• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

50v päästä, 2080+ tällainen ennuste tehty viime vuonna ainakin.
Näin suunnilleen juu. Globaali syntyvyys on jo kääntynyt laskuun, mutta koska nämä jo syntyneet suurimmat ikäluokat tekevät vielä lapsia sen n. 50 vuotta ja elävät sitäkin pitempään, niin väkiluku vielä kasvaa.

Joka tapauksessa voi siis olla, että maailman suurin ikäluokka on jo syntynyt, olisko se sitten jossain 2020-2025 tienoilla. Ultimaattiset buumerit?

Sitten vielä se, että syntyvyyden globaalia romahdusta ei ole osattu ennustaa, eli syntyvyyttä ja väestönkasvun suuruutta on ennustettu systemaattisesti yläkanttiin. Tästä syystä on jo alettu varovasti arvioida, että maailman väkiluku ei koskaan edes nousisi yli 10 miljardin ja huiput nähtäisiin jo jopa niinkin aikaisin kuin 2050-2060.
 
Viimeksi muokattu:
Voikohan hyvinvointivaltio lopulta kaatua siihen, että enemmistö äänestäjistä alkaa olla eläkeläisiä tai sosiaalitukien varassa eläjiä, ja äänestää itselleen jatkuvasti parempia etuuksia? Tuon skenaarion loogisia lopputulemia lienee lähinnä koko järjestelmän rapautuminen tai pakkotyöt. En tiedä, mutta ainakin mielenkiintoinen ajatusleikki.

Ehkäpä hyvinvointivaltio toimii ainoastaan aika korkean luottamuksen yhteiskunnassa. Suomikin on erinäisistä syistä johtuen ehkä muuttumassa pikkuhiljaa aiempaa matalamman luottamuksen yhteiskunnaksi.
 
Voikohan hyvinvointivaltio lopulta kaatua siihen, että enemmistö äänestäjistä alkaa olla eläkeläisiä tai sosiaalitukien varassa eläjiä, ja äänestää itselleen jatkuvasti parempia etuuksia? Tuon skenaarion loogisia lopputulemia lienee lähinnä koko järjestelmän rapautuminen tai pakkotyöt. En tiedä, mutta ainakin mielenkiintoinen ajatusleikki.

Ehkäpä hyvinvointivaltio toimii ainoastaan aika korkean luottamuksen yhteiskunnassa. Suomikin on erinäisistä syistä johtuen ehkä muuttumassa pikkuhiljaa aiempaa matalamman luottamuksen yhteiskunnaksi.
Loppuviimein tässäkin on kyse päättäjien kyvykkyydestä opportunismin välttämiseen ja vastuullisuuteen. Nykysin kerätään nopeita voittoja, ei juurikaan kiinnosta alijäämät kun hallitus sai surkeen kuntavaalituloksen ja alettiinkin alentamaan veroja ja menovähennyksiin kovin kriittisesti suhtautuneet demarit olikin yllättäen hyvin huolissaan kestävyysvajeesta.

Demarit kuitenkin kohtaa opportunisminsa ens hallituskaudella niinkun oppositio tekee ja katotaan miten sen kanssa elävät.
 
En nyt kyllä tiedä, että miksi tällä hallituskaudella on jatkuvasti nähnyt sanottavan, että noiden hyväksyttävien asumismenojen asuntoja ei ole saatavilla. Näin pikaisesti katsottuna vuokraovi.com ainakin jokaisessa isommassa kaupungissa on kyllä tälläkin hetkellä vapaana tuon vaatimuksen täyttäviä asuntoja yksinasuville. En nyt jaksanut perheellisien kohdalta alkaa tutkimaan, mutta olettaisin että noitakin löytyy, koska nuo hyväksyttävät menot kuitenkin silloin kasvavat huomattavasti. Onko se ongelma sitten kuitenkin, että ne asunnot ei ole tilavia ja kivoja? Moni opiskelija elää niukemmin, erityisesti nyt kun poistuivat yleisen asumistuen piiristä.

On kyllä taas tällainen väite joka ei kestä ollenkaan kriittistä tarkastelua. :hmm:

Tuossa viime sivulla mainittiin esim. luottotiedottomuus esteenä muutolle, mutta tällöin perimmäisenä ongelmana ei kyllä varsinaisesti ole noiden hyväksyttävien menojen suuruus.
 
En nyt kyllä tiedä, että miksi tällä hallituskaudella on jatkuvasti nähnyt sanottavan, että noiden hyväksyttävien asumismenojen asuntoja ei ole saatavilla. Näin pikaisesti katsottuna vuokraovi.com ainakin jokaisessa isommassa kaupungissa on kyllä tälläkin hetkellä vapaana tuon vaatimuksen täyttäviä asuntoja yksinasuville. En nyt jaksanut perheellisien kohdalta alkaa tutkimaan, mutta olettaisin että noitakin löytyy, koska nuo hyväksyttävät menot kuitenkin silloin kasvavat huomattavasti. Onko se ongelma sitten kuitenkin, että ne asunnot ei ole tilavia ja kivoja? Moni opiskelija elää niukemmin, erityisesti nyt kun poistuivat yleisen asumistuen piiristä.

On kyllä taas tällainen väite joka ei kestä ollenkaan kriittistä tarkastelua. :hmm:

Tuossa viime sivulla mainittiin esim. luottotiedottomuus esteenä muutolle, mutta tällöin perimmäisenä ongelmana ei kyllä varsinaisesti ole noiden hyväksyttävien menojen suuruus.
Helsingissä n. 300 hintaehdon täyttävää vapaata asuntoa pl. soluasunnot, muuttokehotuksen saaneita n. 7000. Noihin vapaisiin voi olla halukkaita paljon.
 
Helsingissä n. 300 hintaehdon täyttävää vapaata asuntoa pl. soluasunnot, muuttokehotuksen saaneita n. 7000. Noihin vapaisiin voi olla halukkaita paljon.

Helsingin ja miksei muidenkin kasvukeskuksien tapauksessa saisi kyllä heivata työttömät vaikka lähikuntiin halvempien asuntojen perässä. Suomessa on vaan liian vahvat perusoikeudet, niin tätäkään ei voi tehdä. :smoke:
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Helsingin ja miksei muidenkin kasvukeskuksien tapauksessa saisi kyllä heivata työttömät vaikka lähikuntiin halvempien asuntojen perässä. Suomessa on vaan liian vahvat perusoikeudet, niin tätäkään ei voi tehdä. :smoke:
Yksinkertaiset ratkaisut monimutkaisiin ongelmiin tuppaa tuomaan uusia ongelmia.
Jos katsotaan yksilötasoa laajempaa kuvaa, niin ei se niitä kehyskuntia tai tarkemmin kehyskuntalaisia kohtaan myöskään olisi kovin reilua. Heivaamalla ison kaupungin työttömät pienempiin lähikuntiin aiheuttaisi valtavia ongelmia niille lähikunnille, niiden kuntataloudelle ja niiden kuntalaisille. Palvelutarjonnan riittävyydestä ihan niiden kunnallisveroasteeseen.
Lisäksi ei se kehyskuntien asuntotarjonta sellaista massaa varten ole tehty.
Helsingissä siis ~ 50 000 työtöntä. Kaupungin talous ja palvelutaso kuitenkin kunnossa vrt. monet niistä kehyskunnista.
 
Viimeksi muokattu:
Yksinkertaiset ratkaisut monimutkaisiin ongelmiin tuppaa tuomaan uusia ongelmia.
Jos katsotaan yksilötasoa laajempaa kuvaa, niin ei se niitä kehyskuntia tai tarkemmin kehyskuntalaisia kohtaan myöskään olisi kovin reilua. Heivaamalla ison kaupungin työttömät pienempiin lähikuntiin aiheuttaisi valtavia ongelmia niille lähikunnille, niiden kuntataloudelle ja niiden kuntalaisille. Palvelutarjonnan riittävyydestä ihan niiden kunnallisveroasteeseen.
Lisäksi ei se kehyskuntien asuntotarjonta sellaista massaa varten ole tehty.
Helsingissä siis ~ 50 000 työtöntä. Kaupungin talous ja palvelutaso kuitenkin kunnossa vrt. monet niistä kehyskunnista.

Tuota noin, ensinnäkin Espoossa ja Vantaalla on satoja tuhansia asukkaita. Kyllä siellä pitäisi olla kapasiteettia ainakin osalle Helsingin työttömistä.

Toisekseen asioissa voisi käyttää järkeä, jos ympäryskunnissa on vapaita edullisia asuntoja, niin niitä kannattaisi käyttää. Jos ne alkaisi loppua, sitten hinnat nousisi eikä työttömiä kannattaisi enää heivata sinne. Nykyisin järjen käyttö tässä asiassa on vaan suoraan kielletty perusoikeuksilla.
 
Helsingin ja miksei muidenkin kasvukeskuksien tapauksessa saisi kyllä heivata työttömät vaikka lähikuntiin halvempien asuntojen perässä. Suomessa on vaan liian vahvat perusoikeudet, niin tätäkään ei voi tehdä. :smoke:
Vapaaehtoisuuteen perustuen tuon voi tehdä siten, että muuttaja hyötyy. Eli saisi paremman asunnon. Nythän halvemmassa kunnassa maksimivuokra on alhaisempi, niin muutto voi vain vähentää elintasoa. Jos tuen saaja saisi saman summan asumiseen sekä Hyvinkäälle että Helsinkiin, niin voisi olla että muuttajia olisi. Tosin haittana olisi, että osa muuttaisi alueille, joissa ei voi työllistyä.
 
Vapaaehtoisuuteen perustuen tuon voi tehdä siten, että muuttaja hyötyy. Eli saisi paremman asunnon. Nythän halvemmassa kunnassa maksimivuokra on alhaisempi, niin muutto voi vain vähentää elintasoa. Jos tuen saaja saisi saman summan asumiseen sekä Hyvinkäälle että Helsinkiin, niin voisi olla että muuttajia olisi. Tosin haittana olisi, että osa muuttaisi alueille, joissa ei voi työllistyä.

Olisi siihen tosiaan hyvä laittaa joku porkkanakin kannustimeksi. Oli se sitten paremman asunnon kautta tai siten, että asumisen jälkeen halvassa kunnassa jäisi hieman enemmän käteen. Mutta veikkaan että tarvii siihen silti myös sen keppiosuuden jossain muodossa... :hmm:
 
Tuota noin, ensinnäkin Espoossa ja Vantaalla on satoja tuhansia asukkaita. Kyllä siellä pitäisi olla kapasiteettia ainakin osalle Helsingin työttömistä.

Toisekseen asioissa voisi käyttää järkeä, jos ympäryskunnissa on vapaita edullisia asuntoja, niin niitä kannattaisi käyttää. Jos ne alkaisi loppua, sitten hinnat nousisi eikä työttömiä kannattaisi enää heivata sinne. Nykyisin järjen käyttö tässä asiassa on vaan suoraan kielletty perusoikeuksilla.
Kuntaliitos ratkaisisi tuon.
 
Tai sitten rajataan oikeuksia silleen, ettei ole oikeutta valita asuinpaikkaa kuntatasolla, vaan työssäkäyntialueen tasolla?
Työssäkäyntialue on hyvä raja kunnallekin. Kunta päättää asioistaan eikä sillä tule olla oikeutta sysätä menojaan toiselle kunnalle. Ehkä korkeintaan hyvinvointialuetta voisi ajatella, se taitaa maksaa suurimmat kulut. Helsinki on tuossakin oma alueensa.

Kunta-ajatus perustuu siihen, että ihmiset ei liiku. Minusta se on vanhentunut ja tuo vain ylimääräistä hallintoa. Sote-alueet voisivat ottaa kaikki kuntien hommat itselleen. Kunnat ovat muutenkin syöneet toisiaan.
 
Vapaaehtoisuuteen perustuen tuon voi tehdä siten, että muuttaja hyötyy. Eli saisi paremman asunnon. Nythän halvemmassa kunnassa maksimivuokra on alhaisempi, niin muutto voi vain vähentää elintasoa. Jos tuen saaja saisi saman summan asumiseen sekä Hyvinkäälle että Helsinkiin, niin voisi olla että muuttajia olisi. Tosin haittana olisi, että osa muuttaisi alueille, joissa ei voi työllistyä.
Tosin Hyvinkäältä pääsee Helsinkiin tunnissa lähijunalla. Työmatkana jo aika vittumainen, mutta ei mahdoton. Ohjaisi ainakin sellaisia joilla ei ole aikomustakaan työllistyä halvemmille alueille.
 
Tosin Hyvinkäältä pääsee Helsinkiin tunnissa lähijunalla. Työmatkana jo aika vittumainen, mutta ei mahdoton. Ohjaisi ainakin sellaisia joilla ei ole aikomustakaan työllistyä halvemmille alueille.
Tuttu kävi Hämeenlinnasta asti Helsingissä töissä. Työ tosin sellainen, että pystyi aloittamaan jo junassa. Hyvinkään valitsin tuon nopean ratayhteyden takia. Lisäksi kuitenkin se on keski-uudenmaan hyvinvointialuetta. Kerava olisi lienee normaalimpi vaihtoehto, jos ajattelee normaalia työssäkäyvää. Ehkä jopa Sipoo.
 
Tuota noin, ensinnäkin Espoossa ja Vantaalla on satoja tuhansia asukkaita. Kyllä siellä pitäisi olla kapasiteettia ainakin osalle Helsingin työttömistä.

Toisekseen asioissa voisi käyttää järkeä, jos ympäryskunnissa on vapaita edullisia asuntoja, niin niitä kannattaisi käyttää. Jos ne alkaisi loppua, sitten hinnat nousisi eikä työttömiä kannattaisi enää heivata sinne. Nykyisin järjen käyttö tässä asiassa on vaan suoraan kielletty perusoikeuksilla.
Helsinki-Espoo-Vantaa on jo aika orgaaninen alue työvoiman liikkumisen, asuntomarkkinoiden ja ”suurin piirtein luokassa” lähiöasumisen hinnankin osalta.
Tuttu kävi Hämeenlinnasta asti Helsingissä töissä. Työ tosin sellainen, että pystyi aloittamaan jo junassa. Hyvinkään valitsin tuon nopean ratayhteyden takia. Lisäksi kuitenkin se on keski-uudenmaan hyvinvointialuetta. Kerava olisi lienee normaalimpi vaihtoehto, jos ajattelee normaalia työssäkäyvää. Ehkä jopa Sipoo.
Nämä Kerava ja Sipoo on hyvä esimerkki kunnista, jotka olisi isossa kriisissä aika nopeasti, jos pk-seudulta puskisi tuhansia tai edes satoja työttömiä sotkemaan asuntomarkkinat, kuormittamaan työvoima-, sote- ja muita palveluita.

Ja on totta, että suomalainen yhteiskuntamalli on rakennettu paikkasidonnaiseksi ja liikkuvuuden esteinä on monia rakenteellisia karikoita ja hidasteita.
Se jos joku on asia, joka kaipaisi rakenteellista kehittämistä.

Btw. Itsekin kävin vuosia työssä 150km päässä - toki kaupunkiasunto siellä mahdollisti sen. Ei sitä joka päivä olisi jaksanut kulkea, varsinkin kun julkisilla ei päässyt.
 
En tiedä mikä sitten niiden ihmisten ratkaisu tähän asiaan on, joiden mielestä tämä hyväksyttävien asumismenojen rajaaminen toimeentulotuessa on suuri vääryys? Kuulostaa kestämättömältä, että asumismenot pitäisi kattaa rajatta.

Toimeentulotukihan on kai tarkoitettu viimesijaiseksi tueksi, jota saa kun kaikki muut vaihtoehdot on jo sulkeutuneet pois.
 
Suuntaus missä kaikki tuet pakataan yhteen tukeen versus monta himmeliä ja monta erilaista tukea hyvä. Vähentää byrokratiaa ja helpottaa myös asiakkaan ymmärrystä kun tietää mitä himmelistä saa. Asumis yms. tuet ei haittais vaikka olis melko minimaaliset. Ei valtion tarvi taata kaikille yksiötä arvoalueella. Voipi olla motivoiva ja sosialisoiva vaikutus jos varat ei riitä kuin kimppa-asumiseen metroreitin varrella tai jos haluaa yksikseen olla tukien varassa niin korpi kutsuu. Isommassa maailmassa ihan normaalia, että aikuisiälläkin asutaan kotona(italia) tai kimppakämpissä(piilaakson megahinnat, halu säästää ja minimoida kuluja)
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mikä sitten niiden ihmisten ratkaisu tähän asiaan on, joiden mielestä tämä hyväksyttävien asumismenojen rajaaminen toimeentulotuessa on suuri vääryys? Kuulostaa kestämättömältä, että asumismenot pitäisi kattaa rajatta.

Toimeentulotukihan on kai tarkoitettu viimesijaiseksi tueksi, jota saa kun kaikki muut vaihtoehdot on jo sulkeutuneet pois.
Ei kai juuri kukaan ole poistamassa rajoja kokonaan. Jo ennestään meillä on ollut rajat, mutta on käytetty kokonaisharkintaa noissa. Lasten koulujen vaihtuminen, tosiasialliset mahdollisuudet muuttoon yms. Toki käytänteissä on parantamisen varaa silloin, kun muutto on järkevää.
 
Alla esimerkki kuinka poliitikko puhuu paskaa luonnonsuojelualueesta ja kaivostoiminnasta sen alla:

Wille Rydman:
Natura-poikkeaman myöntäminen olisi Suomessa poikkeuksellista. Vastaava päätös on tehty vain kerran, kun valtioneuvosto päätti aiemmin toukokuussa, että Kokemäenjoelle voidaan ihmisten terveyden ja yleisen turvallisuuden vuoksi rakentaa tulvasuojelutoimenpiteenä oikaisu-uoma.

Tätä ennen poikkeuslupaa on ympäristöministeriön mukaan vuosien saatossa haettu kahdelle hankkeelle, mutta sitä ei ole myönnetty.

”Totta kai se olisi ainakin periaatteellisella tasolla merkittävä ja uudenlainen avaus”, Rydman arvioi.

Hän ei näe tässä vaiheessa syytä, miksi poikkeamaa ei voitaisi myöntää.

”Nähdäkseni on olemassa kaikki edellytykset sille, että hanke voidaan toteuttaa tavalla, joka on sekä taloudellisesti kannattava ja Euroopan strategista omavaraisuutta vahvistava että kunnioittaa myöskin luontoarvoja.”

Hankesuunnitelman mukaan kaivostoimintaa tapahtuisi vain suojelualueen reunamilla suon alapuolella, eikä lähempänä maanpintaa olevaa esiintymää hyödynnettäisi. Alueelle kaivettavan tunnelin suuaukko olisi Natura-alueen ulkopuolella.

”Nämä ovat mielestäni sellaisia peruslähtökohtia, jotka nähdäkseni aika laajastikin kunnioittavat luontoarvojen perimmäistä ydintä.”
Että se on sitten sen ajan ongelma kun suon vesitasapaino vähän järkkyy ja tapahtuu sitä ja tätä.
 
Nämä Kerava ja Sipoo on hyvä esimerkki kunnista, jotka olisi isossa kriisissä aika nopeasti, jos pk-seudulta puskisi tuhansia tai edes satoja työttömiä sotkemaan asuntomarkkinat, kuormittamaan työvoima-, sote- ja muita palveluita.

Ja on totta, että suomalainen yhteiskuntamalli on rakennettu paikkasidonnaiseksi ja liikkuvuuden esteinä on monia rakenteellisia karikoita ja hidasteita.
Se jos joku on asia, joka kaipaisi rakenteellista kehittämistä.

Btw. Itsekin kävin vuosia työssä 150km päässä - toki kaupunkiasunto siellä mahdollisti sen. Ei sitä joka päivä olisi jaksanut kulkea, varsinkin kun julkisilla ei päässyt.

Mikä ongelma siinä olisi, jos näihin kuntiin puskettaisiin työttömiä Helsingistä? Kelahan maksaa tuet, joten eikö ne mene valtion budjetista vai olenko aivan väärässä? Ja kuluttaako työttömät enemmän (muita kuin työkkärin) palveluita kuin työssäkäyvät? :hmm:

Asuntojen suhteen taas ei varmaan olisi ongelma jos niiden hinnat nousivat hieman. Jos ne taas alkaisivat nousta paljon, koko homman pointti katoaisi kun ei enää saataisi kuluja alas -> ei kannata tuutata lisää työttömiä kuntaan.
 
Tällainen käsite kuin seutukunta on olemassa. Pitäisiköhän asumismenot määritellä mieluummin tällä kuin kunnan tasolla? Esim. Helsingin seutukuntaan kuuluvat Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Karkkila, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lohja, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Siuntio, Tuusula, Vantaa ja Vihti.

Toisaalta saman tien voisi myös kysyä, että tarviiko meillä ylipäätään olla niin paljon kuntia mitä nykyään? Pitäisikö vaan vaikka näiden seutukuntien pohjalta muodostaa uudet kunnat, jolloin ehkä päällekkäiset toiminnot vähenisivät?

 
Tällainen käsite kuin seutukunta on olemassa. Pitäisiköhän asumismenot määritellä mieluummin tällä kuin kunnan tasolla? Esim. Helsingin seutukuntaan kuuluvat Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Karkkila, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lohja, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Siuntio, Tuusula, Vantaa ja Vihti.

Toisaalta saman tien voisi myös kysyä, että tarviiko meillä ylipäätään olla niin paljon kuntia mitä nykyään? Pitäisikö vaan vaikka näiden seutukuntien pohjalta muodostaa uudet kunnat, jolloin ehkä päällekkäiset toiminnot vähenisivät?

Vois olla ihan paikallaan järjestää näitä järkevästi uusiksi kyselemättä. Syntyi kauhea äläkkä siitä Kemin yökirurgisen päivystyksenkin lakkautuksesta ja jos eduskunnan kyselytunnilla julki tuotu data piti paikkansa niin siellähän tehtiin muistaakseni vain muutama operaatio vuodessa yöaikaan. Monin paikoin ympäri maata viedään lanssilla vähintäänkin tarpeeksi ripeästi ihminen vaikka keskellä yötä sinne yliopistolliseen tai muuhun hieman kauempanakin sijaitsevaan leikkaussaliin. Kaikkialla tuskin kannattaa varautua kaikkiin operaatioihin ja joskus joku kuolee vaikka sairaala tai leikkaussali on kuinka lähellä. Ilmeisesti osa heittää henkensä sinne sairaalaan pääsystä huolimatta. Tietysti vähän vaikea hakea missä menee kriittinen raja missäkin tapauksessa.

Oon saanut sellaisen vaikutelman että noiden kuntaliitosten ja hyvinvointialan ratkaisujen tulisi perustua osin kunnanvaltuustojen puoluejakaumaan ja läänien heimolaisuuksiinkin. Entinen kotikuntani, pieni pirkanmaalainen kunta Etelä-Pohjanmaan rajalla on niin kitukasvuinen työpaikkojen suhteen että päivähoidosta ja alakouluista lähtien palvelut ovat alkaneet karata ehkä viitisentoista vuotta sitten. Heille tarjoutui mahdollisuus osallistua 2-3 E-P:n kunnan kanssa selvitykseen terveyspalvelujen keskittämisestä. Siinä kaavailtiin kiirepäivyspalveluita naapurikuntaan 40km etäisyydelle. Näistä kunnista tämä ainoa Pirkanmaan puolella on sen verran punaisempi kuin toi E-P:n alue, että kieltäytyivät jo ennen selvitysvaiheen alkua. Eli mieluummin kulkevat päivystyspalveluihin Pirkanmaan hienoon kasvukeskukseen 105km päähän kuin tekisivät yhteistyötä naapurikunnan kanssa kun se on eri läänissä ja eri heimoa. Hyvin laajasti on kyllä tiedossa, että Tampereen kiirepäivystyksessä jonotetaan pää kainalossa useita tunteja, mutta silti se oli houkuttelevampi vaihtoehto kuin uusi päivystyspalvelu puolet lähempänä hiljaisemmassa kunnassa.

Turha palveluiden yhdistäminen on turhaa ja hyödyllinen yhdistäminen hyödyllistä eikä näiden pitäisi antaa olla poliittisia päätöksiä kunnallishallinnon tasolla.
 
Mikä ongelma siinä olisi, jos näihin kuntiin puskettaisiin työttömiä Helsingistä? Kelahan maksaa tuet, joten eikö ne mene valtion budjetista vai olenko aivan väärässä? Ja kuluttaako työttömät enemmän (muita kuin työkkärin) palveluita kuin työssäkäyvät? :hmm:

Asuntojen suhteen taas ei varmaan olisi ongelma jos niiden hinnat nousivat hieman. Jos ne taas alkaisivat nousta paljon, koko homman pointti katoaisi kun ei enää saataisi kuluja alas -> ei kannata tuutata lisää työttömiä kuntaan.

Olet väärässä, osa työttömyystuen kuluista siirtyy kunnalle sadan päivän työttömyyden jälkeen (aikaisemmin 300 päivän) jälkeen. Se on kunnalle kallista, jos työttömiä alkaa muuttamaan kuntaan.
 
Tosin Hyvinkäältä pääsee Helsinkiin tunnissa lähijunalla. Työmatkana jo aika vittumainen, mutta ei mahdoton. Ohjaisi ainakin sellaisia joilla ei ole aikomustakaan työllistyä halvemmille alueille.
Pidän aika normaalina tuollaista 45min-1h matkaa, tietysti kaikki mikä ei ole kävely- tai pyöräilymatkan päässä voi käytännössä luokitella "vittumaiseksi", elämä on. Helvetin monelle Helsingissä työssä tai kolussa käyvälle ihmisille tuo on kuitenkin täysin arkipäiväistä. Pari sisäistä siirtymää, niin aikataulut venyvät helposti pitkiksi myös lähempää.

Työttömälle tuon ei pitäisi olla matka eikä mikään ja kun omat osakkeet nousevat, niin löytyy enemmän varaa mistä valita. (työttömänä asutaan siellä, missä on varaa korvamerkityllä summalla elää->tilanne paranee, niin voi vaikuttaa enemmän siihen missä asuu, loogista.)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eGe

Orpon hallitus häviää kaikessa jopa täällä haukutulle Marinin hallitukselle. Taitaa olla yksi huonoimpia hallituksia. Demokraattinen kansan tahdon toteuttaminen on todella huonoa.
Muita shokkiuutisia ovat myös, että hallituksen suosio perustuu hyvin suurelta osin siihen, että ei ole tarvinnut leikata, vaan on pikemminkin lisätty julkisia menoja. Vähän sama huutaa palokunnan syyksi sitä, että ullakolle levinnyt tulipalo tuhoaa koko talon.

Valitettavasti suurin osa ihmisistä ovat idiootteja, eivätkä ymmärrän talouden reaaliteetteja ja kokonaisvaikutuksia yhteiskuntaan. Sitä kuvastaa hyvin paljon maksuhäiriöisten, kuin maksukyvyttömien kasvava määrä. (taikaseinästä on rahat loppu, emmekä elä Neuvostoliitossa) Kun työn verotusta kevennetään, niin koko maan vasemmistolaistunut media kirjoittaa siitä, kuinka paljon joku olematon marginaaliporukka, minkä kooksi kuvitellaan piilaaksoa hyötyy siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Muita shokkiuutisia ovat myös, että hallituksen suosio perustuu hyvin suurelta osin siihen, että ei ole tarvinnut leikata, vaan on pikemminkin lisätty julkisia menoja. Vähän sama huutaa palokunnan syyksi sitä, että ullakolle levinnyt tulipalo tuhoaa koko talon.
Menot ja velka ovat lisääntyneet, vaikka leikkauksia on tehty. Kun toisella kädellä on jaettu vappumiljoonia.

Tuossa palokunta heittäisi bensaa alakertaan vakuutusrahojen toivossa. Hallitus toimii kansan tahdon vastaisesti eli epädemokraattisesti.
 
Menot ja velka ovat lisääntyneet, vaikka leikkauksia on tehty. Kun toisella kädellä on jaettu vappumiljoonia.

Tuossa palokunta heittäisi bensaa alakertaan vakuutusrahojen toivossa. Hallitus toimii kansan tahdon vastaisesti eli epädemokraattisesti.
Montako kertaa mun täytyy selittää sulle esimerkiksi korot, sote-kulut ja turvallisuuskustannukset. Tämä on kuin puhuisi dementikoille, käyttäkää hakua. Olen lähteineen laittanut korkojen nousun, Marinin hallitus korot ~800m€->kohta varmaan 4mrd€, sote-kulut alijäämäiset Marinin hallituksen jäljiltä ja uusi sote-himmeli on susi, turvallisuuskustannukset kuten ne F35 hävittäjät osuivat pääosin nykyiselle hallitukselle.

Tämä appelsiinien vertaaminen omenoihin on joko älyllisesti epärehellistä tai ei ymmärretä kumuloituvien vaikutuksien lisääntymisestä tuon taivaallista.

Itse asiassa minäkin olen tämän kyselyn perusteella pettynyt moniin asioihin, kuten työllisyysvaikutuksiin, verotukseen, kunta-asioihin, soteen, mutta ne mun edustamat asiat olisivat vielä radikaalempaja ratkaisuja, kuin varmasti monen ns. "erittäin huonosti" -suhtautuneen. (he haluavat lisää velkaa, minä enemmän leikkauksia, pettyneitä olemme molemmat.)
 
Viimeksi muokattu:
Montako kertaa mun täytyy selittää sulle esimerkiksi korot, sote-kulut ja turvallisuuskustannukset. Tämä on kuin puhuisi dementikoille, käyttäkää hakua. Olen lähteineen laittanut korkojen nousun, Marinin hallitus korot ~800m€->kohta varmaan 4mrd€, sote-kulut alijäämäiset Marinin hallituksen jäljiltä ja uusi sote-himmeli on susi, turvallisuuskustannukset kuten ne F35 hävittäjät osuivat pääosin nykyiselle hallitukselle.

Tämä appelsiinien vertaaminen omenoihin on joko älyllisesti epärehellistä tai ei ymmärretä kumuloituvien vaikutuksien lisääntymisestä tuon taivaallista.

Itse asiassa minäkin olen tämän kyselyn perusteella pettynyt moniin asioihin, kuten työllisyysvaikutuksiin, verotukseen, kunta-asioihin, soteen, mutta ne mun edustamat asiat olisivat vielä radikaalempaja ratkaisuja, kuin varmasti monen ns. "erittäin huonosti" -suhtautuneen. (he haluavat lisää velkaa, minä enemmän leikkauksia, pettyneitä olemme molemmat.)
Marinilla oli korot, sota ja covid, ne on selitetty täällä monesti.

Tässä tosin käydään läpi, miten hyvin hallitus on toiminut kansan mielestä. Eli miten hyvin se noudattaa kansan tahtoa, mikä on demokratian ydin. Kuinka hyvin Orpon hallitus on mielestäsi toteuttanut kansan enemmistön tahtoa?
 
Alla esimerkki kuinka poliitikko puhuu paskaa luonnonsuojelualueesta ja kaivostoiminnasta sen alla:

Wille Rydman:

Että se on sitten sen ajan ongelma kun suon vesitasapaino vähän järkkyy ja tapahtuu sitä ja tätä.
Jonnet ei muista kun Ministeri Pietikäinen vaati metsäteollisuuden jätevesien pH arvon nollaan, 7 ei riittänyt. :thumbsup:
 
Marinilla oli korot
Kiitos tiedosta, oliko muita hyviä juttuja vai pitääkö sulle rautalangalla vääntää korkoasiat.


Sota- ja sen kustannukset eivät ole kadonneet mihinkään. Yhä soditaan ja nyt sekä tulevaisuudessa sen lahjoitetun materiaalin tilalle täytyy hankkia varastoja sekä korvaavia tavaroita. Ei meillä ole mitään materiaalien mystistä lähdettä mikä uusiutuu itsestään. Se varasto on sitä varten, että jos paska osuu tuulettimeen, niin löytyy materiaalia millä puolustaa itseään. Jos varastoon kajotaan, vanha täytyy korvata uudella.

F35 on ~10 miljardin hankinta jonka kustannukset pamahtaa pääosin nykyiselle hallitukselle, puhutaan monta kertaa suuremmasta investoinnista, kuin Ukrainaan lähetetystä avusta. (sota jatkuu ja tuki jatkuu edelleen)

Ainoa varteenotettava argumentti ja tämä tietysti yksistään selittää kaiken velanoton. (koska muu on kumottu jo monta kertaa) Vasemmistohallitus kävi suorastaan ylikierroksilla, koska velanotto oli "halpaa", vaan kumpa ymmärtäisivät, että ajat voivat muuttua ja velkojat odottaa oven takana. (korot)

Tässä tosin käydään läpi, miten hyvin hallitus on toiminut kansan mielestä. Eli miten hyvin se noudattaa kansan tahtoa, mikä on demokratian ydin.
Kysymysasettelu voi vaikuttaa myös tulokseen, tuossa juuri ylempänä selitin, miksi minäkään en ole tyytyväinen hallituksen saavutuksiin tietyiltä osin, mutta varmasti eri syistä, kuin valtaosa kyselyyn vastanneista. Kansan tahtoa noudatettiin kirjaimellisesti 2023 eduskuntavaaleissa, ei kansantahtoa mitata tai kysytä millään huutoäänestyksellä tai puhelinkyselyllä. Kansa antaa tuomionsa hallituspuolueiden kyvyistä ja saavutuksista seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Kuinka hyvin Orpon hallitus on mielestäsi toteuttanut kansan enemmistön tahtoa?
Yhteiskunnan turvallisuuden osalta oleellisimmissa asioissa kuten, ulko- turvallisuus- ja puolustuspolitiikka, energiapolitiikka, maahanmuutto sekä sisäinen turvallisuus- ja rikollisuus.
 
Pidän aika normaalina tuollaista 45min-1h matkaa, tietysti kaikki mikä ei ole kävely- tai pyöräilymatkan päässä voi käytännössä luokitella "vittumaiseksi", elämä on. Helvetin monelle Helsingissä työssä tai kolussa käyvälle ihmisille tuo on kuitenkin täysin arkipäiväistä. Pari sisäistä siirtymää, niin aikataulut venyvät helposti pitkiksi myös lähempää.

Työttömälle tuon ei pitäisi olla matka eikä mikään ja kun omat osakkeet nousevat, niin löytyy enemmän varaa mistä valita. (työttömänä asutaan siellä, missä on varaa korvamerkityllä summalla elää->tilanne paranee, niin voi vaikuttaa enemmän siihen missä asuu, loogista.)
Toki käytännössä tuo on äkkiä 1.5 tunnin matka, kun tuo tunti oli vain junamatka asemalta toiselle. Mutta joo, pointti oli lähinnä ettei tuo mikään mahdoton juttu ole (en asu pk seudulla).

Mutta näytti niitä hyväksyttävien menojen asuntoja olevan myös Helsingissä. Ei varmaan kaikille joita nyt ohjeistetaan etsimään halvempaa asuntoa, mutta Kelahan ei edelleenkään varsinaisesti pakota ketään muuttamaan, vaan ylimenevä osa on sitten pois muusta tuesta. Kun tuota toimeentuletuen määrää katsoo, niin ainakaan muutaman euron ei luulisi kaatavaan kenenkään senkään varassa elävän taloutta jos on edes alkeellista kykyä hallita omaa rahankäyttöään. Isommat ylitykset sitten varmaan eri asia. Luulisi että tämä pitkällä aikavälillä ainakin hillitsee vuokrien nousupaineita. Vaikutus ei tietenkään ole välitön, iso laiva kääntyy hitaasti.

En tiedä onko näissä jutuissa, että ihmisiä nyt joutuu tämän takia kodittomaksi, sitten kyse joistain päihdeongelmaisista tai muuten vain elämänhallinnan menettäneistä tapauksista?


Minua näissä tukijutuissa ehkä lähinnä tympii joidenkin ihmisten asenne. Jonkin verran tuntuu olevan ihmisiä, joiden mielestä se on jokin perustavanlaatuinen oikeus elää loputtomiin yhteiskunnan tukien varassa, vaikka olisi kykenevä tekemään töitä tai jotain muuta mahdollisesti hyödyllistä. Moni muu sitten kuitenkin vaikkapa käy töissä tai harjoittaa jonkinlaista yritystoimintaa rahansa eteen. En tiedä, että onko tällaisia ihmisiä sitten todellisuudessa kovin paljoa, mutta kyllä niitä vaikuttaa kuitenkin olevan olemassa. Tuli itsekin opiskellessa törmättyä joihinkin sellaisiin ikiopiskelija tyyppeihin. Opintotukihan on rajallinen, mutta alkaa noillakin lopulta toimeentulotuki rullaamaan jos mistään muualta ei saa rahaa. Ei näistä osa välttämättä mitenkään kategorisesti kieltäydy kaikesta työnteosta, mutta kuvitelmat siitä että minkälaista työn pitäisi olla on niin utopistisia, että käytännössä aletaan varmaan lähestyä jotain ideologista työttömyyttä tai miksi sitä nyt sitten haluaakaan kutsua. Se on tietysti valitettavaa jos tämän takia tukia leikataan niiltäkin joilla ne menevät oikeaan tarpeeseen. Tällä hetkellä työmarkkinatilanne on aika kusinen, mutta ei tämä ilmiö liity tähän nykyiseen tilanteeseen, vaan on ollut olemassa jo pidempään.
 
Kysymysasettelu voi vaikuttaa myös tulokseen, tuossa juuri ylempänä selitin, miksi minäkään en ole tyytyväinen hallituksen saavutuksiin tietyiltä osin, mutta varmasti eri syistä, kuin valtaosa kyselyyn vastanneista. Kansan tahtoa noudatettiin kirjaimellisesti 2023 eduskuntavaaleissa, ei kansantahtoa mitata tai kysytä millään huutoäänestyksellä tai puhelinkyselyllä. Kansa antaa tuomionsa hallituspuolueiden kyvyistä ja saavutuksista seuraavissa eduskuntavaaleissa.


Yhteiskunnan turvallisuuden osalta oleellisimmissa asioissa kuten, ulko- turvallisuus- ja puolustuspolitiikka, energiapolitiikka, maahanmuutto sekä sisäinen turvallisuus- ja rikollisuus.
Samalla tavalla muiltakin on kysytty.

Eli voiko tuosta päätellä, että kansan tahtoa ei ole kuunneltu muissa asioissa?

Demokratiaa on eri tasoista. Kunnon demokratiassa kansan tahtoa noudatetaan, huonoissa sitten vain valtaanpääsy on tärkeää eikä ole väliä tehdäänkö mitä luvattu. Saati sitä kuunnellaanko kansaa mandaatin saatua.
 
Samalla tavalla muiltakin on kysytty.

Eli voiko tuosta päätellä, että kansan tahtoa ei ole kuunneltu muissa asioissa?
Voi varmaan muulta osin. En minäkään ole tyytyväinen esimerkiksi hallituksen työllisyys-, sote- tai vero -asioihin, mutta se minun tyytymättömyyteni ei varmaan perustu valtavirran ajatuksiin. (tuskin olen ainoa) Esittäisin joka tapauksessa tyytymättömyyteni linjaan siltä osin mikäli kysyttäisiin.

Demokratiaa on eri tasoista. Kunnon demokratiassa kansan tahtoa noudatetaan, huonoissa sitten vain valtaanpääsy on tärkeää eikä ole väliä tehdäänkö mitä luvattu. Saati sitä kuunnellaanko kansaa mandaatin saatua.
Se olisikin mielenkiintoinen demokratia, että vähän fiiliksen mukaan kysyttäisiin reporadion välityksellä kansalaisilta miltä tänään tuntuu ja sen perusteella tehdään pitkälle vaikuttavia päätöksiä, mikä voisikaan mennä vikaan... Ensimmäiseksi kokeilukohteeksi suosittelisin Yhdysvaltoja, nykyisen sirkuksen sijaan saataisiin todennäköisesti ihan maapallon tulevaisuuden kannalta räjähtävä lähtö koko ihmiskunnalle. Koalitiohallitukset eivät pidä lupauksiaan, kyllä nyt on petetty olo, ainutlaatuinen ja perustavanlaatuinen tilaisuus, onneksi siihen voi vaikuttaa, seuraavissa vaaleissa.
 
Se olisikin mielenkiintoinen demokratia, että vähän fiiliksen mukaan kysyttäisiin reporadion välityksellä kansalaisilta miltä tänään tuntuu ja sen perusteella tehdään pitkälle vaikuttavia päätöksiä, mikä voisikaan mennä vikaan... Ensimmäiseksi kokeilukohteeksi suosittelisin Yhdysvaltoja, nykyisen sirkuksen sijaan saataisiin todennäköisesti ihan maapallon tulevaisuuden kannalta räjähtävä lähtö koko ihmiskunnalle. Koalitiohallitukset eivät pidä lupauksiaan, kyllä nyt on petetty olo, ainutlaatuinen ja perustavanlaatuinen tilaisuus, onneksi siihen voi vaikuttaa, seuraavissa vaaleissa.
Yhdysvallat ovat vielä kauempana suorasta demokratiasta, siellä kaivattaisiin vielä enemmän korjausta. Sinänsä ihme, että Suomi voittaa demokratiassa Sveitsin. Kolme parasta on Tanska, Norja ja Suomi. Tuo sijoitus tosin Marinin ajalta.
 
Yhdysvallat ovat vielä kauempana suorasta demokratiasta, siellä kaivattaisiin vielä enemmän korjausta. Sinänsä ihme, että Suomi voittaa demokratiassa Sveitsin. Kolme parasta on Tanska, Norja ja Suomi. Tuo sijoitus tosin Marinin ajalta.
Ja missä tätä uutta reporadion kaltaista demokratiaa olisi parempi kokeilla, kuin lähestulkoon missä muualla tahansa kuin pohjoismaissa. Demokratiaindeksi kärki on tainnut pyöriä vuosi toisensa jälkeen pohjoismaiden+sveitsin välillä, heittää sitten nopalla kuka on milloinkin 1,2,3 tai 4. 2024 3. sija Suomi.

Lehdistönvapauttakaan ei tämä hallitus ole romuttanut, 2022 vuodesta asti sijalla 5, jostain syystä 2021 tiputtiin sijalta 2->5...
 
Viimeksi muokattu:
Ja missä tätä uutta reporadion kaltaista demokratiaa olisi parempi kokeilla, kuin lähestulkoon missä muualla tahansa kuin pohjoismaissa. Demokratiaindeksi kärki on tainnut pyöriä vuosi toisensa jälkeen pohjoismaiden+sveitsin välillä, heittää sitten nopalla kuka on milloinkin 1,2,3 tai 4. 2024 3. sija Suomi.

Lehdistönvapauttakaan ei tämä hallitus ole romuttanut, 2022 vuodesta asti sijalla 5, jostain syystä 2021 tiputtiin sijalta 2->5...
Indeksin kriteerejä uudistettiin tuolloin, pudotus on voinut johtua siitä. Toisena syytteet, jotka HS toimittajat saivat Puolustusvoimien salaisten paperien julkaisemisesta. Kriteerien uudistuksen myötä katsotaan taloudellisia edelletyksiä ja muissa pohjoismaissa mediaa tuetaan enemmän. Sitten posti nosti jakeluhintoja.

Epädemokraattisissa maissa johtajat tuskin haluavat luopua valllasta. Kotimaan politiikkaa kun tämä on, niin Suomen olisi hyvä parantaa demokratiaa panostamalla enemmän suoraan kansanvaltaan. Nykyteknologialla se ei olisi vaikeaa, ennen kyseessä oli ihan tekniikka. On Suomi yhä demokratian kärkimaita eikä täällä laitaoikeisto ole nostanut samalla tavalla päätään kuin muualla. Silti tuo aiemmin mainittu tulos puhuu omaa kieltään. Toivotaan kuitenkin että sijoitus säilyy tulevaisuudessakin taikka jopa paranisi, Niin lehdistönvapaudessa kuin demokratiassa. Onnellisuudessa Suomi peittoaa muut, se on yksi tärkeimpiä juttuja. Menneet hallitukset ovat tehneet erinomaista työtä, niiden ansiosta olemme pienenä maana näin korkealla tuloksissa.
 
Jonnet ei muista kun Ministeri Pietikäinen vaati metsäteollisuuden jätevesien pH arvon nollaan, 7 ei riittänyt. :thumbsup:
Eikä sitä, kun Vasemmistoliiton kansanedustaja Annika Lapintie laskeskeli Turun Sanomien yleisöosastokirjoituksessaan, että jos kaikki Itämeren yhdeksän ympärysvaltiota onnistuisivat vähentämään päästöjään neljä prosenttia, koko potti olisi peräti 36 prosenttia.
 
Indeksin kriteerejä uudistettiin tuolloin, pudotus on voinut johtua siitä. Toisena syytteet, jotka HS toimittajat saivat Puolustusvoimien salaisten paperien julkaisemisesta. Kriteerien uudistuksen myötä katsotaan taloudellisia edelletyksiä ja muissa pohjoismaissa mediaa tuetaan enemmän. Sitten posti nosti jakeluhintoja.

Epädemokraattisissa maissa johtajat tuskin haluavat luopua valllasta. Kotimaan politiikkaa kun tämä on, niin Suomen olisi hyvä parantaa demokratiaa panostamalla enemmän suoraan kansanvaltaan. Nykyteknologialla se ei olisi vaikeaa, ennen kyseessä oli ihan tekniikka. On Suomi yhä demokratian kärkimaita eikä täällä laitaoikeisto ole nostanut samalla tavalla päätään kuin muualla. Silti tuo aiemmin mainittu tulos puhuu omaa kieltään. Toivotaan kuitenkin että sijoitus säilyy tulevaisuudessakin taikka jopa paranisi, Niin lehdistönvapaudessa kuin demokratiassa. Onnellisuudessa Suomi peittoaa muut, se on yksi tärkeimpiä juttuja. Menneet hallitukset ovat tehneet erinomaista työtä, niiden ansiosta olemme pienenä maana näin korkealla tuloksissa.
Itse kyllä pidän pohjoismaisesta edustuksellisesta demokratiasta. Vaikka nyt on ollut pientä nikottelua, pidemmällä perspektiivillä se on ollut erittäin tuloksellista.
Ajattelisin, että ajan myötä keksimme kyllä ratkaisut näihin tämän hetken ongelmiin kyllä ja pystymme taas vahvistamaan valitsemaamme järjestelmää.
 
Itse kyllä pidän pohjoismaisesta edustuksellisesta demokratiasta. Vaikka nyt on ollut pientä nikottelua, pidemmällä perspektiivillä se on ollut erittäin tuloksellista.
Ajattelisin, että ajan myötä keksimme kyllä ratkaisut näihin tämän hetken ongelmiin kyllä ja pystymme taas vahvistamaan valitsemaamme järjestelmää.
Edustukselliseksi demokratiaksi se on maailman paras. Suoraa demokratia olisi hyvä kuitenkin lisätä. Ehkä nykyjärjestelmä kuitenkin suojaa paremmin muutoksilta, hyvässä ja pahassa. Massoja voi hallita nykymedian keinoin helposti, kuten brexit osoitti.
 
Edustukselliseksi demokratiaksi se on maailman paras.
Se on maailman paras samalla tavalla kuin Suomi on maailman onnellisin maa.
Viittasit @Jan11 :n kirjoitukseen. Hän kirjoitti pohjoismaisesta edustuksellisesta demokratiasta. Onko se parempi kuin edustuksellinen demokratia jossakin muualla?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
277 523
Viestejä
4 778 741
Jäsenet
77 629
Uusin jäsen
migueli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom