• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sipilän hallituksen ongelma oli se että"maisemakonttorista" pukattiin pellolle parhaimmillaan perustuslain vastaista tauhkaa. Jokainen asetus kannattaa kyllä valmistella huolella ennenkuin sitä rahvaalle tarjoaa ja lait pitää olla just eikä melkein. En osaa ottaa kantaa Marinin hallituksen avustajajoukkoon mutta totean että liian vähäinenkin avustajamäärä voi olla ongelma.

Mutta että avustaja tarvitsee avustajaa :confused: Väittäisin, että tässä tilanteessa tarvittaisiin vain parempi avustaja. Ihan hyville tuloille pääsee avustajakin, niin luulisi siihen pätevä löytyvän.
 
Jos miehelle/vaimolle on työpaikka siellä perähikiällä mutta toisella ei, niin toinen puoliso jää sitten yhteiskunnan tuilla elämään. Lapsilla ehkä harrastukset ja kaverit ja ne jäävät myös pois. On siinä sitten mukavuutta kerrakseen kun puoliso ja lapset oireilevat, masentuvat jossain pikkukylässä.
Joskus voi joutua menemään epämukavuusalueelle. Yksi ystäväni on ulkomailla töissä, siten että vaimo ja lapset asuu Suomessa. Hän käy 3-4 viikon välein vain kotona pidennetyn viikonlopun. Tienaa kyllä siellä ulkomailla todella hyvin, mikä motivoi. Yksi suurperheellinen sukulainen teki vuosia ulkomailla pitkiä keikkoja ja sitten vielä kulki suomessakin 300km/suunta työmatkaa päivittäin parin vuoden ajan, ja tämä oli yksi taustatekijä, että hän sai myöhemmin erittäin hyvän tehtaanjohtajan paikan asuinpaikkakunnaltaan (oli tehtaan koneiden valmistajan leivissä ennen sitä).

Oma työpaikka on projektiluonteen takia melkoisen monikulttuurinen, työntekijöitä varmaan lähemmäs 50 eri maasta. Nämä kaikki ovat tulleet tänne Suomeen töihin, osalla vaimo ja perheet kotimaassaan, joita näkee muutaman viikon välein.

Tekosyitä voi aina keksiä, miksi roikkua kiinni sossun lompakossa.
 
Joskus voi joutua menemään epämukavuusalueelle. Yksi ystäväni on ulkomailla töissä, siten että vaimo ja lapset asuu Suomessa. Hän käy 3-4 viikon välein vain kotona pidennetyn viikonlopun. Tienaa kyllä siellä ulkomailla todella hyvin, mikä motivoi. Yksi suurperheellinen sukulainen teki vuosia ulkomailla pitkiä keikkoja ja sitten vielä kulki suomessakin 300km/suunta työmatkaa päivittäin parin vuoden ajan, ja tämä oli yksi taustatekijä, että hän sai myöhemmin erittäin hyvän tehtaanjohtajan paikan asuinpaikkakunnaltaan (oli tehtaan koneiden valmistajan leivissä ennen sitä).

Oma työpaikka on projektiluonteen takia melkoisen monikulttuurinen, työntekijöitä varmaan lähemmäs 50 eri maasta. Nämä kaikki ovat tulleet tänne Suomeen töihin, osalla vaimo ja perheet kotimaassaan, joita näkee muutaman viikon välein.

Tekosyitä voi aina keksiä, miksi roikkua kiinni sossun lompakossa.
Ulkomaan keissit ovat täysin eri juttu. Tiedän itsekin perheitä jotka ovat asuneet ulkomailla, mm Singapore, miehen pestin ajan. Vaimo oli kotivaimo siellä mutta kun palkka oli hyvä, asuminen lähes ilmaista niin mikäs siinä. Kainuussa olisi ollut toinen ääni kellossa. Olisi ollut todnäk ex vaimo.
 
Viimeksi muokattu:
Puolisoilla on toistensa elättämisen velvollisuus, miksi tässä aletaan niistä sossuelätteinä puhumaan, jos toisella on työpaikka? Työttömyyskorvausta voinee toinen kuitenkin saada, mutta ei kait mitään muuta, asumistukia jne, kun puoliso saa kerta oikeaa palkkaa.
Ite kyllä ottaisin perheen mukaan, olkoot työllisyystilanne mikä vaan toiselle. Perhe on tärkein, eikä se ole mikään "tekosyy".
 
Tervetuloa helsinkiin. Täällä on myös paljon avoimia työpaikkoja.
Miksi sitten näin:
Yleinen asumistuki | Helsingin Seudun Suunnat
Yleistä asumistukea sai syyskuun lopussa Helsingin seudulla 110 500 ruokakuntaa, mikä oli hieman enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Helsingissä yleistä asumistukea sai syyskuun lopussa 61 600, Espoossa 18 500 ja Vantaalla 16 900, KUUMA-kunnissa 13 100 ja koko maassa 352 300 ruokakuntaa.
Eihän tässä ole mitään järkeä, että töitä on vaikka lampaat söisivät mutta silti melkein kolmannes Suomen asumistukea saavista talouksista on pk-seudulla.
 
Ite kyllä ottaisin perheen mukaan, olkoot työllisyystilanne mikä vaan toiselle. Perhe on tärkein, eikä se ole mikään "tekosyy".

Ollaanko nykyään niin köyhiä, että yhden elättäjän palkka ei riittäisi koko perheelle? Onhan se ainakin ennen riittänyt.
 
Miksi sitten näin:
Yleinen asumistuki | Helsingin Seudun Suunnat
Yleistä asumistukea sai syyskuun lopussa Helsingin seudulla 110 500 ruokakuntaa, mikä oli hieman enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Helsingissä yleistä asumistukea sai syyskuun lopussa 61 600, Espoossa 18 500 ja Vantaalla 16 900, KUUMA-kunnissa 13 100 ja koko maassa 352 300 ruokakuntaa.
Eihän tässä ole mitään järkeä, että töitä on vaikka lampaat söisivät mutta silti melkein kolmannes Suomen asumistukea saavista talouksista on pk-seudulla.

Pk-seudulla asuu 20% koko kansasta ja täällä on myös kallein asuminen.
 
Miksi sitten näin:
Yleinen asumistuki | Helsingin Seudun Suunnat
Yleistä asumistukea sai syyskuun lopussa Helsingin seudulla 110 500 ruokakuntaa, mikä oli hieman enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Helsingissä yleistä asumistukea sai syyskuun lopussa 61 600, Espoossa 18 500 ja Vantaalla 16 900, KUUMA-kunnissa 13 100 ja koko maassa 352 300 ruokakuntaa.
Eihän tässä ole mitään järkeä, että töitä on vaikka lampaat söisivät mutta silti melkein kolmannes Suomen asumistukea saavista talouksista on pk-seudulla.
Niin. Syy lienee tässä--> Työttömyysaste laskee edelleen | Ulkomaalaistaustaiset Helsingissä

Tuorein rekisteripohjainen tilastotieto ulkomaalaistaustaisten työllisyys- ja työttömyysasteesta saadaan Tilastokeskuksen vuoden 2017 työssäkäyntitilastosta. Ulkomaalaistaustaisten työttömyysaste oli Helsingissä vuoden 2017 lopussa 21,3 prosenttia ja 20–64-vuotiaiden työllisyysaste 53,1 prosenttia. Suomalaistaustaisten työttömyysaste oli 8,5 prosenttia ja työllisyysaste 76,7 prosenttia.

ed: lisätty linkki ulkomaalaistaustaisten määrästä helsingissä.
Joka kuudes helsinkiläinen on ulkomaalaistaustainen | Ulkomaalaistaustaiset Helsingissä

Ulkomaalaistaustaisia eli syntyperältään ulkomaalaisia helsinkiläisiä oli vuoden 2019 alussa 103 412. Tämä oli 16,0 prosenttia kaupungin koko väestöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Hesari on nuuskinut hallitustahojen kaavailemia työllisyyskeinoja.

- Aktiivimallia korvataan työnhakuvelvoitteella ja yksilöllisillä työllistymissuunnitelmilla. Etenkin kepu toivoo optimistisia tuloksia tällä.

- Vihreät on esittänyt "ympäristökikyä", jossa kevennettäisiin tuloveroa ja yhteisöveroa ilmastoverojen kiristyksillä.

- Kotihoidon tuen leikkaus

- Työttömyyskorvauksen suojaosan (paljonko voi tienata ilman että työttömyyskorvaus pienenee) korottaminen 300:sta 600:een euroon

- Työttömyyskorvauksen porrastuksen vapaaehtoinen kokeilu, jossa korvaus on määrältään suurempi mutta pienenee työttömyyden jatkuessa

- Työttömyysputken poisto, jossa eläkeikää lähestyvien työttömien olisi edelleen pyrittävä töihin eikä odotella eläkkeen alkamista työttömyyskorvauksen lisäpäivillä.

- Työperäisen maahanmuuton edistäminen

Hallituksen työllisyyskeinot alkavat hahmottua: Pöydälle tulossa esimerkiksi ilmastopaketti, aktiivimallin korvaaja ja kotihoidon tuen leikkaaminen
 
Hesari on nuuskinut hallitustahojen kaavailemia työllisyyskeinoja.

- Aktiivimallia korvataan työnhakuvelvoitteella ja yksilöllisillä työllistymissuunnitelmilla. Etenkin kepu toivoo optimistisia tuloksia tällä.

- Vihreät on esittänyt "ympäristökikyä", jossa kevennettäisiin tuloveroa ja yhteisöveroa ilmastoverojen kiristyksillä.

- Kotihoidon tuen leikkaus

- Työttömyyskorvauksen suojaosan (paljonko voi tienata ilman että työttömyyskorvaus pienenee) korottaminen 300:sta 600:een euroon

- Työttömyyskorvauksen porrastuksen vapaaehtoinen kokeilu, jossa korvaus on määrältään suurempi mutta pienenee työttömyyden jatkuessa

- Työttömyysputken poisto, jossa eläkeikää lähestyvien työttömien olisi edelleen pyrittävä töihin eikä odotella eläkkeen alkamista työttömyyskorvauksen lisäpäivillä.

- Työperäisen maahanmuuton edistäminen

Hallituksen työllisyyskeinot alkavat hahmottua: Pöydälle tulossa esimerkiksi ilmastopaketti, aktiivimallin korvaaja ja kotihoidon tuen leikkaaminen
Ei kummoisia toimia, paras lienee suojaosan korotus.
 
Lisäisin tuohon seuraavan:

- Ihmisille opetettaisiin taas jo koulusta saakka, että elämä ei välttämättä ole kivaa, mukavaa jne. vaan asuminen ahtaasti, kulutuksen rajallisuus, paskaduunit ilman etenemistä jne. on aina ollut osan kohtalo. Mm. järkevä kouluttautuminen ja halu siirtyä sinne epämukavuusalueelle ennen kuin on pakko ennaltaehkäisee ankeutta
 
... kunhan se muistetaan tehdä perus tukipaketin muihinkin tukiin, eli asumis- ja toimeentulotukeen.
Olet oikeassa. Nyt asumistukea täytyy muuttaa jos "Ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna". Sen lisäksi asumistukea kuitenkin tarkistetaan vuoden välein, joten pysyvämpi muutos huomioidaan siinä.
Lisäisin tuohon seuraavan:

- Ihmisille opetettaisiin taas jo koulusta saakka, että elämä ei välttämättä ole kivaa, mukavaa jne. vaan asuminen ahtaasti, kulutuksen rajallisuus, paskaduunit ilman etenemistä jne. on aina ollut osan kohtalo. Mm. järkevä kouluttautuminen ja halu siirtyä sinne epämukavuusalueelle ennen kuin on pakko ennaltaehkäisee ankeutta
Nykyään ei saa puhua paskaduuneista, vaan jokainen työ on yhtä arvokasta (paitsi palkan suhteen). Muutoksessa täytyisi huomioida freelancereiden tulo ja heidän muuttuvat tilanteensa. Esimerkiksi lähetit tulisi saada lähemmäs palkansaajien turvaa rankaisematta heitä käyttäviä yrityksiä.
 
Olet oikeassa. Nyt asumistukea täytyy muuttaa jos "Ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna". Sen lisäksi asumistukea kuitenkin tarkistetaan vuoden välein, joten pysyvämpi muutos huomioidaan siinä.

Siinä on erikseen suojaosuus ansiotuloille. Eli alle 400/kk ansiotuloja ei huomioida myöskään vuositarkistuksen yhteydessä.
 
Nykyään ei saa puhua paskaduuneista, vaan jokainen työ on yhtä arvokasta (paitsi palkan suhteen)

Nykyään nimenomaan puhutaan paskaduuneista, niistä ei vaan saa puhua päättävällä tasolla koska ihmiset pitäisi saada tekemään myös niitä. Jos nyt sanoja kontrolloidaan niin kieltäisin myös sanat "lähiö", "neuvostokuutio", "itsemurhaluukku", "rotisko", "tsadi", "lande" jne. joilla ihmiset vieraannutaan varovaisesti elämän realiteeteista.
 
Lisäisin tuohon seuraavan:

- Ihmisille opetettaisiin taas jo koulusta saakka, että elämä ei välttämättä ole kivaa, mukavaa jne. vaan asuminen ahtaasti, kulutuksen rajallisuus, paskaduunit ilman etenemistä jne. on aina ollut osan kohtalo.
Entäs kun tämä herättäisi nuorison ajattelemaan miksi meidän täytyisi jakaa omistamme muualla syntyneille sen sijaan että hyväksyisimme että se nyt on vaan heidän kohtalonsa olla vähempiosaisia?
 
Entäs kun tämä herättäisi nuorison ajattelemaan miksi meidän täytyisi jakaa omistamme muualla syntyneille sen sijaan että hyväksyisimme että se nyt on vaan heidän kohtalonsa olla vähempiosaisia?

Jos se nyt herättäisi nuorison menemään duuniin, vaikka vähän kauemmaksi "omista sosiaalisista verkostoista" niin alku olisi hyvä. Kun kenellekään työkykyiselle ei jaettaisi sossumassia, ei sosiaalista maahanmuuttoakaan tänne suosittaisi. Siihen asti toki "älkää tänne kattoko, kattokaa tuonne, siellä on mamu verorahojen äärellä" kun samaan aikaan jatketaan samaa vanhaa vasemmistolaista talouspolitiikkaa mutta yritetään naamioida se joksikin muuksi, osin että voitaisiin edelleen ulista vassareista vaikka ollaan niitä itsekin :vihellys:
 
Hesari on nuuskinut hallitustahojen kaavailemia työllisyyskeinoja.

- Työttömyyskorvauksen suojaosan (paljonko voi tienata ilman että työttömyyskorvaus pienenee) korottaminen 300:sta 600:een euroon

Erittäin hyvä uutinen näin osa-aikaisen näkökulmasta.
 
Ööö...miksi valtiot ei vaan lahjoita tuolle järjestölle jättimäistä budjettia jos se pystyy rahalla kuittaamaan negatiivisen hiilijalanjäljen kaikille?
Tavallaan valtiot tekeekin noin, kun tukevat esimerkiksi tuulivoimaa tai tekevät jotain esimerkiksi hiilen käyttämisen vähenemisen eteen päättämällä niin, ettei sen polttaminen enää ole kannattavaa. Noistahan asioista tulee suuria kuluja valtioille.
 
Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta” – rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Ei päästykään aktiivimallista, vaan vasemmistohallitus paketoi sen vain uudestaan.
Siinä työttömäksi jääneelle ihmiselle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma. Työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja ja paikallisen TE-toimiston hänen haettavikseen osoittamia avoimia työpaikkoja.

Mallin yksityiskohdat ovat vielä päättämättä.

Velvoitteiden laiminlyönnistä lankeaisi 30 tai 60 päivän karenssi, jonka ajaksi työttömyysetuuden maksaminen keskeytettäisiin. Karenssin pituus riippuisi rikkeen vakavuudesta.
Toivottavasti edes tietty määrä sovitaan virkailijan luona eikä ole vakio kaikille. Täällä Helsingissä tuo on helppo täyttää mutta entä pikkupaikkakunnalla?

Seuraavaksi varmaan sote ja yksityistämiset?
 
Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta” – rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Ei päästykään aktiivimallista, vaan vasemmistohallitus paketoi sen vain uudestaan.

Toivottavasti edes tietty määrä sovitaan virkailijan luona eikä ole vakio kaikille. Täällä Helsingissä tuo on helppo täyttää mutta entä pikkupaikkakunnalla?

Seuraavaksi varmaan sote ja yksityistämiset?

Eihän tuolla ole mitään tekemistä aktiivimallin kanssa :confused:

Itse asiassa ei tuossa ole yhtään mitään uudistuksia. Kaikki nuo systeemit olivat käytössä jo vuonna 2003 kun jäin ensimmäistä kertaa työttömäksi.
 
Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta” – rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Ei päästykään aktiivimallista, vaan vasemmistohallitus paketoi sen vain uudestaan.

Toivottavasti edes tietty määrä sovitaan virkailijan luona eikä ole vakio kaikille. Täällä Helsingissä tuo on helppo täyttää mutta entä pikkupaikkakunnalla?

Seuraavaksi varmaan sote ja yksityistämiset?
Kirjoitin tästä jo aikoja sitten, ennen kuin kannattaa aloittaa henkseleiden paukuttelu aktiivimallin purusta, niin kannattaa muistaa, että hallitusohjelmassa nimenomaan lukee, että aktiivimallin tilalle luodaan toinen "aktiivinen malli". Mitä ikinä sillä tarkoitetaan, jää nähtäväksi.
 
Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta” – rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Ei päästykään aktiivimallista, vaan vasemmistohallitus paketoi sen vain uudestaan.

Toivottavasti edes tietty määrä sovitaan virkailijan luona eikä ole vakio kaikille. Täällä Helsingissä tuo on helppo täyttää mutta entä pikkupaikkakunnalla?

Seuraavaksi varmaan sote ja yksityistämiset?
Tuossa systemiissä nyt on vielä vähemmän järkeän kuin siinä vanhassa sotkussa. Tuolla mallilla saadaan vaan aikaan se että porukka spammaa sen X määrän hakemuksia random paikoihin joka kuukausi. Varmaan työnantajallekkin hienoa kun 90% hakemuksista on tuota spammia joka pitää kuitenkin käydä läpi.
Lisäksi miten hitossa tuota meinataan valvoa? Joutuuko työnantaja raportoimaan kaikki tulleet hakemukset TE-toimistoon jossa sitten joku käy ne läpi ja tarkastaa että se hakemus ei ole täysin perseilty?
 
Tuossa systemiissä nyt on vielä vähemmän järkeän kuin siinä vanhassa sotkussa. Tuolla mallilla saadaan vaan aikaan se että porukka spammaa sen X määrän hakemuksia random paikoihin joka kuukausi. Varmaan työnantajallekkin hienoa kun 90% hakemuksista on tuota spammia joka pitää kuitenkin käydä läpi.
Lisäksi miten hitossa tuota meinataan valvoa? Joutuuko työnantaja raportoimaan kaikki tulleet hakemukset TE-toimistoon jossa sitten joku käy ne läpi ja tarkastaa että se hakemus ei ole täysin perseilty?
Tuo voi olla työnantajien vaatimus, ilmeisesti SAK ja hallitus haluaisi kevyemmän version. Saa nähdä mitä tulee. EK sanoo
Suhtaudumme kielteisesti työttömyysturvan vastikkeellisuuden heikentämiseen. Työttömyysturva on turva sille ajalle, jolloin ihminen hakee töitä. Sinä aikana pitää aktiivisesti hakea töitä tai osallistua työllistymistä edistävään koulutukseen. Vastustamme sosiaaliturvan vastikkeellisuuden heikentämistä, Oksala painottaa.
 
Aamun polttoainehinnat Milanosta. Diisseli 1.53 ja bensa 1.63e/l. Ja ilolla täytetään täällä tankit, vaikka tulotaso aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Suomessa on bensa todella halpaa kun verrataan tulotasoon euroopassa. Korottamisen varaa olisi reilusti.
 
Aamun polttoainehinnat Milanosta. Diisseli 1.53 ja bensa 1.63e/l. Ja ilolla täytetään täällä tankit, vaikka tulotaso aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Suomessa on bensa todella halpaa kun verrataan tulotasoon euroopassa. Korottamisen varaa olisi reilusti.
Toisaalta keskimääräiset etäisyydetkin taitaa olla aika pitkiä Suomessa? Siis niille, jotka oikeasti autoa päivittäinen tarvitsevat, eikä Hesassa.
 
Onneksi asuminen ei ole halvempaa syrjäseudulla.
On se asuminen halvempaa siellä Italiassakin, älä vedä asumista mukaan kun siitä ei puhuttu.
Mietin vaan että meneekö suomalaisilla Euroopan mittapuulla paljon vaiko vähän rahaa keskimäärin bensaan.
 
On se asuminen halvempaa siellä Italiassakin, älä vedä asumista mukaan kun siitä ei puhuttu.
Mietin vaan että meneekö suomalaisilla Euroopan mittapuulla paljon vaiko vähän rahaa keskimäärin bensaan.
Milanosta lienee kustannustasoltaan kalliimpi kuin Helsinki, mutta jätetään se nyt pois sitten.

Tulee monta muuttujaa. Suomi on aika tasainen maa ja liikenne on varsinkin haja-asutusalueella hyvin sujuvaa, mikä tarkoittaa pienehköä keskikulutusta per 100km ruuhkajonoihin tai Euroopan vuoristojen haja-asutusalueiden matkaamisiin nähden.
 
Milanosta lienee kustannustasoltaan kalliimpi kuin Helsinki, mutta jätetään se nyt pois sitten.

Tulee monta muuttujaa. Suomi on aika tasainen maa ja liikenne on varsinkin haja-asutusalueella hyvin sujuvaa, mikä tarkoittaa pienehköä keskikulutusta per 100km ruuhkajonoihin tai Euroopan vuoristojen haja-asutusalueiden matkaamisiin nähden.
Juu, pelkästään ajoneuvojen käyttöä ajattelin enkä mitään sivumuuttujia edes, kun siitä aikaisempikin kirjoitti.

Tähän google tarjosikin vastausen, ajoneuvojen polttoainekulutus keskimäärin:
Suomi 1.07l/päivä/henki
Italia 0.58l/päiväv/henki

95-hinta keskimäärin Suomi 1.546e
95-hinta keskimäärin Italia 1.59 (eli kalliimpaa todellakin!)

Suomi kulut vuodessa keskimäärin: 365*1.07*1.5546=604e/vuosi
Italia kulut vuodessa keskimäärin: 365*0.58*1.59=337e/vuosi

Eli Suomalainen käyttää enemmän rahaa bensaan keskimäärin kuin italialainen, vaikka ottaa keskipalkat huomioon (Suomi 2500e nettoa/kk, Italia 1800e netto/kk).

Itsehän tosin käytän niin vähän autoa, että olisi sama vaikka yksityisautoilijalle bensa maksaisi 10e/litra. :)
 
Jos kutsutaan näitä avustajien avustajia^X sihteereiksi tai assistenteiksi niin sitten ihan ok.

Tai mitä jos niitä kutsuttaisiin ministeriön virkamiehiksi... vai pitäisköhän myös heille palkata avustajia ? Eikös niiden ministerien pitäisi johtaa sitä ministeriötä ja käyttää sen työvoimaa näihin minisiterin vastuulle määriteltyihin asioihin.

Eihän tässä nyt kuitenkaan kyseessä voi olla tilanne, jossa ministeri tekee jotain muuta työtä kuin ministerin työtä, johon sitten tarvitaan jotain ylimääräisiä tekijöitä.

Tai sellaista tilannetta, jossa ministeriksi valittu ihminen ei ole pätevä tekemään vastuulleen määrättyjä töitä ja siksi tarvitsee erikseen päteviä ihmisiä asiaa hoitamaan, jotka sitten vuorostaan palkkaavat itselleen päteviä tekijöitä hoitamaan omat työnsä.
 
Tai sellaista tilannetta, jossa ministeriksi valittu ihminen ei ole pätevä tekemään vastuulleen määrättyjä töitä ja siksi tarvitsee erikseen päteviä ihmisiä asiaa hoitamaan, jotka sitten vuorostaan palkkaavat itselleen päteviä tekijöitä hoitamaan omat työnsä.

Sinne vaan ei olla palkattu niiksi ministerien avustajiksi päteviä ihmisiä vaan oikean puolueen jäsenkirjan omaavia ihmisiä.

Virkamiehet on niitä joilla on joku pätevyyskin alalleen.
 
Sinne vaan ei olla palkattu niiksi ministerien avustajiksi päteviä ihmisiä vaan oikean puolueen jäsenkirjan omaavia ihmisiä.

Virkamiehet on niitä joilla on joku pätevyyskin alalleen.

Noiden ministerien avustajien tehtävä on hoitaa sitä lainsäädäntötyön poliiittista puolta. Joten on luonnollisesta että heillä on se oikean puolueen jäsenkirja.
Sehän vasta olisikin ajan haaskausta jos tuohon hommaan palkattaisiin joitakin jotka eivät aja tuota poliittista agendaa jolloin ne tekisi valmistelutyötä ja sitten hallituspuolueiden pitäisi heittää se kaikki roskakoriin koska puolueen agendat olisi unohdettu jossain vaiheessa.
Lisäksi kerta Suomessa hallitukset ovat aina koalitiohallituksia niin tuohon lakien valmisteluun sisältyy kaiken sorttista poliittista neuvottelua. Ja tuo on taas sellaista jossa pitää olla ne puolueen jäsenkirjat jotta puolueen agenda tulee edustetuksi.

Sitten erikseen on sitä neutraalia (tai ainakin teoriassa neutraalia) työtä ja neuvontaa varten ne virkamiehet jotka palkataan muilla perusteilla kuin sillä jäsenkirjalla. Tai ainakin pitäisi palkata.
 
Peli on jo menetetty, kun kaikki julkisomisteinen toiminta keinotekoisen lainsäädännön pakottamana yhtiöitetään. Siitä on kovin lyhyt matka tuohon yksityistämiseen, lähinnä kyse on enää vain ajasta. Odotetaan kuka myy kansallisomaisuuden halvimmalla. Yhtiöittämisen myötä menetetään kaikki julkisuus ja avoimuus päätöksenteossa. Lopulta nostellaan käsiä ja korkeintaan hämmästellään asiaa paskat housuissa.
 
Maksimaalinen yksityistäminen tulisi olla lähes kaikille julkisille toiminnoille tavoitteena lukuunottamatta itsestäänselviä no-no tapauksia kuten poliisi, armeija jne. koska yksityinen toiminta on aina kustannustehokkaampaa kuin julkinen. Se mitä julkisen puolen tulee tehdä, on reguloida tai olla reguloimatta markkinaa tilanteen mukaan. Jos esim. vedenjakelu yksityistetään ja kyseessä on monopolimarkkina niin ainakin äkkiseltään olettaisi että regulaatio voisi olla paikallaan.

Sama koskee esim. energiateollisuutta kun ihmiset kauhistelevat venäläisiä omistuksia ydinvoimaloissa yms. Niistä ei ole mitään haittaa niin kauan kun regulaatio on paikallaan eli ettei niitä esim. voida käyttää poliittisen pelin vipuvartena.
 
Maksimaalinen yksityistäminen tulisi olla lähes kaikille julkisille toiminnoille tavoitteena lukuunottamatta itsestäänselviä no-no tapauksia kuten poliisi, armeija jne. koska yksityinen toiminta on aina kustannustehokkaampaa kuin julkinen.
Eihän tämä pidä aina paikkaansa.

Esim. Yhdysvalloissa terveydenhuolto nojaa poikkeuksellisen yksityiseen toteutukseen, on maailman kallein mutta teholtaan muita kehittyneitä maita selvästi heikompi.
Mirror, Mirror 2017: International Comparison

Kotimaisista esimerkeistä yksityisen sektorin tehottomuudesta julkisen sektorin tontilla voisi nostaa julkiset it-hankinnat, joissa haettiin säästöjä yhtiöittämisillä ja ulkoistuksilla, mutta päädyttiin maksamaan samoille parille it-jätille miljardeja suhteellisen tyhjästä katsellen kun Viro tuli tietoyhteiskuntana open sourcella ja kymppitonnien budjeteilla oikealta ohi.
 
Sama koskee esim. energiateollisuutta kun ihmiset kauhistelevat venäläisiä omistuksia ydinvoimaloissa yms. Niistä ei ole mitään haittaa niin kauan kun regulaatio on paikallaan eli ettei niitä esim. voida käyttää poliittisen pelin vipuvartena.

Juuri näin. Kauhistelu on loputonta kuinka "ale hintaan" myydään ulkomaille "kansallisomaisuus", joka jostain ihmeen syystä ei kelpaa samaan hintaan kenellekään kotimaiselle taholle. Kyse on vain siitä, kuka toimintaa pyörittää ja ottaa siitä voitot tai tappiot kantaakseen. Regulaatiolla varmistetaan, että järjestelmät pidetään kunnossa ja mahdollista paikallista monopoliasemaa ei väärinkäytetä. Kriittiset infrat voi aina ottaa valtion hallintaan kriisitilanteen sattuessa tai jos toimintaa pyörittävä firma laiminlyö velvoitteensa.

Eihän tämä pidä aina paikkaansa.

Esim. Yhdysvalloissa terveydenhuolto nojaa poikkeuksellisen yksityiseen toteutukseen, on maailman kallein mutta teholtaan muita kehittyneitä maita selvästi heikompi.
Mirror, Mirror 2017: International Comparison

Niin, se regulaatio puuttuu kun vakuutusyhtiöt ja terveysyhtiöt vuorotellen nostavat hintojaan.
 
Eihän tämä pidä aina paikkaansa.

Esim. Yhdysvalloissa terveydenhuolto nojaa poikkeuksellisen yksityiseen toteutukseen, on maailman kallein mutta teholtaan muita kehittyneitä maita selvästi heikompi.
Mirror, Mirror 2017: International Comparison

Kotimaisista esimerkeistä yksityisen sektorin tehottomuudesta julkisen sektorin tontilla voisi nostaa julkiset it-hankinnat, joissa haettiin säästöjä yhtiöittämisillä ja ulkoistuksilla, mutta päädyttiin maksamaan samoille parille it-jätille miljardeja suhteellisen tyhjästä katsellen kun Viro tuli tietoyhteiskuntana open sourcella ja kymppitonnien budjeteilla oikealta ohi.

Jenkkien terveydenhoito on käsittääkseni niin pirun kallista, koska sitä säännellään todella rajusti ja vakuutusyhtiöillä on liikaa valtaa. Se ei missään tapauksessa ole mikään esimerkki vapaan kilpailun tuloksesta.

Valtion tietotekniikkahankkeet nyt ovat sellainen vitsi, että en tiedä mikä mättää. Joku väitti, että ongelma on kun tilaajalla ei ole asiantuntemusta, niin myyjä voi myydä mitä haluaa.
 
Jenkkien terveydenhoito on käsittääkseni niin pirun kallista, koska sitä säännellään todella rajusti ja vakuutusyhtiöillä on liikaa valtaa. Se ei missään tapauksessa ole mikään esimerkki vapaan kilpailun tuloksesta.

On siellä paljon enemmän vapaata kilpailua tuolla alalla kuin käytännössä missään muussa länsimaassa. Ja silti lopputulos on mitä on.
Joten sanoisin että se toimii mainioina esimerkkinä alasta jossa yksityistäminen ja vapaa kilpailu oikeasti johtaa paskoihin lopputuloksiin.

Oikeastaan tuo on aika ristiriitainen kommentti sulta, jos se olisi todella rajusti säänneltyä niin sitten vakuutusyhtiöillä ei olisi liikaa valtaa. Mutta koska se ei ole niin vakuutusyhtiöt pystyvät jylläämään vapaasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 123
Viestejä
4 881 509
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom