• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Mites vaikka jos leikataan yleltä se 200 - 300 miljoonaa ja siirretään se terveyden huoltoon?

Mutta ai niin, yle on pyhä lehmä, ja on parempi että ihminen kuolee hoitojonoon, kuin ylipaisunut yle joutuisi leikkaamaan mistään.
Yle rahoitus on vähän toisenlainen ja ymmärtääkseni Yle leikkaukset on sovittu ja Yleltä verottamalla siiretään rahaa yleiselle puolelle.

Mutta kulttuuri, tiedonvälitys jne on kriiseissäkin katsottu tärkeiksi niin arvokkaiksi että niille on roposet jaettu.

Sote ja puolustus on alueita joissa aina kärsitään niukkuudesta, ei ole sellaista summaa mikä riittäisi.
 
Hyödyttömät (sellaiset joista valtio ei saa takasin vähintään samaa summaa) pois
Tuon voi tulkata monella tavalla.
Mutta jos ihan vakavasti niin ei sekään taida olla ihan optimiratkaisu. Jos tarkoitat että ei lisätä sellaisia missä hyödyt isompia kuin menot, eli vain leikkaus listana, niin kai sitä jotain saisi kaavamaisesti siivottua, ja sitä listaa hallituson käyttänyt.
 
Mites vaikka jos leikataan yleltä se 200 - 300 miljoonaa ja siirretään se terveyden huoltoon?

Mutta ai niin, yle on pyhä lehmä, ja on parempi että ihminen kuolee hoitojonoon, kuin ylipaisunut yle joutuisi leikkaamaan mistään.
Tuo on heikko vastaus sikäli, että yle-mantran toistaminen ei nyt oikein liity tähän, kun se on kuitenkin erillisrahoitettu omalla erillisellä verolla.

Mutta juu, tekemällä Ylen malliin oman sote-veron tai ns. maakuntaveron, ratkaisisi varmaan soten rahoitusongelmat.
Saattaisi tosin samalla kokonaisveroastekij taas pompsahtaa ja aina muutaman vuoden välein uudelleen. Ainakin jos aluevaltuustot saisi itse päättää sen veron.
 
kun se on kuitenkin erillisrahoitettu omalla erillisellä verolla.
Erillisvero on vain tekninen juttu. Mun elämistä voisi myös rahoittaa erillisverolla, yms.

Ylevero voidaan ihan hyvin poistaa ja korvata se muilla veroilla ja rahoittaa yleä suoraan budjetista, kuten muitakin menokohteita.
Mutta juu, tekemällä Ylen malliin oman sote-veron tai ns. maakuntaveron, ratkaisisi varmaan soten rahoitusongelmat.
Saattaisi tosin samalla kokonaisveroastekij taas pompsahtaa ja aina muutaman vuoden välein uudelleen. Ainakin jos aluevaltuustot saisi itse päättää sen veron.
Sinäänsä ymmärrän ajatuksen maakuntaverosta. Miksi meillä on maakuntavaalit, jos ne edustajat ei kuitenkaan saa päättää veroista, toisin kuin kunnat.
 
Mutta juu, tekemällä Ylen malliin oman sote-veron tai ns. maakuntaveron, ratkaisisi varmaan soten rahoitusongelmat.
Saattaisi tosin samalla kokonaisveroastekij taas pompsahtaa ja aina muutaman vuoden välein uudelleen. Ainakin jos aluevaltuustot saisi itse päättää sen veron.

Siinä olisi se hyvä puoli, että maakuntapoliitikoilla olisi mahdollisuus vaikuttaa siihen rahoitukseen ja olisi jonkinlainen kannuste säästää, kun äänestäjäkunta tuskin hurraisi jatkuvasti nousevalle maakuntaverolle. Nyt mahdollisuus säästämiselle on valtion tekemä mikromanageeraus, missä ei ole ihan kauheasti järkeä. Toki jonkinlainen valtionosuusjärjestelmä olisi pakko olla valtavien alueellisten erojen välttämiseksi.
 
Tuon voi tulkata monella tavalla.
Mutta jos ihan vakavasti niin ei sekään taida olla ihan optimiratkaisu. Jos tarkoitat että ei lisätä sellaisia missä hyödyt isompia kuin menot, eli vain leikkaus listana, niin kai sitä jotain saisi kaavamaisesti siivottua, ja sitä listaa hallituson käyttänyt.
Jäi näemmä sana yritystuet pois :lol: Pätee kyllä muuhunkin, mutta ei ainakaan perusturva, terveys ja turvallisuus.
 
Ylevero voidaan ihan hyvin poistaa ja korvata se muilla veroilla ja rahoittaa yleä suoraan budjetista, kuten muitakin menokohteita.
Se ihan mahdollista. Yle vero, mediavero on kuitenkin ollut yllättävän onnistunut. Siinä on jonkin verran progressiota mutta myös leikkuri. Sen voisi korvata kunnallisverolla tai valtion verolla, ja kohdistuisi enemmän suuriin ansiotuloihin.
Voisi se lättästä ALViin. No ei sitä mihinkään suoraan laiteta mutta tarkoittaisi että muuttuisi. Toki nythän siitä imetaan osa ALVina.

Toinen miksi tuota on pidetty hyvänä, se on ennustettavampi ja sitä ei ole poliitikot jatkuvasti paisuttamassa/leikkaamassa ja veronmaksajille vero minkä merkityksen ymmärtää. ns vastinetta rahalle. mikä myös tuo sitä asiakas suhdetta, eli YLE joutuu jatkuvasti tekeen töitä.
 
En tiedä jäikö teillä nyt lukematta tuo edellinen analyysi, mutta tuo on jo todettu lähes täysin kiistattomaksi feikiksi. Pelkästään jo silmämääräisesti näkee että kun teksti kelluu rypyn päällä niin voi 100% varmuudella sanoa että paperi ja itse teksti on asetettu eri vaiheessa kuvantuotantoa, mutta sitten GPT-4o vielä hyvin todistaa kuinka teksti ei mitenkään yhdisty paperin tekstuurin ja materiaalin kanssa ja kuinka fontti on käytännössä täysin virheetön.
Me ollaan jo täysin ohi sen pisteen keskustelussa että onko tuo feikki vai ei. Diarra päätti roturatsastaa, teki Husut. ja jäi kusetuksesta kiinni.
Nyt on tuo kyseinen kirje toimitettu puhemies Halla-aholle: Eduskunta | Puhemies Halla-aho pyysi kansanedustajan saamaa rasistista kirjettä nähtäväkseen
Poikkeuksellista tapauksessa on, että eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho (ps) pyysi kirjettä Diarralta tarkastettavakseen. Tapauksesta kertoi aiemmin Ilta-Sanomat.

Diarran saaman kirjeen aitoutta epäiltiin sosiaalisessa mediassa. Viestipalvelu X:ssä vaadittiin enemmän kuvamateriaalia kirjeestä sen ”aitouden todentamiseksi”. Diarra esittelee kirjeen videojulkaisussaan.

Diarran mukaan Halla-aho tahtoi tarkastaa kirjeen aitouden.

Diarra toimitti kirjeen puhemiehelle nähtäväksi. Nyt kirje on palautettu Diarralle, mutta hänellä ei ole tietoa siitä, seuraako Halla-ahon ”tarkastuksesta” mitään jatkotoimenpiteitä tai onko kyseessä uusi käytäntö.

”Kun puhemies pyysi kirjeen nähtäväksi olisin toivonut hänen toteavan julkisesti, että kirje on todellinen ja lopettaneen nämä naurettavat kohut”, Diarra kommentoi HS:lle viestillä.
Luotan kyllä Halla-ahoon siltä osalta, että varmasti olisi tehnyt tiettäväksi, mikäli kirje ei olisi ollut aito.
 
Mites vaikka jos leikataan yleltä se 200 - 300 miljoonaa ja siirretään se terveyden huoltoon?

Mutta ai niin, yle on pyhä lehmä, ja on parempi että ihminen kuolee hoitojonoon, kuin ylipaisunut yle joutuisi leikkaamaan mistään.
Kehitysavun voisi kanssa puolittaa, sieltä tulisi noin 600m€. Talousnäkymät ovat varmaan yksi Euroopan synkimmistä ja edelleen ollaan ihan kärkeä nettomaksajissa.
 
Hyödyttömät yritystuet (sellaiset joista valtio ei saa takasin vähintään samaa summaa) pois
Suoraan vasemmistoliiton tulipunaisesta pelikirjasta. Tottakai mielummin hyvinvointia lisäävät, työllistävät ja veroja maksavat tahot kannattaa ajaa henkihieväriin, ah muutenkin niin hyvin työllistävässä ja yrittäjämyönteisessä ilmapiirissä kun Suomi. Miten ihmeessä määrittelet mikä yritystuki on hyödytöntä ja mikä ei? Meidänkin firma sai joskus 2017 yritystukea uuteen hankkeeseen. Ei sitä kukaan silloin voinut sanoa, mitä siitä tulee. Nyt siitä osastosta on kasvanut 150henkinen tiimi. Tokihan sen tiimin olis voinu vaikka Intiaan tai Kiinaankin pystyttää samalla vaivalla, mutta nyt taloudellinen riski Suomeen oli pienempi kiitos yritystukien.
 
Miten ihmeessä määrittelet mikä yritystuki on hyödytöntä ja mikä ei?
Tuetaan yritystoimintaa, joka ilman yritystukia olisi kannattamatonta = hyödytön yritystuki. Tuetaan jotain (pienen yrityksen) riskaabelia hanketta mistä voi syntyä uusi Nokia tms. = hyödyllinen yritystuki. Kyllä noita pitäisi perata ns. huolella, läskiä leikattavaksi (suurten yritysten tukeminen) on varmaan vaikka kuinka. Mutta ilmeisesti sitä turhaa tukemista pitää vaan jatkaa "koska muutkin" (EU:ssa) näin tekevät tjsp.
 
Suoraan vasemmistoliiton tulipunaisesta pelikirjasta. Tottakai mielummin hyvinvointia lisäävät, työllistävät ja veroja maksavat tahot kannattaa ajaa henkihieväriin, ah muutenkin niin hyvin työllistävässä ja yrittäjämyönteisessä ilmapiirissä kun Suomi. Miten ihmeessä määrittelet mikä yritystuki on hyödytöntä ja mikä ei? Meidänkin firma sai joskus 2017 yritystukea uuteen hankkeeseen. Ei sitä kukaan silloin voinut sanoa, mitä siitä tulee. Nyt siitä osastosta on kasvanut 150henkinen tiimi. Tokihan sen tiimin olis voinu vaikka Intiaan tai Kiinaankin pystyttää samalla vaivalla, mutta nyt taloudellinen riski Suomeen oli pienempi kiitos yritystukien.

Osa yritystuista on turhia ja osa on haitallisia. Se on jännä, miten tämä on kaikkien tiedossa, mutta yrityselämää edustavat edunvalvojat ovat niin vahvoja, ettei niitä saa leikattua mikään hallitus, oli se sitten oikealla tai vasemmalla.
 
Toki olen myös valmis leikkaamaan ehdottomasti haitallisista tai hyödyttömistä yritystuista. Varsinkin jos ne osoitetaan esim. jostain elinkeinoelämän puolelta eikä Li Anderssonin pamfletilta. Ylipäätään yhteisistä julkisista rahoista ei pitäisi rahoittaa mitään turhaa tai haitallista.

Mutta talous ei kyllä voittokululle palaudu silti pelkästään tai suurimmaksi osaksi yrityksiltä tai "rikkailta" karsimalla.
 
Mielellään lukisin ideoita, jos niitä on. Siis sellaisia ideoita, jotka ei edellytä lisärahoitusta, kun sellaista ei mitä ilmeisimmin ole lähivuosina näkyvissä.
Nykyleikkurithan sotessa siis hillitsee kustannusten kasvua. Ne ei leikkaa nykykustannustasoa entistä pienemmäksi vaan näiden leikkurienkin kanssa kustannus vuosi vuodelta nousee. Mikä taas johtuu asiakasmäärän kasvusta suureen ikäluokkien tullessa elämänvaiheeseen, jossa sote-palveluja eniten tarvitaan.

Liikunta? Terveellinen ruokavalio? Tupakoimattomuus ja alkoholin kohtuukäyttö? Ei nämäkään mitään ihmeitä vaadi, mutta edellyttävät yksilön kykyä ottaa vastuu itsestään. Harvemmin potilasjonoissa on näitä ihmisiä joilla on perusasiat kunnossa, ellei ikä ole tullut jo rasitteeksi.
 
Liikunta? Terveellinen ruokavalio? Tupakoimattomuus ja alkoholin kohtuukäyttö? Ei nämäkään mitään ihmeitä vaadi, mutta edellyttävät yksilön kykyä ottaa vastuu itsestään. Harvemmin potilasjonoissa on näitä ihmisiä joilla on perusasiat kunnossa, ellei ikä ole tullut jo rasitteeksi.
Juu, kuulostaa hyvältä, mutta… kun tarkastellaan asioita väestötasolla, yhtään merkittävämpi muutos näissä edellyttää kymmenien vuosien kampanjoita ja juurruttamista. Samoin on tutkimusnäyttöä siitä, että mitä korkeampi koulutustaso, sitä terveellisemmät elämäntavat, liikunta- ja ravintotottumukset keskimäärin.
Ja kuten muutamia viestejä aiemmin tuli esille, niin ajatuksiin koulutustason nostamisesta vastauksina tuli lähes vihamielistä ja koulutusta halveksuvaa suhtautumista.

En siis jaksa uskoa kovinkaan suureen tai nopeaan muutokseen näissä. Päinvastoin, taloudellisilla taantumilla ja kriisiajoilla näillä on taipumusta mennä ainakin hetkellisesti heikompaan suuntaan. Joskus (kuten 90-luvun lamasta opimme) heijasteet on varsin pitkäaikaisiakin ja ulottuvat myös seuraavaan sukupolveen, eli ei voida sanoa enää hetkellisesti, vaan kenties muutos on jopa hetkellistä pidempi tai pysyväisluonteinen.

Mutta juu, aktiivisuus, terveelliset elämäntavat ja hyvät itsesäätelyn taidot. Ei niitä voi liikaakaam korostaa ja ne ovat myös aivan avaintavoitteita varhaiskasvatuksen ja peruskoulun arjessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suoraan vasemmistoliiton tulipunaisesta pelikirjasta. Tottakai mielummin hyvinvointia lisäävät, työllistävät ja veroja maksavat tahot kannattaa ajaa henkihieväriin, ah muutenkin niin hyvin työllistävässä ja yrittäjämyönteisessä ilmapiirissä kun Suomi. Miten ihmeessä määrittelet mikä yritystuki on hyödytöntä ja mikä ei? Meidänkin firma sai joskus 2017 yritystukea uuteen hankkeeseen. Ei sitä kukaan silloin voinut sanoa, mitä siitä tulee. Nyt siitä osastosta on kasvanut 150henkinen tiimi. Tokihan sen tiimin olis voinu vaikka Intiaan tai Kiinaankin pystyttää samalla vaivalla, mutta nyt taloudellinen riski Suomeen oli pienempi kiitos yritystukien.
Miksi yritystukia, jotka eivät tuota hyötyä, pitäisi ylläpitää verovaroin? Innovaatiotuet hyödyttävät. Uusien yrittäjien tukikin käsittääkseni. Tiedon perusteella päätökset tulee tehdä, ei toiveajattelun takia. Meillä on historiafataa varsin hyvin eri tukimuodoista.

Vai ovatko nuo pyhä lehmä jota ei saa tarkastella? Tuottavatko hyväpalkkaisia suojatyöpaikkoja vai mistä mättää?
 
Systeemi on monessa suhteessa rakennettu niin että yksilön vastuu on vedetty varsin vähäiseksi. Ehkä sillä oletuksella että a) yksilö ei pysty eikä kykene, b) ei tarvitsekaan, c) ja kun ei onnistu niin yhteiskuntarauha on vaarassa joten parempi vaan maksaa yhteisestä pussista.
  • Jos koulutukseen suhtauduttaisiin velvoittavampana asiana, hyvästä menestyksestä palkittaisiin ja jos ei osaa niin jäisi luokalleen, niin johtaisiko se fiksumpiin kansalaisiin ja parempaan kansalliseen menestykseen.
  • Terveydenhuollossa jos ajateltaisiin että itse aiheutetut haitat saa maksaa itse niin yhteisesti maksettavaa jää vähemmän niin sitten pitää miettiä mitä tehdään kun kaikki tupakoitsijat ja ylipainoiset (ym.) joilla ei ole rahaa jää hoitamatta ja tästä tulee kollektiivista pahaa mieltä.
  • Jos töissä käymättömyys syystä kun syystä ei annakaan toimeentuloa ilman että muuttaa parakkiin tekemään risusavottaa niin parantaako se ihmisten tilannetta vai luoko se rinnakkaisia yhteiskuntia ja levottomuutta.
  • Ja jos kumuloituva kurjuus luo lisää painetta rötöstelyyn niin mahtaako rankemmat rangaistukset tai työleirit korjata asiaa.
Eri asioiden osalta sopivan balanssin löytäminen niin että kannusteita olisi, perseilystä sakotetaan mutta kukaan ei jäisi loputtomaan kurjuuden suohon on kyllä hankala yhtälö saada kohdalleen.
 
Miksi yritystukia, jotka eivät tuota hyötyä, pitäisi ylläpitää verovaroin? Innovaatiotuet hyödyttävät. Uusien yrittäjien tukikin käsittääkseni. Tiedon perusteella päätökset tulee tehdä, ei toiveajattelun takia. Meillä on historiafataa varsin hyvin eri tukimuodoista.

Vai ovatko nuo pyhä lehmä jota ei saa tarkastella? Tuottavatko hyväpalkkaisia suojatyöpaikkoja vai mistä mättää?
Osa niistä haitallisista, säilyttävitä yritystuista on sellaisia missä kohteella on painava argumentti: jos tuki loppuu, toiminta maassa ei ole enää meille kannattavaa (vaikka se tosiasiallisesti saattaisikin olla) ja alamme kenties pohtimaan lähtöä.
Poliitikon on hyvin vaikea sellaista tukea ajaa alas.

Sähkötuet on hyvä esimerkki. Eurooppalaisessa kontekstissa edullisen ja puhtaan sähkön maassa, missä teollisuus vieläpä ostaa sitä itse omistamillaan energiayhtiöiltä mankala-hintaan, sähkötuet (veron palauttaminen) on hyvin kummallinen yritystuki. Mutta en usko, että loppuu ikinä, ellei lopu EU:n toimesta (eli ei siis lopu).
 
Viimeksi muokattu:
Osa niistä haitallisista, säilyttävitä yritystuista on sellaisia missä kohteella on painava argumentti: jos tuki loppuu, toiminta maassa ei ole enää meille kannattavaa (vaikka se tosiasiallisesti saattaisikin olla) ja alamme kenties pohtimaan lähtöä.
Poliitikon on hyvin vaikea sellaista tukea ajaa alas.

Sähkötuet on hyvä esimerkki. Eurooppalaisessa kontekstissa edullisen ja puhtaan sähkön maassa, missä teollisuus vieläpä ostaa sitä itse omistamillaan energiayhtiöiltä mankala-hintaan, sähkötuet (veron palauttaminen) on hyvin kummallinen yritystuki. Mutta en usko, että loppuu ikinä, ellei lopu EU:n toimesta (eli ei siis lopu).
Eikö tuosta tuesta ole hyötyä? Verotulot ja työpaikat täytyy laskea toiselle puolelle. Jääkö silti miinukselle? Osaan liittyy epävarmuutta, kuten sanoit. Näissä täytyy laskea kertoimet tarkkaan. Ihan sama veroissakin, jossain kohtaa tulee raja vastaan.

Vastapuolella on sitten tuo aiemmin erään toisen mainitsema ihmisten kuoleminen hoitojonoon.
 
Yritystuista on tullut vähän samanlainen kuin maataloustuista. Niistä rutistaan, mutta kukaan ei haluta lopettaa niitä, koska kaikki tietävät että lähtökohtaisesti kaikki tukevat omia yrityksiään. Joko työpaikkojen, teknologian tai huoltovarmuuden takia. Jos osa näistä tuista on verojen palautuksia, niin voi tietysti esittää kysymyksen onko verotuksen taso ehkä jo lähtökohtaisesti pielessä. Mitään puhtaasti markkinaehtoista tuista vapaata systeemiä ei ole ollut olemassa kymmeniin vuosiin.
 
Toisaalta, paljonko sellaisia ihmisiä kuolee hoitojonoon joiden loppuelämän ennuste olisi valtiolle tuottava?
Asialla ei ole merkitystä. Yhteiskunta, valtio on ihmisiä varten. Eikä toisinpäin. Paitsi ehkä jossain totalitaristisissa malleissa.
Siksi Pohjoismaissa myöskään hoitopäätöksiä ei tehdä potilaan arvon, ammatin tai yksilön oletetun tuottavuuden perusteella.

Ja talousorientoituneen muutenkin kannattaisi ehkä miettiä sitä, että ennen kuolemaa hoitojonot yleensä tarkoittavat potilaan vaivojen pahetessa kalliimpia hoitoja ja sairausloma-ajalta menetettyä työpanosta. Niidenkin kohdalla, jotka ei kuole.
Nopeampi ja vähemmän ekspasiivisempi hoito on yksinkertaisesta edullisempaa, ja useimmiten mitä varhaisempi, sitä edullisempaa.

Eikö tuosta tuesta ole hyötyä? Verotulot ja työpaikat täytyy laskea toiselle puolelle. Jääkö silti miinukselle? Osaan liittyy epävarmuutta, kuten sanoit. Näissä täytyy laskea kertoimet tarkkaan. Ihan sama veroissakin, jossain kohtaa tulee raja vastaan.

Vastapuolella on sitten tuo aiemmin erään toisen mainitsema ihmisten kuoleminen hoitojonoon.
Sitähän ei mitenkään voi tietää. Jos kyseessä on bluffi, niin verotulot ja työpaikat säilyisivät anyway. Mutta on selvää, että poliitikot ei sitä bluffia uskalla katsoa.
 
Nyt on tuo kyseinen kirje toimitettu puhemies Halla-aholle: Eduskunta | Puhemies Halla-aho pyysi kansanedustajan saamaa rasistista kirjettä nähtäväkseen

Luotan kyllä Halla-ahoon siltä osalta, että varmasti olisi tehnyt tiettäväksi, mikäli kirje ei olisi ollut aito.
Eli kaveri käytti puhemiehen asemaansa vain katsoakseen saisiko tarjottua nettiöyhöarmeijalleen bensaa liekkeihin, mutta kun kirje vähemmän yllättäen osoittautuikin aidoksi niin pysyykin täysin hiljaa sen sijaan, että puolustaisi kansanedustajan asemaa ja katkaisisi noilta nettiöyhöttäjien noloilta huhuilta siivet. Eikä kaiken lisäksi suostu edes kommentoimaan asiaa medialle.

V###u mikä nilkki puhemieheksi, ei voi paremmin sanoa.
 
Eli kaveri käytti puhemiehen asemaansa vain katsoakseen saisiko tarjottua nettiöyhöarmeijalleen bensaa liekkeihin, mutta kun kirje vähemmän yllättäen osoittautuikin aidoksi niin pysyykin täysin hiljaa sen sijaan, että puolustaisi kansanedustajan asemaa ja katkaisisi noilta nettiöyhöttäjien noloilta huhuilta siivet. Eikä kaiken lisäksi suostu edes kommentoimaan asiaa medialle.

V###u mikä nilkki puhemieheksi, ei voi muuta sanoa.
Huomionarvoista asiassa on, että itsestään sinällään suhteellisen sivistynyttä kuvaa ylläpitävä laitaoikeiston mestari osoitti tuolla olevansa yhä nykyäänkin aivan yhtä syvällä kaninkolossa kuin hommafoorumin, ylilaudan ja x:n synkimmät hörhöpetterit.

Erityisen tyylitöntä tietysti oli esittää pyyntö saada nähdä kirje juuri Tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla eli Linnan juhlissa, vaikka eduskunnassakin olisi voinut ja puhelimet, sähköpostit sekä pikaviestimetkin on keksitty. Mutta tyylittömyys toki on Halla-ahon toistuva modus operandi.
 
Tuetaan yritystoimintaa, joka ilman yritystukia olisi kannattamatonta = hyödytön yritystuki.
Ei välttämättä, tuki voi silti olla hyödyllistä yhteiskunnalle.
Ja yritystuki jota ilman yritystoiminta olisi kannattavaa voi myös olla hyödytön yritystuki muiden mielestä kuin saajan kannalta.
Yritän sanoa että tuolla tavalla ei voi päätellä onko tuki hyödyllinen vain hyödytön.

Kyllä noita pitäisi perata ns. huolella, läskiä leikattavaksi (suurten yritysten tukeminen) on varmaan vaikka kuinka. Mutta ilmeisesti sitä turhaa tukemista pitää vaan jatkaa "koska muutkin" (EU:ssa) näin tekevät tjsp.
Osa yritystuista voi olla jopa haitallista. Näissä "haitallisissa" yritystuki listoissa on se haaste että millä motiivilla listaa on tehty.

Tuen saajan kokokaan ei kerro tuen hyödystä järkevyydestä.

Ja tilastoja jos tavaa niin joidenkin tukien saajaksi merkattu ei ole se todellinen tuen saaja, se tuen kohde.

Yirtystuki listauksia on monenmoisia, ne missä pyörii isoimmat kokonais summat niin sisältää ns verotuet tai sen tapaiset, joista taustalla on esim se että keksitty jokin veroluenteinen ja peritty se kaikilta yrityksiltä ja palautettu niille joita ei ollut tarkoitus verottaa.

Esim energiavero ja sen palautukset. Näitä sitten listataan yritystuiksi jopa haitallisiski tuiksi. Näistäkin osa osuus tuohon listaan missä toiminta ei olisi kannattavaa ilman "tukea" . Ei kuitenkaan voida tehdä karsintaa sen mukaan onko yksittäinen toiminta kannattavaa vai ei.

Meillä tuetaan merenkulkua eri tavoin, onko se turhaa tukea jos se ei kannattaisi ilman tukea, ja mitä tahoa siinä loppujen lopuksi tuetaan. Maantieteellisen sijainnin takia meille on tärkeää turvata liikenne, sillä loppujen lopuksi tuetaan ihan muuta kuin toimintaa harjoittavia. Onko suomalaisten henkilöstö kulujen tukeminen tukea yhtiölle, työntekijälle vai mikä se idea on. Yhtiö palkkaisi sitten muunmaalaisia, suomalaiset työntekijät sitten hakeutuisi muihin töihin, muuta hyödyllistä tekemään. Työvoimapulan aikaan voi pitää haitallisena tukena, mutta onko kuitenkin arvokkaampaa että meikäläisiä on laivoilla töissä. Näinä aikoina varmaan löytyy puolustajia.

Laivateollisuus, siitä varmaan voi olla montaa mieltä, mutta niiden tukien ansiosta maassamme on edelleen huippuosaamista alalla, mutta olisko se jotain muuta huippuosaamista ilman tukia ?

Tuetaan jotain (pienen yrityksen) riskaabelia hanketta mistä voi syntyä uusi Nokia tms. = hyödyllinen yritystuki. Kyllä noita pitäisi perata ns. huolella,

Innovaatiotuet, kasvuyritystuet jne. laajasti saavat kannatusta, mutta myös isosti kritiikkiä. Ja myös kohde missä poliitikot tykkää sählätä, ja missä helposti polttaa näppinsä. ja aatesunnat törmäilee. Suorat tuet ovat niitä mitä sitten syynä "tutkivat" journalistit, tubettaja sun muut. Verotukia taasen sitten parsii sitten toiset.
 
Liikunta? Terveellinen ruokavalio? Tupakoimattomuus ja alkoholin kohtuukäyttö? Ei nämäkään mitään ihmeitä vaadi, mutta edellyttävät yksilön kykyä ottaa vastuu itsestään. Harvemmin potilasjonoissa on näitä ihmisiä joilla on perusasiat kunnossa, ellei ikä ole tullut jo rasitteeksi.
Riippuu ihan yksilöstä ja ympäristöstä, että vaatiiko nuo ihmeitä vai ei. Meillä on länsimaissa esim. terveellisen ruokavalion noudattaminen tai riittävä liikunta ei ihan selvästi yksilötason toimilla onnistu suurelta osalta jeesusteli siitä miten paljon vaan. Erilaiset perimät vaan vaikuttavat eri ympäristöissä eri tavoin ja tämä nykyinen ei noitten kannalta ole hyvä. Näissä jutuissa näkyy mielestäni aika vahvasti tämä omanarvontuntoon liittyvä psykologinen ilmiö, että omat onnistumiset on helppo kuitata omalla erinomaisuudella ja epäonnistumiset olosuhteilla ja muitten ihmisten osalta taas toisinpäin.
 
Onhan tämä vähän jännä, että tätäkään hommaa ei kyetä mitenkään uudistamaan. Kenties poliitikoilla liikaa näistä hyötyviä kavereita? :)

Tukien painopiste ei ole pitkän aikavälin tuottavuutta edistävissä tuissa (ns. uudistavat tuet). T&K-rahoituslaki pyrkii nostamaan vuotuisen yksityisen ja julkisen T&K-rahoituksen tason yhteensä 4 prosenttiin BKT:stä tulevina vuosina. Tavoitteena vahvistaa yritysten pitkän aikavälin tuottavuutta ja kilpailukykyä.
 
Siksi Pohjoismaissa myöskään hoitopäätöksiä ei tehdä potilaan arvon, ammatin tai yksilön oletetun tuottavuuden perusteella.
Tämä on suurin yksittäinen asia, joka tulee upottamaan Suomen. Kärjistäen Suomen terveydenhoitojärjestelmä on viritetty maksimoimaan terveiden eläkevuosien määrää, kun sen pitäisi maksimoida terveiden työvuosien määrää. Pienikin vilkaisu väestöennusteisiin kertoo nopeasti, että ilman (valtavaa) talouskasvua me käytämme tulevaisuudessa kaikki rahat eläkeläisten hengissä pitämiseen. Itse pitäisi sitä myös eräänlaisena totalitarismina.
 
Pelkkä talouskasvu ei riitä vaan tarvitaan myös lisää työikäistä väkeä, lapsia ja nuoria.
Silti perusterveydenhuoltokin alkaa jo tökkiä ja ne jotka siinä työiässä tai kynnyksellä ovat eivät välttämättä saa hoitoa, että pysyisivät/kuntoutuisvat työelämään tai vaikka toiseen ammattiin.
Vielä kun nykyhallitus yrittää kaikinkeinoin estää (työperäisen)maahanmuuton, tänne jää vain sairaat, ja nekään eivät saa hoitoa.
totalitarismikin alkaa olla jo tosiasia
 
kun sen pitäisi maksimoida terveiden työvuosien määrää.

Tätä ei tue pitkään jatkunut kehityssuunta työpaikoilla/yrityksissä. Tämä asia näyttää edelleen vain menevän päinvastaiseen suuntaan. Harvassa paikassa näyttäisi enää työntekijän terveys olevan missään suhteessa kovinkaan tärkeä asia, siis oikeasti, eikä vain puheissa ja yrityksen "vastuukantoulostuloissa" ymv. höpötyksissä.

Mikään raha/resurssi ei riitä korjaamaan tämän syyn aiheuttamaa seurausta missään suhteessa ja tämä asiahan monesti aiheuttaa monia muitakin harmeja/harmituksia monille yksilön läheisillekin jne.

Kannattaisi puuttua syyhyn, eikä seuraukseen, mutta tiedän, ettei näin helposti tulla tekemään tässäkään asiassa, koska se ei ole rahapiirien ja näiden lakeijoiden etujen (=oman kuvitellun lyhytnäköisen henkilökohtaisen edun) mukaista, joten varmaan kehitys jatkuu edelleen enenevissä määrin siihen suuntaan, että työntekijöitä ei kohdella inhimillisesti, eikä edes hyvin kohdeltuina esineinä/työkaluina.

Kehitys kun selvästi on sen suuntaista, että työntekijöitä kohdellaan vastaavasti, kuin kohdeltaisiin huonosti työkaluja ja kun se tästä syystä alkaa lahoamaan, niin heitetään pois (seuraukset/hinta tästäkin asiasta siirretään näin yksilön, yhteiskunnan ja muiden maksettavaksi ja selvitettäväksi) syyllistysten kera ja hommataan uusi, monesti tämäkin syyllistysten kera, kun ei ole sitä ja tätä, sekä tota ymv.
 
Vielä kun nykyhallitus yrittää kaikinkeinoin estää (työperäisen)maahanmuuton, tänne jää vain sairaat, ja nekään eivät saa hoitoa.

Onneksi ei kaikkia älyttömiä toiveita (kuten se tuloraja) ole toteutettu vaikka työperäistä valitettavasti yritetäänkin hiukan kampittaa. Työperäisen maahamuuton määrä on tästä huolimatta pysynyt korkealla tasolla aikaisempaan verrattuna, mikä on todella hyvä asia. Taso on kasvanut koronaa edeltävältä tasolta merkittävästi ja sillä on saatu paikattua työvoimapulaa niillä aloilla, joilla sellainen on. (Kyllä, joillain aloilla on ollut työvoimapula, ja joillain aloilla on työvoimapula ensi vuonna ja tilanne elää koko ajan.)

  • Historiallisessa vertailussa työperäinen maahanmuutto on kasvanut koronapandemiaa edeltävästä ajasta merkittävästi. Kasvun taustalla ovat muun muassa Suomen työvoimapula ja yritysten kansainvälisten rekrytointiverkostojen kehittyminen.
  • Kuluvana vuonna syyskuuhun mennessä viisi suurinta kansalaisuutta työperusteisissa hakemuksissa ovat olleet Thaimaa, Filippiinit, Intia, Kiina ja Vietnam.

 
Tätä ei tue pitkään jatkunut kehityssuunta työpaikoilla/yrityksissä. Tämä asia näyttää edelleen vain menevän päinvastaiseen suuntaan. Harvassa paikassa näyttäisi enää työntekijän terveys olevan missään suhteessa kovinkaan tärkeä asia, siis oikeasti, eikä vain puheissa ja yrityksen "vastuukantoulostuloissa" ymv. höpötyksissä.

Mikään raha/resurssi ei riitä korjaamaan tämän syyn aiheuttamaa seurausta missään suhteessa ja tämä asiahan monesti aiheuttaa monia muitakin harmeja/harmituksia monille yksilön läheisillekin jne.
Totta kai tilanne menee päinvastaiseen suuntaan, se on ollut valitsemallamme suunnalla selvä jo noin vuodesta 2010 saakka. Eläkeläisten määrä meidät lopulta nujertaa, mutta se on vain se lopullinen armelias giljotiinin sivallus kaulaan ja sitä ennen vuodamme hitaasti kuiviin odotellessa. Tätäkin keskustelua lukiessa tulee hyvin nopeasti selväksi, että ihmiset edelleen kuvittelevat nykyisten eduskuntapuolueiden jotenkin sopivalla kokoonpanolla laittavan homman kuntoon, vaikka nämä puolueet itse ovat joka hallituskokoonpanossaan olleet ongelmaa pahentamassa.

Eikös populismin määritelmä ollut jotain sen suuntaista, että luvataan helppoja ratkaisuja vaikeisiin ongelmiin. "Ei tarvi tehdä mitään muuta kuin viilata vähän verotusta ja leikataan yritystukia".
 
Tämä on suurin yksittäinen asia, joka tulee upottamaan Suomen. Kärjistäen Suomen terveydenhoitojärjestelmä on viritetty maksimoimaan terveiden eläkevuosien määrää, kun sen pitäisi maksimoida terveiden työvuosien määrää. Pienikin vilkaisu väestöennusteisiin kertoo nopeasti, että ilman (valtavaa) talouskasvua me käytämme tulevaisuudessa kaikki rahat eläkeläisten hengissä pitämiseen. Itse pitäisi sitä myös eräänlaisena totalitarismina.
Omituinen ajatus, joka johtaisi siihen, että järjestelmää vuosikymmeniä rahoittaneiden eläkeläisten tai työelämästä syystä tai toisesta poissa olevia tai vaikkapa vammaisena syntyneitä tai vammautuneita ei hoidettaisikaan yhdenvertaisesti työssäkäyviin verrattuna.
Tai kuusikymppistä ei hoidettaisi kunnolla, kun työvuosia on vain vähän jäljellä.

Nooh. Tuollainen ajattelu toki yleensä tasoittuu viimeistään sitten, kun on itse eläkeiässä. Toki myös aiemmin, jos itselle tai läheiselle sattuu jotakin tai saa vaikka erityislapsen tai -lapsenlapsen.
 
Olen myös täysin menettänyt toivoni Suomen suhteen pitkällä tähtäimellä. Sylettää suorastaan maksaa melkein 500e/kk TyEL:lliä tietäen, että tuosta rahasta ei jää mitään omaksi iloksi (joskus 2060 luvulla) kun eläkejärjestelmä vääjäämättä jossain vaiheessa romahtaa / tehdään täydellinen reformi.
Suomi on myös todella pahalla näivettymisen tiellä. Eletään kun Nokia olisi vielä meitä elättämässä tai uusi Nokia olisi aivan hetkenä minä hyvänsä syntymässä. Mitään pieniäkään uudistuksia ei pystytä tekemään vaan jokainen leikkaus on pahasta. Eletään EU:ssa kuten kuuluisimme jollain tasolla siihen vauraaseen kastiin ja nettomaksellaan. Todellisuudessa ollaan siellä kaikista surkeimpien talouksien joukossa - sillä erotuksella, että ei tehdä Italioita ja oteta massiivisesti velkaa jota ei ole aikomuskaan maksaa takaisin ja anneta EU:n yhteisvelan viimeistään hoitaa. Ihan viimeistään 10v päästä ollaan Kreikan tilanteessa ja sitten pitää alkaa tehdä niitä oikeasti kovia päätöksiä. Mutta toisinkuin Kreikalla, niitä mahdollisia paikkoja tehdä uudistuksia ei enää ole koska kansa on viimeistä pisaraa asti tappiin verotettu ja eläkeikä huitelee 70v+
 
Omituinen ajatus, joka johtaisi siihen, että järjestelmää vuosikymmeniä rahoittaneiden eläkeläisten tai työelämästä syystä tai toisesta poissa olevia tai vaikkapa vammaisena syntyneitä tai vammautuneita ei hoidettaisikaan yhdenvertaisesti työssäkäyviin verrattuna.
Tai kuusikymppistä ei hoidettaisi kunnolla, kun työvuosia on vain vähän jäljellä.

Nooh. Tuollainen ajattelu toki yleensä tasoittuu viimeistään sitten, kun on itse eläkeiässä. Toki myös aiemmin, jos itselle tai läheiselle sattuu jotakin tai saa vaikka erityislapsen tai -lapsenlapsen.
Onhan se omituinen ajatus, että joku ajattelisi koko metsää eikä niitä yksittäisiä puita. Olen itse lähempänä eläkeikää kuin aikuistumista, mutta en kuitenkaan kehtaa olla niin itsekäs, että ryöstäisin seuraavilta sukupolvilta siemenperunat vedoten johonkin saavutettuihin etuihin, kuten nyt ollaan tekemässä.
 
Sanoisin kyllä itse että 50% syystä on siinä että väestörakenne muuttuu rajusti. Sitten siitä lopusta voi syyttää päätöksiä.
Väestörakenteen muutos on ollut pitkään tiedossa. Valitettavasti kaksituhattaluvulla poliittinen ympäristö muuttui sellaiseksi, että muutoksia eli niitä rakenteellisia uudistuksia ei ole kyetty tekemään. Tämä tietysti johtuu siitä, että ensin loppui Kokoomuksen korpivaellus ja sitten kaksituhattaluvun puolella alkoi persujen ja vihreiden nousu.

Jos katsoo taaksepäin, niin 60-80 lukujen aikana poliitikot saattoi oikeastaan tehdä mitä tahansa, kun Kekkonen piti Kokoomuksen oppositiossa niin kepu ja demarit tiesivät olevansa aina vallassa, välillä kommarit mukana välillä ei. Siltikin, vaikka presidentti hajotti hallituksia varsin tiheään tahtiin, tiedettiin, että seuraavassakin hallituksessa ollaan ellei UKK näpäyttää virkamieshallituksella.

Kärjistetysti: vain kaksi puoluetta pystyi siis käytännössä sopimaan miten asiat menee, ja jos vaan Kekkonen hyväksyi asian, se myös meni niin.
Toisinpäin myös Kekkonen pystyi ilmoittamaan, että asioiden on syytä mennä näin, keksikää keino, tai hajoitan taas hallituksen.

Kummassakin tapauksessa perusteluna toimi niinkin triviaali mantra kuin ”yleiset syyt”.

Nyt kun puolueiden kannatus ja valta on hajaantunut sdp:lle, kokoomukselle, kepulle, persuille (ja lisäksi vihreät ja vasemmistoliittoon kerää kohtuullisesti ääniä), niin vaikeaa on kaikilla.

Toki muutoksen tuulet on ilmassa.
Vaikka olen tämän hallituksen politiikasta monin osin eri mieltä, niin kerrankin on kokoonpano, joka on saanut paljon aikaiseksi.
Sama jatsia koski Marinin hallitusta. Sai paljon aikaiseksi niin hyvässä kuin pahassakin.

Toki molempia hallituksia on auttanut kriisit. Kriisien varjolla, kriisitietoisuuden siivittämänä voidaan yleensä ajaa läpi sellaista, mitä muutoin ei läpi saataisi.
 
Onhan se omituinen ajatus, että joku ajattelisi koko metsää eikä niitä yksittäisiä puita. Olen itse lähempänä eläkeikää kuin aikuistumista, mutta en kuitenkaan kehtaa olla niin itsekäs, että ryöstäisin seuraavilta sukupolvilta siemenperunat vedoten johonkin saavutettuihin etuihin, kuten nyt ollaan tekemässä.
Koska puhuit itsestäsi yksikössä niin tarkoittaako tuo ettet tule nostamaan eläkettä? Ihan eri asia kuin sanoa että on sitä mieltä ettei muidenkaan kuuluisi sitä saada.
 
Koska puhuit itsestäsi yksikössä niin tarkoittaako tuo ettet tule nostamaan eläkettä? Ihan eri asia kuin sanoa että on sitä mieltä ettei muidenkaan kuuluisi sitä saada.
Totta kai tulen nostamaan eläkettä, jos sitä minulle asti riittää? Ihme olkiukkoilua.

Sen sijaan olen valmis äänestämään hyvinkin rajujen eläkeleikkausten ja erikoisterveydenhoidon priorisoinnin puolesta, vaikka tulee osumaan omaan polveenikin pahasti.
 
Totta kai tulen nostamaan eläkettä, jos sitä minulle asti riittää? Ihme olkiukkoilua.

Sen sijaan olen valmis äänestämään hyvinkin rajujen eläkeleikkausten ja erikoisterveydenhoidon priorisoinnin puolesta, vaikka tulee osumaan omaan polveenikin pahasti.
Kiinnosti oikeasti tarkennus tähän että mitä se tarkoitti.

"mutta en kuitenkaan kehtaa olla niin itsekäs, että ryöstäisin seuraavilta sukupolvilta siemenperunat vedoten johonkin saavutettuihin etuihin, kuten nyt ollaan tekemässä."
 
Kiinnosti oikeasti tarkennus tähän että mitä se tarkoitti.

"mutta en kuitenkaan kehtaa olla niin itsekäs, että ryöstäisin seuraavilta sukupolvilta siemenperunat vedoten johonkin saavutettuihin etuihin, kuten nyt ollaan tekemässä."

Eläkejärjestelmä ja terveydenhoito on viritetty nykyisten eläkeläisten ylläpitoon. Niihin menee niin paljon rahaa, että sitä ei yksinkertaisesti kohta enää riitä mihinkään muuhun, eli kaikenlaisen talouskasvun voimme unohtaa. Ja täällä vertaillaan eri hallituspuolueiden paremmuuttaa, vaikka niiden laatimat budjetit ja varjobudjetit ovat kuin saman mainostoimiston kynästä.
 
Eläkejärjestelmä ja terveydenhoito on viritetty nykyisten eläkeläisten ylläpitoon. Niihin menee niin paljon rahaa, että sitä ei yksinkertaisesti kohta enää riitä mihinkään muuhun, eli kaikenlaisen talouskasvun voimme unohtaa. Ja täällä vertaillaan eri hallituspuolueiden paremmuuttaa, vaikka niiden laatimat budjetit ja varjobudjetit ovat kuin saman mainostoimiston kynästä.
Eivät ne eläkkeet häviä mihinkään mustaan aukkoon. Ne palaavat hyvin todennäköisesti hyvin suurelta osin kiertoon kansantalouteen. Jos vaikkapa hyväksyy perusteet EU:n elpymisvälineen hyödyistä Suomelle (pumpataan euroja Välimeren maille, joka virkistää Suomenkin taloutta lisääntyneen kulutuskysynnän kautta) niin samalla logiikalla eläkemaksut ovat taloutta vakauttava asia.
 
Eivät ne eläkkeet häviä mihinkään mustaan aukkoon. Ne palaavat hyvin todennäköisesti hyvin suurelta osin kiertoon kansantalouteen. Jos vaikkapa hyväksyy perusteet EU:n elpymisvälineen hyödyistä Suomelle (pumpataan euroja Välimeren maille, joka virkistää Suomenkin taloutta lisääntyneen kulutuskysynnän kautta) niin samalla logiikalla eläkemaksut ovat taloutta vakauttava asia.
Eivät ne häviä mustaan aukkoon, mutta vähentävät talouskasvua ja työllisyyttä.

Jos teemme koko ajan päätöksiä, jotka lisäävät kansantalouden kitkaa, niin niiden kumuloituva vaikutus johtaa koko talouden näivettymiseen. Otetaan perusura, jossa talouskasvu olisi 1% joka ikinen vuosi, ja toisessa 0,5% koska olemme allokoineet varojamme huonosti. Kahdessakymmenessä vuodessa eli noin yhdessä sukupolvessa taloutemme koko on tämän sinällään mitättömältä kuulostavan eron vuoksi yli 10% pienempi. Ja tuo 1% kasvukin on Suomelle ollut utopiaa jo yhden sukupolven ajan, todellinen tilanne on paljon huonompi.
 
Eivät ne häviä mustaan aukkoon, mutta vähentävät talouskasvua ja työllisyyttä.
Pohjoismaista eläkejärjestelmää voi väittää perustellusti myös taloutta ja työllisyyttä tasapainottavaksi tekijäksi. Vaikkapa USA:n systeemissä yksittäisen ihmisen eläketulot perustuvat yksityisiin sijoituksiin. Lamakauden aikana tuotot romahtavat ja sen mukana myös eläkeläisten kulutuskysyntä, joka syventää suhdannevaihtelua. Meillä niin ei tapahdu.
 
Eläkejärjestelmä ja terveydenhoito on viritetty nykyisten eläkeläisten ylläpitoon. Niihin menee niin paljon rahaa, että sitä ei yksinkertaisesti kohta enää riitä mihinkään muuhun, eli kaikenlaisen talouskasvun voimme unohtaa. Ja täällä vertaillaan eri hallituspuolueiden paremmuuttaa, vaikka niiden laatimat budjetit ja varjobudjetit ovat kuin saman mainostoimiston kynästä.
Eläkejärjestelmälle on tehty säännöllisesti myös ulkoisia arviointeja. Kyllä se kestää.
Toki sitä pitää säätää eliniänodotteen kehityksen mukaisesti, mutta ainakin tähän asti partit on siinä onnistuneet (vaikka muissa asioissa onkin ollut vaikeampaa).
 
Eivät ne eläkkeet häviä mihinkään mustaan aukkoon.

Kyllä ne rasittavat koko summallaan työssäkäyvien resursseja. Suomalainen eläke on palkkio eletyistä vuosista, syntymäpäivälahja joka kestää lopun elämää.

Yksi vakava seuraus siitä on pääomaköyhyys. Suomalaiset eivät säästä eläkkeitään, joten ei ole liikkeellä pääomia millä rahaa voitaisiin tehdä (pieni osuus on rahastoitu, erittäin huonosti tuottaviin hyväveliverkostoihin).
 
Pohjoismaista eläkejärjestelmää voi väittää perustellusti myös taloutta ja työllisyyttä tasapainottavaksi tekijäksi. Vaikkapa USA:n systeemissä yksittäisen ihmisen eläketulot perustuvat yksityisiin sijoituksiin. Lamakauden aikana tuotot romahtavat ja sen mukana myös eläkeläisten kulutuskysyntä, joka syventää suhdannevaihtelua. Meillä niin ei tapahdu.
Hyvä määritelmä, eläkemaksut tosiaan tasapainottavat talouskasvua kohti nollaa hyvinkin vakaasti. Olemme jo valmiiksi pääomaköyhä maa, ja sitten vielä ehdoin tahdoin allokoimme valtavan osan kassavirrastamme alituottavaan ja erittäin kalliisti hallinnoituun himmeliin.
Eläkejärjestelmälle on tehty säännöllisesti myös ulkoisia arviointeja. Kyllä se kestää.
Toki sitä pitää säätää eliniänodotteen kehityksen mukaisesti, mutta ainakin tähän asti partit on siinä onnistuneet (vaikka muissa asioissa onkin ollut vaikeampaa).
Mitä tarkoittaa "kyllä se kestää"? Kestääkö se samoja kohtuuttomia etuja myös tuleville sukupolville, vai jääkö heille vain maksajan osa? Saako nykyään 18-vuotias saman tuoton eläkemaksuilleen kuin nykyään 68-vuotias?
 
Eläkejärjestelmälle on tehty säännöllisesti myös ulkoisia arviointeja. Kyllä se kestää.
Toki sitä pitää säätää eliniänodotteen kehityksen mukaisesti, mutta ainakin tähän asti partit on siinä onnistuneet (vaikka muissa asioissa onkin ollut vaikeampaa).

Eikö ongelmana ollutkaan väestörakenteen muutos kuten aiemmassa viestissä puhelit, nyt se on vain pikku säätöä elinajan odotteessa hah hah..

Tietenkin tuo elinajan odote voidaan ottaa säätönupiksi, eli odotellaan vaikka 100 vuoden elinajat kaikille jo riittää eläkevarat. Kommunistisen järjestelmän tunnistaa siitä, että siinä on painoarvoa asioiden nimillä, ei sillä mitä ne asiat tekevät. Esimerkiksi sanat kuten hoitotakuu, tehdään laki jolla kielletään hoitamattomuus ja kas kun rikosilmoituksia ei tullut, ilmeisesti kaikki hoidetaan.

Säädettiinköhän muuten niiden eläkkeelle päässeiden maksuja tuolla elinajan odotteella, ei taidettu. Puhumattakaan että säädettäisiin nykyisten eläkeläisten elinajan pitenemistä sopusuhtaan heidän taannoisiin (erittäin alimitoitettuihin) maksuihin. Merkillinen systeemi kun se pyrkii säätämään kaikin tavoin nykyisten maksajien mahdollisuutta saada etua, mutta edunsaajien ylikulutusta ei säädellä mitenkään. Näinkö se järjestelmä korjaa itsensä, ei varmasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 347
Viestejä
4 553 404
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom