Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu kyllä se saattaa tunnin nyt louhia, ja sitten boottaa. Tiputtelin muistikelloja nyt kaikilta korteilta. Katsotaan pysyykö näillä pystyssä. Tuo kone kuitenkin kävi hienosti useamman päivän ilman ongelmia. Eikä lämmöistä ainakaan ole kiinni, kun tänään taisi olla lämpimin päivä pitkään aikaan, ja silti lämmöt korteilla maltilliset. Aika tasan 200Mh noista irtosi aiemmin, nyt sitten hiukan vähemmän. Kortit ladottu suoraan emolle, joka toiseen slottiin, eli ei risereita.Sanooko logi mitä tapahtuu? kerkeääkö se mainata yhtään? veikkaisin että joku kortti kaataa konetta.
Paina tuosta tota viimeistä error-riviä (se missä ">") niin näet ehkä mikä kortti aiheuttaa ongelman. Sit pudotat sen kortin kelloja.Onko jollain kokemusta, tai tuleeko mieleen mistä johtuu:
Yksi vajaa rigi sekoilee ja käynnistyy uudelleen
Sanooko tämä sinulle jotain?Paina tuosta tota viimeistä error-riviä (se missä ">") niin näet ehkä mikä kortti aiheuttaa ongelman. Sit pudotat sen kortin kelloja.
Edit: saattaa myös olla riserissa ongelma.
Sanooko tämä sinulle jotain?
![]()
Niinku elmo sanoi niin kortti joka paikassa pci 4 aiheuttaa ongelmia, eli gpu2.Sanooko tämä sinulle jotain?
![]()
Ei ole tässä tapauksessa koska sähkölämmitys ja hyödynnän koneita siinä. Mutta toki laskin kulutuksen verottajaa varten. 24€/kk menee hp koneella siihen.Tuohon vielä sähköt mukaanoletan että on jo?
Lisää poweria ainakin.
Mulla 285w ja muisti 2700(Hiveos) hashrate pyörii siinä 88 päälle.
Melkoinen kiuas muistien osalta. Parvekkeella 13 astetta ja core maltilliset 44 astetta. Mittasin ir-mittarilla 49 astetta takalevystä muistin kohdalta.
En ole windowsin alla/sisällä käyttänyt ollenkaan ja Hivehän ei muistilämpöjä näytä.Paljonkos sun kiukaassa näyttää lämpöä muisteille mainari tai CPUID HWMonitor?
mulla nyt 267W ja muistien lämmöt seilaa 86 - 92 astetta (Kortti sisällä kämpässä tällä hetkellä).
Coren lämmöt on 47 astetta.
Ite oon ollut aina varovainen ja en oo paljoa kortteja rääkännyt. Siksi tulee otettua "tappiota" Mh/s luvuissa. Silti toi 3060ti lhr 45Mh/s tuntuu kovalta kun itsellä laahaavat noin 37Mh/s luvuissa. Käytössä nbminer ja lhr 67 (mode2) asetukset ja silti lhr lokkia pukkaa välillä.
gpu 0 nukahti, ehdin juuri näkemään ettei näytä mitään arvoja. Lasketaas taas hiukan ja koitetaan uudestaan. Täytynee huomenna latoa kortit eri järjestykseen ja katsoa muuttuuko mikään. Nämä on joskus herran hallussaEikös siinä ole 4 paikka eli gpu2 ?
gpu 0 nukahti, ehdin juuri näkemään ettei näytä mitään arvoja. Lasketaas taas hiukan ja koitetaan uudestaan. Täytynee huomenna latoa kortit eri järjestykseen ja katsoa muuttuuko mikään. Nämä on joskus herran hallussa![]()
En ole windowsin alla/sisällä käyttänyt ollenkaan ja Hivehän ei muistilämpöjä näytä.
Mulla on fyysisesti samanlaisia 3070ti tuf:eja ja ero takalevyn lämmössä on kyllä melkoinen. Kevään tullessa täytyy olla joku ratkaisu tähän...
Minkälainen tuo vesijäähyllä oleva on? Onko takaosa myös vedellä?
Onhan tässä tällänen kevyt 20C heitto kun eilen oli -10C ja tänään +10C. Yritä siinä sitten... hyvä etten tuonut sisälle lisää rautaa kun muuten tulisi hiki.
Emännät ja mainaaminen, siinä on sellanen yhtälö et sopii yhtä hyvin keskenään kuin sinappi ja puuro.. eikä vaa se lämpö mut ku tuulettimet huutaa niin se melu viel tähän samaan soppaan! Vitsin mammat ei aina oikee tajuu et nää vehkeet tekee rahaa :')Arvaas vaan kuka toi sisälle ja nyt mittari näyttää 25,5 astetta yläkerrassa vaikka romut on alakerrassa.
Alakerrassa en edes uskaltanut mitata lämpöjä, mutta emäntä sanoi että siellä on kuuma.
![]()
Kyllä tässä on taas tarinan opetuksen paikka. Eli, kun kurssi ponksee hetkeks ylös ja tässä kohti havahdut et nyt äkkii myyntiin et voin hetkellisesti maksimoida voitot mutta, boom! alat vasta tässä kohti siirtää RTM johkin trade mestaan, eli toisin sanoen oot myöhäs eli se juna meni jo. Vanha ja viisas sanoisi että siirrä koko ajan valuuttaasi jo valmiiksi trade paikkaasi että kun kurssi heiluu, olet jo valmiina myymään.Ja sitten RTM tippuuuuuu.. Katotaa kui kauan mennää alas
Rtm arvo on euroissa tällä hetkellä ~0,02€ eli noin 2 senttiä, ei siis mikään sentin miljoonasosa. e2. Ja nousu oli tässä parin päivän aikana yli 0,01$/€ kun tuplasi arvonsa, ainakin hetkellisesti.Minä juuri pari päivää ennen nousua myin kaikki 11000RTM mitä olin tähän mennessä tienannut.
Eipä silti, aion tehdä niin vastedeskin, koska jotenkin en usko että tämä tulee näistä sentin miljoonasosista ikinä merkittävästi kasvamaan. Uskon että sijoittamalla nuokin rahat johonkin järkevään valuuttaan, tienaa enemmän. Tietysti sitä uskottavuutta voisin omalta osaltanikin ylläpitää säilyttämällä RTM:t sellaisenaan lompakossa, mutta kun se on niin hankalaa, kun niitä ei voi pitää missään järkevässä keskitetyssä paikassa kuten vaikka coinbasessa, vaan tradeogren kaltaisessa välivarastossa ainoana valuuttana.
Rtm arvo on euroissa tällä hetkellä ~0,02€ eli noin 2 senttiä, ei siis mikään sentin miljoonasosa.
Itsellä sama meininki kuin elmolla että odotellaan rauhassa jos tuo rtm pääsisi joskus johinkin isompaan pörssiin niin silloin katsotaan sen hintaa. Ei ole mikään hätä päällä näiden suhteen kuten joillakin näyttää olevan.
Edit. Itsekkin testiksi silloin pari päivää sitten 0,0122$ kurssilla muutin 2000rtm litecoiniksi ja siirsin coinbaseen. Onneksi litecoinikin nousi hyvin samassa ajassa mutta ei niin hyvin kuin tuo rtm. Anyways, pikku summista kyse kuitenkin
Tähän vielä palatakseni, niin hyvä olisi raptoreumia säilyttää ihan raptoreum lompakossa esim raptoreum core. Ei niitä pakko ole säilyttää missään pörssissä, jollei sitten halua day tradea tehtä että spot hinta markkinoilla tekisi kauppaa.Tietysti sitä uskottavuutta voisin omalta osaltanikin ylläpitää säilyttämällä RTM:t sellaisenaan lompakossa, mutta kun se on niin hankalaa, kun niitä ei voi pitää missään järkevässä keskitetyssä paikassa kuten vaikka coinbasessa, vaan tradeogren kaltaisessa välivarastossa ainoana valuuttana.
Eiks toi ole se google authenticatorin koodi
Onko kukaan louhinut yksin, onko se edes teknisesti mahdollista? Minkälaisen minerin siihen tarvitsee? Olen huvikseni miettinyt, että teoriassahan huonollakin koneella voisi joskus hyvällä tuurilla onnistua ratkaisemaan lohkon, niin jos siirtäisikin yhden koneen louhimaan yksin. Sähkönkulutus on mitä on mutta kun ilmat kylmenee niin se ei oikeastaan haittaa mitään vaikkei mitään koskaan sillä tienaisikaan, lämmittäisi lähinnä taloa. Mutta sitten jos sattuu jättipotti kohdalle, niin...
Tässä alkuvuodesta harrasteneena ~ 0.5GH/s ratella tullut vain yksi n. kuukausi sitten osuma, ja sekin ihan perusblokkiin josta olis tullut 2.23 eth tuotto. Periaatteessa saman saa varmemmalla kun louhii poolissa.
(huom. mainaan poolissa, mutta flexpool näyttää ainakin Blocks-välilehden alla osumat)
Raisiossa olis taas yksi?
Kannattaako prossulla louhia kun semmonen pelikoneesta löytyy? 5600x
Vai kuluttaako vaan enemmän sähköä kun mitä tuottaa
Syytä myös pitää mielessä, ettei tarvitse edes mennä lokakuuta kauemmas niin euromääräinen tuotto oli 30 % pienempi kuin nyt hypevuoden huipulla. Ei siis välttämättä kannata laskea takaisinmaksuaikaa siten, että nykyinen kannattavuus jatkuisi välttämättä kesään asti. Jos vanhat merkit pitää paikkansa (2018) ja kevät 2021, se tuottavuushuippu on hyvin jyrkkä ja korkea, mutta lyhyt. Toukokuussa kaikki hamstrasivat kortteja, ja elokuussa eivät kelvanneet enää tonnin 3060ti non-LHR -paketit kun tuotot puolittuivat.
Ei kuitenkaan sulaketta laukaise?Banhammerit näköjään viuhuu täällä
Käytin eilen sähköuunia, niin katui kaksi rigiä, mitähän ihmettä? ja tällä hetkellä on yksi kortti vähemmän kuin aikaisemmin. Silloin teki tuon saman kun käänsi liesituuletinta isommalle. Pyykinpesukonetta kestää käyttää, ei mitään ongelmaa. Tällä hetkellä rigit ottaa alle w,5 Kw.
Ei kuitenkaan sulaketta laukaise?
Samaa teki pari kertaa aikaisemmin. Riseri ei ollut kunnolla paikallaan. Sen jälkeen piti yksi kortti kerrallaa lisätä ja käynnistää windows. Odottaa että se asentuu 5-10 min. ja sammuttaa, lisätä kortti jne.Edelleen on ongelmia laitteiden pystyssä pysymisen kanssa. Lisäsin yhden 1060 BTC-S37 kylkeen ja nyt tuo kaatuilee puolen tunnin välein. HiveOS otin käyttöön, koska boottamiset onnistuu töistä käsin puhelimella. Testaillut mining softia ja NBminer on nyt ainoa joka sanoo mikä mättää. Msi gaming x 1080 sanoo, että hänessä ei ole yhtään muistia ja tästä syystä homma menee nurin, mutta en tiedä nyt miksi tämä ongelma paheni uudesta 1060?(samanlainen msi) Tekeekö memory tweak tämän vai mikä? Lähtee irti tuo kyseinen 1080 illalla ja jos homma ratkee, niin lähtee kiertoon tuo kortti.
Iso suositus etherminen polygon maksuille0,6 ETH kuluton siirtoraja Nanopoolissa sai siirtymään etherminen kelkkaan. Ja nyt tulee päivittäin maksut käytännössä ilmaiseksi pörssiin asti
![]()
Kyllä tässä on taas tarinan opetuksen paikka. Eli, kun kurssi ponksee hetkeks ylös ja tässä kohti havahdut et nyt äkkii myyntiin et voin hetkellisesti maksimoida voitot mutta, boom! alat vasta tässä kohti siirtää RTM johkin trade mestaan, eli toisin sanoen oot myöhäs eli se juna meni jo. Vanha ja viisas sanoisi että siirrä koko ajan valuuttaasi jo valmiiksi trade paikkaasi että kun kurssi heiluu, olet jo valmiina myymään.
Ei niin kuin minä pälli et tajuun et nyt sais kivasti voittoo ja siinä kohti alan siirtelee tradeen prossu valuuttaa, viive on 1-3h jolloin kurssi on kerennyt jo tippua. Eli aina hyvissä ajoin siirtoja pörssialustalle, ei matti myöhäsenä niin kuin minä
Ei mielestäni, en keksi muuta syytä tuolle kaatumiselle kuin ton uunin käytön, ja kolmas rigi ei kaatunut. Voiko tälläinen setti aiheuttaa jotain ongelmaa? minulla lähtee pistokkeesta haaroitin pistoke, josta lähtee roikka jonka päässä on yksi rigi, ja toisessa haarassa on sähkömittari.
Banhammerit näköjään viuhuu täällä
Käytin eilen sähköuunia, niin katui kaksi rigiä, mitähän ihmettä? ja tällä hetkellä on yksi kortti vähemmän kuin aikaisemmin. Silloin teki tuon saman kun käänsi liesituuletinta isommalle. Pyykinpesukonetta kestää käyttää, ei mitään ongelmaa. Tällä hetkellä rigit ottaa alle 2,5 kw.
Kuka sai bännit..?
Kannattaa aina vähän kurkkaa sulaketauluun et minkä sulakkeen taa sitä mainaus kuormaa työntää.
Hyvänä nyrkkisääntönä on:
10A ryhmä kestää 2300W
16A ryhmä kestää 3700W
Ja jos on 25A pääsulakkeet, älkää tehkö sitä virhettä että on uunit ja liedet ja lämmitykset ha mainaukset päällä yhtäaikaa jolloin yhtä sulaketta kohdin tulee liikaa kuormaa. Puhumattakaan siitä et joku sähköauto pihassa imee itteensä ihan sikana virtaa.
25A sulake kestää n. 5700W kuormaa joten jakakaa kuormat fiksuati kolmelle vaiheelle. Perus pöllö sähkäri tekee sen virheen lähes aina sähkökeskuksen päässä et laittaa liikaa L1 kuormaa ja sit kun sukankuluttaja työntää töpseleihin 14 eri laitetta päälle yhtäaikaa, herää kysymys et miksi 1/3 taloni sähköistä on pimeenä.. ps. teen päivystävänä sähkömiehenä aina päivystysviikolla visiitin jonkun tälläisen ihmisen kotiin..
Miten voisin tunnistaa eri vaiheissa olevat pistokkeet? Sulaketaulun rivit taitavat olla eri vaiheilla?
Miten voisin tunnistaa eri vaiheissa olevat pistokkeet? Sulaketaulun rivit taitavat olla eri vaiheilla?
Juu mikäs tässä. Mukava vaan jotain hodlailla. Ehkä käy kuten rvl, mutta toivottavasti ei. Volat alkaa olee aika isoja, että eiköhän se sieltä. Toki kurssi saisi ihan oikeasti nousta, että olisi järkeä mainata kun vaikeustasoa nousee joka tapauksessa...
Melkeestään sanoisin, että jos tällä kolikolla haluaa vehkeensä maksaneeksi takaisin niin pakko hodlata ja toivoa kurssi nousuja myöhemmin. Aina myymällä nykyhistorian valossa tulevaisuudessa tuotto on niin onneton suhteessa arvoon, että ollaan varmaan Moneron tiellä ja saa tyyliin 20c/päivä.
Oliko mikä pörssi joka tuki tuota polygon verkon ethiä suoraan? Hämärästi muistelen että joku sitä nykyään tukee. Jaa katselin että vaikkapa Binance tukee ehkä suoraan polygon verkossa USDT. Mutta paljonko se weth->USDT vaihto maksaa sitä ennen, ja missä se tapahtuu?
Nyt ei pysty sanoo tarkemmin näkemättä kohdetta. Onko 1-vaiheinen kiinteistö? Vai 3-vaiheinen? Pääsulakkeen koko?
Yksi tapa selvittää mikä pistorasia on minkäkin sulakkeen takana on se et laittaa jonkin laitteen pistorasiaan kiinni ja käy naputtelee alas yksi sulake kerrallaan et milloin sammuu. Näin voi nähdä ympäri asuntoo mikä pistorasia on minkäkin sulakkeen takana jos ei keskusmerkinnöistä oikein muuten selvii.
Mut jos esim makkarissa pyörii yksi rigi joka haukkaa vaikka 1500W ja on 10A takana, niin sitten muita laitteita voi kuormittaa vain maksimissaan 800W samassa ryhmässä.
Kukin mökki on rakennettu eri vuosikymmenellä joten sähkökäyttö on kasvanut aina vain kun tullaan lähemmäs vuotta 2021. Teen töitä välillä Helsingin keskutassa jossa on vanhoja asuntoja jossa koko asunto on vain yhden tai kahden 10A sulakkeen takana.
Mutta jos sulake paukahtaa esim kun tekee ruokaa tai saunoo ja samaan aikaa rigi jyllää täydellä teholla, voidaan melkeen puhua automaattisesti ylikuormasta. Eri asia tietysti kun joku vanha puolisulanut jatkojohto sohvan alla polttaa sulaketta tai kiinalainen vedenkeitin ampuu alas vikavirtasuojaa, eli ne vehkeet automaattisesti kohti serri lavaa ja uutta vehjettä kaupasta tilalle.
Tietysti yksi tapa millä voi selvittää oman kämppänsä kuormia on laittee pihtiampeerimittari omiin syöttövaiheisiin kiinni ja katsoo miten L1, L2 ja L3 on kuormitettuina omas kämpäs kun kuormaa on päällä.
Vaatii ehkä hieman sähköasentajan geenejä tää homma mutta jos joku vaihe on kuormitettu tyyliin 29A, L1 vaihe ja muut on tyyliin 5-10A, vaiheiden kuormitus on täysin pielessä.
Tulppasulake kestää 5-10% ylikuormaa mut jos kuormitus on jaettu ihan päin jonkia niin tulee poksumaan koko ajan.
Ja jos kämpän sähköt on päin hemmettiä asennettu, suosittelen tilaamaan ammattisähkärin paikalle. Omassa työssäni nään todella paljon tee-se-itsemiesten virityksiä jotka tajua sähkön päälle hönkäsen pöläystä ja silti tekee ihan pipo viileenä mitä ihmeellisempiä kytkentöjä tajuamatta että tässä voi joku oikeesti kuolla tai mökki palaa ihan tuhkaksi aika-akselilla 1-10 vuotta.
Mittaisin jännitteen pistorasioista uuni päällä, kuulostaa että tippuu hetkellisesti liian alas ja tiputtaa koneet?Itsellä ei oikein tuo ylikuorma käy järkeen, sulakkeet on 16A "pääsulake"/vikavirtakyrkin on 25A. PPK pistoke on 16A, ja siinä on yksi rigi joka ottaa vajaa 800W, muut rigit on huoneiston pistokkeen takana joille on 2 erillistä 16A, ja ne ottaa jotain 1500W tällä hetkellä, nämä siis kulutusmittarin mukaan. Pitäisi olla reilusti vielä varaa, muita asunnon laitteita on iv-kone joka on oman 10A sulakkeen takana, asunnon 16A pistokkeissa muita laitteita on tv ja pöytäkone, ei oikeastaan muuta. Joitain vedenkeitintä ja mikroa jne. PS4 on lähinnä lepotilassa koko ajan. "keittiö" pitäisi olla eri sulakkeen takan kuin muu asunto.
Ei tuo tuotto ainakaan juuri tällä hetkellä mitenkään huono ole. Kolmella prossulla joista vain yksi on oikeasti hyvä, tulee silti yhteensä 4,5€ päivässä.
Mutta tosiaan, niiden ketkä hodlaa on turha puhua euromääräisistä tuotoista. Niin kauan kun kolikot lojuvat lompsassa, niiden arvo on käytännössä nolla. Eli jos puhutaan tuotoista tai ROI:sta, niitä pitäisi myös ihan oikeasti vaihtaa rahaksi. Tämä koskee tietysti kaikkia kryptoja. Eipä niillä Ethereumeillakaan leipää perheelle osteta, joten on aivan sama mikä sen arvo ja teoreettinen tuotto tällä hetkellä on. Kunhan on enemmän kuin kulutettu sähkö. Tai itse asiassa silläkään ei välttämättä ole mitään merkitystä. Jos arvo vaikkapa miljoonakertaistuu, niin ainoastaan niillä hallussa olevilla kolikoilla on merkitystä, ei sillä kuinka taloudelliseksi niiden tuottaminen on tullut. Tässä iltapäivän viisastelut.![]()
Mittaisin jännitteen pistorasioista uuni päällä, kuulostaa että tippuu hetkellisesti liian alas ja tiputtaa koneet?
Jännite voi olla koko ajan 230V mutta jos sulakkeen kestokyky alkaa olee äärirajoilla niin voi alkaa ampuu alas sulaketta. Jännite voi tippua yleensä jos kaapelin pituus on tyyliin 100-150m mut perus kotitalouksis jännite yleensä pysyy normaalina.
Tietysti jos konkin ryhmän ampeerit mietityttää niin eikun ampeerimittari vaan kiinni ryhmän vaiheeseen ja kurkkaamaan paljon se sitä virtaa haukkaa.
Monesti talouksis kuormitetaan liikaa yhtä sulaketta ja sit ihmetellään et miksi ei toimi. Mutta jos kuorma jaetaan toiselle vaiheelle ja silti alkaa ampuu alas vaikka kuorma ei todellisuudessa ylity, kyseessä on yleensä oikosulki tai jos on ryhmiä jotka on vikavirtasuojan takana, pienikin vuoto riittää ampumaan vikiksen alas. Esim tollanen 30mA vikis laukee todella herkästi jos on vähänkään jotain kiinaihmeitä takana jotka hieman vuotaa jonnekkin
Näissä jossain alibaban ihmeissä ei ole CE-merkintää ja ei välttämättä kestä Tukesin suurennuslasin alla ja tämä vain sen takia että kaikki made in china tuotteet ei mene tarkistusten läpi. Tämän vuoksi säännöllisin väliajoin jossain lehden kulmassa on pienellä ilmotus et viekää hyvät ihmiset takas kauppaan nää romut koska ne on hengenvaarallisia. Monen suomalaisen yrityksen kate perustuu siihen että osteraan joku pilipali vehke eurolla kiinasta ja myydään se suomessa Matille ja Tepolle kympillä tai satasella. Halvalla ei saa aina hyvää joten laatu voi olla joskus vähän mitä sattuu, mutta sähkölaitteiden kohdalla tämä ikävä kyllä tarkoittaa monesti sulaneita komponentteja, sähköiskuja ja tulipalovaaroja.Toi kulutusmittari joka oli tuolla välissä, on juuriki tällänen "kiinaihme" se lähti irti ainakin. Voiko tälläinen aiheuttaa ongelmaa?