Tiedän hyvin miten LN toimii, mutta ei se ole luottamukseen perustuva järjestelmä vaikka siirtoja ei lohkoketjuun kirjattaisikaan. Sehän se on se idea, että niitä ei kirjata sinne lohkoketjuun. Miksi jokainen kahviostos pitäisikään kirjata "tilikirjaan" mitä 50000 solmua ylläpitää.Jokaista LN-verkossa tapahtuvaa siirtoa eivät kirjata, eikä niitä vahvisteta lohkoketjussa. Tämä on ihan perusominaisuus LN-verkon toiminnasta. Niin kauan kuin siirtoja ei ole kirjattuna lohkoketjuun, niin kyse on luottamuksesta. Tämän olen sinulle vääntänyt auki jo moneen kertaan. LN-verkoon sisäisiä siirtoja ei kirjata lohkoketjuun. Pisteiden väliset "siirrot" ovat käytännössä sopimuksia siitä, että saldon määrä on muuttunut lähettävässä ja vastaanottavassa pisteessä tietyllä ajanhetkellä. Tämä on ihan täysin puhtaasti luottamukseen perustuva järjestelmä ja siirrot vahvistetaan vasta kun yhteys suljetaan.
Koska siinä ei ole keskitettyä tahoa mihin tarvitsee luottaa kuten ei bitcoinissakaan? Molemmissa on insentiivit rakennettu niin, että kusettaminen ei onnistu tai kannata. Toki pitää luottaa siihen, että aurinko ei sammu.Selitä nyt minulle viimeinkin, että kuinka tämä puhtaasti luottamukseen perustuva järjestelmä ei ole luottamukseen perustuva järjestelmä?
Voin ihan hyvin tehdä päivittäisiä ostoksia LN-verkkoa hyväksikäyttäen, jos sillä vaan voisi jossain maksaa. Olen toki ostanut sillä kirjoja amazonista ym.Lisäksi kerro jo vihdoinkin, että kuinka LN-verkko soveltuu tavalliseen päivittäiseen maksamiseen.
El Salvadorissa sitä voi hyvin käyttää päivittäiseen maksamiseen.
Mutta kun et ole. Jauhat vaan tuota samaa "perustuu luottamukseen" mantraa mikä ei pidä paikkaansa. Vai tarkoitatko nyt sitä, että se ei ehkä joskus tulevaisuudess skaalaudu kaikille 10 miljardille ihmiselle? Vai, että se on FIAT, koska nykyiseen pankkijärjestelmään tottuneet haluavat käyttää sitä luottaen kolmansiin osapuoliin. Mutta sekään ei ole ongelma niin kauan kun voin käyttää salamaverkkoa niin, että tuo alkuperäinen "Don't trust verify" toteutuu. Ja se on mahdollista nyt ja tulevaisuudessa.Sinulle olen esimerkin avulla avannut salamaverkon toimintaa ja perustellut, että miksi se ei sovellu tavalliseen päivittäiseen maksamiseen.