• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Täällä on kummasti ohitettu se yli 4 miljardia minkä suomalaiset lahjoittaa eeuulle ja kiinnitetään mitättömään vajaasen 80k summaan huomiota. Kuitenkin PerusSuomalaiset toimivat lain edustajille suoman puheoikeuksien rajoissa.
Vaikuttaa siltä että tuo 80k€ summa jää hyvin vähälle huomiolle kun vaakakupissa on useita kymmeniä viestejä 300€ summasta.
 
Asiaa voi toki käsitellä vaikka Perussuomalaisten twittertoiminnan yhteydessä, mutta Sanna Mariniin tämä ei mitenkään enää liity. Asiassa on toimittu prikulleen säännösten ja ohjeistusten mukaan. Sanna Mariniin asia ei liity enää mitenkään. Pulinat pois! Järki, tiede ja kansa on puhunut.

Ei tuota ole käsitelty. Etujen pitää perustua lakiin, kun puhutaan virkamiehistä. Se on hyvä asia. Tuollaista lakia ei ole. VNK saa ohjeistaa miten haluaa, mutta jos ei ole lakia, mihin se ohje perustuu, on se lainvastainen. Marinin syy tämä ei ole, hän vain on nyt PMi ja ottaa sen osuman.

esim verohallinto on samalla linjalla kuin TPK.

Pääministerin ateriaetu: verottajan ja valtioneuvoston kanslia eri linjoilla (iltalehti.fi)

Pääministerin ateriaetu: verottaja ja valtioneuvoston kanslia eri linjoilla - ”asuntoetu ei sisällä ruokailuja”

Vaikuttaa siltä että tuo 80k€ summa jää hyvin vähälle huomiolle kun vaakakupissa on useita kymmeniä viestejä 300€ summasta.

Toinen on laillinen toimi. Äänestäjät sitten arvioi oliko ihan järkevää. Paljon kivempaa on lakien tulkinnasta vääntäminen :)

edit: Ja aika jännä tuo summan muuttaminen, toisessa otetaan kokonaisuus ja toisessa kuukausittainen hinta. Ehkä sen saisi vielä näyttämään paremmalta/pahemmalta, jos PMi:n aamupala-avustuksen pilkkoisi päiviin, eli 10€. Tai ehkä jopa henkilöittäin per päivä, alle 4€ vrt 80k€.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten jonkun vuoden päästä ennen vaaleja valitetaan Sääntö-Suomesta, kun lakiin pitää kirjata erikseen kaikki ministerien aamupaloista lähtien... Arvaan jo mikä porukka sielä tulee olemaan valittamassa. :D

Ei sitö tarvitse lakiin kirjata, jos sellaista ei myönnetä - kuten ei pidäkään myöntää.
 
Hohhoijaa. Oikeista häpeän aiheista ensin tulee mieleen Otto-Ville Kuusisen Terijoen hallitus. Sitten Rytin sopimus natsien kanssa ja Hitlerin vierailu Marskin synttäreillä. Sokeiden ja kuurojen naisten pakkosteriloinnit. Saamelaisten kohtelu. Ja tuoreimpana 90-luvun laman jälkeinen ”konklaavin” valinta pelastaa pankit kaatumiselta antamalla yritysten ja kansalaisten kaatua, ja myydä sitten vielä ne velat valtion roskapankista ulkomaisille perintäyhtiöille parin prosentin hinnalla sen sijaan, että olisi kirjanneet luottotappioiksi, mikä tarkoitti sitä, että monen jo eläkeläisenkin vanhoja velkoja on peritty aivan viime vuosiin tai kuolemaan saakka. Ihan noin esimerkkinä.

Sen sijaan Marinin hallituksen osalta ainakin koronan kanssa pärjäämisestä voi olla ylpeä. Samoin 2.asteen oppivelvollisuuden laajentamisesta. Ja jos onnistuvat lopulta koko tämän vuosituhannen hallituksia halvaannuttaneen sote-uudistuksen saamisessa maaliin, niin silloin jäävät varmasti onnistujina historiankirjoihin. On se niin vaikeaa maamme hallituksille ollut.
Rytin sopimus Natsien kanssa mahdollisti, ja ainoastaan se, itsenäisyytemme säilymisen. Ilman Saksalta saamiamme aseita ja lentokoneita sekä Kuhlmanin laivueen Stuga-pommituksia tuskin Suomi olisi nykyisen kaltainen. Rytin laitto siitä vankilaan oli yksi häpeällisimpiä tekoja historiassamme (toki tehtiin pakon edessä). Hitlerin vierailussa Marskin synttäreillä ei myöskään ole (sen aikainen sotatilanne huomioiden) mitään häpeämistä. Vierailu muiden vierailujen joukossa.

Tuo pankkien pelastaminen olisi voitu hoitaa tosiaan paremmin (vähemmän yrityksiä kaataen), mutta velkaa ottivat monet pikaisen vaurastumisen toivossa) huomioimatta ollenkaan, että korot ja ehdot voivat muuttua. => Tästä tullaankin sitten nykypäivään. Velkaa otetaan kuin sitä ei koskaan tarvitseisi mitenkään maksaa takaisin tai korot eivät nousisi.

En usko, että näin käy. Ne velat realisoitunevat vähintään niin, että seuraavien lainojen korot vähän nousevat.
Riittävästi kun velkaannumme, muut EU-maat laittavat meille ehtoja miten talouttanne pitää hoitaa (esim. Kreikka).
Ne samat päättäjät eivät vallassa useinkaan kauan ole. Saattaa olla, että uudet miettivät " Emme halua tehdä samaa virhettä, ja miksi voisimme teitä tukea). Ei se Hitlerkään mielle niitä koneita hyvää hyvyyttään antanut.

Jokainen korkoeuro, jonka maksamme on jostain meiltä pois. Varsinkin jos sijoitamme ne huonosti, meillä on kohta
151 000 000 000 euroa velkaa.

Ja vielä isompi ongelma kuin tuo elvytyspaketti on jo tiedossa.
Sote uudistuksen tarkoitus on vähentää kulujamme ja se voi tapahtua ainoastaan palveluja pidemmällä tähtäimellä heikentäen tai työntekijöiden palkkoja alentaen. Raakaa matematiikkaa
 
Pikkuisen ihmettelen sitä johtavaa veroasiantuntijaa, joka aiemmin kommentoi medialle.
Verottajan syventävä vero-ohje on nimittäin tällainen. Eli aamiainen, joka ei ole niin runsas, että korvaisi ihan lounaan, ei ole ateriaetu, vaan sallittu veroton tarjoilu.

”5.1 Ravintoedun määritelmä ja järjestämistavat
Ravintoedulla tarkoitetaan järjestelyä, jossa työnantaja tarjoaa palkansaajalle aterian käypää hintaa alempaan hintaan tai täysin vastikkeetta. Ateriana pidetään lounasta, päivällistä ja illallista. Ateriana ei pidetä työnantajan tarjoamaa aamupalaa, kahvia ja kahvileipää eikä työnantajan järjestämää virvoketarjoiluja. Jos kahvitarjoilu on kuitenkin niin runsas, että se korvaa normaalin lounasruoan, kyse on ravintoedusta.”

 
Sote uudistuksen tarkoitus on vähentää kulujamme ja se voi tapahtua ainoastaan palveluja pidemmällä tähtäimellä heikentäen tai työntekijöiden palkkoja alentaen. Raakaa matematiikkaa
Ei ole. Tarkoitus on hillitä / jarruttaa kulujen nousua. Se on hieman eri asia.
 
Pikkuisen ihmettelen sitä johtavaa veroasiantuntijaa, joka aiemmin kommentoi medialle.
Verottajan syventävä vero-ohje on nimittäin tällainen. Eli aamiainen, joka ei ole niin runsas, että korvaisi ihan lounaan, ei ole ateriaetu, vaan sallittu veroton tarjoilu.

”5.1 Ravintoedun määritelmä ja järjestämistavat
Ravintoedulla tarkoitetaan järjestelyä, jossa työnantaja tarjoaa palkansaajalle aterian käypää hintaa alempaan hintaan tai täysin vastikkeetta. Ateriana pidetään lounasta, päivällistä ja illallista. Ateriana ei pidetä työnantajan tarjoamaa aamupalaa, kahvia ja kahvileipää eikä työnantajan järjestämää virvoketarjoiluja. Jos kahvitarjoilu on kuitenkin niin runsas, että se korvaa normaalin lounasruoan, kyse on ravintoedusta.”


Muistaakseni eduissa on sellainen pieni kulma, että et voi tarjota aamupalaa joka päivä vain johtajalle verottomana, etkä todellakaan johtajalle ja sen perheelle. Näin siis ainakin yksityisellä puolella.
 
Ei ole. Tarkoitus on hillitä / jarruttaa kulujen nousua. Se on hieman eri asia.
Tarkoititko Sotea, ei siinä kulut jarrutu pelkästään sillä, että puretaan toimivia rakenteita ja tehdään ne uudestaan toiseen paikkaan. Hoitamiseen tarvitaan tiloja, laitteita, lääkkeitä ja työntekijöitä. Noista pitää karsia tai hintoja/veroja nostaa.
Sekin on raakaa matematiikkaa.
Sipilän hallitus kyllä mainosti että tehostetaan kuluja ja säästeään (taisi joku puhua miljardistakin).

Toki toi Sote on vain yksi mistä joudumme kiristämään hoitaessamme tulevaisuudessa velkataakkaamme.
 
Muistaakseni eduissa on sellainen pieni kulma, että et voi tarjota aamupalaa joka päivä vain johtajalle verottomana, etkä todellakaan johtajalle ja sen perheelle. Näin siis ainakin yksityisellä puolella.
Näin se on. Verottoman edun edellytys on että tarjotaan kaikille. Ainakin näin kertoi meidän palkanlaskija kun yhden uuden verottoman järjestivät äskettäin.

Tuo aamupala on muuten melko uusi juttu, vasta eilen illalla (ts. pari sivua sitten), lainasin huomaamattani joitakin vuosia vanhaa Verottajan sivua jossa sitä ei ole. Meillä ohjeistettiin aiemmin että työmatkalla aamupala tulee firman puolesta jos kuuluu huoneen hintaan mutta jos se ei kuulu niin ei saa ostaa firman kortilla koska olisi ylimääräinen etu.
 
Tarkoititko Sotea, ei siinä kulut jarrutu pelkästään sillä, että puretaan toimivia rakenteita ja tehdään ne uudestaan toiseen paikkaan. Hoitamiseen tarvitaan tiloja, laitteita, lääkkeitä ja työntekijöitä. Noista pitää karsia tai hintoja/veroja nostaa.
Sekin on raakaa matematiikkaa.
Sipilän hallitus kyllä mainosti että tehostetaan kuluja ja säästeään (taisi joku puhua miljardistakin).
Se oli Sipilän hallitus se. Tosin sen edellisen sote-projektin aikana selvisi, että seuraavan parinkymmenen vuoden ajan väestörakenteen johdosta mikään sotemalli ei voi säästää, ts. pienentää kuluja, ellei kuten totesit, myös palveluja leikata.
Siksi tavoitetta jouduttiin muokkaamaan.
Nyt soten kantavin pointti on ns. kustannusjarru, jonka idea on hidastaa kustannusten nousua ja tasata sitä eri hyvinvointialueiden välillä.
 
Näin se on. Verottoman edun edellytys on että tarjotaan kaikille. Ainakin näin kertoi meidän palkanlaskija kun yhden uuden verottoman järjestivät äskettäin.

Tuo aamupala on muuten melko uusi juttu, vasta eilen illalla (ts. pari sivua sitten), lainasin huomaamattani joitakin vuosia vanhaa Verottajan sivua jossa sitä ei ole. Meillä ohjeistettiin aiemmin että työmatkalla aamupala tulee firman puolesta jos kuuluu huoneen hintaan mutta jos se ei kuulu niin ei saa ostaa firman kortilla koska olisi ylimääräinen etu.

On kyllä vanha käytäntö (äkkiseltään vajaat 20 vuoden takaa muistan) ja syy on se, että firma ei varsinaisesti halua tarjota aterioita, joita pitäisi ostaa päivärahalla. Päivärahallahan oikeasti syö ihan kivasti ja monesti jää ylikin. Veroseikka on tullut paljon myöhemmin.
 
On kyllä vanha käytäntö (äkkiseltään vajaat 20 vuoden takaa muistan) ja syy on se, että firma ei varsinaisesti halua tarjota aterioita, joita pitäisi ostaa päivärahalla. Päivärahallahan oikeasti syö ihan kivasti ja monesti jää ylikin. Veroseikka on tullut paljon myöhemmin.

Meillä oli pitkään periaate että jos hotellihuoneeseen ei sisälly aamiainen niin sen sai ostaa firman kortilla ja laittaa matkalaskuun. Mutta sitten tuli verottajalta uusi ohjeistus jonka takia tuo piti lopettaa. Ja tuo muutos tapahtui tuossa joskus 3-4 vuotta sitten.
 
Klassikko.

Sopiiko tämä tilanteen kuin tilanteen valkopesuun? Mitkä on ns. "Oikean ongelman" kriteerit?

Oikea ongelma on semmoinen, jossa ei noudateta ohjeistusta, yleisiä käytäntöjä, lakia jne. Tässä Marinin kohdalla on noudatettu noita. Kumma kun ei muiden pääministerien virka-asunnolla syömistä makkaroista itketä.
 
Ja sekin on hyvä huomata, että nyt kun se VNK:n päätös löytyi, niin se viimeisin tosiaan oli tehty toukokuussa 2019, siis jo ennen kuin Marinista tuli pääministeri.
 
Kumma kun ei muiden pääministerien virka-asunnolla syömistä makkaroista itketä.
Varmasti olisi itketty, mutta asia on nyt vasta tullut tietoisuuteen, ehkä juuri sen takia, että aiemmin siihen ei ole kiinnitetty huomiota, koska sen käyttö on ollut olematonta.

Tietysti tässä nyt voi vääntää jotain median salaliittoteoriaa, että hip hei säästettiin tämä uutinen juuri Sannalle..
 
Varmasti olisi itketty, mutta asia on nyt vasta tullut tietoisuuteen, ehkä juuri sen takia, että aiemmin siihen ei ole kiinnitetty huomiota, koska sen käyttö on ollut olematonta.

Tietysti tässä nyt voi vääntää jotain median salaliittoteoriaa, että hip hei säästettiin tämä uutinen juuri Sannalle..
No ei sentään. Liski on toimittajana työmyyrä, ja aivan yhtä armoton ihan kaikkien puolueiden poliitikoille. Ja virkamiehille. Ja yrityksille myös.
 
Ja sekin on hyvä huomata, että nyt kun se VNK:n päätös löytyi, niin se viimeisin tosiaan oli tehty toukokuussa 2019, siis jo ennen kuin Marinista tuli pääministeri.

Ja ennen kuin joku yrittää nostaa puoluekannat esiin muutenkaan niin ymmärtääkseni kyseisen päätöksen tehnyt alivaltiosihteeri on ollut virassaan vuodesta 2011 asti ja on puoluetaustaltaan kokoomuslainen.
 
Iltalehti laittoi räikeästi virheellisen lööpin ja sen takia edelleen jauhavat tuosta koska eivät halua myöntää olleensa väärässä. Mitä väliä millään aamiaisten verotuksilla on, eihän nuo liity mitenkään siihen alkuperäiseen väitteeseen että Marin maksattaa aamiaisensa valtiolla, ja muutenkin aika vaikea maksaa veroja semmoisesta asiasta mistä ei ole edes laskutettu.

Kannattais näiden roskalehtien keskittyä vaikka ennemmin edustajien taksikuluihin, puhutaan pikkuisen isommista summista kuin joku pääministerin aamiainen.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuisen ihmettelen sitä johtavaa veroasiantuntijaa, joka aiemmin kommentoi medialle.
Verottajan syventävä vero-ohje on nimittäin tällainen. Eli aamiainen, joka ei ole niin runsas, että korvaisi ihan lounaan, ei ole ateriaetu, vaan sallittu veroton tarjoilu.

”5.1 Ravintoedun määritelmä ja järjestämistavat
Ravintoedulla tarkoitetaan järjestelyä, jossa työnantaja tarjoaa palkansaajalle aterian käypää hintaa alempaan hintaan tai täysin vastikkeetta. Ateriana pidetään lounasta, päivällistä ja illallista. Ateriana ei pidetä työnantajan tarjoamaa aamupalaa, kahvia ja kahvileipää eikä työnantajan järjestämää virvoketarjoiluja. Jos kahvitarjoilu on kuitenkin niin runsas, että se korvaa normaalin lounasruoan, kyse on ravintoedusta.”

Marinin tapauksessa maksamme/tarjoamme myös hänen perheelleen. Jos asian oikein ymmärsin.
Yrityksissä tarjotaan työntekijöille ja oletetuille asiakkaille.

Ei ole. Tarkoitus on hillitä / jarruttaa kulujen nousua. Se on hieman eri asia.
En kyllä usko, että kuluja hillitään sillä, että toimiva järjestelmä puretaan ja tehdään uudestaan jossain toisessa paikassa/ muodossa. En nyt muista oliko ministeri Saarikko , joka sanoi että "pitää tehdä pikkuhiljaa muutoksia, jotta päästään tavoitseeseen".
Tavoite vaan ei ole kaikilla sama.
 
Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan pätee varmaan toimittajankin työhön
Ensin tutkittiin, löydettiin, että Marinin aamupalat menee veronmaksajan piikkiin. Mennyt myös muiden pääministereiden. Tuon jutun jälkeen keskustelu siirtyi tuon laillisuuteen, jota kukaan tuskin olisi edes miettinyt, jos juttua ei tehty. Eli täysin oikein tehty juttu. Nyt sitten onkin keskustelua, kuuluuko edes PMi:n saada kyseistä etua.
 
Siinä ois kansalaisaloiteen paikka että vaaditaan ministeriltä edes tehtävää vastaava koulutus.

Aika useinhan noilla on tehtävää vastaava koulutus. Pikaisesti katsottuna nykyisistä ministereistä ainakin Marinilla, Ohisalolla, Kurvisella, Henrikssonilla, Kiurulla, Haataisella, Lintilällä, Tuppuraisella ja Kaikkosella. Sitten jos katsotaan koulutusta/työhistoriaa mikä sopii ministerin toimialaan niin voidaan lisätä vielä Mikkonen, Leppä ja Pekonen.
 
Miksihän ministereiden pestiin ei ole pätevyysvaatimuksia? Siinä ois kansalaisaloiteen paikka että vaaditaan ministeriltä edes tehtävää vastaava koulutus.
Samaa voisi kysyä kansanedustajista, siellähän on muun muassa BB:stä ponnistanut Tynkkynen pitämässä 8h puheita.
 
Aika useinhan noilla on tehtävää vastaava koulutus. Pikaisesti katsottuna nykyisistä ministereistä ainakin Marinilla, Ohisalolla, Kurvisella, Henrikssonilla, Kiurulla, Haataisella, Lintilällä, Tuppuraisella ja Kaikkosella. Sitten jos katsotaan koulutusta/työhistoriaa mikä sopii ministerin toimialaan niin voidaan lisätä vielä Mikkonen, Leppä ja Pekonen.
Ei koulutuksella oikein ole mitään tekemistä enää siinä kohtaa, kun pitäisi olla suuren yhtiön johtoryhmässä. Ei siihen tarvittavia oppeja ole sieltä saatu. Kyl se (kymmenien)vuosien kokemus yleensä noissa taustalla on. Poikkeuksiakin on, mutta yleensä ovat itse perustaneet toiminnan, joka lähtenyt lentoon.

Valtiolla homma on näissä luottamustoimissa vähän erilaista. Tällä hetkellä vaikuttaa muoti ja imago.
 
Sanna Marinista en todellakaan tykkää kuten en koko hallituksesta mutta tuo Päivi Lipponen voisi painua helvettiin!

sopeutumisraha

Oikeesti kehtaa sanoa Marinin aamupaloista kun itse kikkaili niin että saa vielä palkkojen päälle sopeutumisrahaakin nostettua.
 
Miksihän ministereiden pestiin ei ole pätevyysvaatimuksia? Siinä ois kansalaisaloiteen paikka että vaaditaan ministeriltä edes tehtävää vastaava koulutus.
Heillä on apunaan ministeriön virka"miehet" (joilta sitä koulutusta vaaditaan), jotka eivät vaihdu hallitusten vaihtuvuuden tahdissa, joka tuo jatkuvuutta (ja samalla suuren epäsuoran vallan ko. virkamiehille, misteristä riippuen). Yleensä ministereiksi valitaan jo kokeneita poliitikkoja (heillä usein myös ko. alalta jotain koulutusta), joiden pitäisi osata asioita ajatella kansan parhaaksi.
 
Miksihän ministereiden pestiin ei ole pätevyysvaatimuksia? Siinä ois kansalaisaloiteen paikka että vaaditaan ministeriltä edes tehtävää vastaava koulutus.

Koska hekin ovat pohjimmiltaan kansan valitsemia kansanedustajia. Siksi se Karpela-Saarela-Vienonenkin pääsi ministeriksi koska keräsi ääniä niin paljon.

Ja ketäs nyt vaikka persuilta nostaisi ministereiksi jos pitäisi olla tehtävään sopiva pätevyys?

Korjaan: Purran voisi nostaa ja Taviokin sopisi oikeusministeriksi. Mutta Halla-ahon koulutuksella tuskin sopisi mihinkään?
 
Viimeksi muokattu:
Koska hekin ovat pohjimmiltaan kansan valitsemia kansanedustajia. Siksi se Karpela-Saarela-Vienonenkin pääsi ministeriksi koska keräsi ääniä niin paljon.

Ja ketäs nyt vaikka persuilta nostaisi ministereiksi jos pitäisi olla tehtävään sopiva pätevyys?

Korjaan: Purran voisi nostaa ja Taviokin sopisi oikeusministeriksi. Mutta Halla-ahon koulutuksella tuskin sopisi mihinkään?
Vaikka mieluiten en koskaan enää näkisi yhtään persuministeriä, niin silti Sakari Puiston voisin ajatella sopivan niiden listalla korkealle.
 
Mutta Halla-ahon koulutuksella tuskin sopisi mihinkään?
Edellä @JCSH totesi että
  • Pekosen lähihoitajakoulutus sekä myyjän, lähihoitajan ja asumisohjaajan työura pätevöittää hänet sosiaali- ja terveysministeriksi
  • Tuppuraisen maisteritason germaaninen filologia höystettynä valtio-opilla ja sosiologialla puolestaan sopii Eurooppa- ja omistajaohjausministerille
  • Ohisalo sosiaalipolitiikan maisterina ja sosiologian tohtorina taas sopii sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton johtoon
Halla-ahon koulutus on Wikipedian mukaan tarjoilija, maisteri pääaineena venäjä, sivuaineista ei mainintaa sekä tohtori muinaiskirkkoslaavista. Työkokemusta tarjoilijana sekä yliopistotutkijana ja -tuntiopettajana. Kyllähän noilla ansioilla Marinin hallituksen kaavaa soveltaen pitäisi osua ainakin opetusministeri tai tiede- ja kulttuuriministeri.

Lähihoitaja-Pekosen voi ajatella tietävän enemmän terveydenhoidosta kuin satunnaisen kaduntallaajan vaikka epäilenkin että yli 20 vuotta vanha koulutus on ollut suppeampi kuin nykyinen ilmeisen monipuolinen lähihoitajan koulutus. Myös asumisohjaaja lienee nähnyt sosiaalipuolta käytännössä.
Tuppurainen osannee germaanisia kieliä paremmin kuin se satunnainen kaduntallaaja, sivuaine valtio-oppi ihan hyvä, mutten keksi omistajaohjaukseen pätevyyttä, puhutaan kuitenkin merkittävästä omaisuudesta.
Ohisalon koulutus ja sisäinen turvallisuus samassa lauseessa... :D
 
Edellä @JCSH totesi että
  • Pekosen lähihoitajakoulutus sekä myyjän, lähihoitajan ja asumisohjaajan työura pätevöittää hänet sosiaali- ja terveysministeriksi
  • Tuppuraisen maisteritason germaaninen filologia höystettynä valtio-opilla ja sosiologialla puolestaan sopii Eurooppa- ja omistajaohjausministerille
  • Ohisalo sosiaalipolitiikan maisterina ja sosiologian tohtorina taas sopii sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton johtoon

Siis periaate oli että jos on opiskellut joko valtio-, oikeus- tai hallintotieteitä niin sitten yleisesti ottaen pätevä ministeriksi. Kerta nuo nyt ovat sellaisia aloja jotka ovat eniten relevantteja tuollaisissa julkisissa johtotehtävissä.

Sitten jos erikseen ne joilla oli jotain kokemusta siitä alemman tason osaamisesta joka jotenkin relevanttia niin mainitsin ne myös. Mutta sanoisin että tuo eka kategoria on se oleellisin jos katsotaan minkälainen koulutus voisi "pätevöittää" ministerin tehtäviin.

Ohisalon pätevyys koulutuksen kohdalla on selvä kerta kyse on valtiotieteistä. Tuppuraisen kohdalla kyse oli sivuaineesta joten vähän siinä kiikunkaakun, Pekonen taaskin menee selvästi tuohon jälkimmäiseen kategoriaan.
 
Koska hekin ovat pohjimmiltaan kansan valitsemia kansanedustajia. Siksi se Karpela-Saarela-Vienonenkin pääsi ministeriksi koska keräsi ääniä niin paljon.

Ja ketäs nyt vaikka persuilta nostaisi ministereiksi jos pitäisi olla tehtävään sopiva pätevyys?

Korjaan: Purran voisi nostaa ja Taviokin sopisi oikeusministeriksi. Mutta Halla-ahon koulutuksella tuskin sopisi mihinkään?
Halla-aho on (yhdessä muiden kanssa) nostanut Persut Suomen suurimpien puolueiden joukkoon. Toimiessaan puheenjohtajana on varmasti lisännyt omaa poliittista osaamistaan. Työssämme me muutkin sen "oikean opin" saamme "ammattikoulutuksestamme riippumatta".
Halla-aho on selkeäsanainen ja vaikuttaa miettivän asioita monelta kannalta, silti harkitsee mitä sanoo. Uskon kyllä, että hän ministerin hommat hoitaa, eikä ihan heti ole virkamiestensä "pyöriteltävissä", osaa kyseenalaistaa asioita.

Kyllähän jopa Soinikin hoiti ministerinpestinsä OK. Mitä nyt julkisuudesta on voinut päätellä, toki pettyneitä persuja riitti hänen käännettyään takkinsa. Katsellaan miten Halla-aho pärjään tuon osalta. (En usko, että muut puolueet haluavat Persujen kasvana lisää oppositiossa, aika näyttää)
 
Kiuru ja Saarikko aika hiilenä eduskunnan kyselytunnilla. Menossa nyt Yle 1.
 
Halla-aho on (yhdessä muiden kanssa) nostanut Persut Suomen suurimpien puolueiden joukkoon. Toimiessaan puheenjohtajana on varmasti lisännyt omaa poliittista osaamistaan. Työssämme me muutkin sen "oikean opin" saamme "ammattikoulutuksestamme riippumatta".
Halla-aho on selkeäsanainen ja vaikuttaa miettivän asioita monelta kannalta, silti harkitsee mitä sanoo. Uskon kyllä, että hän ministerin hommat hoitaa, eikä ihan heti ole virkamiestensä "pyöriteltävissä", osaa kyseenalaistaa asioita.

Joo. Kyse oli vastauksesta ehdotukseen kansalaisaloitteesta, jossa vaadittaisiin "pätevä koulutus". En minä ole vaatimassa eikä mielestäni edes tarvitse.

Kyllähän jopa Soinikin hoiti ministerinpestinsä OK. Mitä nyt julkisuudesta on voinut päätellä, toki pettyneitä persuja riitti hänen käännettyään takkinsa. Katsellaan miten Halla-aho pärjään tuon osalta. (En usko, että muut puolueet haluavat Persujen kasvana lisää oppositiossa, aika näyttää)

Joskus se oppositiossa kasvateltu kannatus pitää "rahastaa" koska se ei kasva loputtomiin jos ei sitä mihinkään käytetä ja pelkkä kasvattelu alkaa näkymään liian selvästi. En tiedä, mikä on pitkällä tähtäimellä paras tapa, jotkut (RKP) pyrkii hallitukseen joka kerta, lienevät laskeneet että sillä ajan yli summattu vaikutusvaltansa on suurin.
 
Höhöhö


"Esiselvityksessä arvioidaan, onko asiassa syytä epäillä virka- tai jotakin muuta rikosta sen osalta, että pääministerille on korvattu aterioita, vaikka ministeripalkkiolaki ei tätä ainakaan sanamuotonsa perusteella näytä mahdollistavan. "
 
Höhöhö
"Esiselvityksessä arvioidaan, onko asiassa syytä epäillä virka- tai jotakin muuta rikosta sen osalta, että pääministerille on korvattu aterioita, vaikka ministeripalkkiolaki ei tätä ainakaan sanamuotonsa perusteella näytä mahdollistavan. "
Esiselvityshän on pakko tehdä, koska joku on tehnyt tutkintapyynnön.

”Tutkinnanjohtaja, rikostarkastaja Teemu Jokinen painottaa tiedotteessa, että poliisin esiselvitys ei koske pääministeriä tai tämän virkatoimia.”

 
Hienoa huomata että Suomessa on vielä poliisi ja verottaja jotka ovat kiinnostuneet korruption kitkemisestä. Samaa ei voi sanoa foorumin vasemmistosiivestä joka olisi tämänkin halunnut ohittaa olankohautuksella.

Tämän takia tällainen asioiden aiheeton piilottelu salassapidettävä -verhon taakse on tuomittavaa. Kun asiat ovat avoimia niin niiden laillisuus on helppo todeta.
 
Se on kyllä hyvä, että selvitetään nyt poliisin toimesta valtioneuvoston kanslian makkara-gate. Mariniin se ei toki silti mitenkään liity. Saadaan stoppi makkaroille, vaikka maksaisi kuinka monta tuhatta sen selvittely. On löydettävä makkarapäätöksen vastuulliset.
 
Poliisi ei voi tuota päätöstä tehdä.
Ei kun poliisin on nimenomaan pakko tehdä. Niillä ei ole valtuuksia tutkia valtioneuvoston jäsenten toimintaa ilman valtakunnansyyttäjänviraston päätöstä.
Siinä tapauksessa, että ministerin toimia haluttaisiin tutkia, aloite pitäisi tulla valtakunnansyyttäjän virastolta tai eduskunnalta.

Eli koska on tehty tutkintapyyntö, on virkavelvollisuus tehdä esiselvitys, jonka perusteella päätetään sitten tehdäänkö esitututkinta. Samaan aikaan se esiselvitys rajataan virkamieskuntaan.
 
@Lazarus451 vaikka Marin-fanina hieman kuumana käytkin, niin jos on jotain lisättävää viestiin voi sitä muokata, ilman että spämmää monta viestiä peräjälkeen.
 
Ei kun poliisin on nimenomaan pakko tehdä. Niillä ei ole valtuuksia tutkia valtioneuvoston jäsenten toimintaa ilman valtakunnansyyttäjänviraston päätöstä.
Siinä tapauksessa, että ministerin toimia haluttaisiin tutkia, aloite pitäisi tulla valtakunnansyyttäjän virastolta tai eduskunnalta.
Niin poliisi ei tässä kohtaa voi päätöstä tehdä, tutkiiko se Marinin osallisuutta. Sillä kun ei ole siihen valtuuksia.
Sinänsä "piilottelu" voi olla vahvahko termi sille, että valtioneuvoston kanslialla kesti noin vuorokauden vastata tutkivien journalistien pyyntöön.
Heti kun tuli julkiseksi :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 352
Viestejä
4 899 834
Jäsenet
78 965
Uusin jäsen
pokspoks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom