• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tuskin näillä isisläisilläkään mitään matkavakuutusta on. Mutta tässä vaan käytännön esimerkki, että Suomi voi ihan hyvin jättää sinut oman onnesi nojaan eikä mitkään sopimukset ja ihmisoikeudet velvoita mihinkään. Kuitataan vaan, että mitäs läksit.
Näin se pitäisi olla minimissään terroristeillekin.
No silti tämä filippiineillä oleva nainen on reissaaja maailmalla. Se nyt olisi loputon suo noutaa vuosittain tuhansia reissaajia joilla ei ole matkavakuutusta.
Vähän huono vertaus syyrian kaapunaisiin/lapsiin.
Eri asia on vaikkapa luonnon katastrofit (tsunami v2004).
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin näillä isisläisilläkään mitään matkavakuutusta on. Mutta tässä vaan käytännön esimerkki, että Suomi voi ihan hyvin jättää sinut oman onnesi nojaan eikä mitkään sopimukset ja ihmisoikeudet velvoita mihinkään. Kuitataan vaan, että mitäs läksit.
Näin se pitäisi olla minimissään terroristeillekin.

Ei yhä edelleen kannata vertailla lapsia ja täysikäisiä. Yhtään pelkkää aikuista ei olla pelastamassa sieltä leiriltä. Vain lapsia vanhemmilla tai ilman.

Lähtökohta on, että jokainen hoitaa ongelmansa ja konsulaatit voivat antaa neuvontaa.
 
Ovatko ne orpolapset terroristeja? Onko sairaala verrattavissa vankileiriin? Onko aikuinen verrattavissa lapseen? (Vinkki: lapsi ei ole tehnyt päätöstä matkustaa ulkomaille ilman matkavakuutusta)

Kyllähän se on kaikille selvää, että tuolla olevien lapsien terroristikoulutus on aloitettu heti, kun vain mitenkään mahdollista. On täysin perusteetonta uskoa mitään muuta. Tuolla on opetettu vihaa muita kohtaan täysin varmasti, ihan alusta asti. Tuo on pahin mahdollinen paikka sen suhteen, josta joku voidaan vain tuoda tänne (=kaikkein todennäköisimmin tulee ongelmia).

Sitä en tiedä, pystyykö asiaa korjaamaan ikinä yksikään psykiatri tms.. Kun se on vähän niin, että minkä nuorena oppii, niin sen vanhana taitaa ja tuolla on nimenomaan yritetty luoda perusteet järkähtämättömälle terrorismille.

Minusta ne videot, joissa joku hiton 4 vuotias teloitti vankeja (pistoolilla takaapäin) (eikä ollut edes yksi lapsi) on melko vakuuttavia todisteita, että nuo voivat olla hyvin vaarallisia ja en kyllä toisi mitään ainakaan yli 2 vuotiasta tuolta tänne.. SUPOhan (jonka alaan kuuluu siis tietää tästä) tästä on myös varoitellut, mutta ei poliitikkoja kiinnosta.
 
Yleensäkin vertailu toiseen maailmansotaan ontuu siksi, kun tuolloin maat taistelivat toisiaan vastaan. Suurin osa soti, kun oli pakko sotia. Kun sota loppui, äärinatsit asuivat yhä Saksassa, jossa he eivät uhanneet naapureidensa turvallisuutta. Sotarikolliset tuomittiin ja hirtettiin.

Kalifaatin kohdalla nämä sotaan lähteneet sotivat nykyistä yhteiskuntaa vastaan. He eivät joutuneet tuohon sotaan ajopuuna vaan he tekivät tietoisen päätöksen ryhtyä pyhään sotaan sivistynyttä yhteiskuntaa vastaan. Jos näistä sotavangeista nyt tehtäisiin aavikolle joku oma Kalifatistan, niin nämä eivät uhkaisi naapueidensa turvallisuutta. Mutta jos nämä otetaan takaisin yhteiskuntaan, jota he vastustavat henkeen ja vereen, niin he ovat turvallisuusriski.

Pari pientä orpolasta ei ole turvallisuusriski, mutta me kaikki tiedämme että tuolta tullaan myös kotiuttamaan niitä terroristiaikuisia lasten mukana. Ja se ON ongelma.
 
Oliko Hitler orpolapsi?

Ei ollut. Mutta Hitlerin isä oli väkivaltainen alkoholisti * että kyllä noi sosiaalitoimen asiakuuden edellytykset pätee myös Hitlerin kaltaisiin siinä missä Al-holin lapsiin. Mutta sitä en ymmärrä miksi Keijo Kaarisäde haikailee kommareiden oikeuskäytännön perään missä lapsia internoidaan ** koska vanhempien synnit ja lakeja muutetaan takautuvasti.

*) Lähde: wikipedia "Katkeroitunut ja ajan myötä alkoholisoitunut Alois pieksi vaimoaan ja perhettään usein pienimmistäkin syistä."
**) fi.wikipedia.org/wiki/Suomalaiset_internointileirit_toisen_maailmansodan_j%C3%A4lkeen
 
Miettikääpä nyt jokainen, että onko kurdien leiriltä evakuoidut SOTALAPSIA vai LAPSISOTILAITA... Nämä kaksi termiä ovat merkityksiltään niin kovin erilaisia, mutta tuntuvat menevät järjestäen sekaisin (ehkä tahallisestikin).

Lapsisotilas – Wikipedia
Sotalapset – Wikipedia

Mikäli ISISin jäsenet lähettelevät viestejä näille Suomeen internoiduille lapsukaisille, niin pikku mussukat ovat kykeneviä yllättäviinkin hirmutekoihin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


"Pekka Haavisto vain nauroi..."

c72b2aec906a4eafb8635a9c7f5aec0d.jpg.webp
 
Ei kai tässä ole mitään sinänsä satunnaisia lapsia lähdetty pelastamaan, vaan yli puoli vuotta selvitetty asiaa kurdiviranomaisten kanssa. Käsittääkseni se suomalaisten joukko on pysynyt aika lailla samana.
Yli puoli vuotta? Tämän mukaan hädin tuskin pari kuukautta.

HS Syyriassa: Suomi on jo neuvotellut al-Holin suomalaislasten kotiuttamisesta – Kurdipoliitikko HS:lle: Lapsia ei voi erottaa äideistään pakolla

Vastahan Haavistokin sanoi, että neuvotteluyhteys kurdihallintoon on vasta pati kuukautta sitten luotu.
 
Kansalaisuus voi tosiaankin perityä ilman että asian eteen tekee mitään. Ruotsissa syntynyt Suomen kansalainen ei periaatteessa koskaan voi menettää Suomen kansalaisuuttaan. Joten käytännössä Suomen kansalaisuus voi periytyä Ruotsissa asuvalta sukupolvelta toiselle loputtomiin ilman että henkilö tietää asiasta.
Kuten on jo useaan otteeseen tuotu esille, kansalaisuuden menettää 22-vuotiaana tuossa tilanteessa.
 
Radiorockilla oli/on koosteita tämän vuoden Korporaatioista. Yksi aihe oli presidentinvaali gallup. Haavistoa kannatti 37% vastaajista.

Nyt gallupeissa 17%. Komeasti rommaa :wtf:
 
Ovatko ne orpolapset terroristeja? Onko sairaala verrattavissa vankileiriin? Onko aikuinen verrattavissa lapseen? (Vinkki: lapsi ei ole tehnyt päätöstä matkustaa ulkomaille ilman matkavakuutusta)
Nuo kaksi orpolasta hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole terroristeja. Kyseessä on edelleen pakolaisleiri, vaikka tuolla vankileiri -nimityksellä yritetään ratsastaa ja kerätä sääliä. Emme myöskään vielä toistaiseksi tiedä, tuleeko sieltä myös isis-äidit ja mahdollisesti vanhemmat lapset, jotka ihan hyvin voi olla tai olematta terroristeja, se jää nähtäväksi.

Al-Hawl refugee camp - Wikipedia
 
Nuo kaksi orpolasta hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole terroristeja. Kyseessä on edelleen pakolaisleiri, vaikka tuolla vankileiri -nimityksellä yritetään ratsastaa ja kerätä sääliä. Emme myöskään vielä toistaiseksi tiedä, tuleeko sieltä myös isis-äidit ja mahdollisesti vanhemmat lapset, jotka ihan hyvin voi olla tai olematta terroristeja, se jää nähtäväksi.

Al-Hawl refugee camp - Wikipedia
Voisi puhua internointileiristä. Leirillä olevat ovat lähinnä "vihollisen siviilejä" eivätkä saa poistua.
 
Voisi puhua internointileiristä. Leirillä olevat ovat lähinnä "vihollisen siviilejä" eivätkä saa poistua.
Ei, kun käytetään sitä nimitystä mikä sillä on ollut vuodesta 1991, mikäli tulee aihetta käyttää toisella nimityksellä, voimme sitä silloin käyttää. Leirillä olevat saavat poistua kotimaihinsa, mikäli heidät otetaan vastaan.
 
Ei, kun käytetään sitä nimitystä mikä sillä on ollut vuodesta 1991, mikäli tulee aihetta käyttää toisella nimityksellä, voimme sitä silloin käyttää. Leirillä olevat saavat poistua kotimaihinsa, mikäli heidät otetaan vastaan.
Vain jos heidät noudetaan. Itse ei saa lähteä mihinkään.
 
Vain jos heidät noudetaan. Itse ei saa lähteä mihinkään.
Saivartelua, ymmärsit varmasti mitä kotimaahan poistumisella tarkoitin, kyseinen aihe on ollut otsikoissa viimeiset pari kuukautta.

Kyseessä on edelleen pakolaisleiri, eikä se siitä muuksi muutu, vaikka media tuota vankileiriä viljelee.
 
Saivartelua, ymmärsit varmasti mitä kotimaahan poistumisella tarkoitin, kyseinen aihe on ollut otsikoissa viimeiset pari kuukautta.

Kyseessä on edelleen pakolaisleiri, eikä se siitä muuksi muutu, vaikka media tuota vankileiriä viljelee.

Ei se ole mitään saivartelua. Jos olet leirillä, jossa aseistetut vartijat estävät lähtösi ellei kotimaasi sopimuksesta nouda sinua niin olet vanki. Jos leiriä ei saa vankileiriksi kutsua koska tulee paha mieli joillekin niin puhutaan internoinnista. Sitähän vihollisen siviiliväestön leirittäminen nimenomaan on.

Mitäs luulet, että kaikkien paskastanien kansalaisten kohdalla noilla leireillä käy kun ei ole hakijoita?
 
HS-kyselyssä noin viidennes suomalaisista luuli kokoomusta, perussuomalaisia ja kristillisdemokraatteja hallituspuolueiksi – kaikki hallituspuolueet osaa nimetä kaksi viidestä

Aika turhalta tuntuu taas tätä politiikkaa täällä analysoida, kun normaalin äänestäjän ratkaisut ovat näin vahvalla pohjalla.

"18-24 vuotiaista 18% osasi nimetä hallituspuolueet." Pitäisiköhän äänioikeuden laajentamisen sijaan nyt hiljalleen alkaa miettiä miten sitä vähän rajoitettaisiin...

Onhan nykyisessäkin hallituksessa ihan näkymättömiä puolueita, joten ihmekös se, jos ei jokaista muista. Demarit, kepu, vihreät pitäisi tulla helposti, vassarit ja rkp ovat olleet piilossa. Jos siellä on vielä joku muukin, niin on multakin unohtunut.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan nykyisessäkin hallituksessa ihan näkymättömiä puolueita, joten ihmekös se, jos ei jokaista muista. Demarit, kepu, vihreät pitäisi tulla helposti, vassarit ja rkp ovat olleet piilossa. Jos siellä on vielä joku muukin, niin on multakin unohtunut.

Kommentoin näköjään lukematta edes mitä linkistä luki. Kuinko joku voi olla niin tyhmä, että luulee persujen olevan hallituksessa? Ymmärrän jos ei ollenkan seuraa politiikkaa, mutta ei kyllä pitäisi silloin äänestääkkään.

Olisihan se kyllä periaatteessa huvittavaa, että joku äänestää persuja seuraavissa vaaleissa, kun on niin tyytyväinen hallituksen ilmastopolitiikkaan ja polttoaineveron nostamiseen.
 
Kuten on jo useaan otteeseen tuotu esille, kansalaisuuden menettää 22-vuotiaana tuossa tilanteessa.

Sitten on useaan otteeseen jaettu väärää tietoa. Sen kansalaisuuden SAATTAA menettää automaattisesti 18-22-vuotiaana jos olet sekä Suomen että jonkin toisen valtion kansalainen.

Lähde: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030359

Jos nyt pilkkua viilataan, niin kaksoiskansalainen säilyttää 22-vuotiaana Suomen kansalaisuuden ainoastaan, jos on riittävät yhteydet Suomeen. Yhteyksiksi riittää aika vähäinenkin:
34 § Kansalaisuuden säilyttäminen täytettäessä 22 vuotta
Suomen kansalainen, jolla on myös jonkin vieraan valtion kansalaisuus, säilyttää Suomen kansalaisuuden täyttäessään 22 vuotta vain, jos hänellä on riittävä yhteys Suomeen.

Riittävä yhteys katsotaan olevan, jos:
...
2) henkilön kotikunta on ollut Suomessa taikka varsinainen asunto ja koti Islannissa, Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa yhteensä vähintään seitsemän vuotta ennen kuin hän on täyttänyt 22 vuotta; tai
Piilevän Suomen kansalaisuuden säilymiseen riittää siis se, että on asunut missä tahansa Pohjoismaassa yhteensä vähintään seitsemän vuoden ajan. Näinollen ruotsinsuomalaisten Suomen kansalaisuus säilyy ja periytyy ikuisesti, ellei kansalaisuudesta - ja varsinkin lasten kansalaisuudesta - luovu aktiivisesti.

Kansalaisuudesta luopuminenkaan ei suojaa siltä, etteikö lapset voisi joutua Suomen lastensuojelutoimien kohteeksi.
 
Sieltä löytyy myös tämä:
"16 §
Evakuointi ja kotiuttaminen

Jos asianomaisen henkilökohtaisen turvallisuuden suojaaminen edellyttää, edustusto voi avustaa evakuoinnin järjestämisessä kriisialueelta lähimmälle turvalliselle alueelle tai kotimaahan.

Evakuoinnin ja kotiuttamisen järjestämiseen ryhdytään ainoastaan asianomaisen suostumuksella."

Laista ei voi poimia vain rusinoita pullasta. Tuo löytyy kohdasta: "4 luku Palvelut kriisitilanteessa"
15 § Henkilökohtainen turvallisuus
Suuronnettomuuden, luonnononnettomuuden, ympäristöonnettomuuden, sodan, sisällissodan tai muun kriisitilanteen sattuessa tai uhatessa edustusto tai ulkoministeriö voi henkilökohtaisen turvallisuuden suojaamiseksi avustaa edustuston toimipiirissä oleskelevaa 2 §:n 1 momentissa tarkoitettua henkilöä ja edustusta vailla olevaa Euroopan unionin kansalaista sekä näiden seurassa liikkuvia perheenjäseniä kansalaisuudesta riippumatta.​

Minkähänlaatuisesta kriisistä tässä mahtaa olla kyse? Toki tuolla on sodittu mutta nyt taistelut ovat tauonneet ja muutenkin kyse on ihan vapaaehtoisesti taisteluihin lähteneistä ihmisistä, jotka on taistelunsa hävinneinä sijoitettu internointileirille. Elämä leirillä on varmaankin kovaa mutta ei ole osoitettu, että näiden ihmisten henkilökohtainen turvallisuus edes olisi erityisesti uhattuna.

Miten orpolasten suostumus evakuointiin on varmistettu?

Konsulipalvelulaista löytyy myös tämä:
39 § Konsulipalveluista perittävät maksut ja muut kustannukset
Konsulipalveluista perittävistä maksuista päättää ulkoasiainministeriö.

Jos laissa ei toisin säädetä, ulkoasiainhallinto ei vastaa asian hoitamisesta aiheutuvista kustannuksista, jotka johtuvat esimerkiksi sairaanhoidosta, evakuoinnista, kotiuttamisesta, vainajan hautaamisesta, tuhkaamisesta tai kotiuttamisesta, oikeudenkäynnistä, oikeudenkäyntiavustajan tai oikeudellisen neuvonantajan palkkaamisesta, tulkkauksesta taikka asian hoitamiseksi tarvittavien asiakirjojen hankkimisesta ja käännättämisestä.
Tässäkin suhteessa asianmukainen suostumus on tärkeää, koska koko operaation kustannukset peritään evakuoitavilta ja kotiutettavilta. Lennot yksityisjetillä kriisialueille saattavat olla hieman kalliita.
 
Kommentoin näköjään lukematta edes mitä linkistä luki. Kuinko joku voi olla niin tyhmä, että luulee persujen olevan hallituksessa? Ymmärrän jos ei ollenkan seuraa politiikkaa, mutta ei kyllä pitäisi silloin äänestääkkään.
No ei siinä ole mitään väärää, ettei halua seurata politiikkaa tai kiistailla siitä 24/7. Vaalien alla kannattaa sitä mitä haluaa kannattaa, ja se riittäkööt. Tosin se että luulee että Persut on hallituksessa on kyllä aika outoa. Rkp:sta tiedon puute on täysin ymmärrettävää koska ei näy uutisissa mitenkään.

Itse asiassa luulen että aika iso osa ei edes ylipäätään tiedä mitä eroa on hallituksella ja eduskunnalla. Kokeilin tämän varmentamaksi kirjoittaa googleen "hallituksen ja eduskunnan ero" ja google alkaa ehdottamaan tuota jo "ja" jälkeen, joka kertoo siitä että on googlattu aihe mistä ihmiset ei tiedä...
 
Jos nyt pilkkua viilataan, niin kaksoiskansalainen säilyttää 22-vuotiaana Suomen kansalaisuuden ainoastaan, jos on riittävät yhteydet Suomeen. Yhteyksiksi riittää aika vähäinenkin:
34 § Kansalaisuuden säilyttäminen täytettäessä 22 vuotta
Suomen kansalainen, jolla on myös jonkin vieraan valtion kansalaisuus, säilyttää Suomen kansalaisuuden täyttäessään 22 vuotta vain, jos hänellä on riittävä yhteys Suomeen.

Riittävä yhteys katsotaan olevan, jos:
34 § koskee siis kaksoiskansalaisia. Jos sinulla ei ole muita kansalaisuuksia niin Suomen kansalaisuus säilyy ilman yhteyksiä Suomeen.
 
Laista ei voi poimia vain rusinoita pullasta. Tuo löytyy kohdasta: "4 luku Palvelut kriisitilanteessa"
15 § Henkilökohtainen turvallisuus
Suuronnettomuuden, luonnononnettomuuden, ympäristöonnettomuuden, sodan, sisällissodan tai muun kriisitilanteen sattuessa tai uhatessa edustusto tai ulkoministeriö voi henkilökohtaisen turvallisuuden suojaamiseksi avustaa edustuston toimipiirissä oleskelevaa 2 §:n 1 momentissa tarkoitettua henkilöä ja edustusta vailla olevaa Euroopan unionin kansalaista sekä näiden seurassa liikkuvia perheenjäseniä kansalaisuudesta riippumatta.​

Minkähänlaatuisesta kriisistä tässä mahtaa olla kyse? Toki tuolla on sodittu mutta nyt taistelut ovat tauonneet ja muutenkin kyse on ihan vapaaehtoisesti taisteluihin lähteneistä ihmisistä, jotka on taistelunsa hävinneinä sijoitettu internointileirille. Elämä leirillä on varmaankin kovaa mutta ei ole osoitettu, että näiden ihmisten henkilökohtainen turvallisuus edes olisi erityisesti uhattuna.

Tuossa kohdassa 16 ei viitata kohtaan 15 joten oletan että tuota pitäisi tulkita itsenäisesti, eli jos henkilön henkilökohtainen turvallisuus vaatii evakuointia pois kriisialueelta niin sitten siinä voi lähetystö avustaa.
Ja sanoisin että tuo alue kyllä helposti täyttää kriisialueen vaatimukset.

Miten orpolasten suostumus evakuointiin on varmistettu?

Konsulipalvelulaista löytyy myös tämä:
39 § Konsulipalveluista perittävät maksut ja muut kustannukset
Konsulipalveluista perittävistä maksuista päättää ulkoasiainministeriö.

Jos laissa ei toisin säädetä, ulkoasiainhallinto ei vastaa asian hoitamisesta aiheutuvista kustannuksista, jotka johtuvat esimerkiksi sairaanhoidosta, evakuoinnista, kotiuttamisesta, vainajan hautaamisesta, tuhkaamisesta tai kotiuttamisesta, oikeudenkäynnistä, oikeudenkäyntiavustajan tai oikeudellisen neuvonantajan palkkaamisesta, tulkkauksesta taikka asian hoitamiseksi tarvittavien asiakirjojen hankkimisesta ja käännättämisestä.
Tässäkin suhteessa asianmukainen suostumus on tärkeää, koska koko operaation kustannukset peritään evakuoitavilta ja kotiutettavilta. Lennot yksityisjetillä kriisialueille saattavat olla hieman kalliita.

Luonnollisesti lasten kohdalla he itse eivät anna sitä suostumusta vaan sen antaa joku heidän puolesta. Se että miten tuo tapahtuu orpojen kohdalla on tietenkin mielenkiintoinen asia mutta eiköhän sille jostain löydy pykälä että tarvittaessa joku virkamies voi tehdä nuo päätökset heidän puolestaan jos huoltajat eivät ole tuohon kykeneviä.
 
Tuossa kohdassa 16 ei viitata kohtaan 15 joten oletan että tuota pitäisi tulkita itsenäisesti, eli jos henkilön henkilökohtainen turvallisuus vaatii evakuointia pois kriisialueelta niin sitten siinä voi lähetystö avustaa.
Ja sanoisin että tuo alue kyllä helposti täyttää kriisialueen vaatimukset.
Onpa perin luovaa laintulkintaa, kun on kyse samasta luvusta "Palvelut kriisitilanteessa": 15§ määrittää tilanteet ja henkilöt, joille voidaan antaa konsuliapua. 16§ määrittää avustustavat: evakuointi lähialueelle tai kotimaahan ja sen, että toimet edellyttävät suostumusta. 17§ edellyttää, että toimien laajuutta suunniteltaessa otetaan huomioon muiden EU-maiden toiminta ja 18§:ssä säädetään tiedonvälityksestä.

Konsulipalveluiden tarjoamiseksi ei riitä, että kyse olisi kriisi_alueesta_, vaan siellä olisi oltava meneillään akuutti kriisi_tilanne_: luonnonmullistus, suuronnettomuus, jne. Leirihän on varsin rauhallisella alueella, missä ei ole akuuttia uhkaa. On jokseenkin erikoista, että evakuointitarve olisi ilmennyt nyt eikä pari kolme vuotta sitten kun samat henkilöt olivat rähinän keskellä.

Luonnollisesti lasten kohdalla he itse eivät anna sitä suostumusta vaan sen antaa joku heidän puolesta. Se että miten tuo tapahtuu orpojen kohdalla on tietenkin mielenkiintoinen asia mutta eiköhän sille jostain löydy pykälä että tarvittaessa joku virkamies voi tehdä nuo päätökset heidän puolestaan jos huoltajat eivät ole tuohon kykeneviä.

"...eiköhän sille jostain löydy pykälä..." ei oikein riitä vakuuttamaan siitä, että menettely olisi ollut lainmukaista. Ei riitä, että lainmukaisuus on vähän sinne päin, vaan toimien on oltava pienintä piirtoakin myöten kirjoitetun lain mukaista.

Kenen vastuulle evakuoinnin kustannukset tulevat? Lain esitöidenkin perusteella konsulipalvelu on maksullista (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_283+1998.pdf, s. 39):
Evakuoinnin ja kotiuttamisesta aiheutuvista kuluista vastaa asianomainen itse. Evakuointi ja kotiuttaminen voidaan järjestää siten, että asianomainen suorittaa vasta jälkikäteen avustamisesta aiheutuneet kustannukset, mikäli tällainen menettely olisi välttämätön asianomaisen henkilökohtaisen turvallisuuden suojaamiseksi. Konsulipalvelun antamiseen liittyvien kustannusten suorittamisesta säädettäisiin lain 39 §:ssä


Laillisuusperiaatteessa on kyse siitä, että se suojaa tavallisia kansalaisia viranomaisten mielivallalta. Jos vähänkään hankalassa tilanteessa hyväksytään, että viranomaiset voivat soveltaa ja tulkita lakia luovasti, niin kuka tahansa voi joutua viranomaisten mielivallan kohteeksi. Viranomaiset ovat eteviä laajentamaan valtuuksiaan analogioiden avulla: "Kun tuo oli OK, niin sitten tämäkin...". Siksi luoville laintulkinnoille täytyy olla nollatoleranssi.

Demokratian vahvuus mitataan siinä, että viranomaistoiminta on vaikeissakin oloissa lakien ja asetusten määrittämää eikä sorruta mihinkään banaanivaltiomaiseen improvisointiin. Onkin tärkeää, että viranomaistoiminnan lainmukaisuus selvitetään tarkasti ja mahdolliset epäselvyydet ja tulkinnanvaraiset asiat saatetaan oikeusistuinten arvioitaviksi.
 
Konsulipalveluiden tarjoamiseksi ei riitä, että kyse olisi kriisi_alueesta_, vaan siellä olisi oltava meneillään akuutti kriisi_tilanne_: luonnonmullistus, suuronnettomuus, jne. Leirihän on varsin rauhallisella alueella, missä ei ole akuuttia uhkaa. On jokseenkin erikoista, että evakuointitarve olisi ilmennyt nyt eikä pari kolme vuotta sitten kun samat henkilöt olivat rähinän keskellä.

Ei vaan riittää pelkästään kriisin uhka. Jos sulla on sota-alueella uskonnollisia fanaatikkoja täyteen ahdettu leiri jota ylläpitää valtion rajojen ulkopuolelta tullut aseellinen ryhmä joka ei kuulu mihinkään kansainvälisesti tunnustettuun valtioon ja jonka niin ruoka- kuin terveydenhuolto on erittäin epävarmalla perustalla niin sanoisin että tuo vähintäänkin täyttää tuon "kriisitilanne uhka" kriteerin.

"...eiköhän sille jostain löydy pykälä..." ei oikein riitä vakuuttamaan siitä, että menettely olisi ollut lainmukaista. Ei riitä, että lainmukaisuus on vähän sinne päin, vaan toimien on oltava pienintä piirtoakin myöten kirjoitetun lain mukaista.

Okei:
Konsulipalvelulaki:
31 §
Edellytykset toimenpiteille lapsen palauttamiseksi

Edustusto avustaa lapsen palauttamisessa Suomeen, kun lapsen poisvienti Suomesta vieraaseen valtioon tai palauttamatta jättäminen vieraasta valtiosta Suomeen on luvatonta lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain (361/1983) nojalla eikä lapsen palauttamista koskevan asian hoitaminen kuulu muun viranomaisen toimivaltaan lain, asetuksen taikka Suomea sitovan kansainvälisen sopimuksen perusteella.

Sen viittaama laki lapsen huollosta:
1 § (8.2.2019/190)
Lapsen huolto

Lapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa välillä. Myös muita lapselle tärkeitä ihmissuhteita on vaalittava.

Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus. Lasta on suojeltava kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, huonolta kohtelulta ja hyväksikäytöltä.

Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.

5 c § (8.2.2019/190)
Edunvalvojan määrääminen huoltajan sijaiseksi

Lapselle voidaan määrätä edunvalvoja edustamaan huoltajan sijasta lasta tämän henkilöä koskevassa asiassa, jos:

1) huoltaja on esteellisyyden, sairauden tai muun syyn vuoksi estynyt edustamasta lasta; ja

2) edunvalvojan määrääminen on tarpeen asian selvittämiseksi tai muuten lapsen edun turvaamiseksi.

Eli siis noiden perusteella voidaan määrätä edunvalvoja edustamaan noita orpoja joka pystyy hoitamaan kaikki nuo päätökset lasten sijasta. Ja pystyy varmaan myös antamaan maksusitoumukset jota luonnollisesti lapselta ei voi pyytää.
 
Ei vaan riittää pelkästään kriisin uhka.
No mikä mahtaa olla konkreettinen kriisin uhka, joka tuolla nyt vaikuttaa? Kummasti tämä "valtion rajojen ulkopuolelta tullut aseellinen ryhmä" kelpaa suomalaisdiplomaateille kiitosten arvoiseksi neuvottelukumppaniksi:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Özerk Yönetim 2 çocuğu Finlandiya’nın BM temsilcisine iade etti - YENİLENDİ - ANHA | HAWARNEWS | Türkçe

Mikä muuten on Suomen edustusto, joka hoitaa asiaa tuolla ja mikä on määritelty sen toimialueeksi? Kunnioittaako toiminta Syyrian suvereniteettia?

Konsulipalvelulaki:
"Edustusto avustaa lapsen palauttamisessa Suomeen, kun lapsen poisvienti Suomesta vieraaseen valtioon tai palauttamatta jättäminen vieraasta valtiosta Suomeen on luvatonta..."
Onko edes väitetty, että lasten vienti Syyriaan olisi ollut luvatonta ja millä perusteella lapset olisi pitänyt palauttaa Suomeen, sikäli kun ovat edes syntyneet Suomessa?

Eli siis noiden perusteella voidaan määrätä edunvalvoja edustamaan noita orpoja joka pystyy hoitamaan kaikki nuo päätökset lasten sijasta. Ja pystyy varmaan myös antamaan maksusitoumukset jota luonnollisesti lapselta ei voi pyytää.
Ja taas kysymys lainsäädännön alueellisesta ulottuvuudesta: millä oikeudella Suomen viranomaiset voisivat määrätä maasta lähteneelle edunvalvojan? Oikeus lähteä maasta on kuitenkin ihmisoikeus ja lähtökohtaisesti tällaiset asiat kuuluvat oleskeluvaltion suvereniteetin piiriin.

Konsulipalveluista tulee evakuointitilanteessa käsittääkseni lasku jälkikäteen. Mistä löytyy maksaja?
 
Jos nyt pilkkua viilataan, niin kaksoiskansalainen säilyttää 22-vuotiaana Suomen kansalaisuuden ainoastaan, jos on riittävät yhteydet Suomeen. Yhteyksiksi riittää aika vähäinenkin:
34 § Kansalaisuuden säilyttäminen täytettäessä 22 vuotta
Suomen kansalainen, jolla on myös jonkin vieraan valtion kansalaisuus, säilyttää Suomen kansalaisuuden täyttäessään 22 vuotta vain, jos hänellä on riittävä yhteys Suomeen.

Riittävä yhteys katsotaan olevan, jos:
...
2) henkilön kotikunta on ollut Suomessa taikka varsinainen asunto ja koti Islannissa, Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa yhteensä vähintään seitsemän vuotta ennen kuin hän on täyttänyt 22 vuotta; tai
Piilevän Suomen kansalaisuuden säilymiseen riittää siis se, että on asunut missä tahansa Pohjoismaassa yhteensä vähintään seitsemän vuoden ajan. Näinollen ruotsinsuomalaisten Suomen kansalaisuus säilyy ja periytyy ikuisesti, ellei kansalaisuudesta - ja varsinkin lasten kansalaisuudesta - luovu aktiivisesti.

Kansalaisuudesta luopuminenkaan ei suojaa siltä, etteikö lapset voisi joutua Suomen lastensuojelutoimien kohteeksi.
Kiitos selvennyksestä. Myönnän olleeni väärässä.
 
Missä tuossa niin sanotaan? Yritä olla tunteilematta liikaa ja vetämällä hatusta päätelmiä.

Eri asiasta:
HS-gallup: Perussuomalaisten kannatus jatkaa kasvua, keskustan tulos kaikkien aikojen huonoin
Persuilla noin viidenneksen kannatus, vihervasemmistolla noin kolmanneksen. Hallituspuolueilla yhteensä yli 50%.
 
Kommentti: Kepun syvä ahdinko on myös pääministeri Marinin ahdinko

Hyvä kirjoitus Haapalalta koskien kepun ja hallituksen ahdinkoa sekä tulevaisuutta.

Veikkailin jo aiemmin, että joululoma saattoi hyvinkin pelastaa Marinin hallituksen Suomen historian lyhyimmältä hallitus titteliltä. Ennen lomilta palaamista, ehditään saada pari galluppia lisää, mikä sinetöi tilanteen siihen vaiheeseen, että kepun kenttäväen on vaikea seisoa puolueensa takana ja silloin otetaan mittaa puolueen tulevaisuudesta sekä edustajien audin takapenkki himoista. Tulee jostain syystä mieleen siniset...

"Voi olla myös, ettei keskusta nouse tästä. -Kulmuni"

Tällaiset ulostulot tuskin luovat tulevaisuutta puolueelle tai herätä kenttäväessä arvostusta, rankkaa puhetta puolueen puheenjohtajalta.
 
Keskustalla on vanhana maaseutupuolueena vankka pohjakannatus, eli ihmisiä jotka ovat tottuneet sukupolvesta toiseen äänestämään Keskustaa. Tämän vuoksi voi kulua jonkin aikaa, ennen kuin kannatus tippuu alle 10%.

Jos Marinin hallitus ei ymmärrä antaa Kulmunille paikkaa loistaa, niin ennen pitkää ollaan tilanteessa jossa tuo kriittinen raja alittuu. Tällä menolla arvelisin tämän tapahtuvan juhannuksen tienoilla.

Marinin hallituksen pitkäikäisyys riippuu myös aika paljon Suomen mediasta. Jos media esimerkiksi tarkoitushakuisen näyttävästi uutisoi Suomeen palaavista Isis-äideistä, niin hallitukselle ei voi ennustaa pitkää ikää.
 
Keskustalla on vanhana maaseutupuolueena vankka pohjakannatus, eli ihmisiä jotka ovat tottuneet sukupolvesta toiseen äänestämään Keskustaa. Tämän vuoksi voi kulua jonkin aikaa, ennen kuin kannatus tippuu alle 10%.

Jos Marinin hallitus ei ymmärrä antaa Kulmunille paikkaa loistaa, niin ennen pitkää ollaan tilanteessa jossa tuo kriittinen raja alittuu. Tällä menolla arvelisin tämän tapahtuvan juhannuksen tienoilla.

Marinin hallituksen pitkäikäisyys riippuu myös aika paljon Suomen mediasta. Jos media esimerkiksi tarkoitushakuisen näyttävästi uutisoi Suomeen palaavista Isis-äideistä, niin hallitukselle ei voi ennustaa pitkää ikää.

Ihan kaikista vähiten itseäni huolestuttaa tässä maailmassa ehkäpä juuri kepun kannatus. Eikö se ole luonnollistakin, että kepu vähitellen kutistuu kun yhä harvempi viljelee maata tai kasvattaa karjaa, pellot on vuokrattu suurille tekijöille, kylät ja metsät tyhjenee ja ihmiset muuttaa kaupunkeihin? Ehkei suomalaisten kannata muutenkaan takertua nimettyihin puolueisiin koska puolueet muuttuvat. Miksi oikeastaan edes pyrkiä muuttamaan puoluetta sen sijaan, että siirtyisi omaa aatemaailmaa vastaavan kannattajaksi?

Vastaus: Koska uusien puolueiden läpimurto on tehty kynnyksillä ja muulla mahdottoman hankalaksi :tdown:
 
Marinin hallituksen pitkäikäisyys riippuu myös aika paljon Suomen mediasta. Jos media esimerkiksi tarkoitushakuisen näyttävästi uutisoi Suomeen palaavista Isis-äideistä, niin hallitukselle ei voi ennustaa pitkää ikää.


Mielellään näkisin, että media tarkoitushakuisesti uutisoisi kaikista hallituksen töppäilyistä, jotta saadaan tämä Frankenstainin hirviö kaadettua.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan kaikista vähiten itseäni huolestuttaa tässä maailmassa ehkäpä juuri kepun kannatus. Eikö se ole luonnollistakin, että kepu vähitellen kutistuu kun yhä harvempi viljelee maata tai kasvattaa karjaa, pellot on vuokrattu suurille tekijöille, kylät ja metsät tyhjenee ja ihmiset muuttaa kaupunkeihin? Ehkei suomalaisten kannata muutenkaan takertua nimettyihin puolueisiin koska puolueet muuttuvat. Miksi oikeastaan edes pyrkiä muuttamaan puoluetta sen sijaan, että siirtyisi omaa aatemaailmaa vastaavan kannattajaksi?

Vastaus: Koska uusien puolueiden läpimurto on tehty kynnyksillä ja muulla mahdottoman hankalaksi :tdown:

Suomessa on vaalipiirijaolla tehty kertaluokkaa vaikeammaksi pienpuolueiden nousu. Käytännössä pienpuolueiden pitää ensin nousta jossain pk-seudulla ja pitää poliittisen paikkansa jonkin aikaa, ja sitten toivoa että maaseutujen vaalipiireissä ne paljon suuremmat piilevät äänikynnykset joskus ylittyy.

Mitä konservatiivisempi puolue, sitä enemmän se hyötyy maaseudun suurista äänikynnyksistä ja yhtäaikaisesti vähenevästä nuorten määrästä. Maalla yksi ääni kun on paljon voimakkaampi kuin kuin Etelä-Suomessa ja niitä ääniä on vanhuksilla, koska nuoret muuttaa pois.
 
Mielellään näkisin, että media tarkoutushakuisesti uutisoisi kaikista hallituksen töppäilyistä, jotta saadaan tämä Frankenstaimin hirviö kaadettua.
Median tehtävän pitäisikin olla vallanpitäjien suhmurointien paljastaminen.

Jostain käsittämättömästä syystä media luuli useamman vuoden, että tärkein tehtävä olisi persujen kannatuksen torppaaminen. Olisiko niin, että kun nyt ovat huomanneet epäonnistuneensa, niin ovat päättäneet palata normaaliin toimintatapaan.

Siitä toki ei ole epäilystäkään, että jos persut pääsevät valtaan, niin jokainen toimittaja keskittyy löytämään jotain väärinkäytöksiä persujen suunnalta.
 
Mitä konservatiivisempi puolue, sitä enemmän se hyötyy maaseudun suurista äänikynnyksistä ja yhtäaikaisesti vähenevästä nuorten määrästä. Maalla yksi ääni kun on paljon voimakkaampi kuin kuin Etelä-Suomessa ja niitä ääniä on vanhuksilla, koska nuoret muuttaa pois.

Ihan hyvä vaan, että vanhukset ovat edes vähän torppaamassa suurimpia typeryyksiä.
Nuorilla on tapana innostua ties mistä ja ihan hyvä vaan että eivät saa kaikkea läpi.
Sen nuoret ainakin tuntuvat aina unohtavan, että heistä itsestä tulee joskus vanhoja.
 
Ihan kaikista vähiten itseäni huolestuttaa tässä maailmassa ehkäpä juuri kepun kannatus. Eikö se ole luonnollistakin, että kepu vähitellen kutistuu kun yhä harvempi viljelee maata tai kasvattaa karjaa, pellot on vuokrattu suurille tekijöille, kylät ja metsät tyhjenee ja ihmiset muuttaa kaupunkeihin? Ehkei suomalaisten kannata muutenkaan takertua nimettyihin puolueisiin koska puolueet muuttuvat. Miksi oikeastaan edes pyrkiä muuttamaan puoluetta sen sijaan, että siirtyisi omaa aatemaailmaa vastaavan kannattajaksi?

Vastaus: Koska uusien puolueiden läpimurto on tehty kynnyksillä ja muulla mahdottoman hankalaksi :tdown:

Kepun pitäisi ymmärtää, että maatilojen määrä laskee vuosittain 2000 - 3000 tilalla eli ei kannata laittaa kaikkia panoksia kannattamattoman maatalouden ylläpitoon, vaan antaa maatalouden kehittyä nopemmin lähemmäs kannattavuuden rajaa. Heidän kannattaisi enemmän keskittyä maaseudun kehittämiseen yleensä. Voitaisiin esim. puolittaa kansallinen tuki 20 vuodessa ja käyttää säästyvät rahat maaseudun elinedellytysten kasvattamiseen. Muutamia esimerkkejä miten tämä voitaisiin tehdä:

- teraluokan yhteydet maaseudun ja kaupunkien välillä
- etäyhteyksien kehitys siten että käytettäisiin 8K näyttöjä, joissa on samalla myös kamerapikselit näyttöpikselien välissä (Applella vanha patentti tästä)
- kehitetään itsenäisiä ilma-aluksia nopeaan liikkumiseen kaupunkien ja maaseudun välillä
- turismi
 
Suomessa on vaalipiirijaolla tehty kertaluokkaa vaikeammaksi pienpuolueiden nousu. Käytännössä pienpuolueiden pitää ensin nousta jossain pk-seudulla ja pitää poliittisen paikkansa jonkin aikaa, ja sitten toivoa että maaseutujen vaalipiireissä ne paljon suuremmat piilevät äänikynnykset joskus ylittyy.

Meinaat että Suomen pitäisi olla kokonaan yhtä vaalipiiriä? En nyt lähtisi tuollekaan linjalle kun se aika helposti johtaisi siihen että ne pari kolme puolueen johtotähteä saisi sen 90% äänistä ja sitten loput paikat menisi melkein lotolla.

Suomen vaalipiirit ovat suht toimivat verrattuna vaikkapa Jenkkeihin tai Britteihin joissa pikkupuolueilla on todella paskat chanssit saada väkeä läpi.
 
Meinaat että Suomen pitäisi olla kokonaan yhtä vaalipiiriä? En nyt lähtisi tuollekaan linjalle kun se aika helposti johtaisi siihen että ne pari kolme puolueen johtotähteä saisi sen 90% äänistä ja sitten loput paikat menisi melkein lotolla.

Suomen vaalipiirit ovat suht toimivat verrattuna vaikkapa Jenkkeihin tai Britteihin joissa pikkupuolueilla on todella paskat chanssit saada väkeä läpi.

Jos olisi vain yksi vaalipiiri, niin listavaali olisi järkevämpi vaalitapa: äänestät puoluetta ja sen muodostamaa ehdokaslistaa, et henkilöä.
 
Jos olisi vain yksi vaalipiiri, niin listavaali olisi järkevämpi vaalitapa: äänestät puoluetta ja sen muodostamaa ehdokaslistaa, et henkilöä.
Se aiheuttaisi myös valtavan eron millaisia ehdokkaat olisivat. No, olisi ainakin rehellisesti kyseisen puolueen pahimmat perseennuolijat rankattu järjestykseen.
 
Ihan hyvä vaan, että vanhukset ovat edes vähän torppaamassa suurimpia typeryyksiä.
Nuorilla on tapana innostua ties mistä ja ihan hyvä vaan että eivät saa kaikkea läpi.
Sen nuoret ainakin tuntuvat aina unohtavan, että heistä itsestä tulee joskus vanhoja.

Eikös se nimenomaan ole toistepäin eli vanhat tuntuu systemaattisesti unohtavan, että hekin ovat olleet nuoria ja että heitä nuorempiakin ihmisiä on vielä olemassa.

Itseäni jopa hiukan pelottaa, että muutunko itsekkin jossain vaiheessa tarpeeksi vanhana itsekkääksi "maksakoot muut (nuoret) kaiken, minulla on oikeus kaikkeen mahdolliseen koska olen syntynyt ennen niitä" ja "kaikki ongelmat ovat muiden syytä, minä en mitenkään voi mitään korjata vaan se on muiden hommaa"

Omatkin vanhemmat ovat viime vuosina muuttuneet pikkuhiljaa tuohon suuntaan. Äiti varsinkin on unohtanut ison osan arvoista joita minulle ja veljelleni aikoinaan on kasvatuksella opettanut. Ilmeisesti työelämä on tässä se avain, sillä isä joka on edelleen työelämässä on vähemmän muutos/parannus-vastarintainen kuin eläkkeelle jäänyt äiti. Ennen tilanne oli täysin erilainen.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kepun pitäisi ymmärtää, että maatilojen määrä laskee vuosittain 2000 - 3000 tilalla eli ei kannata laittaa kaikkia panoksia kannattamattoman maatalouden ylläpitoon, vaan antaa maatalouden kehittyä nopemmin lähemmäs kannattavuuden rajaa. Heidän kannattaisi enemmän keskittyä maaseudun kehittämiseen yleensä. Voitaisiin esim. puolittaa kansallinen tuki 20 vuodessa ja käyttää säästyvät rahat maaseudun elinedellytysten kasvattamiseen. Muutamia esimerkkejä miten tämä voitaisiin tehdä:

- teraluokan yhteydet maaseudun ja kaupunkien välillä
- etäyhteyksien kehitys siten että käytettäisiin 8K näyttöjä, joissa on samalla myös kamerapikselit näyttöpikselien välissä (Applella vanha patentti tästä)
- kehitetään itsenäisiä ilma-aluksia nopeaan liikkumiseen kaupunkien ja maaseudun välillä
- turismi

Mikä olisi näiden funktio? Esim rahdin kuljettamiseenhan lentohärveli on miltei aina se kallein tapa, olipa se itsenäinen tai lennetty..
 
Eikös se nimenomaan ole toistepäin eli vanhat tuntuu systemaattisesti unohtavan, että hekin ovat olleet nuoria ja että heitä nuorempiakin ihmisiä on vielä olemassa.

Itseäni jopa hiukan pelottaa, että muutunko itsekkin jossain vaiheessa tarpeeksi vanhana itsekkääksi "maksakoot muut (nuoret) kaiken, minulla on oikeus kaikkeen mahdolliseen koska olen syntynyt ennen niitä" ja "kaikki ongelmat ovat muiden syytä, minä en mitenkään voi mitään korjata vaan se on muiden hommaa"

Omatkin vanhemmat ovat viime vuosina muuttuneet pikkuhiljaa tuohon suuntaan. Äiti varsinkin on unohtanut ison osan arvoista joita minulle ja veljelleni aikoinaan on kasvatuksella opettanut. Ilmeisesti työelämä on tässä se avain, sillä isä joka on edelleen työelämässä on vähemmän muutos/parannus-vastarintainen kuin eläkkeelle jäänyt äiti. Ennen tilanne oli täysin erilainen.

Kyllä, muutut itsekkäämmäksi. Se on vaan hyvä asia.

Itse en pysy huolehtimaan siitä mihin tämä maa menee vihervasemmistohallituksen seurauksena tai sen jäkeen tulevien hallitusten tekoihin. Se mihin pystyn vaikuttamaan on omien lasten menestyminen. Tämä tarkoittaa omaisuutta eli pitkäjänteistä lasten sijoitusvallisuuden kasvattamista.
 
"maksakoot muut (nuoret) kaiken, minulla on oikeus kaikkeen mahdolliseen koska olen syntynyt ennen niitä"
Tuo liittyy todennäköisesti siihen, että ei ennenvanhaan nuorille mitään ylenpalttista tukia annettu, vaan saivat tehdä töitä rahojensa eteen. Kun ovat koko ikänsä tehneet töitä, niin nyt ovat ansainneet sen ylläpidon.

Nyt on nykyajan nuorten vuoro tehdä osuutensa, mutta eihän ne tee muuta kuin ulise.
 
Se aiheuttaisi myös valtavan eron millaisia ehdokkaat olisivat. No, olisi ainakin rehellisesti kyseisen puolueen pahimmat perseennuolijat rankattu järjestykseen.

Riippuu siitä, miten lista koottaisiin. Se voitaisiin tehdä vaikka äänestyksellä puoluekokouksessa.

Olisi kyllä toisaalta mielenkiintoista olla katsomassa kun erinäisille "imago-ongelmille" puolueen rationaalisempi johto kertoisi, että joo olet listalla sijalla 50+ :kahvi:
 
Meinaat että Suomen pitäisi olla kokonaan yhtä vaalipiiriä? En nyt lähtisi tuollekaan linjalle kun se aika helposti johtaisi siihen että ne pari kolme puolueen johtotähteä saisi sen 90% äänistä ja sitten loput paikat menisi melkein lotolla.

En minä mitään tuolllaista meinaa, kunhan mainitsin nykyisen vaalipiirien aiheuttamasta äänikynnys ongelmasta. Ei minulla ainakaan ole valmista ratkaisua asiaan.

Ja ongelmahan on ihan erilainen riippuen siitä mistä päin säänestäjä asiaa katselee. Itse asun landella (Seinäjoki) joka on osa Vaasan vaalipiiriä, ja täällä annettu ääni on luonnollisesti voimakkaampi kuin Etelän kasvukeskuksissa annettu ääni, mutta hintana siitä on se ettei pieniä puolueita voi äänestää. Meillä on monesti jopa Suomen hallituksessa puolue tai puolueita joita ei täällä voi (kannata) äänestää, koska puolue on niin pieni ettei voi saada täältä edustajaa läpi.

Persut vs Vihreät on tuossa varmaan mielenkiintoinen yhtälö jos vaalipiirit poistuisi. Koko Suomesta voisi äänestää Mestaria jonka henkilökultti vetäisi perässään helposti ihan vitusti muita ehdokkaita läpi, mutta toisaalta yhtäkkiä kaikkialla Suomessa voisi yrittää äänestää piraatteja, vihreitä, liberaaleja jne.

Suomen vaalipiirit ovat suht toimivat verrattuna vaikkapa Jenkkeihin tai Britteihin joissa pikkupuolueilla on todella paskat chanssit saada väkeä läpi.

Tätä ei varmaan kiistä kukaan. Kukaan tuskin kadehtii Brittien tai Jenkkien epädemokraattisia systeemejä, mutta jonkun toisen huonompi systeemi ei tarkoita etteikö oman systeemin huonoistakin puolista voisi puhua.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 115
Viestejä
4 878 489
Jäsenet
78 766
Uusin jäsen
jahan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom