Kyllä se kurkku suorana karjuva työvoimapula nyt niittää satoaan:
1. Lidlin kesätyöpaikkoihin 24.000 hakijan tulva (+10.000 hakijaa viime vuoteen verrattuna)
2. Komikymppinen ammattikorkeasta valmistunut ohjelmoija ei löydä yli vuoden aikana töitä IT-alalta (Tampere).
3. Nelikymppinen kokenut myyntitykki ei yllätyksekseen löydä enää uusia töitä (Espoo), yli vuoden työttömänä.
4. Aiemmin uutisoidut määräaikaisten lähihoitajien potkut (= ei jatketa työsopimusta).
No, kai tämä kohta kuitenkin muuttuu aivan hurjaksi työvoimapulaksi, ja niitä lähihoitajiakin on yhtäkkiä varaa palkata kahmalokaupalla ulkomailta, vaikka just nyt ei ole? Olen tätä työvoimapulamantraa kuullut jo vuosikymmenten ajan, ihan kohta se tulee...
Pidän itse erittäin todennäköisenä että jos nyt tulisi potkut nykyisestä työpaikasta, tuskin löytäisin mitään korvaavia töitä, miltään alalta. Jutussa mainittu myyntitykkikin tuskailee kun ei kelpaa edes varastohommiin, tosin jossain välissä mainitsee tehneensä keikkoja jossain kaupassa kuitenkin? Pakko olisi jotain itsensä työllistämistä keksiä, ehkä miettiä olisiko vaimon sivubisneksestä isommaksi jutuksi? Aika näpertelyä sekin on mutta yllättävän hyvin on tuntunut toimivan toistaiseksi, välillä myynyt ei-oota kun ei ole jaksanut tai ehtinyt enempää tehdä.
Lidlin kesätöihin tuli 10 000 hakemusta enemmän kuin viime vuonna. Jutun lopussa voit vastata kyselyyn kesätyönhausta.
www.is.fi
Suomessa on ennätysmäärä korkeakoulutettuja työttömiä. Kai Pulkkanen on korkeakoulutettu myyjä, joka ei ole löytänyt töitä yli vuoteen.
www.hs.fi
Korkeakoulututkinto ei olen taannut työpaikkaa Joonas Niinimäelle. Reilun vuoden aikana hän on kirjoittanut 400 työhakemusta tavoitteenaan saada ohjelmistoalan työpaikka.
www.hs.fi