Niimpä. Onnea sulle hyvien työntekijöiden metsästykseen. Muista kertoa työhaastatteluissa omat ennakkoasenteet suorittavaa porrasta kohtaan. Arvostavat varmasti.Vain hirttosilmukka puuttuu, Palefacen konsertissa tavataan!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Niimpä. Onnea sulle hyvien työntekijöiden metsästykseen. Muista kertoa työhaastatteluissa omat ennakkoasenteet suorittavaa porrasta kohtaan. Arvostavat varmasti.Vain hirttosilmukka puuttuu, Palefacen konsertissa tavataan!
Silleen kun ei osaa rivien välistä lukea niin siltähän se näyttää.Mitä vitun aivopiereskelyä tää nyt taas on? Ai että yrittäjä on välistävetäjä ja joku rasite järjestelmälle?
Sosialismi
Mitä vitun aivopiereskelyä tää nyt taas on? Ai että yrittäjä on välistävetäjä ja joku rasite järjestelmälle?
Sosialismi
Kyllähän tilaisuuteen pitää tarttua, jos taitoa ja halukkuutta vaurastua löyttyy.Niin kuten kirjoitin, yrittäjäksi lähdetään yleensä isolla riskilllä paremman toimeentulon toivossa pitkällä aikavälillä. Enkä näe siinä mitään väärää. Kukaan ei ota niitä miljoonalainoja saatika muiden työntekijöiden toimeentuloa murheekseen, jotta pystyy työllistämään itsensä. Mieti, jos tämä yrittäjä ei olisi koskaan ostanut sitä kahden työntekijän yritystä, jonka omistaja jäi eläkkeelle, vaan olisikin jäänyt edelliseen stressittömään palkkatyöhön kohtalaisen hyvällä palkalla. Siltikään hän ei olisi maksanut elämänsä aikana niin paljoa ansiotuloveroa, mitä hänen yrittäjänä oleminen tuottaa vain vuosissa. Eli näen edelleen sen hyödyn valtiolle suurempana, kuin sen ettei olisi ryhtynyt yrittäjäksi.
Hyvä esimerkki tilaisuudesta johon tartuttiin (eivät tarvinnet aloittaa tyhjästä)Löytyy myös toinen varsin hyvä esimerkki lähipiiristä: 90-luvun alussa laman iskiessä iso pörssiyhtiö teki huomattavia uudelleen järjestelyjä yhtiön sisällä ja lakkautti yhden tuotantotehtaan, jossa tämä yrittäjä silloin oli palkkalistoilla. Kymmeniä työntekijöitä irtisanottiin. Tämä henkilö päätti toisen työkaverinsa kanssa perustaa yrityksen, joka osti tämän lakkautettavan tuotantotehtaan tuotantovälineet ja koneet. Tilauskantaa oli aiemmalla tehtaallakin ihan kohtalaisesti, mutta laman iskiessä ei isot yhtiöt voineet tehdä muuta kuin uudelleen järjestelyjä. Ja koska sitä tilauskantaa oli, pystyivät nämä palkkaamaan muutaman irtisanotun työntekijän yritykseensä. Tämäkin yritys on nykyään noin 50 ihmistä työllistävä yritys, joskin omistaja on vaihtunut myös eläköitymisen myötä. Riski tässä tosin ei ollut niin henkilökohtainen kuin ekassa esimerkissä, mutta oli tämäkin koko yrityslaina taattu henkilökohtaisesta omaisuudesta.
Monet alkavat yrittäjiksi pakon edessä tai nähdessää tilaisuuden.Mikäli pääomatulojen verottamista kiristettäisiin radikaalisti, niin en usko monenkaan harkitsevan yrittäjäksi lähtemistä. Ne riskit ja stressi on vain niin iso siihen nähden, että se paremman toimeentulon mahdollisuus viedään käytännössä pois.
Me elämme täällä vain kerran, kaikki eivät tarvitse "suihkukoneita". Vaan tyytyvät tasaiseen elämään. Sitten on heitäkin, jotka ovat nähneet sen yrittäjyyden huonot puolet, kun asiat eivät sujukaan.Jokainen ei-yrittäjä voi myös kysyä itseltään miksei ryhdy yrittäjäksi, kun sillä voi "helposti" rikastua sen sijaan että tekee palkkatyötä korkealla veroasteella rikastumatta ikinä. Itsellä ei uskallus ja riskinsietokyky riitä siihen ja siksi tyydyn tähän tilanteeseen vaikka toki unelmissa joskus olisikin oikeasti miljonääri. Mutta hattu nousee päästä jokaiselle yrittäjälle, jotka uskaltavat.
Otetaas nyt esimerkki.Olisihan se tosiaan hassua, jos yhteiskunnassa olisi jaettu tuet ja turvaverkot sen perusteella, oletko yrittäjä vai palkkatyöläinen.. Ei en valita, vaan huomiona että on olemassa utopia ja sitten todellisuus. Verot ovat samanlainen sivukulu kuin työntekijän vaatetus, et sinä ole työvaatteitasi maksanut vaikka se eriteltäisiin sinun palkkakuittiin. Ihan sama asia verojenkin kanssa, niitä ei maksanut edes asiakaskaan vaikka hän kustantaa KOKO lystin kaikkine läskeineen. Se menee samanlaiseksi huuteluksi kuin haukkua poliisia että "minä maksan sinun palkkasi"- Et muuten maksa.
Palkkaveron erittely kuitissa on ihan järkevää, koska silloin työkalu *KÖH* työntekijä (vitsi vitsi) tietää paremmin miksi välillä tulee enempi ja välillä vähempi fyrkkaa.
Asiat kannattaa pitää yksinkertaisina niin ei tule niin paljon sitä menttaalijumppaa kuten Jan11 esitteli, että onkohan yrittäjä maksanut oikein mitään veroa mistään (tjsp.). Yksinkertaisin muoto maksuliikenteen hahmotukseen on laskuttaja ja laskun maksaja. Tässä tapauksessa verottaja ja yrittäjä. Yllättävän moni pitää osinkoja verottomana jne. Se miksi näin on yhteiskunnassa menettelyt menneet on varmasti osittain palkansaajien hemmottelu (on niin vaikeaa hoitaa raha-asiat siten, että voisi sanktion uhalla säästää X summan verottajan tilisiirtoon) ja toisaalta äänestäjien haaliminen. Kun ei tiedä miten raha liikkuu maailmassa voi äänestää vaikka Paavo Arhinmäkeä.
Sen siitä näkee että Marinin lässytys progression puutteesta on taas ei-ihan-niin-totta-kuin-pitäisi. 0-20k€ ansaitsevat maksavat suhteessa aika paljon vähemmän veroja kuin sitä isommat tuloluokat.
Olisi varmaan pitänyt erikseen vielä mainita että nyt on kyse kunnallisverosta.Nooh, tuo nyt ei ole ihan totta. Suomessa on aika paljon erillaisia veroja kuten ALV jotka eivät ole progressiivisia.
Ilmeisesti SDP.ssä joku kilpailu menossa siitä kuka on suurin retardi. Marin on antanut kovan haasteen kun ei pääministerinä ymmärrä ala-aste tason matematikkkaa, talouden termejä tai verotusta, mutta haaste on ainakin kova.
Ilmeisesti SDP.ssä joku kilpailu menossa siitä kuka on suurin retardi. Marin on antanut kovan haasteen kun ei pääministerinä ymmärrä ala-aste tason matematikkkaa, talouden termejä tai verotusta, mutta haaste on ainakin kova.
Hyvin näkee että keskusta on aivan väärässä seurassa eikä tätä hallitusta olisi pitänyt ikinä syntyä. Kaikkea ne hillotolpat teettääkin.Yle tarjoaa poikkeuksellisen informatiivisen kuntavaalikonevastauksiin perustuvan puolue-analyysin, joka on aiheen tutkijan (ei toimittajien) tekemä.
Kokoomuksen arvot puolueista eniten hajallaan, perussuomalaiset siirtyneet oikealle – katso miten kuntasi ehdokkaat sijoittuvat arvonelikentässä
Yle pyysi ensimmäistä kertaa kaikkia kuntavaaliehdokkaita arvioimaan, ovatko he oikealla vai vasemmalla ja pitävätkö he itseään konservatiivina vai liberaalina. Monen puolueen johto sijoittaa puolueen yllättäen eri paikkaan kuin ehdokkaat.yle.fi
Hyvin näkee että keskusta on aivan väärässä seurassa eikä tätä hallitusta olisi pitänyt ikinä syntyä. Kaikkea ne hillotolpat teettääkin.
Vasemmistolle tilanne varmasti sopii koska ovat vähemmistössä. Gallupien perusteella keskustan kannattajat eivät välttämättä ole yhtä innoissaan.Suomen poliittiseen perinteeseen kuuluu se että puolueet pystyvät toimimaan yli puoluerajojen ja tekemään kompromisseja riippumatta siitä että ovatko vierekkäin millään ideologisella akselilla. Mikä on hyvä asia koska tuollainen kahteen blokkiin pohjautuva politiikka on aika perseestä.
Yle tarjoaa poikkeuksellisen informatiivisen kuntavaalikonevastauksiin perustuvan puolue-analyysin, joka on aiheen tutkijan (ei toimittajien) tekemä.
Kokoomuksen arvot puolueista eniten hajallaan, perussuomalaiset siirtyneet oikealle – katso miten kuntasi ehdokkaat sijoittuvat arvonelikentässä
Yle pyysi ensimmäistä kertaa kaikkia kuntavaaliehdokkaita arvioimaan, ovatko he oikealla vai vasemmalla ja pitävätkö he itseään konservatiivina vai liberaalina. Monen puolueen johto sijoittaa puolueen yllättäen eri paikkaan kuin ehdokkaat.yle.fi
Vasemmistolle tilanne varmasti sopii koska ovat vähemmistössä. Gallupien perusteella keskustan kannattajat eivät välttämättä ole yhtä innoissaan.
