• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kuinkahan moni tuotantolaitos muuten on tehnyt lopettamispäätöksen useampi vuosi sitten, mutta halusivat nauttia ilmaisesta työstä vielä ennen laitoksen säppiinlaittoa.
Varmaan kikyt tuntui ihan mukavasti noiden isojen laitosten kustannuksissa.

Tuotantolaitos ei voi erityisesti nautiskella niistä ilmaisista töistä. Vaan kokonaistuotoksesta ja -kuluista, joihin kiky sitten vaikuttaa. Mutta varmaan on sellaisiakin tuotantolaitoksia/työpaikkoja joissa se kiky on se asia, joka tekee homman kannattavaksi. Ja sitten on läjä niitää, joilla kiky vain hiukan vähentää tappioita mutta ei muuta kannattavuuslaskelmia. En tiedä, onko tätä asiaa tutkittu kunnolla.

Mutta siis samalla tavalla kuin tuotantolaitos nauttii, niin työntekijäkin nauttii kun saa vielä tehdä töitä ennen lapun laittamista luukulle. Sellaisessa tapauksessa kummatkin hyötyivät. Ja valtio.
 
Vihreät vänkäävät vastaan ja vaativat tiukempia ilmastotoimia. Kova on halu saada Suomen kilpailukyky alas.

"IS:n tietojen mukaan riihen suurimmat kipukohdat liittyvät energiaverotukseen. Yksi hallituspuolueita hiertävistä asioista on lämmityspolttoaineiden verojenkiristyksen kohdentaminen.

Hallitusohjelmassa on sovittu 100 miljoonan euron veronkiristyksistä lämmityspolttoaineisiin, mutta nyt päätetään siitä, miten kiristys toteutetaan.

Muut hallituspuolueet hyväksyvät hallitusohjelman kirjauksen, mutta vihreiden kerrotaan vaativan vielä tiukempia ilmastotoimia. Keskustalähteiden mukaan vihreät olisivat jäämässä väännössä alakynteen.

– Hallitusohjelman mukaisesti mennään. Ymmärrän, että se on vihreille vaikeaa, keskustalähteistä kommentoidaan.

Vihreistä kiistetään, että puolue olisi jäämässä yksin.

– Yhteistä ratkaisua, joka on kaikille hyväksyttävä ja samalla päästöjen kannalta uskottava, on haettu. Hallitusohjelma on kokonaisuus. Siellä on lämmityspolttoaineiden korotus, hiilineutraalius 2035 ja turpeen energiakäytön puolitus. Nämä ovat kaikki yhtä relevantteja hallitusohjelman kohtia, vihreistä kommentoidaan."


 
YKSILÖLLISESSÄ työnhaun mallissa, aktiivimalli kakkosessa, työttömän pitäisi hakea kuukaudessa 0–4 työpaikkaa asuinpaikasta ja sen työllisyystilanteesta riippuen.

Ja samalla kun Vihreät ajaa teollissuuden alas pitää hakea olemattomia työpaikkoja
En näe mikä hakuvelvoitteessa on ongelma, jos kysymys on siitä, että lähetät hakemuksia, ei siitä, valitaanko sinut.

Sipilän hallituksen aktiivimallissa hakeminen ei riittänyt. Piti myös saada työtä tai koulutuspaikka. Siinä makasi mallin epäoikeudenmukaisuus - työtöntä, joka ei työhön tai koulutukseen kelvannut, rangaistiin vaikka hän olisi hakenut hyvinkin aktiivisesti.
Työttömän piti siis tehdä töitä 18 tuntia, tienata yritystoiminnalla vähintään 240 euroa tai osallistua viitenä päivänä koulutuksiin tai valmennuksiin kolmen kuukauden tarkkailujakson aikana. Jos näin ei käynyt, työtön menetti yhden päivän tuet kuukaudessa.
Myöskään liian aktiivinen ei saanut olla, eli sama seuraus oli myös siitä, jos teit molempia samalla tarkastelujaksolla.

Mutta katsotaan nyt, mitä sieltä tulee tällä kertaa.
 
Hallitus on Ylen tietojen mukaan linjaamassa, että työvoimapalveluihin tulisi huomattava lisäys. Lisärahaa on tulossa yli 50 miljoonaa euroa virkailijoiden palkkaamiseen TE-toimistoihin.

Työpaikkoja luodaan näinkin, miks ei vaan kaikki oltas valtion palveluksessa niin olisi täystyöllisyys.
 
Hallitus on Ylen tietojen mukaan linjaamassa, että työvoimapalveluihin tulisi huomattava lisäys. Lisärahaa on tulossa yli 50 miljoonaa euroa virkailijoiden palkkaamiseen TE-toimistoihin.

Työpaikkoja luodaan näinkin, miks ei vaan kaikki oltas valtion palveluksessa niin olisi täystyöllisyys.
Aina kun työttömiltä vaaditaan lisää, vaatii se lisää henkilökuntaakin.
Muistaakseni edellinen hallitus varasi budjetissa 17 miljoonaa lisää aktiivimallin vuoksi (ihan päätösten käsittelyyn ja seurantaan), mutta se ei sitten ollutkaan riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Aina kun työttömiltä vaaditaan lisää, vaatii se lisää henkilökuntaakin.
Muistaakseni edellinen hallitus varasi budjetissa 17 miljoonaa lisää aktiivimallin vuoksi (ihan päätösten käsittelyyn ja seurantaan), mutta se ei sitten ollutkaan riittävästi.
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, että mihin tämä perustuu? Hallitus tässä varmaan hakee sitä, että halutaan tarjota parempaa palvelua työttömille, mutta jos mentäisiin ihan perinteisellä "ilmottaudu" työvoima toimistoon ja hae itse työpaikkaa, niin ei tuo nyt ihan hirveästi luulisi vaativan lisää porukkaa työvoimapalveluihin. Tuo 50M€ kuullostaa aika kovalle summalle.
 
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, että mihin tämä perustuu? Hallitus tässä varmaan hakee sitä, että halutaan tarjota parempaa palvelua työttömille, mutta jos mentäisiin ihan perinteisellä "ilmottaudu" työvoima toimistoon ja hae itse työpaikkaa, niin ei tuo nyt ihan hirveästi luulisi vaativan lisää porukkaa työvoimapalveluihin. Tuo 50M€ kuullostaa aika kovalle summalle.
Enpä tiedä, mutta jos se on arvioitu sen perusteella, että edellisen aktiivimallin budjetilla jouduttiin lähes kaikki palvelut ajamaan alas ja joidenkin te-keskusten osalta jopa lopettamaan kokonaan f-2-f palvelut, jotta resurssit riitti aktiivimallin byrokratian pyörittämiseen - siis lausuntorumbaan.
Eli kenties täytyy ajatella, että vasta ensimmäisen 20 miljoonan jälkeen alkaa se palvelun lisääminen... ja palvelua nämä on luvanneet lisätä.
Lisäksi tietojärjestelmät pitää aina muokata uusiin palveluihin.
 
Viimeksi muokattu:
Työllisyyden kuntakokeilut kun alkavat, niin se rupusakkihan sysätään kunnille ja TE-toimisto pitää melkeinpä vain ansiosidonnaista saavat itsellään.

Jännä nähdä miten kunnat tuon hoitavat muutenkin.
 
Hallitus on Ylen tietojen mukaan linjaamassa, että työvoimapalveluihin tulisi huomattava lisäys. Lisärahaa on tulossa yli 50 miljoonaa euroa virkailijoiden palkkaamiseen TE-toimistoihin.

Työpaikkoja luodaan näinkin, miks ei vaan kaikki oltas valtion palveluksessa niin olisi täystyöllisyys.
Olikos TE-keskus Demarien läänitys, vähän samaan tapaan kuin Kela on Keskustan läänitys? Jos on näin, niin en ihmettele miksi yhtäkkiä riittää 50 miljoonaa euroa TE-keskuksen virkailijoiden palkkaamisiin. Virkoja jaeltaneen kaikille muille, paitsi niille joilta puuttuu sukulaisuussuhde tai puoluekirja.

Muistaakseni Sipilän hallitushan oli lakkauttamassa TE-keskuksia ja ELY-keskuksia, siirtäen työnhaun yksityisille head hunter firmoille. Luultavasti tarkoituksena oli siirtää työvoimabisnes Demareilta Kokoomus-Keskusta -taustaisiin välitysfirmoihin. Kaikki tämä todistaa sitä, mistä olen koko ajan puhunut: puolueet ovat olemassa ainoastaan itseään ja lähipiiriään varten.

Sitä on hyvin vaikeaa käsittää, että jos avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä 18.700 ja niitä hakee 500.000 - 600.000 ihmistä, niin millä tavalla tämä ihmisjoukko työllistyy paremmin jos työnvälityksen toimintaa "parannetaan" 50 miljoonan euron investoinnilla? Itse en pysty keksimään sellaista matemaattista yhtälöä, jolla saadaan 500.000 = 18.700.
 
Suomen idioottimaiset sitoumukset päästövähennyksiin ovat ainakin yksi osasyy Nesteen Naantalin jalostamon lakkauttamisessa.

Nesteen olisi seuraavassa Naantalin jalostamon huoltoseisokissa sijoittaa kymmeniä miljoonia euroja päästöjä vähentämään tekniikkaan, saadakseen uuden ympäristöluvan laitoksen toiminnan jatkamiselle.

Onko Suomen systeemipuolueet, Demarit, Kokoomus, Keskusta, Vihreät ja RKP, mahtanut laskeskella millaiset kokonaiskustannukset Suomen sitoutuminen älyttömiin päästövähennyksiin loppujen lopuksi aiheuttaa teollisuudelle?

Tuleeko tästä maailma nyt sitten puhtaampi paikka kun Suomen sijasta nämä teolliset toiminnot siirtyvät muualle?

 
Olikos TE-keskus Demarien läänitys, vähän samaan tapaan kuin Kela on Keskustan läänitys? Jos on näin, niin en ihmettele miksi yhtäkkiä riittää 50 miljoonaa euroa TE-keskuksen virkailijoiden palkkaamisiin. Virkoja jaeltaneen kaikille muille, paitsi niille joilta puuttuu sukulaisuussuhde tai puoluekirja.

Muistaakseni Sipilän hallitushan oli lakkauttamassa TE-keskuksia ja ELY-keskuksia, siirtäen työnhaun yksityisille head hunter firmoille. Luultavasti tarkoituksena oli siirtää työvoimabisnes Demareilta Kokoomus-Keskusta -taustaisiin välitysfirmoihin. Kaikki tämä todistaa sitä, mistä olen koko ajan puhunut: puolueet ovat olemassa ainoastaan itseään ja lähipiiriään varten.

Sitä on hyvin vaikeaa käsittää, että jos avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä 18.700 ja niitä hakee 500.000 - 600.000 ihmistä, niin millä tavalla tämä ihmisjoukko työllistyy paremmin jos työnvälityksen toimintaa "parannetaan" 50 miljoonan euron investoinnilla? Itse en pysty keksimään sellaista matemaattista yhtälöä, jolla saadaan 500.000 = 18.700.
Eiköhän se käänny se talous nousuun ja työpaikkojen määrä kasvuun, kunhan pahin korona-aika on ohi.
Lomautusten loppuessa Aensimmäiset satatuhatta poistuu tilastoista kun palaa töihin.

Tietysti jos tämä tarpeeksi pitkään näin jatkuu, ja isoja irtisanomisuutisia ehtii tulla lisää, niin asia eri.
 
Eiköhän se käänny se talous nousuun ja työpaikkojen määrä kasvuun, kunhan pahin korona-aika on ohi.
Lomautusten loppuessa Aensimmäiset satatuhatta poistuu tilastoista kun palaa töihin.

Tietysti jos tämä tarpeeksi pitkään näin jatkuu, ja isoja irtisanomisuutisia ehtii tulla lisää, niin asia eri.
Toivon olevani väärässä, mutta Suomesta nyt lähtevät teolliset työpaikat eivät palaa takaisin.

Teollisuus Suomessa ei ole ollut kilpailukykyinen enää aikoihin ja vanhat puolueet ovat ummistaneet silmänsä tältä tosiasialta. Niitä ei kiinnosta asia, muuten kuin kauniissa puheissa. Itse asiassa tilannetta on vain pahennettu mm. sitoumuksilla koviin päästövähennystavoitteisiin, sekä yleisellä kustannustason nousulla.

Tällaiset rakenteelliset kilpailukyvyn ongelmat tuppaavat paljastumaan erityisesti lamojen iskiessä. Vuoden 2008 laman jälkimainingeissa Suomesta hävisi 100.000 teollisuustyöpaikkaa, eivätkä ne tulleet takaisin. Korona-laman seurauksena lähtee suuri määrä teollisuuden työpaikkoja lisää, eivätkä ne tule takaisin.

Teollisuuden työpaikkojen häviäminen sitten kertautuu mm. kaupan, palveluiden ja asuntorakentamisen aloilla, koska entistä pienemmällä joukolla ihmisiä on enää varaa kuluttaa. Ja yhä enenevässä määrin kuluttamisen kykenevät ihmiset ovat julkisen sektorin työntekijöitä. Siis niin kauan, kun Suomi saa velkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se käänny se talous nousuun ja työpaikkojen määrä kasvuun, kunhan pahin korona-aika on ohi.
Lomautusten loppuessa Aensimmäiset satatuhatta poistuu tilastoista kun palaa töihin.

Tietysti jos tämä tarpeeksi pitkään näin jatkuu, ja isoja irtisanomisuutisia ehtii tulla lisää, niin asia eri.
Katsotaan nyt saadaanko edes koronan tuomaa piikkiä paikattua tämän hallituksen päätöksillä, työttömiä työnhakijoita on ollut aina suhteessa avoimiin työpaikkoihin moninkertaisesti. Koska nykyinen hallitus mainosti, että haluaa olla "inhimillinen ja kaikista heikoimpien puolella", niin olisivat voineet miettiä, mitä tekevät osatyökykyisille ja kyydistä pudonneille, heille tuo aktiivimalli 2 on ihan samanlainen leikkuri kuin aktiivimalli 1. EU:n kautta kyllä maksetaan etelän vetelien perustulot, mutta inhimillisyys ei riittänyt ihan kotimaahan asti.
 
Toivon olevani väärässä, mutta Suomesta nyt lähtevät teolliset työpaikat eivät palaa takaisin.

Teollisuus Suomessa ei ole ollut kilpailukykyinen enää aikoihin ja vanhat puolueet ovat ummistaneet silmänsä tältä tosiasialta. Niitä ei kiinnosta asia, muuten kuin kauniissa puheissa. Itse asiassa tilannetta on vain pahennettu mm. sitoumuksilla koviin päästövähennystavoitteisiin, sekä yleisellä kustannustason nousulla.

Tällaiset rakenteelliset kilpailukyvyn ongelmat tuppaavat paljastumaan erityisesti lamojen iskiessä. Vuoden 2007 laman jälkimainingeissa Suomesta hävisi 100.000 teollisuustyöpaikkaa, eivätkä ne tulleet takaisin. Korona-laman seurauksena lähtee suuri määrä teollisuuden työpaikkoja lisää, eivätkä ne tule takaisin.

Teollisuuden työpaikkojen häviäminen sitten kertautuu mm . kaupan, palveluiden ja asuntorakentamisen aloilla, koska entistä pienemmällä joukolla ihmisiä on enää varaa kuluttaa. Ja yhä enenevässä määrin kuluttamisen kykenevät ihmiset ovat julkisen sektorin työntekijöitä. Siis niin kauan, kun Suomi saa velkaa.
Ei tietenkään palaa. Teollisuustyöpaikoista täytyy olla evoluutiota muuhun. Samaan aikaan tietysti pitäisi niitä jäljelläolevia, jotka ovat investoineet ja joilla on menestymisen edellytyksiä jatkossakin, jeesata kohti sitä menestystä. Mutta ei ole yksi eikä kaksi alaa meillä, joka on auringonlaskun bisneksessä. Molemmat, Kaipola ja Naantali on esimerkki siitä. Loppu vääjäämätön, kysymys vaan siitä, oliko sen aika nyt, muutaman vuoden päästä - vai olisiko päätös pitänyt tehdä jo muutamia vuosia sitten.
 
Katsotaan nyt saadaanko edes koronan tuomaa piikkiä paikattua tämän hallituksen päätöksillä, työttömiä työnhakijoita on ollut aina suhteessa avoimiin työpaikkoihin moninkertaisesti. Koska nykyinen hallitus mainosti, että haluaa olla "inhimillinen ja kaikista heikoimpien puolella", niin olisivat voineet miettiä, mitä tekevät osatyökykyisille ja kyydistä pudonneille, heille tuo aktiivimalli 2 on ihan samanlainen leikkuri kuin aktiivimalli 1. EU:n kautta kyllä maksetaan etelän vetelien perustulot, mutta inhimillisyys ei riittänyt ihan kotimaahan asti.
Katsotaan nyt, millainen se malli on ensin, ja otetaan kuntakokeilut huomioon.
Tässä jos velvoite on lähinnä hakea, ja henkilökuntaa, ohjaajia jne. todella palkataan riittävästi heitä jeesamaan, niin ei siitä samanlaista leikkurin tule.
Aktiivimallihan leikkasi suurimmillaan yli kolmannekselta työttömiä. Ja syy oli se, että pelkkä työn hakeminen ei riittänyt, vaan olisi pitänyt saadakin työtä tai opiskelupaikkaa.
 
Ei tietenkään palaa. Teollisuustyöpaikoista täytyy olla evoluutiota muuhun. Samaan aikaan tietysti pitäisi niitä jäljelläolevia, jotka ovat investoineet ja joilla on menestymisen edellytyksiä jatkossakin, jeesata kohti sitä menestystä. Mutta ei ole yksi eikä kaksi alaa meillä, joka on auringonlaskun bisneksessä. Molemmat, Kaipola ja Naantali on esimerkki siitä. Loppu vääjäämätön, kysymys vaan siitä, oliko sen aika nyt, muutaman vuoden päästä - vai olisiko päätös pitänyt tehdä jo muutamia vuosia sitten.
Ymmärrän vallan erinomaisesti sen, että teollisuudenaloja kuolee ja siirtyy sellaisiin maihin, joiden kanssa on täysin mahdotonta kilpailla pohjoisen maan kustannustasolla. Hyvänä esimerkkinä Suomesta 1970-1980 -luvuilla poistunut puuvillateollisuus.

Mutta ero 1970-ja 1980-lukuihin on se, että tilalle ei ole tulossa yhtään mitään. Ja tämä johtuu siitä, että Suomessa valtaa pitäneet puolueet ovat keskittyneet asioihin, jotka tuovat heille itselleen kivaa. Tämä on oikeastaan root cause -tason syy kaikille talous-ja työllisyysongelmille, joita Suomessa tänä päivänä on. Vanhoja puolueita ei kiinnosta muuta kuin heidän oma etu.

Suomessa oli esimerkiksi tuulivoimalavalmistajia, kuten WinWind ja Mervento, mutta niiden lentoon saaminen olisi vaatinut protektionistisia toimenpiteitä joita kyllä muut EU:n sisällä harrastaa, erityisesti Ranska. Mutta Suomi ei halunnut suojella omaa teollisuuttaan, minkä seurauksena koko tuuvoimalateollisuus kuoli maasta pois ja nyt sitten ostamme Suomen täyteen saksalaisia ja tanskalaisia tuulivoimaloita, jotta saamme ylikorkeat päästötavoitteet täytettyä. Ja vientitase "kiittää".

Voiko tätä maata enää mitenkään huonommin johtaa?
 
Ymmärrän vallan erinomaisesti sen, että teollisuudenaloja kuolee ja siirtyy sellaisiin maihin, joiden kanssa on täysin mahdotonta kilpailla pohjoisen maan kustannustasolla. Hyvänä esimerkkinä Suomesta 1970-1980 -luvuilla poistunut puuvillateollisuus.

Mutta ero 1970-ja 1980-lukuihin on se, että tilalle ei ole tulossa yhtään mitään. Ja tämä johtuu siitä, että Suomessa valtaa pitäneet puolueet ovat keskittyneet asioihin, jotka tuovat heille itselleen kivaa. Tämä on oikeastaan root cause -tason syy kaikille talous-ja työllisyysongelmille, joita Suomessa tänä päivänä on. Vanhoja puolueita ei kiinnosta muuta kuin heidän oma etu.

Suomessa oli esimerkiksi tuulivoimalavalmistajia, kuten WinWind ja Mervento, mutta niiden lentoon saaminen olisi vaatinut protektionistisia toimenpiteitä joita kyllä muut EU:n sisällä harrastaa, erityisesti Ranska. Mutta Suomi ei halunnut suojella omaa teollisuuttaan, minkä seurauksena koko tuuvoimalateollisuus kuoli maasta pois ja nyt sitten ostamme Suomen täyteen saksalaisia ja tanskalaisia tuulivoimaloita, jotta saamme ylikorkeat päästötavoitteet täytettyä. Ja vientitase "kiittää".

Voiko tätä maata enää mitenkään huonommin johtaa?
Pienen maan on paha toimia protektionistisesti, koska isoilla on aina enemmän resurssia vastata. Lisäksi silloinkin kun valtio hyötyy (mm. turpo), kansalainen eli kuluttaja sen maksaa. Vapaakauppa olisi tehokkainta, mutta myös monenkeskiset tasapainotetut kauppasopimukset sopimisen vaikeudesta huolimatta toimivat.

Jos meillä jossakin toimitaan protektionistisesti, niin maataloudessa ja elintarvikeketjussa. Eikä sillä kovin hyvin mene.
 
Pienen maan on paha toimia protektionistisesti, koska isoilla on aina enemmän resurssia vastata. Lisäksi silloinkin kun valtio hyötyy (mm. turpo), kansalainen eli kuluttaja sen maksaa. Vapaakauppa olisi tehokkainta, mutta myös monenkeskiset tasapainotetut kauppasopimukset sopimisen vaikeudesta huolimatta toimivat.

Jos meillä jossakin toimitaan protektionistisesti, niin maataloudessa ja elintarvikeketjussa. Eikä sillä kovin hyvin mene.
Hyvin moni fyysistä monimutkaisempaa tuotetta valmistava teollisuusala vaatii lentoon lähteäkseen valtiolta protektionistisia toimenpiteitä. Yrityksen on ensin saavutettava jalansijaa kotimarkkinoilta, jotta se voi kehittää tuoteportfoliotaan kilpailukykyiseksi. Vasta sen jälkeen vientimarkkinoiden valloittaminen on realistista.

Jos katsoo mitään Suomessa olevia suuria yrityksiä, on niiden syntymiseen vaikuttanut valtion voimakkaat tukitoimet, jotka vielä 90-luvulle tultaessa olivat mahdollisia. Otetaan esimerkiksi Nokia. 80-luvulla ei voinut valtion laitoksiin ajatellakkaan kenenkään muun valmistamia puhelinkeskuksia, oli pakko ottaa Nokia tai sitten ei mitään. Sama on kuulemma koskenut mm. Koneen hissejä.

Etelä-Korea on suhteellisen korkean kustannustason maa, mutta sen menestystarina perustuu nimenomaan voimakkaaseen protektionismiin ja valtion ja yritysten saumattomaan yhteistyöhön. Siellä on heitetty täysin romukoppaan Suomessa vallalla olevat "markkinatalous hoitaa" hömpötykset. Ongelma on siinä, että oikeastaan kukaan ei pelaa tässä maailmassa näillä säännöillä, siksi Suomi on tuomittu häviämään.

@Jan11 sinulla on selvästikin yhteyksiä poliitisiin vaikuttajiin. Miksi et voisi puhua heille järkeä? Tällä tavalla tämä maa ajaa 101% varmuudella päin seinää.
 
jeps,valtionhallinto on vetänyt ns kotiinpäin aika pahasti jo alusta asti ja kyse ollut juuri tosta että raha menisi suomeen eikä ulkomaille vaikka oltaisiin säästetty hitosti rahaa ostamalla halvempia ulkomaalaisia tuotteita.Nokian laitteet ei todellakaan olleet mitä hitechiä joskus 80 luvulla vaan todella bulk tavaraa(noh,parempia sentään kuin velivenäläisen laitteet).Kuka muistaa mikromikot?. :srofl: :kahvi:
 
Ymmärrän vallan erinomaisesti sen, että teollisuudenaloja kuolee ja siirtyy sellaisiin maihin, joiden kanssa on täysin mahdotonta kilpailla pohjoisen maan kustannustasolla. Hyvänä esimerkkinä Suomesta 1970-1980 -luvuilla poistunut puuvillateollisuus.

Mutta ero 1970-ja 1980-lukuihin on se, että tilalle ei ole tulossa yhtään mitään. Ja tämä johtuu siitä, että Suomessa valtaa pitäneet puolueet ovat keskittyneet asioihin, jotka tuovat heille itselleen kivaa. Tämä on oikeastaan root cause -tason syy kaikille talous-ja työllisyysongelmille, joita Suomessa tänä päivänä on. Vanhoja puolueita ei kiinnosta muuta kuin heidän oma etu.

Suomessa oli esimerkiksi tuulivoimalavalmistajia, kuten WinWind ja Mervento, mutta niiden lentoon saaminen olisi vaatinut protektionistisia toimenpiteitä joita kyllä muut EU:n sisällä harrastaa, erityisesti Ranska. Mutta Suomi ei halunnut suojella omaa teollisuuttaan, minkä seurauksena koko tuuvoimalateollisuus kuoli maasta pois ja nyt sitten ostamme Suomen täyteen saksalaisia ja tanskalaisia tuulivoimaloita, jotta saamme ylikorkeat päästötavoitteet täytettyä. Ja vientitase "kiittää".

Voiko tätä maata enää mitenkään huonommin johtaa?
Katkera winwind/merventon omistaja/osakkeidenomistaja?.Saksalaiset/tanskalaiset tuulivoimalat on/oli parempia/halvempia joten suomalaiset ei pystyneet kilpailemaan?.Itsellänikin on käsitys että ranska on aina vetänyt härskisti kotiin päin ja tukenut valtiollisesti omia firmojaan sekä jopa harjoittanut yritysvakoilua valtion toimesta yms.Tosin esim ilman ranskaa ei taitaisi olla esaa/airbussia vai olenko väärässä?.Toi vientitase ei taida kiinnostaa firmoja v*tuakaan vaan tarkoitus on saada tehtyä rahaa itselle. :srofl: :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Mietteitäni hyvinvointivaltiosta:

Suomessa on noin 100 000 ihmistä joilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta ja/tai halua työllistyä, päihdeongelman, puuttuvan koulutuksen, ulosottovelan tai ei-sairaseläkkeeseen oikeuttavan terveysongelman vuoksi.

Kääntäkää ajatusmalli niin että olisit yksi heistä. Tyytyisitkö tai pystyisitkö elämään loppuelämääsi 600 eurolla kuussa? Käteen ei välttämättä jää pakollisten menojen jälkeen näinkään paljon. Todellisuudessa puhutaan 500-400€ kuussa.

Itse en suostuisi elämään tällä summalla lopun elämääni. Hävettää myöntää että joko olen tottunut parempaan, tai sitten niin olen niin
itsekäs etten halua käyttää koko elämääni pennien ja senttien laskemiseen tai tarjousjauheliha/makarooni-elintasoon. Jonkin ajan kuluttua ryhtyisin etsimään ratkaisuja täydentämään tulovirtaa siedettävämmälle tasolle.

Ratkaisu löytyisi luonnollisesti laittoman toiminnan parista. Ei lyhyt vankeusrangaistus ole mikään rangaistus ihmiselle jonka käteen jää 500€ kuukaudessa. Ei ainakaan minulle näin kolmikymppisenä sinkkumiehenä. Muutama kuukausi avovankilassa tai panta nilkassa ei ole päihdeongelmattomalle ihmiselle mikään kovinkaan suuri haaste. Ruokaa saa, eikä tarvitse miettiä riittääkö rahat.

