- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 2 677
Samaa mieltä, eli pitäisi tutkia/ymmärtää mikä toimii, mikä ei. Toki vuosien saatossa silmäillyt monia kirjoituksia joissa vakuuttavasti esitetty miksi pärjätty ja toki viimevuosina miksi heikentenyt.
Kyllä se taitaa tiedossa olla, mutta ei sovi ideologiaan ja ajan henkeen.
:watermark(https://img.ilcdn.fi/HZ8PnepNn-9Q8hjLTTc_X0Q2jv8=/1200x0/https://assets.ilcdn.fi/a3fb864dc14980c32c9e599c1718b2688eed4e93d9c9749cb37966b174508962.png,0,-0,0)/img-s3.ilcdn.fi/36784160cb597e16d50237fab30237898274d071fd42402392e3bc2ba11cfdcf.jpg)
Kommentti: Nämä ovat Pisa-romahduksen syyt, joista ei uskalleta puhua
Oppilasaineksen muutoksen vaikutuksia lasten ja nuorten oppimistuloksiin olisi voitu paikata pitämällä kiinni korkeasta vaatimustasosta, Iltalehden politiikan toimittaja Lauri Nurmi kirjoittaa.

Pisa-tutkimuksissa menestyvät yhtenäiskulttuurit, joissa oppilasaineksella on kotoa hankittu vankka äidinkielen osaaminen. Aasian maat ja Viro ovat yhtenäiskulttuureita. Suomi ei sitä enää ole, mikä näkyy Pisa-tuloksissa.
--------
Oppilasaineksen muutoksen vaikutuksia lasten ja nuorten oppimistuloksiin olisi voitu paikata pitämällä kiinni korkeasta vaatimustasosta.
Näin ei kuitenkaan tehty, vaan peruskouluihin syntyi kulttuuri, jossa ketään ei jätetä luokalle.
Luokalle pitäisi jättää vuosittain tuhansia oppilaita, jos peruskoulussa pidettäisiin kiinni samanlaisesta vaatimustasosta kuin 1980- ja 1990-luvuilla.
------
Kuoppaa kaivettiin syvemmäksi, kun 2010-luvun alussa ajateltiin, että kouluihin voi tuoda moderneja opetusmenetelmiä ja itseohjautuvuutta. Menetelmissä on vaikutteita Steiner-pedagogiikasta. Ne ovat oikein hyviä ja toimivat, mutta vain jos oppilasaines on kauttaaltaan hyvää, eli oppilailla ovat kunnossa oppimisvalmiudet.
------
Koulujen väliset erot ovat revenneet. Pääkaupunkiseudulla korkeakoulutetut vanhemmat yrittävät saada lapsensa niihin kouluihin, joissa on mahdollisimman vähän lapsia, joiden äidinkieli ei ole suomi.
------
Kun kehitykseen yhdistää sen, että älypuhelimet ja sosiaalisen median pikaviestipalvelut ja videoalustat ovat romahduttaneet lasten ja nuorten keskittymiskyvyn, Pisa-luisu alaspäin on valmis.
Siinähän noita syitä... suurelta osin ne ovat ideologisia. Monikultturismin piti olla rikkaus (ei ollut), itseohjautuvuuden piti tuottaa paremmat tulokset kuin vanhanaikainen autoritääriseksi koettu opetustapa (ei tuottanut) ja kaikki oppisivat kun tehtäisiin kaiken kivan kautta ilman pakottavia vaatimuksia (ei oppineet). Joten jos tätä halutaan korjata, niin pitäisi pystyä ensin myöntämään että mentiin idealismi edellä ja jälleen kerran idealismi ei kestänyt reaalimaailman koetusta. Ja sen jälkeen ottaa askeleita siihen suuntaan, mikä oikeati tuotti hyviä tuloksia, välittämättä idealistien ulinoista.