Kryptovaluuttojen louhintathreadi

micce28

Mining 0,0 GH/s
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
363
3080 ti vesijäähyllä saapui tänään.
Tuupattu koneeseen ja otettu alkupöhinät GMinerilla

1636572100926.png


Olikos kellään valmiina jo jotain toimivia asetuksia .bat filuun ?
Afterburnerissa on nyt Core 0 / Mem +1300 / Power limit 70%

EDIT: Oon ihan kujalla näiden LHR korttien kanssa kun nyt vasta ekan hommasin :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
871
3080 ti vesijäähyllä saapui tänään.
Tuupattu koneeseen ja otettu alkupöhinät GMinerilla



Olikos kellään valmiina jo jotain toimivia asetuksia .bat filuun ?
Afterburnerissa on nyt Core 0 / Mem +1300 / Power limit 70%
Lisää poweria ainakin.
Mulla 285w ja muisti 2700(Hiveos) hashrate pyörii siinä 88 päälle.
Melkoinen kiuas muistien osalta. Parvekkeella 13 astetta ja core maltilliset 44 astetta. Mittasin ir-mittarilla 49 astetta takalevystä muistin kohdalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 132
Mistä näkisi kätevästi päiväkurssin jollekkin kryptolle syöttämällä päivämäärän?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Sanooko logi mitä tapahtuu? kerkeääkö se mainata yhtään? veikkaisin että joku kortti kaataa konetta.
Juu kyllä se saattaa tunnin nyt louhia, ja sitten boottaa. Tiputtelin muistikelloja nyt kaikilta korteilta. Katsotaan pysyykö näillä pystyssä. Tuo kone kuitenkin kävi hienosti useamman päivän ilman ongelmia. Eikä lämmöistä ainakaan ole kiinni, kun tänään taisi olla lämpimin päivä pitkään aikaan, ja silti lämmöt korteilla maltilliset. Aika tasan 200Mh noista irtosi aiemmin, nyt sitten hiukan vähemmän. Kortit ladottu suoraan emolle, joka toiseen slottiin, eli ei risereita.

Mistäs tuolla hivessä saisi logia kaivettua?

1636572826951.png
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
346
Onko jollain kokemusta, tai tuleeko mieleen mistä johtuu:
Yksi vajaa rigi sekoilee ja käynnistyy uudelleen
Paina tuosta tota viimeistä error-riviä (se missä ">") niin näet ehkä mikä kortti aiheuttaa ongelman. Sit pudotat sen kortin kelloja.
Edit: saattaa myös olla riserissa ongelma.
 

micce28

Mining 0,0 GH/s
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
363
Lisää poweria ainakin.
Mulla 285w ja muisti 2700(Hiveos) hashrate pyörii siinä 88 päälle.
Melkoinen kiuas muistien osalta. Parvekkeella 13 astetta ja core maltilliset 44 astetta. Mittasin ir-mittarilla 49 astetta takalevystä muistin kohdalta.
Paljonkos sun kiukaassa näyttää lämpöä muisteille mainari tai CPUID HWMonitor?
mulla nyt 267W ja muistien lämmöt seilaa 86 - 92 astetta (Kortti sisällä kämpässä tällä hetkellä).
Coren lämmöt on 47 astetta.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
871
Paljonkos sun kiukaassa näyttää lämpöä muisteille mainari tai CPUID HWMonitor?
mulla nyt 267W ja muistien lämmöt seilaa 86 - 92 astetta (Kortti sisällä kämpässä tällä hetkellä).
Coren lämmöt on 47 astetta.
En ole windowsin alla/sisällä käyttänyt ollenkaan ja Hivehän ei muistilämpöjä näytä.
Mulla on fyysisesti samanlaisia 3070ti tuf:eja ja ero takalevyn lämmössä on kyllä melkoinen. Kevään tullessa täytyy olla joku ratkaisu tähän...
Minkälainen tuo vesijäähyllä oleva on? Onko takaosa myös vedellä?
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
356
Ite oon ollut aina varovainen ja en oo paljoa kortteja rääkännyt. Siksi tulee otettua "tappiota" Mh/s luvuissa. Silti toi 3060ti lhr 45Mh/s tuntuu kovalta kun itsellä laahaavat noin 37Mh/s luvuissa. Käytössä nbminer ja lhr 67 (mode2) asetukset ja silti lhr lokkia pukkaa välillä.
68-69 astetta. Koppa auki. +1191 ja -202, power limit 100 ja temp limit 83. Ja fan speed 100. En tiedä miten nuo pitäisi olla mutta noilla on menty.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Eikös siinä ole 4 paikka eli gpu2 ?
gpu 0 nukahti, ehdin juuri näkemään ettei näytä mitään arvoja. Lasketaas taas hiukan ja koitetaan uudestaan. Täytynee huomenna latoa kortit eri järjestykseen ja katsoa muuttuuko mikään. Nämä on joskus herran hallussa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 484
gpu 0 nukahti, ehdin juuri näkemään ettei näytä mitään arvoja. Lasketaas taas hiukan ja koitetaan uudestaan. Täytynee huomenna latoa kortit eri järjestykseen ja katsoa muuttuuko mikään. Nämä on joskus herran hallussa :D
Joo en mäkään tollasta logia ole hoksannut ennen. Joskus vaan juuri päivystänyt, että mikä sieltä tipahtaa ekana.
 

micce28

Mining 0,0 GH/s
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
363
En ole windowsin alla/sisällä käyttänyt ollenkaan ja Hivehän ei muistilämpöjä näytä.
Mulla on fyysisesti samanlaisia 3070ti tuf:eja ja ero takalevyn lämmössä on kyllä melkoinen. Kevään tullessa täytyy olla joku ratkaisu tähän...
Minkälainen tuo vesijäähyllä oleva on? Onko takaosa myös vedellä?
GIGABYTE GeForce RTX 3080 Ti AORUS WaterForce Xtreme - 12GB GDDR6X RAM - Näytönohjaimet (proshop.fi)

Tuommonen on.
En ole tarkemmin kerennyt tutkimaan missä vesi kiertää.

Juu ja saa taas keväällä ihmetellä minne nää vehkeet saa viileään.
Hirmuinen taistelu oli viime kesäkin :redface:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 484
Onhan tässä tällänen kevyt 20C heitto kun eilen oli -10C ja tänään +10C. Yritä siinä sitten... hyvä etten tuonut sisälle lisää rautaa kun muuten tulisi hiki.
 

micce28

Mining 0,0 GH/s
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
363
Onhan tässä tällänen kevyt 20C heitto kun eilen oli -10C ja tänään +10C. Yritä siinä sitten... hyvä etten tuonut sisälle lisää rautaa kun muuten tulisi hiki.
Arvaas vaan kuka toi sisälle ja nyt mittari näyttää 25,5 astetta yläkerrassa vaikka romut on alakerrassa.
Alakerrassa en edes uskaltanut mitata lämpöjä, mutta emäntä sanoi että siellä on kuuma.
:sfacepalm:
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
549
Arvaas vaan kuka toi sisälle ja nyt mittari näyttää 25,5 astetta yläkerrassa vaikka romut on alakerrassa.
Alakerrassa en edes uskaltanut mitata lämpöjä, mutta emäntä sanoi että siellä on kuuma.
:sfacepalm:
Emännät ja mainaaminen, siinä on sellanen yhtälö et sopii yhtä hyvin keskenään kuin sinappi ja puuro.. eikä vaa se lämpö mut ku tuulettimet huutaa niin se melu viel tähän samaan soppaan! Vitsin mammat ei aina oikee tajuu et nää vehkeet tekee rahaa :')
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
549
Ja sitten RTM tippuuuuuu.. Katotaa kui kauan mennää alas
Kyllä tässä on taas tarinan opetuksen paikka. Eli, kun kurssi ponksee hetkeks ylös ja tässä kohti havahdut et nyt äkkii myyntiin et voin hetkellisesti maksimoida voitot mutta, boom! alat vasta tässä kohti siirtää RTM johkin trade mestaan, eli toisin sanoen oot myöhäs eli se juna meni jo. Vanha ja viisas sanoisi että siirrä koko ajan valuuttaasi jo valmiiksi trade paikkaasi että kun kurssi heiluu, olet jo valmiina myymään.

