No mietin vaan, että koska mitään erittelyä normaalien työtulojen ja louhintatulojen välillä ei tehdä, eli mennään niin sanotusti yhdellä ja samalla päätuloverokortilla jossa on yhdistettynä molemmat tulot (näin ohjeistivat tekemään kun asiaa kysyin), niin mistä se verottaja tietää mikä vähennys kohdistuu mihinkin tuloon? Koska samanlaisia tietokoneeseen liittyviä vähennyksiä on myös päätoimesta etätöiden vuoksi (näytön hankintaa, sähköpöytää, internetkuluja jne) jotka on myös kirjattu vähennyksiin. No, se varmaan selviää tarkemmin sitten kun niitä vähennyksiä alkaa oikeasti kirjaamaan, en nyt muista ulkoa miltä ne kaavakkeet näyttää joihin vähennykset kirjataan, eritelläänkö niihin tulonlähde jotenkin tms.
(mistä tulikin mieleen että ostin etätöiden takia uuden näytön (700€) ja vähennykset on nyt laitettu etätöihin 50% osuudelta koska en ole 100% etätöissä, mutta nehän kannattaa siirtää louhintakuluihin, niin saa vähennettyä 100% siitäkin...)
Koska tappiot siirtyvät seuraaville vuosille, niin eihän minulle kerry vähennysten jälkeen verotettavaa tuloa ensi vuonnakaan, koska alkuinvestoinnit ovat niin isoja. En tule tienaamaan neljää ja puolta tonnia ensi vuonna. Ja vuonna 2023 ei louhi enää kukaan muukaan. Eli verottaja ei ehdi minun louhimisellani tienaamaan mitään. Minä sen sijaan ehdin saada koneet lähes maksamaan itse itsensä. Sen takia ihmettelin mikä pointti tässä verottajan kannalta edes on. Ainakin tällaisessa pienimuotoisessa muutaman koneen louhintakäytössä näen verottajalla vain turhaa paperin pyöritystä for nothing. Mutta toki mielelläni otan nämä vähennykset vastaan.
Ostin alunperin 3500 euron
pelikoneen. En tiennyt louhimisesta tuossa vaiheessa mitään. Tuli sitten valjastettua 3090 luppoajalla tienaamaan. Joten mitään aikeita laitteiden myynnille ei ole vaikka louhinta loppuisikin. Varsinaisesti innostuin louhimisesta vasta jälkeenpäin, ja sen johdosta hankin sitten toisenkin uuden koneen. Alkuperäisessä käyttötarkoituksessa pelaamisessa ja videoeditoinnissa (mitä sillä toki edelleenkin tehdään) en olisi saanut mitään verovähennyksiä koneiden hankinnasta, mutta nyt koneet maksavat itse itseään ja kaikki tuotot saan vähentää tuloverotuksessa. Eli voisin tavallaan ajatella, että minä en saa mitään haittaa verottamisesta, eikä verottaja saa siitä mitään hyötyä.
Juu en sammuttele, koska muuten taloon tulee kylmä. Nytkin on liian vähän lämmöntuottoa, kun kämpässä on vain 19 astetta lämmintä. Oli pakko laittaa pattereita päälle. Lisää koneita...?