• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ihan hyvä huomautus, mutta
a) olihan persuissa helkkaristi vemäjämyönteistä sakkia aiemmin (enää en tiedä) ja
b) se alkuperäinen viittaus Vihreiden Heidi Hautalaan oli sinällään osuva, että hän on johdonmukaisesti ollut perin Venäjä-kriittinen jo kauan ennen kuin J Ha oli edes mukana politiikassa.
Oikein hyviä huomioita. Heidi Hautala ansaitsee kiitokset Venäjä-krittisyydestä. Ei pelästynyt vaikka esimerkiksi Paavo Lipponen haukkui Hautalan pystyyn Venäjä-lausunnoista. Hautala on outo ihminen. Välillä täysin oikeassa ja sitten toisaalla politiikkona edistää homeopatiaa. Ristiriitainen ihminen. Tuota tiedevastaisuutta en ymmärrä.
 
Sanna Marinin pään sisään emme pääse. Emme tiedä milloin hän todellisuudessa muutti mielensä Natosta. Julkisuudessa hän on aina ollut Nato-vastainen. Tämä näkyy selvästi esimerkiksi ennen vuoden 2019 eduskuntavaaleja. Hän kielsi Natoon liittymisen Reutersin haastattelussa tammikuussa 2022.
Sanna Marin ei johtanut tai johdattanut Suomea Natoon. Hän oli Natoon liittymisen esteenä. Minulla ei ole mitään Marinin johtajuuteen lisättävää. Tässä Nato-asiassa proaktiivista johtajuutta ei ollut.

Toki emme pääse Marinin pään sisälle. Mutta voimme tulkita Marinin toimintaa ja ne lähteet, mitä esim. medialla on ollut Nato-prosessin taustalta, kertovat, että Marin oli todella nopeasti Venäjän hyökkäyksen jälkeen vahvasti Nato-jäsenyyden kannalla.

Asia jonka esimerkiksi Matti Vanhanen on vahvistanut:
Vanhasen mukaan myös moni muu valtiojohdossa ymmärsi heti sodan sytyttyä, että Suomen pitää hakea turvaa Natosta.

Iltalehden tietojen mukaan pääministeri Sanna Marin (sd) kannatti heti sodan sytyttyä Nato-jäsenyyttä: Iltalehti uutisoi 3.3., että Marin ja SDP ovat kääntymässä jäsenyyden kannalle.

– Aistin saman. Samoin kuin (Annika) Saarikon kohdalla. Mitä ilmeisimmin heillä oli hyvin nopeasti se oma kanta, Vanhanen kertoo.

Niinistö taaskin oli paljon epävarmempi:
Tasavallan presidentti Sauli Niinistön suhteen useammat lähteet ovat kuvanneet presidentin olleen kevään aikana varovaisempi pohdinnoissaan.

– Hän oli varovainen. Minusta presidentin osalta voi sanoa – ainakin kaiken sen tiedon perusteella mitä minulla on – että se, miten presidentti toimi, näkyi myös julkisuudessa, Vanhanen sanoo.

Vanhasen mukaan Niinistöllä ei ollut mitään kaksoisstrategiaa, jossa presidentti olisi tehnyt kulisseissa jotakin sellaista, mikä ei olisi näkynyt julkisuudessa.

– Hän oli tässä suhteessa erittäin avoin.

Eli taisi se Marin kuitenkin ajaa voimakkaammin sitä Nato-jäsenyyttä siellä kulissien takana.

Niin ja ties kuinka monennen kerran, Marin ei tammikuussa 2022 kieltänyt Natoon liittymistä. Marin sanoi, että se on erittäin epätodennäköistä hänen kaudellaan. Mitä se olikin, kunnes Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
 
Eikä vain johtanut vaan laittoi myös omat kätensä saveen (kuten Niinistö, Haavisto ja Kaikkonen) ja suhasi ympäriinsä tapaamassa Nato-maiden johtajia ja varmistelemassa sujuvaa liittymistä:

e8d1b6c5f6fd7a58522be5200ec106e6.jpg


Kiitos niille, joille kiitos kuuluu vaikka puoluekirjan väri olisikin väärä. Onneksi ei ollut Hakkarainen tätä paskomassa saamattomuudellaan.
Tämä kuva ei todista Sanna Marinin Nato-myönteisyydestä yhtään mitään. Totta kai hän hoiti pääministerin tehtävät kuten kuuluukin. Tuosta ei kyllä kuulu mitään erityistä kunniaa pääministerille. Pointti on se, että Marin teki tuon kierroksen vasta kun oli aivan pakko. Teki tuon työnsä niin kuin pitääkin tehdä. Etukäteen hän ei mahdollistanut Suomen Nato-jäsenyyttä millään tavalla.

Mitä ihmettä tarkoitat kirjoituksellasi Teuvo Hakkaraisesta? Ei kai tuo meppi liity Marinin Nato-asioihin mitenkään. Vai liittyykö?
 
Eli taisi se Marin kuitenkin ajaa voimakkaammin sitä Nato-jäsenyyttä siellä kulissien takana.
Matti Vanhasen haastattelu on mielenkiintoinen. Vanhanen kertoo: "Aistin saman. Samoin kuin (Annika) Saarikon kohdalla. Mitä ilmeisimmin heillä oli hyvin nopeasti se oma kanta,."
Jos sinä luotat Matti Vanhasen yliaistillisiin kykyihin, niin hyvä niin. Minä en luota.

Minä olen nyt monta kertaa yrittänyt selittää, että Marinilta puuttui proaktiivinen Natoon liittymisen halu ja toiminta. Halu syntyi, kun oli aivan pakko. En pysty enää paremmin selittämään.
 
Viimeksi muokattu:
Matti Vanhasen haastattelu on mielenkiintoinen. Vanhanen kertoo: "Aistin saman. Samoin kuin (Annika) Saarikon kohdalla. Mitä ilmeisimmin heillä oli hyvin nopeasti se oma kanta,."
Jos sinä luotat Matti Vanhasen yliaistillisiin kykyihin, niin hyvä niin. Minä en luota.

No eikai siinä nyt mitään yliaistillisia kykyjä tarvita. Kyllä sen nyt suht nopeasti näkee, että mitä kantaa joku ajaa ja mitä ei aja.
Eli eiköhän Vanhasella ole ne ihan normaalit aistit, tässä tapauksessa etenkin kuulo- ja näköaisti, joiden perusteella teki nuo havainnot.
 
Yllättäen on eroa, kerta edellinen tehtiin vuonna 2020. Ennen kuin Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan ja Sanna Marin johti Suomen Natoon.
Tätä selontekoa täydennettiin myös Venäjän hyökkäyssodan jälkeen (tämän varmaan tiestit, jos seuraat politiikkaa), mutta se ei missään vaiheessa ollut näin merkittävä kuin se nyt on.

Huvittavaa, miten taas yksi kokoomuslaiseksi itseään kutsuva ei voi myöntää tätä, vaikka ulkopolitiikkaan valjaissa ja tässä selonteossa on ollut arkkitehtinä itse presidentti.

edit: vai meinaatteko te demarit, että selonteko oli läpi kauden ja Ukrainan sodan myötä sama. Valoja, nyt valoja. :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Suomen kansa johdatti Suomen natoon. Natoon liittymisen kannatus oli niissä lukemissa että jos Marin, tai kukaan muukaan, olisi sitä vastustanut niin se olisi ollut täysi poliittinen itsemurha.
Demareille kaasuputketkin kääntyy voitoksi.

Huvittavaa, miten Nato käännetään Marinin ansioksi, joka oli puoli vuotta aikaisemmin vastaan, mutta nämä kokoomuslaisiksi itseään kutsuvat, eivät anna meidän ULKOPOLITIIKAN kärjelle, eli itse presidentille mitään krediittiä. Ei, presidenttikään ei vienyt meitä Natoon, sen teki KANSA.
 
Tätä selontekoa täydennettiin myös Venäjän hyökkäyssodan jälkeen (tämän varmaan tiestit, jos seuraat politiikkaa), mutta se ei missään vaiheessa ollut näin merkittävä kuin se nyt on.

Toki sitä täydennettiin joskus huhtikuussa 2022. Eli ennen kuin Suomi oli edes hakenut Naton jäsenyyttä, saati sitten liittynyt siihen.
Luonnollisesti se Natoon liittyminen aiheuttaa aika massiivisia muutoksia tuollaiseen selontekoon. Toki siihen vaikuttaa myös se, että on nähty yli kahden vuoden edestä sotaa Ukrainassa ja Venäjän siihen sotaan liittyviä temppuiluja.
 
Huvittavaa, miten Nato käännetään Marinin ansioksi, joka oli puoli vuotta aikaisemmin vastaan, mutta nämä kokoomuslaisiksi itseään kutsuvat, eivät anna meidän ULKOPOLITIIKAN kärjelle, eli itse presidentille mitään krediittiä. Ei, presidenttikään ei vienyt meitä Natoon, sen teki KANSA.

Ei kai sitä täällä Marinin ansioksi käännetä. Todetaan vain, että Marin johti sitä hallitusta, joka vei Suomen Natoon. Toki presidentti oli silloin myös se toinen puoli Suomen korkeinta poliittista johtoa pääministerin kanssa.
 
Toki sitä täydennettiin joskus huhtikuussa 2022. Eli ennen kuin Suomi oli edes hakenut Naton jäsenyyttä, saati sitten liittynyt siihen.
Luonnollisesti se Natoon liittyminen aiheuttaa aika massiivisia muutoksia tuollaiseen selontekoon. Toki siihen vaikuttaa myös se, että on nähty yli kahden vuoden edestä sotaa Ukrainassa ja Venäjän siihen sotaan liittyviä temppuiluja.
Hyvä, että googletit sen, googleta lisää. Joskus silti kannattaa nostaa käsi ylös virheen merkiksi, jos puhuu paskaa. Mutta me nyt voidaan tanssia taas "nuoralla".
 
Hyvä, että googletit sen, googleta lisää. Joskus silti kannattaa nostaa käsi ylös virheen merkiksi, jos puhuu paskaa. Mutta me nyt voidaan tanssia taas "nuoralla".

Ei siihen mitään googlettamista tarvinnut, piti vain lukea se artikkeli siitä tämän ketjun viestistä, joka aloitti tämän keskustelun.
Kyseisessä artikkelissa puhutaan siitä, että miten tämä uusi vertautuu siihen vuonna 2020 tehtyyn. Siinä myös mainitaan se 2022 tehty, johon on linkki, ja sieltä näkee, että se on päivätty 13.4.2022.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siihen mitään googlettamista tarvinnut, piti vain lukea se artikkeli siitä tämän ketjun viestistä, joka aloitti tämän keskustelun.
Kyseisessä artikkelissa puhutaan siitä, että miten tämä uusi vertautuu siihen vuonna 2020 tehtyyn. Siinä myös mainitaan se 2022 tehty, johon on linkki, ja sieltä näkee, että se on päivätty 13.4.2022.
Pitääkö mun lainata sun viestejä uudestaan vai jatkatko haudan kaivuuta?
 
Pitääkö mun lainata sun viestejä uudestaan vai jatkatko haudan kaivuuta?

No lainataan sitten:

Vastasin viestiin jossa sanottiin:
Tässä on hieno ja rohkea askel eteenpäin esimerkiksi edellisen hallituksen ajasta. Yle kiteyttää muutoksen hyvin:
"Suomen uusi ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko on mullistava verrattuna Marinin hallituksen aikaiseen."

Jonka jälkeen luin viestissä olleen Ylen artikkelin, jossa sanottiin.
Vaikka selonteko ei sisällä varsinaisia yllätyksiä, on se silti mullistava verrattuna edelliseen, Sanna Marinin (sd.) hallituksen aikaiseen, vuonna 2020 tehtyyn selontekoon. Vuonna 2022 Venäjän hyökkäyssodan alettua sitä päivitettiin ajankohtaisselonteossa.

Vuoden 2020 selonteossa todettiin, että Venäjän toimien johdosta Ukrainassa turvallisuuspoliittinen tilanne on kiristynyt ja EU:n ja Venäjän väliset suhteet heikentyneet.

Eli tuon Ylen artikkelin mainitsema ”mullistava ero” oli tuohon 2020 tehtyyn verrattuna. 2022 päivitys mainitaan, mutta vertailut tehdään tuohon 2020 versioon.

Johon sitten vastasin:

Yllättäen on eroa, kerta edellinen tehtiin vuonna 2020. Ennen kuin Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan ja Sanna Marin johti Suomen Natoon.

Eli mikä jäi epäselväksi?
 
Jännää seurata miten pieksetään olkihevosta ja samalla vielä myönnetään ettei sillä ole väliä mitä on oikeasti tehty tai miten, vain se merkkaa että mikä puoluekirja on.
 
Nyt on julkaistu uusi ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko. Ytimenä on arvopohjainen realismi.
On todella hienoa, että pääsemme eroon Venäjän pelosta ja voimme sanoa näin:

Olen odottanut tällaista vuosikausia. Tässä on hieno ja rohkea askel eteenpäin esimerkiksi edellisen hallituksen ajasta. Yle kiteyttää muutoksen hyvin:
"Suomen uusi ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko on mullistava verrattuna Marinin hallituksen aikaiseen."

Yllättäen on eroa, kerta edellinen tehtiin vuonna 2020. Ennen kuin Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan ja Sanna Marin johti Suomen Natoon.
Maalitolppien siirtely jatkuu, kaiva nyt hautaa.

Sä nyt voit googletuksen ja uutisoinnin perusteella luettuasi siirellä niitä tolppia kuinka huvittaa, mutta edellinen selonteko ei vieläkään ole vuonna 2020.
 
Maalitolppien siirtely jatkuu, kaiva nyt hautaa.

Sä nyt voit googletuksen ja uutisoinnin perusteella luettuasi siirellä niitä tolppia kuinka huvittaa, mutta edellinen selonteko ei vieläkään ole vuonna 2020.

Siis lue nyt oikeasti tuo Ylen alkuperäinen artikkeli. Siinä sanotaan erittäin selvällä suomen kielellä:
Vaikka selonteko ei sisällä varsinaisia yllätyksiä, on se silti mullistava verrattuna edelliseen, Sanna Marinin (sd.) hallituksen aikaiseen, vuonna 2020 tehtyyn selontekoon.

Siinä on jopa linkki tuohon selontekoon.
 
Siis lue nyt oikeasti tuo Ylen alkuperäinen artikkeli. Siinä sanotaan erittäin selvällä suomen kielellä:


Siinä on jopa linkki tuohon selontekoon.
Yllättäen on eroa, kerta edellinen tehtiin vuonna 2020. Ennen kuin Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan ja Sanna Marin johti Suomen Natoon.
En tiedä montako kertaa tämä pitää lainata.

Maalitolppien siirtely jatkuu, sinä vertaa selontekoa johonkin aikaan ennen Ukrainan sotaa, ymmärrätkö. Vaatiiko rautalankaa?

Kaiva nyt lisää.
 
En tiedä montako kertaa tämä pitää lainata.

Maalitolppien siirtely jatkuu, sinä vertaa selontekoa johonkin aikaan ennen Ukrainan sotaa, ymmärrätkö. Vaatiiko rautalankaa?

Kaiva nyt lisää.

Ylen artikkeli vertaa Marinin hallituksen vuonna 2020, ennen Ukrainan sotaa, tekemää selontekoa Orpon hallituksen vuonna 2024 tekemään selontekoon. Yle toteaa, että uusi on mullistava verrattuna tuohon edelliseen.
Johon totean, että totta kai se on mullistava, kerta tuon edellisen vuonna 2020 tehdyn jälkeen alkoi Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja Suomi liittyi Natoon.

Joten pitää sulta kysyä, että kuinka paljon sä nyt tarvit tuohon sitä rautalankaa, että tajuat mistä on kyse?
 
Ylen artikkeli vertaa Marinin hallituksen vuonna 2020, ennen Ukrainan sotaa, tekemää selontekoa Orpon hallituksen vuonna 2024 tekemään selontekoon. Yle toteaa, että uusi on mullistava verrattuna tuohon edelliseen.
Johon totean, että totta kai se on mullistava, kerta tuon edellisen vuonna 2020 tehdyn jälkeen alkoi Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja Suomi liittyi Natoon.

Joten pitää sulta kysyä, että kuinka paljon sä nyt tarvit tuohon sitä rautalankaa, että tajuat mistä on kyse?
Mulla nyt motivaatio vähän loppuu sun kanssa, kun ei enää jalkapallohallin tolpatkaan mahdu samalle kentälle, sä nyt voit liikutella niitä vaikka koko juhannuksen. Hyvää juhannusta, kannattaa jatkossa olla tarkka mitä sanoo tai tarkoittaa.
 
Mulla nyt motivaatio vähän loppuu sun kanssa, kun ei enää jalkapallohallin tolpatkaan mahdu samalle kentälle, sä nyt voit liikutella niitä vaikka koko juhannuksen. Hyvää juhannusta, kannattaa jatkossa olla tarkka mitä sanoo tai tarkoittaa.

Sä höpiset tolppien siirtelystä ja jatkuvasti postailet lainauksia selittämättä yhtään, että mitä yrität sanoa niillä.
En näe tuollaiselle keskustelutyylille mitään muuta syytä, kuin keskustelun paskominen ja trollaus, joten varmaan parempi, että menetkin sinne juhannuksen viettoon.
 
Eduskunta saa edustajan, jolla on poikkeuksellisesti jonkinlainen käsitys sijoittamisesta ja piensijoittamisesta ja toivottavasti tulee ajamaan kansankapitalismia kaiken muun ohella. Eli Nordnetin Martin Paasi, joka joillekin tuttu Rahapodin juontajana, siirtyy ensikertalaisena varasijalta eduskuntaan ja lopettaa hommat Nordnetissä ja samalla lopettaa Rahapodin juontamisen.

Tunnettu talous- ja sijoituskommentaattori Martin Paasi lopettaa työt osakevälittäjä Nordnetillä kesäkuun lopussa. Paasi on työskennellyt Nordnetillä talousasiantuntijana ja Rahapodi-podcastin vetäjänä yhdessä Miikka Luukkosen kanssa. Paasi nousee varapaikalta eduskuntaan, kun Pekka Toveri lähtee Brysseliin europarlamentin edustajaksi.


Saa nähdä, miten mies viihtyy eduskunnassa ja mitä saa aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Martin Paasi, joka joillekin tuttu Rahapodin juontajana, siirtyy ensikertalaisena varasijalta eduskuntaan ja lopettaa hommat Nordnetissä ja samalla lopettaa Rahapodin juontamisen.
Paasi ei kuitenkaan poistu julkisuudesta:

Lainaus artikkelista
Paasi kertoi pian uutisen jälkeen X-viestipalvelussa aloittavansa talouspainotteisen Martin Paasi -podin.
Saa nähdä, miten mies viihtyy eduskunnassa ja mitä saa aikaan
Ei välttämättä saa ihan hirveästi aikaan ekan kauden kansanedustajana, kun hallitusohjelmassa on jo päätetty mitä tehdään. Toki ihan eritason kyvykkyys kuin eräällä sahurilla ja varmaan verkostoituu ihan hyvin.
 
Martin Paasi on helvetin älykäs ja fiksu tyyppi, mutta Kokoomuksen ensimmäisen kauden edustajana ja vielä ilman puoluekoneiston vuosia/vuosikymmeniä kestänyttä voitelua hänen vaikutuksensa on aikalailla pyöreä nolla. Parhaimmassa tapauksessa mies pitää hyvän puheenvuoron tai parin ja saa jotkut harvat joilla on vielä toivoa miettimään (talous)asioita uudestaan.
 
Martin Paasi on helvetin älykäs ja fiksu tyyppi, mutta Kokoomuksen ensimmäisen kauden edustajana ja vielä ilman puoluekoneiston vuosia/vuosikymmeniä kestänyttä voitelua hänen vaikutuksensa on aikalailla pyöreä nolla. Parhaimmassa tapauksessa mies pitää hyvän puheenvuoron tai parin ja saa jotkut harvat joilla on vielä toivoa miettimään (talous)asioita uudestaan.
Taitaa kuitenkin puoluekoneistolla tulla olemaan huomattavasti isompi vaikutus paasiin kuin paasilla puoluekoneistoon.
 
Uutislinkin takana on esillä luettavissa ihan oikea ongelma: samaan aikaan kun hallitusta kiinnostaa lähinnä työttömien sekä, työssäkäyvien kurmootus ja olojen kurjistaminen vastoin talousasiantuntijoiden kommentteja mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla, työttömyys kasvanut vuodessa aivan uusiin lukemiin. Rahaa ja etuuksia pyritään lappaamaan kyllä rikkaimmalle kansanosalle sitten senkin edestä, tästä monia esimerkkejä viimeisen vuoden aikana.


Hyvä muistutus mitä se oikeistolainen poliikanteko välinpitämättömine päättäjineen tarkoittaa. Työttömiä yli 33 000 enemmän kuin vuosi sitten, ja hälyttävää on myös jutun lopussa mainittu työpaikkojen määrällinen romahtaminen. Edellisen hallituksen työllisten määrän ennätysluvuista on tiputtu ja paljon. Rakennusalan vapaapudotus on vain yksi esimerkki, arvonlisäveron korotus ja sekä useat muut pienituloisten ostovoimaa heikentävät päätökset kasvattavat riskiä talouden sakkaamisen pitkittymisestä.

Petteri Orpo kommentteineen lähinnä enää aiheuttaa huvittumista: pitkään kritisoituaan Suomen holtitonta velanottoa täsmentäen että valtio velkaantuu 10mrd joka vuosi jos nykymeno jatkuu, on hän päättänyt vain jatkaa tätä samaa menoa, samalla velkaluvulla. Ainoa ero on siinä, että heikko- ja keskituloisia rankaistaan ihan käytännön toimilla jatkossa tuosta, vaikka syyt ovat aivan muualla.
 
Uutislinkin takana on esillä luettavissa ihan oikea ongelma: samaan aikaan kun hallitusta kiinnostaa lähinnä työttömien sekä, työssäkäyvien kurmootus ja olojen kurjistaminen vastoin talousasiantuntijoiden kommentteja mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla, työttömyys kasvanut vuodessa aivan uusiin lukemiin. Rahaa ja etuuksia pyritään lappaamaan kyllä rikkaimmalle kansanosalle sitten senkin edestä, tästä monia esimerkkejä viimeisen vuoden aikana.


Hyvä muistutus mitä se oikeistolainen poliikanteko välinpitämättömine päättäjineen tarkoittaa. Työttömiä yli 33 000 enemmän kuin vuosi sitten, ja hälyttävää on myös jutun lopussa mainittu työpaikkojen määrällinen romahtaminen. Edellisen hallituksen työllisten määrän ennätysluvuista on tiputtu ja paljon. Rakennusalan vapaapudotus on vain yksi esimerkki, arvonlisäveron korotus ja sekä useat muut pienituloisten ostovoimaa heikentävät päätökset kasvattavat riskiä talouden sakkaamisen pitkittymisestä.

Petteri Orpo kommentteineen lähinnä enää aiheuttaa huvittumista: pitkään kritisoituaan Suomen holtitonta velanottoa täsmentäen että valtio velkaantuu 10mrd joka vuosi jos nykymeno jatkuu, on hän päättänyt vain jatkaa tätä samaa menoa, samalla velkaluvulla. Ainoa ero on siinä, että heikko- ja keskituloisia rankaistaan ihan käytännön toimilla jatkossa tuosta, vaikka syyt ovat aivan muualla.
Orpon myötä ollaan Ruosin tiellä ja kohta meillä ei ole enää hyvinvointivaltiota.Purralle se sopisi erinomaisesti.
 
Uutislinkin takana on esillä luettavissa ihan oikea ongelma: samaan aikaan kun hallitusta kiinnostaa lähinnä työttömien sekä, työssäkäyvien kurmootus ja olojen kurjistaminen vastoin talousasiantuntijoiden kommentteja mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla, työttömyys kasvanut vuodessa aivan uusiin lukemiin. Rahaa ja etuuksia pyritään lappaamaan kyllä rikkaimmalle kansanosalle sitten senkin edestä, tästä monia esimerkkejä viimeisen vuoden aikana.


Hyvä muistutus mitä se oikeistolainen poliikanteko välinpitämättömine päättäjineen tarkoittaa. Työttömiä yli 33 000 enemmän kuin vuosi sitten, ja hälyttävää on myös jutun lopussa mainittu työpaikkojen määrällinen romahtaminen. Edellisen hallituksen työllisten määrän ennätysluvuista on tiputtu ja paljon. Rakennusalan vapaapudotus on vain yksi esimerkki, arvonlisäveron korotus ja sekä useat muut pienituloisten ostovoimaa heikentävät päätökset kasvattavat riskiä talouden sakkaamisen pitkittymisestä.

Petteri Orpo kommentteineen lähinnä enää aiheuttaa huvittumista: pitkään kritisoituaan Suomen holtitonta velanottoa täsmentäen että valtio velkaantuu 10mrd joka vuosi jos nykymeno jatkuu, on hän päättänyt vain jatkaa tätä samaa menoa, samalla velkaluvulla. Ainoa ero on siinä, että heikko- ja keskituloisia rankaistaan ihan käytännön toimilla jatkossa tuosta, vaikka syyt ovat aivan muualla.
Ekonomisti: Rakennusalan heikko tilanne selittää
Työvoimatutkimuksen mukaan työllisten miesten määrä väheni toukokuussa. 15-74-vuotiaita työvoiman ulkopuolella olevia miehiä oli 33 000 enemmän kuin vuosi sitten. Sen sijaan työvoiman ulkopuolella olevien naisten määrä väheni vuodentakaisesta 5 000:lla.

Suomen Yrittäjien ekonomisti Roope Ohlsbom arvioi keskiviikkona tiedotteessa, että sukupuolten välistä eroa työmarkkinoilla selittää osin miesvoittoisen rakennusalan vaikeudet.

– Varsinkin rakennusalan kriisi ja sen seurauksena lisääntyneet konkurssit näkyvät selvästi työttömien määrän kasvussa, Ohlsbom sanoo tiedotteessa.
Rakennusalan romahdus johtuu pitkälti muun muassa siitä, että korkotason nousun myötä asunnot eivät meinaa mennä entiseen tapaan kaupaksi. Mitä hallituksen pitäisi mielestäsi tehdä tälle asialle? Hallitus ei voi tälle korkotason nousulle oikeastaan yhtään mitään.
 
Rakennusalan romahdus johtuu pitkälti muun muassa siitä, että korkotason nousun myötä asunnot eivät meinaa mennä entiseen tapaan kaupaksi. Mitä hallituksen pitäisi mielestäsi tehdä tälle asialle? Hallitus ei voi tälle korkotason nousulle oikeastaan yhtään mitään.
Marinin aikaan velalla ei ollut väliä, nytten sillä on väliä koska kovat korot paukkuu.
 
Rakennusalan romahdus johtuu pitkälti muun muassa siitä, että korkotason nousun myötä asunnot eivät meinaa mennä entiseen tapaan kaupaksi. Mitä hallituksen pitäisi mielestäsi tehdä tälle asialle? Hallitus ei voi tälle korkotason nousulle oikeastaan yhtään mitään.
Jos yleisellä tasolla puhutaan, niin silloin kun tietylle alalle osuu niin suuri työttömyys että se vaikuttaa jo myös kansantalouteen, ei maan hallituksen tulisi vain pyöritellä käsiänsä avuttomana. Tästä oli paljonkin juttua jo viime syksynä, kun ongelmien laajuus alkoi selvitä sekä mahdolliset kauhuskenaariot toteutumaan suurienkin rakennusfirmojen yksi toisensa jälkeen jättäessä konkurssihakemuksia.

Tuolloin maan hallitus "kaikessa viisaudessaan" päätti vain erittäin kevyistä toimista, kuten aso- asuntojen rakentamistuen lopettamisen lykkäystä, joka käytännössä ainoana keinona oli oli erittäin kyseenalainen ja vähävaikutteinen eli käytännössä rakennusala ei saanut minkäänlaista elvytyspäätöstä maan johdolta, vaikka maassa on ihan kohtuullisesti korjausvelkaa. Tilanne oli silloin ja on edelleen todella vakava, ja tämä kriisi on suoraan ristiriidassa esimerkiksi hallitusohjelman työllisyystavoitteiden kanssa.

Alla uutisessa kuinka suurin (oppositio)puolue jo viime syksynä kritisoi hallituksen olemattomia toimia sekä mainitaan muutamat niistä keinoista, joita hallituksella olisi ollut ( ja on edelleen ) käytettävissä kriisin helpottamiseksi:

Heinäluoma: Hallitus ei näe rakennusalan ahdinkoa – ”Asuntorakentaminen lamaantuu pahimmillaan vuoksiksi” | Demokraatti.fi
 
Jos yleisellä tasolla puhutaan, niin silloin kun tietylle alalle osuu niin suuri työttömyys että se vaikuttaa jo myös kansantalouteen, ei maan hallituksen tulisi vain pyöritellä käsiänsä avuttomana. Tästä oli paljonkin juttua jo viime syksynä, kun ongelmien laajuus alkoi selvitä sekä mahdolliset kauhuskenaariot toteutumaan suurienkin rakennusfirmojen yksi toisensa jälkeen jättäessä konkurssihakemuksia.

Tuolloin maan hallitus "kaikessa viisaudessaan" päätti vain erittäin kevyistä toimista, kuten aso- asuntojen rakentamistuen lopettamisen lykkäystä, joka käytännössä ainoana keinona oli oli erittäin kyseenalainen ja vähävaikutteinen eli käytännössä rakennusala ei saanut minkäänlaista elvytyspäätöstä maan johdolta, vaikka maassa on ihan kohtuullisesti korjausvelkaa. Tilanne oli silloin ja on edelleen todella vakava, ja tämä kriisi on suoraan ristiriidassa esimerkiksi hallitusohjelman työllisyystavoitteiden kanssa.

Alla uutisessa kuinka suurin (oppositio)puolue jo viime syksynä kritisoi hallituksen olemattomia toimia sekä mainitaan muutamat niistä keinoista, joita hallituksella olisi ollut ( ja on edelleen ) käytettävissä kriisin helpottamiseksi:

Heinäluoma: Hallitus ei näe rakennusalan ahdinkoa – ”Asuntorakentaminen lamaantuu pahimmillaan vuoksiksi” | Demokraatti.fi

Pakko ihmetellä että missä todellisuudessa palstan vasemmiston kannattajat elää? Ei siis riitä että asuntoja on jo merkittävä määrä tyhjillään ja uudisasunnot eivät mene kaupaksi, niin vielä pitäisi verovaroilla rakentaa lisää:

" Rakennusliikkeet ovat reagoineet huonoon markkinatilanteeseen lykkäämällä rakentamista. Syy on selkeä. Mikäli asunnot eivät mene kaupaksi, ei niitä kannata myöskään rakentaa. "


No mutta mitäpä sitä ei voisi äänestäjille luvata, kun muut maksaa viulut. :facepalm:
 
Jos yleisellä tasolla puhutaan, niin silloin kun tietylle alalle osuu niin suuri työttömyys että se vaikuttaa jo myös kansantalouteen, ei maan hallituksen tulisi vain pyöritellä käsiänsä avuttomana. Tästä oli paljonkin juttua jo viime syksynä, kun ongelmien laajuus alkoi selvitä sekä mahdolliset kauhuskenaariot toteutumaan suurienkin rakennusfirmojen yksi toisensa jälkeen jättäessä konkurssihakemuksia.

Tuolloin maan hallitus "kaikessa viisaudessaan" päätti vain erittäin kevyistä toimista, kuten aso- asuntojen rakentamistuen lopettamisen lykkäystä, joka käytännössä ainoana keinona oli oli erittäin kyseenalainen ja vähävaikutteinen eli käytännössä rakennusala ei saanut minkäänlaista elvytyspäätöstä maan johdolta, vaikka maassa on ihan kohtuullisesti korjausvelkaa. Tilanne oli silloin ja on edelleen todella vakava, ja tämä kriisi on suoraan ristiriidassa esimerkiksi hallitusohjelman työllisyystavoitteiden kanssa.

Alla uutisessa kuinka suurin (oppositio)puolue jo viime syksynä kritisoi hallituksen olemattomia toimia sekä mainitaan muutamat niistä keinoista, joita hallituksella olisi ollut ( ja on edelleen ) käytettävissä kriisin helpottamiseksi:

Heinäluoma: Hallitus ei näe rakennusalan ahdinkoa – ”Asuntorakentaminen lamaantuu pahimmillaan vuoksiksi” | Demokraatti.fi
Vaaditko oikeasti, että verorahoista pitäisi tukea läpimätää talouden sektoria? Talouden ja verotulojen kannalta on paljon parempi antaa markkinan korjata itse itsensä ja jos johonkin veroeuroja hassataan, niin mielellään sellaiseen, joka tukee tulevaisuuden kasvua ja investointeja (esim. energiainfrastruktuuri). Vapautuupahan työvoimaakin tuottavampaan työhön, kuin rakentamaan loputtomasti 25 neliön sijoitusasuntoja...
 
Vaaditko oikeasti, että verorahoista pitäisi tukea läpimätää talouden sektoria? Talouden ja verotulojen kannalta on paljon parempi antaa markkinan korjata itse itsensä ja jos johonkin veroeuroja hassataan, niin mielellään sellaiseen, joka tukee tulevaisuuden kasvua ja investointeja (esim. energiainfrastruktuuri). Vapautuupahan työvoimaakin tuottavampaan työhön, kuin rakentamaan loputtomasti 25 neliön sijoitusasuntoja...
Todellakin tuntuu aika järjettömältä, että jotenkin verovaroilla tukemalla pitäisi työllistää ihmisiä johonkin tarpeettomaan puuhasteluun. Jos rakentamiselle ei ole kysyntää, niin se ei luonnollisesti enää työllistä niin paljoa. Karua kyllä, mutta näin se vain menee markkinoilla. Siksi meillä kai on sosiaaliturva, että kaikki pärjäisivät jotenkin (ennen kuin joku sanoo, niin itse en kannata kaikkia sosiaaliturvaan tehtyjä leikkauksia).

Tuossa mainittiin korjausvelka. Varmaan sitäkin on, mutta toisaalta miten tuokin määritellään? Kun toisaalta tuntuu, että asumisen standardit on ehkä pikkuhiljaa nostettu sellaisiksi, ettei pian kenelläkään ole enää varaa asua. Uudiskohteiden hinnat on jo nyt monessa tapauksessa aivan älyttömiä. LISÄYS: Ehkä siis tässäkin voisi olla parempi, jos annettaisiin markkinoiden korjata tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Lähes kaikissa kasvukeskuksissa ja erityisesti isommissa kaupungeissa on edelleenkin pulaa vuokra-asunnoista ja vielä enemmän pulaa edullisista korkotuetuista vuokra-asunnoista. Korkotuettuja vuokra-asuntoja rakennuttaa eniten kaupungit ja yleishyödylliset säätiöt. Näiden rakentaminen on ollut käytännössä kokonaan ARA:n rahoitusten varassa.

Kokoomusjohtoisen hallituksen on tietenkin ideologisesti vaikea elvyttää boostaamalla voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen ja kuntien vuokra-asuntotuotantoa, varsinkin, kun hallitusohjelman mukaisesti heidän on tarkoitus ajaa se alas. Siksi toimet jäivät siihen, että alasajoa viivästyteään kahdella vuodella alkuperäisestä suunnitelmasta. Myös ARA:n lakkautus kuitenkin ehdittiin jo päättää.

On siis hyvä huomata, että kaikissa näissä on lopulta kysymys ideologioiden kamppailuista. Myös tässä asiassa.
 
Asuntolainan korkovähennyksen palauttaminen olisi yksi hyvä keino. Tosin mistä siihen saataisiin rahat on sitten toinen.
 
Asuntolainan korkovähennyksen palauttaminen olisi yksi hyvä keino. Tosin mistä siihen saataisiin rahat on sitten toinen.
Turhaa verovarojen haaskausta. Nyt on nähty mihin investoinnit Gyproc seiniin ja mamuihin johtaa. Ainut keino nousta suosta on että pyritään takaamaan kotimainen omistajuus,niin ettei hyvään alkuun päässyttä yritystä myydä ulkomaille. Pyritään myös tekemään ulkomaisten yritysten investoinnit houkuttaviksi Suomeen. Eikä paskota kaupunkeja islamistisella maahanmuutolla kuten Ruotsissa esim.
 

Aika on käymässä auttamattomasti loppuun umpisolmuun ajautuneessa Yleisradion rahoitusta ja tehtäviä pohtivassa parlamentaarisessa työryhmässä.

Iltalehden haastattelemat neuvottelulähteet kertovat, että perussuomalaiset on asettunut neuvotteluissa täysin poikkiteloin eivätkä suostu joustamaan esittämistään leikkausvaatimuksista.

Perussuomalaisten neuvottelutekniikka herättää hämmennystä muissa puolueissa. Mikäli työryhmä ei saa mitään tulosta aikaan, jää nykyinen Yleisradion tehtäviä koskeva laki ja samalla rahoitus voimaan.

– Jos heitä oikeasti kiinnostaisi, että Yleltä leikataan, niin he yrittäisivät hakea kompromissia. Nythän tässä käy niin, että joko Yleltä ei leikata mitään tai muut tekevät kompromissin ilman heitä (perussuomalaisia), jolloin leikkaukset ovat pienempiä, yksi neuvottelijoista arvioi.

– Sitä tämä parlamentaarinen sopiminen tarkoittaa. Jos ei pystytä sopimaan niin nykytila säilyy, toinen lähde arvioi.

Haastateltu "neuvottelija" joko esittää tyhmää ja ei halua myöntää julkisesti mitä on tapahtumassa tai sitten on oikeasti täysi torvi. Persussuomalaiset haluaa parlamentaarisen työryhmän nurin ja hallituksen päätöksen asiasta. Veikkaan että RKP:n takia saadaan pieni kesäteatterin muotoinen "hallituskriisi" joka päättyy YLE:ltä leikkaamiseen.

Hyvin epätodennäköisenä mutta mahdollisena jokeri-ratkaisuna veikkaan että suostutaan pienempiin leikkauksiin sillä ehdolla että YLE:n rahan käytöstä tulee julkista ja avointa.
 
Viimeksi muokattu:





Haastateltu "neuvottelija" joko esittää tyhmää ja ei halua myöntää julkisesti mitä on tapahtumassa tai sitten on oikeasti täysi torvi. Persussuomalaiset haluaa parlamentaarisen työryhmän nurin ja hallituksen päätöksen asiasta. Veikkaan että RKP:n takia saadaan pieni kesäteatterin muotoinen "hallituskriisi" joka päättyy YLE:ltä leikkaamiseen.

Hyvin epätodennäköisenä mutta mahdollisena jokeri-ratkaisuna veikkaan että suostutaan pienempiin leikkauksiin sillä ehdolla että YLE:n rahan käytöstä tulee julkista ja avointa.
Siinä on toki mietittävää kaikille hallituspuolueille, että kannattaako sellainen matopurkki sittenkään avata. Tällä tarkoitan, että hallitus ajaisi oman päätöksen läpi asiassa, jossa on sovittu edettävän aina parlamentaarisesti yli hallituskausien.
Nimittäin ilmeinen seuraus olisi, että minkään hallituksen ei jatkossa tarvitsisi kunnioittaa näitä sopimuksia parlamentarisista menettelyistä. Toisin sanoen, suomennettuna se olisi askel kohti amerikkalaista mallia.
 
Siinä on toki mietittävää kaikille hallituspuolueille, että kannattaako sellainen matopurkki sittenkään avata. Tällä tarkoitan, että hallitus ajaisi oman päätöksen läpi asiassa, jossa on sovittu edettävän aina parlamentaarisesti yli hallituskausien.
Nimittäin ilmeinen seuraus olisi, että minkään hallituksen ei jatkossa tarvitsisi kunnioittaa näitä sopimuksia parlamentarisista menettelyistä. Toisin sanoen, suomennettuna se olisi askel kohti amerikkalaista mallia.
Todennäköisesti kannattaa, koska jos tehdään näennäinen marginaalileikkaus jotka seuraava indeksikorotus nielee alleen niin lopputuloksena on se että mitään ei saatu aikaan muuta kuin oman puoluekannatuksen lasku. YLE on ylisyötetty porsas ja jos vasemmisto ei sitä suostu myöntämään ja hyväksymään leikkauksia niin sitten ei voi mitään. Parempi yhden hallituskauden säästöt kuin ei mitään säästöjä.
 
Todennäköisesti kannattaa, koska jos tehdään näennäinen marginaalileikkaus jotka seuraava indeksikorotus nielee alleen niin lopputuloksena on se että mitään ei saatu aikaan muuta kuin oman puoluekannatuksen lasku. YLE on ylisyötetty porsas ja jos vasemmisto ei sitä suostu myöntämään ja hyväksymään leikkauksia niin sitten ei voi mitään. Parempi yhden hallituskauden säästöt kuin ei mitään säästöjä.
Saattaa käydä niin, että ellei sopua löydy, ei tehdä mitään eli leikata ollenkaan. Näin parlamentaarinen valmistelu perinteisesti toimii silloin kun sopuun ei päästä.

Hyvä on myös huomata, että kiista YLE-työryhmässä on nyt hallituspuolueiden Kokoomuksen ja persujen välinen kiista.

Se ei siis ole kummallekaan kunniaksi, mutta toki heikkojen vaalien jälkeen persuille tärkeä paikka näyttää äänestäjille, että tehdään sitä, mitä niille on luvattu.
Varsinkin kun niin monessa muussa asiassa on tehty muuta.
 
Todennäköisesti kannattaa, koska jos tehdään näennäinen marginaalileikkaus jotka seuraava indeksikorotus nielee alleen niin lopputuloksena on se että mitään ei saatu aikaan muuta kuin oman puoluekannatuksen lasku. YLE on ylisyötetty porsas ja jos vasemmisto ei sitä suostu myöntämään ja hyväksymään leikkauksia niin sitten ei voi mitään. Parempi yhden hallituskauden säästöt kuin ei mitään säästöjä.

Yhden hallituskauden säästöstä ei ole hirveän paljon iloa, jos tämä hallitus heittää tuon parlamentaarisen prosessin roskakoriin, ja seuraava hallitus onkin vasemmistohallitus. Todennäköisesti ne palauttaisivat sen rahoituksen sitten takaisin kyselemättä oikeisto-oppositiolta. Kokoomusta tuskin kiinnostaa noin lyhytnäköisen ratkaisun hakeminen.

Lisäksi koska Yle on rahoitettu Yle-verolla, Yleltä leikkaaminen ei auta siinä valtiontalouden tasapainottamisessa, joka on Kokoomukselle niin tärkeää. Toki se alentaisi yleistä veroastetta, mutta se ei muuttaisi sitä budjettivajetta yhtään.
Ylen leikkauksissa on, ainakin Kokoomuksella, enemmän kyse symboliikasta kuin mistään varsinaisesta talouskurista. Periaate, että Yleltä pitäisi leikata kun käytännössä kaikkialta muualtakin leikataan. Mutta symboliikan takia ei kannata romuttaa pitkän tähtäimen toimintaa. Tai ainakin noin näin Kokoomuksen äänestäjänä toivon Kokoomuksen toimivan.
 
Lähes kaikissa kasvukeskuksissa ja erityisesti isommissa kaupungeissa on edelleenkin pulaa vuokra-asunnoista ja vielä enemmän pulaa edullisista korkotuetuista vuokra-asunnoista. Korkotuettuja vuokra-asuntoja rakennuttaa eniten kaupungit ja yleishyödylliset säätiöt. Näiden rakentaminen on ollut käytännössä kokonaan ARA:n rahoitusten varassa.

Kokoomusjohtoisen hallituksen on tietenkin ideologisesti vaikea elvyttää boostaamalla voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen ja kuntien vuokra-asuntotuotantoa, varsinkin, kun hallitusohjelman mukaisesti heidän on tarkoitus ajaa se alas. Siksi toimet jäivät siihen, että alasajoa viivästyteään kahdella vuodella alkuperäisestä suunnitelmasta. Myös ARA:n lakkautus kuitenkin ehdittiin jo päättää.

On siis hyvä huomata, että kaikissa näissä on lopulta kysymys ideologioiden kamppailuista. Myös tässä asiassa.
Näinhän se todellisuudessa menee. Ja myös Kokoomuksen tulisi pitää mielessä että kohtuuhintainen asuminen tulisi olla jokaisen saatavilla. Rakennusalan sakatessa näinkin pahasti kuin se nyt tekee, tietää se ongelmia pitkälle tulevaisuuteen.
 
Yhden hallituskauden säästöstä ei ole hirveän paljon iloa, jos tämä hallitus heittää tuon parlamentaarisen prosessin roskakoriin, ja seuraava hallitus onkin vasemmistohallitus. Todennäköisesti ne palauttaisivat sen rahoituksen sitten takaisin kyselemättä oikeisto-oppositiolta. Kokoomusta tuskin kiinnostaa noin lyhytnäköisen ratkaisun hakeminen.

Lisäksi koska Yle on rahoitettu Yle-verolla, Yleltä leikkaaminen ei auta siinä valtiontalouden tasapainottamisessa, joka on Kokoomukselle niin tärkeää. Toki se alentaisi yleistä veroastetta, mutta se ei muuttaisi sitä budjettivajetta yhtään.
Ylen leikkauksissa on, ainakin Kokoomuksella, enemmän kyse symboliikasta kuin mistään varsinaisesta talouskurista. Periaate, että Yleltä pitäisi leikata kun käytännössä kaikkialta muualtakin leikataan. Mutta symboliikan takia ei kannata romuttaa pitkän tähtäimen toimintaa. Tai ainakin noin näin Kokoomuksen äänestäjänä toivon Kokoomuksen toimivan.

Mä en tohon skenaarioon usko. Kuvitellaanpa et ens vuoden alussa Ylen Budjetti on 450 miljoonaa eli niilt lähtis 150 miljoonaa budjetist veke. Kuvitteellinen vasemmistohallitus aloittaisi työnsä 2027 ja jos tarkoituksena olisi nostaa budjetti takaisin vuoden 2024 tasolle, niin päätös siitä tulisi voimaan tod näk 2027 lopulla tai 2028 alussa. Tässä välissä olisi siis kulunut 3 vuotta. Moni sisällöntuottaja olisi tuon 3 vuoden aikana mennyt konkkaan, sillä ei olisi ollut tahoa joka olisi mahdollistanut valtion tissistä lutkuttamisen 3 vuoden ajan koska nämä sisällöntuottajat eivät pysty kilpailemaan yksityisillä markkinoilla.

Toki voihan sitä avata shekin auki ja ostaa lisää kalliita sarjoja ulkomailta, mutta suostuisiko kepu siihen?

Lisäksi kaiken järjen mukaan nykyistä talouskehitystä kun seuraa niin valtion talous on entistä enemmän kuralla vuonna 2027 kuin nyt. Syynä tähän on se että suomalaiset yritykset eivät todennäköisesti pysty kilpailemaan maailmanmarkkinoilla ja ylisuuri julkinen sektori jatkaisi nettomaksajien musertamista entisestään. Miten sellaisessa skenaariossa olisi rahaa ylimääräiseen kivaan kuten Yleisradion läskin paisuttamiseen?

Voisin kuvitella että nyt kulisseissa taistellaan siitä saako persut tahtonsa läpi vai ei. Kokoomusta jännittää parlamentaaristen käytäntöjen kalisuttaminen varsinkin nyt kun rajalaki on kiikun kaakun ja RKP haluaa pitää yleisradion rahoituksen nykymallillaan koska RKP rakastaa sosialismia.
 
Mä en tohon skenaarioon usko. Kuvitellaanpa et ens vuoden alussa Ylen Budjetti on 450 miljoonaa eli niilt lähtis 150 miljoonaa budjetist veke. Kuvitteellinen vasemmistohallitus aloittaisi työnsä 2027 ja jos tarkoituksena olisi nostaa budjetti takaisin vuoden 2024 tasolle, niin päätös siitä tulisi voimaan tod näk 2027 lopulla tai 2028 alussa. Tässä välissä olisi siis kulunut 3 vuotta. Moni sisällöntuottaja olisi tuon 3 vuoden aikana mennyt konkkaan, sillä ei olisi ollut tahoa joka olisi mahdollistanut valtion tissistä lutkuttamisen 3 vuoden ajan koska nämä sisällöntuottajat eivät pysty kilpailemaan yksityisillä markkinoilla.

Toki voihan sitä avata shekin auki ja ostaa lisää kalliita sarjoja ulkomailta, mutta suostuisiko kepu siihen?

Lisäksi kaiken järjen mukaan nykyistä talouskehitystä kun seuraa niin valtion talous on entistä enemmän kuralla vuonna 2027 kuin nyt. Syynä tähän on se että suomalaiset yritykset eivät todennäköisesti pysty kilpailemaan maailmanmarkkinoilla ja ylisuuri julkinen sektori jatkaisi nettomaksajien musertamista entisestään. Miten sellaisessa skenaariossa olisi rahaa ylimääräiseen kivaan kuten Yleisradion läskin paisuttamiseen?

Voisin kuvitella että nyt kulisseissa taistellaan siitä saako persut tahtonsa läpi vai ei. Kokoomusta jännittää parlamentaaristen käytäntöjen kalisuttaminen varsinkin nyt kun rajalaki on kiikun kaakun ja RKP haluaa pitää yleisradion rahoituksen nykymallillaan koska RKP rakastaa sosialismia.

Yle voi sitten vuonna 2028 itse palkata ne sisällöntuottajat. Ei niiden ole pakko olla ulkoisilta tahoilta ostettuja tuotantoja. Ei se työvoima kuitenkaan katoa.

Lisäksi se Ylen rahoituksen nostaminen takaisin on suht suoraviivainen homma. Se Yle-vero on kuitenkin normaalin budjetin ulkopuolinen vero, eli sen Ylen rahoituksen nosto voidaan tehdä erittäin hyvin kohdistettuna. Lisäksi nykyisellään Yle-vero on suurituloisille suhteellisesti naurettavan pieni, joten vasemmistopuolueet voivat tehdä sen noston paljon progressiivisempana kuin se on nyt.
 
Mä en tohon skenaarioon usko. Kuvitellaanpa et ens vuoden alussa Ylen Budjetti on 450 miljoonaa eli niilt lähtis 150 miljoonaa budjetist veke. Kuvitteellinen vasemmistohallitus aloittaisi työnsä 2027 ja jos tarkoituksena olisi nostaa budjetti takaisin vuoden 2024 tasolle, niin päätös siitä tulisi voimaan tod näk 2027 lopulla tai 2028 alussa. Tässä välissä olisi siis kulunut 3 vuotta. Moni sisällöntuottaja olisi tuon 3 vuoden aikana mennyt konkkaan, sillä ei olisi ollut tahoa joka olisi mahdollistanut valtion tissistä lutkuttamisen 3 vuoden ajan koska nämä sisällöntuottajat eivät pysty kilpailemaan yksityisillä markkinoilla.

Toki voihan sitä avata shekin auki ja ostaa lisää kalliita sarjoja ulkomailta, mutta suostuisiko kepu siihen?

Lisäksi kaiken järjen mukaan nykyistä talouskehitystä kun seuraa niin valtion talous on entistä enemmän kuralla vuonna 2027 kuin nyt. Syynä tähän on se että suomalaiset yritykset eivät todennäköisesti pysty kilpailemaan maailmanmarkkinoilla ja ylisuuri julkinen sektori jatkaisi nettomaksajien musertamista entisestään. Miten sellaisessa skenaariossa olisi rahaa ylimääräiseen kivaan kuten Yleisradion läskin paisuttamiseen?

Voisin kuvitella että nyt kulisseissa taistellaan siitä saako persut tahtonsa läpi vai ei. Kokoomusta jännittää parlamentaaristen käytäntöjen kalisuttaminen varsinkin nyt kun rajalaki on kiikun kaakun ja RKP haluaa pitää yleisradion rahoituksen nykymallillaan koska RKP rakastaa sosialismia.
Ehkä on hyvä huomata, että on monia muitakin asioita, joista eduskunnassa on yhteisesti sovittu parlamentaarinen käsittely. Jos sopimukset yhden kohdalla heitettäisiin roskakoriin, ei sen jälkeen mikään muukaan niistä olisi turvassa.
Siksi työryhmän on lopulta saatava tulos aikaiseksi.

Rajalaki sen sijaan menee varmasti lopulta läpi. Ajatellaanpa skenaariopohjaisesti demarien tilannetta. Jos he torppaisi rajalain, ja sitten rajalla sitten tapahtuisi jotakin, potentiaalisesti vaikka ensi talvena juuri ennen seuraavia kunnallisvaaleja tai seuraavia eduskuntavaaleja, edessä olisi aivan varma vaalitappio.

Siksi on varminta käydä läpi isohko poliittinen näytelmä, jonka kohdeyleisö on omat puolueen jäsenet ja äänestäjät, ja lopulta samaan aikaan sekä kertoa voittaneensa ja saaneensa tärkeät muutokset lakiin sekä toisaalta happamasti hyväksyä se välttämättömänä. Ja hyväksyä se, että n. puolen - yhden kokonaisen prosenttiyksikön gallup-pudotus siitä hetkeksi tulee. Lain käsittelykin on sopivasti juuri ennen lomia, joten eiköhän asia sitten suttqannu ja syksyn aikana kannatus korjaantuu takaisin.
 
Yhden hallituskauden säästöstä ei ole hirveän paljon iloa, jos tämä hallitus heittää tuon parlamentaarisen prosessin roskakoriin, ja seuraava hallitus onkin vasemmistohallitus. Todennäköisesti ne palauttaisivat sen rahoituksen sitten takaisin kyselemättä oikeisto-oppositiolta. Kokoomusta tuskin kiinnostaa noin lyhytnäköisen ratkaisun hakeminen.

Tuohon oikeastaan kiteytyy se, miksi Suomen talousongelmia on mahdoton korjata sen enempää lyhyellä kuin pitkälläkään aikavälillä. Joka saatanan meno sementoidaan niin että se on ikuinen ja kasvaa joka vuosi riippumatta talouden kantokyvystä. Kaikki yrityksetkään muutta mitään "heittää parlamentaarisen prosessin roskakoriin".

Jäljelle jää oikeastaan kysymys, että eikö tulisi paljon halvemmaksi lakkauttaa koko eduskuntalaitos, jos kerran siellä ei kyetä tekemään muuta kuin lisäämään menoja vuosi toisensa jälkeen. Yhtä hyvin voisi laittaa vain indeksikorotuksen kaikkeen ja lopputulos olisi suunnilleen sama. Paitsi että hillotolppiin kuluisi vähän vähemmän rahaa.
 
Tuohon oikeastaan kiteytyy se, miksi Suomen talousongelmia on mahdoton korjata sen enempää lyhyellä kuin pitkälläkään aikavälillä. Joka saatanan meno sementoidaan niin että se on ikuinen ja kasvaa joka vuosi riippumatta talouden kantokyvystä. Kaikki yrityksetkään muutta mitään "heittää parlamentaarisen prosessin roskakoriin".

Jäljelle jää oikeastaan kysymys, että eikö tulisi paljon halvemmaksi lakkauttaa koko eduskuntalaitos, jos kerran siellä ei kyetä tekemään muuta kuin lisäämään menoja vuosi toisensa jälkeen. Yhtä hyvin voisi laittaa vain indeksikorotuksen kaikkeen ja lopputulos olisi suunnilleen sama. Paitsi että hillotolppiin kuluisi vähän vähemmän rahaa.

Ei ne menot nyt ikuisia olla, eivätkä ne myöskään kasva joka vuosi. Tässä Ylen kohdallahan noiden uutisointien perusteella tuo parlamentaarinen ryhmä kyllä olisi valmis leikkaamaan Ylen rahoitusta, suht reippaastikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 218
Viestejä
4 748 944
Jäsenet
77 282
Uusin jäsen
Jaunttery

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom