• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ihme vääntö tästä asiasta. Joo, jos viranomainen ei tiedä lapsen olemassaolosta niin sillä teknisesti ei ole kansalaisuutta. Mutta heti kun tietää niin on. Onko tässä vain sanaan takertumisesta kyse vai meinaatko, että tämä vaikuttaisi jotenkin noiden orpojen tilanteeseen?
Kuten sanoin, niin olen epäileväinen sen suhteen, että voiko olla kansalainen olematta kuitenkaan missään rekistereissä. Nyt minulle kuitenkin on selvitetty, että ilmeisesti voi.

Tämän lisäksi olen epäilevän sen suhteen, että viranomaiset ovat saaneet luotettavasti selvitettyä, ovatko nämä lapset todella ne lapset, keiden heidän väitetään olevan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kuten sanoin, niin olen epäileväinen sen suhteen, että voiko olla kansalainen olematta kuitenkaan missään rekistereissä. Nyt minulle kuitenkin on selvitetty, että ilmeisesti voi.
Kyllä sut johonkin merkitään sillä hetkellä kun sun olemassaolo on tiedossa ja saat automaattisesti kansalaisuuden. En tiedä miten vanhempien kohdalla tehdään mutta esim. vastasyntynyt saa tilapäisen "nimen" ja sotun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kyllä sut johonkin merkitään sillä hetkellä kun sun olemassaolo on tiedossa ja saat automaattisesti kansalaisuuden. En tiedä miten vanhempien kohdalla tehdään mutta esim. vastasyntynyt saa tilapäisen "nimen" ja sotun.
Tämän ymmärrän, mutta miten selvitetään, onko henkilö se, joka hänen väitetään olevan? Jos siis oletetaan, että syntymätodistus ja DNA-testi on poissa laskuista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 121
Tämän lisäksi olen epäilevän sen suhteen, että viranomaiset ovat saaneet luotettavasti selvitettyä, ovatko nämä lapset todella ne lapset, keiden heidän väitetään olevan.
Tämän arvion luotettavuudesta tekee se viranomainen, joka on nähtävästi todennut että orvoilla oli oikeus palautusoperaatioon. Se palautus on mielestäni aika selvä osoitus, että lasten tausta on selvitetty ns. riittävän luotettavasti.

Enkä tajua miksi tästä pitää vääntää. Näiden 2 orvon pelastus on tässä jutussa se kaikkein helpoin ja selkein nakki. Ne mammat on tässä se kiinnostava osa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tämän ymmärrän, mutta miten selvitetään, onko henkilö se, joka hänen väitetään olevan? Jos siis oletetaan, että syntymätodistus ja DNA-testi on poissa laskuista.
Miksi DNA on poissa laskuista? Toisaalta ei kukaan täällä syntyneidenkään vauvojen henkilöllisyyttä sen pidemmälle valvo. Lopulta mitä väliä valtiolle?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 210
Eli olet siis sitä mieltä, että voi olla Suomen kansalainen, vaikka mitään tietoja ei suomalaisissa rekistereissä ole? Tässä vielä kysymys, jonka aiemmin esitin.

Mulla on täti, joka muutti Kanadaan 60-luvun alussa, tapasi siellä miehen, jonka kanssa meni naimisiin ja hankki kaksi lasta. Näillä kahdella serkullani ei ole Suomen passia, heitä ei löydy minkään muun maan väestörekisteristä kuin Kanadan. Ovatko he kuitenkin Suomen kansalaisia?
Jos ei 22 vuotiaaksi tullessa ole hakenut kansalaisuutta, niin se on sitten voi voi, eli ei ole Suomen kansalainen.
Eli pitää hakea, mutta jos vaaditut ehdot täyttyvät, niin saa kansalaisuuden.

Eli lapsi ei ole automaattisesti Suomen kansalainen, pitää siis hakea "ajoissa".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Jos ei 22 vuotiaaksi tullessa ole hakenut kansalaisuutta, niin se on sitten voi voi, eli ei ole Suomen kansalainen.
Eli pitää hakea, mutta jos vaaditut ehdot täyttyvät, niin saa kansalaisuuden.

Eli lapsi ei ole automaattisesti Suomen kansalainen, pitää siis hakea "ajoissa".
Tässä käsityksessä olen itsekin ollut.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Koska en usko, että sitä on näille tehty.
No sun uskomuksille me ei varmaan mitään voida. Testin voi edelleen tehdä. Mutta kuten kysyin, mitä väliä lopulta Suomen valtiolle?

Tässä käsityksessä olen itsekin ollut.
Väärässä toisin sanoen. Kansalaisuutta ei tarvitse erikseen hakea. Jos olet syntynyt suomalaiselle äidille vaikka lomareissun aikana, olet Suomen kansalainen ja voit tulla rajan yli Suomeen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 210
No sun uskomuksille me ei varmaan mitään voida. Testin voi edelleen tehdä. Mutta kuten kysyin, mitä väliä lopulta Suomen valtiolle?



Väärässä toisin sanoen. Kansalaisuutta ei tarvitse erikseen hakea. Jos olet syntynyt suomalaiselle äidille vaikka lomareissun aikana, olet Suomen kansalainen ja voit tulla rajan yli Suomeen.
Et voi, koska sinua ei ole rekisteröity suomessa mihinkään rekisteriin. Saadaksesi kansalaisuuden, pitää:
1.Todistaa oikeutus kansalaisuuteen.
2. Rekesteröidä kansalaisuus.

Ei ne mutkat nyt ihan noin oikene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
No sun uskomuksille me ei varmaan mitään voida. Testin voi edelleen tehdä. Mutta kuten kysyin, mitä väliä lopulta Suomen valtiolle?
Toki voi tehdä. Ja mikäli testi osoittaa, että lapsi (käsittääkseni ainoastaan toinen noista orvoista syntynyt tuolla) on kuka hänen väitetään olevan, niin hommahan on sillä selvä. Olenkin koko ajan koittanut ihmetellä sitä, että miten siitä ollaan jo nyt niin varmoja.

Ja kuten aiemmin vastasin, niin tuskin kaksi orpolasta Suomea tuhoaa, mutta siitähän tässä ei ollut kyse, kuten tosiaan aiemmin jo mainitsin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 337
Jos, jos ja jos. Kovin uskottavalta tuo ei kuitenkaan tunnu.
Mitenkä niin? Mielestäni enemmän uskottavalta kuin kutinasi, että DNA-testejä ei ole tehty.

Fakta on se, että emme voi tietää. Voit tietenkin jatkaa mutuiluasi, jos sellaisesta tykkäät. Kunhan et väitä faktaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Mitenkä niin? Mielestäni enemmän uskottavalta kuin kutinasi, että DNA-testejä ei ole tehty.

Fakta on se, että emme voi tietää. Voit tietenkin jatkaa mutuiluasi, jos sellaisesta tykkäät. Kunhan et väitä faktaksi.
Kuka nuo testit olisi tehnyt, missä ja milloin? Ainoa, kenen voisin uskoa noita testejä tehneen, on Suomen viranomaiset, mutta jos ennen tätä viikkoa ei vielä mitään operaatioita ollut käynnissä, niin melko nopsaa toimintaa on saanut olla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 337
Kuka nuo testit olisi tehnyt, missä ja milloin? Ainoa, kenen voisin uskoa noita testejä tehneen, on Suomen viranomaiset, mutta jos ennen tätä viikkoa ei vielä mitään operaatioita ollut käynnissä, niin melko nopsaa toimintaa on saanut olla.
No onhan siellä leirillä vieraillut suomalaisia viranomaisia? Suomessa voidaan ottaa näytteitä esimerkiksi isovanhemmilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Keskustelu pyörii nyt sillä tasolla, että jotain faktaa tiskiin, että asiaa ei ole selvitetty tai ns. ketjun paskominen ehkä riittää?
Mitä ihmeen faktaa tiskiin? Sitäkö varten keskustelupalstat on, että faktoja luetellaan? Mä oon omasta mielestäni (ilmeisesti myös monen muun) ilmaissut varsin selkeästi, mikä tässä hommassa mun mielestä mättää, mutta sitten tulee vänkäystä samoista asioista. Mm. tuosta DNA-testistä sanoin jo edellisellä sivulla, etten usko noita tehdyn noissa oloissa, mutta kuitenkin sitä mulle koitetaan tyrkyttää.

E: Vähän kummallista, kun itse sanon spekuloivani asialla, niin siitä huolimatta aletaan jotain faktoja vaatimaan. Tuntuu siltä, että sinä se tässä ketjua paskot.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mm. tuosta DNA-testistä sanoin jo edellisellä sivulla, etten usko noita tehdyn noissa oloissa, mutta kuitenkin sitä mulle koitetaan tyrkyttää.
Ei niitä tarvitse "tehdä niissä oloissa" :facepalm:

Lapselta ei tarvita kuin sylkinäyte ja testi voidaan tehdä Suomessa, kuten oletetulle sukulaisellekin. Aika hyvin on tieto, että ketä sieltä ollaan hakemassa eikä sinne mennä noin vaan hakemaan kaksi lasta, joita joku väittää suomalaisiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ei niitä tarvitse "tehdä niissä oloissa" :facepalm:

Lapselta ei tarvita kuin sylkinäyte ja testi voidaan tehdä Suomessa, kuten oletetulle sukulaisellekin. Aika hyvin on tieto, että ketä sieltä ollaan hakemassa eikä sinne mennä noin vaan hakemaan kaksi lasta, joita joku väittää suomalaisiksi.
Olkoot. Palaan asiaan, jos jotain uutta ilmenee. Tätä samaa vääntöä en enää jaksa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
881
Mitä ihmeen faktaa tiskiin? Sitäkö varten keskustelupalstat on, että faktoja luetellaan? Mä oon omasta mielestäni (ilmeisesti myös monen muun) ilmaissut varsin selkeästi, mikä tässä hommassa mun mielestä mättää, mutta sitten tulee vänkäystä samoista asioista. Mm. tuosta DNA-testistä sanoin jo edellisellä sivulla, etten usko noita tehdyn noissa oloissa, mutta kuitenkin sitä mulle koitetaan tyrkyttää.

E: Vähän kummallista, kun itse sanon spekuloivani asialla, niin siitä huolimatta aletaan jotain faktoja vaatimaan. Tuntuu siltä, että sinä se tässä ketjua paskot.
Noissa oloissa? ei sitä varmaan siellä tehdä sitä DNA testiä, mutta näyte voidaan ottaa. Ihan yhtä varmasti kun voidaan olla ottamatta. Ei se nyt kummosta testitikkua ihmeellisempää tarvitse mukaan että se voidaan ottaa.
Mutta sovitaan ettei ole otettu, eikä muutenkaan mitään selvitetty. Ja nyt sieltä tuodaan 2 lasta jotka ensimmäisinä tuli viranomaisien luokse sunnuntai kävelyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Hieman vielä tuosta DNA-testistä, kun nyt sitten ainakin minulle uutta infoa tuli.



MTV Uutiset selvitti: Näin al-Holin suomalaisorvot tuodaan Suomeen ja näin heille täällä käy – "Tässä on lapsia, jotka ovat kokeneet hurjia"

E: Mut joo, ehkä sitä jotenkin sitten on varmistuttu asiasta
Jos vain Lännen Median tiedot ovat oikein, niin nimenomaan ensin tuodaan Suomeen ja sitten selvitetään, ketä tuli tuotua. Tässä vaiheessa palautus ei kuitenkaan enää onnistu, joten testi on turha. Tällöin järjestely on huonoa toimintaa viranomaisilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Jos vain Lännen Median tiedot ovat oikein, niin nimenomaan ensin tuodaan Suomeen ja sitten selvitetään, ketä tuli tuotua. Tässä vaiheessa palautus ei kuitenkaan enää onnistu, joten testi on turha. Tällöin järjestely on huonoa toimintaa viranomaisilta.
Mikäli nuo tiedot ovat oikein, niin sehän käytännössä myös tarkoittaa, ettei viranomaisilla ole varmuutta siitä, ketä ollaan tuomassa. Jotenkin tämä tuntuu uskomattomalta, kun tässä ketjussa useampi tietäjä on kertonut, kuinka nämä asiat on viranomaisten puolelta selvitetty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 548
Mikäli nuo tiedot ovat oikein, niin sehän käytännössä myös tarkoittaa, ettei viranomaisilla ole varmuutta siitä, ketä ollaan tuomassa. Jotenkin tämä tuntuu uskomattomalta, kun tässä ketjussa useampi tietäjä on kertonut, kuinka nämä asiat on viranomaisten puolelta selvitetty.
Joku usko viranomaisiin on sokea tai aate sokaisee :/.

Imho tää al holin äiti-lapsi gate on naurettavan ja huvittavan väliltä taas kerran. Tällästä täällä vauhkotaan kuukausi kaupalla. Toisaalta ihan positiivista, että tämän maan ongelmat on luokkaa tätä, eikä astetta pahempia...
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 960
No eiköhän se kansalaisuus vaadi jonkinlaisen rekisteröinnin. Väittäisin, että sillä lapsella on vain oikeus kansalaisuuten, kunnes se jotenkin rekisteröidään johonkin.
Kansalaisuuden taitaa saada vasta kun hoitaa nuo byrokratiat kuntoon.

Luulisi ettei yksikään ISIS-jihadisti-terroristi äiti jolla on suomalainen tausta ole tuota tehnyt jos lapsi on syntynyt ISIS-alueella.

Lisäksi sellainen mielikuva itsellä, että Irakissa ja Syyriassa lapsen kansalaisuus määräytyy maan lakien mukaan isän kansalaisuuden perusteella.


Ulkomailla syntynyt lapsi

"Kansalaisuusilmoitus ulkomailla syntyneelle lapselle; isä tai ei-synnyttänyt äiti Suomen kansalainen
Hae tällä ilmoituksella Suomen kansalaisuutta lapselle, joka 1.6.2003 tai sen jälkeen on syntynyt ulkomailla avioliiton ulkopuolella suomalaiselle isälle tai ei-synnyttäneelle äidille. Isyyden tai ei-synnyttäneen äidin äitiyden tulee olla vahvistettu ulkomailla tai Suomessa ennen ilmoituksen jättämistä. Ilmoituksen voi tehdä lapsen huoltaja tai edunvalvoja.


  • Odotettavissa oleva käsittelyaika

    3–5 kuukautta


  • Sähköisen hakemuksen hinta

    80 €


  • Paperihakemuksen hinta

    100 €

Tee näin
1
Varmista, että lapsi täyttää kansalaisuuden saamisen edellytykset.

2
Varmista, että sinulla on kaikki ajantasaiset hakemusta koskevat liitteet. Käännätä ja laillista ne tarvittaessa.

3
Täytä hakemus.

4
Maksa sähköinen hakemus Enter Finland -palvelussa, paperinen palvelupisteessä.

5
Jos olet ulkomailla, mene Suomen edustustoon. Jos olet Suomessa, varaa aika Maahanmuuttoviraston palvelupisteeseen.

6
Odota päätöstä, Maahanmuuttovirasto ottaa sinuun tarvittaessa yhteyttä.

7
Lue, mitä hakemisen jälkeen tapahtuu"
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
3 527
Kansalaisuuden taitaa saada vasta kun hoitaa nuo byrokratiat kuntoon.

Luulisi ettei yksikään ISIS-jihadisti-terroristi äiti jolla on suomalainen tausta ole tuota tehnyt jos lapsi on syntynyt ISIS-alueella.

Lisäksi sellainen mielikuva itsellä, että Irakissa ja Syyriassa lapsen kansalaisuus määräytyy maan lakien mukaan isän kansalaisuuden perusteella.


Ulkomailla syntynyt lapsi

"Kansalaisuusilmoitus ulkomailla syntyneelle lapselle; isä tai ei-synnyttänyt äiti Suomen kansalainen
Hae tällä ilmoituksella Suomen kansalaisuutta lapselle, joka 1.6.2003 tai sen jälkeen on syntynyt ulkomailla avioliiton ulkopuolella suomalaiselle isälle tai ei-synnyttäneelle äidille. Isyyden tai ei-synnyttäneen äidin äitiyden tulee olla vahvistettu ulkomailla tai Suomessa ennen ilmoituksen jättämistä. Ilmoituksen voi tehdä lapsen huoltaja tai edunvalvoja.


  • Odotettavissa oleva käsittelyaika

    3–5 kuukautta


  • Sähköisen hakemuksen hinta

    80 €


  • Paperihakemuksen hinta

    100 €

Tee näin
1
Varmista, että lapsi täyttää kansalaisuuden saamisen edellytykset.

2
Varmista, että sinulla on kaikki ajantasaiset hakemusta koskevat liitteet. Käännätä ja laillista ne tarvittaessa.

3
Täytä hakemus.

4
Maksa sähköinen hakemus Enter Finland -palvelussa, paperinen palvelupisteessä.

5
Jos olet ulkomailla, mene Suomen edustustoon. Jos olet Suomessa, varaa aika Maahanmuuttoviraston palvelupisteeseen.

6
Odota päätöstä, Maahanmuuttovirasto ottaa sinuun tarvittaessa yhteyttä.

7
Lue, mitä hakemisen jälkeen tapahtuu"
Muuten hyvä, mutta tuosta tilanteesta ei ole kyse: lasten äidit ovat/olivat Suomen kansalaisia jolloin:

"Äiti Suomen kansalainen
Kun vain lapsen äiti on Suomen kansalainen, lapsi saa automaattisesti Suomen kansalaisuuden riippumatta siitä, missä valtiossa hän syntyy. Edellytyksenä on, että äiti ei ole menettänyt Suomen kansalaisuutta ennen lapsen syntymää."

Kansalaisuus lapselle
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
2 luku
Suomen kansalaisuus syntymän perusteella

Vauva saa Suomen kansalaisuuden syntymän hetkellä, eikä vauvan tarvitse hakea sitä tai todistaa henkilöllisyyttään.
Entäpä sellainen näkökohta, että Suomen laki on voimassa ainoastaan Suomessa? Tuon lain mukaanhan suomalaisen äidin lapset olisivat automaattisesti Suomen kansalaisia vaikka syntyisivätkin muualla.

Ei kai voi olla niin, että ulkomaille asettuneen suomalaisäidin pojat haettaisiin Suomeen asevelvollisuutta suorittamaan kesken opintojen?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itselleni oleellista on tämä: onko uskottavaa, että virkamieskoneisto EI ensin tekisi kansalaisuusselvitystä ja sitten aloittaisi kalliin, vaarallisen ja voimakkaasti kritisoidun pelastusoperaation näiden pelastamiseksi juurikin kansalaisuuteen vedoten. Musta on siis absurdia olettaa, ettei kansalaisuusasiaa ole ihan ensimmäiseksi selvitetty siten kuin laki viranomaisia vaatii sen hoitamaan. Mulla ei tietenkään mitään hajua, miten tuo käytännössä tapahtuu. En ole (luojan kiitos) tällaisia asioita hoitava virkamies.
Mistä saa tilata tälläistä lapsenuskoa Suomalaisen virkamiehen pyhyyteen? Jos on seurannut Suomen virkamiesten toimintaa ja sitä kuuluisaa "virkavastuuta" tässä maassa eikä pelkästään Reinikaista niin melko pullossa saa elää mikäli luottaa virkamiesten pilkuntarkkaan viranomaistoimintaan. Haavistokin löysi oikein mainiosti ja ongelmitta "oikeat miehet" puikkoihin kunhan ensin heitti turhan virkaintoiset pulmuset pois tieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 121
Mistä saa tilata tälläistä lapsenuskoa Suomalaisen virkamiehen pyhyyteen? Jos on seurannut Suomen virkamiesten toimintaa ja sitä kuuluisaa "virkavastuuta" tässä maassa eikä pelkästään Reinikaista niin melko pullossa saa elää mikäli luottaa virkamiesten pilkuntarkkaan viranomaistoimintaan. Haavistokin löysi oikein mainiosti ja ongelmitta "oikeat miehet" puikkoihin kunhan ensin heitti turhan virkaintoiset pulmuset pois tieltä.
Jos tarkkaan luet viestini, niin mä vertaan sitä, mitä mä pidän uskottavana (tai uskottavampana). Kun asioin suomalaisen virkamiehen kanssa, niin pidän todennäköisempänä, että asiani hoidetaan kuten pitää, kuin että ei hoideta. Ja näin siis tähän mennessä on toimittu. Tämä ei tarkoita, että yksikään virkamies ei koskaan perseilisi tai mokaisi, mutta se tarkoittaa että keskimäärin hommat hoituvat kuten pitää. Uskallan olettaa, että tämä ei ole vain oma henkilökohtainen kokemukseni. Eikä yksi Aarnio tätä juuri heilauta.

Pidän siis epätodennäköisenä, että orpojen taustoja ei olisi selvitetty ennen pelastusoperaatiota. Aika sitten näyttää, jos tuossa on tehty jotain virheitä. (Ja muutoinkin näiden orpojen käsittely on aika epäoleellista. Ne ISIS-mammat on se enemmän huolta herättävä asia).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Pidän siis epätodennäköisenä, että orpojen taustoja ei olisi selvitetty ennen pelastusoperaatiota. Aika sitten näyttää, jos tuossa on tehty jotain virheitä. (Ja muutoinkin näiden orpojen käsittely on aika epäoleellista. Ne ISIS-mammat on se enemmän huolta herättävä asia).
Varmasti on vähintään "selvitetty", koska asiaa ei ole kuitenkaan kerrottu julkisuuteen ja kaikki varmasti ymmärtävät mitkä ovat ja ovat olleet paikalliset olosuhteet tuolla päin voidaan ihan asiallisesti ja varsin perusteellisesti kyseenalaistaa millä menetelmillä virkamies on edes kyennyt selvittämään jotakin millään luotettavuudella.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos tarkkaan luet viestini, niin mä vertaan sitä, mitä mä pidän uskottavana (tai uskottavampana). Kun asioin suomalaisen virkamiehen kanssa, niin pidän todennäköisempänä, että asiani hoidetaan kuten pitää, kuin että ei hoideta.
Tässä asiassa on kuitenkin paljastunut, että virkamies, joka halusi hoitaa asiat lakien ja säännösten mukaan sysättiin syrjään ja suoralla poliittisella ohjauksella hankittiin uudet tekijät.

Eikö tämäkään nakerra uskoasi viranomaistoiminnan korrektiuteen juuri tässä asiassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 121
Tässä asiassa on kuitenkin paljastunut, että virkamies, joka halusi hoitaa asiat lakien ja säännösten mukaan sysättiin syrjään ja suoralla poliittisella ohjauksella hankittiin uudet tekijät.

Eikö tämäkään nakerra uskoasi viranomaistoiminnan korrektiuteen juuri tässä asiassa?
No mua kiinnostaa se, toimitaanko lain mukaan vai ei. Eli myös toivon, että jos on syytä epäillä laittomuuksia tämän operaation kohdalla, se tutkitaan. Nythänbn tämä operaatio on ison suurennuslasin alla, joten veikkaan että pienetkin lain hengen noudattamattomuudet tulevat helposti esille. Ja toisaalta voisi kuvitella, että myös tätä hoitavat virkamiehet yrittävät olla tarkkana lain suhteen. Ainakaan vielä en ole nähnyt viitteitä laittomuuksista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 210
Muuten hyvä, mutta tuosta tilanteesta ei ole kyse: lasten äidit ovat/olivat Suomen kansalaisia jolloin:

"Äiti Suomen kansalainen
Kun vain lapsen äiti on Suomen kansalainen, lapsi saa automaattisesti Suomen kansalaisuuden riippumatta siitä, missä valtiossa hän syntyy. Edellytyksenä on, että äiti ei ole menettänyt Suomen kansalaisuutta ennen lapsen syntymää."

Kansalaisuus lapselle
Vaikka kuinka automaattisesti saa, niin tuo tarkoittaa vain ja ainoastaan, että kun ko asia on aukottomasti todettu, niin rekisteröinti onnistuu automaattisesti (Jos on nuorempi, kuin 22V).

Jos ei ole rekisterissä, niin et pysty hoitamaan missään mitään asiaa "suomen kansalaisena". Et pääsemään minkään valvotun rajan yli, et saamaan passia ym ym ym.

Ensin on rekisteröitävä suomen kansalaiseksi, sitten on suomen kansalainen, ei aikaisemmin.

Se, että äiti on suomalainen ei automaagisesti rekisteröi lasta suomen kansalaiseksi, se on tehtävä äidin tai itse.

Byrokratiassa nyt vain on tietty järjestys, jossa homma toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 752
Entäpä sellainen näkökohta, että Suomen laki on voimassa ainoastaan Suomessa? Tuon lain mukaanhan suomalaisen äidin lapset olisivat automaattisesti Suomen kansalaisia vaikka syntyisivätkin muualla.

Ei kai voi olla niin, että ulkomaille asettuneen suomalaisäidin pojat haettaisiin Suomeen asevelvollisuutta suorittamaan kesken opintojen?
Jos Suomen laki olisi kansalaisuuden osalta voimassa vain Suomessa niin sittenhän joka kerta kun matkustat ulkomailla niin lakkaisit olemasta Suomen kansalainen. Joka olisi aika absurdia.

Ja ulkomailla asuva Suomen kansalainen on asevelvollinen. Kaksoiskansalaisuuksien kohdalla tehdään poikkeuksia. Toki Suomen viranomaisilla ei ole mitään valtuuksia hakea noita ulkomailta Suomeen ilman paikallisten viranomaisten yhteistyötä mutta käsittääkseni esim. passin hankkiminen vaikeutuu aika paljon josset ole suorittanut asevelvollisuutta.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
3 527
Vaikka kuinka automaattisesti saa, niin tuo tarkoittaa vain ja ainoastaan, että kun ko asia on aukottomasti todettu, niin rekisteröinti onnistuu automaattisesti (Jos on nuorempi, kuin 22V).

Jos ei ole rekisterissä, niin et pysty hoitamaan missään mitään asiaa "suomen kansalaisena". Et pääsemään minkään rajan yli, et saamaan passia ym ym ym.

Ensin on rekisteröitävä suomen kansalaiseksi, sitten on suomen kansalainen, ei aikaisemmin.

Se, että äiti on suomalainen ei automaagisesti rekisteröi lasta suomen kansalaiseksi, se on tehtävä äidin tai itse.

Byrokratiassa nyt vain on tietty järjestys, jossa homma toimii.
9 § (20.4.2018/260)
Lapsi

Lapsi saa syntyessään Suomen kansalaisuuden, jos:

1) äiti on Suomen kansalainen;
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 210
Se nimenomaan on automaattista. Jos olet eri mieltä, siteeraa toki relevanttia lakipykälää.
Virkamiehet ym eivät ole selvännäkijöitä, heillä ei ole kristallipalloja. Ei siinä lakipykälää tarvita, vaan asia nyt vain toimii käytännössä tietyllätavoin.

Tietyt byrokratian koukerot mennään ensin läpi ja sitten olet Suomen rekistereissä, sinulla on sos turva tunnus ja sinua palvellaan esim Suomen lähetystössä Suomen kansalaisena, sinulla on mahdollisuus saada Suomen passi, suomalaiselle kuuluvat etuudet ym ym ym .

Jos et ole rekisteröity, niin "äitini oli suomalainen" aiheuttaa ainoastaan korkeintaan rekisteröintiprosessin tarkastelun.


"Äitini on suomen kansalainen" + aukoton todistus ko asialle takaa vain ja ainoastaan sen, etteä virkamiehet rekisteröivät sinut suomen kansalaiseksi ja heidän on tällä hetkellä erittäin vaikeaa keksiä siihen "muttaa" matkaan. (Jos sen äidin kansalaisuuden voi todistaa aukottomasti.)

Byrokratia nyt vain toimii tietyssä järjestyksessä..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 752
Virkamiehet ym eivät ole selvännäkijöitä, heillä ei ole kristallipalloja. Ei siinä lakipykälää tarvita, vaan asia nyt vain toimii käytännössä tietyllätavoin.

Tietyt byrokratian koukerot mennään ensin läpi ja sitten olet suomen rekistereissä, sinulla on sos turva tunnus ja sinua palvellaan esim suomen lähetystössä suomen kansalaisena, sinulla on mahdollisuus saada suomen passi, suomalaiselle kuuluvat etuudet ym ym ym .

Jos et ole rekisteröity, niin "äitini oli suomalainen" aiheuttaa ainoastaan korkeintaan rekisteröintiprosessin tarkastelun.
Luonnollisesti henkilön pitää pystyä todistamaan henkilöllisyytensä jotta saa palveluja. Mutta Suomen kansalainen se henkilö on tuossa tapauksessa ollut syntymästään asti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 210
Luonnollisesti henkilön pitää pystyä todistamaan henkilöllisyytensä jotta saa palveluja. Mutta Suomen kansalainen se henkilö on tuossa tapauksessa ollut syntymästään asti.
Eipä se henkilö luonnollisestikaan missään näy suomen kansalaisena, ennen kuin rekisteröintibyrokratia on hoidettu kuntoon. Hänellä on edelleenkin vain ja ainoastaan mahdollisesti helppoa tulla suomen kansalaiseksi.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ei automaattisesti. Osa lakeja koskettaa suomalaista ulkomaillakin. Et voi esimerkiksi lähteä alaikäisiin naisiin pattikselle.
Ja mistä mahtaa ilmetä, että Suomen kansalaisuuslaki sitoisi vastasyntynyttä vauvaa jossain ulkomailla? Sen ymmärrän, että Suomi voi pakottaa Suomen kansalaisuuden Suomessa syntyneille vauvoille mutta ulkomaille ulottuva pakkokansalaisuus alkaa vaikuttaa epäilyttävältä.

Jos ulkomailla asuva äiti on tietämättään Suomen kansalainen, niin tämähän tartuttaisi Suomen kansalaisuuden lapsilleen, ja niin edelleen. Tuskin tämä voi olla lainsäätäjän tarkoitus?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 752
Eipä se henkilö luonnollisestikaan missään näy suomen kansalaisena, ennen kuin rekisteröintibyrokratia on hoidettu kuntoon. Hänellä on edelleenkin vain ja ainoastaan mahdollisesti helppoa tulla suomen kansalaiseksi.
Ei vaan tuo laki sanoo sen suht yksiselitteisesti, se henkilö syntyy Suomen kansalaiseksi. Kaikki se sitä seuraava byrokratia kuten rekisteröinnit, HETU:t yms. ovat seurausta siitä että henkilö on jo Suomen kansalainen, ne eivät ole mitään vaatimuksia sille että henkilö olisi Suomen kansalainen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 260
Viestejä
4 304 736
Jäsenet
71 804
Uusin jäsen
Stoutti

Hinta.fi

Ylös Bottom