Vastasin jo tähän ylempänä. Lihavuuden kulujen hoitamisen sijaan pitäisi keskittyä lihavuuden ennaltaehkäisyyn. Ei ole mitään järkeä käytää miljardeja ongelman hoitoon, jos ongelma voidaan ehkäistä. Verotuksen nostaminen ei voi olla ratkaisu jokaiseen ongelmaan.Miksei kulujen siirtäminen lihaville toimisi, eihän kuluja enää varsinaisesti olisi jos lihavat ne maksaisi itse. Sama homma tupakoitsijoiden kanssa - jos tupakan verotus on riittävää niin tupakoijat voivat olla teoriassa tupakoimattomia parempia kansalaisia, koska kuolevat keskimäärin nuorempana eivätkä siten kuormita eläkejärjestelmää.
Verotuksella ei myöskään muuteta juurikaan ihmisten käyttäytymistä. Syyt miksi lihavuus on lisääntynyt ovat yhteiskunnassa. Samat geenit ja ihmiset elivät 50 vuotta sitten, laihempina ja liikkuivat enemmän. Ihmiset eivät ole muuttuneet, yhteiskunta on. Siksi yhteiskuntaa pitää muuttaa. Tupakoinnin väheneminen mielestäni johtuu myös enemmän muista kuin tupakan hinnan muutoksista. Enemmän tupakoinnin vähenemisessä painavat tupakoinnin rajoittamisen keinot, jotka käytännössä vaikeuttavat tupakointia. Tältä pohjalta käytännön keinot toimivat paremmin kuin pelkkä hinnanmuutos. En silti ole erilaisia karkkiveroja vastaan.
Ja samoin kuin tupakoivissa, myös lihavista suurin osa ei halua olla lihavia. Mutta moni ei pysty itse asiaa korjaamaan. Massiivinen osuus esimerkiksi laihdutusyrityksista päätyy epäonnistumiseen ja jopa painonnousuun. Ei verotus vaikuta tai auta tähänkään mitenkään. Tieteellisesti todistetusti toimivia laihdutuskeinoja ovat esimerkiksi vatsalaukun leikkaus ja se lääke, jonka nimeä en muista enkä jaksa googlettaa. Joidenkin mielestä tämä on liian helppoa laihduttamista ja laihdutuksen pitää heidän mielestään olla vaikeaa. Itse olen tässäkin eri mieltä. Pieni osa onnistuu laihdutuksessa itse.
Jos terveyskuluja nostetaan niin lihava ihminen menee lääkärille vain myöhemmin, jolloin hoito on kalliimpaa. Tarvitsemme kuitenkin jokaisen työkykyisen työelämään, joten lihavatkin kannattaa hoitaa. Sillä on myös epäsuoraan vaikutuksia esimerkiksi mielenterveyteen ja ihan selviämisennusteesen vaikka kaatumisesta, liikenneonnettomuudesta tai koronasta. Tässä tällainen knoppitieto:
The relationship between weight indices and injuries and mortalities caused by the motor vehicle accidents: a systematic review and meta-analysis - PMC
The relationship between weight indices and injuries and mortality in motor vehicle accidents is unknown. Systematic review studies addressing the collection and analysis of the relationship in investigations are very limited. The purpose of this ...
Ja jos lihavuuden kulut pitää itse maksaa niin miksi ei liikkuvankin ihmisen pitäisi itse maksaa liikunnasta johtuvia terveyskuluja? Laskettelee vaikka jalan poikki tai rikkoo ranteen pyöräillessa - oma vika, maksa itse? Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kenenkään hoitokuluja syyllisille?
Viimeksi muokattu: