Kulta on hyvä vaihtoehto, mutta sen kuljettaminen Kiinaan ei kyllä ole erityisen halpaa, turvallista eikä nopeaa. Voisin keksiä useammankin esimerkin, jossa pelkästään turvallisuus tai viive olisi sellainen asia, joka tekisi bitcoinista ainoan käypän vaihtoehdon.Muistutuksena kyseessä on tilanne missä tietoliikenneyhteydet on niin epäluotettavat että Bitcoin on käyttökelvoton valuutta normaalin kansan osalta.
Veisin (tai tarkemmin ottaen myyjänä vaatisin) joko kultaa tai jotain hyödykkeitä. Koska jos se tavallinen kansa ei pysty käyttään niitä bitcoineja niin en näe miten niille syntyisi mitään käytännön arvoa.
Oletetaan olen viljaa myyvä yritys. Mun pitää pystyä maksaan niille viljelöille siitä viljasta. Mun pitää pystyä maksaan mun kuskeille ja varastomiehille siitä että ne hoitaa sen viljan logistiikan. Mun pitää maksaa rakennusmiehille ja korjaajille jotka varmistaa että mun siilot ja rekat ovat kunnossa.
Jos nuo viljelijät, kuskit, varastomiehet, raksamiehet ja korjaajat eivät pysty käyttämään niitä Bitcoineja kun menevät ostamaan ruokaa niin ne eivät sitten myöskään hyväksy niitä maksuksi työstänsä ja viljastansa. Eli niille pitää kuitenkaan maksaa kultana (tai jonain hyödykkeinä). Eli ne Bitcoinit on yritykselle arvottomia jossei niitä pystytä muuttamaan suoraviivaisesti ja luotettavasti joksikin mikä toimii käytännön valuuttana.
Ja kun valtaosa siitä kaupankäynnistä olisi paikallista ja siinä ei voi käyttää sitä Bitcoinia niin en nyt keksi miten sille muodostuisi arvoa. Lisäksi tuossa vaiheessa pintaan nousisi myös kysymykset siitä että vaikka nuo rikkaat tahot onnistuisivatkin ylläpitämään, ainakin suht luotettavasti, tietoliikenneyhteyksiä niin olisko tuo oikeasti tarpeeksi luotettavaa että esim. ei tulisi jotain 51% ongelmia? Kuinka luotettava se Bitcoin olisi pohjimmiltaan tuollaisessa tilanteessa?
Mutta kyllä sinulla on ihan hyvä pointti, sama dilemma pätee molempiin suuntiin. Itse lähdin siitä lähtökohdasta, että yrittäjälle on huomattavasti vaikeampaa hankkia kovaa rahaa (bitcoineja) kuin jotain paikallista valuuttaa. Paikallinen valuuttahan voi olla mitä tahansa, usein jollain tapaa ihan keskinäiseen luottamukseen perustuva. Ei siis todellakaan mitään sellaista, joka säilyttäisi arvonsa poikkeusoloissa hyvin eikä varsinkaan sellaista, jolla jokin kauempaa tullut skeptikko kävisi mielellään kauppaa. Ainakin itselleni suurin osa vaikeimmin hankittavasta ja siten kriittisimmästä tavarasta olisi sellaista, jota en voisi itse tai luultavasti myöskään paikallisesti tuottaa. Kuvailemassasi esimerkissä viljaa kyllä vaikuttaisi riittävän, luultavasti jeesaavat toisiaan tarvittaessa ilman konkreettista valuuttaakaan. Ongelmia tulee, jos yhteisön ulkopuolelta tarvitaan esimerkiksi jokin hankalasti hankittava varaosa. Jos joku paikallinen tukkuri hankkii sellaisia hyödykkeitä jostain kauempaa, niin kyllä itse järkeilisin, että luontevin maksutapa on bitcoin, jos mahdollisuus sen käyttöön on. Ei vaihtokauppa valuuttaa korvaa, ne hyödykkeet painavat melkoisesti, puhumattakaan säilyvyydestä jne. Jos puhutaan yhtään isommista summista, esimerkiksi jonkin harvinaisen lääkkeen kohdalla, niin eihän kukaan ala siirtämään pitkiä matkoja suurta määrää kultaa syyttä suotta. Ei painon eikä ryöstäjien takia. Se lääke voi olla kultaan tai hyödykkeisiin nähden huomattavasti pienempi tai kevyempi, jolloin on todellakin merkittävä ero käyttääkö kryptovaluuttoja vai ei. Suurin hyöty saadaan tietysti tilanteessa, jossa myytävä hyödyke on immateriaalinen - ehkä hieman niche, kun puhutaan katastrofitilanteesta, mutta tällekin keksii sovellutuksia yllättävän paljon. Annetaan nyt esimerkkinä vaikka jokin sisäinen suunnitteludokumentti, joka sisältää tarvittavat tiedot tilapäisen ratkaisuun ilman sitä puuttuvaa varaosaa. Kysymys ei ole vain siitä selviätkö hetkellisesti, johon vaihtokauppa voi olla ihan riittävä juttu, vaan jos kyseessä on pitemmän sortin eloonjäämiskamppailu maailmassa, jossa resurssit ovat erittäin niukassa, niin bitcoinia muiden vaihtoehtojen lisäksi hyödyntävällä on selkeä etu. Jos/kun tukkuri saa hankittua bitcoineilla hyödykkeitä, niin tuota palkanmaksuongelmaakaan ei ole.
Pitää huomata myös se, että viljelijät, kuskit, varastomiehet yms. eivät suinkaan ole niitä, joilla on suurin vaikutus Bitcoinin hintaan. Jos katsotaan miten omaisuus on jakautunut, niin hinnan määrittävät lähes yksinomaan ne ökyrikkaat ja esimerkiksi valtiot. Paikallinen käyttö ei tätä vasten näy missään.
Bitcoineillahan on jo arvoa eikä se välttämättä ole sidoksissa paljonko sitä käytetään, ei varsinkaan jossain poikkeustilanteessa. Jos valtiot tai rikkaat tahot oikeasti käyttävät laajalti bitcoinia, niin silloin he myös luultavasti louhivat sen verran ettei 51% hyökkäyksen riskiä ole. Tuossa esimerkkitilanteessa asiaa helpottaa paljon se, että verkon turvallisuus määräytyy sen energian kulutuksen suhteessa globaaliin energian kulutukseen eli tilanteessa, jossa saatavilla oleva energia tippuisi dramaattisesti, myös suurin osa louhijoista voi tippua verkosta ilman että turvallisuus heikentyy.
Joka tapauksessa nyt ollaan menty todella äärimmäiseen skenaarioon. Eri turvasatamaskenaarioita mietittäessä bitcoin pärjää keskimäärin huomattavasti paremmin.
Viimeksi muokattu: