• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tuliskohan niitä banneja lusittua vähän vähemmän, jos ei aina keskittyisi tahalliseen väärin ymmärtämiseen ja sillä nojalla täysin turhaan keskustelun paskomiseen ja pään aukomiseen?
En edes muista, koska olen viimeksi banneja lusinut, mutta kiitos huolenpidosta.

Ei ollut tahallista väärin ymmärtämistä. Puhe oli ihmisryhmistä, niin en olettanut, että jollakin on tarvetta sanoa niinkin päivä selvää asiaa, että kaupungilla ei ole oikeutta yhdenvertaisuuteen. Oletin, että puhuit ihmisryhmistä kuten muutkin. Paljon hullumpiakin kommentteja toisten yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta on saanut tälläkin forumilla lukea.
 

Hallitus otti olevinaan Ruotsin mallin käyttöön. Ruotsalainen saa kuitenkin enemmän ansiosidonnaista, joten kyseessä puhtaasti perskokkari malli. Tälläkin hetkellä suomalainen saa vähemmän kuin ruotsalainen 2400€ tuloilla, muutoksen jälkeen huomattavasti vähemmän.
 

Hallitus otti olevinaan Ruotsin mallin käyttöön. Ruotsalainen saa kuitenkin enemmän ansiosidonnaista, joten kyseessä puhtaasti perskokkari malli. Tälläkin hetkellä suomalainen saa vähemmän kuin ruotsalainen 2400€ tuloilla, muutoksen jälkeen huomattavasti vähemmän.
Ruotsilla saattaa olla varaa, mutta meillä ei?
 

Hallitus otti olevinaan Ruotsin mallin käyttöön. Ruotsalainen saa kuitenkin enemmän ansiosidonnaista, joten kyseessä puhtaasti perskokkari malli. Tälläkin hetkellä suomalainen saa vähemmän kuin ruotsalainen 2400€ tuloilla, muutoksen jälkeen huomattavasti vähemmän.
Jos meillä on huonommassa jamassa talous niin eikö silloin pidä maksaa yhteiskunnan tukiakin vähemmän? Vai oliko tuo kommentti siihen miten on Ruotsin malli ja sitten kuitenkin huonommat tuet? Minusta ihan turha puhua Ruotsin mallista tai Norjan tuista koska heillä menee paremmin niin on varaa parempaan hyvinvointiyhteiskuntaankin. Verrataan vaikka Italiaan kun heilläkin menee huonosti.
 
https://yle.fi/a/74-20075585

Hallitus otti olevinaan Ruotsin mallin käyttöön. Ruotsalainen saa kuitenkin enemmän ansiosidonnaista, joten kyseessä puhtaasti perskokkari malli. Tälläkin hetkellä suomalainen saa vähemmän kuin ruotsalainen 2400€ tuloilla, muutoksen jälkeen huomattavasti vähemmän.
Luitko koko artikkellia ?
Linkistäsi lainattua
Suomessa ollaan aikeissa ottaa käyttöön Ruotsin kaltainen ansiosidonnaisen porrastusmalli. Se tarkoittaa sitä, että työttömyyden jatkuessa korvauksen määrä pienenee.

– Kun huomioidaan täydentävät tuet, kuten asumistuki, pienipalkkaisen työttömän toimeentulo voi olla Suomessa ja Ruotsissa melko samalla tasolla, mutta kun katsotaan pelkkää työttömyysrahaa, niin Ruotsissa korkeampi tukitaso, sanoo Tervola.

Se mikä taso ja porrastus on hyvä, paljonko työntekijä on halukas maksamaan ansiosidonnaisesta, valtiota, yhteiskuntaa kiinnostaa sen vaikutus työllistymiseen, isossa ansiosidonnaisessa on negatiivista se että yksilö, luonollisesti nostaa sitärahaa herkemmin jos se on hyvä ja pidempään jos se on pitkä, jos se raha olisi enemmän korvamerkitty yksilölle henkilökohtaisesti rahastomaisempi, niin valinnat voisi olla toisenlaisia. Siinä kuitenkin on oleellista vakuutusmaisuuskin.

Tuon linkin jutun jälkeen aito perskokkari varmaan korjaa esitystä, ja siirtää työttömyyden tuet ruotsinmallin mukaan enemmän ansiosidonnaisen suuntaa, ja pienentää valtion roolia.
 
Hallitus otti olevinaan Ruotsin mallin käyttöön. Ruotsalainen saa kuitenkin enemmän ansiosidonnaista, joten kyseessä puhtaasti perskokkari malli. Tälläkin hetkellä suomalainen saa vähemmän kuin ruotsalainen 2400€ tuloilla, muutoksen jälkeen huomattavasti vähemmän.

Tällaiset vertailut ovat helposti todella harhaanjohtavia - suuntaan tai toiseen. Tuissa pitää tietenkin huomioida ne muutkin oleellisesti vaikuttavat tuet, pitisi huomioida yleinen ansiotaso, pitäisi huomioida tuen kesto. Jutun oleellisin kohta, joka on se asia joka otsikossa pitäisi mainita:

pienipalkkaisen työttömän toimeentulo voi olla Suomessa ja Ruotsissa melko samalla tasolla

Esim. Ruotsissa ansiosidonnaista saa käsittääkseni enintään 300 päivää, Suomessa osa saa sitä yhä jopa 400 tai 500 päivää eli massiivisesti pidempåän. Kaikki vähintään 300 päivää.

Kun näihin faktoihin lisää sen, että Ruotsissa talous ja ennen kaikkea julkinen talous on kehittyny 20v aikana Suomea paljon paremmin, niin on helvetin hyvä, että tuota saadaan edes hiukan leikattua. Taas kerran: ei tämä ole sen työttömän syy, mutta sen työttömän tuloihin tämä iskee.
 
Putinin kätyreiden ihailu on kyllä ihan hyvä syy olla ottamatta Hakkaraista PS:n eurovaalilistoille. Sinänsä herra on ollut ihan harmiton siellä, kun ei ole mitään saanut aikaan.

Olisi ollut puoluejohdolta rehellistä tiedottaa Teukalle ettei enää saa, ainakaan avoimesti, sympata Orbania ja Putinia. Toisaalta persuthan on brändäämässä itseään enemmänkin akateemikkojen puolueeksi elikkä Teukan kaltaiset punaniskat eivät ole enää tervetulleita.

Lisäksi kuten aikaisemmin on kirjoitettu niin persut valmistautuvat hyväksymään tukipaketit eikä Fixitläinen Hakkarainen sovi siihenkään.
 
Lisäksi kuten aikaisemmin on kirjoitettu niin persut valmistautuvat hyväksymään tukipaketit
Olikos tähän jotain lähdettä? Se että joku huurupäinen kehitti tämän salaliittoteorian ja oksensi sen kirjalliseen muotoon tänne foorumille, ei tee tästä totta.
 
Olikos tähän jotain lähdettä? Se että joku huurupäinen kehitti tämän salaliittoteorian ja oksensi sen kirjalliseen muotoon tänne foorumille, ei tee tästä totta.

Tämä tulee tietenkin olemaan kiusallista varsinkin Brysseliin suuntaavan Sebun kannalta joka piti eduskunnassa liki 100.000€ maksaneen satutuokion vastustaessaan tukipakettia.


 
Tämä tulee tietenkin olemaan kiusallista varsinkin Brysseliin suuntaavan Sebun kannalta joka piti eduskunnassa liki 100.000€ maksaneen satutuokion vastustaessaan tukipakettia.


Yksi komissaari haluaisi uutta tukipakettia. Jutussa mainittiin ettei ajatus ole saanut lämmintä vastaanottoa kaikissa jäsenmaissa.

Tästä on pitkä matka siihen että ps olisi hyväksymässä uutta tukipakettia. Itseltä ainakin loppuu perussuomalisten äänestäminen jos menevät hyväksymään uuden tukipaketin.
 
Luitko koko artikkellia ?
Linkistäsi lainattua




Se mikä taso ja porrastus on hyvä, paljonko työntekijä on halukas maksamaan ansiosidonnaisesta, valtiota, yhteiskuntaa kiinnostaa sen vaikutus työllistymiseen, isossa ansiosidonnaisessa on negatiivista se että yksilö, luonollisesti nostaa sitärahaa herkemmin jos se on hyvä ja pidempään jos se on pitkä, jos se raha olisi enemmän korvamerkitty yksilölle henkilökohtaisesti rahastomaisempi, niin valinnat voisi olla toisenlaisia. Siinä kuitenkin on oleellista vakuutusmaisuuskin.

Tuon linkin jutun jälkeen aito perskokkari varmaan korjaa esitystä, ja siirtää työttömyyden tuet ruotsinmallin mukaan enemmän ansiosidonnaisen suuntaa, ja pienentää valtion roolia.
Omistusasujaam työttömyys iskee huomattavasti kovemmin kuin Ruotsissa.

Asumistuen suhteen Ruotsissa on hajontaa. Ikä ja lapsettomuus vaikuttaa kuka saa.
 
Yksi komissaari haluaisi uutta tukipakettia. Jutussa mainittiin ettei ajatus ole saanut lämmintä vastaanottoa kaikissa jäsenmaissa.

Tästä on pitkä matka siihen että ps olisi hyväksymässä uutta tukipakettia. Itseltä ainakin loppuu perussuomalisten äänestäminen jos menevät hyväksymään uuden tukipaketin.
Tähän on monta hyväksi koettua keinoa kiertää asia. Jatkossa voi vaikka sanoa että ne oli Purran Persut, joilla ei ole.mitään tekemistä (lisää uusi pj tähän) persuihin. Tai sitten voi sanoa että se oli edellisen hallituksen vika. Tai sitten että nykyhallituksessa on muitakin puolueita ja se on niiden vika.
 
Tähän on monta hyväksi koettua keinoa kiertää asia. Jatkossa voi vaikka sanoa että ne oli Purran Persut, joilla ei ole.mitään tekemistä (lisää uusi pj tähän) persuihin. Tai sitten voi sanoa että se oli edellisen hallituksen vika. Tai sitten että nykyhallituksessa on muitakin puolueita ja se on niiden vika.
Ps on hallituksen 2. Suurin puolue ja n. 40 % hallituksen paikoista. Kyllä tällöin tulee olla sanavaltaa, eikä pelkkä tyhjän äänestäminen riitä, eikä välttämättä edes ei, ja muiden toimesta läpivienti. Ja mitä tulee puheenjohtajan viaksi laittamiseen, niin viimekerta meni läpi, mutta tällä kertaa ei mene.
 
Tämä tulee tietenkin olemaan kiusallista varsinkin Brysseliin suuntaavan Sebun kannalta joka piti eduskunnassa liki 100.000€ maksaneen satutuokion vastustaessaan tukipakettia.


Puhuit siis ihan täyttä paskaa. Ainoatakaan todistetta väitteelle että persut olisivat hyväksymässä jotain määrittelemätöntä tukipakettia ei ole.

Toki tukipaketeissa ylipäätään varsinkaan tällaisena aikana ei ole perustavanlaatuisesti mitään väärää jos ehdot ja kohteet on kunnossa. Italialaisten laiskuus ja välinpitämättömyys ei ole syy kaivaa vastuullisten eurooppalaisten lompakoita jotta etelän huvilat saadaan remontoitua. Ukrainan tukipaketit ja Euroopan aseistamiseen ja puolustukseen liittyvät toimet on ehdottomasti tervetulleita kunhan ne tehdään vastuullisesti ja oikein. jne.
 

Hallitus otti olevinaan Ruotsin mallin käyttöön. Ruotsalainen saa kuitenkin enemmän ansiosidonnaista, joten kyseessä puhtaasti perskokkari malli. Tälläkin hetkellä suomalainen saa vähemmän kuin ruotsalainen 2400€ tuloilla, muutoksen jälkeen huomattavasti vähemmän.
Tämä ansiosidonnaisen porrastus nimenomaan on se Ruotsin malli, pitäisi jaksaa ihan ajatuksella lukea ne uutiset läpi raflaavien otsikkojen sijaan. Ja kuten yllä @Paapaa hyvin perusteli, Ruotsin huomattavasti parempaa taloustilannetta, sekä ansiosidonnaisen maksupäivien määriä sekä täällä maksettavia muita etuuksia ei ole juurikaan huomioitu kuvassa. Ruotsissa esimerkiksi asumistuen saaminen on perheettömällä ihmisellä huomattavasti hankalampaa, työttömyyspäivärahaa/peruspäivärahaa saa enintään 300 päivää, kun täällä taas voi käytännössä saada koko loppuelämän.
 
Viimeksi muokattu:
Puhuit siis ihan täyttä paskaa. Ainoatakaan todistetta väitteelle että persut olisivat hyväksymässä jotain määrittelemätöntä tukipakettia ei ole.

Toki tukipaketeissa ylipäätään varsinkaan tällaisena aikana ei ole perustavanlaatuisesti mitään väärää jos ehdot ja kohteet on kunnossa. Italialaisten laiskuus ja välinpitämättömyys ei ole syy kaivaa vastuullisten eurooppalaisten lompakoita jotta etelän huvilat saadaan remontoitua. Ukrainan tukipaketit ja Euroopan aseistamiseen ja puolustukseen liittyvät toimet on ehdottomasti tervetulleita kunhan ne tehdään vastuullisesti ja oikein. jne.

Täyttä paskaa olisi jos väittäisin että velka huolettaa Orpo-lasta ja Tokmanni-Thatcheria.
 
Vaikea kuvitella että suomi selviää enää tästä velkaantumis tahdista. Aika paljon saa talous kasvaa että kurotaan yli 10 miljardin vuosittainen alijäämä. Nopeasti laskettuna noin kaksi prosenttia vuosittain neljän vuoden ajan.
 
Vaikea kuvitella että suomi selviää enää tästä velkaantumis tahdista. Aika paljon saa talous kasvaa että kurotaan yli 10 miljardin vuosittainen alijäämä. Nopeasti laskettuna noin kaksi prosenttia vuosittain neljän vuoden ajan.
Todella vaikea. Jos hallitus tekisi täyskäännöksen, ja leikkaisi vaikkapa 10 miljardia sieltä, mistä kannattaa leikata, ja keskittyisi kasvun vahvistamiseen, kurjistamisen/kyykyttämisen sijaan, voisi olla mahdollista. Nyt haluavat ehdoin tahdoin vaan lisätä velkataakka.

Kaiken huipuksi valtionvarainministeri maalaa piruja seinille tavalla, joka saa mieleen jonkun 55 ÄO:lla varustetun idiootin. Tässä tilanteessa, jaksaa kylvää eripuraa, epävarmuutta ja epätoivoa. Kaikkien aikojen kyvyttömin hallitus ja typerin valtionvarainministeri.
 
Suomalaisista tullut sen verran hienohelmoja vuosikymmenien mittaan, että kurjistaminen tekee välillä hyvää Suomelle :thumbsup:
 
Suomalaisista tullut sen verran hienohelmoja vuosikymmenien mittaan, että kurjistaminen tekee välillä hyvää Suomelle :thumbsup:
Ja näin taitaa käydä. Ainoa mikä harmittaa on suomalaisten ylimielinen asenne silloin kun Kreikalle kävi huonosti. Ei olisi moni uskonut silloin että voi suomalaiset tyriä, mutta lopulta mennään Kreikan jalanjäljissä.
 
Ja näin taitaa käydä. Ainoa mikä harmittaa on suomalaisten ylimielinen asenne silloin kun Kreikalle kävi huonosti. Ei olisi moni uskonut silloin että voi suomalaiset tyriä, mutta lopulta mennään Kreikan jalanjäljissä.
Mutta meillä oli unelma, ja se toteutui täysmääräisenä, elämme nyt vihervasemmiston unelmaa. Ei olisi kovinkaan suurta leikkaustarvetta jos olisi uskottu vaikka Pauli Vahteraa.

Hätähuutoa ei kuuneltu

”Viimeinen hätähuutoni suomalaisille päättäjille”
Vahtera kertoo kirjoituksessaan avoimesti oman motivaationsa tehdylle työlle.

– Tämä on viimeinen hätähuutoni suomalaisille päättäjille – katsokaa, mitä olette tehneet Suomelle. Katsokaa ja miettikää, annetaanko kaiken jatkua, vai tehdäänkö todellisia korjaavia toimenpiteitä.
– Jos päättäjien mielestä 3,2 miljardia euroa on vähän ja se saadaan kerättyä veroja korottamalla ja suomalaisten etuja leikkaamalla, niin sen kanssa sitten eletään. Tulijoita tulee riittämään, joten veroja joudutaan korottamaan ja suomalaisten perusturvaa leikkaamaan kiihtyvällä vauhdilla, Vahtera kirjoittaa Iltalehden blogissaan."

Nyt tilanne räjähti käsiin kun tuli niitä oikeita pakolaisia ukrainasta. Sitten on vielä kaikki eu-tukipaketit, kaiken muun hulluuden lisäksi. Suomen hyvinvointivaltiosta ei oo mitään jäljellä kun tästä suosta päästään pois . Ei olisi kannattunut leikkiä maailman parantajaa keppikerjäläisenä, sen aika meni Nokian romahduksen myötä.

 
En kyllä tiedä, että miten tämä tilanne onkin räjähtänyt näin pahasti tässä viime vuosina. Onhan kehityssuunta ollut vähän tällainen jo sieltä 2008-2009 alkaen, mutta homma on nyt viime aikoina alkanut kyllä levitä käsiin ihan totaalisesti. Korona ja Ukrainan sotakaan ei ihan kaikkea selitä.
 
En kyllä tiedä, että miten tämä tilanne onkin räjähtänyt näin pahasti tässä viime vuosina. Onhan kehityssuunta ollut vähän tällainen jo sieltä 2008-2009 alkaen, mutta homma on nyt viime aikoina alkanut kyllä levitä käsiin ihan totaalisesti. Korona ja Ukrainan sotakaan ei ihan kaikkea selitä.
Korkojen nousu viimeisteli Suomen ainakin.
 
En kyllä tiedä, että miten tämä tilanne onkin räjähtänyt näin pahasti tässä viime vuosina. Onhan kehityssuunta ollut vähän tällainen jo sieltä 2008-2009 alkaen, mutta homma on nyt viime aikoina alkanut kyllä levitä käsiin ihan totaalisesti. Korona ja Ukrainan sotakaan ei ihan kaikkea selitä.

Kannattaa tutustua asiaan. Oikeastaan yksi kuva sosiaaliturvan menoista kertoo, mistä tämä kiikastaa. Kyseessä siis sosiaaliturvan menot vuonna 2022. Siitä näkee että muut sosiaaliturvan menot eivät ole reaalisesti juuri muuttuneet melkein kolmeenkymmeneen vuoteen. Sensijaan ikääntymiseen liittyvä kulut ovat kasvaneet räjähdysmäisesti (myös sairauden ja terveyden kulujen kasvu liittyy pääasiassa ikääntymiseen).

Eli jos kuluja oikeasti halutaan leikata, niin silloin pitää leikata ikääntyneiden kuluista ja palveluista. Nyt pelaillaan suojaosien kanssa, joiden leikkaaminen itseasiassa vähentää työssäkäynnin kannustimia.
sosiaaliturvan menot 2022.png


Nuo aikaisemmin linkatut Vahteran laskelmat maahanmuuton kuluista ovat muuten osittain ihan täyttä kukkua. Paljon kertoo se, että laskelmat on näköjään poistettu Iltalehden sivulta, vaikka itse juttu on jätetty. Mutta edelleen niitä toistellaan varmana totuutena. Tosin jopa Vaahteran luvuilla ne ovat pelkkiä pipanoita väestön ikärakenteen vanhenemisesta johtuviin kuluihin.
 
Kannattaa tutustua asiaan. Oikeastaan yksi kuva sosiaaliturvan menoista kertoo, mistä tämä kiikastaa. Kyseessä siis sosiaaliturvan menot vuonna 2022. Siitä näkee että muut sosiaaliturvan menot eivät ole reaalisesti juuri muuttuneet melkein kolmeenkymmeneen vuoteen. Sensijaan ikääntymiseen liittyvä kulut ovat kasvaneet räjähdysmäisesti (myös sairauden ja terveyden kulujen kasvu liittyy pääasiassa ikääntymiseen).

Eli jos kuluja oikeasti halutaan leikata, niin silloin pitää leikata ikääntyneiden kuluista ja palveluista. Nyt pelaillaan suojaosien kanssa, joiden leikkaaminen itseasiassa vähentää työssäkäynnin kannustimia.
sosiaaliturvan menot 2022.png


Nuo aikaisemmin linkatut Vahteran laskelmat maahanmuuton kuluista ovat muuten osittain ihan täyttä kukkua. Paljon kertoo se, että laskelmat on näköjään poistettu Iltalehden sivulta, vaikka itse juttu on jätetty. Mutta edelleen niitä toistellaan varmana totuutena. Tosin jopa Vaahteran luvuilla ne ovat pelkkiä pipanoita väestön ikärakenteen vanhenemisesta johtuviin kuluihin.
Kyllähän tämä onnettoman huono väestön ikärakenne on tämän maan suurin ongelma. Kieltämättä alkaa pikkuhiljaa mietityttää, että pitäisikö pyrkiä pois tästä mummolandiasta. Tosin en tiedä, että onko asiat niin kovin paljon paremmin muuallakaan. Kaikkialla omat ongelmat.
 
Kyllähän tämä onnettoman huono väestön ikärakenne on tämän maan suurin ongelma. Kieltämättä alkaa pikkuhiljaa mietityttää, että pitäisikö pyrkiä pois tästä mummolandiasta. Tosin en tiedä, että onko asiat niin kovin paljon paremmin muuallakaan. Kaikkialla omat ongelmat.
Nyt pitäisi alkaa keskustelemaan siitä, mikä on johtanut siihen: vanhukset syövät liian terveellisesti ja hoidetaan liian hyvin. Oikealla ruokavaliolla(läskiä jne.) Monivaivaiset vanhukset poistuisi nopeammin sen sijaan, että hitaasti venytetään kohti vääjäämätöntä(vanhukset ruokitaan terveellisesti). En ymmärrä miksi keskustelussa ei ole elämisen laatu, vaan elämän keinotekoinen pitkittäminen hinnalla millä tahansa?
 
Nyt pitäisi alkaa keskustelemaan siitä, mikä on johtanut siihen: vanhukset syövät liian terveellisesti ja hoidetaan liian hyvin. Oikealla ruokavaliolla(läskiä jne.) Monivaivaiset vanhukset poistuisi nopeammin sen sijaan, että hitaasti venytetään kohti vääjäämätöntä(vanhukset ruokitaan terveellisesti). En ymmärrä miksi keskustelussa ei ole elämisen laatu, vaan elämän keinotekoinen pitkittäminen hinnalla millä tahansa?
No ehkä julkisessa keskustelussa ei niin ole esillä, mutta kyllä terveydenhuollossa ja terveystaloustieteessä nimenomaan käsitellään laatukorjattuja elinvuosia eli Quality-adjusted life years (QALY).
Suomessa toki ei ole terveydenhuollossa laitettu aiheelle hintakattoa, kuten joissain toisissa maissa on.
 
Kannattaa tutustua asiaan. Oikeastaan yksi kuva sosiaaliturvan menoista kertoo, mistä tämä kiikastaa. Kyseessä siis sosiaaliturvan menot vuonna 2022. Siitä näkee että muut sosiaaliturvan menot eivät ole reaalisesti juuri muuttuneet melkein kolmeenkymmeneen vuoteen. Sensijaan ikääntymiseen liittyvä kulut ovat kasvaneet räjähdysmäisesti (myös sairauden ja terveyden kulujen kasvu liittyy pääasiassa ikääntymiseen).

Eli jos kuluja oikeasti halutaan leikata, niin silloin pitää leikata ikääntyneiden kuluista ja palveluista. Nyt pelaillaan suojaosien kanssa, joiden leikkaaminen itseasiassa vähentää työssäkäynnin kannustimia.
sosiaaliturvan menot 2022.png


Nuo aikaisemmin linkatut Vahteran laskelmat maahanmuuton kuluista ovat muuten osittain ihan täyttä kukkua. Paljon kertoo se, että laskelmat on näköjään poistettu Iltalehden sivulta, vaikka itse juttu on jätetty. Mutta edelleen niitä toistellaan varmana totuutena. Tosin jopa Vaahteran luvuilla ne ovat pelkkiä pipanoita väestön ikärakenteen vanhenemisesta johtuviin kuluihin.
Kuka on muka pystynyt kumoamaan laskelmat? Jo pelkästään 44 000 ulkomaista työtöntä tekee niin ison summan että pystyy helposti toteamaan että Vahteran laskelmat ei voi paljon heittää ohi. Kummaa maahanmuuton suojelua, kun laskelmia ei haluta tehdä. Kaikkea muuta kyllä tutkitaan mutta ei näin merkittävää asiaa joka tulee muuttamaan yhteiskunnan perusteellisesti.

Vihervasemmisto on tällä politiikalla tuhonnut yhteiskunnan. Koulutusjärjestelmä on paskottu, terveydenhuolto on paskottu, yhteiskunnan turvallisuus on paskottu. Mutta nyt on se unelma toteutunut.
 
Kyllähän tämä onnettoman huono väestön ikärakenne on tämän maan suurin ongelma. Kieltämättä alkaa pikkuhiljaa mietityttää, että pitäisikö pyrkiä pois tästä mummolandiasta. Tosin en tiedä, että onko asiat niin kovin paljon paremmin muuallakaan. Kaikkialla omat ongelmat.
Ei ole pahemmin olemassa länsimaita, joissa väestön ikärakenne olisi terveellä pohjalla - tai jos vielä on, niin suunta on huonompaan. Tätä yritetään paikata maahanmuutolla, mutta niin kuin tiedämme, sekään ei ole ongelmatonta.
 
Kannattaa tutustua asiaan. Oikeastaan yksi kuva sosiaaliturvan menoista kertoo, mistä tämä kiikastaa. Kyseessä siis sosiaaliturvan menot vuonna 2022. Siitä näkee että muut sosiaaliturvan menot eivät ole reaalisesti juuri muuttuneet melkein kolmeenkymmeneen vuoteen. Sensijaan ikääntymiseen liittyvä kulut ovat kasvaneet räjähdysmäisesti (myös sairauden ja terveyden kulujen kasvu liittyy pääasiassa ikääntymiseen).

Eli jos kuluja oikeasti halutaan leikata, niin silloin pitää leikata ikääntyneiden kuluista ja palveluista. Nyt pelaillaan suojaosien kanssa, joiden leikkaaminen itseasiassa vähentää työssäkäynnin kannustimia.
sosiaaliturvan menot 2022.png


Nuo aikaisemmin linkatut Vahteran laskelmat maahanmuuton kuluista ovat muuten osittain ihan täyttä kukkua. Paljon kertoo se, että laskelmat on näköjään poistettu Iltalehden sivulta, vaikka itse juttu on jätetty. Mutta edelleen niitä toistellaan varmana totuutena. Tosin jopa Vaahteran luvuilla ne ovat pelkkiä pipanoita väestön ikärakenteen vanhenemisesta johtuviin kuluihin.
1995 taisi olla vuosi kun lama taittui, mutta se ei nyt tuon käppyrän idea ollutkaan.
Mutta pari ylintä käppyrää on ilman muuta asioita joihin pitää kiinittää huomioita. Suurin kysymys on se ikääntyminen, ja sille ei nyt voi mitään, mutta kustannuksiin voi jonkin verran, mutta kyse lähinnä rahoituksesta. Josta päästään siihen miten työkykyiset eläkelläiset työllistymis kynnys pidetään matalana.
Toinen on sitten ne maksajat, käppyrä kertoo kokonais summan, ei per henkilö, ongelma tuosta tulee sen takia että määrät kasvaa, ja samaan aikaan vaikeauksia lisätä maksajia. Maahanmuutto politiikaan menee, ei siihen pakolais öyhötykseen, vaan siihen muuhun.

Hienosäätöä sitten miten palvelut toteutetaan, miten niissä mahdollistetaan kustannustehokas toiminta, sairaus/terveys niin sairaudessa sama, ja myös avattava se miten priorisoidaan, miten resurssin käytetään. Päätöksiä tekevät tarvitsevat välineet tehdä niitä päätöksiä.

Nuorempien osalta minkä verran panostaa siihen terveenä pysymiseen, toisaalta vaaditaan sitä että aikuisella yksilöllä pitää olla oikeus tehdä huonoja valintoja ja ei kaivata holhousta. Mutta huonojen päätösten jälkeen kaivataan maksajia niille.
 
Nuo aikaisemmin linkatut Vahteran laskelmat maahanmuuton kuluista ovat muuten osittain ihan täyttä kukkua. Paljon kertoo se, että laskelmat on näköjään poistettu Iltalehden sivulta, vaikka itse juttu on jätetty. Mutta edelleen niitä toistellaan varmana totuutena. Tosin jopa Vaahteran luvuilla ne ovat pelkkiä pipanoita väestön ikärakenteen vanhenemisesta johtuviin kuluihin.
Toistaiseksi kun mikään taho ei tahdo laskea todellisia kuluja, koska hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä ne olisivat aika karmivat ja eivät kestäisi päivänvaloa, niin se nyt on ihan sama onko tämä lysti helvetin kallista vai aivan saatanan kallista, liian kallista tälle yhteiskunnalle joka tapauksessa.

Toisin sanoen, vaikka laskukaavoissa ei ole mahdollisesti huomioitu kaikkia mahdollisia asioita, mihin nyt yksi syy voi olla se, että sitä dataa tuskin on saatavilla, ainakaan tavantallaajalle, niin pitää käyttää sitä dataa mikä on käytettävissä. Syön hatullisen sitä itseään, jos joskus joku virallinen taho esittäisi laskelmat ja ne näyttäisi plussaa, suuren kuluerän sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsilla menee meitä paremmin taloudessa, vaikka maahanmuutto on ollut suurempaa. Sama väestön ikääntyminen sielläkin.
 
Ei ole kovin hyvä yhtälö, jos ihmiset ovat yli työuran verran eläkkeellä(lisäksi ovat maksaneet todella pieniä eläkemaksuja aikoinaan).
 
Ei kuitenkaan maahanmuutosta johtuen vaan siitä huolimatta.
Ekonomisti Risto Murto on kirjoittanut, että enemmänkin nimenomaan siitä johtuen: pääajureina se, että työvoimaa riittää ja syntyvyys pysyy korkeampana. Sehän se kasvun takaa.
Hinta on kyllä sitten ne mukana tulleet epäterveet ilmiöt, mutta se hinta ei ole niinkään taloudelle vaan enemmänkin turvallisuudelle ja politiikalle. Sen hinnan olisin valmis kantamaan siitä, että taloudella menisi hyvin.
 
Ekonomisti Risto Murto on kirjoittanut, että enemmänkin nimenomaan siitä johtuen: pääajureina se, että työvoimaa riittää ja syntyvyys pysyy korkeampana. Sehän se kasvun takaa.
Hinta on kyllä sitten ne mukana tulleet epäterveet ilmiöt, mutta se hinta ei ole niinkään taloudelle vaan enemmänkin turvallisuudelle ja politiikalle. Sen hinnan olisin valmis kantamaan siitä, että taloudella menisi hyvin.

Meidän ei ole mikään pakko kopioida Ruotsin mallia ja virheitä 1:1. Tunnistetaan ne virheet ja ongelmakohdat ja pyritään välttämään niitä fiksulla politiikalla. Esimerkkinä nyt vaikka että pyritaan saamaan sitä työvoimaa pidemmältä Aasian suunnalta Lähi-idän ja Afrikan sijaan.
 
Ekonomisti Risto Murto on kirjoittanut, että enemmänkin nimenomaan siitä johtuen: pääajureina se, että työvoimaa riittää ja syntyvyys pysyy korkeampana. Sehän se kasvun takaa.
Hinta on kyllä sitten ne mukana tulleet epäterveet ilmiöt, mutta se hinta ei ole niinkään taloudelle vaan enemmänkin turvallisuudelle ja politiikalle. Sen hinnan olisin valmis kantamaan siitä, että taloudella menisi hyvin.
Ruotsalaista oikeustajua: Etiopialainen raiskasi lapselle elinikäisen aivovamman, 7000 euroa korvauksia - Partisaani Lähde on vähän huono en muuta suomen kielistä löytänyt tähän hätään. Mutta näinköhän olisit valmis maksamaan kun kolahtaisi omalle kohdalle.
 
Ruotsin bkt per capita on matalampi nyt kuin 2012. Pelkän bktn mittaaminen on huono mittari kansalaisen vaurastumisesta.
 
Ruotsalaista oikeustajua: Etiopialainen raiskasi lapselle elinikäisen aivovamman, 7000 euroa korvauksia - Partisaani Lähde on vähän huono en muuta suomen kielistä löytänyt tähän hätään. Mutta näinköhän olisit valmis maksamaan kun kolahtaisi omalle kohdalle.
Sama meininki tälläkin foorumilla, jotkut pohtii että miten saataisiin vanhukset jotka on koko elämänsä tehneet töitä kuolemaan nopeammin ettei matuvirta vaan hiljene. Kannattais pohtia ennemmin miten matut jotka ei ole tehneet mitään Suomen hyväksi, saataisiin poistettua maasta mahdollisimman nopeasti.

Nykyinen maahanmuuttopolitiikasta huoltosuhteen korjaajana on huono vitsi. Pääosa tulijoista on kielitaidottomia kouluttamattomia joista ei ole kuin wolttikuskin hommiin. Kylkiäisenä tulee koko suku elätettäviksi. Ja islamin varjopuolet,naisten oikeuksien polkeminen, kunniaväkivalta, sharialain haikailu korvaamaan Suomen laki.

Oikeaa työvoimaa pitäisi hankkia Euroopasta ja Kaukoidästä.

Nykyinen maahamuuttopolitiikka on murtanut nuorten moraalin, miksi tekisin töitä kun Ahmedin kymmenen henkinen perhe pärjää ihan hyvin kelagoldilla.
 
Kuka on muka pystynyt kumoamaan laskelmat? Jo pelkästään 44 000 ulkomaista työtöntä tekee niin ison summan että pystyy helposti toteamaan että Vahteran laskelmat ei voi paljon heittää ohi. Kummaa maahanmuuton suojelua, kun laskelmia ei haluta tehdä. Kaikkea muuta kyllä tutkitaan mutta ei näin merkittävää asiaa joka tulee muuttamaan yhteiskunnan perusteellisesti.

Vihervasemmisto on tällä politiikalla tuhonnut yhteiskunnan. Koulutusjärjestelmä on paskottu, terveydenhuolto on paskottu, yhteiskunnan turvallisuus on paskottu. Mutta nyt on se unelma toteutunut.

Esimerkiksi asumistuen osalta Vahtera laski, että kaikki suurimmista pakolaismaista tulleet asuvat kalliissa vuokra-asunnoissa ja saavat täydet asumistuet. Mutta näköjään menee joillekin läpi.
 
Ekonomisti Risto Murto on kirjoittanut, että enemmänkin nimenomaan siitä johtuen: pääajureina se, että työvoimaa riittää ja syntyvyys pysyy korkeampana. Sehän se kasvun takaa.
Hinta on kyllä sitten ne mukana tulleet epäterveet ilmiöt, mutta se hinta ei ole niinkään taloudelle vaan enemmänkin turvallisuudelle ja politiikalle. Sen hinnan olisin valmis kantamaan siitä, että taloudella menisi hyvin.

Osuu se talouteenkin, koska turvallisuus ja vakaus ovat yleensä edellytyksiä sille että voidaan pyörittää liiketoimintaa luotettavasti. Samoin olisi huomioitava se, minkälaista maahanmuuttoa suositaan - kaikki maahanmuutto ei suinkaan tarjoa osaavaa ja hyvin tuottavaa työvoimaa. Huonosti toteutettuna se riskeeraa oikeastaan kaiken:

- talous ei hyödy jos tulijat ovat kouluttamattomia, vaativat lähinnä itselleen ilmaiseksi kaikkea kivaa ja rasittavat siten jo ennestään huonoa julkista taloutta
- yhteiskunnallinen koheesio kärsii, kun systeemi on rakennettu sille ajatukselle että monokulttuurissa on suurinpiirtein turvallista mutta yhtäkkiä et saa edes tuota epäkohtaa esille ilman että joku persereikä syyttää rasismista ja yrittää hommata sinulle fudut vääränlaisen mielipiteen ilmaisun takia
- edellä mainitut vievät monilta uskon järjestelmään, jolloin ei haluta lisääntyä ja mahdollisesti halutaan muuttaa jonnekin muualle (miksi kärsiä täällä jos ei omassa maassaankaan saa olla isäntä talossa)
- riittävän pitkään sovellettuna kriisin tullessa moni voi alkaa miettiä, onko maassa itselle niin paljon puolustettavaa että sen takia haluaa riskeerata ainokaistaan

Kysymys on myös aikajänteestä - haetaanko lyhytaikaisia ratkaisuja, mitkä tuottavat muita ongelmia ja sitten yritetään ratkaista niitä jollain tavalla, tai vaihtoehtoisesti vain estää niistä puhuminen kun ei voida tai haluta ratkaista niitä, vai haetaanko vähän pitkäjänteisempää ratkaisua ja tunnistetaan omassa yhteiskunnassa ja kulttuurissa ne piirteet, mitkä aiheuttavat taloudellisesti kestämättömän tilanteen.
 
Osuu se talouteenkin, koska turvallisuus ja vakaus ovat yleensä edellytyksiä sille että voidaan pyörittää liiketoimintaa luotettavasti. Samoin olisi huomioitava se, minkälaista maahanmuuttoa suositaan - kaikki maahanmuutto ei suinkaan tarjoa osaavaa ja hyvin tuottavaa työvoimaa. Huonosti toteutettuna se riskeeraa oikeastaan kaiken:

- talous ei hyödy jos tulijat ovat kouluttamattomia, vaativat lähinnä itselleen ilmaiseksi kaikkea kivaa ja rasittavat siten jo ennestään huonoa julkista taloutta
- yhteiskunnallinen koheesio kärsii, kun systeemi on rakennettu sille ajatukselle että monokulttuurissa on suurinpiirtein turvallista mutta yhtäkkiä et saa edes tuota epäkohtaa esille ilman että joku persereikä syyttää rasismista ja yrittää hommata sinulle fudut vääränlaisen mielipiteen ilmaisun takia
- edellä mainitut vievät monilta uskon järjestelmään, jolloin ei haluta lisääntyä ja mahdollisesti halutaan muuttaa jonnekin muualle (miksi kärsiä täällä jos ei omassa maassaankaan saa olla isäntä talossa)
- riittävän pitkään sovellettuna kriisin tullessa moni voi alkaa miettiä, onko maassa itselle niin paljon puolustettavaa että sen takia haluaa riskeerata ainokaistaan

Kysymys on myös aikajänteestä - haetaanko lyhytaikaisia ratkaisuja, mitkä tuottavat muita ongelmia ja sitten yritetään ratkaista niitä jollain tavalla, tai vaihtoehtoisesti vain estää niistä puhuminen kun ei voida tai haluta ratkaista niitä, vai haetaanko vähän pitkäjänteisempää ratkaisua ja tunnistetaan omassa yhteiskunnassa ja kulttuurissa ne piirteet, mitkä aiheuttavat taloudellisesti kestämättömän tilanteen.
Eikö se nyt pitäisi oll jo about kaikille selvää, että liian pieni syntyvyys on se ensisijainen ongelma joka aiheuttaa ison kasan muita ongelmia.
Jos palattaisiin 40-50 luvun syntyvyyteen niin jo pelkästään kotimaisen kulutuksen kasvu jeesaisi, mutta vastaavasti hieman pidemmällä perspektiivillä työvoiman tarjonta paranisi, huoltosuhde paranisi ja tulisi sellainen positiivisten vaikutusten kehä.

Mutta koska se ei ole todennäköistä, niin kyllä sekin asia pitää paikata sillä työvoiman tuonnilla ulkomailta tai sitten kärsiä koko ajan heikkenevästä huoltosuhteesta ja reagoida ajamalla hyvinvointirakenteita alas sen heikkenemisen tahdissa.
Tai siirtyä japanin malliin, missä eläkeläisetkin käy työssä niin kauan kuin kykenee ja missä valtion velan annetaan vaan kasvaa, kasvaa ja kasvaa.
 
Mutta koska se ei ole todennäköistä, niin kyllä sekin asia pitää paikata sillä työvoiman tuonnilla ulkomailta tai sitten kärsiä koko ajan heikkenevästä huoltosuhteesta ja reagoida ajamalla hyvinvointirakenteita alas sen heikkenemisen tahdissa.
Tai siirtyä japanin malliin, missä eläkeläisetkin käy työssä niin kauan kuin kykenee ja missä valtion velan annetaan vaan kasvaa, kasvaa ja kasvaa.

Jos nyt vähän kyynisemmin asiaa ajattelee, niin jos kerran suomalaiset häviävät suomesta, niin silloin Japanin malli voi olla ihan toimiva. Ketä siinä vaiheessa enää kiinnostaa valtionvelka jos suomalaiset eivät sitä ole maksamassa pois.

Syntyvyyteen on mahdollista vaikuttaa, kysymys on meidän tapauksessa siitä, että siihen ei haluta vaikuttaa koska jostain syystä pidetään niin suuressa arvossa niitä kulttuurin piirteitä mitkä sen tilanteen tuottavat. Sitten oletetaan että maahanmuutto korvaa, mutta pidemmällä aikavälillä se ei toimi niin, vaan ne ulkomaalaiset poistuvat maasta saman tien jos olosuhteet huononevat. Sen jälkeen tilanne on vielä huonompi. Kysymys on lähinnä siitä, hyväksytäänkö tosiasiat ja korjataanko asioita, vai mennäänkö niin kuin nyt on menty että "meidän jälkeemme vedenpaisumus".
 
Ekonomisti Risto Murto on kirjoittanut, että enemmänkin nimenomaan siitä johtuen: pääajureina se, että työvoimaa riittää ja syntyvyys pysyy korkeampana. Sehän se kasvun takaa.
Hinta on kyllä sitten ne mukana tulleet epäterveet ilmiöt, mutta se hinta ei ole niinkään taloudelle vaan enemmänkin turvallisuudelle ja politiikalle. Sen hinnan olisin valmis kantamaan siitä, että taloudella menisi hyvin.
Se on täysin meidän valinta, ottaako tänne osaavaa ja koulutettua porukkaa vai pitääkö ovet auki kaikille, jolloin sitä osaamatonta ja kouluttamatonta kyllä tulee niin paljon kun jaksaa raottaa ovea.

Mukava tietysti huomata, että tietyltä poliittiselta suunnalta nousee talouden huoli esille, kun kyse on maahanmuutosta, viis turvallisuudesta. Työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2024 tammikuussa oli 231000 työtöntä ja tässä taannoin oli uutinen, että ulkomaalaisia työnhakijoita oli 43000, se on aika iso osuus, kun ottaa huomioon ulkomaalaisten osuuden maassa. Toisaalta saamme jatkuvasti lukea, kuinka tätä työvoimaa tarvitaan, mutta jostain syystä ei saada edes palkattua jo maassa olevia.
 
Tai siirtyä japanin malliin, missä eläkeläisetkin käy työssä niin kauan kuin kykenee ja missä valtion velan annetaan vaan kasvaa, kasvaa ja kasvaa.
Onko se jotenkin erityisen paha asia, jos eläkeläiset käyvät töissä? Ovathan monet eläkeläiset Suomessakin työelämässä.
Japanin velkaantumisesta ja väestörakenteen ongelmista on varoiteltu jo ainakin 20 vuotta. Koska se romahdus tulee?
 
Onko se jotenkin erityisen paha asia, jos eläkeläiset käyvät töissä? Ovathan monet eläkeläiset Suomessakin työelämässä.
Japanin velkaantumisesta ja väestörakenteen ongelmista on varoiteltu jo ainakin 20 vuotta. Koska se romahdus tulee?

Eihän Suomi ole vielä lähelläkään Japanin velkamääriä. Niin kauan, kun rahaa tulee sisään ja velat tulevat maksetuiksi ja talous pyörii, niin Japani pysyy pystyssä.


Jos nyt vähän kyynisemmin asiaa ajattelee, niin jos kerran suomalaiset häviävät suomesta, niin silloin Japanin malli voi olla ihan toimiva. Ketä siinä vaiheessa enää kiinnostaa valtionvelka jos suomalaiset eivät sitä ole maksamassa pois.

Syntyvyyteen on mahdollista vaikuttaa, kysymys on meidän tapauksessa siitä, että siihen ei haluta vaikuttaa koska jostain syystä pidetään niin suuressa arvossa niitä kulttuurin piirteitä mitkä sen tilanteen tuottavat. Sitten oletetaan että maahanmuutto korvaa, mutta pidemmällä aikavälillä se ei toimi niin, vaan ne ulkomaalaiset poistuvat maasta saman tien jos olosuhteet huononevat. Sen jälkeen tilanne on vielä huonompi. Kysymys on lähinnä siitä, hyväksytäänkö tosiasiat ja korjataanko asioita, vai mennäänkö niin kuin nyt on menty että "meidän jälkeemme vedenpaisumus".

Niin miten siis ajattelit lisätä syntyvyyttä, jos se on kerran kiinni vain siitä, ettei haluta lisätä syntyvyyttä.

Jos tilastoja eri maista katsoo, niin syntyvyyttä lisää tehokkaimmin lapsikuolleisuuden kasvattaminen.
 
Eihän Suomi ole vielä lähelläkään Japanin velkamääriä. Niin kauan, kun rahaa tulee sisään ja velat tulevat maksetuiksi ja talous pyörii, niin Japani pysyy pystyssä.




Niin miten siis ajattelit lisätä syntyvyyttä, jos se on kerran kiinni vain siitä, ettei haluta lisätä syntyvyyttä.

Jos tilastoja eri maista katsoo, niin syntyvyyttä lisää tehokkaimmin lapsikuolleisuuden kasvattaminen.
Japanilla on semmoinen pikku juttu, kun oma valuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Statistiikka

Viestiketjuista
277 927
Viestejä
4 784 533
Jäsenet
77 688
Uusin jäsen
Glorbo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom