan nettisivuilta.
Myöskin ajanmyöstä tuppaavat lahoamaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Onko nuo muutkin ajettu samalla rx 570? Varmaan? Muutenhan tuolla datalla ei oikeen mitään kauheesti tekis :D
Tottakai ovat ajettu samalla RX 570:llä ja kaikilla samoilla asetuksilla.

Selvisi nyt miksi Asus Prime X370-Pro lakkas toimimasta kun sen tuossa purin irti uuden emon tieltä. Ja tämä on ihan oma mokani, kun näemmä kun tappelin tuon kiina Snowman jäähyn kanssa niin jotenkin mystisesti olin onnistunut raapaisemaan emoa :(

IMG_20200618_121013.jpg

Mutta nyt serveri jyllää jälleen ja vaihdoin GTX 980 Ti:n Fury X:ksi kun AMD ajurit nyt toimivat Windows Server 2019:ssa ja näin GTX 980 Ti:n saan testi käyttöön valjastettua. Kun tuo Fury X on vähän epäkäytännöllinen testi käyttöön kiitos tuon AIO jäähyn, mikä on aina vaan tiellä.

IMG_20200618_120416.jpg

Ja laitetaan uuden youtube-kanavani uusin video tähän vaikka ei liity aiheeseen pätkän vertaa:

 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
@Zetteri ootko leikkinyt näillä X2 tai X3 Phenom kakkosilla? Ihan vitun helmi näyttäs olevan tää mun X2 555 BE. :D



Vedellä (customloop) jäähtyy.
Olen leikkinyt...tai no X3 malleja en omista yhtään. Mutta tässä nyt päätin tehdä keskeneräiset videoni loppuu joten kolmen viikon päästä tulee Phenom 2 videota jossa mukana esm juuri X2 malli joka kellottui kivasti:
x2555_CPU-Z.png


Ja muuten tässä 2019 -> 2020 prossu testikauteni viimeisenä testattavana ollut:



Juu video on about kolme kuukautta myöhässä. Ja sen takia piti vähän kässäriä muuttaa ennen kuin eilen aloin puheita videota varten äänittämään.
Mutta nyt tuo tehty ja juuri tässä uppaan youtuben ens viikon videota eli neljä Core 2 Duoa vs eSport pelit.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Uutta videota pukkais.
Tällä kertaa Core 2 Quadit vastaan eSport pelit:

Mielenkiintoisia videoita, mutta vähän meni maku kanavaan ja vidoiden tekijään kun oikein isoon ääneen sanotaan ettei Ubisoftin tuotoksia tähän taloon tule tai että fortnitestä et tykkää ja sitä ei testata.

ei näin
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Mielenkiintoisia videoita, mutta vähän meni maku kanavaan ja vidoiden tekijään kun oikein isoon ääneen sanotaan ettei Ubisoftin tuotoksia tähän taloon tule tai että fortnitestä et tykkää ja sitä ei testata.

ei näin
Se on valitettavaa. Mutta Ubisoft bannini olen jo aikaisemmin moneen kertaan kertonut, että ei ole mikään uusi juttu.
Mutta se pysyy niin kauvan kun jättävät paskat DRM suojauksensa pois ja antavat edes vähän rakkautta PC porteilleen.

Enkä kyllä enää testaa EA:n pelejäkään, kun Need for Speed Heatin kohdalla huomasin että EA käyttää nykyään joka pelissä samaa DRM suojausta minkä ne toi BF ykkösen myötä.
Eli kolme konetta (prossun vaihto on jo uusi kone) päivässä ja 24h banni.
Joten empä anna enää rahojani/huomiotani EA:n peleille.
Tai tuo bannini vähän rakoili kun oli "pakko" ostaa C&C Remastered.

CS:GO:sta en myöskään tykkää, mutta siinä on nykyään toi benchmark mappi joka yksinkertaistaan (=ei tarvitse pelata) testauksen.
Mutta Fortnite on semmoista paskaa että olla ja voi. Ja sitten kun siinä ei ole botti matsia tai mitään benchmarkkaus systeemiä.
Siihen vielä kaupan päälle tiput ramdomilla jonnekkin päin mäppiä ja eri seasonit muuttavat mappia = benchmark tulokset eivät ole vertailukelpoisia.
Joten ei kiitos.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Mielenkiintoisia videoita, mutta vähän meni maku kanavaan ja vidoiden tekijään kun oikein isoon ääneen sanotaan ettei Ubisoftin tuotoksia tähän taloon tule tai että fortnitestä et tykkää ja sitä ei testata.

ei näin
Lisätään edelliseen vielä että:
Kun tämä tuppaa olemaan harrastukseni eikä työni, niin miksi minun pitäisi omaa rahaani kuluttaa semmoisen firman peleihin minkä toiminnasta en tykkää yhtään ?
Asia olisi toki aivan eri jos tämä oli työni ja saisin tästä rahaa. Mutta kun en saa kuin youtuben mahtavat mainos rahat jotka ovat noin 0.10 - 0.30€/per video/kk, joten itseni mukaan näitä teen.
Jos joku tykkää Fortnitesta tai Ubisoftin peleistä niin minulle aivan sama, mutta ei minun tarvitse niihin kuluttaa aikaani ja rahojani.

Muutenkin tämä alkoi maistumaan alkuvuodesta liian työltä ilman palkkaa, niin muutoksen tuulet puhaltavat tässä.
Että enskuun loppupuolella lähdetään liikkeelle uudella formaatilla, jonka piti olla live striimit. Mutta DNA ilmoittikin vasta että peruvat valokuitu projektin, joten se siitä.

Mutta uudessa formaatissa testaillaan pelejä aina testattavalla prossulla live striimi tyyliin vapaasti, eikä ajeta mitään benchmarkkeja eikä ole tulossa mitään taulukoita. Että testaillaan vaan eri pelejä kuten CoD Warzonea eri SER prossuilla (ja näytönohjaimilla).
Näin saan lyhennettyä videon tuotantoon tarvitsemaa aikaani huomattavasti, että saadaan hommasta taas hauskaa :)

Kun ei tarvitse enää:
-kirjoittaa kässäriä
-tehdä lontooksi siitä tekstitykset
-tehdä taulukoita excelillä ja paint shop pro:ta
-äänittää erikseen puheitani Audacityllä
-video editointi yksinkertaistuu huomattavasti

Plussana vielä että uudessa voidaan testailla pelejä eri graffa asetuksilla, jos vaikka niitä tiputtamalla saa jostain uudestan pelistä pelattavan SER raudalla ja tietenkin voidaan ottaa aina uusia pelejä joukkoon milloin vain. Kun vanhassa formaatissani kaikki oli aina seuraavaksi vuodeksi lukittu ajureita myöten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Lisätään edelliseen vielä että:
Kun tämä tuppaa olemaan harrastukseni eikä työni, niin miksi minun pitäisi omaa rahaani kuluttaa semmoisen firman peleihin minkä toiminnasta en tykkää yhtään ?
Asia olisi toki aivan eri jos tämä oli työni ja saisin tästä rahaa. Mutta kun en saa kuin youtuben mahtavat mainos rahat jotka ovat noin 0.10 - 0.30€/per video/kk, joten itseni mukaan näitä teen.
Jos joku tykkää Fortnitesta tai Ubisoftin peleistä niin minulle aivan sama, mutta ei minun tarvitse niihin kuluttaa aikaani ja rahojani.

Muutenkin tämä alkoi maistumaan alkuvuodesta liian työltä ilman palkkaa, niin muutoksen tuulet puhaltavat tässä.
Että enskuun loppupuolella lähdetään liikkeelle uudella formaatilla, jonka piti olla live striimit. Mutta DNA ilmoittikin vasta että peruvat valokuitu projektin, joten se siitä.

Mutta uudessa formaatissa testaillaan pelejä aina testattavalla prossulla live striimi tyyliin vapaasti, eikä ajeta mitään benchmarkkeja eikä ole tulossa mitään taulukoita. Että testaillaan vaan eri pelejä kuten CoD Warzonea eri SER prossuilla (ja näytönohjaimilla).
Näin saan lyhennettyä videon tuotantoon tarvitsemaa aikaani huomattavasti, että saadaan hommasta taas hauskaa :)

Kun ei tarvitse enää:
-kirjoittaa kässäriä
-tehdä lontooksi siitä tekstitykset
-tehdä taulukoita excelillä ja paint shop pro:ta
-äänittää erikseen puheitani Audacityllä
-video editointi yksinkertaistuu huomattavasti

Plussana vielä että uudessa voidaan testailla pelejä eri graffa asetuksilla, jos vaikka niitä tiputtamalla saa jostain uudestan pelistä pelattavan SER raudalla ja tietenkin voidaan ottaa aina uusia pelejä joukkoon milloin vain. Kun vanhassa formaatissani kaikki oli aina seuraavaksi vuodeksi lukittu ajureita myöten.
Ihan rehellisesti, älä ota pahalla, mutta kanavasi ei nyt oikein breakannut; saanut tarpeeksi katsojia. Kyllähän tätä voisi työnään tehdä, ainakin minä, jos tästä saisi kunnon palkan. Niinkuin vähintään enemmän kuin päivätöistä, joka tarkoittaa meidän kaikkien kohdalla vähintään 4-numeroisia summia. Ja silloinkin epävarmat tulot eivät kyllä saisi lopettamaan päivätöitä.

Suosittelen edelleen, että teet niinkuin on sinulle hauskaa. Eikä suorituspaineita, että tulee video aina tiettynä hetkenä.

Varoitathan etukäteen, jos taulukot on katoamassa verkosta, käyn ottamassa itselleni kopiot ensin :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Ihan rehellisesti, älä ota pahalla, mutta kanavasi ei nyt oikein breakannut; saanut tarpeeksi katsojia. Kyllähän tätä voisi työnään tehdä, ainakin minä, jos tästä saisi kunnon palkan. Niinkuin vähintään enemmän kuin päivätöistä, joka tarkoittaa meidän kaikkien kohdalla vähintään 4-numeroisia summia. Ja silloinkin epävarmat tulot eivät kyllä saisi lopettamaan päivätöitä.

Suosittelen edelleen, että teet niinkuin on sinulle hauskaa. Eikä suorituspaineita, että tulee video aina tiettynä hetkenä.

Varoitathan etukäteen, jos taulukot on katoamassa verkosta, käyn ottamassa itselleni kopiot ensin :)
Juu, ei tehnyt ei. Ihan jo varmaan sen takia useinmiten käytin mitä pelejä milloinkin enkä niitä huippu nimiä (kun ne eivät minua kiinnostaneet), saatika uusinta rautaa. Ja omasta mielestäni nämä alkoivat olemaan vasta hyviä viimekesänä kun aloin näissä höpöttämään, mutta siinä kohtaa juna meni jo.
Ja siirryn nyt täysin vapaalle video tuonannossa eli samaan tyyliin kuin teen nykyään autoilu juttuja toiselle kanavalleni:



Eli tehdään yhdellä otannolla vaikka kuinka menis sanat sekaisin tai tulisi ajatus katkoksia ym. sekoilua. Eli ei liian totista juttua vaan mennään mahdollisimman rennolla asenteella nämä ATK videotkin jatkossa, eli haluan että on hauskaa näiden tekeminen.
Tiedän että tämä muutos tuhoaa tuon SP's Tech Labsin, kun kansainväliset tilaajat/katsojat katoaa. Mutta ei sillä ole mitään väliä tässä vaiheessa muutenkaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Suosittelen edelleen, että teet niinkuin on sinulle hauskaa. Eikä suorituspaineita, että tulee video aina tiettynä hetkenä.

Varoitathan etukäteen, jos taulukot on katoamassa verkosta, käyn ottamassa itselleni kopiot ensin :)
Piti tähänkin vastata :)
Eli en mitään vanhoja taulukoitani tai videoitani ala poistelemaan vaan kaikki jäävät kyllä olemaan.
Ja suorituskykypaineista, että aikaisemmin yritin tehdä omaa juttuani ja samalla miellyttää muita. Siitä vaan kävi että se ei mielyttänyt muita tai minuakaan. Jatkossa keskityn vaan omaan juttuun, en muiden miellyttämiseen. Enkä pyri saamaan videota joka viikolle mitä youtube haluaisi, vaan videota tulee sitten kun tulee. Eli ei enää aikatauluja minkäänlaisia.

Tuossa muuten vasta youtube kommenteissa olin yhdellekkin todella töykeä kun kyseli asiaa minkä olin videolla maininnut (eli mikä oli testi näytönohjaimena). Ja yksi sitten ihmettelin miksi olin niin töykeä kun pitäisi ajatella vaan katsojia ja olla "kiva".
Kerroin vaan että kyllä olen töykeä kun toinen on laiska eikä viitsinyt arvostaa tekemääni kovaa työtä paskan vertaa katsomalla koko videon.
Mutta kun pitäis ajatella kanavan tulevaisuutta... Siihen minä vaan että ei kiinnosta enää.

Muuten tuossa testailin X3440:lla CoD Warzonea kun se mukamas vaatii paljon prossulta... no GTX 980 Ti:lla 1080p high asetuksilla pyörittiin 75 - 90fps:ssä jatkuvasti ja itseasiassa tuo Geforce jarrutti menoa eikä vanha Xeoni.
Tuolloin kuin tuota testasin, niin ideani oli kokeilla tehdä uutta video formaattiani, mutta pirun Warzone tarvitsi 3kk tauvon jälkeen 57gigan päivityksen, mikä oli oikein kiva ladata... eli ei ollut kivaa yhtään.
Joten kun päivitys valmistu oli niin myöhä etten sitten kerennyt kuin tuota pikaisesti kokeilemaan. Eli videon teko jäi myöhemmäksi.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Tuossa muuten vasta youtube kommenteissa olin yhdellekkin todella töykeä kun kyseli asiaa minkä olin videolla maininnut (eli mikä oli testi näytönohjaimena). Ja yksi sitten ihmettelin miksi olin niin töykeä kun pitäisi ajatella vaan katsojia ja olla "kiva".
Kerroin vaan että kyllä olen töykeä kun toinen on laiska eikä viitsinyt arvostaa tekemääni kovaa työtä paskan vertaa katsomalla koko videon.
Mutta kun pitäis ajatella kanavan tulevaisuutta... Siihen minä vaan että ei kiinnosta enää.
Kysyikö hän töykeästi vai otitko asiasta heti itseesi jos epähuomiossa asia meni häneltä ohi ja kehtasi kysyä sitä? Youtube on vain sellainen maailma että mitä enemmän olet mieliksi ihmisille niin sitä enemmän katsojia.

Nämä pari huomiota vain osui silmään ja kun luulin että tässä ollaan tosissaan liikkeellä niin siksi aloin ihmettelmään

- Bannataan pelejä omien periaatteiden takia, varsinkin sellaisia millä sitä näkyvyyttä olisi saannut

- Sätitään ihmisiä kommenteissa, vaikka periaatteessa niiltä se "raha" tulee ja varsinki alussa kun rahaa ei edes tule

mutta ymmärrän tämän käytöksen nyt jos tästä ei kerta mitään sen vakavempaa ole tarkoitus tehdä, katselin videoita ja perus laadukkaitahan ne oli joten mahdollisuuksia olisi ollut jos olisi vain satsannut kaikkensa. Kaikki tälläinen vaatii valtavasti työtä ja alussa se voi tuntua mahdottomalta kun on se oikea päivätyökin tehtävänä
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Kysyikö hän töykeästi vai otitko asiasta heti itseesi jos epähuomiossa asia meni häneltä ohi ja kehtasi kysyä sitä? Youtube on vain sellainen maailma että mitä enemmän olet mieliksi ihmisille niin sitä enemmän katsojia.

Nämä pari huomiota vain osui silmään ja kun luulin että tässä ollaan tosissaan liikkeellä niin siksi aloin ihmettelmään

- Bannataan pelejä omien periaatteiden takia, varsinkin sellaisia millä sitä näkyvyyttä olisi saannut

- Sätitään ihmisiä kommenteissa, vaikka periaatteessa niiltä se "raha" tulee ja varsinki alussa kun rahaa ei edes tule

mutta ymmärrän tämän käytöksen nyt jos tästä ei kerta mitään sen vakavempaa ole tarkoitus tehdä, katselin videoita ja perus laadukkaitahan ne oli joten mahdollisuuksia olisi ollut jos olisi vain satsannut kaikkensa. Kaikki tälläinen vaatii valtavasti työtä ja alussa se voi tuntua mahdottomalta kun on se oikea päivätyökin tehtävänä
Paitsi että suomessa et tule koskaan saamaan niin paljon mainos rahaa youtubesta että sillä voisit elää, ainakaan millään ATK jutuilla.
Ja yritin olla erinlainen että en testaa niillä peleillä joilla 99.99% tubettajista testaa ja näin erottautua joukosta... ja se nyt ei näemmä ollut hyvä idea jos menestystä olisi halunnut kanavalle enemmän.
Ja kyllä mä yritin saada kanavaa menestymään ja käytin niin paljon aikaani benchmarkkeihin/kellotteluihin ja itse videoitten tekoon, että meillä oli vaimon kanssa tuossa keväällä keskustelua aiheesta.
Eli joko lopetan tai hän lähtee. Joten minä lopetin mielummin, kun itsekkin tajusin että stressasin liikaa saada joka viikolle videota ulos ja samalla aikaani käytin aivan liikaa.