No itse olen oikeistoa ja mua vituttaa tuollainen blokkiajattelu koska haluan että Kokoomus pystyy tekemään hallitusyhteistyötä esim. Vihreiden ja SDP:n kanssa.
Marinin SDP ja kokoomus ovat kyllä niin kaukana toisistaan että ihmeitä pitää tapahtua jos samaan hallitukseen mahtuvat talouspolitiikkaa tekemään.No itse olen oikeistoa ja mua vituttaa tuollainen blokkiajattelu koska haluan että Kokoomus pystyy tekemään hallitusyhteistyötä esim. Vihreiden ja SDP:n kanssa.
Marinin SDP ja kokoomus ovat kyllä niin kaukana toisistaan että ihmeitä pitää tapahtua jos samaan hallitukseen mahtuvat talouspolitiikkaa tekemään.
Niin että SDP:n pitäisi potkia Marin ulos että kokoomus ja demarit voisivat tehdä yhteistyötäNäistä puolueista pitää saada ne ääripään vaikutushenkilöt pois niin johan onnistuu. En kyllä todellakaan toivo että Suomi menee lisää johonkin amerikan kaksijakoon, jossa tapellaan koko ajan kaduillakin vaikutusvallasta.
Niin että SDP:n pitäisi potkia Marin ulos että kokoomus ja demarit voisivat tehdä yhteistyötä
Blokkiajattelussa on se hyvä puoli että ennen vaaleja voidaan jo kertoa millaisia asioita ollaan ajamassa ja edistämässä.No itse olen oikeistoa ja mua vituttaa tuollainen blokkiajattelu koska haluan että Kokoomus pystyy tekemään hallitusyhteistyötä esim. Vihreiden ja SDP:n kanssa.
Blokkiajattelussa on se hyvä puoli että ennen vaaleja voidaan jo kertoa millaisia asioita ollaan ajamassa ja edistämässä.
Viime vaaleissa kävi niin, että keskustaa äänestäessään tuskin moni tiesi etukäteen, että tuli edistettyä vasemmistolaista politiikkaa.
Jäi kiinnosta maan mistä tuo taulukko on saatu? Ja tuon marginaaliveron pykältäminen n. 88000€ kohdallaTähän progressiokeskusteluun hyvä tuoda esille nykytilanne rajaveroprosenttien nykytilanteesta. Tähän, kun lisää päälle suuren tasaverojen osuuden, niin taipuisin itsekin sille kannalle, että verotus on Suomessa suhteessa kovinta tuolla alemmasta keskitulotasosta ylöspäin (1800€/kk ylöspäin, kun rajavero, eli vero lisätuloille, nousee jo silloin 40:n prosenttiin.) Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että korkeampituloisten verotuskin on jo äärimmäisen korkeaa.
Oli miten oli, niin tuo rajavero on jo nyt tuollla ylätasolla sillä tasolla, ettei esimerkiksi itseä kiinnosta lisäansioiden hankkiminen pätkääkään. Siitä vaan lisää tuohon vielä progressiota, niin valinta tulee olemaan joko siirtyminen tuonne alle 20k€ vuodessa luokkaan vapaa-ajan harrasteiden pariin, tai sitten jos tarvitsee rahaa lisää niin ulkomaille.
Ihan tuhon tiellä tässä ollaan, jos vielä progressiota lisätään. Surullista, kun tuntuu sille, että Ruotsin demarit on talouspoliittisesti oikeammalla kuin vaikka Suomen kokoomus. Marinin SDP menisi Ruotsissa varmaan tulenpunaisen vasemmiston puolelle. Lisää vaan progressiota => vähemmän jaettavaa kakkua => entistä enemmän verojenkorotustarpeita...
Hyvä puoli tässä asiassa on, ettei palkansaajien sakki ole kovin jakautunutta, vaan kaikki yli 1800€ kuussa tienaavat palkansaajat kuuluvat himoverotettujen joukkoon. Vielä, kun suurempi osa porukkaa alkaisi tajuamaan asian.
Näistä puolueista pitää saada ne ääripään vaikutushenkilöt pois niin johan onnistuu. En kyllä todellakaan toivo että Suomi menee lisää johonkin amerikan kaksijakoon, jossa tapellaan koko ajan kaduillakin vaikutusvallasta.
Valtion kannaltahan on vain pelkästään positiivinen asia, että yritykselle löytyy jatkaja. Ja vaikka omistaja saakin pääomatuloverotuksen kautta edullisemmin tuloja, valtio saa silti kokonaisuudessaan enemmän veroja. Eli tasapuolisesti tarkasteltunakin valtio on se tätä omistajaa/yrittäjää suurempi hyötyjä.Sitten jos asiaa yrtittää tarkailla tasapuolisesti valtion kannalta. Tuossa mitä ilmeisemmin myytiin menestyvä yritys (eli siitä ekasta millistä oli jo paljon tehty). Ystäsi fiksuna tajusi tarttua tilaisuuteen (ja ehkä matalat korotkin häntä tässä avittivat) ja mahdollisesti hyödynsi edellisen yrittäjän suhteita ja sain asiakkaita, ehkäpä vielä hyviä neuvoja siltä luopuvalta yrittäjältä (kokemus opettaa).
Varmasti olisi joku toinenkin ostaja löytynyt, mutta sillon joku toinen tämän foorumin käyttäjistä voisi kertoa omasta sukulaisestaan samaa tarinaa. Ihan sama kuka se yrittäjä on, mutta se joka päättää hypätä pois palkkatyöstä ja luoda tähän maahan lisää työtä, on kyllä osinkonsa ansainnut. Itse koen pääomatuloveron huojennuksen tietynlaisena etuna niille yrittäjille, jotka pystyvät luotsaamaan menestyksekkäästi firmaa. Mutta suurempi vaikutus sillä on nimenomaan yrityksen kannattavuuteen keventäen yrityksen menopuolta, kuten ekassa viestissä mainitsin. Mikäli huojennusta ei olisi, saisiko valtio lopulta kuitenkaan niin paljoa verotuloja? Aluksi varmasti enemmänkin, mutta muutamassa vuodessa alkaisi näkyä negatiiviset vaikutukset. Verotuksen kiristäminen on housuun kusemista talvipakkasilla, aluksi lämmittää mukavasti, mutta lopulta harmittaa.Toinen asia on, että olisiko joku muu yhtä fiksu ostanut ko. yrityksen, jos ystäväsi ei olisi ensin kerinnyt. Valtion kannalta muutos ei välttämättä olisi ollut merkittävä (tai sitten olisi molempiin suuntiin).
Valtion vero, kunnallisvero, ylevero, kirkollisvero, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksut, työeläkemaksut.Jäi kiinnosta maan mistä tuo taulukko on saatu? Ja tuon marginaaliveron pykältäminen n. 88000€ kohdalla
"gookkelista:
Valtion tuloveroasteikko 2020
Verotettava ansiotulo Vero alarajan kohdalla Vero alarajan ylittävästä tulon osasta
18 100 € – 27 200 € 8,00 € 6,00 %
27 200 € – 44 800 € 554,00 € 17,25 %
44 800 € – 78 500 € 3 590,00 € 21,25 %
78 500 € – 10 751,25 € 31,25 %
"
Tuohon kun lisää kunnallisveron asuinpaikasta riippuen 17.5%-22%?
@Jan1:ltä #31731
Vuonna 2012 työnantajat maksoivat sairausvakuutusmaksua 2,12 prosenttia palkasta ja työttömyysvakuutusmaksua 0,8 prosenttia palkasta.
Sipilän hallituksen jälkeen vuonna 2019 enää sairausvakuutusmaksua enää 0,77 prosenttia palkasta ja työttömyysvakuutusmaksua 0,5 prosenttia palkasta. Työnantajien työeläkemaksu pysyi ennallaan.
Samalla ajanjaksolla palkansaajien työttömyysvakuutusmaksu nousi 0,16 prosentista 1,5 prosenttiin ja työeläkemaksu 5,15 prosentista 6,75 prosenttiin palkasta. Työntekijän työeläkemaksu nousi 5,15 prosentista 6,75 prosenttiin. Yli 53-vuotiaiden eläkemaksu 6,5 prosentista peräti 8,25 prosenttiin.
=> 31.25%+ 19,5% (ol. kunnalisvero)+n. 3% (ol. Työttömyysvak + sairasvak.) Mistä loput tulee?
Noista 78500€ tuloista (vähennysten jälkeen) maksetaan valtion veroa 13,7% .
Sekä 200000 tuloista 40720€ eli 20,36%.
-Noi vaan ihan siksi, ettei luvut jää hämäämään
Suomessahan on sellaisiakin outouksia kuin oikeistoliberaalit ja vasemmistokonservatiivit. Senkin vuoksi yhteistyötä löytyy monelta suunnalta. Mikä on ihan alright.Mutta blokkiajattelussa myös vähennetään helvetisti niitä valinnan vaihtoehtoja. Joka yleensä tarkoittaa että sulla on todella paska vaihtoehto ja erittäin paska vaihtoehto.
Kaikki tuossa on totta, mutta sitten samaan aikaan se, että meillä on historiallisista syistä yksi yritysmuoto, listaamaton osakeyhtiö, jonka omistajalla on kevyempi verokohtelu kuin millään muulla yritysmuodolla tai palkansaajilla, on itsessään myös hassu jäänne menneisyydestä. Ja ottakai kohtelua olisi syytä yhdenmukaistaa (=joko tiivistää veropohjaa kuten vasemmalta halutaan TAI etsiä keinoja huojentaa muiden yritysmuotojen tuloksen jakamisen verotusta oikeiston tapaan).Valtion kannaltahan on vain pelkästään positiivinen asia, että yritykselle löytyy jatkaja. Ja vaikka omistaja saakin pääomatuloverotuksen kautta edullisemmin tuloja, valtio saa silti kokonaisuudessaan enemmän veroja. Eli tasapuolisesti tarkasteltunakin valtio on se tätä omistajaa/yrittäjää suurempi hyötyjä.
Varmasti olisi joku toinenkin ostaja löytynyt, mutta sillon joku toinen tämän foorumin käyttäjistä voisi kertoa omasta sukulaisestaan samaa tarinaa. Ihan sama kuka se yrittäjä on, mutta se joka päättää hypätä pois palkkatyöstä ja luoda tähän maahan lisää työtä, on kyllä osinkonsa ansainnut. Itse koen pääomatuloveron huojennuksen tietynlaisena etuna niille yrittäjille, jotka pystyvät luotsaamaan menestyksekkäästi firmaa. Mutta suurempi vaikutus sillä on nimenomaan yrityksen kannattavuuteen keventäen yrityksen menopuolta, kuten ekassa viestissä mainitsin. Mikäli huojennusta ei olisi, saisiko valtio lopulta kuitenkaan niin paljoa verotuloja? Aluksi varmasti enemmänkin, mutta muutamassa vuodessa alkaisi näkyä negatiiviset vaikutukset. Verotuksen kiristäminen on housuun kusemista talvipakkasilla, aluksi lämmittää mukavasti, mutta lopulta harmittaa.
Vaikeaa on muuta nähdä, kun Kokoomuskin jakaa varojamme muihin maihin.Joka yleensä tarkoittaa että sulla on todella paska vaihtoehto ja erittäin paska vaihtoehto.
Kyllä, mutta niin sen pitääkin, jos meinaamme tulevaisuudessa edes jotenkin selvitä. Mun pointti tossa oli myös se, ettäValtion kannaltahan on vain pelkästään positiivinen asia, että yritykselle löytyy jatkaja. Ja vaikka omistaja saakin pääomatuloverotuksen kautta edullisemmin tuloja, valtio saa silti kokonaisuudessaan enemmän veroja. Eli tasapuolisesti tarkasteltunakin valtio on se tätä omistajaa/yrittäjää suurempi hyötyjä.
Toki näin, mutta valitettavasti tarvitsemme verotuloja, eikä niitä voi ottaa heiltä joilla ei ole.Varmasti olisi joku toinenkin ostaja löytynyt, mutta sillon joku toinen tämän foorumin käyttäjistä voisi kertoa omasta sukulaisestaan samaa tarinaa. Ihan sama kuka se yrittäjä on, mutta se joka päättää hypätä pois palkkatyöstä ja luoda tähän maahan lisää työtä, on kyllä osinkonsa ansainnut.
Sama myös kun valtiona otamme velkaa ja myymme voittoa tuottavia yrityksiämme. Marinin hallitus on tuolla saralla kyllä ihan "ykköstasoa". Yritysverotus on hankala asia, ja verotus kokonaisuudessaan vielä hankalampi.Itse koen pääomatuloveron huojennuksen tietynlaisena etuna niille yrittäjille, jotka pystyvät luotsaamaan menestyksekkäästi firmaa. Mutta suurempi vaikutus sillä on nimenomaan yrityksen kannattavuuteen keventäen yrityksen menopuolta, kuten ekassa viestissä mainitsin. Mikäli huojennusta ei olisi, saisiko valtio lopulta kuitenkaan niin paljoa verotuloja? Aluksi varmasti enemmänkin, mutta muutamassa vuodessa alkaisi näkyä negatiiviset vaikutukset. Verotuksen kiristäminen on housuun kusemista talvipakkasilla, aluksi lämmittää mukavasti, mutta lopulta harmittaa.
Mielestäni nimenomaan listaamattomien osakeyhtiöiden omistajilla tuleekin olla huojennus, se on sekä etu että tuki näillä yrityksille/yrittäjille. On huomattavasti helpompi lähteä omistajaksi pörssissä oleviin julkisiin osakeyhtiöihin vaikka kuukausisäästämisen kautta. Listaamattoman yrityksen omistajat ottavat yleensä isoja lainoja tai lainatakauksia ja vastuu yrityksestä korostuu. Silti tästäkin huojennuksesta johtumatta listaamattomat yritykset ja yrittäjät voivat parhaillaan maksaa todella isoja määriä veroja. Ja voin varmuudella sanoa tästä minunkin esimerkkitapauksesta, että firma ei olisi vuosikymmeniin onnistunut kasvamaan näin isoksi ("veronmaksajaksi"), mikäli huojennusta ei olisi ollut.Kaikki tuossa on totta, mutta sitten samaan aikaan se, että meillä on historiallisista syistä yksi yritysmuoto, listaamaton osakeyhtiö, jonka omistajalla on kevyempi verokohtelu kuin millään muulla yritysmuodolla tai palkansaajilla, on itsessään myös hassu jäänne menneisyydestä. Ja ottakai kohtelua olisi syytä yhdenmukaistaa (=joko tiivistää veropohjaa kuten vasemmalta halutaan TAI etsiä keinoja huojentaa muiden yritysmuotojen tuloksen jakamisen verotusta oikeiston tapaan).
Nyt se on samanlainen yhden ryhmän ”saavutettu etu”, kuin ne muutkin ”saavutetut edut”, joiden purkamista kovaan ääneen aina silloin tällöin huudellaan. Ja toki sen purkaminen on yhtä vaikeaa kuin muidenkin, ellei käytännössä lähes mahdotonta.
Veronmaksajien sivuilta, josta löytyy myös kuvaus:Jäi kiinnosta maan mistä tuo taulukko on saatu?
En tiedä onko jotenkin hankala käsittää, mutta ei yrittäjälle anneta verovaroja sillä että hän saa huojennuksen vaan päinvastoin tällä huojennuksella valtio saa enemmän verovaroja. Tämä mainitsemani yritys ei olisi kasvanut vuosikymmeniin näin isoksi ilman huojennusta, eli valtio ei olisi saanut näin paljoa veroja kerättyä tämän yrityksen toiminnasta kuin nyt. Tietenkin jos huojennusta ei olisi, niin valtio saisi näennäisesti isomman verosumman tältä yrittäjältä, mutta samaan aikaan se olisi myös pois yrityksen kasvusta ja tulevista yhteisöveroista tai pääomaveroista.Kun jollekin annetaan se vaan valitettavasti on toiselta pois. Siinä on siis tasapainoiltava yritystenkin kanssa.
Ei siinäkään ole järkeä, että yrittäjälle annetaan verovarojamme ja hän yrityksensä kasvattamisen sijasta laittaa ne omaan kulutukseensa yms.
Yritysvähennyksiä vois lisätäkin, kun sijoitetaan yritykseen (ennen vanhaan oli ns. varastovarus jolla pystyi tulostaan tasaamaan 50% kun sijoitti yrityksen toiminnan kannalta tapeellisiin hankintoiin). Liekkö enää olemassa?
Yle-vero ei ole merkittävä kuin noissa alimmissa tuloluokissa. Kirkollisvero on vapaaehtoinen, joten en laske sitä veroksi.Valtion vero, kunnallisvero, ylevero, kirkollisvero, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksut, työeläkemaksut.
Meidän systeemissä eläkemaksut on laskennallisesti veroluonteisia maksuja, koska kukaan ei maksa niitä omaan eläkkeeseensä vaan seuraava sukupolvi maksaa pääosin aina nykyisten eläkeläisten eläkkeet (toki sijoitustuotot hyödyttää myös).
Niin, ja jos tienaat sen verran, että lisätulosta edes 50% menee veroa. Olet jo sellaisessa asemassa, että voinet vaikka heittää eurot roskikseen, eikä elämäsi siitä miksikään muutu. Pienempi tuloiselle ne mahdollistavat vaikka paremman lomamatkan tai lisäruokaa perheelle.Marginaaliveroprosentti on laskennallinen luku sille, kuinka suuren suuren osan verojen nousu vie lisätuloista.
Ellei ole mahdollista saada lisää tuloa (esim. ylitöiltä tai viraabelihommilla) mistään, niin marginaaliveroprosentilla ei ole yksilölle juuri merkitystä. Koska sitä harkintaa, kannattaako tehdä, ei tarvitse käydä ellei lisää ole edes tarjolla.
Minusta sen pitäisi silti olla alempi ja tasainen tuon 80000 tulorajan jälkeenIhan oikealta tuo graafi näyttää, marginaalivero rajat käyttäytyy kynnyksittäisinä.
Sinä et ehkä laske, mutta virallisesti ja vakiintuneessa käytännössä ne lasketaan mukaan. Ja siksi ne on aivan varmasti tuossa graafissakin mukaan laskettuina.Yle-vero ei ole merkittävä kuin noissa alimmissa tuloluokissa. Kirkollisvero on vapaaehtoinen, joten en laske sitä veroksi.
Työeläkemaksua en myöskään laskisi veroksi. Ainakaan niin kauan kuin varoja ei hallita Valtion Budjetissa.
-Hyvä, että edes näin pakotetaan varautumaan eläkeikään, suurella osalla eläkeläisiä ei todellakaan mene taloudellisesti hyvin. Toki suuret ikäluokat tuosta hyötyivät eniten, mutta se on kokoajan tasaantunut.
Arvioin työttömyys- ja sairausvakuutusmaksuksi yht. n. 3%,
Niin, ja jos tienaat sen verran, että lisätulosta edes 50% menee veroa. Olet jo sellaisessa asemassa, että voinet vaikka heittää eurot roskikseen, eikä elämäsi siitä miksikään muutu. Pienempi tuloiselle ne mahdollistavat vaikka paremman lomamatkan tai lisäruokaa perheelle.
Minusta sen pitäisi silti olla alempi ja tasainen tuon 80000 tulorajan jälkeen
Sama myös kun valtiona otamme velkaa ja myymme voittoa tuottavia yrityksiämme. Marinin hallitus on tuolla saralla kyllä ihan "ykköstasoa".
Meillä on se ero, että nostat yrittäjät muita hyviä työntekijöitä parempaan asempaan. Minä en sitä tee vaikka arvostankin yrittäjiä. Yrittäjä on samanlainen duunari kuin muutkin ahkerat kansalaiset.En tiedä onko jotenkin hankala käsittää, mutta ei yrittäjälle anneta verovaroja sillä että hän saa huojennuksen vaan päinvastoin tällä huojennuksella valtio saa enemmän verovaroja. Tämä mainitsemani yritys ei olisi kasvanut vuosikymmeniin näin isoksi ilman huojennusta, eli valtio ei olisi saanut näin paljoa veroja kerättyä tämän yrityksen toiminnasta kuin nyt. Tietenkin jos huojennusta ei olisi, niin valtio saisi näennäisesti isomman verosumman tältä yrittäjältä, mutta samaan aikaan se olisi myös pois yrityksen kasvusta ja tulevista yhteisöveroista tai pääomaveroista.
Ja vaikka osingot menevät sen yrittäjän omaan kulutukseen, niin suurinosa niistä päätyy edelleen valtion kassaan. Rakennetaan kesämökkiä tai ostetaan venettä tai mitä tahansa. Tästä päätyy iso osa kulutuksen kautta verotukseen. Ja jopa työllistää muita, esimerkiksi tuon kesämökin rakennuttamisen myötä. Kulutus on hyvästä valtion taloudelle.
Ei ole vielä myynyt, mutta päivä pari sitten Marin ilmoitti näin tekevänsä. Velkaa ei kukaan muistaakseni noin paljon ole ottanut. Eihän meillä kohta ole enää mitä myydä. Joten arviointini (velka+ myynti) perusteinen.Viitsitkö pistää tietoa paljonko Marinin hallitus on myynyt ja pääseekö sillä "ykköstasolla" tosiaan ohi Sipilä, Stubb ja Kataisen hallituksista?
Näin valtio on pistänyt yhteistä omaisuuttamme lihoiksi – Sipilän aikana omistuksia on myyty kuin siimaa, Stubb ja Katainen jäivät kauaksi jälkeen
Sipilän pääministerikaudella valtion omaisuutta on myyty jo 2,5 miljardilla eurolla. Stubbin kaudella omaisuuden myynti kartutti valtion kassaa kuitenkin enemmän. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.yle.fi
lainasin vain pätkän, mutta muista yritysmuodoista AY,KY ja osuuskunta jakavat myös tuloksensa, heillä vastaavaa huojennusta ei ole. AY:ssa se yrittäjäriskikin on vielä isompi, samoin KY:ssa vastuunalaisen yhtiömiehen riski. Joten luonnollisesti listaamattoman osakeyhtiön yrittäjäriski ja yrittäjän vastuu perusteluna ei oikeastaan ole minkäänlainen peruste jos verrataan noiden muiden voitonjakoon.Mielestäni nimenomaan listaamattomien osakeyhtiöiden omistajilla tuleekin olla huojennus, se on sekä etu että tuki näillä yrityksille/yrittäjille. On huomattavasti helpompi lähteä omistajaksi pörssissä oleviin julkisiin osakeyhtiöihin vaikka kuukausisäästämisen kautta. Listaamattoman yrityksen omistajat ottavat yleensä isoja lainoja tai lainatakauksia ja vastuu yrityksestä korostuu.
Nyt minulta on tämä mennyt kokonaan ohi, enkä firman käyttämästä uutispalvelusta tai googlella saanut silmiini uutisointia aiheesta.Ei ole vielä myynyt, mutta päivä pari sitten Marin ilmoitti näin tekevänsä. Velkaa ei kukaan muistaakseni noin paljon ole ottanut. Eihän meillä kohta ole enää mitä myydä. Joten arviointini (velka+ myynti) perusteinen.
lainasin vain pätkän, mutta muista yritysmuodoista AY,KY ja osuuskunta jakavat myös tuloksensa, heillä vastaavaa huojennusta ei ole. AY:ssa se yrittäjäriskikin on vielä isompi, samoin KY:ssa vastuunalaisen yhtiömiehen riski. Joten luonnollisesti listaamattoman osakeyhtiön yrittäjäriski ja yrittäjän vastuu perusteluna ei oikeastaan ole minkäänlainen peruste jos verrataan noiden muiden voitonjakoon.
Näköjään noin, tosin toikaan ei ollut täysin oikein käyttivät oliko se nyt 20.2% kunnallisverona ja 1,3 % kirkollisverona.Sinä et ehkä laske, mutta virallisesti ja vakiintuneessa käytännössä ne lasketaan mukaan. Ja siksi ne on aivan varmasti tuossa graafissakin mukaan laskettuina.
Liekkö hallitusohjelmassa jotain, Marin sanoi tuon (myyntejä on tulossa) TV:n tekemässä haastattelussa.Nyt minulta on tämä mennyt kokonaan ohi, enkä firman käyttämästä uutispalvelusta tai googlella saanut silmiini uutisointia aiheesta.
Olisiko laittaa linkkiä ja/tai kertoa tarkemmin mistä myynnistä on kysymys?
Käytinkö sanaa osinko niiden kohdalla? Enpä muuten tainnut. Taisin käyttää sanoja ”voitonjakoon” ja ”tuloksesta”, joista ensimmäinen on se virallinen termi AY:n ja KY:n kohdalla.Olisihan se perin merkillistä, jos kommandiittiyhtiö tai toiminimi saisi huojennusta maksamistaan osingoista kun ne eivät sitä ensinkään pysty maksamaan? AY on yritysten perustama yritysmuoto, sellaisessa himmelissä on tietenkin tuplariskit ja siitä toivottavasti on hyötyä jotenkin muuten. Kuka tahansa yritys voi muuttaa itsensä osakeyhtiöksi ja alkaa nauttimaan verottomista tuloista. Kaksi osakeyhtiötä voi perustaa AY ja siitä saatavat hillot tulouttaa omaan kirjanpitoonsa.
Tuossa linkkaamassasi Finnwatch tekstissä "herrojen huojennus" on kaikki oleellinen informaatio tittelissä. Tilasto on takuulla räätälöity sopimaan tiettyyn agendaan, pelkästään viittaus 55000€ palkkatuloon kertoo siitä jo kaiken. Aika moni yrittäjä pyrkii pitämään palkkasumman optimaalisena jyrkän progression vuoksi ja se liikkuu juuri tuossa mailla. Kirjanpitäjillä on monesti antaa taulukot jossa selvitetään erilaiset tasot ja mahdollisuudet. Jos suomessa ei olisi progressio noin voimakas, voi olla että naapurin peltiseppä pomppaisi 100 000 verokalenteriin. Nyt niitä hillotaan yrityksiin täysin vailla tuotto-odotusta.
Miten sielä Finnwatchissa päivä kuluu?
Mun mielestä ainut pointti on se, että näin listaamattomat yritykset voivat saada enemmän ja helpommin rahoitusta. Tämän pitäisi sitten edistää uusien suurten yritysten kehittymistä, tai ainakin ehkäistä sitä, ettei yrityksen kasvu jäisi rahoituksesta kiinni. Näin ainakin teoriassa, sitä en tiedä, miten toi käytännössä toimii. Tuskin on mitään tutkimusta toimivuudesta tehty, tai itse en ainakaan keksi koeasetelmaa, jolla sen vois testata. Voi olla myös, et tosta saatavat verovarat olisi parempi pistää vähäksi aikaa esimerkiksi vanhusten hoidon takaamiseen (suuret ikäluokat eläköityy jne) ja sit palauttaa veroetu myöhemmin. Toinen ratkaisu on sit työperäinen maahanmuutto...Mielestäni nimenomaan listaamattomien osakeyhtiöiden omistajilla tuleekin olla huojennus, se on sekä etu että tuki näillä yrityksille/yrittäjille. On huomattavasti helpompi lähteä omistajaksi pörssissä oleviin julkisiin osakeyhtiöihin vaikka kuukausisäästämisen kautta. Listaamattoman yrityksen omistajat ottavat yleensä isoja lainoja tai lainatakauksia ja vastuu yrityksestä korostuu.
Käytinkö sanaa osinko niiden kohdalla? Enpä muuten tainnut. Taisin käyttää sanoja ”voitonjakoon” ja ”tuloksesta”, joista ensimmäinen on se virallinen termi AY:n ja KY:n kohdalla.
Toinen juttu on, että oot AY:sta lähtökohtaisesti väärässä: ainakin yksi henkilöomistaja pitää olla (muut voi olla yrityksiä tai yhteisöjäkin). Nykyisin se on toki harvinaisempi yhtiömuoto, mutta aikaisemmin se oli juurikin tyypillinen perheyrityksen muoto.
Ja lisäksi kaikki yleishyödylliset yhdistykset, sekä myös yleishyödylliset osakeyhtiöt (KHO 2020:121 Oy:n yleishyödyllisyys edellyttää, että yhtiöjärjestyksessä pitää olla maininta varojenjakokiellosta sekä ehto, jolla yhtiön purkautuessa sen varat jaetaan yleishyödyllisiin tarkoituksiin.)Ainoat jotka tässä maassa nostaa verottomana yhtään mitään on korporaatiot, säätiöt ja AY liike.