• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vaikka poliitikot vaatisivat toimia miten painokkaasti hyvänsä, viranomainen tarvitsee toimintansa tueksi lain. Kysynpä siis uudemman kerran, että minkä lainkohdan nojalla näitä hakuoperaatioita oikein toteutetaan.

Eiköstä ainakin konsulipalvelulaista löydy tarvittavat pykälät Suomen kansalaisten kotiuttamiseen
 
Mielenkiintoisen termin olet luonut mielikuvituksellasi.
Henkilö joko on Suomen kansalainen, tai henkilö ei ole Suomen kansalainen. Henkilö ei voi olla osittain tai melkein Suomen kansalainen.
Alle 12-vuotiaan lapsen ei tarvitse olla mitään mieltä tai omata mitään kiinnostusta kansalaisuusasioihin, vaan ne hoidetaan hänen puolestaan.

Minusta "piilevä kansalaisuus" kuvaa oikein hyvin tilannetta, jossa lapsella olisi lain silmissä Suomen kansalaisuus mutta äiti ei ole tehnyt elettäkään lapsen rekisteröimiseksi Suomessa. Piilevä kansalaisuus vielä periytyy, jos lapsi myöhemmin tulee itse äidiksi enintään 21-vuotiaana.

Eiköstä ainakin konsulipalvelulaista löydy tarvittavat pykälät Suomen kansalaisten kotiuttamiseen
Sopii näyttää tarkemmin. Itse en löytänyt.
 
Viranomaiset eivät juokse poliitikon käskystä yhtään mihinkään. Ei viranomaiset ole mikään poliitikoiden tahtoa toimeenpaneva käsikassara. Viranomaiset saa liikkeelle siten, että säädetään laki, jolla viranomainen velvoitetaan tai valtuutetaan tekemään jotain.

Vaikka poliitikot vaatisivat toimia miten painokkaasti hyvänsä, viranomainen tarvitsee toimintansa tueksi lain. Kysynpä siis uudemman kerran, että minkä lainkohdan nojalla näitä hakuoperaatioita oikein toteutetaan.

Minkä lainkohdan sä haluat? Toiminta on laillista, ei sitä tarvitse perustella lailla.
 
Ei kai voi olla niin, että ulkomaille asettuneen suomalaisäidin pojat haettaisiin Suomeen asevelvollisuutta suorittamaan kesken opintojen?

Jos henkilötiedot on maistraatissa, niin kyllä vaan asevelvollisuus koskee sijainnista riippumatta ja vaikka pysyvä asuinpaikkakin olisi merkitty Suomen ulkopuolelle. Vapautuksen syyksikään ei kelpaa pysyvät siteet ulkomaille. Tosin jos ei tyyliin sanaakaan osaa suomea puhua, niin ehkä vapautuksen saattaa myöntää, jo pelkkien kustannuksien takia mitä puolustusvoimille tulee kun joutuvat maksamaan tämän lennon ja asumisen Suomessa.
 
Minkä lainkohdan sä haluat? Toiminta on laillista, ei sitä tarvitse perustella lailla.
Jos toiminta kerran on laillista, niin sittenhän viranomaistoiminnan perusteena olevan, soveliaan lainkohdan osoittamisen ei uskoisi olevan näin vaikeaa.

Improvisoitu viranomaistoiminta ei yleisesti ottaen ole laillista.
 
Jos toiminta kerran on laillista, niin sittenhän viranomaistoiminnan perusteena olevan, soveliaan lainkohdan osoittamisen ei uskoisi olevan näin vaikeaa.

Improvisoitu viranomaistoiminta ei yleisesti ottaen ole laillista.

Nyt puhut ns. omiasi. Voidaan tehdä poliittinen päätös, jolla määrätään viranomaiset valmistelemaan tai toteuttamaan jotain. Ei sen taakse tarvita erillistä lakia jokaista mahdollista skenaariota varten :facepalm:

Näinhän koko homma toimii :)
 
Jos henkilötiedot on maistraatissa, niin kyllä vaan asevelvollisuus koskee sijainnista riippumatta ja vaikka pysyvä asuinpaikkakin olisi merkitty Suomen ulkopuolelle. Vapautuksen syyksikään ei kelpaa pysyvät siteet ulkomaille. Tosin jos ei tyyliin sanaakaan osaa suomea puhua, niin ehkä vapautuksen saattaa myöntää, jo pelkkien kustannuksien takia mitä puolustusvoimille tulee kun joutuvat maksamaan tämän lennon ja asumisen Suomessa.
Riippuu siitä, onko henkilöllä kaksoiskansalaisuus, vaiko ei.

76 §
Varusmiespalveluksesta vapauttaminen toisen valtion kansalaisuuden perusteella

Varusmiespalveluksesta vapautetaan rauhan aikana hakemuksesta Suomen kansalainen, jolla on myös toisen valtion kansalaisuus, jos asianomaisen asuinpaikka ei ole Suomessa ja hän osoittaa, että hänen tosiasialliset siteensä perheen, opiskelun, toimeentulon taikka muiden henkilökohtaisten asioiden osalta ovat muualle kuin Suomeen.
Asevelvollisuuslaki 1438/2007 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Kansalaisuus voi tosiaankin perityä ilman että asian eteen tekee mitään. Ruotsissa syntynyt Suomen kansalainen ei periaatteessa koskaan voi menettää Suomen kansalaisuuttaan. Joten käytännössä Suomen kansalaisuus voi periytyä Ruotsissa asuvalta sukupolvelta toiselle loputtomiin ilman että henkilö tietää asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi kukaan ei ajattele noita lapsiparkoja? Ne on kaapattu tuolta tutusta paikasta kylmään ja pimeään maahan, jossa eivät tunne ketään ja jonka kieltä eivät edes puhu!
 
Sais kyllä riittää keskustelu kansalaisuuksista tähän! On nykyinenn hallitus ny muutakin tehnyt/tekemässä!

Ei huono idea. Tälle voisi perustaa vaikka oman ketjun niin täällä voisi palata politiikkaan. Nyt asia on virkamiesoperaatio ja poliittinen kanta asiaan on otettu.
 
Nyt puhut ns. omiasi. Voidaan tehdä poliittinen päätös, jolla määrätään viranomaiset valmistelemaan tai toteuttamaan jotain. Ei sen taakse tarvita erillistä lakia jokaista mahdollista skenaariota varten :facepalm:

Ei joka skenaariota varten tarvita erillistä lakia _edellyttäen_, että toimitaan joka tapauksessa olemassaolevien lakien pohjalta. Ei Suomikaan niin banaanivaltio ole, että poliittisella päätöksellä voitaisiin määrätä viranomaiset tekemään jotain, mihin ei muutenkin olisi lainmukaista valtuutusta.

Joten: löytyykö sitä lakia, jonka nojalla viranomaiset nyt toimivat? Konsulipalvelulakia on tarjottu, mutta minusta se soveltuu tähän tilanteeseen perin huonosti.
 
Ei joka skenaariota varten tarvita erillistä lakia _edellyttäen_, että toimitaan joka tapauksessa olemassaolevien lakien pohjalta. Ei Suomikaan niin banaanivaltio ole, että poliittisella päätöksellä voitaisiin määrätä viranomaiset tekemään jotain, mihin ei muutenkin olisi lainmukaista valtuutusta.

Joten: löytyykö sitä lakia, jonka nojalla viranomaiset nyt toimivat? Konsulipalvelulakia on tarjottu, mutta minusta se soveltuu tähän tilanteeseen perin huonosti.

Soita lehdistölle ja Marinille. Sä oot selkeesti nyt löytänyt heikon kohdan ja koko homma voidaan peruuttaa :facepalm:

Mä olin jo unohtanut millaista se sananvapaudesta vääntö oli kanssasi :)
 
Ei joka skenaariota varten tarvita erillistä lakia _edellyttäen_, että toimitaan joka tapauksessa olemassaolevien lakien pohjalta. Ei Suomikaan niin banaanivaltio ole, että poliittisella päätöksellä voitaisiin määrätä viranomaiset tekemään jotain, mihin ei muutenkin olisi lainmukaista valtuutusta.

Joten: löytyykö sitä lakia, jonka nojalla viranomaiset nyt toimivat? Konsulipalvelulakia on tarjottu, mutta minusta se soveltuu tähän tilanteeseen perin huonosti.

Tästä linkistä löytyy aika paljon faktaa miksi virkamiehet toimivat niin kuin toimivat, lakia noudattaen.

HS kokosi vastaukset al-Holin herättämiin periaatteellisiin kysymyksiin
Milloin turvallisuus voi mennä lapsen edun ohi? Miksi ministerit eivät voi päättää yksittäisen ihmisen asioista? HS kokosi vastaukset al-Holin herättämiin periaatteellisiin kysymyksiin
Lasta suojelevat lukuisat eri lait ja oikeuskäytäntö. Erityisen painokkaasti lapsen edun ensisijaisuudesta määrää kuitenkin YK:n lapsen oikeuksien sopimus. Sopimus on maailman laajimmin ratifioitu ihmisoikeussopimus, ja se tuli Suomessa voimaan 1991.

Sopimuksen artiklassa 3 kohdassa 2 sanotaan: ”Kaikissa julkisen tai yksityisen sosiaalihuollon, tuomioistuinten, hallintoviranomaisten tai lainsäädäntöelimien toimissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.”

Lapsen oikeuksien sopimus on kansainvälinen sopimus. Tuomas Ojanen korostaa, että tämä ei tee siitä vähemmän velvoittavaa Suomen kansalliseen lainsäädäntöön nähden.

”Sopimus on saatettu valtion sisäisesti voimaan lailla. Se on osa sitä lakia, johon julkisen vallan käytön tulee perustua ja jota perustuslaki käskee tarkoin noudattamaan. Jos asioita halutaan hoitaa ’by the book’ [sääntöjen mukaan], kuten oikeusvaltiossa tietenkin pitäisi, sopimus on keskeisesti kuvassa mukana”, Ojanen sanoo.
 
Meneekö tää niin, että pitää erikseen alkaa todistaa jotain toimia laillisiksi? Ei kai sentään. Jos joku rikkoo lakia, niin sitten pitää osoittaa, mitä lakia on rikottu.
Muistelin, että olit joku kansalaisvapauksien esitaistelija ja nyt vedät roolia että asiat on lähtökohtaisesti kiellettyjä? :)

Asia on juurikin niin, että ihmiset saavat tehdä vapaasti kaikkea ellei jotain ole nimenomaisesti lailla säädetty kielletyksi.

Sen sijaan viranomaisten osalta asia on täsmälleen päinvastoin: virkatoimissa ei saa tehdä mitään muuta kuin asioita, jotka on nimenomaan lailla säädetty sallituiksi. Näiden rajattujen asioiden tekemiseen onkin sitten vahvat valtuudet.

Tästä linkistä löytyy aika paljon faktaa miksi virkamiehet toimivat niin kuin toimivat, lakia noudattaen.

HS kokosi vastaukset al-Holin herättämiin periaatteellisiin kysymyksiin
Milloin turvallisuus voi mennä lapsen edun ohi? Miksi ministerit eivät voi päättää yksittäisen ihmisen asioista? HS kokosi vastaukset al-Holin herättämiin periaatteellisiin kysymyksiin
Lasta suojelevat lukuisat eri lait ja oikeuskäytäntö. Erityisen painokkaasti lapsen edun ensisijaisuudesta määrää kuitenkin YK:n lapsen oikeuksien sopimus. Sopimus on maailman laajimmin ratifioitu ihmisoikeussopimus, ja se tuli Suomessa voimaan 1991.

Sopimuksen artiklassa 3 kohdassa 2 sanotaan: ”Kaikissa julkisen tai yksityisen sosiaalihuollon, tuomioistuinten, hallintoviranomaisten tai lainsäädäntöelimien toimissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.”

Lapsen oikeuksien sopimus on kansainvälinen sopimus. Tuomas Ojanen korostaa, että tämä ei tee siitä vähemmän velvoittavaa Suomen kansalliseen lainsäädäntöön nähden.

”Sopimus on saatettu valtion sisäisesti voimaan lailla. Se on osa sitä lakia, johon julkisen vallan käytön tulee perustua ja jota perustuslaki käskee tarkoin noudattamaan. Jos asioita halutaan hoitaa ’by the book’ [sääntöjen mukaan], kuten oikeusvaltiossa tietenkin pitäisi, sopimus on keskeisesti kuvassa mukana”, Ojanen sanoo.

Kansainväliset sopimukset saatetaan voimaan lainsäädännöllä eikä siten, että viranomaiset alkaisivat itsenäisesti soveltaa niitä käytäntöön. Toki niillä voi olla ohjaava vaikutus, kun toimitaan viranomaiselle laissa annetun harkintavallan puitteissa mutta ei mitään virkatoimia voi perustella suoraan pelkillä kv-sopimuksilla. Toimien on aina perustuttava viimekädessä kirjoitettuun lakiin.

Näyttäisi siltä, että lapsen oikeuksien sopimus on saatettu Suomessa voimaan vain pieniltä osin lakina ja muuten vain asetuksen tasoisena: Asetus lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen voimaansaattamisesta sekä yleissopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä annetun lain voimaantulosta - FINLEX ®
Tämä suorastaan alleviivaa sitä, että sillä olisi harkinnanvaraa ohjaava vaikutus mutta se ei yksin riitä oikeuttamaan virkatoimia.

Saattaapa valtakunnanoikeus kutsua useampaakin ministeriä, jos virkamiehet on nyt ministerien yllyttäminä sooloilemassa maailmalla, ilman lakiin perustuvaa oikeutusta toimilleen.
 
Sen sijaan viranomaisten osalta asia on täsmälleen päinvastoin: virkatoimissa ei saa tehdä mitään muuta kuin asioita, jotka on nimenomaan lailla säädetty sallituiksi.

Höpö. Höpö. Tää on nyt jotain typerintä paskaa miesmuistiin.

Tämä vaatii nyt sulta linkkiä siitä listasta asioita, jotka viranomaisen on lailla säädetty luvallisiksi tehdä.
 
Näyttäisi siltä, että lapsen oikeuksien sopimus on saatettu Suomessa voimaan vain pieniltä osin lakina ja muuten vain asetuksen tasoisena: Asetus lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen voimaansaattamisesta sekä yleissopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä annetun lain voimaantulosta - FINLEX ®
Tämä suorastaan alleviivaa sitä, että sillä olisi harkinnanvaraa ohjaava vaikutus mutta se ei yksin riitä oikeuttamaan virkatoimia.

Olet väärässä, Lapsen oikeuksien sopimus sitoo Suomea oikeudellisesti.
Lapsen oikeuksien sopimus – Wikipedia
Lasten oikeudet – Wikipedia
"Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin ratifioitu YK:n ihmisoikeussopimus. Ratifioimalla sopimuksen valtio sitoutuu muuttamaan lakinsa ja toimintansa sopimusta vastaaviksi. Sopimuksen ulkopuolella on ainoastaan yksi maa: Yhdysvallat."


Sopimuksen sisällön näet täältä
YLEISSOPIMUS lapsen oikeuksista - FINLEX ®
Sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin tarpeellisiin lainsäädännöllisiin, hallinnollisiin ja muihin toimiin tässä yleissopimuksessa tunnustettujen oikeuksien toteuttamiseksi. Taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien toteuttamiseksi sopimusvaltiot ryhtyvät mahdollisimman täysimääräisesti tällaisiin toimiin käytettävissä olevien voimavarojensa mukaan ja tarvittaessa kansainvälisen yhteistyön puitteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Olet väärässä, Lapsen oikeuksien sopimus sitoo Suomea oikeudellisesti.
Lapsen oikeuksien sopimus – Wikipedia
Lasten oikeudet – Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lasten_oikeudet
Sitoo Suomea valtiona, siinä missä moni muukin kansainvälinen, ratifioitu sopimus. Tästä ei seuraa, että virantoimituksessa voitaisiin nojata yksinomaan johonkin sopimuskohtaan ilman muusta lainsäädännöstä tulevaa oikeutusta.

Tapa, jolla tällaiset sopimukset pannaan täytäntöön käytännössä on lainsäädäntö eikä mikään viranomaisten improvisointi kentällä. Näin saadaan mm. yhdenmukainen tulkinta ja sisältö toisinaan aika abstrakteillekin klausuuleille. On viranomaismielivaltaa, jos viranomaiset alkavat soveltaa sopimusta suoraan käytäntöön kukin ominen mielivaltaisine tulkintoineen.

Onko sinulla tiedossa vahvempaa instrumenttia, jolla sopimus olisi saatettu Suomessa voimaan kuin tuo viittaamani ulkoministeriön asetus?

Höpö. Höpö. Tää on nyt jotain typerintä paskaa miesmuistiin.

Tämä vaatii nyt sulta linkkiä siitä listasta asioita, jotka viranomaisen on lailla säädetty luvallisiksi tehdä.
En todellakaan tiedä, mitä kaikkia valtuuksia viranomaisille on laissa annettu. Se ei ole ihan vähän. Otetaanpa käytännön esimerkki, konsulipalvelulaista:
Konsulipalvelulaki 498/1999 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
3 § (6.4.2018/204)
Henkilöllisyyden todistaminen
Konsulipalvelua hakevan tulee todistaa vaadittaessa henkilöllisyytensä henkilöllisyystodistuksen perusteella tai muulla tähän verrattavalla luotettavalla tavalla.
Tuon pykälän nojalla viranomainen voi vaatia konsulipalvelua hakevaa todistamaan henkilöllisyytensä. Ilman tuota pykälää ei voisi vaatia tai sitten vaatiminen pitäisi pystyä perustelemaan jotenkin muuten. Esitöissä sitten annetaan vähän opastusta, millaisissa tilanteissa henkilöllisyyden todistamista on syytä vaatia tai olla vaatimatta.
 
En todellakaan tiedä, mitä kaikkia valtuuksia viranomaisille on laissa annettu. Se ei ole ihan vähän. Otetaanpa käytännön esimerkki, konsulipalvelulaista:
Konsulipalvelulaki 498/1999 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
3 § (6.4.2018/204)
Henkilöllisyyden todistaminen
Konsulipalvelua hakevan tulee todistaa vaadittaessa henkilöllisyytensä henkilöllisyystodistuksen perusteella tai muulla tähän verrattavalla luotettavalla tavalla.
Tuon pykälän nojalla viranomainen voi vaatia konsulipalvelua hakevaa todistamaan henkilöllisyytensä. Ilman tuota pykälää ei voisi vaatia tai sitten vaatiminen pitäisi pystyä perustelemaan jotenkin muuten. Esitöissä sitten annetaan vähän opastusta, millaisissa tilanteissa henkilöllisyyden todistamista on syytä vaatia tai olla vaatimatta.

Huomenta, hyvää joulua ja herätys nyt. Tuo laki on henkilöä velvoittava, ei virkamiestä salliva :facepalm: Virkamies voi siinä samassa vaikka kysyä lomakuulumiset mutta henkilön ei ole pakko mitään vastata.

Suomessa ei ole lainsäädäntöä, jossa erikseen listataan sallittuja asioita muuten kuin poikkeuksena johonkin laajempaan kieltoon.
 
Tämän hallituksen hyviä saavutuksia (Tai paremminkin Rinteen hallituksen)
upload_2019-12-21_13-4-31.png

Oho, onkohan tuo vahinko. Siis rinteen hallitukselta?

Kun eikös tuo tarkoita, että laskentaperusteena käytetään jatkossa myös pääomatuloja joille demarit on allergisia?
 
Sitoo Suomea valtiona, siinä missä moni muukin kansainvälinen, ratifioitu sopimus. Tästä ei seuraa, että virantoimituksessa voitaisiin nojata yksinomaan johonkin sopimuskohtaan ilman muusta lainsäädännöstä tulevaa oikeutusta.

Tapa, jolla tällaiset sopimukset pannaan täytäntöön käytännössä on lainsäädäntö eikä mikään viranomaisten improvisointi kentällä. Näin saadaan mm. yhdenmukainen tulkinta ja sisältö toisinaan aika abstrakteillekin klausuuleille. On viranomaismielivaltaa, jos viranomaiset alkavat soveltaa sopimusta suoraan käytäntöön kukin ominen mielivaltaisine tulkintoineen.

Onko sinulla tiedossa vahvempaa instrumenttia, jolla sopimus olisi saatettu Suomessa voimaan kuin tuo viittaamani ulkoministeriön asetus?

Huokaus... noi kaikki on sisällyetty Suomen lakiin, esimerkkinä lastensuojelulaki ja perustuslaki.
 
Onko sinulla tiedossa vahvempaa instrumenttia, jolla sopimus olisi saatettu Suomessa voimaan kuin tuo viittaamani ulkoministeriön asetus?
Laki lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen… 1129/1991 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Laki lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §
New Yorkissa 20 päivänä marraskuuta 1989 tehdyn lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen määräykset ovat, mikäli ne kuuluvat lainsäädännön alaan, voimassa niin kuin siitä on sovittu.

2 §
Tämä laki tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.
 
Huokaus... noi kaikki on sisällyetty Suomen lakiin, esimerkkinä lastensuojelulaki ja perustuslaki.

Sittenhän ei luulisi olevan vaikeaa osoittaa nimenomaisia lainkohtia, joiden nojalla viranomaiset nyt toimivat. Miksi tämä tuntuu olevan niin kovin vaikeaa? Viranomaisten ei tarvitse sooloilla kentällä, kun lasten oikeudet on toteutettu lainsäädännössä.

Laki lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä
1 §
New Yorkissa 20 päivänä marraskuuta 1989 tehdyn lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen määräykset ovat, mikäli ne kuuluvat lainsäädännön alaan, voimassa niin kuin siitä on sovittu.

Tämän perusteella onkin kristallinkirkasta, mitä oikein on säädetty.:kahvi: Se ainakin on selvää, että sopimusvelvoitteet sitovat Suomea valtiona ja tämä on käytännössä toteutettu lainsäädännössä. Ei ole tarkoitus, että yksittäinen virkamies rupeaisi tekemään kentällä itsenäisiä tulkintojaan sopimuksen perusteella.

Hallituksen esitys toteaa saman vähän monisanaisemmin vaan ei juurikaan täsmällisemmin:
Suomen lainsäädännön taso vastaa hyvin yleissopimuksessa asetettuja velvoitteita. Yleissopimukseen sisältyy kuitenkin monta sellaista yksilön oikeusasemaan keskeisesti vaikuttavaa määräystä, jotka Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan on toteutettava lain tasolla. ... Yleissopimuksen useat määräykset on tämän vuoksi katsottava kuuluvan hallitusmuodon 33§:ssä tarkoitetulla tavalla lainsäädännön alaan.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_296+1990.pdf

Edelleenkin, tässä säädetään lapsen oikeuksista Suomessa. Ei Suomen lainsäätäjällä tai viranomaisilla ole suoraa oikeutta puuttua lapsen oikeuksiin muualla. Minusta on erityisen ongelmallista, jos viranomaiset käyttävät piilevää kansalaisuutta oikeutuksena puuttua ihmisen asemaan ulkomailla.

[EDIT]Onhan tuossa sopimuksessa monenlaista mielenkiintoista, mm.:
11 artikla
1. Sopimusvaltiot ryhtyvät toimiin ehkäistääkseen lasten laittomat maastakuljetukset ja ulkomailta palauttamatta jättämiset.

16 artikla
1. Lapsen yksityisyyteen, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon ei saa puuttua mielivaltaisesti tai laittomasti eikä hänen kunniaansa tai mainettansa saa laittomasti halventaa.
2. Lapsella on oikeus lain suojaan tällaiselta puuttumiselta ja halventamiselta.
Se mikä yhdeltä suunnalta katsottuna voi näyttää lapsen auttamiselta tai peräti pelastamiselta voi toisesta näkökulmasta näyttää laittomalta maastakuljetukselta ja perheen ja kodin mielivaltaiselta hajottamiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Sittenhän ei luulisi olevan vaikeaa osoittaa nimenomaisia lainkohtia, joiden nojalla viranomaiset nyt toimivat. Miksi tämä tuntuu olevan niin kovin vaikeaa?

Sulle on nyt sanottu ainakin viisi kertaa, että viranomaiset eivät noudata työssään mitään lakipykälien listaa, jossa on määritelty yksitellen asiat, joita he saavat tehdä.
 
Sulle on nyt sanottu ainakin viisi kertaa, että viranomaiset eivät noudata työssään mitään lakipykälien listaa, jossa on määritelty yksitellen asiat, joita he saavat tehdä.

Viranomaistoiminnan on aina perustuttava lakiin - ainakin jos Suomea halutaan pitää länsimaisena oikeusvaltiona eikä jonain banaanistan'ina.

Jos vaikka katsot tuota konsulipalvelulakia pidemmälle, niin sieltä löytyy hyvin tarkat ohjeet siitä, kenelle, millä edellytyksillä ja millaista apua sopii tarjota. Ei konsulaatit näitä omista hihoistaan ravistele vaan säännöt tulevat suoraan laista.

Esimerkiksi
11 § (6.4.2018/204)
Hädänalaisessa asemassa oleva

Tässä luvussa säädettyjä konsulipalveluja voidaan antaa sellaiselle tilapäisesti ulkomailla edustuston toimipiirissä oleskelevalle 2 §:n 1 momentissa tarkoitetulle henkilölle ja edustusta vailla olevalle Euroopan unionin kansalaiselle, jonka edustusto on todennut olevan hädänalaisessa asemassa sairauden, tapaturman, onnettomuuden, rikoksen kohteeksi joutumisen tai muun näihin rinnastettavan syyn vuoksi.

12 § (6.4.2018/204)
Hädänalaisessa asemassa olevan avustaminen

Edustusto neuvoo ja avustaa hädänalaisessa asemassa olevaa tarpeen mukaan sairaanhoidon saamiseksi, kotiuttamisen järjestämiseksi, oikeusavun saamiseksi, rikosilmoituksen tekemiseksi sekä välttämättömän tilanteen vaatiman muun avun saamiseksi. (8.2.2019/174)

Jos hädänalainen asema johtuu siitä, että henkilö on joutunut oikeudettoman vapaudenriiston kohteeksi, edustuston tai ulkoministeriön tulee lisäksi välittää tieto asiasta toimivaltaiselle Suomen viranomaiselle tai sille Euroopan unionin jäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle, jonka kansalaisesta on kyse. Edustusto tai ulkoministeriö avustaa tarpeen mukaan tietojen välittämisessä asiaa hoitavien viranomaisten ja oikeudettoman vapaudenriiston kohteeksi joutuneen välillä, sekä seuraa asian hoitamista asianomaisen valtion viranomaisessa.

Edustusto avustaa tarpeen mukaan yhteyden saamiseksi 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun hädänalaisessa asemassa olevan henkilön lähiomaiseen tai muuhun henkilöön sekä muussa välttämättömässä yhteydenpidossa.

13 §
Varojen välittäminen ja taloudellinen avustaminen

Edustusto voi hakemuksesta välittää varoja ulkoasiainministeriön tilille etukäteen tehtyä talletusta vastaan tai myöntää taloudellista avustusta tarkoitukseen varattujen määrärahojen puitteissa hädänalaisessa asemassa olevalle henkilölle, jonka edustusto on todennut olevan kykenemätön ilman sen apua saamaan riittäviä varoja käyttöönsä välittömän hädän poistamiseksi.

Taloudellisena avustuksena edustusto voi myöntää:

1) vähäistä avustusta välittömän hädän poistamiseksi;

2) avustusta kotimatkaa varten takaisinmaksusitoumusta vastaan, jos talletuksen saaminen ei ole mahdollista; tai

3) avustusta kotimatkaa tai sairauden välttämätöntä ja tilapäistä hoitoa varten, jos talletuksen saaminen ei ole mahdollista eikä hädänalaisessa asemassa olevan ole mahdollista antaa takaisinmaksusitoumusta sairauden vakavuuden tai muun siihen verrattavan erityisen syyn vuoksi.

Vähäisen taloudellisen avustuksen arvo vähennetään edustuston mahdollisesti välittämistä varoista tai lisätään mahdollisesti tehtävään takaisinmaksusitoumukseen.

Ulkoministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä takaisinmaksusitoumusta koskevasta lomakkeesta. (6.4.2018/204)

14 §
Taloudellisen avustuksen epääminen

Edustusto voi evätä taloudellisen avustuksen myöntämisen, jos:

1) hakija on avustusta hakiessaan tietoisesti antanut henkilöllisyyttään koskevia tai muita päätökseen vaikuttavia vääriä tietoja taikka salannut sellaisen seikan, joka olisi saattanut vaikuttaa päätöksen sisältöön;

2) hakija on aikaisemmin saanut edustuston myöntämään perusteettomasti taloudellista avustusta antamalla tietoisesti henkilöllisyyttään koskevia tai päätökseen vaikuttaneita vääriä tietoja taikka salaamalla päätöksen sisältöön vaikuttaneita seikkoja;

3) hakija on käyttänyt hänelle aikaisemmin myönnettyä avustusta muuhun kuin myönnettyyn tarkoitukseen; tai

4) hakija ei ole maksanut takaisin hänelle aikaisemmin myönnettyä avustusta.

[EDIT]Muistin virkistykseksi, perustuslaki:
2 §
Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate

...
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.​
 
Viimeksi muokattu:
Laki on kaikille sama paitsi poikkeustilassa. Virkamiesten tehtävä tosiaan on noudattaa ja ohjeistaa muita toimimaan lain mukaan, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että jos jotain ei ole laissa määritelty, niin he eivät saisi sitä tehdä, eikä he saa muita kieltää toimimasta sellaisessa asiassa mitä ei ole laissa määritelty.
 
Viranomaistoiminnan on aina perustuttava lakiin - ainakin jos Suomea halutaan pitää länsimaisena oikeusvaltiona eikä jonain banaanistan'ina.

Jos vaikka katsot tuota konsulipalvelulakia pidemmälle, niin sieltä löytyy hyvin tarkat ohjeet siitä, kenelle, millä edellytyksillä ja millaista apua sopii tarjota. Ei konsulaatit näitä omista hihoistaan ravistele vaan säännöt tulevat suoraan laista.

Esimerkiksi
11 § (6.4.2018/204)
Hädänalaisessa asemassa oleva

Tässä luvussa säädettyjä konsulipalveluja voidaan antaa sellaiselle tilapäisesti ulkomailla edustuston toimipiirissä oleskelevalle 2 §:n 1 momentissa tarkoitetulle henkilölle ja edustusta vailla olevalle Euroopan unionin kansalaiselle, jonka edustusto on todennut olevan hädänalaisessa asemassa sairauden, tapaturman, onnettomuuden, rikoksen kohteeksi joutumisen tai muun näihin rinnastettavan syyn vuoksi.

12 § (6.4.2018/204)
Hädänalaisessa asemassa olevan avustaminen

Edustusto neuvoo ja avustaa hädänalaisessa asemassa olevaa tarpeen mukaan sairaanhoidon saamiseksi, kotiuttamisen järjestämiseksi, oikeusavun saamiseksi, rikosilmoituksen tekemiseksi sekä välttämättömän tilanteen vaatiman muun avun saamiseksi. (8.2.2019/174)

Jos hädänalainen asema johtuu siitä, että henkilö on joutunut oikeudettoman vapaudenriiston kohteeksi, edustuston tai ulkoministeriön tulee lisäksi välittää tieto asiasta toimivaltaiselle Suomen viranomaiselle tai sille Euroopan unionin jäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle, jonka kansalaisesta on kyse. Edustusto tai ulkoministeriö avustaa tarpeen mukaan tietojen välittämisessä asiaa hoitavien viranomaisten ja oikeudettoman vapaudenriiston kohteeksi joutuneen välillä, sekä seuraa asian hoitamista asianomaisen valtion viranomaisessa.

Edustusto avustaa tarpeen mukaan yhteyden saamiseksi 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun hädänalaisessa asemassa olevan henkilön lähiomaiseen tai muuhun henkilöön sekä muussa välttämättömässä yhteydenpidossa.

13 §
Varojen välittäminen ja taloudellinen avustaminen

Edustusto voi hakemuksesta välittää varoja ulkoasiainministeriön tilille etukäteen tehtyä talletusta vastaan tai myöntää taloudellista avustusta tarkoitukseen varattujen määrärahojen puitteissa hädänalaisessa asemassa olevalle henkilölle, jonka edustusto on todennut olevan kykenemätön ilman sen apua saamaan riittäviä varoja käyttöönsä välittömän hädän poistamiseksi.

Taloudellisena avustuksena edustusto voi myöntää:

1) vähäistä avustusta välittömän hädän poistamiseksi;

2) avustusta kotimatkaa varten takaisinmaksusitoumusta vastaan, jos talletuksen saaminen ei ole mahdollista; tai

3) avustusta kotimatkaa tai sairauden välttämätöntä ja tilapäistä hoitoa varten, jos talletuksen saaminen ei ole mahdollista eikä hädänalaisessa asemassa olevan ole mahdollista antaa takaisinmaksusitoumusta sairauden vakavuuden tai muun siihen verrattavan erityisen syyn vuoksi.

Vähäisen taloudellisen avustuksen arvo vähennetään edustuston mahdollisesti välittämistä varoista tai lisätään mahdollisesti tehtävään takaisinmaksusitoumukseen.

Ulkoministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä takaisinmaksusitoumusta koskevasta lomakkeesta. (6.4.2018/204)

14 §
Taloudellisen avustuksen epääminen

Edustusto voi evätä taloudellisen avustuksen myöntämisen, jos:

1) hakija on avustusta hakiessaan tietoisesti antanut henkilöllisyyttään koskevia tai muita päätökseen vaikuttavia vääriä tietoja taikka salannut sellaisen seikan, joka olisi saattanut vaikuttaa päätöksen sisältöön;

2) hakija on aikaisemmin saanut edustuston myöntämään perusteettomasti taloudellista avustusta antamalla tietoisesti henkilöllisyyttään koskevia tai päätökseen vaikuttaneita vääriä tietoja taikka salaamalla päätöksen sisältöön vaikuttaneita seikkoja;

3) hakija on käyttänyt hänelle aikaisemmin myönnettyä avustusta muuhun kuin myönnettyyn tarkoitukseen; tai

4) hakija ei ole maksanut takaisin hänelle aikaisemmin myönnettyä avustusta.

[EDIT]Muistin virkistykseksi, perustuslaki:
2 §
Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate

...
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.​

Sieltä löytyy myös tämä:
16 §
Evakuointi ja kotiuttaminen

Jos asianomaisen henkilökohtaisen turvallisuuden suojaaminen edellyttää, edustusto voi avustaa evakuoinnin järjestämisessä kriisialueelta lähimmälle turvalliselle alueelle tai kotimaahan.

Evakuoinnin ja kotiuttamisen järjestämiseen ryhdytään ainoastaan asianomaisen suostumuksella.
 
Valuraudalla on kyllä erikoinen käsitys laista (kaikki kiellettyä mikä ei erikseen sallittua). :facepalm:

Virkamiehillä kun nyt on oltava PERUSTE niille päätöksilleen ja toimilleen ja ne perusteet ovat niissä LAISSA. Jos Lait eivät sano jostain asiasta mitään, se ei kuulu virkamiehelle mitenkään ja kun säätää asian kanssa, niin voi helposti tulla tehtyä virkavirhe ja onkin yllättäin entinen virkamies. Virkamies ei ole mikään yleismies. Kukin virkamies hoitaa hyvin rajattuja, lailla virkaansa määrättyjä asioita.
 
Ylen mukaan:

Kansleri antoi ratkaisunsa kanteluista keskiviikkona. Ratkaisun mukaan perus- ja ihmisoikeudet puoltavat sitä, että valtioneuvosto pyrkii kotiuttamaan ainakin suomalaiset ja heihin rinnastuvat lapset.

Mitä lie tarkoittaa tuo "suomalaisiin rinnastuva lapsi". Mutta oikeudellinen paine lasten pelastamiseksi on aika kova. Eli tässä ei pohdita sitä, saako heitä auttaa, vaan nimenomaan että heitä olisi velvollisuus auttaa vaikka ei huvittaisi.
 
Taisi mainita virkamiehistä.
Ja vieläpä erityisesti virkatehtäviä suorittavista virkamiehistä.

Virkamiehillä kun nyt on oltava PERUSTE niille päätöksilleen ja toimilleen ja ne perusteet ovat niissä LAISSA. Jos Lait eivät sano jostain asiasta mitään, se ei kuulu virkamiehelle mitenkään ja kun säätää asian kanssa, niin voi helposti tulla tehtyä virkavirhe ja onkin yllättäin entinen virkamies. Virkamies ei ole mikään yleismies. Kukin virkamies hoitaa hyvin rajattuja, lailla virkaansa määrättyjä asioita.

Juuri näin ja siksi olen sitä mieltä, että erinäisistä kannanotoista riippumatta viranomaisten kaikkien toimien on perustuttava lakiin myös Al-Holin tapauksessa. Siksi pitäisi pystyä osoittamaan ne lainkohdat, joihin toiminta perustuu.

Jos sopivaa lakia ei ole, niin äkkiäkös enemmistöhallitus sellaisen laatii ja juoksuttaa eduskunnan läpi.
 
Sittenhän ei luulisi olevan vaikeaa osoittaa nimenomaisia lainkohtia, joiden nojalla viranomaiset nyt toimivat. Miksi tämä tuntuu olevan niin kovin vaikeaa? Viranomaisten ei tarvitse sooloilla kentällä, kun lasten oikeudet on toteutettu lainsäädännössä.

Lastensuojelulaista löyttyy vaikka kuinka monta kohtaa. Tässä esimerkiksi todetaan että voidaan pyytää ulkoasiainministeriön välityksellä virka-apua lastensuojelutarpeen selvittämiseksi ulkomailla. Ja näin on käsitääkseni tapahtunut kun on todettu että lapset tarvitsevat apua. En nyt näe mitään sooloilua.

17 §
Lastensuojelun järjestäminen eräissä erityistilanteissa

Lastensuojelun järjestäminen sellaiselle lapselle, jonka vanhemmat tai toinen heistä on tai on ollut Suomen kansalainen, mutta jolla ei ole sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan asuin- tai oleskelukuntaa Suomessa ja jonka sosiaali- ja terveysministeriö saamiensa alustavien tietojen perusteella ei katso saavan asianmukaista huoltoa asuin- tai oleskelumaassaan, kuuluu 1 momentissa säädettyjen perusteiden mukaan määräytyvälle kunnalle. Lastensuojelua voidaan tämän momentin nojalla järjestää vain, jollei 1 momentissa mainitusta asetuksesta muuta johdu.

Asianomainen kunta voi pyytää ulkoasiainministeriön välityksellä virka-apua lastensuojelutarpeen selvittämiseksi ulkomailla. Selvityksen voi ulkomailla tehdä myös sellainen henkilö, joka konsulipalvelulain (498/1999) 33 §:n mukaan voi suorittaa julkiselle notaarille kuuluvia tehtäviä.

Lastensuojelulaki 417/2007 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
 
Viimeksi muokattu:
Virkamiehillä kun nyt on oltava PERUSTE niille päätöksilleen ja toimilleen ja ne perusteet ovat niissä LAISSA. Jos Lait eivät sano jostain asiasta mitään, se ei kuulu virkamiehelle mitenkään ja kun säätää asian kanssa, niin voi helposti tulla tehtyä virkavirhe ja onkin yllättäin entinen virkamies. Virkamies ei ole mikään yleismies. Kukin virkamies hoitaa hyvin rajattuja, lailla virkaansa määrättyjä asioita.

Niin ja jos laissa ei ole määritetty, niin siihen varmasti riittää perusteeksi se poliittinen päätös.
 
Ei kai hallituksen yhdessä määrittelemä päätös ole painostusta varsinkin, jos asiasta ei ole lakia määritelty. Se, että yksittäinen kansanedustaja alkaa toteuttaan agendaansa virkamiehelle on painostamista.
 
Hallitushan on väittänyt jossain vaiheessa, ettei ole olemassa poliittista painostusta virkamiehiä kohtaan..

Me puhutaan asiasta, josta on poliittinen päätös ja tuo yksi vääntää siitä, että saako virkamies tehdä edes poliittisen päätöksen perusteella asioita, joita ei ole laissa tarkalleen eritellen sallittu.
 
Me puhutaan asiasta, josta on poliittinen päätös ja tuo yksi vääntää siitä, että saako virkamies tehdä edes poliittisen päätöksen perusteella asioita, joita ei ole laissa tarkalleen eritellen sallittu.

Eli hallitus on siis ohittanut lait ja määrännyt virkamiehet tekemään asioita. TS jos menee vituiksi, niin hallitus on vastuussa.
 
Eli hallitus on siis ohittanut lait ja määrännyt virkamiehet tekemään asioita. TS jos menee vituiksi, niin hallitus on vastuussa.

Eli ei ole. Ja toiseen lauseeseen sama. Jollekin on nyt vaan vaikea käsittää, että ei ole mitään yksittäisiä lakeja jotka SALLIVAT kaikki ne asiat, joita virkamiehet työssään tekevät.
 
Eli hallitus on siis ohittanut lait ja määrännyt virkamiehet tekemään asioita. TS jos menee vituiksi, niin hallitus on vastuussa.

Ei vaan se mitä ei laissa erikseen ole määritelty ei lähtökohtaisesti ole kiellettyä. Ehkä se joskus vielä aukeaa, että ei eletä poliisivaltiossa ja toivottavasti näin ei koskaan tule olemaan.
 
Kun ajattelee virkamiestä niin kannattaa pitää tosiaan mielessä, että kyse ei ole vain jostain poliisiylijohtajista tai "sisäminiteriön korkeista virkamiehistä" jne. Virkamiehiä on tässä maassa lähemmäs 70000 aina papeista arkkitehteihin ja insinööreistä ekonomeihin. Missään ei ole listaa yksittäisistä asioista, joita he saavat tehdä esimiehensä (ja lopulta siis hallituksen) komentamina.
 
Eli ei ole. Ja toiseen lauseeseen sama. Jollekin on nyt vaan vaikea käsittää, että ei ole mitään yksittäisiä lakeja jotka SALLIVAT kaikki ne asiat, joita virkamiehet työssään tekevät.

Virkamiehet noudattavat joko lakia, eivätkä puuhaile satunnaisia tai hallitus määrää "poliittisella päätöksellä" virkamiehet tekemään asian X.

Siinä on vaihtoehdot, muita ei nyt ole.
 
Virkamiehet noudattavat joko lakia, eivätkä puuhaile satunnaisia tai hallitus määrää "poliittisella päätöksellä" virkamiehet tekemään asian X.

Siinä on vaihtoehdot, muita ei nyt ole.

Virkamiehet noudattavat lakia ja toimivat sen mukaan mitä heidän tehtäviksi on määrätty. Mutta tuo ei tarkoita että jokainen mahdollinen toimi pitäisi olla tarkasti kirjattuna lakiin.
Ja kuten täällä on jo pariin otteeseen todettu, niin lastensuojelulaista kuin konsulilaista löytyy kyllä suht hyvin pykäliä jotka kattavat nämä toimet, etenkin kun siellä oli vielä taustalla tuo poliittinen päätös hallituksen toimesta että noin voidaan toimia.
 
Virkamiehet noudattavat joko lakia, eivätkä puuhaile satunnaisia tai hallitus määrää "poliittisella päätöksellä" virkamiehet tekemään asian X.

Siinä on vaihtoehdot, muita ei nyt ole.

Juupas. Virkamiehet saavat tehdä ihan mitä vaan lain puitteissa.
 
Virkamiehet noudattavat lakia ja toimivat sen mukaan mitä heidän tehtäviksi on määrätty. Mutta tuo ei tarkoita että jokainen mahdollinen toimi pitäisi olla tarkasti kirjattuna lakiin.
Ja kuten täällä on jo pariin otteeseen todettu, niin lastensuojelulaista kuin konsulilaista löytyy kyllä suht hyvin pykäliä jotka kattavat nämä toimet, etenkin kun siellä oli vielä taustalla tuo poliittinen päätös hallituksen toimesta että noin voidaan toimia.
Kumma juttu kun virkamies oli eri mieltä, että mitä hänen toimiinsa kuuluu ja sen seurauksena siirrettiin pois tehtävistä. Ilmeisesti laittomasti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 115
Viestejä
4 878 489
Jäsenet
78 766
Uusin jäsen
jahan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom