On kyllä vähän hakemalla haettua kritiikkiä taas. Jos miettii, missä se asumisen ekologinen jalanjälki on pienimmillään niin kyllä se nyt vaan kaupunkimaisella alueella ja kerrostalossa sitä on. Lämmitys, sähkönjakelu, liikkuminen jne. kaikki suuria tekijöitä, jotka kaupungissa saadaan minimoitua. Meinaatte, että maalla ei käytetä iPhonea tai että se hinta, joka lattesta peritään vaikuttaa ympäristöön?
Tietty jos asuu kuin Pentti Linkola mutta tuskin täällä kirjoittavat maalaisetkaan siihen pystyvät itse.
edit: Cityvihreä on siis väheksyvä ilmaus, jolla on tavattu viitata siihen, että kaupungissa asuva vihreä ei ymmärrä maalla asumisen realiteetteja susineen, etäisyyksineen, lämpöä päästävine taloineen jne. Kuitenkin kaupunkiasuminen on kiistatta vähäpäästöisempää ja kritiikin pointti on, että helppo se kaupungista on huudella. Kaupungissa asuminen on vihreältä ihan oikea valinta. Kännykän merkki tai latten hinta ei vaikuta mihinkään.
Jos tarkastellaan pelkästään vaikka asumista, niin lienee yksinkertaisemmillekin selvää, että energiatehokkainta näillä pohjoisilla leveysasteilla on pienet asunnot, joissa ikkuna (-noita) yhdellä suunnalla, massiivisessa kerrostalokompleksissa. Tämä tulee siis puhtaasti lämmityksen tarpeen selvästi putoamisesta, kun ulkoseinäpinta-alaa on vähän verrattuna asumisneliöihin.
Kuitenkin esimerkiksi joukkoliikenteen suhteen tulee huomata, että tarjonta luo kysyntää - tästä on empiiristäkin kokemusta. Ja kun kysyntä kasvaa, niin tarjontaa vaaditaan enemmän. Ei ollut ihan kerta tai kaksi kun Helsingissä asuessa olin bussissa yksin ja erittäin usein kyydissä oli vain muutama matkustaja. Tätä samaa se tietenkin on myös maaseudulla, mutta siellä niitä busseja kulkee se <10 kpl päivässä.
Ja kun sitä omaa autoa kaupungissakin käytetään, niin päästöt ovat usein reilusti isommat kuin maaseutumaisessa ympäristössä. Ainakin pk-seudulla ajomatkatkin ovat helposti yhtä pitkiä kuin jossain pikkukaupungin naapurikunnassa asuvalla.
Sitten kuitenkaan moni kaupunkilainenkaan ei ole valmis autosta luopumaan ja kun pintaparkkia ei hyväksytä, niin kaivetaan koloa/rakennetaan parkkitaloa, joka on erittäin epäekologista verrattuna kenttäparkkiin.
Vastaavia esimerkkejä löytyy todella paljon. Eli asia ei missään tapauksessa ole yksiselitteinen.