Mitä nyt näitä videoita julkaisen niin nämä ovat ne mitkä minulla oli työnalla silloin keväällä, joten halusin tehdä ne vaan loppuun ettei se aika mennyt täysin hukkaan mitä niihin käytin. Ja tämän asian kerronkin seuraavan videon lopussa.
Alunperinkin ideani oli näyttää maailmalle kuinka SER kamoilla voi pelailla ja noilla leikkiminen on todella hauskaa puuhaa. Ja tulen siis sitä jatkamaan jatkossakin, mutta pakko muuttaa vaan video formaattini sellaiseksi ettei kaikki vapaa aikani mene niiden tekemiseen.

Ja mitä tulee tohon töykeyteen niin jatkuvasti saan noita kommentteja missä kysytään asiasta mikä on jo videossa ja kun videon youtube analyysi kertoo että about 90% katsoo vain benchmarkit. Niin kyllä se pistää vituttamaan, että KATSO SE HEMMETIN VIDEO.
Toinen kaarti on tämä että "Mikset testaa RTX 2080 ti:lla ?" kyselijät, ihan kun kaikilla olisi joku reilusti yli tonnin näytönohjain nurkissa pyörimässä. Saatika onko mitään järkeä 6€ prossua parittaa tommosen kanssa ylipäätään ? No ei.

Mutta normaalisti kyllä vastaan aina kohteliaasti ja yrittänyt auttaa ongelmissa mitä porukalla on ollutkaan. Ja jopa RTX 2080 Ti kyselijöille vastaan että minulla ei ole rahaa ostaa noin kallista näytönohjainta, mutta jos joku haluaa mulle semmoisen lahjoittaa niin tietenkin voin sitten sillä testata :whistling:

Siitä tulikin mieleeni että moni olisi halunnut enemmän näitä uusi vs vanha juttuja. Mutta minun kukkaroni semmoista leikkiä kestä hetkeäkään, joten piti keskittyä vanhoihin halpohin joita hyllystä löytyy kasoittain.
Minunhan piti aloittaa kesäkuussa uusi testikausi Radeon RX 5700:llä uusine peleineen. Mutta kun kuoppasin tuon uuden testikauden, niin tuo RX 5700 päätyi lopulta omaan koneeseeni ja nyt testi korttina tulee olemaan jälleen kerran GTX 980 Ti.
Kun piti käyttää Fury X kun se oli nopein vapaana hyllyssä oleva kortti (kun Vega 64 meni pojan pelikoneeseen), mutta sen AIO jäähy ei ole kuin tiellä.
Joten se meni kotiserveriini ja serveristä GTX 980 Ti vapautu testikäyttöön.

Aluksi ainakin vielä joudun keskittymään LGA1156, LGA1366, AM2(+), LGA775 ja LGA2011 (X79) prossujen testailuihin. Koska niihin alustoihin mulla on vielä muistia hyllyssä.
Mutta LGA1155, LGA1150, LGA1151, AM4 sekä AM3(+) alustoja varten ei enää löydy muisteja kun ne menivät omaan ja pojan koneisiin.
Myöskään AM4 ja LGA1150 alustoille ei ole enää testi emoakaan kun ne menivät myös omaani ja pojan koneisiin.

Mutta siis elo/syyskuussa lähdetään GTX 980 Ti:lla testaamaan vapaamuotoisesti SER kamoja uudestaan. Liikkeelle lähdetään Xeon X3440:llä ja pelejä löytyy vaikka mitä millä voidaan noita testailla eli:
Automobilista 2
Crash Bandicoot
CoD Warzone
Detroit Become Human (tän minimi on muuten 3770K eli kiva nähdä miten pyörii vanhemmalla raudalla)
Doom Eternal
Mechwarrior 5
Mordhau
Spyro
Xeon Racer
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Techmoanilla on aika hyvä systeemi näihin yleisimpiin kysymyksiin Tuubissa. Descriptionissa on yleensä videoon liittyvä FAQ ja/tai muita yleisesti kysyttyjä kysymyksiä sekä pinnattuna ekana kommenttina on oma kommentti jossa ohjataan lukemaan sieltä. Kun aika turhaa touhua kokoajan vastailla samoihin kysymyksiin, eikä ne ihmiset siltikään lopeta kyselyä koska Tuubi on tuubi, joten keskittyy niihin oikeisiin kysymyksiin/palautteisiin mieluummin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Techmoanilla on aika hyvä systeemi näihin yleisimpiin kysymyksiin Tuubissa. Descriptionissa on yleensä videoon liittyvä FAQ ja/tai muita yleisesti kysyttyjä kysymyksiä sekä pinnattuna ekana kommenttina on oma kommentti jossa ohjataan lukemaan sieltä. Kun aika turhaa touhua kokoajan vastailla samoihin kysymyksiin, eikä ne ihmiset siltikään lopeta kyselyä koska Tuubi on tuubi, joten keskittyy niihin oikeisiin kysymyksiin/palautteisiin mieluummin.
Joo itselläni olleet videon lisäksi aina videon tiedoissakin. Mutta kieltämättä tolleen asian ois voinut ratkaista.
Ja tekee muuten Techmoan hyvää juttua vanhoista ääni ja video formaateista (kuten en tiennyt aikaisemmin HD VHS formaatista).

Mutta omalla kohdallani ei tuolla ole väliä enää, koska kohta kaikki ulkomaalaiset ovat pois kuviosta ja vielä ei ainakaan yhtään suomalaista ole noita kysellyt...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Joo itselläni olleet videon lisäksi aina videon tiedoissakin. Mutta kieltämättä tolleen asian ois voinut ratkaista.
Ja tekee muuten Techmoan hyvää juttua vanhoista ääni ja video formaateista (kuten en tiennyt aikaisemmin HD VHS formaatista).

Mutta omalla kohdallani ei tuolla ole väliä enää, koska kohta kaikki ulkomaalaiset ovat pois kuviosta ja vielä ei ainakaan yhtään suomalaista ole noita kysellyt...
Techmoan tekee todellakin hyvää juttua vanhoista formaateista sun muusta vanhasta tekniikasta sekä samalla voi palauttaa vähän vanhoja fiiliksiä esim. kaseteista. :D Tosin on siinä se huonopuoli välillä kun alkaa himottamaan wanhat hifi laitteet ja muut roinat. :rofl: Ja tuo HD VHS:llä oli kyllä kiinnostava.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Phenomit video minun piti julkaista vasta ens viikolla, eli video per viikko.
Mutta paskat aikatauluista kun ei niillä ole mitään merkitystä joten tässä ois nyt se Phenomit video:



Ja offtopicina tässä toisen kanavani uusin video:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Tuli pyydettyä porukoita tuomaan tämä kellareiden uumenista kun lomaa vielä vähän jäljellä. :D Kone näköjään käynnistetty viimeksi heinäkuussa 2016, sitä ennen n. kerran 1-2 vuodessa. Toista QX9775:stä testasinkin taannoin Xeon-moditarralla 775-emolla.

Heitin Asus Turbo GTX1070 sisään, ullakolla olisi kyllä 6800Ultra SLI ja 8800Ultra SLI-setit mutta ehkä tällä 1070:llä voisi paremmin testatakin jotain onko tästä enää yhtään mihinkään. Windows 8 sisässä ja huutaa hoosiannaa kun ei ole ihan hetkeen päivitetty. Levyinä ekat SSD:t jotka olen ostanut ikinä, 2xIntel 80GB X25-M RAID0. Jäähtyy 2xCorsair H80. Kokeillaas onnistuisiko päivitellä suoraan kymppiin niin homma helpottuisi ehkä hieman, jos 10:ssä on ylipäätään vielä ajureita tälle.

Onko mitään benchejä ajeltavaksi, joita ketään kiinnostaisi nykypäivänä enää? Levyjen koko vähän turhan pieni toki. Varmaan kone on täällä leikkikaluna vielä n. viikon päivät. Koitin asennella Snowrunnerin, mutta puuttuu jotain 1.4 GB Windows-päivityksiä ja Visual C++ frameworkkeja eli ei käynnistynyt (vielä).


1595623468242.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Kyllä se Skulltrail-alusta oli julkaistu vaan ennen aikojaan. Nykyään näyttää jotakuinkin uusissa peleissä vielä saavan kohtalaisen hyviä FPS:iä FullHD-resolla, jolloin itse näyttis on vähemmän pullonkaulana. Uskomatonta mutta tuntuu että vain yhdessä pelissä näistä testatuista tuntui että pelaaminen tökkii ja sekin vain ajoittain. Ehkä vika jopa siinä että peli sijaitsee mekaanisella levyllä eikä SSD:llä. Eikä se ollut edes CPU usagesta nyt kiinni. Korkeimmillaan CPU usage nousi n. 92% näissä peleissä. AC Odyssey/Origins ei näköjään Core 2 Quadilla enää toimi ilman cräkättyä amerikan-serkun versiota.

Snowrunner oli ainoa jossa tuntui että ehkä nyt alustasta alkaa loppua kapa ja väylänopeudet kesken ja ehkä siksi FPS:t jäi hieman alhaisiksi. Metro Exoduksen alkukentissä peli näytti olevan täysin GPU-painotteinen ja omat läpipeluutallennukset olivat kadonneet Epicistä kuin kyyneleet sateeseen, jotta olisin voinut testailla sitä hiekkakenttää. Kuitenkin 12 vuotta vanha alusta kyseessä, toki juuri tämän jälkeen julkaistu Core i7 -alusta ei varmaan omaa tämmöisiä pullonkauloja väylien puolesta jos nyt ei massamuisteja oteta samaan lauseeseen.

Testit ajettu asetuksilla:

2xQX9775@4.03 GHz@1.400V, DDR2-667@800 MHz (4x2GB) FBDIMM CL5-5-5-18-24, D5400XS emolevy
Corsair RM650x
2xCorsair H80 AIO
2x80GB Intel X25-M SSD RAID0 + WD 750GB HDD
Asus Turbo GTX1070@1924 MHz, tuuletin 95%


DyingLightGame_2020_07_28_00_21_13_771.png
MetroExodus_2020_07_28_00_27_34_431.png
ROTTR_2020_07_28_00_00_01_668.png
SnowRunner_2020_07_28_00_23_25_894.png
witcher3_2020_07_27_23_56_50_686.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Piti vielä ajella nostalgiamielessä 3DMark06:sta ja koittaa saada mahdollisimman hyvä tulos. Tulos näyttää olevan täysin riippuvainen alustasta, eikä lainkaan enää GPU:sta, joka on itsessään jo riittävän nopea myös vakiokelloilla.

skulltrail_4410.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Aikamoinen vekotin, tuottaako paljonkin työtä tuolle powerille?
Ei tuntunut ainakaan siitä jäävän kiinni. Jossain vanhassa Anandin revikassa koko koneen kulutus oli n. 400W rasituksessa joten kaippa tuo vielä riittää. Ei jaksanut repiä 1200W virtistä testeihin.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Eiköhän tuota lastenpeliä ole jo maailmalla ennestään testattu kaikella mahdollisella, ymmärrän varsin hyvin että ei ole motivaatiota testata peliä joka ei kiinnosta pätkän vertaa. Kuitenkin Zetterillä kyse on lähinnä harrastuksesta eikä noita työkseen testaa, niin tuskin kovinkaan moni lähtee ripulina pitämäänsä peliä pakkopullana testaamaan.
Ja kun lukisit kaikki viestini niin ymmärtäisit kysymykseni

"mutta ymmärrän tämän käytöksen nyt jos tästä ei kerta mitään sen vakavempaa ole tarkoitus tehdä, katselin videoita ja perus laadukkaitahan ne oli joten mahdollisuuksia olisi ollut jos olisi vain satsannut kaikkensa."
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Pitäisiköhän testata miten vuodelta 2001 AMD Athlon 64 X2 4800+ pyöräyttää csgo:ta. Luulisi, että ikä tulee jo pahemman kerran vastaan.. :geek: Editoidaan tulokset perään, kun cs on asennettu... Toivottavasti saan nyt windowssin lyötyä sisään, vaikka tuntuu olevan aika haastavaa bootata usbilta windows mediaa. :/ Linux uppos kyllä nätisti tikulta. o_O
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Pitäisiköhän testata miten vuodelta 2001 AMD Athlon 64 X2 4800+ pyöräyttää csgo:ta. Luulisi, että ikä tulee jo pahemman kerran vastaan.. :geek: Editoidaan tulokset perään, kun cs on asennettu... Toivottavasti saan nyt windowssin lyötyä sisään, vaikka tuntuu olevan aika haastavaa bootata usbilta windows mediaa. :/ Linux uppos kyllä nätisti tikulta. o_O
Kaivoin video arkistojani ja löyty Athlon 64 X2 5000+ testi videoni:



Eli tommonen X2 Athloni pääs CS:GO:ssa 26fps:n...
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Koko päivän sai tapella, että sai windows 10 32bit asennettua tuohon vanhaan serriin. Boottitikku ei suostunut toimimaan kympin kanssa ollenkaa, joten piti 32bittisen seiskan kautta asennella windowssin sisällä. Ääniajurit eivät asentuneet automaattisesti, vaan piti selvitellä mikä codecci toimii, jotta sai äänet kuuluviin. LinuxFX toimi kaikki suoraan laakista, olisi pitänyt vaan ajella toi csgo bench siinä, mutta tuli nyt ajettua kympissä. :)
17fps avg...
Serjäte.jpg
20200730_095718.jpg
Emo DFI LanParty NF4 SLI-DR, siinä vaihdettu piirisarjan tuuletin passiiviseen, kun oli aivan järkyttävä sirkkeli se vanha tuuletin.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Koko päivän sai tapella, että sai windows 10 32bit asennettua tuohon vanhaan serriin. Boottitikku ei suostunut toimimaan kympin kanssa ollenkaa, joten piti 32bittisen seiskan kautta asennella windowssin sisällä. Ääniajurit eivät asentuneet automaattisesti, vaan piti selvitellä mikä codecci toimii, jotta sai äänet kuuluviin. LinuxFX toimi kaikki suoraan laakista, olisi pitänyt vaan ajella toi csgo bench siinä, mutta tuli nyt ajettua kympissä. :)
17fps avg...


Emo DFI LanParty NF4 SLI-DR, siinä vaihdettu piirisarjan tuuletin passiiviseen, kun oli aivan järkyttävä sirkkeli se vanha tuuletin.
Voi kiesus et tuon ajan emolevyn layoutit oli sekasotkua, en edes muistanut. Mutta mikä näyttis tuossa on, taitaa olla tarkoitettu passiiviseksi?
Lisäksi kuinka paljon myös tulokseen CSGO:ssa vaikuttaa nyky aikana aivan liian pieni keskusmuistin määrä?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Voi kiesus et tuon ajan emolevyn layoutit oli sekasotkua, en edes muistanut. Mutta mikä näyttis tuossa on, taitaa olla tarkoitettu passiiviseksi?
Lisäksi kuinka paljon myös tulokseen CSGO:ssa vaikuttaa nyky aikana aivan liian pieni keskusmuistin määrä?
Toihan on emona ihan hauska, kun ramit on prossun yläpuolella ja socketti on käännetty. Näyttis ihan gtx 660, josta levinnyt tuulettimet, vaihdettu koppatuuletin tilalle. :D DDR kapuloita vissiin löytyis 1gigasia, eli saisi vielä tuplattua keskusmuistin määrän, mutta ei jaksa nähdä vaivaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Koko päivän sai tapella, että sai windows 10 32bit asennettua tuohon vanhaan serriin. Boottitikku ei suostunut toimimaan kympin kanssa ollenkaa, joten piti 32bittisen seiskan kautta asennella windowssin sisällä. Ääniajurit eivät asentuneet automaattisesti, vaan piti selvitellä mikä codecci toimii, jotta sai äänet kuuluviin. LinuxFX toimi kaikki suoraan laakista, olisi pitänyt vaan ajella toi csgo bench siinä, mutta tuli nyt ajettua kympissä. :)
17fps avg...


Emo DFI LanParty NF4 SLI-DR, siinä vaihdettu piirisarjan tuuletin passiiviseen, kun oli aivan järkyttävä sirkkeli se vanha tuuletin.
Sait oikein Windows 10 asennettua... hienoa. Kun itse sain 939 kannalle asennettua vain WIndows 8:n, huom siis 8:n ei 8.1:n ja sekin piti asentaa DVD:ltä ei USB tikulta.
Kun 8.1:n kohdalla mikkisofta lopetti tuen 939 kannalle ja oliko se nyt 10:n buildi 1904 jonka myötä AM2 alustan tuki myös katosi.

Ja hienoa että muiltakin löytyy vielä DFI:n LanParty emoja :thumbsup:
Itse leikin oman 939 kannan LanParty emon kanssa viimevuonna:
_MG_0884.jpg_MG_0890.jpg_MG_0896.jpg

CPU-Z.pngCPU-Z RAM.png
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Kunnon muistejahan tuo kaipaisi kun jää sullakin melko matalille kelloille, bh-5:aa parempaa ei ole DDR1-puolella.. onko HD 4890 kortti? :)
Joo, mutta 1GB DDR1 kammat jotka olisivat oikeasti hyvät maksavat aivan älyttömästi. Joten mielummin Alin halvat samsungin muistit ja niihin nuo "siilet". Tiedä sitten onko niistä oikeasti edes mitään hyöytyä...
Ja onhan se HD 4890 :)
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Joo, mutta 1GB DDR1 kammat jotka olisivat oikeasti hyvät maksavat aivan älyttömästi. Joten mielummin Alin halvat samsungin muistit ja niihin nuo "siilet". Tiedä sitten onko niistä oikeasti edes mitään hyöytyä...
Ja onhan se HD 4890 :)
Joo, mulla toi sama lanpartyn lankku. Kuten todettu, aika taistelu saada toi win 10 sisään, jotain käskyjä prossulta puuttuu->64bittinen 8/10 ei toimi ja 64 bittisen seiskan päälle ei saanut 32bittistä kymppiä... Ni 32bittinen seiska ja sen päälle 32bittinen kymppi, molemmat puikolta. Kympin asennus piti aloittaa windowssin puolella, biossista ei halunnut käynnistyä.
Mulla ois ollut tohon gigabyten 3d rocket jäähy, mut ajattelin ajella prismillä vaikka cpu fan ei mahtunutkaan omalle paikalleen. :lol:
20200730_133509.jpg
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
142
Joo, mulla toi sama lanpartyn lankku. Kuten todettu, aika taistelu saada toi win 10 sisään, jotain käskyjä prossulta puuttuu->64bittinen 8/10 ei toimi ja 64 bittisen seiskan päälle ei saanut 32bittistä kymppiä... Ni 32bittinen seiska ja sen päälle 32bittinen kymppi, molemmat puikolta. Kympin asennus piti aloittaa windowssin puolella, biossista ei halunnut käynnistyä.
Mulla ois ollut tohon gigabyten 3d rocket jäähy, mut ajattelin ajella prismillä vaikka cpu fan ei mahtunutkaan omalle paikalleen. :lol:
Nforce4 ja siitä ylöspäin kuitenkin löytyy modattuja/epävirallisia ajureita kymppiin, jos oikein muistan? Nforce3:n kanssa ei tunnu olevan mitään asiaa edes seiskaan. Olen koittanut tapella tuon AM2NF3 VSTA -emon kanssa ilman isompaa menestystä. Huvittavaa kyllä lauta kelpuuttaa 16 gigaa DDR2-muistia, luulin sen olevan vitsi Asrockin ilmoittamissa spekseissä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
142
On kyllä. Tällä hetkellä koeajossa xp 64, jolloin yksiydinprossu on vaivattomin valinta (GART-ajurien kanssa ei tarvitse säätää). Muistien manuaalisten ajoitusten kanssa en jaksanut kovin pitkää sekoilla (tuntui heittävän bsodia aina taajuuden ollessa >=533) ja heitin flexibility-moden päälle ---> muistit käyvät todella hitaalla. Pitää paremmalla ajalla tutkia säätöjä paremmin.
kuva.PNG
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
On kyllä. Tällä hetkellä koeajossa xp 64, jolloin yksiydinprossu on vaivattomin valinta (GART-ajurien kanssa ei tarvitse säätää). Muistien manuaalisten ajoitusten kanssa en jaksanut kovin pitkää sekoilla (tuntui heittävän bsodia aina taajuuden ollessa >=533) ja heitin flexibility-moden päälle ---> muistit käyvät todella hitaalla. Pitää paremmalla ajalla tutkia säätöjä paremmin.
Mullahan vielä se puolikuntoinen asrockin nforce3 emppa mistä kyselit silloin ser myyntilangassa, siinähän tuo 10 pro taisi toimia ilman mitään ongelmia... :hmm: tai siis, ongelmia kyllä... mutta ei windowssin asennusten yms kanssa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
142
Pci-e:tä taitaa siinä kuitenkin hoidella, joku toinen laitos? Täytyy kuitenkin sanoa, että tuon ajan asrockin laudoissa on jotain (synkkää) hohtoa. Paljon halppisemoja mielenkiintoisilla ratkaisuilla. Nyt koko pulju on varsin sieluton.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
On kyllä C2Q:ssa helvetisti parempi IPC mitä Phenomissa, heitin testiks käyttöön tän Q9500:n ja maltillisilla kelloilla (3.61GHz, muistit ottaa vastaan) hemmetisti sulavampi käyttää kuin Phenom II X2 555 BE @ X4 4GHz:aa vaikka nyt vain 8GB DDR2-850 vs 16GB DDR3-1600. Pitää piakkoin jotain pelejäkin kokeilla.
IPC on kyllä parempi, mutta LGA775 alustan muistiväylä ongelma tekee C2Q:sta hemmetin hitaita oikeassa maailmassa VS Phenom 2:t.
Eli missä ei tarvita muistia kuten vaikka Cinebench, niin niissä C2Q:t hakkaavat jopa LGA1156 Lynnfield 4c/4t seuraajansa. Kaikessa muussa C2Q:t ovat auttamattoman hitaita Phenom 2:n saatika LGA1156 kamoihin nähden.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Ehkäpä tuo mihin on tottunut, sitä kun käyttänyt modernia rautaa niin tuntuuhan nämä 10+ vuotta vanhat paskat aivan tuskallisen hitailta. CB ja 3dmark antoivat just kuten pitikin, pelit pyörivät kuten odotinkin mutta kyllä tällä windowskäyttö tuntuu sulavammalta.
Varmaan lataa käyttöjärjestelmän nopeammin mutta jos miettii ihan HD:lla olevaa vanhempaa prosessoria ja vaikka tätä uutta 3900X missä on 12-ydintä ja 24-säiettä + Kingston 512Gb SSDNow kc400 niin ei se tämän foorumin katsominen, winampin / vastaavan MP3 / flac tiedostojan toistavan softan tai esim. word 2010 avaaminen ja muokkaus sen ihmeellisempää ole. Toki jos toinen on läppäri ja toinen 1440p 27" monitori siitä tulee se ero.

Tietysti jos jotain testejä ajaisi voisi HP Business Notebook 8710p (missä 2.2GHz Core 2 Duo T7500 CPU windows 10:llä ja 2Gb RAM) jäädä aika pahastikin jälkeen vaikka sitä vertaisi vain HP Probook 4530s:n (CPU 2540M 2.6GHz 2-ydin/4-säie prosessori + 4Gb RAM) mutta ns. normaalissa työpöytäkäytössä ei nyt hirmuisesti eroa huomaa 32Gb RAM, Saphire RX Vega 64 Pulse + 3900X CPU pöytäkoneeseen. Sen eron kyllä huomaa että jos haluaa kymmeniä tai satoja välilehtiä auki se ei läppärillä onnistu. Tuolla Probookilla paremmin mutta siinäkin tulee helposti rajat vastaan jos useammasta sadasta välilehdestä puhutaan samalla youtubea katsellen osasta niistä ja vaikka MP3 soittaen taustalla. Tosin se ei olisi enää peruskäyttöä.

Yksi suuri ero minkä voisi huomata (riippuen netin nopeudesta) olisi esim. linux distron lataaminen 100mb netillä. Jos vertaa perinteiseen ehkä 10-15v vanhaan HD levyyn vs nopeaan SSD:hen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Ehkäpä tuo mihin on tottunut, sitä kun käyttänyt modernia rautaa niin tuntuuhan nämä 10+ vuotta vanhat paskat aivan tuskallisen hitailta. CB ja 3dmark antoivat just kuten pitikin, pelit pyörivät kuten odotinkin mutta kyllä tällä windowskäyttö tuntuu sulavammalta.
Jopa C2D E8500 tuntui sulavalta peruskäytössä siihen saakka kunnes alettiin asentamaan tai päivittämään jotain. Sitten huomasi että ytimiä on vain kansi.
Ja myös Phenom 1:t tuntuvat kauhean hitailta jopa neliydin mallit.
Mutta Phenom 2:t rullaavat todella pehmeästi.

Että edelleen sanon että sun Phenom 2 setissä on jokin pielessä jos se tuntuu työpöytä käytössä hitaalta. Ja muuten edelleen CB ja 3dmark ovat kasa paskaa kun lähdetään prossuja testaamaan ;)
CB ei katsos käytä muitiväylää ja sitä kautta muistia yhtään. Tämän takia C2Q:t ja jopa Zen Ryzenit pärjäävät siinä helkutin hyvin.

Kuten aikaisemmin olen maininnut X5650@4.5GHz -> R7 1700@4.0GHz päivitykseni oli niin turha päivitys kun olla ja voi. Kun ne korkeat CB pisteet eivät näy juuri missään normaalissa touhussa.
NImittäin pelit pyörivät jopa hiukan huonommin, video renderöinti nopeutu niin vähän että eroa ei huomaa, windowsin käyttö kaikkineen on identtistä ja ainoa kunnon ero on video transkoodauksessa.
Jossa tämä 8-ydin Ryzen on huomattavasti nopeampi ja samalla syö n.100W vähemmän virtaa.
Eli se siitä että moderni rauta on paljon nopeampaa...

Mainittakoon että kotiserverissäni on R5 2600, HTPC:ssä R3 2200G ja rouvan koneessa 4770K@4.4GHz.
Ja alunperin olin laittamassa tuon X5650:n tilalle 4930K@4.5GHz:n, mutta kun olin jo purkanut X58 setin muistin että Rampage IV emon USB3.0 ohjain ei ole yhteensopiva USB3.0 video kaappaus boksini kanssa (heittää blue screeniä heti kun kytkee boksin kiinni).
Tuo 4930K olisi ollut oikeasti pieni upgrade X5650 nähden, koska se oikeasti joka hommassa (paitsi CB:ssä) hakkaavat Zen ( ja suurimman osan Zen+) Ryzenit. Mutta kun X58 setti oli jo koneesta purettu niin en sitä takaisin jaksanut laittaa niin laitoin huvikseen sen R7 1700:n Chosshair 6 Heron emolla, kun kerran hyllyssä makasi.

Ai niin kai muistit Phenom 2:n kellottaa väylällä ja siinä samalla nostaa CPU/NB ja HT nopeudet sinne 2400 - 2600MHz:n ? Näillä on nimittäin suuri vaikutus Phenom 2:n suorituskykyyn.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Muistit ei kulje paskaakaan kun 4x4 ja NB:n kellotus toki tiedossa, AM2+ lankulla tuli huomattua kun ei ollut säätöä erikseen mutta väylä 300:aan ja johan piristyi kun sai NB:n 1.6 -> 2.4. Olen itse taas edelleen sitä mieltä kun tottunut uudempaan rautaan niin nämä 10+ vuotta vanhat 4c/4t paskat tuntuvat yksinkertaisesti vaan tuhnulta. Jopa i5-7600K 4c/4t @ 4.7GHz tuntui tuhnulta sen jälkeen kun sen vaihtoi i7-7700K 4c/8t @ 5GHz:aan.
Kuule nyt taitaa tehdä oma mielikuvituksesi tehdä nuo viilikset :smile:
Nimittäin 7600K:n ja 7700K välinen ero on nimittäin niin minimaalinen suurimmassa osassa hommista, että 7600K ei voi tuntua hitaammalta.
Itse huomannut että todella paskoihin saa mennä että eron oikeasti huomaa.
Kuten juuri aikaisemmin mainitsemani Phenom 1:t ja suurin osa LGA775 raudasta.

Sitten kun LGA775 raudasta hypätään näihin LGA1156 Lynnfieldeihin, niin katsomalla sai katsoa että huomasi eron vaikka R7 1700:n ihan peleissäkin.
Tietenkin fps:stä sen huomasi, mutta jos fps lukemat eivät olleet ruudussa niin ei voinut sanoa pelaako AM4 vaiko LGA1156 alustalla.
Kuten vaikka CoD Warzonessa X3440 pyöritti peliä GTX 980 Ti:lla niin pehmeästi että ois voinut luulla että pelaa paljon uudemmalla prossulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Gamers Nexus testaili kasan 2014 vuoden Inteleitä ja vertasi niitä 2020 vuoden Intelin ja AMD:n tuotoksiin. Peli testeissä kellottamalla voi saada lisää eloa vanhoihin Inteleihin, mutta hyötyohjelmissa aletaan jäämään pahasti jälkeen. R3 3300X on kyllä jännä budjetti prosessori se kun tarjoilee kivoja FPSiä. Ja on joissain peli testeissä nopeampi kuin esim. R5 3600. :geek:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 878
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom