Suomi tahtoo olla esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä esimerkiksi ilmastonmuutosta vastaantaistelussa. Minulla ei tuota asiaa vastaan mitään olisi. Asia on tärkeä ja ollaanhan me kärkikastia noin maana, jona leuhottaa ja antaa sitä suuntaa. Tosin olisi parempiakin suuntia, joihin olla esimerkkinä muille maille, nimittäin irtipääseminen tuosta pakollisestä ostovoiman noustatuksesta väkiluvun kasvatuksella, (sisältä, tai ulkoa).
Ei käy järkeen, että yhtäaikaa kauhistellaan maapallomme ihmispopulaation kiihtyvää kasvua ja samalla jaksetaan korostaa, kuinka tärkeää on säilyttää korkea määrä kansalaisia ostamassa tuotteita kaupasta ja pitämässä huolta ikääntyvästä sukupolvestamme.
Suomi voisi näyttää, kuinka valtio taistelee tiensä läpi noista ihmiskadon haasteista.
Jos vanhuksemme tarvitsee henkilökunnan pitämään huolta eläkepäivistä, niin sen sijaan perheet voisi keskittää voimavarojaan pitääkseen yhdessä vahuksensa mukana vauhdissa viimeiset vuotensa. Tuolle voisi kaavailla vaikka lapsilisän tavoin eläkeläislisää, ellei jo olekkin.
Jos marketit ei saisi ihan niin paljon asiakkaita, niin kait joku osa tuotevalikoimastamme karsittaisiin, jonka väitän, ettei tuntuisi, tai näkyisi missään.
Minulla ei todellakaan ole kristallinkirkasta käsitystä tästä populan kanssa tasapainoilusta. Kunhan mutuilen mutta hyvää tahtoisin siinä muodossa, missä kansakunnat siitä haaveilee.
Olen kait suuri kapitalismin fani mutta ei sitä voi seurata niin raadollisesti, että sen antaisi sanella kuinka kamalasti ihmisiä on pidettävä pelilaudalla,varsinkaan koska kapitalismin nimeen ainoa suunta väkiluvulle olisi vain ylös ja maapallon kannalta suuntamme olisi juurikin oikea tällaisenaan. Jos en kapitalismia sellaisenaan hyväksyisi, niin en minä sitten kommunismiakaan koko kirjossaan ottaisi, koska näin Suomena siitä on meillä liikaakin näyttöä. Kauniit ajatukset silläkin mutta siihen on tainnut aina liittyä historiassa sotiminen. Sattumaako?
Kaiken kaikkiaan, populaation laskeminen olisi se oikea ilmastoteko ja sitä halveksittavasti tahdotaan romuttaa tuomalla lisäystä maamme ulkopuolelta, kuin rangaistuksena, ettemme nussi tarpeeksi koulutuksiltamme ja uraputkiltamme.
Tähänkohtaan kuulen mielelläni toteamuksia, miksi visioni ei toimisi, sillä kuten jo sanoin, on tämä vaan pintaliitoa, vailla syvempää tietämystä.