Tätä pikkurikoskarusellia kun pyörittää niin käteen jää helposti yli 1000€/kk. Yksi vankilavuorokausi maksaa yhteiskunnalle 200€ avovankilassa. Oikeudenistunto maksaa yli 1000€/tunti, puhumattakaan kaikki kerrannaiskustannukset uhreille, vakuutusyhtiöille, terveydenhuollolle yms. Tästä voi jokainen miettiä mistä kannattaa säästää ja mikä tulee olemaan säästämisen hinta...

Tästä sadastatuhannesta jos edes 2-3% lisää nykyisestä päättää lähteä tälle linjalle, on oikeuslaitos ja RISE aivan totaalisesti helisemässä. Jos taloudellista voittoa havittelevista pikkurikoksia aletaan katsomaan yhtää enää nykyistä enemmän sormien läpi, lähtee niiden määrä kasvuun entisestään. Puoli Itä-Helsinkiä alkaa noudattaa ”kahden luukun taktiikkaa”.
 
Viimeksi muokattu:
Mietteitäni hyvinvointivaltiosta:

Suomessa on noin 100 000 ihmistä joilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta ja/tai halua työllistyä, päihdeongelman, puuttuvan koulutuksen, ulosottovelan tai ei-sairaseläkkeeseen oikeuttavan terveysongelman vuoksi.

Kääntäkää ajatusmalli niin että olisit yksi heistä. Tyytyisitkö tai pystyisitkö elämään loppuelämääsi 600 eurolla kuussa? Käteen ei välttämättä jää pakollisten menojen jälkeen näinkään paljon. Todellisuudessa puhutaan 500-400€ kuussa.

Itse en suostuisi elämään tällä summalla lopun elämääni. Hävettää myöntää että joko olen tottunut parempaan, tai sitten niin olen niin
itsekäs etten halua käyttää koko elämääni pennien ja senttien laskemiseen tai tarjousjauheliha/makarooni-elintasoon. Jonkin ajan kuluttua ryhtyisin etsimään ratkaisuja täydentämään tulovirtaa siedettävämmälle tasolle.

Ratkaisu löytyisi luonnollisesti laittoman toiminnan parista. Ei lyhyt vankeusrangaistus ole mikään rangaistus ihmiselle jonka käteen jää 500€ kuukaudessa. Ei ainakaan minulle näin kolmikymppisenä sinkkumiehenä. Muutama kuukausi avovankilassa tai panta nilkassa ei ole päihdeongelmattomalle ihmiselle mikään kovinkaan suuri haaste. Ruokaa saa, eikä tarvitse miettiä riittääkö rahat.

Tätä pikkurikoskarusellia kun pyörittää niin käteen jää helposti yli 1000€/kk. Yksi vankilavuorokausi maksaa yhteiskunnalle 200€ avovankilassa. Oikeudenistunto maksaa yli 1000€/tunti, puhumattakaan kaikki kerrannaiskustannukset uhreille, vakuutusyhtiöille, terveydenhuollolle yms. Tästä voi jokainen miettiä mistä kannattaa säästää ja mikä tulee olemaan säästämisen hinta...

Tästä sadastatuhannesta jos edes 2-3% lisää nykyisestä päättää lähteä tälle linjalle, on oikeuslaitos ja RISE aivan totaalisesti helisemässä. Jos taloudellista voittoa havittelevista pikkurikoksia aletaan katsomaan yhtää enää nykyistä enemmän sormien läpi, lähtee niiden määrä kasvuun entisestään. Puoli Itä-Helsinkiä alkaa noudattaa ”kahden luukun taktiikkaa”.

No kun nyt saataisiin edes tuo boldattu eliminoitua yksinkertaisella vaihtoehdon vittumaisuudella. Jos on ulosottovelkaa ja halu puuttuu niin sitten voi mietiskellä ehkä mitä tuli tehtyä. Sekin velka vaan yleensä on jollekin muulle, mahdollisesti rikoksen uhrille, joka sen tarvitsee. Ja sitten pitäisi tälle ensinmainitulle maksella vaan lisää, ettei tekisi rikoksia?
 
No kun nyt saataisiin edes tuo boldattu eliminoitua yksinkertaisella vaihtoehdon vittumaisuudella. Jos on ulosottovelkaa ja halu puuttuu niin sitten voi mietiskellä ehkä mitä tuli tehtyä. Sekin velka vaan yleensä on jollekin muulle, mahdollisesti rikoksen uhrille, joka sen tarvitsee. Ja sitten pitäisi tälle ensinmainitulle maksella vaan lisää, ettei tekisi rikoksia?
No mutta tuohan on ihan linjassa tämän maan maahanmuuttopolitiikan kanssa. Täytyy olla oikea ratkaisu!

PS. Olen siis kanssasi samaa mieltä :)
 
Onhan meillä pikkurikollisia, lestinheittäjiä ja nuuska- ja kukkakauppiaita ollut ajan sivu. Sitä puolta taitaa poliisin ja oikeuslaitoksen lisäksi rajoittaa perheet. Harva puoliso ainakaan lasten saannin jälkeen on valmis sellaiseen elämään.
 
Mietteitäni hyvinvointivaltiosta:

Suomessa on noin 100 000 ihmistä joilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta ja/tai halua työllistyä, päihdeongelman, puuttuvan koulutuksen, ulosottovelan tai ei-sairaseläkkeeseen oikeuttavan terveysongelman vuoksi.

Kääntäkää ajatusmalli niin että olisit yksi heistä. Tyytyisitkö tai pystyisitkö elämään loppuelämääsi 600 eurolla kuussa? Käteen ei välttämättä jää pakollisten menojen jälkeen näinkään paljon. Todellisuudessa puhutaan 500-400€ kuussa.

Itse en suostuisi elämään tällä summalla lopun elämääni. Hävettää myöntää että joko olen tottunut parempaan, tai sitten niin olen niin
itsekäs etten halua käyttää koko elämääni pennien ja senttien laskemiseen tai tarjousjauheliha/makarooni-elintasoon. Jonkin ajan kuluttua ryhtyisin etsimään ratkaisuja täydentämään tulovirtaa siedettävämmälle tasolle.

Ratkaisu löytyisi luonnollisesti laittoman toiminnan parista. Ei lyhyt vankeusrangaistus ole mikään rangaistus ihmiselle jonka käteen jää 500€ kuukaudessa. Ei ainakaan minulle näin kolmikymppisenä sinkkumiehenä. Muutama kuukausi avovankilassa tai panta nilkassa ei ole päihdeongelmattomalle ihmiselle mikään kovinkaan suuri haaste. Ruokaa saa, eikä tarvitse miettiä riittääkö rahat.

Tätä pikkurikoskarusellia kun pyörittää niin käteen jää helposti yli 1000€/kk. Yksi vankilavuorokausi maksaa yhteiskunnalle 200€ avovankilassa. Oikeudenistunto maksaa yli 1000€/tunti, puhumattakaan kaikki kerrannaiskustannukset uhreille, vakuutusyhtiöille, terveydenhuollolle yms. Tästä voi jokainen miettiä mistä kannattaa säästää ja mikä tulee olemaan säästämisen hinta...

Tästä sadastatuhannesta jos edes 2-3% lisää nykyisestä päättää lähteä tälle linjalle, on oikeuslaitos ja RISE aivan totaalisesti helisemässä. Jos taloudellista voittoa havittelevista pikkurikoksia aletaan katsomaan yhtää enää nykyistä enemmän sormien läpi, lähtee niiden määrä kasvuun entisestään. Puoli Itä-Helsinkiä alkaa noudattaa ”kahden luukun taktiikkaa”.
Oliko se tämä tapaus että töitä olisi kyllä löytynyt mutta 3100e/kk ei ollut tarpeeksi hyvä palkka vaan kannattaa mielummin loisia kotona?
 
Oliko se tämä tapaus että töitä olisi kyllä löytynyt mutta 3100e/kk ei ollut tarpeeksi hyvä palkka vaan kannattaa mielummin loisia kotona?

Tai "ei kannata" koska rahasta ulosmitattaisiin jollekin, jolle on tehnyt vahinkoa tai jäänyt velkaa.
 
Onhan meillä pikkurikollisia, lestinheittäjiä ja nuuska- ja kukkakauppiaita ollut ajan sivu. Sitä puolta taitaa poliisin ja oikeuslaitoksen lisäksi rajoittaa perheet. Harva puoliso ainakaan lasten saannin jälkeen on valmis sellaiseen elämään.

Eiköhän ne perheet ja puolisot ole lähteneet jo siinä vaiheessa kun on ajauduttu tilanteeseen, jossa tämä on ainoa järkevä toimintamalli. Tai jos eivät ole, niin tuskin tuossa pikku bisnekset enää haittaavat.
 
Eiköhän ne perheet ja puolisot ole lähteneet jo siinä vaiheessa kun on ajauduttu tilanteeseen, jossa tämä on ainoa järkevä toimintamalli. Tai jos eivät ole, niin tuskin tuossa pikku bisnekset enää haittaavat.
Järkevä toimintamalli se tuskin on milloinkaan. Se kun jokainen jää joskus kiinni, ja Suomessa on tapana arvioida rikoshyöty eli valtiolle maksettavat korvaukset isoiksi, ja rikosperustaisen velan vanheneminne on normaalia pitempi, eikä sen kanssa pääse velkajärjestelyyn.
Mutta tuskinpa pikkurikolliset ajattelevat asiaa näin pitkälle.
 
Eli laiskoille lisää rahaa etteivät ryhdy rikollisiksi? :facepalm:

Ei :facepalm:..

Väännetään rautalangasta: valtion kannattaa tarkkailla millaista vankiainesta esiintyy näissä lyhytaikaisvangeissa, jotta yhteiskunnalle optimaalinen sosiaaliturvan taso säilyy.

Nykyisellään nämä lyhytaikaisvangit on lähinnä päihde- ja moniongelmaista väkeä, joille ei sattuneesta syystä riitä rahat enää päihteisiin ja elämiseen samaan aikaan.

Siinä vaiheessa jos tähän porukkaan alkaa joukolla tulla mukaan ei-päihdeongelmaisia pitkäaikaistyöttömiä, niin on syytä huolestua. Se tarkoittaa että sosiaaliturvan taso on niin matala että se alkaa maksaa yhteiskunnalle.
 
Siinä vaiheessa jos tähän porukkaan alkaa joukolla tulla mukaan ei-päihdeongelmaisia pitkäaikaistyöttömiä, niin on syytä huolestua. Se tarkoittaa että sosiaaliturvan taso on niin matala että se alkaa maksaa yhteiskunnalle.
Toisaalta jos nämä ei-päihdeongelmaiset pitkäaikaistyöttömät alkavat tehdä rikoksia vankilan toivossa, tulee miettiä onko vankiloissa liian hyvät olot. Vankilaanhan ei Suomessa kovin helpolla joudu, vaan se vaatii rikosta tehdessä jo "halua" päästä sinne vankilaan. Vankilavuorokausien kustanuksissa olisi kyllä helppo säästää tekemällä siitä paikan, jonne kukaan ei lähtökohtaisesti halua, kuten monessa muussa maassakin.
 
Toisaalta jos nämä ei-päihdeongelmaiset pitkäaikaistyöttömät alkavat tehdä rikoksia vankilan toivossa, tulee miettiä onko vankiloissa liian hyvät olot. Vankilaanhan ei Suomessa kovin helpolla joudu, vaan se vaatii rikosta tehdessä jo "halua" päästä sinne vankilaan. Vankilavuorokausien kustanuksissa olisi kyllä helppo säästää tekemällä siitä paikan, jonne kukaan ei lähtökohtaisesti halua, kuten monessa muussa maassakin.

Siinä vaiheessa jos pikkurikoksia alkaa olla jo 50 kpl vuoden sisään, niin kyllä häkki heiluu. En välttämättä tarkoittanut rikosten tekemistä vankilan toivossa, vaan siitä välittämättä. Ajatustapa on että jää kiinni, jos on jäädäkseen.

Niinhän sitä luulisi. Jenkeissä on ikävät vankilat, vähän kuntouttavaa toimintaa ja huonot opiskelumahdollisuudet. Uusintarikollisuuden taso on OECD-maista erittäin korkealla tasolla.

Norjassa on maailman parhaat vankilat ja opiskelumahdollisuudet, terapiat yms. vankiloissa. Norjassa on myös maailman matalin uusintarikollisuuden taso.

Sattumaako?
 
Toisaalta jos nämä ei-päihdeongelmaiset pitkäaikaistyöttömät alkavat tehdä rikoksia vankilan toivossa, tulee miettiä onko vankiloissa liian hyvät olot. Vankilaanhan ei Suomessa kovin helpolla joudu, vaan se vaatii rikosta tehdessä jo "halua" päästä sinne vankilaan. Vankilavuorokausien kustanuksissa olisi kyllä helppo säästää tekemällä siitä paikan, jonne kukaan ei lähtökohtaisesti halua, kuten monessa muussa maassakin.
Se ei ole mahdollista meillä, kuten ei muissakaan Pohjoismaissa (perusoikeusmyönteinen laintulkinta koskee myös vankeja). Päinvastoin, oloja pyritään edelleen kehittämään paremmiksi, työskentely-, opiskelu- ja kuntoutusmahdollisuuksia laajemmmiksi. Norja on aiheessa pisimmällä, mutta heillä on toki parhaiten varaa siihen. Norjalla on myös tutkitusti teollistuneiden länsimaiden paras onnistuminen.

Mutta aina siitä saa fantasioida, ainahan meillä on ollut niitä, jotka haluaisivat heittää vangit kellariin vedelle ja leivälle, karkoittaa Siperiaan tai ampua kuoppaan kuten punavankeja aikanaan.
Realismi siitä toki on kaukana. Ja se kertoo enemmän henkilöstä, kuin rikosseuraamusjärjestelmästä.
 
Siinä vaiheessa jos pikkurikoksia alkaa olla jo 50 kpl vuoden sisään, niin kyllä häkki heiluu. En välttämättä tarkoittanut rikosten tekemistä vankilan toivossa, vaan siitä välittämättä. Ajatustapa on että jää kiinni, jos on jäädäkseen.

Niinhän sitä luulisi. Jenkeissä on ikävät vankilat, vähän kuntouttavaa toimintaa ja huonot opiskelumahdollisuudet. Uusintarikollisuuden taso on OECD-maista erittäin korkealla tasolla.

Norjassa on maailman parhaat vankilat ja opiskelumahdollisuudet, terapiat yms. vankiloissa. Norjassa on myös maailman matalin uusintarikollisuuden taso.

Sattumaako?
Tuo systeemi perustuu lähinnä siihen että kun yhteiskunta on viritetty keskittämään hyvät oltavat vain harvoille, niin valtaosalla on ongelmia ja tyytymättömyyttä helpottaa se että monilla on vielä huonommin. Mentaliteetti kehittyy siihen suuntaan että oma olo paranee kun näkee muiden saavan paskaa niskaan eri syistä johtuen. Se iso tyytymättömien porukka ajaa äänestäessään ja kommenteissaan itseään parempiosaisten asiaa ja polkee huonompiosaisia vielä tiukemmalle.
 
Tuo systeemi perustuu lähinnä siihen että kun yhteiskunta on viritetty keskittämään hyvät oltavat vain harvoille, niin valtaosalla on ongelmia ja tyytymättömyyttä helpottaa se että monilla on vielä huonommin. Mentaliteetti kehittyy siihen suuntaan että oma olo paranee kun näkee muiden saavan paskaa niskaan eri syistä johtuen. Se iso tyytymättömien porukka ajaa äänestäessään ja kommenteissaan itseään parempiosaisten asiaa ja polkee huonompiosaisia vielä tiukemmalle.

Nimenomaan. Surullista tuossa systeemissä on se että täysin riippumatta kuinka lahjakas olet, niin vanhemmilta täytyy löytyä pätäkkää jos haluat opiskella.

Rikkaiden lapsista 9/10 menee yliopistoon ja köyhien lapsista 1/10. Tällä on varmistettu valkoisen omistavan luokan pysyminen vallassa, mutta mitä aiheutetaan samalla on näköalattomuutta, syrjäytymistä ja tieteelle hallaa kun parhaat kyvyt eivät välttämättä pääse osaksi tiedeyhteisöä. Mikään stipendi-instituutio ei tätä ongelmaa poista. Ainoastaan sillä ostetaan ”hyvä mieli”.

Itse olen käynyt Suomessa melko halutun ja arvostetun yliopistotutkinnon. Meillä oli opiskelijoista 1/3 sellaisista perheistä, joilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta Yhdysvalloissa maksaa lukukausimaksuja. Suomessa opiskelupaikat jaetaan ahkeruuden ja kykyjen perusteella ja tukijärjestelmä mahdollistaa myös täysin persaukisen nuoren opiskelun.

Tuskin on sattumaa miksi Suomi valittiin maailman vakaimmaksi yhteiskuntajärjestelmäksi.
 
Järkevä toimintamalli se tuskin on milloinkaan. Se kun jokainen jää joskus kiinni, ja Suomessa on tapana arvioida rikoshyöty eli valtiolle maksettavat korvaukset isoiksi, ja rikosperustaisen velan vanheneminne on normaalia pitempi, eikä sen kanssa pääse velkajärjestelyyn

No eivätkös juuri em. syyt tee sen järkeväksi, mikäli alla on jo ennestään rikosperusteisia velkoja?
 
Se ei ole mahdollista meillä, kuten ei muissakaan Pohjoismaissa (perusoikeusmyönteinen laintulkinta koskee myös vankeja). Päinvastoin, oloja pyritään edelleen kehittämään paremmiksi, työskentely-, opiskelu- ja kuntoutusmahdollisuuksia laajemmmiksi. Norja on aiheessa pisimmällä, mutta heillä on toki parhaiten varaa siihen. Norjalla on myös tutkitusti teollistuneiden länsimaiden paras onnistuminen.

Mutta aina siitä saa fantasioida, ainahan meillä on ollut niitä, jotka haluaisivat heittää vangit kellariin vedelle ja leivälle, karkoittaa Siperiaan tai ampua kuoppaan kuten punavankeja aikanaan.
Realismi siitä toki on kaukana. Ja se kertoo enemmän henkilöstä, kuin rikosseuraamusjärjestelmästä.
Itse kannatan näitä molempia lähestymistapoja; ensimmäinen kakku henkirikoksestakin kiven sisässä pohjoismaisin metodein, mutta jos menet vapauduttuasi tekemään uuden henkirikoksen, niin elinikäinen Siperia-tyylinen opetusmetodi olisi paikallaan. Sama myös vankilan sisäisten sääntöjen suhteen; mikäli perseilet vankilassa jatkuvasti tai harrastat jotain sääntöjen vastaista toimintaa, niin asteittain karumpiin olosuhteisiin.
 
Tää on mun mielestä huolestuttava piirre tässä ennen perinteisemmän "työmiehen" asemaa ajatelleessa sosialistisessa ajattelussa, että nykyisin tunnutaan petaavan kovaa vauhtia jotain yhteiskuntaroolia, jossa ei edes voida odottaa ihmisen tekevän mitään ja maksaminen perustellaan enemmän tai vähemmän sillä, että jos sille ei anna rahoja niin se ottaa väkisin mutta kovemmat rangaistukset ei tule kyseeseen.
 
Tää on mun mielestä huolestuttava piirre tässä ennen perinteisemmän "työmiehen" asemaa ajatelleessa sosialistisessa ajattelussa, että nykyisin tunnutaan petaavan kovaa vauhtia jotain yhteiskuntaroolia, jossa ei edes voida odottaa ihmisen tekevän mitään ja maksaminen perustellaan enemmän tai vähemmän sillä, että jos sille ei anna rahoja niin se ottaa väkisin mutta kovemmat rangaistukset ei tule kyseeseen.

Aivan kuten progression ulottuminen myös parhaiten tienaaviin ammutaan alas sillä, että silloin nämä lähtevät maasta. Mikään veronkierron tukkiminen ei tule kyseeseen.
 
Tää on mun mielestä huolestuttava piirre tässä ennen perinteisemmän "työmiehen" asemaa ajatelleessa sosialistisessa ajattelussa, että nykyisin tunnutaan petaavan kovaa vauhtia jotain yhteiskuntaroolia, jossa ei edes voida odottaa ihmisen tekevän mitään ja maksaminen perustellaan enemmän tai vähemmän sillä, että jos sille ei anna rahoja niin se ottaa väkisin mutta kovemmat rangaistukset ei tule kyseeseen.

Tämä väkisin ottaminen on vain sellainen psykologinen ilmiö, että jos henkilö kokee olevansa pohjalla ilman mahdollisuutta nousta, ei lain kirjaimella ole enää mitään virkaa. Onko hän siellä pohjalla omasta syystään, niin ei sillä ole mitään merkitystä. Henkilö ajattelee että kyseessä on yhteiskunnan vika joka tapauksessa.

Ei se varastamistendenssi ulotu välttämättä mihinkään työssäkäyvän ansiotasoon asti. Mikäli itse olisin tuossa jamassa, varastaisin varmaan sen verran ettei kaupassa tarvitse katsoa mitä ruokaa on varaa ostaa. Jos rikoksilla pyritään oikeasti rikastumaan, niin tuomiot ja kiinnijäämisprosentti nousee eksponentiaalisesti.
 
Hallitus on Ylen tietojen mukaan linjaamassa, että työvoimapalveluihin tulisi huomattava lisäys. Lisärahaa on tulossa yli 50 miljoonaa euroa virkailijoiden palkkaamiseen TE-toimistoihin.
Työpaikkoja luodaan näinkin, miks ei vaan kaikki oltas valtion palveluksessa niin olisi täystyöllisyys.
On tämä kyllä touhua. Hallitus suunnittelee lisäävänsä verorahoitteisia menoja palkkaamalla lisää virkailijoita, jotka ahdistelevat työnhakupakolla henkilöitä jotka hakevat töitä joita ei ole, tai johon heitä ei huolita.

Jo nyt tilanne on se, että vaativaankin asiantuntijatehtävään tulee paikasta riippuen 10-20 hakemusta. Näistä ehkä 1-2, jos hyvin menee on oikeasti sellaisia joita voisi harkita (osaavat homman, ja ovat muuten järjissään). Nyt sitten kuvitellaan että jotenkin maagisesti syntyy lisää työpaikkoja sillä, että pakotetaan ne, joita ei tulla palkkaamaan hakemaan kaikkia mahdollisia töitä.

Ei osaava työntekijä tarvitse mitään virkamiestä siihen työn hakemiseen säätämään. Jos työpaikkoja on, niitä kyllä haetaan, ja ilman että siinä on joku työkkärin täti tai setä opettamassa miten teet hyvän CV:n ja kyselemässä että olethan hakenut nyt tässä kuussa 4:jää työpaikkaa jne.

Päivä päivältä olen entistä enemmän ihmeissäni tämän hallituksen järjenjuoksusta. Mutta kyllähän sillä työllisyys lisääntyy kun palkataan väkeä valtion hommiin, en voi tuota kieltää. :facepalm:

Noissa valtion ja kunnan hommissa on myös se , että toistaiseksi henkilöiden poistaminen vahvuudesta ei ole kovinkaan jouhevaa. Verrattuna yksityiselle puolelle saikuttaminen on ihan toisissa svääreissä, eikä mitkään eläkeputken poistot näitä koske. Virkakyösti keskimäärin saa kaikessa rauhassa himmailla viimeiset 5-10 vuotta ilman pelkoa siitä että YT:ssä tulee noutaja.

Lainaan Tere Sammallahden Facebook julkaisua aiheeseen liittyen:

"Eivätpä tienneet suomalaiset vuoden 2019 eduskuntavaaleissa, millaisen katastrofin ovat äänestämässä valtaan. Talouden huippusuhdanne oli taittumassa, mutta vasemmisto osti itselleen ääniä lupauksilla loputtomista menonlisäyksistä. Ja missä ollaan nyt?

Budjettiriihestä tihkuneiden tietojen mukaan ensi vuonna velkaa ollaan ottamassa 10,7 miljardia euroa. Tämän hallituksen kahden ensimmäisen vuoden aikana velkaa siis tulee 30 miljardia euroa lisää. Samalla hallitus on siirtämässä työllisyystoimien takarajaa vuosikymmenen loppuun, kun alunperin työllisyystoimien piti olla valmiita vuoteen 2023 mennessä.

Tuottavuus ei kasva, työllisyys heikkenee, julkiset menot kasvavat, huoltosuhde heikkenee, rakenneuudistuksia ei näy eikä kuulu. Erityisesti nuoret sukupolvet tulevat kärsimään näistä päätöksistä vielä vuosikymmeniä."
 
Aivan kuten progression ulottuminen myös parhaiten tienaaviin ammutaan alas sillä, että silloin nämä lähtevät maasta. Mikään veronkierron tukkiminen ei tule kyseeseen.
Ensimmäisessä tapauksessa yksilö vaatii rahaa yhteisöltä rikkomalla yhteisön pelisääntöjä. Toisessa tapauksessa yhteisö vaatii rahaa yksilöltä, jolla on yksilönvapaus muuttaa toiseen yhteisöön, joka ei vaadi niin paljoa rahaa.

En keksi mitään hyvää seurausta rikkaiden kovemmasta verotuksesta tai mistään solidaarisuusveroista. Siis niiltä, jotka jo valmiiksi maksavat jo suuren osan valtion absoluuttisista veroista. Näen paljon suurempana hyötynä sen, että nettotulot saadaan liikkeelle täällä Suomessa kulutukseen tai suomalaisista yrityksistä saatavien osinkojen uudelleen sijoittamisena. Sen sijaan verottamalla niitä pahojen riistokapitalistien osinkotuloja ja suuria ansiotuloja, jotka menisivät normaalisti kulutukseen tai sijoituksiin, saadaan vain hetkellinen hyöty. Yritysten näivettyessä ja investointien valuessa muualle, rikkaidenkin tulot vähenevät ja valtion verokertymät laskevat. Sen sijaan tulisi kannustaa ihmisiä ihan tuloista riippumatta sijoittamaan, esimerkiksi tekemällä kotimaisiin yrityksiin sijoittamisesta verovähennyskelpoista.
 
On tämä kyllä touhua. Hallitus suunnittelee lisäävänsä verorahoitteisia menoja palkkaamalla lisää virkailijoita, jotka ahdistelevat työnhakupakolla henkilöitä jotka hakevat töitä joita ei ole, tai johon heitä ei huolita.
...
Juurikin näin, kun riittää vaan että lähetät turhia hakemuksia NASA:lle tms. niin ei tule keppiä. Olisivat osoittaneet nuo 50 miltsiä johonkin pakkokoulutuksiin, missä käydään vaikka ihan elämän perusasioita läpi.
 
Muutenkin tuntuu hyvin oudolta, että niitä varten ketkä haluaa työllistyä pitäisi palkata virkailija-armeija. Luulisi että se osa ketkä oikeasti haluaa työllistyä osaa jo kirjoitella ja lähetellä niitä hakemuksia. Se että joku holhoaa sitä sun toimintaa siinä sivussa voi vaan tehdä asiasta entistä ärsyttävämpää. No saa tuolla 50 miltisillä palkattua nyt sitten muutaman kymmentä virkamiestä taas Valtion suojatyöpaikkoihin.

Edit. Nähtävästi suunnitelma olikin palkata 1000 uutta työntekijää TE-toimistoihin, kuulostaa vielä karmeammalta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 168
Viestejä
4 863 060
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom