Esimerkiksi. vuokraovi.comin mukaan 2022 yksiöiden vuokrien keskimääräinen vaihteluväli oli Hyvinkäällä 520€-620€, Helsingissä 701€-860€.
Paljonko lasket kuukausittaisten matkustuskulujen kasvavan sieltä Hyvinkäältä siihen verrattuna, että työpaikka olisi Helsingissä kävelymatkan päässä?
Ymmärrätkö, että sinä keksit jatkuvasti lisäsyitä sille, että jonkun täytyy saada asua tuloihinsa nähden liian kalliissa asunnossa, milloin milläkin syyllä. Tällainen ihminen vie tällöin sen asunnon sellaiselta ihmiseltä, joka sitä oikeasti tarvitsisi, esimerkiksi siltä työssä käyvältä ihmiseltä, jonka työmatkat nyt pitkittyy jonkun kermaperseen takia. Tässä nyt on minun vähän pakko ottaa kaikki erilaisessa sosioekonomisessa asemassa olevat ihmiset (esimerkiksi ne tulottomat tai asunnottomat) mukaan ja ampua näitä huuhaa juttuja sitten alas, koska sinä vain keksit uusia syitä jatkuvasti lisää. Liikkuvuusavustusta saa myös muuttotilanteissa, se ei tarkoita ainoastaan pitkiä työmatkoja varten, vaan sitä voi saada myös muuttoon lähemmäs uutta työpaikkaa. Asunnon tarvettakin arvioivat vuokranantajat, näissä tilanteissa muiden edelle menevät ne tapaukset, joilla on perusteltu syy saada asunto nopeammin. Esimerkiksi AT1 luokan erittäin kiireellisessä asunnontarpeessa on: työpaikka paikkakunnalta, muttei asuntoa.
Mitä tarkoitat lisäsyillä? Ja missä kohtaa olen ylipäätään sanonut, että ihmisten pitää saada asua tuloihinsa nähden liian kalliissa asunnoissa? Työnnät sanoja suuhun. Kritisoin politiikkaa, jolla asumisesta ylipäätään tehdään suurimmalle osalle asumistuen varassa oleville mahdottoman kallista.
Eihän se ole minun lisäsyyni, jos sinun mielestäsi pienituloisten on ihan fine joutua muuttamaan periferiaan ja käydä sieltä sitten töissä Helsingissä entisen sijaan ja joudun selittämään miksei se välttämättä ole fiksua eriyttämistä ja välttämättä tule lopulta sen edullisemmaksi valtiollekaan. Eikä sekään ole lisäsyyni, ettet tunnu ymmärtävän, että tämä leikkauspolitiikka osuu kaikkein koviten työttömien toimeentulotuen saajien sijaan työssäkäyviin pienituloisiin, jotka eivät toimeentulotukea ole vielä toistaiseksi joutuneet hakemaan.
Heidän kykyynsä valita asuinpaikkakuntansa jatkossa tässä eniten vaikutetaan sekä siihen putoavatko sille passivoivalle perustoimeentulotuelle, josta on enää kovin lyhyt matka työttömyyteen ansiotulorajojen ollessa mitä on. Pienituloisten omistusasujien tilanne vasta ikävä sen puolesta onkin, vaikka olenkin enimmäkseen sitä mieltä, ettei omistusasumista pitäisi tukea verovaroin. Työttömän korvaaminen työllisellä asukkaalta kuulostaa kauniilta populistiselta ajatukselta, mutta kun se on yhä todennäköisemmin työllinen, joka sieltä joutuu pois muuttamaan, niin ei se yleistilannetta paranna mitenkään.
Sekään että asunnon tarvitsijoita on paljon jonossa ei tarkoita sitä, että he olisivat keskimäärin yhtään sen kyvykkäämpiä maksajia kuin tämän hetkiset asukkaat. Helsingin kantakaupungin alueella työttömyysaste on ollut verrattain hyvin matala, joten ei siellä ole mitään työttömiä vuokra-asunnonhamstraajia massoittain. Silti sielläkin tarvitaan niitä pienituloisia myyjiä, tarjoilijoita, lastenhoitajia ja koulunkäynnin avustajia, jotka joutuvat monesti tyytymään osa-aikaisiin työsopimuksiin ja jotka ovat olleet paljolti asumistuen ja soviteltujen päivärahojen ja niiden lapsikorotusten sekä ansiotulojen suojaosien varassa. Nyt niiltä leikataan niin monesta eri suunnasta, että ne sieltä ovat helposti ensimmäisenä muuttopaineen alla kauemmaksi muuttamassa. Tuskin ovat niillä tuloilla ensimmäisenä miettimässä autonhankintaa.
Esim
nämä ihmiset eivät ole työttömiä, vaikka se varmaan tuolle yksinhuoltajalle alkaisi pikku hiljaa olla houkuttelevampi vaihtoehto ja onhan se työttömien määrä tässä viime vuodesta jo aika hurjasti noussutkin. Kannattaa vilkaista kuvaajaa, joka kertoo nimenomaan työssäkäyvien ruokakuntien muutoksesta asumistuen saamisen suhteen. Siellä on kymmeniä tuhansia potentiaalisia uusia
työttömiä perustoimeentulotuen asiakkaita.