Jatkoa "julkisia hankintoja..." -ketjusta, jossa keskustelu on nykyään aivan OT:
Ensin Saarikko halusi, että Orpon hallitus pistää rahat Itä-Suomeen ja gryndereille. Nyt Ovaska haluaa rahat oman alueensa rataan ja teihin.
EU-rahoituksesta on ainakin ministeri Ranne käyttänyt tietoja vääristellyllä tavalla:
Sinulla on Länsirata Oy:n tarina täysin haussa. Se aloitettiin Marinin hallituksen kaudella osana Suomen kehitystä. Rinne-Marin-hallituksessa oli Kepun valtionvarainministerit ratkaisevassa asemassa. Nyt, tyypilliseen maalaisliittolaiseen tapaan ja kannatuksen sulaessa, on katse kääntynyt 180 astetta. Kepu on ruvennut vastustamaan Suomen kehitystä. Siis sitä kehitystä, joka oikeasti on pitänyt yllä kepulaista maaseutua rahansiirroilla etelästä ja rannikkoseuduilta. Sitä maaseutua, joka on tyhjentynyt jo 1960-luvulta lähtien ja joka ei ole elänyt omilla rahoillaan vuosikymmeniin.Onko EU-komissio nykyään kepulainen? Nimittäin oli nimenomaan EU-komission arvio, että hankkeen kokonaiskustannukset olisivat noin 2.5 miljardia, josta noin kaksi miljardia suoraa persnettoa veronmaksajille. Ottaen huomioon, miten päin vittua nämä isot hankkeet yleensä Suomessa hoidetaan, niin jos jotakin niin kolme miljardia on varsin konservativiinen arvio.
Aiemmat kotimaiset tilausselvityksetkään eivät saaneet ilmastovaikutuksia millään muotoa laskettua positiivisiksi ja taloudellisetkin vaikutukset perustuivat johonkin täysin utopistisiin "henkilöraideliikenne kolminkertaistuu" tyylisiin haaveiluihin. Aivan pystyynkuollut hanke, tai ainakin pitäisi olla, mutta jotenkin jännästi turkulaissyntyiselle pääministerille tämä hanke on kovin korkealla prioriteetilla...
Ensin Saarikko halusi, että Orpon hallitus pistää rahat Itä-Suomeen ja gryndereille. Nyt Ovaska haluaa rahat oman alueensa rataan ja teihin.
EU-rahoituksesta on ainakin ministeri Ranne käyttänyt tietoja vääristellyllä tavalla:
Liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) näyttää perustaneen julkiset ulostulonsa Länsiradan taloudellisesta kannattamattomuudesta EU-rahoituksen arviointipaperin kohtaan, jossa on pyritty arvioimaan ensisijaisesti aivan toista asiaa.
Asia selviää STT:n haltuunsa saamasta arviointipaperista ja Verkkojen Eurooppa -rahoitusta koskevasta hakukuulutuksesta.
Ranne kommentoi aiemmin muun muassa Iltalehdelle, että Länsirata-hanketta tulisi arvioida vielä uusiksi, koska se ei olisi taloudellisesti kannattava edes EU-rahoituksen jälkeen. Tätä Ranne piti tärkeimpänä osana arviota.
STT:n hankkimien materiaalien perusteella Ranne on tehnyt noston kohdasta, jonka ensisijaisena tavoitteena ei ole arvioida hankkeen taloudellista kannattavuutta. Sen sijaan tuossa kohdassa pyrittiin kuvaamaan sitä, kuinka hyvin EU-rahoitus kiihdyttäisi muuta mahdollista rahoitusta Länsiradalle.
- EU:n rahoituksen kiihdyttävä vaikutus on erittäin hyvä, kohdassa kerrotaan.
Länsirata sai tässä kohdassa neljä pistettä viiden pisteen maksimista.
![]()
Lulu Ranne keskellä outoa kuviota – STT sai haltuunsa arviointipaperin
Liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) näyttää perustaneen julkiset ulostulonsa Länsiradan taloudellisesta kannattamattomuudesta EU-rahoituksen arviointipaperin kohtaan, jossa on pyritty arvioimaan ensisijaisesti aivan toista asiaa. Asia selviää STT:n haltuunsa saamasta arviointipaperista ja...www.demari.fi
Viimeksi muokattu: