Onpas omituinen kommentti? Käteisen rahan voi sinulta ottaa pois ihan vaan ryöstämällä. Pankkitililtä voi esim valtio viedä ulosotossa. Miten sulta voi viedä bitcoineja pois? Muuta kuin kiduttamalla?
Samalla tavallahan sitä voi "rahan saada takaisin" käteisenä, pankkitilille tai bitcoinina.
No, ehkä olen täysin irtautunut todellisuudesta ja harhainen ihminen
1) Voin menettää bitcoinini esim. siten, että läppärini, jossa lompakkotiedosto on, SSD-levy hajoaa.
2) Voin menettää bitcoinini esim. siten, että läppäristäni hajoaa emolevy, eikä kovalevyn kryptaus suostu aukeamaan kun levyn laittaa toiseen koneeseen kiinni.
3) Voin menettää bitcoinini esim. siten, että joku varastaa läppärini
4) Voin menettää bitcoinini esim. siten, että Poliisi tai jonkun muun maan rajavalvonta takavarikoi läppärini, jossa lompakkotiedostoni on.
1-4) => (joo, pitäisi varmaan ottaa backup siitä lompakkotiedostostani muualle)
5) Voin menettää bitcoinini esim. siten, että unohdan lompakkotiedostoni passphrasen.
=> pitäisi varmaan aukoa sitä lompakkoa useammin kuin parin vuoden välein, ettei unohdu
6) Joku voi varastaa bitcoinini siten, että pääsee fyysisesti koneelleni kun se on auki ja lompakkotiedosto siinä auki (yksi iso bitcoin-pohattahan on väittänyt että häneltä kähvellettiin suuri summa bitcoineja kun oli saunaillassa unohtunut kone lukitsematta. Itse toki yleensä aina lukitsen koneen kun poistun sen äärestä)
7) Joku voi varastaa bitcoinini siten, että tekee tietomurron koneelleni ja asentaa keyloggerin, ja onkii sillä selville lompakkotiedostoni salasanan, ja tämän jälkeen kopioi lompakkotiedostoni.
=> tässä se lompakon aukominen vain parin vuoden välein itseasiassa suojaa.
Joku muu, joka säilyttää bitcoin-lompakkoavaintaan jollain meklarin palvelimella, voi menettää bitcoininsa, kun joko
1) meklarin palvelimelle murtaudutaan
2) meklari itse päättää ryövätä asiakkaidensa rahat
3) joku huijaa hänen tunnuksensa meklarin sivustolle ja loggaa hänen nimissään
4) Joku murtautuu hänen koneelleen kun hänellä on meklarin sivusto auki
5) joku valtio sanoo meklarille että nyt henkilön X varat takavarikoidaan teidän palvelimilta