- Liittynyt
- 29.04.2017
- Viestejä
- 301
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
1,6 prosenttia? Eihän toi ole kuin inflaatiotarkistus. Minkätakia kansanedustajien pitäis ottaa efektiivinen palkanalennus kuten ovat tehneet monena vuonna peräkkäin?
1,6 prosenttia? Eihän toi ole kuin inflaatiotarkistus. Minkätakia kansanedustajien pitäis ottaa efektiivinen palkanalennus kuten ovat tehneet monena vuonna peräkkäin?
SDP:N aikoo HS:n tietojen mukaan esittää, että osinkoveroista vapautetuille yhteisöille tulisi lätkäistä osinkojen viiden prosentin lähdevero. Näitä yhteisöjä ovat eläke- ja sijoitusrahastot, yleishyödylliset yhteisöt ja säätiöt.
SDP ehdottaa mm. AY-mafian verottomille osingoille loppua:
Sdp esittää isoa veromuutosta: Eläke- ja sijoitusrahastojen ja säätiöiden saamat osingot verolle – uusi lähdevero koskisi myös ammattiliittoja
Musta on ihan tervettä, että veropohjaa laajennetaan ja ei jatkuvasti kerätä halpoja irtopisteitä piensijoittajien pääomaverotusta korottamalla.
En kyllä keksi miksi perusinfrastruktuurin kuuluisi olla julkisesti tuotettua, etenkään jos pyritään markkinaliberalistiseen talouteen. Ainakaan äkkiä en näe mitään pakottavaa syytä sille. Monessa paikassa yksityiset tiet toimivat ihan hyvin.Markkinaliberalismi ei tarkoita mitään semi anarkokapitalistista järjestelmää jossa yhteiskunnan roolin on jossain nollan paikkeilla vaan markkinaliberalismissa yhteiskunnalla on tärkeä rooli tietyillä alueilla. Perusinfran tarjoaminen on yksi noista. Ympäristön suojeleminen on toinen. Yhteiskunnan oletetaan hoitavan nuo markkinalähtöisesti, i.e. varsinaiset työt tekee kilpailutetut yksityiset yritykset, mutta yhteiskunta silti kerää noihin tarvittavat rahat veroilla ja ympäristön suojelu hoidetaan niin että tehdään ympäristön suojelu ihmisille ja yrityksille kannattavaksi.
Ruuhkamaksut on markkinaliberaali ratkaisu suurkaupunkien liikenneongelmiin. Tai ainakin se ei ole ristiriidassa markkinaliberalismin kanssa. Kyseessä on ongelma joka markkinaliberalismissa kuuluu yhteiskunnan hoidettavaksi, se koskee yhteistä infraa ja aiheuttaa haittaa niin kansalaisille kuin yrityksille.
Jos katsotaan konkreettisia ratkaisuja niin ruuhkamaksut ovat aikalailla se libraalein ratkaisu.
Vihreät kieltäisi yksityisautoilun täysin ja pakottaisi väen . Sossut kuluttaisivat massiiviset määrät veronmaksajien rahoja siihen että rakennetaan maanalainen tunneliverkosto parkkihalleilla. Mutta markkinaliberaalit toteavat että kerta aiheutat haittaa muille, niin ihmisille kuin yrityksille, niin joudut maksamaan siitä. Saat kyllä jatkaa toimintaa mutta sua ohjataan taloudellisesti toimimaan toisin. Ja jos sitten Elon Musk haluaa tulla yksityillä rahalla rakentaan tuon tunneliverkoston niin se kyllä onnistuu. Mutta julkisella rahalla ratkaistaan tuo ongelma mahdollisimman kustannustehokkaalla tavalla jossa kustannus siirtyy niille jotka aiheuttaa sen ongelman.
Voin kompata tätä. Toimii helvetin hyvin.En kyllä keksi miksi perusinfrastruktuurin kuuluisi olla julkisesti tuotettua, etenkään jos pyritään markkinaliberalistiseen talouteen. Ainakaan äkkiä en näe mitään pakottavaa syytä sille. Monessa paikassa yksityiset tiet toimivat ihan hyvin.
Esim. Hong Kongissa metro on yksityinen ja toimii erinomaisesti ja tuottaa voittoa...
Niin, nyt sitten nähdään kuka tätä oikeasti vastustaa. Epäilen, että se vastustus ei suinkaan tule tältä jokapaikan syntipukilta eli ammattiyhdistykseltä vaan ihan sijoittajilta ja rikkailta säätiöiltä.SDP ehdottaa mm. AY-mafian verottomille osingoille loppua:
Sdp esittää isoa veromuutosta: Eläke- ja sijoitusrahastojen ja säätiöiden saamat osingot verolle – uusi lähdevero koskisi myös ammattiliittoja
Musta on ihan tervettä, että veropohjaa laajennetaan ja ei jatkuvasti kerätä halpoja irtopisteitä piensijoittajien pääomaverotusta korottamalla.
MTR Corporation - WikipediaVoin kompata tätä. Toimii helvetin hyvin.
Oli kyllä uusi tieto että tuo on yksityinen.
En kyllä keksi miksi perusinfrastruktuurin kuuluisi olla julkisesti tuotettua, etenkään jos pyritään markkinaliberalistiseen talouteen. Ainakaan äkkiä en näe mitään pakottavaa syytä sille. Monessa paikassa yksityiset tiet toimivat ihan hyvin.
Esim. Hong Kongissa metro on yksityinen ja toimii erinomaisesti ja tuottaa voittoa...
SDP ehdottaa mm. AY-mafian verottomille osingoille loppua:
Sdp esittää isoa veromuutosta: Eläke- ja sijoitusrahastojen ja säätiöiden saamat osingot verolle – uusi lähdevero koskisi myös ammattiliittoja
Musta on ihan tervettä, että veropohjaa laajennetaan ja ei jatkuvasti kerätä halpoja irtopisteitä piensijoittajien pääomaverotusta korottamalla.
Eivätkö eläke- ja sijoitusrahastot ole maksaneet Helsingin pössin osakkeiden osingoista veroa? Minulle kävisi jos kaikki omistajat maksaisivat lähdeveroa 15%. (eikä sitten muuta).
Eivät ole. Eivätkä AY-mafiat, kuten TEAM ja SAK. Eivätkä riittävän isot yksittäiset omistajat.
Ruuhkamaksut on markkinaliberaali ratkaisu suurkaupunkien liikenneongelmiin. Tai ainakin se ei ole ristiriidassa markkinaliberalismin kanssa. Kyseessä on ongelma joka markkinaliberalismissa kuuluu yhteiskunnan hoidettavaksi, se koskee yhteistä infraa ja aiheuttaa haittaa niin kansalaisille kuin yrityksille.
Jos katsotaan konkreettisia ratkaisuja niin ruuhkamaksut ovat aikalailla se libraalein ratkaisu.
Vihreät kieltäisi yksityisautoilun täysin ja pakottaisi väen . Sossut kuluttaisivat massiiviset määrät veronmaksajien rahoja siihen että rakennetaan maanalainen tunneliverkosto parkkihalleilla.
Jos sinulla ei ole varaa maksaa yhteiskunnan rakentamien teiden käytöstä ruuhkamaksua niin kävele sitten tien vieressä - jos maanomistaja antaa siihen luvan.Minusta liberalismin ydinajatus on, että ihmiset ovat vapaita elämään kuten haluavat, ja että julkisen vallan on oikeutettua puuttua vain asioihin, joihin puuttuminen on välttämätöntä. Hiekkalaatikon laudoituksen ylläpito kuuluu yhteiskunnalle mutta se, mitä hiekkalaatikolla tapahtuu ei kuulu yhteiskunnalle lähtökohtaisesti millään tavoin.
En oikein näe, miksi yhteiskunnan olisi välttämätöntä periä ruuhkamaksuja. Jos yhteiskunnan johdatuksella rakennetaan vaikka metro, jolla ruuhkassa istumisen voi välttää, niin eikö olisi pikemminkin oikein periä metron käyttäjiltä todellisten kustannusten päälle lisämäksua metron tuomasta luksuksesta? Jos ei ole varaa käyttää metroa, niin sittenhän säästää ja kököttää ruuhkassa.
Jos sinulla ei ole varaa maksaa yhteiskunnan rakentamien teiden käytöstä ruuhkamaksua niin kävele sitten tien vieressä - jos maanomistaja antaa siihen luvan.
Minusta liberalismin ydinajatus on, että ihmiset ovat vapaita elämään kuten haluavat, ja että julkisen vallan on oikeutettua puuttua vain asioihin, joihin puuttuminen on välttämätöntä. Hiekkalaatikon laudoituksen ylläpito kuuluu yhteiskunnalle mutta se, mitä hiekkalaatikolla tapahtuu ei kuulu yhteiskunnalle lähtökohtaisesti millään tavoin.
En oikein näe, miksi yhteiskunnan olisi välttämätöntä periä ruuhkamaksuja. Jos yhteiskunnan johdatuksella rakennetaan vaikka metro, jolla ruuhkassa istumisen voi välttää, niin eikö olisi pikemminkin oikein periä metron käyttäjiltä todellisten kustannusten päälle lisämäksua metron tuomasta luksuksesta? Jos ei ole varaa käyttää metroa, niin sittenhän säästää ja kököttää ruuhkassa.
Sama logiikka pätee muihinkin asioihin, alkoholi ja muut päihteet aiheuttaa haittaa yhteiskunnalle mutta ei niitä pidä kieltää, pitää vain laittaa haittamaksu jolla vähennetään haittoja ja jolla rahoitetaan korjaavia toimia.
Autoilijat maksavat ihan kaikkea enemmän kuin muut. Tämä on hyvin surullinen seuraus joutenoloa suosivasta verotuskäytännöstä, ja aivan erityisen perseestä maassa, jossa valtiovallan tulisi riistämisen sijaan nimenomaan tukea kansalaisten liikkumista(joka tarkoittaa enimmäkseen yksityisautoilua).Eli autoilijat eivät maksa teiden kunnossapitoa yhtään sen enempää kuin muutkaan.
Analogia päihdepolitiikkaan tässä kohtaa on varsin outo. Minusta haittaverotus on yhtä paska lähestymistapa päihdepolitiikkaan kuin täysi kieltolaki tai rajoitukset. Kummankaan ei voida historiallisen näytön ja yleisen elämänkokemuksen perusteella katsoa olevan tehokkaita tapoja minimoida haitta. Ei varsinkaan, mikäli muista haitoista piitataan yhtään mitään, mutta ehkä ei missään tilanteessa.Sama logiikka pätee muihinkin asioihin, alkoholi ja muut päihteet aiheuttaa haittaa yhteiskunnalle mutta ei niitä pidä kieltää, pitää vain laittaa haittamaksu jolla vähennetään haittoja ja jolla rahoitetaan korjaavia toimia.
Mitä se auttaisi, jos tiet olisivat kunnossa 100 km rannikosta? Jos muualla tiet olisivat huonoja, se olisi täysi katastrofi. Ovathan ne nytkin aivan liian huonoja, mutta sentään jotenkin kunnossa.Suomessa valition on muuten pakko teettää taloudellisesti järjettömiä tiehankkeita puoluspolitiikan nimissä. Vapaat markkinat hoitaisivat varmasti 100km säteellä rannikosta kaiken kuntoon, mutta sisämaassa ja varsinkin lapissa ei olisi tarpeeksi leveitä ja hyväkuntoisia suoria hävittäjille sitten millään, jos ei tehtäisi tai subventoitaisi vahvasti julkisella rahalla
Paha sitä on sanoa, miltä juuri sinusta tuntuu ja miksi. Tiestön kunto on kuitenkin mennyt viime vuosina aivan viemäristä alas. Nyt ei ole enää mikään vitsi, että Venäjällä pitää varoa ettei auto hajoa. Meillä on nyt sama homma.Välillä tuntuu että nämä suomen teistä valittajat on juuri näitä "mun mökkitietä ei ole päällystetty ja auto ottaa pohjasta aina kiinni joten kaikki suomen tiet on ihan v*tun paskassa kunnossa ja _mä_ maksan ihan v*tusti autoilusta yms " tyyppejä.![]()
1,6 prosenttia? Eihän toi ole kuin inflaatiotarkistus. Minkätakia kansanedustajien pitäis ottaa efektiivinen palkanalennus kuten ovat tehneet monena vuonna peräkkäin?
Sun pitää nyt opiskella mitä se KIKY ihan oikeasti tarkottaa KilpailukykysopimusEli kansalaisille annetaan kiky ja itselle otetaan "indeksi"korotus?
Ei kyllä ole reilua, jos itse ei kyetä suoriutumaan edes indeksitasolla, vaan joudutaan tukeutumaan keppiin.
Sun pitää nyt opiskella mitä se KIKY ihan oikeasti tarkottaa Kilpailukykysopimus
Pointtini oli että ei Kiky absoluuttisia palkkoja tainnut alentaa. Ja kansanedustajat ei oo saaneet korotuksia hyvin monena vuonna joten ovat jääneet selvästi kehityksestä jälkeen. Sähän voit mennä vaikka tänää pomolta pyytämään lisää mutta kansanedustajat saa palkkion, ei palkkaaEli uhataan isommalla kepillä, että pienempi ei vitutta yhtä paljon?
vmp.
Pointtini oli että ei Kiky absoluuttisia palkkoja tainnut alentaa. Ja kansanedustajat ei oo saaneet korotuksia hyvin monena vuonna joten ovat jääneet selvästi kehityksestä jälkeen. Sähän voit mennä vaikka tänää pomolta pyytämään lisää mutta kansanedustajat saa palkkion, ei palkkaa
Kiky ainoastaan muutti laillista perälautaa. Olet vapaa neuvottelemaan juuri sellaiset ehdot kuin haluat. Kansanedustajat eivät saa edes palkkaa.Kyllä minä lasken, että palkat alenevat, jos samalla rahalla pitää tehdä enemmän tunteja. Mun pointti on, että esim. jos opettajat istuvat "kouluttautumassa" kikytunteja, niin homma ei tuota kuin kuluja.
Tämä kommunistinen idea, jota nyt ajetaan, että kaikilla on oltava yhtä paskat oltavat ei nosta tuottavuutta.
Se, että kerätään lisätuloja ylinopeussakkoina ja huijaamalla jonkun eläkeläisen etuisuuksia pienemmiksi, ei nosta tuottavuutta.
Se, että piiskataan kuollutta hevosta, ei pistä sitä juoksemaan kovempaa.
Tämä naurettava pelleily pakkotyöstä pitää lopettaa ja tilalle luoda tuottavuuskannustimia, joilla saadaan todellista kasvua.
Onhan toi joo aika pieni palkkio. Moni ei suostu tollaseen koiranvirkaan lähtemään nykyisellä kompensaatiolla.Kyllä ne palkat tosiaan laskivat, lisää työtunteja ja lomarahat pois. Hyvätuloisiin ei toki juuri vaikuttanut kuten ei ollut tarkoituskaan. Maamme on turmiossa ja tappiollinen, koska työntekijät aiheuttavat kuluja ja vähentävät osinkoja.
Kansanedustajat ovat saaneet korotuksen viimeksi 2016 plus muutenkin tuon perusliksan päälle tulee vielä tukuttain lisää erilaisia korvauksia ja hyvityksiä edustamisen tuskaa helpottamaan.
Kiky ainoastaan muutti laillista perälautaa. Olet vapaa neuvottelemaan juuri sellaiset ehdot kuin haluat. Kansanedustajat eivät saa edes palkkaa.
Suomessa taitaa ainoa pakkotyö olla miesten asepalvelus. Sen kun suoritat olet vapaa tekemään mitä haluat. Kiky on ehdottomasti vaikuttanut suomalaisen duunarin tuottavuuteen ja hyvä niin.
Eli kuka sua estää myymästä työsi itse päättämälläsi hinnalla? Mikset vaikka jo tänään kilpailuta itseäsi ja mene parhaiten maksavaan firmaan? Kiky vaikutti ehdottomasti positiivisesti. Suomen Pankki: Kiky-sopimus yhä tärkeä – vaikutukset näkyvät Kiinnostaako sua faktat ollenkaa vai mennäänkö noilla duunipaikan kahvipöydässä keksityillä vaihtoehtoisilla ja herravihaisilla "faktoilla"? Olet tietenkin vapaa argumentoimaan miksi Suomen Pankki on väärässä.Humpuukia, neuvottelumahdollisuuksia heikennetty merkittävästi kikyn toimesta. Kiky on vaikuttanut korkeintaan negatiivisesti duunarien tuottavuuteen, ei hyvä niin.
Miten sinä porvarina yleensäkään hyväksyt tämän byrokratian lisäämisen?
Eikös noi saa kulkea vain tietyillä tieosuuksilla?.Aletaan repiä sitä asfalttia pois ja annetaan olla talven yli niin sitten voidaan sanoa että tiet on huonossa kunnossa.Ei ne tiet muutenkaan pysy hyvässä kunnossa jo niillä on raskasta liikennettä ja jos niitä korjattaisiin koko ajan niin sitten valitettaisiin että tiet on koko ajan korjauksessa.Paha sitä on sanoa, miltä juuri sinusta tuntuu ja miksi. Tiestön kunto on kuitenkin mennyt viime vuosina aivan viemäristä alas. Nyt ei ole enää mikään vitsi, että Venäjällä pitää varoa ettei auto hajoa. Meillä on nyt sama homma.
Ne mökkitiet ovat usein ihan omia teitä, joiden kunnossapito maksetaan itse. Minä ainakin maksan yksityisteiden kunnossapidosta, ja ne ovatkin kovassa tikissä. Ei ole mitään valtion teiden liejuongelmaa, vaan yli 70 tonnin yhdistelmät kulkevat ympäri vuoden jos tarve tulee. Tee perässä.
..Kiinnostaako sua faktat ollenkaa..
Mitä ehmettiäKenen valopään idea on "parantaa" suomen kilpailukykyä madaltamalla palkka/elintasoa?
Tämähän on ihan sama, kuin aikanaan olisi päätetty, ettei meidän kannata nyt kehittää tätä traktoria/leikkuupuimuria. Lasketaan peltotyöläisten palkkaa ja otetaan lisää halpatyövoimaa ulkomailta.
Mitä ehmettiäTottakai se parantaa kilpailukykyä jos työntekijäresurssin kustannus alenee. Suomihan on tosi vientivetoinen maa.
Aikoinaan Kiky saavutettiin jatkuvalla Markan devalvoimisella. Ei se Suomen teollisuus koskaan niin kilpailukykyinen ole ollut että ilman pientä avustusta olisi selvinnyt.
Millois se ton on tehnyt?.Talouskasvu ei ole sipilän ansiota ja ollaan vasta 04/2018 eli kyllä sieltä lisäbudjetteja tulee.Käsittämätöntä miten onnistutaan olemaan katkeria siitäkin jos valtio onnistuu käytännössä vastoin kaikkia ennusteita saamaan kansalaiset tuottamaan 1% kasvun sijaan 3% kasvun ja leikkaamaan budjetin velkarahoituksen tarpeen 6 mrd:sta 3 miljardiin. Vielä kun tuohon yhdistetään se, että homma onnistui heikentämättä reaaliostovoimaa ja tuloeroja käytännössä lainkaan kasvattamatta niin kyllä se hiljaiseksi vetää, että miten tuostakin onnistutaan ainoastaan valittamaan.
Kun kyse oli niin pienestä marginaalista, että parilla puolivaloilla tehdyllä päivällä saadaan se riittävä vaikutus aikaan ja vakuus investoijille että tiukan paikan tullen suomessa ollaan valmiita tekemään töitä ja talous tulee pysymään vakaana, niin otan sen koska tahansa mieluummin kuin unelmahöttöä siitä kuinka Suomi pelastuu jollain taikatempuilla mitään konkreettista tekemättä.
Ei rahaa = ei korkeatasoista sairaanhoitoa köyhille, anteliasta sosiaaliturvaa tai ilmaisia yliopisto-opiskelua.Kyllä minä sen tiedän, että näin voidaan toimia. Mielestäni se vain on täysin tehoton tapa hakea kilpailukykyä. Miksi me haluaisimme omasta maastamme halpatuotantomaan, kun meillä olisi vaihtoehto olla jotain muuta. Miksi suomen, suhteellisen korkean älykkyyden ja teknologian maana pitäisi tyytyä raatamaan kädet paskassa vain siksi, että nykyinen porvarijohto ei ymmärrä työnteosta yhtään mitään.
Kyllä minä väitän, että se farmari tuottaa enemmän kilpailukykyä sillä traktorilla, kuin viidellä hevosella. Vaikka hevoset olisivatkin halvempia. Minulta ei löydy mitään ymmärrystä miksi toimintamallimme ovat ne samat kivikautiset, eikä meillä tueta mitenkään tieteen, teknologian ja toimintamallien kehittymistä.
Et sinäkään voi niin kultalusikan kanssa syntynyt voi olla, että ainoa arvosi on rahan tuottaminen. Eikö hyvinvoinnilla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä? Etkö oikeasti keksi elämälläsi mitään tekemistä, jos et raada töissä?
Kun ei toi valinta ole meidän käsissämme. Katso googlesta millainen romahdus on tapahtunut teollisuuden työpaikoissa, hyvissä työpaikoissa, bruttokansantuotteessa jne.Kyllä minä sen tiedän, että näin voidaan toimia. Mielestäni se vain on täysin tehoton tapa hakea kilpailukykyä. Miksi me haluaisimme omasta maastamme halpatuotantomaan, kun meillä olisi vaihtoehto olla jotain muuta. Miksi suomen, suhteellisen korkean älykkyyden ja teknologian maana pitäisi tyytyä raatamaan kädet paskassa vain siksi, että nykyinen porvarijohto ei ymmärrä työnteosta yhtään mitään.
Kyllä minä väitän, että se farmari tuottaa enemmän kilpailukykyä sillä traktorilla, kuin viidellä hevosella. Vaikka hevoset olisivatkin halvempia. Minulta ei löydy mitään ymmärrystä miksi toimintamallimme ovat ne samat kivikautiset, eikä meillä tueta mitenkään tieteen, teknologian ja toimintamallien kehittymistä.
Et sinäkään voi niin kultalusikan kanssa syntynyt voi olla, että ainoa arvosi on rahan tuottaminen. Eikö hyvinvoinnilla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä? Etkö oikeasti keksi elämälläsi mitään tekemistä, jos et raada töissä?
Millois se ton on tehnyt?.Talouskasvu ei ole sipilän ansiota ja ollaan vasta 04/2018 eli kyllä sieltä lisäbudjetteja tulee.
Niihän ne itekkii väittää. Ettei oo lama niiden vika. Mutta maailman nousukausi in heidän ansiota. Aika naivi pitää olla jos noita uskoo.
Kun ei toi valinta ole meidän käsissämme. Katso googlesta millainen romahdus on tapahtunut teollisuuden työpaikoissa, hyvissä työpaikoissa, bruttokansantuotteessa jne.
Hyvinvointiyhteiskunta tehdään verorahoilla joita ei tule jos ei ole työtä ja BKT alenee. Talous on se peruskivi kaikelle mitä valtio tuottaa ja tekee.
Tämähän on ihan sama, kuin aikanaan olisi päätetty, ettei meidän kannata nyt kehittää tätä traktoria/leikkuupuimuria. Lasketaan peltotyöläisten palkkaa ja otetaan lisää halpatyövoimaa ulkomailta.
Siis yritätkö sä väittää, että kikyn takia firmat eivät muutoin yrittäisi kehittää toimintaansa ja maksimoida luomaansa lisäarvoa? Eli kun kiky tehtiin ja joillain aloilla tehdään marginaalisesti lisää töitä samalla palkalla, lopettiin kaikki muut toimet tuottavuuden parantamiseksi? Tälle väitteelle olisi kiva saada jotain faktaa pöytään. Miten sä olet päätynyt tällaiseen kuvitelmaan?