Autoissahan ikä ei kerro hyvyydestä tai huonoudesta kovin paljoa. 90-luvun vähemmän elektroniikkaa sisältävä harvavikaisempi auto lienee vähävaraiselle parempi kuin 2010-luvun auto.Tuo on harhaa. Ei vähävarainen "osallistu" millään muotoa varakkaampien "tukemiseen". Tuohan on jatkuvasti yhteiskunnassa saamapuolella.
Yritän tässä vielä selventää. Vähävarainen ostaa käytetyn auton. Se, kuinka hyvän auton vähävarainen saa rahoillaan riippuu ihan täysin siitä, kuinka usein niillä henkilöillä joilla on varaa ostaa uusia autoja, ostavat uusia autoja. Eli mitä pienempi on autojen verotus, sen uudempi on autokanta, ja sen uudemmilla autoilla myös vähävaraiset ajavat, koska ne romutukseen menevät alkavat myös olla uudempia.
Nimim. kokemusta on, 20 vuotta vanhaan kakkos-/vara-autoon menee keskimäärin 100-150€ vuodessa huoltoihin.
Muutaman vuoden ikäiseen mennyt keskimäärin tonnin verran vuodessa (hihnan ja egr-venttiilin ja hiukkasloukun vaihdon arvioin mukaan kerran / omistusaika jos 3-4 vuotiaan ostaa ja 4-v pitää aina, kuten tapana on ollut - vastaavasti yhtenä vuonna selvisi silläkin kahdellasadalla).
Edit, kilsat 5-10 tuhatta ja 25-30 tuhatta vuodessa toki vaikuttaa.
Ja se, että vähävaraisempi on saamapuolella ei ole mikään selitys. Vielä älyttömämpää nimittäin olisi se, että yhteiskunta tukisi varakkaampia vähävaraisimpien välityksellä (ts. niillä vuosittaisilla ajoneuvo- ja käyttövoimaverolla, jotka on tasaveroja).
Viimeksi muokattu: