Se miten eri alueiden kustannukset käyttäytyy on yksi juttu, toinen on miten ne käyttäytyy kokonaisuutena ja kolmas, miten sitten jyvitetään. Pk-seutu (edit: Helsinki, Espoo) lienee häviäjiä, mutta poliittisesti sitä voi pitää vaatimansa erillisratkaisun hintana. Mutta aina uudistuksissa on voittajia ja häviäjiä. Usein puolet ja puolet.
Lisäksi perustuslakivaliokunnan lausunto oli nyt yllättäen sellainen, että se antaakin hieman lisävapauksia vrt. hallituksen esitys. Jos sote-valiokunta, hallitus ja eduskunta päättää niitä käyttää, on kustannusvaikutus varmasti positiivisempi kuin tämän hetkisissä skenaarioissa.
Edit. Tämän hetkinen skenaario tosiaan jakaa hyvinvointialueet (maakunnat ja erillisratkaisut) voittajiin ja häviäjiin, mutta tätä varmasti vielä viilataan. Ja tosiaan jos PEVin lausunnosta otetaan vaarin, voi myös ulkoistettuja palveluja käyttää hallituksen esitystä laajemmin siellä, missä se on tehokasta.
Valtiovarainministeriön uudet laskelmat ovat laittaneet uusiksi rahoitusmallista eniten kärsivien ja hyötyvien alueiden listausta.
www.iltalehti.fi