- Liittynyt
- 20.10.2018
- Viestejä
- 2 682
Ja latausinfran kanssa pahimmassa pulassa ovat vanhemmat taloyhtiöt, joilla on muutenkin kovaa painetta tehdä putki-, sähkö ja julkisivuremontteja. Näitä yhtiöitä on todella paljon Suomessa ja valitettavasti monessa näissä asuu juuri se kolmen tonnin autolla ajava porukka. Autopaikkojen sähköistys tulee olemaan iso kustannuserä vaikka perusmuotoinen sähköremontti taloyhtiössä toteutettaisiinkin. Yhteislatauspaikoilla tuskin tullaan pärjäämään, mikäli puhutaan täyssähköautoista, vaan jokainen autopaikka tulee tuossa kohtaa sähköistää. Eikä voida enää puhua älykkäästä kuormanhallinnastakaan, mikäli ne taloyhtiön 40 autoa on pääasiassa yöaikaan latauksessa niin, että aamulla varmasti on riittävästi latausta päivän tekemisiin. Nykyisen kaltaisessa tilanteessa älykäs kuormanhallinta latausasemissa on toimiva, kun latausautoista suurin osa on pienellä akulla varustettuja plugareita. Mutta taloyhtiön pitää näitä remontteja kartoittaessa katsoa myös sinne 10-20 vuoden päähän, eli onko silloin täyssähköautot valtavirtaa.