Lähinnä tarkoitin että voitot kuuluisi jakaa työntekijöille jotka sen arvon luovatkin. Jokin herra toimitusjohtaja tai osakkeenomistaja ei ansaitse miljoonapalkkoja.
Tässä on kohta, johon yksikään vasemmistolainen ei minulle ole vielä järkevää vastausta antanut. --> Tälläkin hetkellä työläisyhteisöt tai duunariporukat ovat täysin vapaita luomaan aivan millaisia osuuskuntia tahansa, jossa he itse voivat määritellä, miten vointonjako tapahtuu.
Miksi näitä ei siis toteuteta, jos kerran pääoman hallinta ja järkevä käyttö on niin järjettömän helppoa? Ja nekin osuuskunnat, jotka on perustettu esimerkiksi tuottajien etua valvomaan ovat lopulta päätyneet toimimaan kuin mikä tahansa pörssifirma. Olisiko se sittenkin valitettavasti niin, että sitä rahaa kertyy sellaisille, jotka sitä osaavat järkevästi käyttää joko yksityiselämässään, yritystoiminnassa tai molemmissa?
Itsellä on esimerkiksi noin 300 000 euroa vapaata pääomaa tällä hetkellä. Olen 40v. normitöitä paahtava. Kollegani sen sijaan ovat korviaan myöten veloissa. Kenen syy tämä yhtälö on? Ja pitäisikö minun nyt esimerkiksi maksaa enemmän veroja, koska en ole hussannut kaikkia tulojani johonkin jonninjoutavaan?
Itse liputan suuresti osuuskuntien puolesta, koska se korjaisi monta epäkohtaa, mutta ne on vaikeita saada toimimaan tehokkaasti, koska taloudellisesti osaavin porukka perustaa samalla vaivalla Oy:n.
Siitä olen yhtä mieltä, että johtajien palkat ovat pitkälti suhteettoman suuria, ja henkilöstön lojaalisuutta saataisiin nostettua rutkasti, jos siltä suunnalta palkkoja valutettaisiin alaspäin. Tämä toki toimii vain hetken kilpailuvalttina työntekijämarkkinoilla lojaalisuutta luomassa, kunnes muutkin soveltavat saman ratkaisun. Ei sillä, etteikö sitä tulisi jossakin määrin tehdä ainakin unelmissa. Tämä tosin sisältää muita ongelmia, johon en nyt jaksa mennä.