Tietty tarvitaan ihmisohjaus, mutta viimeisimpien kielimallien laatu on jo tosi paljon parempi kuin se eka chat gtp joka julkaistiin aika tasan 2,5 vuotta sitten.
Parempi laatu tuottamaan kieliopillisesti korrektia tekstiä.
Sisältö on silti usein ihan roskaa.
Agentit jotka toimii sovellusten välillä on jo työelämässä nykypäivää ja AIn itsearviointi on kehittynyt.
"Itsearviointi"
Se, että joku joka oli ennen täysin olematon kehittyy olemattomasta tasolle "todella huono" ei ole tee siitä hyödyllistä.
Toki itse olen sitä mieltä että jo IT murroksen olisi pitänyt pudottaa enemmän toimistotöitä pois kuin on tapahtunut. Käsittämättömän tehottomia kuvioita on jäljellä. Eilen käytin ekaa kertaa liukuhihnaitsepalvelukassaa kun olin vaimon kanssa kaupassa. Nopeampaa ja hauskempaa kuin ihmiskassan kanssa. Toki ihminen valvoi niitä kymmentä kassaa.
Nämä itsepalvelukassat ruokakaupoissa on oikein malliesimerkki siitä, kuinka todellinen tehokkuus paranee paljon vähemmän kuin näennäinen.
Se ammattitaitoinen kassatyöntekijä käytännössä pystyy piippaamaan ostokset lukijassa n. 3 kertaa nopeammin kuin ei-ammattilaiset käyttämällä itsepalvelukassaa.
Ja vielä lisää eroa tulee siitä, että siinä perinteisellä liukuhihnalla ei jumiteta siinä ostosten keräilyssä kassiin kun homma on liukuhihnoitettu (paitsi kun idiootti rikkoo liukuhihnan toiminnan menemällä ennenaikaisesti pakkaamaan ostoksiaan enenn kuin on maksanut niitä ja kassa idlaa maksua odotellessa)
Käytännössä samaan läpivientiin tarvii itsepalvelukassoilla n. nelinkertaisen määrän kassoja. Ja silti siinä on huomattava riski, että asiakas huijaa jotain, ja itsepalvelukassojen kautta kaupoilla on huomattavaa hävikkiä varastetuissa tuottessa kun asiakkaat huijaavat ostoksia piipatessaan.
Ja samaan aikaan kun yritetään "tehostaa" kassojen toimintaa näillä on lanseerattu tappiollisia ostosten kotiinkuljetuspalveluita joissa kaupan henkilökunta tekee normaaliin liukuhihnakassaan verrattuna todella moninkertaisen työmäärän lastatessaan ostoksia kuljetusrobotteihin.
Se että nykykielimallien kuluttajaversiot ei tee valmiita esityksiä tms pieniä projekteja kokonaan, tai operoi järjestelmien välillä, johtuu ansaintalogiikasta eikä siitä etteikö se olisi jo toteutettu. Tietty laatu ei varmaan ole vielä kovin hyvä, mutta edelleen maailmassa ollaan vasta 2,5 vuotta tehty tätä oikeasti isolla rahalla.
Kielimallin koko pointti on se, että se kirjoittaa tarinaa, joka muistuttaa tekstejä, joita sille on syötetty.
Se ei edes yritä käsitellä informaatiota luotettavasti. Ja kun tätä ei ymmärretä, mennään todella pahasti metsään.
Se, että sille kielimallille syötetään suurempia sisääntulevia datasettejä ja sen kouluttamiseen käytetään vähän enemmän laskenta-aikaa ei korjaa tätä kielimallien fundamentaalista ongelmaa.
Mutta alkaa mennä kauas tämän säikeen aiheesta.