Ei niin kuin minä pälli et tajuun et nyt sais kivasti voittoo ja siinä kohti alan siirtelee tradeen prossu valuuttaa, viive on 1-3h jolloin kurssi on kerennyt jo tippua. Eli aina hyvissä ajoin siirtoja pörssialustalle, ei matti myöhäsenä niin kuin minä
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
356
Minä juuri pari päivää ennen nousua myin kaikki 11000RTM mitä olin tähän mennessä tienannut. :facepalm:

Eipä silti, aion tehdä niin vastedeskin, koska jotenkin en usko että tämä tulee näistä sentin miljoonasosista ikinä merkittävästi kasvamaan. Uskon että sijoittamalla nuokin rahat johonkin järkevään valuuttaan, tienaa enemmän. Tietysti sitä uskottavuutta voisin omalta osaltanikin ylläpitää säilyttämällä RTM:t sellaisenaan lompakossa, mutta kun se on niin hankalaa, kun niitä ei voi pitää missään järkevässä keskitetyssä paikassa kuten vaikka coinbasessa, vaan tradeogren kaltaisessa välivarastossa ainoana valuuttana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 730
Minä juuri pari päivää ennen nousua myin kaikki 11000RTM mitä olin tähän mennessä tienannut. :facepalm:

Eipä silti, aion tehdä niin vastedeskin, koska jotenkin en usko että tämä tulee näistä sentin miljoonasosista ikinä merkittävästi kasvamaan. Uskon että sijoittamalla nuokin rahat johonkin järkevään valuuttaan, tienaa enemmän. Tietysti sitä uskottavuutta voisin omalta osaltanikin ylläpitää säilyttämällä RTM:t sellaisenaan lompakossa, mutta kun se on niin hankalaa, kun niitä ei voi pitää missään järkevässä keskitetyssä paikassa kuten vaikka coinbasessa, vaan tradeogren kaltaisessa välivarastossa ainoana valuuttana.
Rtm arvo on euroissa tällä hetkellä ~0,02€ eli noin 2 senttiä, ei siis mikään sentin miljoonasosa. e2. Ja nousu oli tässä parin päivän aikana yli 0,01$/€ kun tuplasi arvonsa, ainakin hetkellisesti.
Itsellä sama meininki kuin elmolla että odotellaan rauhassa jos tuo rtm pääsisi joskus johinkin isompaan pörssiin niin silloin katsotaan sen hintaa. Ei ole mikään hätä päällä näiden suhteen kuten joillakin näyttää olevan.

Edit. Itsekkin testiksi silloin pari päivää sitten 0,0122$ kurssilla muutin 2000rtm litecoiniksi ja siirsin coinbaseen. Onneksi litecoinikin nousi hyvin samassa ajassa mutta ei niin hyvin kuin tuo rtm. Anyways, pikku summista kyse kuitenkin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 484
Rtm arvo on euroissa tällä hetkellä ~0,02€ eli noin 2 senttiä, ei siis mikään sentin miljoonasosa.
Itsellä sama meininki kuin elmolla että odotellaan rauhassa jos tuo rtm pääsisi joskus johinkin isompaan pörssiin niin silloin katsotaan sen hintaa. Ei ole mikään hätä päällä näiden suhteen kuten joillakin näyttää olevan.

Edit. Itsekkin testiksi silloin pari päivää sitten 0,0122$ kurssilla muutin 2000rtm litecoiniksi ja siirsin coinbaseen. Onneksi litecoinikin nousi hyvin samassa ajassa mutta ei niin hyvin kuin tuo rtm. Anyways, pikku summista kyse kuitenkin
Juu mikäs tässä. Mukava vaan jotain hodlailla. Ehkä käy kuten rvl, mutta toivottavasti ei. Volat alkaa olee aika isoja, että eiköhän se sieltä. Toki kurssi saisi ihan oikeasti nousta, että olisi järkeä mainata kun vaikeustasoa nousee joka tapauksessa...

Melkeestään sanoisin, että jos tällä kolikolla haluaa vehkeensä maksaneeksi takaisin niin pakko hodlata ja toivoa kurssi nousuja myöhemmin. Aina myymällä nykyhistorian valossa tulevaisuudessa tuotto on niin onneton suhteessa arvoon, että ollaan varmaan Moneron tiellä ja saa tyyliin 20c/päivä.
 
Liittynyt
24.07.2020
Viestejä
135
Nyt pikku pöhnässä kysyn, luultavasti tyhmiä, mutta onko mahdollista saada koneelle kaksia AMD ajureita? Eli vanhemmat olisi phoenixia varten ja uudemmat pelaamista varten ja jotenkin lennosta vaihtaa niitä, kun laittaa mainauksen kiinni, esim. restartilla ja samaan tyyliin vaihtaa takas? Kaks korttia kiinni koneessa ja ainakin edelliseen ajuripäivitykseen piti secondary irrottaa ennenku osas päivittää nykyseen 21.8.1 versioon. 5700XT ja 580 8GB. Tiedossa on uudempi phoenix versio ja uudemmat ajurit mutta nyt ollaan menty tällä toistaiseksi, lähinnä uutta bäfää mietin tässä ajureiden puolesta.
 
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
440
Ei täälläkään mikään kiire oo kotiutella rtm mää.. Ajellaa nyt sen mitä ajellaa.. piellää lompuukissa ja seuraillaan.. Itellä tällä hetkellä vajaa 33000 rtm niin ehkäpä kotiutelee sitten kun raudan himo iskee tai kunnes päässään rtm kanssa isojen poikien markkinoille..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 730
Tietysti sitä uskottavuutta voisin omalta osaltanikin ylläpitää säilyttämällä RTM:t sellaisenaan lompakossa, mutta kun se on niin hankalaa, kun niitä ei voi pitää missään järkevässä keskitetyssä paikassa kuten vaikka coinbasessa, vaan tradeogren kaltaisessa välivarastossa ainoana valuuttana.
Tähän vielä palatakseni, niin hyvä olisi raptoreumia säilyttää ihan raptoreum lompakossa esim raptoreum core. Ei niitä pakko ole säilyttää missään pörssissä, jollei sitten halua day tradea tehtä että spot hinta markkinoilla tekisi kauppaa.
Kyllähän se lompakosta siirto tradeogreen kestää sen tunnin mutta jos pelottaa ns välivarastossa pitää niin silloin ei ole vaihtoehtoja tällä hetkellä kun isommat pörssit ei raptoa tue.
Itse en tästä muuta hankaluutta löydä kuin tuon lompakosta tradeogreen siirtoajan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
78
Mitenkäs tuota kun olen louhinut ja käyttänyt StormGain sovellusta ja tuli palautettua tehdas asetukset puhelimeen niin nyt en pääse kirjautumaan StormGainiin kun tulee teksti "Generate code, Now generate a 6-digit code, copy and put it in the field below"
ja pitäisi syöttää joku 6-digit code ???????
 

Black Sheep

Tukijäsen
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
396
Onko kryptolouhinnasta olemassa jotakin maksullista kirjallisuutta olemassa fyysisenä/online versiona joko englanniksi/suomeksi?

Ja maksullista sen takia että tämä olisi tulossa yhdelle tutulle lahjaksi joka olisi kiinnostunut aiheesta ja olisi halukas alkaa louhimaan pienimuotoisesti.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 757
Onko kukaan louhinut yksin, onko se edes teknisesti mahdollista? Minkälaisen minerin siihen tarvitsee? Olen huvikseni miettinyt, että teoriassahan huonollakin koneella voisi joskus hyvällä tuurilla onnistua ratkaisemaan lohkon, niin jos siirtäisikin yhden koneen louhimaan yksin. Sähkönkulutus on mitä on mutta kun ilmat kylmenee niin se ei oikeastaan haittaa mitään vaikkei mitään koskaan sillä tienaisikaan, lämmittäisi lähinnä taloa. Mutta sitten jos sattuu jättipotti kohdalle, niin...
On se toki "teknisesti" mahdollista. Isommat farmitkin kyllä mainaavat pooliin. En nyt tiedä mihin vetäisi keskikokoisen ja ison eron mutta tarkoitan siis näitä vaikka >300 GH/s laitoksia. Isoimmathan on monta TH/s.

Aiemmin tuolla asialla oli suurempi merkitys, siis että pooli vai solo. Koska aiemmin ne yksittäisen blokin tuotot vaihtelivat paljon enemmän. Suurimmat blokit tuossa kesällä ja alkusyksystä oli jotain >200 ETH.

Samalla pienimmät voivat olla useamman tason setiä.(0,75 ETH tai ehkä vieläkin vähemmän) Mutta nyt tuon EIP 1559 polttamisen myötä suurimmat blokit taitaa olla jotain luokkaa 3-4 ETH. Tuossa on siis paitsi sen soolo mainaamisen satunnaisuus ylipäätään löytää niitä lohkoja, sitten siinä on erikseen myös se satunnaisuus että ne lohkot voivat olla hyvin eri kokoisia. Joka siis tosiaan nyt se vaihteluväli on paljon pienempi.

2miners on pitänyt tätä laskuria. Tuossa esimerkiksi 3 GH/s teholla voi odottaa ehkä saavansa yhden blokin kuukaudessa. Käytönnässä aika varmasti jokainen alle 300 GH/s mainaa pooliin.

Netistä sitten englanniksi voin lukea että on olemassa solo pooleja ja että miksi on, tuolla 2minersin eri sivuilla on hyvin kattavasti juttua tästä. Niitä solo poolejakin on erilaisia. Mutta kyse on pitkälti historiallisesta reliikistä. Ei juuri kukaan enää niitä käytä.

Tuolla laskurilla on helppo katsoa kuinka monta blokkia voi odottaa saavansa omalla hashratella. Sitten kertoo sitä hashratea aina kymmenellä(lisää nollia perään) kunnes saa vaikkapa 10 blokkia per kuukausi. Esim vaikka 44 GH/s.

Eli jos on 440 MH/s ,niin voi odottaa saavansa 10 blokkia keskimäärin 100 kuukaudessa. Tai 0.1 kuukaudessa. Tai yhden kymmenessä kuukaudessa. Mutta tuo laskuri taas ei ota huomioon difficultyn kasvua, pikaisesti lonkalta heittäen voisi odottaa että siinä voisi mennä vaikka 15-20 kuukautta 440 MH/s teholla. Siinä taas törmätään siihen että melko todennäköisesti ETH PoW loppuu viimeistään 10 kuukauden kuluttua. Jos ennusteet tällä hetkellä on jotain 6 kuukauden luokkaa, niin se toteutunut merge voisi olla 4-7 kuukautta.

EDIT:Sain myytyä noi LTC:t.
No niin nyt mä sain Binancesta meklarinhinnan RTM->EUR kokonaisuudelle.
Vajaa 1200 RTM luovutettu, 16.38 EUR saatu. Yhden RTM:n arvo hieman muutama desimaali puuttuen 1,4 eurosenttiä. Vastaavasti jos miettii kuinka paljon hattiwatteja tuolla saa, noin 12 senttiä per kWH hinnalla. 136 kWh. Vaikka suurin osa tuosta tulikin vain 9600K:n mainatessa yksinään, niin jos laskisi että tuo parivaljakko jos kuluttaisi 120W yhteensä(ei kuluta), niin tuolla maksaisi 47 päivää. Kyllä se selvästi on tuottoisaa. Tuotto on kyllä heikohko.


Tässä alkuvuodesta harrasteneena ~ 0.5GH/s ratella tullut vain yksi n. kuukausi sitten osuma, ja sekin ihan perusblokkiin josta olis tullut 2.23 eth tuotto. Periaatteessa saman saa varmemmalla kun louhii poolissa.

(huom. mainaan poolissa, mutta flexpool näyttää ainakin Blocks-välilehden alla osumat)
Onko sulla hashrate sitten lisääntynyt tässä viimeisen 3 kuukauden sisään merkittävästi? Tosiaan monet poolit eivät näytä sitä jos yksittäinen mainaaja löytää riittävän ison (difficultyn omaavan) sharen. Mun käyttämät t-rex ja TRM eivät kirjaa ylös mihinkään löydettyjen sharejen suurinta difficultyä.(löytäessään kyllä ne logittaa sen siihen riville mutta noita konsoli-ikkunan sisältöä pitäisi logittaa tekstitiedostoon jotta niistä mitään edes voisi yrittää kaivaa.) Se on kai phoenixminer joka sitä tekee, että se pitää kirjaa suurimmasta löydetystä sharesta.

Anyway, koska mä käytän flexpoolia niin mäkin voin sanoa tuolta helposti että 4 kuukautta sitten löysin sen sharen jolla flexpool sitten muodosti blokin. Tuolloin mulla oli ehkä vielä jotain 300-350 MH/s. Tuolloin myös verkon difficulty oli "alhaisempi", koska se oli laskenut tuolta toukokuun huipusta jonkun aikaa. Mä olin aiemminkin käyttänyt flexpoolia mutta tuolloin mä käytin coinbasen osoitetta ja vaihdoin niitä aina välillä., koska coinbasessa pystyi niin tekemään. Luultavasti en löytänyt, mutta onhan se mahdollista että niilläkin osoitteilla mä olisin voinut löytää blokin. Mutta nyt olen pitkään käyttänyt Binancen osoitetta mainaamiseen ja se pysyy aina samana eikä sitä voi vaihtaa.


Raisiossa olis taas yksi?
Eikö noi siis varmasti ollut non-LHR? Miksiköhän ihmiset noin hyvää tavaraa palauttelee. Noh, tietysti ehkä jotkut kasuaalit pelaajat tai perheenäidit ovat noita onnistuneet tilaamaan kanssa.

Jos noi kaupat suoraan hinnoitttelisi erikseen LHR ja non-LHR mallit niin tälläistä ei pääsisi tapahtumaan. Ei luulisi että Lenovo välittäisi että jos jälleenmyyjät myyvät reippaasti korkeammalla katteella joitain malleja. Sony selvästi Playstationin suhteen välittää. Mutta ei luulisi että noi isot OEM PC valmistajat kauheasti välittää.


Kannattaako prossulla louhia kun semmonen pelikoneesta löytyy? 5600x

Vai kuluttaako vaan enemmän sähköä kun mitä tuottaa
Toki vastattu mutta noilla tuoreilla ja Zen 2 ryzeneillä tienaa vielä pitkään. Toki hyvin vähän joka tapauksessa.

Mun 9600K tuottaa päälle 400 H/s. En nyt ole viime päivinä juuri pelannut niin juuri nyt tuo hipoaa lähempää 500 mutta pidemmällä aikavälillä tuo antaa jotain 420-440 H/s keskiarvoa. Ja toki erilliset koneet(puhtaat rigit) joita ei käytetä muutoin, tuottaa enemmän. Mutta kuitenkin tälläinen 9600K tuottaa(brutto) noin puolet sähkönkulutuksestaan. Zenit on paljon energiataloudellisempia, ja myös suorituskykyisempiä. Mä en ole sähkönkulutusta mitannut pitkältä aikaväliltä koska noi rautaa pollaavat softat välillä häiritsee ja voi aiheuttaa kaatumisiakin, mutta mä olen kellotaajuuden lukinnut maksimissaan 4200 MHz jolla tuon kulutus pysyy jossain 50W. Niin kauan kuin arviolta tuo tuottaa reilusti enemmän niin hyvä vaan.

Periodic Report 0m55s 4d0h
Hash rate 1592.16h/s 490.01h/s (774.62h/s)
Lost hash rate 0.00h/s 3.98h/s

Tässä on nyt tullut kohtalaisen pitkä keskiarvo tuolle 3470 prossulle kanssa. Se on skylakea hieman vanhempi keskitason 4/4 prossu, oliko tuo nyt CPU mainauksessa noin 30W. Sitä ei voi helposti säätää softalla, esim biosista voisin kytkeä turbon pois, juuri muita säätöjä tuollaisessa ei ole. Tuon prossun "vakio" kellotaajuus on 3.2 GHz ja turbolla all core 3.4 GHz. Ja teknisesti virransäästötiloilla voisi kellotaajuuden tiputtaa luultavasti minimiin, mitä se tuollaisella työpöytäprossulla olisi, ehkä jotain 1200 MHz. Ei mitään hajua, silloin tuotto varmasti tippuisi paljon, mutta samalla energiatehokkuus nousisi huippuun koska prossun L1-L3 cachet kuitenkin antaa täyden "tehonsa"(suorituskykymielessä) eikä niiden kuluttama sähkö ole niin/lainkaan riippuvainen prossuytimien kellotaajuudesta.

21-11-11 07:19:52] gr: rtm.suprnova.cc:6273
Periodic Report 0m55s 10d10h
Share rate 2.16/min 6.91/min
Hash rate 229.52h/s 312.91h/s (381.40h/s)
Lost hash rate 0.00h/s 1.30h/s
Accepted 2 103822 99.8%
Stale 0 74 0.1%
Rejected 0 110 0.1%

Tuollainen vanhempi, reippaasti hitaampi(per core) ja kaksi ydintä vähemmän sisältävä kone siis mainaa suhteessa tehokkaammin ja taloudellisemmin, koska siinä koneessa pyörii vain tuo CPU maineri, t-rex(mulla tässä pääkoneessa t-rex ja TRM), ja sitten pienet taustaprosessit. Siinä prossu ja sen cachet keskittyy vain tuohon CPU mainaamiseen. Tuonkin erillismittaus, vaikka olisi helpompi nakki, vaatisi pelkästään sen koneen mittausta ja vähintään jollain 7 vuorokauden keskiarvoa vastaan. Mulle riittää että laskurit ja arviot näyttää tuoton olevan noin puolet kulutuksesta.

Mulla on muutama vanha kaksiytiminen läppäriprossu, siis koneineen päivineen, niitä ajattelin kokeilla jossain vaiheessa, niiden kulutus täytyisi katsoa tarkemmin koska vaikka läppäriprossu olisi itsessään kaikkein tehokkain, siinä joutuisi kuitenkin koko muun koneen, emo, muistit, HDD, verkkopiiri, jne. jne. myös selvästi kattaa sen mainauksen tuotto. Niillä ottaisin tarkemman mittauksen, jos ehdin niitä kokeilla. Kuitenkin lonkalta tiedän että tuollaiset kaksiytimiset koko läpppärin kanssa tuottaisi jotain täysin olemattomia 10-20 senttiä sähkön jälkeen, joten asialla ei ole mitään kiirettä. Noi on siis ekoja i5 läppärimalleja eli westmereä. Vaikka noilla on laskennallinen arvo, en mä pystyisi noita markkinahintaan myymäänkään pois, joten mä jatkan noiden koneiden holdausta joka tapauksessa. Samaten en osaisi ajatella että harjaantunut tietokoneenkäyttäjä kovin helpolla onnistuisi rikkomaan läppäriä joka on jo likemmäs 10 vuotta kestänyt ehjänä. Sen CPU mainauksen tuottamaa lämpörasitetta voi katsella apuohjelmilla ja siten harkita onko se turvallista vai ei, läppäreiden minimikellotaajuudet ovat todella alhaisia.


Syytä myös pitää mielessä, ettei tarvitse edes mennä lokakuuta kauemmas niin euromääräinen tuotto oli 30 % pienempi kuin nyt hypevuoden huipulla. Ei siis välttämättä kannata laskea takaisinmaksuaikaa siten, että nykyinen kannattavuus jatkuisi välttämättä kesään asti. Jos vanhat merkit pitää paikkansa (2018) ja kevät 2021, se tuottavuushuippu on hyvin jyrkkä ja korkea, mutta lyhyt. Toukokuussa kaikki hamstrasivat kortteja, ja elokuussa eivät kelvanneet enää tonnin 3060ti non-LHR -paketit kun tuotot puolittuivat.

Hemmetin hyvin sanottu. Mä en tulevista ETH tuotoista osaa oikein ennustaa jatkuuko ne tällä tasolla, laskeeko vai voivatko vielä nousta, mutta olen tässä kirjoitellut postausta tuohon "näytönohjainten hinta" keskusteluun jossa arvelen että tämänhetkisen tasot noilla käytetyillä ja erityisesti non-LHR näyttiksillä on huipuissaan.

Joka ei tule suoraan nykytuotosta tai siitä että se olisi lisääntynyt tässä viimeisen muutaman viikon aikana juurikaan, vaan se tulee enemmän siitä että nykyiset kohtalaiset tuotot ovat olleet melko vakaita varsin pitkään, ja myös siitä että ennusteet beacon chain mergestä näyttää selvästi olevan monen kuukauden päästä vasta. Tosi tarkkaan katsoen päivätuotoissa on ollut pieni noin 5-10% nousu noin 6 viikon jaksolla, mutta tuo on olematon. Suurempia nousuja ovat saaneet ne jotka myy parin viikon tai kuukauden välein(riippumatta hashratesta), itse kun myyn noin 7-10 päivän välein edelleen kaiken aina, niin mulla ei ole näkynyt juuri yhtään mitään varsinaista nousua, mutta fiilis on selvästi vakaampi näiden tuottojen tulevaisuuden suhteen.

Onkin melkein odotettavisssa, kun (lähes) kaikkien kryptojen kurssit ovat nousseet niin vakaasti niin pitkään(pitkään tässä skenessä) että kohta täällä näkyy täällä taas noita pakkolikvidointeja, ja se taas vetää kaikkien kursseja alas reilusti riippuen näiden treidaajien vivutusten määrästä. Eilen on ollut vähän, muttei juurikaan.
1636612880598.png


LTC shortit ovat hiljattain lauenneet, samalla kurssi raketoi. Tuo siis hassusti veti mun edellisen koko kuun RTM tuottoja ylöspäin palttiarallaa 20%, koska se mun RTM->USDT-LTC->binance EUR ketjun LTC osuus osui hassusti tuohon saumaan. Only in crypto, LTCn kurssi voi boostata raptoreum CPU mainauksen tuottoja koska treidaajat olivat shortanneet sitä LTC:tä liikaa. Oikeassa maailmassa ei ole tuollaista logiikkaa juuri missään, mutta kryptoissa mitä tahansa voi tapahtua mistä tahansa syystä.

Tässä toki ties mistä syistä sen itse RTM:n arvo tuplaantui vähän sen jälkeen kun olin itse sen myynyt pois, mutta ei edes vaihtoehtoisessa verotustieteessä ole sellaista kohtaa kuin spekulatiivinen pääomatappio liian varhaisesta myynnistä. Mä nimenomaan pyrin systeemaattisesti myymään kaiken jotta mulla on riski vain kaluston arvonkehityksen suhteen. Toi aiemmin mainittu myy vaikka puolet olisi ehkä järkevämpi systeemi(kokonaistuottoon suhteutettuna), mutta silloinkin mä joutuisin enemmän miettimään ja laskemaan näitä riskejä, ja riskin arvo kasvaisi.
1636612934551.png


ETH ei ole juuri mitään tapahtunut viime aikoina. Noi määrät ETH:n voluumilla ovat olleet vielä pieniä. Ne toukokuun romahdukset kaikilla kryptolla olivat valtavasti tulleet boostatuksi, longien likvidoinneilla. Vähän sen takia laitoin tähän näitä kuvia muutaman, koska ainakaan rivikäyttäjät eivät tuolta sivulta näe noita varhaisempia paljon valtavempia likvidointeja enää.
1636613347243.png

Tästä syystä kun kurssit nousee liian pitkään, treidaajat alkaa maksimivivutuksilla tekemään long ennusteita, ja jossain vaiheessa markkinoilta loppuu veto, ne longit ja niiden takeena olleet kryptot realisoidaan automaattisesti ja jos se koskee ETH tai BTC, ne heijastuu kaikkiin kryptoihin samalla ja kovalla voimalla. Tällöin myös sen euroissa laskettu ETH mainaustuotto taas tippuu. Mutta noi treidaajat eivät kai vivutuksineen yksinkertaisesti pysty toimimaan muutamaa kuukautta ilman että ne jossain vaiheessa vetää liiaksi, ja sitten kaikki raukeaa paljon positioita.
 
Viimeksi muokattu:

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 090
Banhammerit näköjään viuhuu täällä :lol:

Käytin eilen sähköuunia, niin katui kaksi rigiä, mitähän ihmettä? ja tällä hetkellä on yksi kortti vähemmän kuin aikaisemmin. Silloin teki tuon saman kun käänsi liesituuletinta isommalle. Pyykinpesukonetta kestää käyttää, ei mitään ongelmaa. Tällä hetkellä rigit ottaa alle 2,5 kw.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Banhammerit näköjään viuhuu täällä :lol:

Käytin eilen sähköuunia, niin katui kaksi rigiä, mitähän ihmettä? ja tällä hetkellä on yksi kortti vähemmän kuin aikaisemmin. Silloin teki tuon saman kun käänsi liesituuletinta isommalle. Pyykinpesukonetta kestää käyttää, ei mitään ongelmaa. Tällä hetkellä rigit ottaa alle w,5 Kw.
Ei kuitenkaan sulaketta laukaise?
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 090
Ei kuitenkaan sulaketta laukaise?
Ei mielestäni, en keksi muuta syytä tuolle kaatumiselle kuin ton uunin käytön, ja kolmas rigi ei kaatunut. Voiko tälläinen setti aiheuttaa jotain ongelmaa? minulla lähtee pistokkeesta haaroitin pistoke, josta lähtee roikka jonka päässä on yksi rigi, ja toisessa haarassa on sähkömittari.
 
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
81
Edelleen on ongelmia laitteiden pystyssä pysymisen kanssa. Lisäsin yhden 1060 BTC-S37 kylkeen ja nyt tuo kaatuilee puolen tunnin välein. HiveOS otin käyttöön, koska boottamiset onnistuu töistä käsin puhelimella. Testaillut mining softia ja NBminer on nyt ainoa joka sanoo mikä mättää. Msi gaming x 1080 sanoo, että hänessä ei ole yhtään muistia ja tästä syystä homma menee nurin, mutta en tiedä nyt miksi tämä ongelma paheni uudesta 1060?(samanlainen msi) Tekeekö memory tweak tämän vai mikä? Lähtee irti tuo kyseinen 1080 illalla ja jos homma ratkee, niin lähtee kiertoon tuo kortti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 484
Mulla tilttas tollanen nediksen etäpistorasia kun löin yhden koneen päälle. Tosin taisi olla kuormaa yli sallitun 3,6kW kun en huomannut. Vähän aikaa jo ihmettelin, että mikä sulake meni ennenkuin tajusin. Kuormaa pois toisen vaiheen taakse ja hyvin toimii.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 359
Edelleen on ongelmia laitteiden pystyssä pysymisen kanssa. Lisäsin yhden 1060 BTC-S37 kylkeen ja nyt tuo kaatuilee puolen tunnin välein. HiveOS otin käyttöön, koska boottamiset onnistuu töistä käsin puhelimella. Testaillut mining softia ja NBminer on nyt ainoa joka sanoo mikä mättää. Msi gaming x 1080 sanoo, että hänessä ei ole yhtään muistia ja tästä syystä homma menee nurin, mutta en tiedä nyt miksi tämä ongelma paheni uudesta 1060?(samanlainen msi) Tekeekö memory tweak tämän vai mikä? Lähtee irti tuo kyseinen 1080 illalla ja jos homma ratkee, niin lähtee kiertoon tuo kortti.
Samaa teki pari kertaa aikaisemmin. Riseri ei ollut kunnolla paikallaan. Sen jälkeen piti yksi kortti kerrallaa lisätä ja käynnistää windows. Odottaa että se asentuu 5-10 min. ja sammuttaa, lisätä kortti jne.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 757
Iso suositus etherminen polygon maksuille :thumbsup: 0,6 ETH kuluton siirtoraja Nanopoolissa sai siirtymään etherminen kelkkaan. Ja nyt tulee päivittäin maksut käytännössä ilmaiseksi pörssiin asti :kippis:
Oliko mikä pörssi joka tuki tuota polygon verkon ethiä suoraan? Hämärästi muistelen että joku sitä nykyään tukee. Jaa katselin että vaikkapa Binance tukee ehkä suoraan polygon verkossa USDT. Mutta paljonko se weth->USDT vaihto maksaa sitä ennen, ja missä se tapahtuu?


Kyllä tässä on taas tarinan opetuksen paikka. Eli, kun kurssi ponksee hetkeks ylös ja tässä kohti havahdut et nyt äkkii myyntiin et voin hetkellisesti maksimoida voitot mutta, boom! alat vasta tässä kohti siirtää RTM johkin trade mestaan, eli toisin sanoen oot myöhäs eli se juna meni jo. Vanha ja viisas sanoisi että siirrä koko ajan valuuttaasi jo valmiiksi trade paikkaasi että kun kurssi heiluu, olet jo valmiina myymään.

Ei niin kuin minä pälli et tajuun et nyt sais kivasti voittoo ja siinä kohti alan siirtelee tradeen prossu valuuttaa, viive on 1-3h jolloin kurssi on kerennyt jo tippua. Eli aina hyvissä ajoin siirtoja pörssialustalle, ei matti myöhäsenä niin kuin minä
Toinenkin tuossa alkuviikosta mainitsi jostain pitkästä viiveestä RTM siirrossa trade ogre pörssiin.

En tainnut tuota ehtiä edellisellä kerralla, kommentoimaan mutta mielestäni tuossa käyttämässäni dex-trade pörssissä noi siirtyi sinne nopeasti, muutamassa minuutissa. Kokeilempa huvikseen kun hinta on sen verran noussut, varmistaa tuo, vaikka nyt mulla on vasta ehtinyt kertymään joku 150 RTM. Kyllä tuo about kolme dollaria riittää kevyesti kattamana LTC siirtokulun edelleen.

Päivitän tähän viiveen tähän viestiin sitten myöhemmin kun saan tuon walletin synkkiin jne. siirrettyä. Osassa pörssejä näkyy noi viiveet verkkokohtaisesti, termi on siis confirmations. Mutta ylläri tuolla dex-trade taas ei näy. Mutta mun mielestä se oli jotain 15 blokkia tai 6 minuuttia tms, ihan jotain muuta kuin useampi tunti.

EDIT:
Jep, itseasiassa ihan täsmällistä aikaa en edes ehtinyt katsomaan mutta sähköpostiin tulleen deposit viestin ja RTM siirron välillä oli jotain 6 minuuttia aikaa. Sen jälkeen se on tuossa pörssissä mahdollisuus vaihtaa eteenpäin. Kannattaa muistaa että eri RTM pareilla, ja myös eri pörsseissä on eri kurssit. Samaten osto ja myyntikurssit ovat erikseen. Tälläisillä pikkukolikoilla noi kaikki erot voivat olla hieman merkitsevämpiä kuin isojen pörssien isot altit.

Ei mielestäni, en keksi muuta syytä tuolle kaatumiselle kuin ton uunin käytön, ja kolmas rigi ei kaatunut. Voiko tälläinen setti aiheuttaa jotain ongelmaa? minulla lähtee pistokkeesta haaroitin pistoke, josta lähtee roikka jonka päässä on yksi rigi, ja toisessa haarassa on sähkömittari.
Uuni on vähän erikoinen koska sehän kai on pitkälti vaan vastus. Vaikka siellä olisi pieni tuuletin niin sen ei pitäisi jännitteenlaskua ihmeellisempää häiriötä aiheuttaa. Jotkut tehokkaat sähkölaitteet kuten pölynimurit kun voi aiheuttaa enemmän häiriötä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
549
Banhammerit näköjään viuhuu täällä :lol:

Käytin eilen sähköuunia, niin katui kaksi rigiä, mitähän ihmettä? ja tällä hetkellä on yksi kortti vähemmän kuin aikaisemmin. Silloin teki tuon saman kun käänsi liesituuletinta isommalle. Pyykinpesukonetta kestää käyttää, ei mitään ongelmaa. Tällä hetkellä rigit ottaa alle 2,5 kw.
Kuka sai bännit..?

Kannattaa aina vähän kurkkaa sulaketauluun et minkä sulakkeen taa sitä mainaus kuormaa työntää.

Hyvänä nyrkkisääntönä on:

10A ryhmä kestää 2300W
16A ryhmä kestää 3700W

Ja jos on 25A pääsulakkeet, älkää tehkö sitä virhettä että on uunit ja liedet ja lämmitykset ha mainaukset päällä yhtäaikaa jolloin yhtä sulaketta kohdin tulee liikaa kuormaa. Puhumattakaan siitä et joku sähköauto pihassa imee itteensä ihan sikana virtaa.

25A sulake kestää n. 5700W kuormaa joten jakakaa kuormat fiksuati kolmelle vaiheelle. Perus pöllö sähkäri tekee sen virheen lähes aina sähkökeskuksen päässä et laittaa liikaa L1 kuormaa ja sit kun sukankuluttaja työntää töpseleihin 14 eri laitetta päälle yhtäaikaa, herää kysymys et miksi 1/3 taloni sähköistä on pimeenä.. ps. teen päivystävänä sähkömiehenä aina päivystysviikolla visiitin jonkun tälläisen ihmisen kotiin..
 
  • Tykkää
Reactions: Ton
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
581
Kuka sai bännit..?

Kannattaa aina vähän kurkkaa sulaketauluun et minkä sulakkeen taa sitä mainaus kuormaa työntää.

Hyvänä nyrkkisääntönä on:

10A ryhmä kestää 2300W
16A ryhmä kestää 3700W

Ja jos on 25A pääsulakkeet, älkää tehkö sitä virhettä että on uunit ja liedet ja lämmitykset ha mainaukset päällä yhtäaikaa jolloin yhtä sulaketta kohdin tulee liikaa kuormaa. Puhumattakaan siitä et joku sähköauto pihassa imee itteensä ihan sikana virtaa.

25A sulake kestää n. 5700W kuormaa joten jakakaa kuormat fiksuati kolmelle vaiheelle. Perus pöllö sähkäri tekee sen virheen lähes aina sähkökeskuksen päässä et laittaa liikaa L1 kuormaa ja sit kun sukankuluttaja työntää töpseleihin 14 eri laitetta päälle yhtäaikaa, herää kysymys et miksi 1/3 taloni sähköistä on pimeenä.. ps. teen päivystävänä sähkömiehenä aina päivystysviikolla visiitin jonkun tälläisen ihmisen kotiin..
Miten voisin tunnistaa eri vaiheissa olevat pistokkeet? Sulaketaulun rivit taitavat olla eri vaiheilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 484
Mulla vähän ongelmia noiden pääsulakkeiden kanssa. Eilen piti laittaa virtamuuntajat taululle meneviin johtoihin, mutta L3 karva oli niin pirun pahassa paikassa, että sain tiputettua vastakappaleen keskuksen taakse :facepalm:. En saa sitä sieltä pois ennenkuin puran puolen keskusta sähköttömänä, joten se siitä toistaiseksi. Sähkölaitokselta vastattiin, että heidän online palveluun ei ole tulossa vaihedataa. Yksivaihtoehto olisi varmaan googlata sähkömittari kun siitä varmaan pääsee näkemään sen hetkisen vaihekulutuksen. Mutta kun kiinnostaisi saada logiin eri kellonajoilta niin tietäisin juuri miten kuumavesivaraajan, uunin, lieden yms. sähkökulutukset vaikuttaa.

Miten voisin tunnistaa eri vaiheissa olevat pistokkeet? Sulaketaulun rivit taitavat olla eri vaiheilla?
Et voi suoraan taulusta sanoa kun on voitu tehdä eri tavalla. Papereista näkee, joita ei tietenkään ole tallella :) ? Tulppa vai automaatti?
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
549
Miten voisin tunnistaa eri vaiheissa olevat pistokkeet? Sulaketaulun rivit taitavat olla eri vaiheilla?
Nyt ei pysty sanoo tarkemmin näkemättä kohdetta. Onko 1-vaiheinen kiinteistö? Vai 3-vaiheinen? Pääsulakkeen koko?

Yksi tapa selvittää mikä pistorasia on minkäkin sulakkeen takana on se et laittaa jonkin laitteen pistorasiaan kiinni ja käy naputtelee alas yksi sulake kerrallaan et milloin sammuu. Näin voi nähdä ympäri asuntoo mikä pistorasia on minkäkin sulakkeen takana jos ei keskusmerkinnöistä oikein muuten selvii.
Mut jos esim makkarissa pyörii yksi rigi joka haukkaa vaikka 1500W ja on 10A takana, niin sitten muita laitteita voi kuormittaa vain maksimissaan 800W samassa ryhmässä.

Kukin mökki on rakennettu eri vuosikymmenellä joten sähkökäyttö on kasvanut aina vain kun tullaan lähemmäs vuotta 2021. Teen töitä välillä Helsingin keskutassa jossa on vanhoja asuntoja jossa koko asunto on vain yhden tai kahden 10A sulakkeen takana.

Mutta jos sulake paukahtaa esim kun tekee ruokaa tai saunoo ja samaan aikaa rigi jyllää täydellä teholla, voidaan melkeen puhua automaattisesti ylikuormasta. Eri asia tietysti kun joku vanha puolisulanut jatkojohto sohvan alla polttaa sulaketta tai kiinalainen vedenkeitin ampuu alas vikavirtasuojaa, eli ne vehkeet automaattisesti kohti serri lavaa ja uutta vehjettä kaupasta tilalle.

Tietysti yksi tapa millä voi selvittää oman kämppänsä kuormia on laittee pihtiampeerimittari omiin syöttövaiheisiin kiinni ja katsoo miten L1, L2 ja L3 on kuormitettuina omas kämpäs kun kuormaa on päällä.

Vaatii ehkä hieman sähköasentajan geenejä tää homma mutta jos joku vaihe on kuormitettu tyyliin 29A, L1 vaihe ja muut on tyyliin 5-10A, vaiheiden kuormitus on täysin pielessä.

Tulppasulake kestää 5-10% ylikuormaa mut jos kuormitus on jaettu ihan päin jonkia niin tulee poksumaan koko ajan.

Ja jos kämpän sähköt on päin hemmettiä asennettu, suosittelen tilaamaan ammattisähkärin paikalle. Omassa työssäni nään todella paljon tee-se-itsemiesten virityksiä jotka tajua sähkön päälle hönkäsen pöläystä ja silti tekee ihan pipo viileenä mitä ihmeellisempiä kytkentöjä tajuamatta että tässä voi joku oikeesti kuolla tai mökki palaa ihan tuhkaksi aika-akselilla 1-10 vuotta.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
804
Uusi trex tuli ja pari prosenttia taas lisää lhr-vauhtia. Gas feet kyllä jämähtäneet nyt aika korkealle. Pakko kohta nostaa reilusti rajaa, että joskus siirtyisi poolista.
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
356
Juu mikäs tässä. Mukava vaan jotain hodlailla. Ehkä käy kuten rvl, mutta toivottavasti ei. Volat alkaa olee aika isoja, että eiköhän se sieltä. Toki kurssi saisi ihan oikeasti nousta, että olisi järkeä mainata kun vaikeustasoa nousee joka tapauksessa...

Melkeestään sanoisin, että jos tällä kolikolla haluaa vehkeensä maksaneeksi takaisin niin pakko hodlata ja toivoa kurssi nousuja myöhemmin. Aina myymällä nykyhistorian valossa tulevaisuudessa tuotto on niin onneton suhteessa arvoon, että ollaan varmaan Moneron tiellä ja saa tyyliin 20c/päivä.
Ei tuo tuotto ainakaan juuri tällä hetkellä mitenkään huono ole. Kolmella prossulla joista vain yksi on oikeasti hyvä, tulee silti yhteensä 4,5€ päivässä.

Mutta tosiaan, niiden ketkä hodlaa on turha puhua euromääräisistä tuotoista. Niin kauan kun kolikot lojuvat lompsassa, niiden arvo on käytännössä nolla. Eli jos puhutaan tuotoista tai ROI:sta, niitä pitäisi myös ihan oikeasti vaihtaa rahaksi. Tämä koskee tietysti kaikkia kryptoja. Eipä niillä Ethereumeillakaan leipää perheelle osteta, joten on aivan sama mikä sen arvo ja teoreettinen tuotto tällä hetkellä on. Kunhan on enemmän kuin kulutettu sähkö. Tai itse asiassa silläkään ei välttämättä ole mitään merkitystä. Jos arvo vaikkapa miljoonakertaistuu, niin ainoastaan niillä hallussa olevilla kolikoilla on merkitystä, ei sillä kuinka taloudelliseksi niiden tuottaminen on tullut. Tässä iltapäivän viisastelut. :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 430
Oliko mikä pörssi joka tuki tuota polygon verkon ethiä suoraan? Hämärästi muistelen että joku sitä nykyään tukee. Jaa katselin että vaikkapa Binance tukee ehkä suoraan polygon verkossa USDT. Mutta paljonko se weth->USDT vaihto maksaa sitä ennen, ja missä se tapahtuu?
Enpäs tarkistanut tukeeko crypto.com wethiä, käytin quicswapissa - - > matic tai usdc. Crypto.com tukee molempia. Kulut pitää tarkistaa, mutta ei ne paljon ole pörssiin asti. Euro sentin kymmenes- tai sadasosia :cigar:
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 090
Nyt ei pysty sanoo tarkemmin näkemättä kohdetta. Onko 1-vaiheinen kiinteistö? Vai 3-vaiheinen? Pääsulakkeen koko?

Yksi tapa selvittää mikä pistorasia on minkäkin sulakkeen takana on se et laittaa jonkin laitteen pistorasiaan kiinni ja käy naputtelee alas yksi sulake kerrallaan et milloin sammuu. Näin voi nähdä ympäri asuntoo mikä pistorasia on minkäkin sulakkeen takana jos ei keskusmerkinnöistä oikein muuten selvii.
Mut jos esim makkarissa pyörii yksi rigi joka haukkaa vaikka 1500W ja on 10A takana, niin sitten muita laitteita voi kuormittaa vain maksimissaan 800W samassa ryhmässä.

Kukin mökki on rakennettu eri vuosikymmenellä joten sähkökäyttö on kasvanut aina vain kun tullaan lähemmäs vuotta 2021. Teen töitä välillä Helsingin keskutassa jossa on vanhoja asuntoja jossa koko asunto on vain yhden tai kahden 10A sulakkeen takana.

Mutta jos sulake paukahtaa esim kun tekee ruokaa tai saunoo ja samaan aikaa rigi jyllää täydellä teholla, voidaan melkeen puhua automaattisesti ylikuormasta. Eri asia tietysti kun joku vanha puolisulanut jatkojohto sohvan alla polttaa sulaketta tai kiinalainen vedenkeitin ampuu alas vikavirtasuojaa, eli ne vehkeet automaattisesti kohti serri lavaa ja uutta vehjettä kaupasta tilalle.

Tietysti yksi tapa millä voi selvittää oman kämppänsä kuormia on laittee pihtiampeerimittari omiin syöttövaiheisiin kiinni ja katsoo miten L1, L2 ja L3 on kuormitettuina omas kämpäs kun kuormaa on päällä.

Vaatii ehkä hieman sähköasentajan geenejä tää homma mutta jos joku vaihe on kuormitettu tyyliin 29A, L1 vaihe ja muut on tyyliin 5-10A, vaiheiden kuormitus on täysin pielessä.

Tulppasulake kestää 5-10% ylikuormaa mut jos kuormitus on jaettu ihan päin jonkia niin tulee poksumaan koko ajan.

Ja jos kämpän sähköt on päin hemmettiä asennettu, suosittelen tilaamaan ammattisähkärin paikalle. Omassa työssäni nään todella paljon tee-se-itsemiesten virityksiä jotka tajua sähkön päälle hönkäsen pöläystä ja silti tekee ihan pipo viileenä mitä ihmeellisempiä kytkentöjä tajuamatta että tässä voi joku oikeesti kuolla tai mökki palaa ihan tuhkaksi aika-akselilla 1-10 vuotta.
Itsellä ei oikein tuo ylikuorma käy järkeen, sulakkeet on 16A "pääsulake"/vikavirtakyrkin on 25A. PPK pistoke on 16A, ja siinä on yksi rigi joka ottaa vajaa 800W, muut rigit on huoneiston pistokkeen takana joille on 2 erillistä 16A, ja ne ottaa jotain 1500W tällä hetkellä, nämä siis kulutusmittarin mukaan. Pitäisi olla reilusti vielä varaa, muita asunnon laitteita on iv-kone joka on oman 10A sulakkeen takana, asunnon 16A pistokkeissa muita laitteita on tv ja pöytäkone, ei oikeastaan muuta. Joitain vedenkeitintä ja mikroa jne. PS4 on lähinnä lepotilassa koko ajan. "keittiö" pitäisi olla eri sulakkeen takan kuin muu asunto.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Itsellä ei oikein tuo ylikuorma käy järkeen, sulakkeet on 16A "pääsulake"/vikavirtakyrkin on 25A. PPK pistoke on 16A, ja siinä on yksi rigi joka ottaa vajaa 800W, muut rigit on huoneiston pistokkeen takana joille on 2 erillistä 16A, ja ne ottaa jotain 1500W tällä hetkellä, nämä siis kulutusmittarin mukaan. Pitäisi olla reilusti vielä varaa, muita asunnon laitteita on iv-kone joka on oman 10A sulakkeen takana, asunnon 16A pistokkeissa muita laitteita on tv ja pöytäkone, ei oikeastaan muuta. Joitain vedenkeitintä ja mikroa jne. PS4 on lähinnä lepotilassa koko ajan. "keittiö" pitäisi olla eri sulakkeen takan kuin muu asunto.
Mittaisin jännitteen pistorasioista uuni päällä, kuulostaa että tippuu hetkellisesti liian alas ja tiputtaa koneet?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 484
Ei tuo tuotto ainakaan juuri tällä hetkellä mitenkään huono ole. Kolmella prossulla joista vain yksi on oikeasti hyvä, tulee silti yhteensä 4,5€ päivässä.

Mutta tosiaan, niiden ketkä hodlaa on turha puhua euromääräisistä tuotoista. Niin kauan kun kolikot lojuvat lompsassa, niiden arvo on käytännössä nolla. Eli jos puhutaan tuotoista tai ROI:sta, niitä pitäisi myös ihan oikeasti vaihtaa rahaksi. Tämä koskee tietysti kaikkia kryptoja. Eipä niillä Ethereumeillakaan leipää perheelle osteta, joten on aivan sama mikä sen arvo ja teoreettinen tuotto tällä hetkellä on. Kunhan on enemmän kuin kulutettu sähkö. Tai itse asiassa silläkään ei välttämättä ole mitään merkitystä. Jos arvo vaikkapa miljoonakertaistuu, niin ainoastaan niillä hallussa olevilla kolikoilla on merkitystä, ei sillä kuinka taloudelliseksi niiden tuottaminen on tullut. Tässä iltapäivän viisastelut. :)
Mutta jos puhuu ROI:sta ja nykyisestä tuotosta ottamatta huomioon tätä:

rtmdif.JPG


Niin ei silläkään laskelmalla tee yhtään mitään. Vaikeustaso nousee tuottoa kovemmin tarkoittaa sitä, että kun vaikka kalusto on 50% itsensä maskanut niin lopun 50% ROI aika voikin olla 2-3x siihen mitä alunperin laskettu kun se yksi prossu ei tuota enää kuin senttejä. Toki kaikki voi hielua suuntaan tai toiseen kuten kaikki tietääkin.

e: Tässä vielä video nousevaan kurssiin hodlaukseen mainaamisesta:



ROI olisi ollut huomattavasti pitempi jos olisi aina myynyt. Eli käytännössä jos ei tarvitse juuri noita tuotto euroja ja uskoo valuuttaan niin tällöin kannattaisi jättää kolikot hodliin. Itse en usko, kolikkoon ja eurot tarvitset laajennukseen niin eth menee myyntiin ja rtm jää huvikseen hodliin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
549
Mittaisin jännitteen pistorasioista uuni päällä, kuulostaa että tippuu hetkellisesti liian alas ja tiputtaa koneet?
Jännite voi olla koko ajan 230V mutta jos sulakkeen kestokyky alkaa olee äärirajoilla niin voi alkaa ampuu alas sulaketta. Jännite voi tippua yleensä jos kaapelin pituus on tyyliin 100-150m mut perus kotitalouksis jännite yleensä pysyy normaalina.

Tietysti jos konkin ryhmän ampeerit mietityttää niin eikun ampeerimittari vaan kiinni ryhmän vaiheeseen ja kurkkaamaan paljon se sitä virtaa haukkaa.

Monesti talouksis kuormitetaan liikaa yhtä sulaketta ja sit ihmetellään et miksi ei toimi. Mutta jos kuorma jaetaan toiselle vaiheelle ja silti alkaa ampuu alas vaikka kuorma ei todellisuudessa ylity, kyseessä on yleensä oikosulki tai jos on ryhmiä jotka on vikavirtasuojan takana, pienikin vuoto riittää ampumaan vikiksen alas. Esim tollanen 30mA vikis laukee todella herkästi jos on vähänkään jotain kiinaihmeitä takana jotka hieman vuotaa jonnekkin
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 090
Jännite voi olla koko ajan 230V mutta jos sulakkeen kestokyky alkaa olee äärirajoilla niin voi alkaa ampuu alas sulaketta. Jännite voi tippua yleensä jos kaapelin pituus on tyyliin 100-150m mut perus kotitalouksis jännite yleensä pysyy normaalina.

Tietysti jos konkin ryhmän ampeerit mietityttää niin eikun ampeerimittari vaan kiinni ryhmän vaiheeseen ja kurkkaamaan paljon se sitä virtaa haukkaa.

Monesti talouksis kuormitetaan liikaa yhtä sulaketta ja sit ihmetellään et miksi ei toimi. Mutta jos kuorma jaetaan toiselle vaiheelle ja silti alkaa ampuu alas vaikka kuorma ei todellisuudessa ylity, kyseessä on yleensä oikosulki tai jos on ryhmiä jotka on vikavirtasuojan takana, pienikin vuoto riittää ampumaan vikiksen alas. Esim tollanen 30mA vikis laukee todella herkästi jos on vähänkään jotain kiinaihmeitä takana jotka hieman vuotaa jonnekkin
Toi kulutusmittari joka oli tuolla välissä, on juuriki tällänen "kiinaihme" se lähti irti ainakin. Voiko tälläinen aiheuttaa ongelmaa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 838
Viestejä
4 243 809
Jäsenet
71 247
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom