Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Toi on sun tulkintas. Vaihtoehtona olisi myös äänestää vastaan. Tietty ehkä vähän pelkurimainen ratkaisu, mut mulla on sympatioita juutalaisia kohtaan. Jossain vaiheessa se kiellettäneen Euroopassa jokatapauksessa, mut Suomen ei mun mielestä kantsi olla eturintamassa tässä näinkin herkässä asiassa.Jos sinulla olisi mahdollisuus siihen puuttua ja et puutu, hyväksyt sen.
Erikoista, että joku laittaisi mielipahan fyysisen koskemattomuuden edelle, mutta toki jokainen saa tallata tavallaan. Vähä niinku toista ei saisi haukkua ahdasmieliseksi, mutta turpaan sitä saa kyllä vetää.Toi on sun tulkintas. Vaihtoehtona olisi myös äänestää vastaan. Tietty ehkä vähän pelkurimainen ratkaisu, mut mulla on sympatioita juutalaisia kohtaan. Jossain vaiheessa se kiellettäneen Euroopassa jokatapauksessa, mut Suomen ei mun mielestä kantsi olla eturintamassa tässä näinkin herkässä asiassa.
Kannattaako Suomen olla kieltämässä tyttöjen ympärileikkausta? Eikö kannattaisi odottaa, että kaikki muut maat tekisi sen ensin, niin ei pahoitu mieliä?Toi on sun tulkintas. Vaihtoehtona olisi myös äänestää vastaan. Tietty ehkä vähän pelkurimainen ratkaisu, mut mulla on sympatioita juutalaisia kohtaan. Jossain vaiheessa se kiellettäneen Euroopassa jokatapauksessa, mut Suomen ei mun mielestä kantsi olla eturintamassa tässä näinkin herkässä asiassa.
En nyt ihan noinkaan sanonut.Erikoista, että joku laittaisi mielipahan fyysisen koskemattomuuden edelle, mutta toki jokainen saa tallata tavallaan. Vähä niinku toista ei saisi haukkua ahdasmieliseksi, mutta turpaan sitä saa kyllä vetää.
Mielestäni kannattaa. Eiköhä se aika monessa maassa ole jo kielletty. Vaik ei olis, ni se on kuitenkin tekona täysin eri tasoinen, kuin poikien ympärileikkaus. En symppaa muslimeja niin paljoa, kuin juutalaisia, vaikka samoja pyhiä kirjoja on molemmilla.Kannattaako Suomen olla kieltämässä tyttöjen ympärileikkausta? Eikö kannattaisi odottaa, että kaikki muut maat tekisi sen ensin, niin ei pahoitu mieliä?
Eikö sulla ole sympatioita muslimeille?
Vihreät pettää aina - ei se sanonta näin tainnut mennä. Kyllä se taitaa Keskustan selkäranka taipua taas, koska ovat yhteistyökykyisiä, hyvä hallitusohjelma ja ties mitä muuta.
Fyysinen koskemattomuus ja siitä mielipiteen luominen on käytännössä binäärinen asia. Joko kannatat sitä tai et. Äänestämällä tyhjää et ainakaan kannata fyysistä koskemattomuutta. Turpaanveto sattuu, ihmisen ihon irti leikkaaminen sattuu.En nyt ihan noinkaan sanonut.
Tähän liittyy kuitenkin myös esimerkiksi Israelin sympatiat ja sitä kautta USA:n, joka tukee Israelia. Jos Suomi olis maailman ensimmäinen maa, joka kieltäisi poikien ympärileikkaukset, se olis melkoinen kohahdus maailmanpolitiikassa, eikä välttämättä hyvä asia.Fyysinen koskemattomuus ja siitä mielipiteen luominen on käytännössä binäärinen asia. Joko kannatat sitä tai et. Äänestämällä tyhjää et ainakaan kannata fyysistä koskemattomuutta. Turpaanveto sattuu, ihmisen ihon irti leikkaaminen sattuu.
EDIT: Se fyysinen koskemattomuus on tässä se pääasia, muulla ei pitäisi olla edes väliä.
Tähän liittyy kuitenkin myös esimerkiksi Israelin sympatiat ja sitä kautta USA:n, joka tukee Israelia. Jos Suomi olis maailman ensimmäinen maa, joka kieltäisi poikien ympärileikkaukset, se olis melkoinen kohahdus maailmanpolitiikassa, eikä välttämättä hyvä asia.
Just joo, olisipa varmaan tosi kova kohahdus. Ketään tuskin kiinnostaa, koska asiahan on käytännössä päivän selvä. Jos siitä syystä, että ei siihen kellään/millään ole mitään järkevää vasta-argumenttia, kuten sinun kiertely ja kaartelu asian ympärilläkin oikeastaan osoittaa. Pelkästään jotain epämääräistä mutinaa uskonnoista ja että näin on aina tehty. Jokainen aikuiseen ikään yltänyt kuitenkin ymmärtää, että "näin on aina tehty" ja mielikuvitusolentoihin vetoaminen eivät ole mitään argumentteja.Tähän liittyy kuitenkin myös esimerkiksi Israelin sympatiat ja sitä kautta USA:n, joka tukee Israelia. Jos Suomi olis maailman ensimmäinen maa, joka kieltäisi poikien ympärileikkaukset, se olis melkoinen kohahdus maailmanpolitiikassa, eikä välttämättä hyvä asia.
Niinpä niin.Tähän liittyy kuitenkin myös esimerkiksi Israelin sympatiat ja sitä kautta USA:n, joka tukee Israelia. Jos Suomi olis maailman ensimmäinen maa, joka kieltäisi poikien ympärileikkaukset, se olis melkoinen kohahdus maailmanpolitiikassa, eikä välttämättä hyvä asia.
Lautakunta: Ei olisi aiheutunut vaaraa turvallisuudelle
Vastauksessaan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalle OAJ ja Suomen Messut kiistivät syrjineensä hakijoita tai toimineensa lain vastaisesti.
Lautakunta toteaa päätöksessään, ettei järjestön osallistuminen olisi aiheuttanut vaaraa turvallisuudelle.
Lautakunta kieltää päätöksessään OAJ:ta ja Suomen Messuja jatkamasta syrjintää mielipiteen perusteella.
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta on valtioneuvoston nimittämä itsenäinen toimija, joka valvoo yhdenvertaisuuslain noudattamista. Lautakunta voi kieltää syrjinnän jatkamisen ja asettaa tarvittaessa uhkasakkoja.
Juttua oikaistu klo 21.28: Lautakunnan päätös muokattu oikeaan muotoon. Poistettu lause "kohtuuton ja liioiteltu reaktio", joka oli Aito avioliitto -yhdistyksen väite.
No olisivat kumminki tullu tekemään vain sinne perhepolitiikkaa. Ja oppilaille ei politikoida.Päivän uutisten seasta jokainen toki huomasi tämän uutisen joka asettaa OAJ:n toiminnan vähintäänkin kyseenalaiseksi:
Uskoisikohan tuota.
Mitäs nämä "koulutuslupaus" -teemat oli tovi sitten, oppilailla politikointia ja populismia parhaimmillaan.No olisivat kumminki tullu tekemään vain sinne perhepolitiikkaa. Ja oppilaille ei politikoida.
Ja läpipoliitinen SETAko ei olisi mitään politikoinut? Just joo ja lehmät lentää. Jos seta saa olla, niin saa olla tuo aito avioliitto yhdistys, jos heidät potkitaan pois, niin voisi setankin potkia pois.No olisivat kumminki tullu tekemään vain sinne perhepolitiikkaa. Ja oppilaille ei politikoida.
Educa-messut on ammattiliiton jäsenilleen eli opettajille, rehtoreille yms. opetus- ja koulutusalan henkilöstölle järjestämä tapahtuma. Ei oppilaille.Ja läpipoliitinen SETAko ei olisi mitään politikoinut? Just joo ja lehmät lentää. Jos seta saa olla, niin saa olla tuo aito avioliitto yhdistys, jos heidät potkitaan pois, niin voisi setankin potkia pois.
Lisäksi oletko nähnyt heidän messumateriaalit, joita oli tarkoitus näyttää oppilaille? Minä en ainakaan muista nähneeni.
Hyvä huomio, Kiitos korjauksesta. Kun lainaamassani viestissä puhuttiin oppilaista niin oletin että pelättiin tuon yhdistyksen alkakavan politikoimaan oppilaille.Educa-messut on ammattiliiton jäsenilleen eli opettajille, rehtoreille yms. opetus- ja koulutusalan henkilöstölle järjestämä tapahtuma. Ei oppilaille.
Hengitä välillä, se oli vain kylläkin vitsi. Toki ironista on, että Aito avioliitto ry syyttää syrjinnästä. Itsehän ne syrji homoja ja lesboja avioliitto asiassa. Onneksi tultiin järkiimme kolme vuotta sitten. Ymmärrän kyllä, että uskovaisille se on kova paikka edelleen.Ja läpipoliitinen SETAko ei olisi mitään politikoinut? Just joo ja lehmät lentää. Jos seta saa olla, niin saa olla tuo aito avioliitto yhdistys, jos heidät potkitaan pois, niin voisi setankin potkia pois.
Lisäksi oletko nähnyt heidän messumateriaalit, joita oli tarkoitus näyttää oppilaille? Minä en ainakaan muista nähneeni.
EIT on todennut että perinteinen avioliitto käsitys ei ole syrjivä.Itsehän ne syrji homoja ja lesboja avioliitto asiassa.
Minusta tuo päätös oli virheellinen, mutta en meuhkaa siitää jatkuvasti, en edes muista milloin viimeksi olisin ottanut kantaa avioliiton määritelmään. On ollut muita tärkeämpiä aiheita, kuten että lapset saavat kasvaa ja kehittyä normaalisti, ilman että aletaan kyseenalaistaa heidän biologista sukupuolta(esim tarjoamalla lapsille mahdollisuutta olla tyttöjä tai poikia riippumatta heidän biologisesta sukupuolesta), sekä ihan normaalit päivän poliittiset kysymykset, kuten eu:n "korona"tukipaketti, jolla ei ole koronan kanssa mitään tekemistä.Onneksi tultiin järkiimme kolme vuotta sitten. Ymmärrän kyllä, että uskovaisille se on kova paikka edelleen.
Ei täällä koskaan tiedä mikä on vitsi ja mikä ei, joten suhtaun vakavasti jos en tiedä tai arvaa jonkin olevan vitsi.Hengitä välillä, se oli vain kylläkin vitsi.
EIT on todennut että perinteinen avioliitto käsitys ei ole syrjivä.
On ollut muita tärkeämpiä aiheita, kuten että lapset saavat kasvaa ja kehittyä normaalisti, ilman että aletaan kyseenalaistaa heidän biologista sukupuolta(esim tarjoamalla lapsille mahdollisuutta olla tyttöjä tai poikia riippumatta heidän biologisesta sukupuolesta)
No olemme sitten tuosta ratkaisusta erimieltä, ja sinulla on oikeus olla tuotamieltä. Ja puolustan sinun oikeutta olla erimieltä tästä(kin) asiasta.Menee offtopiciksi mutta tuossa asiassa EIT on yksinkertaisesti väärin.
Ymmärtääkseni tuo yhdistys valitti kuinka "aidot" avioliitot on vähemmän arvokkaita jos samaa sukupuolta olevat saavat mennä naimisiin. Enpä ole vieläkään nähnyt yhtään avioliittoa kriisissä sen takia, että naimisiin meno ei enäää olekaan vain heteroparien etuoikeus.Hengitä välillä, se oli vain kylläkin vitsi. Toki ironista on, että Aito avioliitto ry syyttää syrjinnästä. Itsehän ne syrji homoja ja lesboja avioliitto asiassa. Onneksi tultiin järkiimme kolme vuotta sitten. Ymmärrän kyllä, että uskovaisille se on kova paikka edelleen.
Eihän tuossa mitään salailtu olla.^ Säälittävää toimintaa, jos tekee paskaa politiikkaa pitäisi siitä kantaa vastuu eikä salata touhujaan.
Mielenkiintoista nähdä miten tuo tulee vaikuttamaan, jo nyt moni maalla asuva matalapalkkainen on kipurajalla kulujen suhteen. Monelle varmasti työttömyys alkaa näyttämään paremmalta vaihtoehdolta.
Itselle asia on vaikuttanut jo sen verran, että työalueeni rajoittuu siihen minne julkiset sattuu kulkemaan järkevässä ajassa, eli jos läheltä ei töitä löydy niin sitten makoillaan kotona odottamassa parempia aikoja.![]()
Onhan tuo kyllä hallituksen toiminta aikamoista selkärangattomuutta, mutta ei tosin mitenkään yllätä. Muiden rahoja kyllä jaellaan mielellään, ja yritetään loppuun asti peittää se, että se hyvesingalointi kun maksaa ihan oikeaa rahaa myös, joka on jonkun selkänahasta irroitettava. Kauppalehti kirjoittaa aihetta sivuten melko hyvin.Itselle asia on vaikuttanut jo sen verran, että työalueeni rajoittuu siihen minne julkiset sattuu kulkemaan järkevässä ajassa, eli jos läheltä ei töitä löydy niin sitten makoillaan kotona odottamassa parempia aikoja.![]()
^ Säälittävää toimintaa, jos tekee paskaa politiikkaa pitäisi siitä kantaa vastuu eikä salata touhujaan.
Mielenkiintoista nähdä miten tuo tulee vaikuttamaan, jo nyt moni maalla asuva matalapalkkainen on kipurajalla kulujen suhteen. Monelle varmasti työttömyys alkaa näyttämään paremmalta vaihtoehdolta.
Itselle asia on vaikuttanut jo sen verran, että työalueeni rajoittuu siihen minne julkiset sattuu kulkemaan järkevässä ajassa, eli jos läheltä ei töitä löydy niin sitten makoillaan kotona odottamassa parempia aikoja.![]()
Onhan tuo kyllä hallituksen toiminta aikamoista selkärangattomuutta, mutta ei tosin mitenkään yllätä. Muiden rahoja kyllä jaellaan mielellään, ja yritetään loppuun asti peittää se, että se hyvesingalointi kun maksaa ihan oikeaa rahaa myös, joka on jonkun selkänahasta irroitettava. Kauppalehti kirjoittaa aihetta sivuten melko hyvin.
![]()
Päästövähennysvääntö tietää käärmekeittoa autoilijoille – saattaa jopa natisuttaa hallitusta
Autoilijat ovat vaikutusvaltainen äänestäjäryhmä, kirjoittaa toimittaja Harri Repo.www.kauppalehti.fi
"Silloin ykköskysymykseksi nousee, miten kansalaisten autoilua saataisiin hillittyä. Keinoja on periaatteessa kahdenlaisia, eikä kummillakaan kerätä autoilijoiden ääniä vaaleissa.
Polttoaineen hintaa voidaan nostaa. 40-60 sentin kustannusnousu puree jonkin verran autoiluun, mutta yleensä liikennesuorite palautuu ennalleen melko nopeasti hinnan nostamisen jälkeen. Useimpien on pakko ajaa, maksoi mitä maksoi.
Toinen tapa on hankaloittaa autoilua niin, että sen menettää nopeusetuaan suhteessa joukkoliikenteeseen. Pysäköinnin hankaloittaminen ja erilaiset autoilijaa sortavat liikennejärjestelyt kuuluvat tähän ryhmään.
Käärmekeiton syöttäminen autoilijoille voi kuitenkin olla poliitikkojen näkökulmasta vaarallista puuhaa. Autoilijat ovat paitsi iso, myös vaikutusvaltainen ryhmä. Heitä ei kannata ehdoin tahdoin suututtaa."
Pysäköinnin hankaloittaminen on ollut jo pitkään Vihreiden peruusagendaa. Tietullit vilahtelevat myös aina silloin tällöin (autoilun hankalaoittaminen riippuen toteutustavasta).
Maakuntahallinto, tuo Keskustan ikiaikainen tavoite, sisältäen Soten mahdollisesti mukanaan tuomat suojatyöpaikat periferiaanAika tuuheaa olisi jos Keskusta menisi kunnallisvaalien jälkeen korottamaan polttoaineveroja kaiken tämän jälkeen. Ainakin voisi veikata puolueen olevan entinen eduskuntavaaleja ajatellen. Kenties vihreät on se joka lähtee hallituksesta jos keskusta ei taivu. Aika vastuutonta omasta mielestä raivarien vetäminen polttoaineverosta ja hallituksesta lähtö kesken koronapandemian, jos niin tekisi.
Vanhasen idea eri hintaisista vyöhykkeistä ei ole pöljä.Maakuntahallinto, tuo Keskustan ikiaikainen tavoite, sisältäen Soten mahdollisesti mukanaan tuomat suojatyöpaikat periferiaan. Noiden takia Keskusta hallituksessa roikkuu, ja lienee valmis ottamaan melkein mitä muuta tahansa kuivana kakkoseen kunhan vaan noita lupaillaan. Tosin epäilen että polttoaineveron korotus alkaa jo olla vähän niillä rajoilla etteivät kykene. Todennäköisen ratkaisu on jokin seurantajärjestelmä/tietullit jolla saadaan nuo lisäkustannukset kohdistettua Kepun kannalta merkityksettömiin seutuihin (eli pääkaupunkiseudulle) jossa taasen Vihreät jatkavat työssä käyvän ja perheellisten veronmaksajien raippaamista.
Kepusta pitää ymmärtää että tuo on loppujen lopuksi ihan samanlainen tulonsiirtopuolue kuin vasemmisto tai Vihreät. Näillä vain pyhä lehmä on maaseutu ja maaseudun tukijaiset. Keskustapyh. Maaseudunpuolue tuo yhä on vaikka joku (sinänsä fiksusti) aikoinaan keksi tuon brändätä uusiksi Kepuksi.
Keskeinen ongelma minusta koko hommassa on se, että Suomessa ajetaan kalustolla joka olisi kuulunut jo vuosia sitten paaliin. Auto on vaan niin älyttömän kallis hankinta täällä että on pakko käyttää loppuun ja vähän ylikin. Tässä keskeisin syy on liiallinen verotus uuden auton hankinnassa. Toki nyt on tarjolla näitä romutuskampanjoita jne. Mutta tuonkin vaikutus on aika vähäinen. Yhä tänne rahdataan käytettyjä autoja mm. Saksasta, Ruotsista, ja jopa Virosta tästä syystä.Jos tai sanan tilalle vaihdetaan ja, niin voisiko yksityisautoilun _kohtuullinen_ vähentäminen kaupungeissa JA puolet tai kaksi viidestä riittää.
Vaikka meillä ajetaan todella vanhoilla autoilla, niin joka viides sähköllä, ja joka viides biopolttoaine (biodiesel, biokaasu tai bioetanoli) voisi hyvinkin olla mahdollinen 9 vuoden kuluttua, varsinkin jos jakeluvelvoitteella vielä pystyttäisiin kasvattamaan biokomponentin osuutta.
Ja olisiko biodiesel-tuotanto skaalattavissa sellaisiin määriin, että se auttaisi?
Yleensä muutoksen suuruutta yliarvioidaan lyhyellä tähtäimellä ja aliarvioidaan pitkällä tähtäimellä. Mikä aiheessa on lyhyt, ja mikä pitkä tähtäin, on mielenkiintoinen kysymys.
Siis tietysti asia on juuri niin, että autokannan uusiutuminen on ratkaisu. Ongelmasta pirullisen tekee juuri se, että jos autokantaa uusii siten, että alennetaan uusien autojen autoveroa ja vanhalla (paljon kuluttavalla ja saastuttavalla) autolla ajamisesta tehdään kallista vuosittaisen käyttövoimaveron ja ajoneuvoveron kiristämisen kautta, kuten Kokoomus esittää, ja esim. polttoaineen verotuksella, niin ne vähävaraiset, joilla ei silti ole varaa vaihtaa uuteen autoon, maksavat sitten niiden varakkaampien autonvaihtoja... Ts. kaikki nämä muutaman tonnin autoilla ajelevat maksavat uusilla ajavien päivityksiä.Keskeinen ongelma minusta koko hommassa on se, että Suomessa ajetaan kalustolla joka olisi kuulunut jo vuosia sitten paaliin. Auto on vaan niin älyttömän kallis hankinta täällä että on pakka käyttää loppuun ja vähän ylikin. Tässä keskeisin syy on liiallinen verotus uuden auton hankinnassa. Toki nyt on tarjolla näitä romutuskampanjoita jne. Mutta tuonkin vaikutus on aika vähäinen. Yhä tänne rahdataan käytettyjä autoja mm. Saksasta, Ruotsista, ja jopa Virosta tästä syystä.
Jos oikeasti haluttaisiin vaikuttaa liikenteen päästöihin, alettaisiin uudistaa autokantaa agressiivisesti. Tuo onnistuu vain ja ainoastaan autojen hankintahintoja laskemalla. Varsinkin jos tuota tehtäisiin agressiivisesti vähäpäästöisten ja vähän kuluttavien mallien osalta. Ei ne ihmisten liikkumisen tarpeet mihinkään katoa, suurimman osan on tavalla tai toisella pakko ajaa. Julkisesta liikenteestä homma pelastajana en jaksa edes enää kirjoittaa mitään, kun ei tuo oikein kunnolla toimi edes pääkaupunkiseudulla, etenkään näin talvella, jolloin siirtyminen kävellen tai pyörällä on ihan siitäkin syystä että tiestön ylläpito on mitä on usein mahdotonta.
Nyt katsot asiaa kyllä liian sosialistin silmin. Ei köyhällä ole koskaan rahaa uuteen autoon, ainahan vähävaraiset ostavat niitä max. tonnin koslia. Ongelma Suomessa vaan on se, että täällä ne tonninkin koslat on parhaimmillaan 20+ vuotta vanhoja saastuttajia jotka kuuluisivat jo romutukseen. Jos edes keskiluokalla olisi varaa vaihtaa autoaan uuteen tiheämmin, niin päästäisiin romutusiässäkin sinne 15 vuoden tuntumaan ja alle, jolloin myös ne halvimmat autot olisivat pikkuhiljaa uudempia ja vähemmän saastuttavia. Tämä päätyisi siis loppupeleissä myös vähävaraisten hyödyksi, kun sillä tonnilla saisi jo uudempaa ja parempaa ja vähemmän ajettua kuin ennen.Siis tietysti asia on juuri niin, että autokannan uusiutuminen on ratkaisu. Ongelmasta pirullisen tekee juuri se, että jos autokantaa uusii siten, että alennetaan uusien autojen autoveroa ja vanhalla (paljon kuluttavalla ja saastuttavalla) autolla ajamisesta tehdään kallista vuosittaisen käyttövoimaveron ja ajoneuvoveron kiristämisen kautta, kuten Kokoomus esittää, ja esim. polttoaineen verotuksella, niin ne vähävaraiset, joilla ei silti ole varaa vaihtaa uuteen autoon, maksavat sitten niiden varakkaampien autonvaihtoja... Ts. kaikki nämä muutaman tonnin autoilla ajelevat maksavat uusilla ajavien päivityksiä.
Ei ole realistista ajatella, että he itse ostaisivat uutta autoa, vaikka autoverosta poistettaisiin suurin osa.
Lisäksi ne puoli miljoonaa luottotiedotonta suomalaista ei varmasti ostaisi uutta tai edes uudempaa autoa, kun ei saisi lainaa, uuden vakuutuksenkin kanssa on heillä tekemistä niin, että autonvaihto ei kannata vaikka siihen olisi varaakin (mitä ei edes ole).
On selvää, että SDP, Vas, osa Vihreistä ja osa Kepusta ei voi sellaiseen taipua, missä tuetaan vähävaraisten verotusta korottamalla varakkaampien autonvaihtoa.
Jos taas uusitaan autokantaa sähköautohankinnan massiivisella kompensaatiolla (kuten Saksa ja Norja), menettää valtio samaan aikaan polttoaineverokertymää JA maksaa suorissa tuissa sen autokannan uusiutumisesta. Mistä meillä löytyisi siihen rahoituspohja on iso kysymys. Norjalla löytyi öljyrahastosta...
Ketä tässä nyt pitäisi uskoa?
"– Koska tiedämme, että sähköauto maksaa kustannukset takaisin parissa vuodessa, Mikkonen sanoo. "
![]()
Jaksaa edelleenkin välillä yllättää kuinka pihalla todellisuudesta vihreät ovat:No niin, tätä vähän pelkäsinkin.
![]()
Ministeri Mikkonen: Bensan ja dieselin hinta nousee – ”Puhtaammat käyttövoimat takaavat, että autoilu sinänsä tulee hyvin edulliseksi”
Mikkosen mukaan bensan ja dieselin kallistuminen kompensoidaan niille pienituloisille syrjäseudulla asuville, joille hinnan nousu on kohtuuton.www.is.fi
"Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr) arvioi tänään perjantaina järjestetyssä liikenne- ja kuljetusalan elinkeinojärjestöjen järjestämässä webinaarissa, että bensan ja dieselin hinta tulee nousemaan, mutta se kompensoidaan pienituloisille ja syrjäseuduilla asuville.
– Alueilla, joissa yksityisauton käyttö on välttämätön, niin niille pienituloisille, joille fossiilisten hinnan nousu on kohtuuton, niin se kompensoidaan."
Kuka kertoisi Vihreille että se syrjäseudulla asuminen on ratkaisu, jossa ihminen hyötyy halvemmista muista kustannuksista, kuten esim. siitä että se asunto maksaa huomattavasti vähemmän kuin suurissa keskustoissa. Kun ihminen valitsee asua syrjemmällä niin tuolloin tajuaa kyllä että ne liikkumisen kustannukset on kovemmat. Kuinka idiootteina nämä meidän poliitikot oikein ihmisiä pitävät? Millä nämä oikein meinaavat "kompensoida" pienituloisten polttoainekustannukset.. Hittolainen, muutama vanha deekututtava taitaa jatkossa olla sitten mun bensadiileri.
Maksaahan se, hetken, varsinkin jos vedetään polttoaineiden verot tappiin, ja lisätään potenssiin 2 "tilapäistä" autoveroa bensa ja dieselvehkeillä. Toki kukaan ei takaa sitä että sähkön hintaa ei paineta tappiin myöskin sen jälkeen kun on ostatettu ihmisillä kalliit sähköautot ja huomataan että hei, nythän meidän verotulot alkaa laskea.Ketä tässä nyt pitäisi uskoa?
"– Koska tiedämme, että sähköauto maksaa kustannukset takaisin parissa vuodessa, Mikkonen sanoo. "
![]()
Kysymys onkin juuri sosiaalisessa oikeudenmukaisuudessa. Miksi ylipäätään vähävaraisemman pitäisi tukea varakkaampaa? Miksi vähävaraisemman pitäisi osallistua varakkaamman autonvaihdon rahoittamiseen? Varsinkin, jos tulos hänelle on negatiivinen. Jos halutaan tukea, eikö tukea pitäisi niitä heikommassa asemassa olevia?Nyt katsot asiaa kyllä liian sosialistin silmin. Ei köyhällä ole koskaan rahaa uuteen autoon, ainahan vähävaraiset ostavat niitä max. tonnin koslia. Ongelma Suomessa vaan on se, että täällä ne tonninkin koslat on parhaimmillaan 20 vuotta vanhoja saastuttajia jotka kuuluisivat jo romutukseen. Jos edes keskiluokalla olisi varaa vaihtaa autoaan uuteen tiheämmin, niin päästäisiin romutusiässäkin sinne 15 vuoden tuntumaan ja alle, jolloin myös ne havimmat autot olisivat pikkuhiljaa uudempia ja vähemmän saastuttavia. Ne tiheät autonvaihdot päätyisivät siis loppupeleissä myös vähävaraisten hyödyksi.
Suomen ongelma on ihan se, että täällä autoverotus on niin järjetön, että Virossakin autokanta on parempaa. Itse olen suhteellisen varakas, kuulun oman kuntani veronmaksajissa 1% kärkeen. Silti ajan vuosimallia 2007 olevalla autolla, jonka jäännösarvo on parin tonnin luokkaa, koska Suomen autoverotus nostaa tuon käyttöarvon tasolle jossa ei ole mitään järkeä ostaa uutta niin kauan kun tuo edes jotenkin pienin huolloin ja korjauksin kulkee.
Tuo on harhaa. Ei vähävarainen "osallistu" millään muotoa varakkaampien "tukemiseen". Tuohan on jatkuvasti yhteiskunnassa saamapuolella.Kysymys onkin juuri sosiaalisessa oikeudenmukaisuudessa. Miksi ylipäätään vähävaraisemman pitäisi tukea varakkaampaa? Miksi vähävaraisemman pitäisi osallistua varakkaamman autonvaihdon rahoittamiseen? Varsinkin, jos tulos hänelle on negatiivinen. Jos halutaan tukea, eikö tukea pitäisi niitä heikompia?
Nyt katsot asiaa kyllä liian sosialistin silmin. Ei köyhällä ole koskaan rahaa uuteen autoon, ainahan vähävaraiset ostavat niitä max. tonnin koslia. Ongelma Suomessa vaan on se, että täällä ne tonninkin koslat on parhaimmillaan 20+ vuotta vanhoja saastuttajia jotka kuuluisivat jo romutukseen.
Jos edes keskiluokalla olisi varaa vaihtaa autoaan uuteen tiheämmin, niin päästäisiin romutusiässäkin sinne 15 vuoden tuntumaan ja alle, jolloin myös ne halvimmat autot olisivat pikkuhiljaa uudempia ja vähemmän saastuttavia.
Tämä päätyisi siis loppupeleissä myös vähävaraisten hyödyksi, kun sillä tonnilla saisi jo uudempaa ja parempaa ja vähemmän ajettua kuin ennen.
Suomen ongelma on ihan se, että täällä autoverotus on niin järjetön, että Virossakin autokanta on parempaa.
Itse olen suhteellisen varakas. Silti ajan vuosimallia 2007 olevalla autolla, jonka jäännösarvo on parin tonnin luokkaa, koska Suomen autoverotus nostaa tuon käyttöarvon tasolle jossa ei ole mitään järkeä ostaa uutta niin kauan kun tuo edes jotenkin pienin huolloin ja korjauksin kulkee.
No, todista, että olen väärässä, niin vaihdan mielipidettäni. Vaik asia olis sulle päivän selvä, se ei välttämättä ole sitä muille. Ja toi, että: "Näin on aina tehty" tuntuu olevan melko validi argumentti joidenkin puolueiden keskuudessa (vrt. koti, uskonto ja isänmaa).Just joo, olisipa varmaan tosi kova kohahdus. Ketään tuskin kiinnostaa, koska asiahan on käytännössä päivän selvä. Jos siitä syystä, että ei siihen kellään/millään ole mitään järkevää vasta-argumenttia, kuten sinun kiertely ja kaartelu asian ympärilläkin oikeastaan osoittaa. Pelkästään jotain epämääräistä mutinaa uskonnoista ja että näin on aina tehty. Jokainen aikuiseen ikään yltänyt kuitenkin ymmärtää, että "näin on aina tehty" ja mielikuvitusolentoihin vetoaminen eivät ole mitään argumentteja.
Väärin. Suomessa voimaan tuli jo 30 vuotta sitten (1991) sellaiset saastemääräykset, että käytännössä kaikkiin bensiiniautoihin tuli katalysaattori ja ero saasteissa uudempiin autoihin verrattuna on hyvin pieni, osin jopa toisensuutnainen kuin yleensä luullaan.
Autoissahan ikä ei kerro hyvyydestä tai huonoudesta kovin paljoa. 90-luvun vähemmän elektroniikkaa sisältävä harvavikaisempi auto lienee vähävaraiselle parempi kuin 2010-luvun auto.Tuo on harhaa. Ei vähävarainen "osallistu" millään muotoa varakkaampien "tukemiseen". Tuohan on jatkuvasti yhteiskunnassa saamapuolella.
Yritän tässä vielä selventää. Vähävarainen ostaa käytetyn auton. Se, kuinka hyvän auton vähävarainen saa rahoillaan riippuu ihan täysin siitä, kuinka usein niillä henkilöillä joilla on varaa ostaa uusia autoja, ostavat uusia autoja. Eli mitä pienempi on autojen verotus, sen uudempi on autokanta, ja sen uudemmilla autoilla myös vähävaraiset ajavat, koska ne romutukseen menevät alkavat myös olla uudempia.
Olet osittain oikeassa. Mutta se mikä tässä on autoissa muuttunut hiljattain on katalysaattorin lisäksi myös kulutus. Oma autoni syö noin 9.5 litraa seka-ajossa. Uudet autot helposti vain puolet tuosta. Saatuttaminen korreloi aika suoraan myös sen kulutuksen kanssa. Vaikka katalysaattori toki suodattaa, ei voi kieltää että 9.5 litraa kuluttava auto vs 5 litraa kuluttava tuottavat ihan eri määrän saasteita.
Luonnollisestikkin se mitä pitäisi tukea on juuri että minun kaltaiseni paljon vanhalla ja bensaa polttavalla autolla ajavat vaihtaisivat vähemmän kuluttaviin uusiin autoihin. Paljon kuluttavien "kerska-autojen" hinta toki kannattaa pitää korkeana.