Vaikket tätä mieltä todennäköisesti olekkaan, niin et voi vastata syytöksiin virmiesten mielivaltaisuudesta kertomalla kuinka he ovat olleet asiassa johdonmukaisia jo pitkään aikaan:
Ei minulle jää tässä muuta vaihtoehtoa kuin kritisoida tätä, koska en hyväksy mielivallan puolustelua johdonmukaisuudella.
Jos virkamiesten toiminta ei mielestäsi ole ollut mielivaltaista, niin voit aina puolustella sitä muilla argumenteilla.
En havainnut syytöstä, että joku virkamies olisi nyt toiminut konkreettisesti mielivaltaisesti. Vaan muotoilu, johon vastasin, oli ”voivatko virkamiehet toimia myös mielivaltaisesti?”.
Tuollaisella abstraktilla tasolla, kyllä tietysti voivat.
Mutta silloin kyse on virkavirheestä, ja virkamies on silloin altis valitusprosessille ja räikeässä tapauksessa jopa viraltapanolle ja oikeustuomiolle.
Minä olen siinä uskossa, että he nimenomaan tarkoin noudattavat lakeja (ja niiden esitöitä) sekä asetuksia aivan kuten perustuslaissa (ja valtion virkamieslaissa) virkamiehen velvollisuuksista säädetään.
Silloin kun nämä alkoholilait on säädetty tavalla, jotka ei kansaliaista miellytä, jätetty monitulkintaisiksi tai EU-direktiivien kanssa ristiriitaisiksi, kannattaa kansalaisen syyttävä sormi osoittaa eduskuntaan.
Lähtökohtaisesti se muutos tulee lainsäädäntöteitse - jos joskus tulee. EU:n osaltakin ratkaisut yleensä tarkoittaa velvollisuutta muuttaa lainsäädäntöä.
Eli ei, en usko että STM / STM:n virkamieskunta olisi kymmeniä vuosia tulkinnut lakeja ja asetuksia tässä asiassa mielivaltaisesti siitä huolimatta, että STM:n vastuuministerit ja mistä puolueesta ministeri on, on myös vaihdelleet.
Ennemmin uskon siihen, että alkoholilait ja asetukset sekä verolainsäädäntö vaan on meillä edelleenkin laadittu siten, että ne tuottavat tai ainakin mahdollistavat tuollaisen mukaista laintulkintaa.
Meillä ei myöskään ole tainnut olla sellaista hallitusta, jossa ei olisi joko KD, Kepu, tai demarit mukana. Eli siksipä niitä lakeja ei ole yhtään liberaalimmiksi muutettu (eikä koko kokoomuskaan niitä halua muuttaa, mutta moni siellä kyllä). Eikä ole nytkään hallitusohjelmassa.
Eli kyseessä on lopulta tässäkin asiassa sen eduskunnan tahto.