Ja mikä tuohon on syynä? Alhainen syntyvyys, jokin muu?
Minä olen avoin ehdituksille miten eläkejärjestelmää tulisi rukata vai pitäisikö se romuttaa kokonaan, ja miten tuo romutus tapahtuisi. Mielestäni heitot siitä että esim. yli 3000€/kk eläkkeestä, siis ylimenevästä osasta, pitäisi maksaa 100% veroa on jokseenkin päätön ellen sanoisi jopa populistinen, ja olen varma että sitä ehdottavat eivät itse olisi omalla kohdallaan valmiita siihen, jos se kohdistuisikin heihin. Ehdotus on samansuuntainen kuin että yli 3000€/kk ylimenevästä bruttopalkasta pitäisi maksaa 100% veroja.
Jos katsotaan ettei millään pikkusäädöillä kuten indeksikulmakertoimien jäädytyksillä päästä haluttuun lopputulokseen vaan pakko tehdä täysi mullistus tai romutus, lähinnä mieleeni tulisi edes vähän oikeudenmukaisena ratkaisuna että yksityiset eläkerahastot pistettäisiin lihoiksi ja niiden varat jaettaisiin kansalaisille jotka ovat eläkemaksuja maksaneet, jokaiselle se osuus kuinka paljon ovat maksaneet suhteessa kaikkiin muihin elossa oleviin maksaneisiin. Heille jaettaisiin myös tuotot ja arvonnousu rahastoissa, ei pelkästään ne eurot ja markat mitä he ovat sinne elämänsä aikana maksaneet.
(Unohdin että myös työnantajille pitäisi tehdä palautuksia heidän tekemistään maksuista... No sovitaan sitten niin, mutta vain yrityksille jotka ovat edelleen olemassa.)
Tämän jälkeen jokainen kansalainen säästäisi eläkepäiviään varten miten parhaiten kokee, joko sijoittamalla ne rahat jotka ennen kuluivat eläkemaksuihin, hankkimalla paljon jälkeläisiä joiden toivovat auttavan rahallisesti vanhoilla päivillä, jne. Tässä olisi sekin hyvä puoli että jos kuolla kupsahtaa melko pian eläkeiän saavuttamisensa jälkeen, kuten on käynyt kahdelle lähisukulaiselleni, ei menettäisi eläkevarojaan suoraan muiden kiittämättömien valittajien taskuun vaan ne menisivät perintönä omalle jälkikasvulle.
Tuleeko mieleen parempia ajatuksia?