• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tuossa alkaa tulla se ongelma vastaan että jos on vanha talo ja sen energiatehokkuutta ei ole tullut koskaan parannettua, niin korjausvelka se on joka tekee mökistä arvottoman.

Kyllä, se plus ehkä huono sijainti ja vanhat rakennus ratkaisut,
mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa että esim. eläkeläis pariskunta tai työtön tai pienipalkaisessa työssä olevat henkilöt tai kuka vaan kenellä taloudellinen tilanne ei ole kovin hyvässä kunnossa, ei pysty remonttia hoitamaan.
lainaa ei myönnetä, tukea saanee, mutta sekin maksetaan jälkikäteen, joten ne remonttirahat on kuitenkin oltava valmiina.
joten ratkaisut ovat joko asua asunnossa edelleen odottamssa mahdollisia sakkomaksuja tai sitten hylätä asunto.
 
Kyllä, se plus ehkä huono sijainti ja vanhat rakennus ratkaisut,
mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa että esim. eläkeläis pariskunta tai työtön tai pienipalkaisessa työssä olevat henkilöt tai kuka vaan kenellä taloudellinen tilanne ei ole kovin hyvässä kunnossa, ei pysty remonttia hoitamaan.
lainaa ei myönnetä, tukea saanee, mutta sekin maksetaan jälkikäteen, joten ne remonttirahat on kuitenkin oltava valmiina.
joten ratkaisut ovat joko asua asunnossa edelleen odottamssa mahdollisia sakkomaksuja tai sitten hylätä asunto.
Pankit eivät edes anna alle 5 asunnon taloyhtiöille taloyhtiölainaa. Neljästä yhdellä kun on velat vivutettu tappiin niin jää rempat haaveeksi.
 
Jossain päin suomea on taloja, joihin remontti maksaa enemmän kuin talon arvo on.


Ja lisäksi Suomessa on yli 360 tuhatta asuntoa tyhjillään... Tuollaisten pakkoremontoiminen jollain direktiivillä olisi ihan pöhköpäistä hommaa. Siitä olisi enemmän haittaa ilmastonkin kannalta.

Talouselämän mukaan Suomessa on yli 360 000 asuntoa ”tyhjillään”, eli virallisesti niissä ei asu kukaan. Asuntoja löytyy niin tyhjeneviltä pikkupaikkakunnilta kuin myös keskeltä suuria kaupunkeja.

Osa näistä asunnoista on kaupungistumisen myötä jäänyt tyhjäksi. Maaseutumaisissa kunnissa nimittäin noin 19 prosenttia asunnoista on tyhjillään, vaikkakin osa näistä voi olla vapaa-ajan asuntoina tai muutoin satunnaisessa käytössä. Koko Suomessa on tilastojen mukaan joka kymmenes asunto tyhjillään. Tämä tarkoittaa yli 360 000 asuntoa vailla vakituista asukasta. Tähän lukuun ei lasketa varsinaisia kesämökkejä ja muita vapaa-ajan asuntoja.
 
Ja lisäksi Suomessa on yli 360 tuhatta asuntoa tyhjillään... Tuollaisten pakkoremontoiminen jollain direktiivillä olisi ihan pöhköpäistä hommaa. Siitä olisi enemmän haittaa ilmastonkin kannalta.
Noh. Hmm. Nuo tilastot ei oikein ymmärrä monipaikkaisuutta. Meilläkin on kolme vakituisen asumisen kiinteistörekisterissä olevaa kiinteistöä, eli talo, jossa asumme. Kaupunkiasunto duunipaikkakunnalla (verohyöty) ja ns. rintsikkatyyppinen kesämökki. Tuollaisissa tilastoissa noista kaksi kolmesta lienee tyhjillään kun kukaan ei ole kirjoilla osoitteessa.
 
Noh. Hmm. Nuo tilastot ei oikein ymmärrä monipaikkaisuutta. Meilläkin on kolme vakituisen asumisen kiinteistörekisterissä olevaa kiinteistöä, eli talo, jossa asumme. Kaupunkiasunto duunipaikkakunnalla (verohyöty) ja ns. rintsikkatyyppinen kesämökki. Tuollaisissa tilastoissa noista kaksi kolmesta lienee tyhjillään kun kukaan ei ole kirjoilla osoitteessa.

Juu. Noista kaksi on tilastojen mukaan tyhjillään.. Juurikin tuollaisia tapauksia ne kaikki yleensä ovatkin.

Mutta siis tuon direktiivin ehdotuksen mukaan teidän pitäisi remontoida nuo kaikki, että niiden enargialuokka paranee.. Ja sitten taas jos tulee helpotuksia, että vain asunto jossa ollaan kirjoilla pitää remontoida, niin alkaa todennäköisesti melkoinen osoitteenmuutos kikkailu. Jos siis sillä tavallla remonttivaatimukset pystyy kiertämään.
 
Vaikka politiikka ei tänne kuulukaan niin senverran että taitaa oluen hinta nousta kohta Suomessa. Petteri Orpo lupasi nostaa alkoholiveroa, mutta toisaalta sisään pääsi nyt Kokoomuksesta ja PS:sta veron laskua kannattavia tyyppejä. Esim. Tere Sammallahti on ajanut pitkään alkoholiveron laskemistaja totesi itsekin tilaavansa Saksasta olutta.

No, siinäpähän nostelee. Tulee isompi ero ja riskillä tilaaminen on entistä kannattavampaa.
Jos tulee PS, Kok, KD ja RKP niin viinit tulee Alepaan. KD periaatteessa vastustaa, mutta treidaa ton johonkin. Sori off topic.
Vastataan nyt mielestäni oikeammassa ketjussa.
Olettanut näiden alkoholiverojen laskemisien ja viinien sallimiset ruokakauppoihin olevan pelkkää äänien kalastelua.
Jos ja kun sanotaan suomen elävän yli varojensa tuntuisi omituiselta jos haitakkeiden verotusta laskettaisiin tai kulutusta ohjattaisiin väkevimpiin ja tuontijuomiin.
 
Vastataan nyt mielestäni oikeammassa ketjussa.
Olettanut näiden alkoholiverojen laskemisien ja viinien sallimiset ruokakauppoihin olevan pelkkää äänien kalastelua.
Jos ja kun sanotaan suomen elävän yli varojensa tuntuisi omituiselta jos haitakkeiden verotusta laskettaisiin tai kulutusta ohjattaisiin väkevimpiin ja tuontijuomiin.
Alkoholiveroa nostetaan, jos....
Valtion kannattaa maxmimoida alkoholiverotus, nostoa tosiaan rajoittaa verovapaa laillinen tuonti, verovapaa laiton tuonti, ja muut kilpaileva lailliset ja laittomat valmistamiset ja päihteet.
Lisäksi ravintolatoiminta, valtiolle olisi parempi jos käyttäjät nauttisivat tuotteet tarjoiltuna, jos verojen myötä käyttö siirtyy entistä enemmän koti/pussi kaljaan niin haitat saattaa kasvaa.

Ja tuleehan tuossa eriarvoisuutta, jos PK seudulla saa halpaa juotavaa kotitarpeisiin naapurikunnasta, ja sisämaassa joutuu tyytymään korkeasti verotettuun.

Eli en usko isoihin korotuksiin, mutta johonkin budjettiin tulee jonkin asteen korotus, en nyt tarkistanut onko nykyisellään automaattista indeksikorotusta, jos ei ole, niin se jo luo paineen korottaa. Viron valinnat helpottaa tai rajoittaa, samoin muukin laillinen verovapaa tuonti.

(nosto painetta tue se että jostain nyt vaan pitää vielä nyhtää, energiaverojen korotustakin halutaan hillitä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi paatuneimmankin ammattiyhdistysdemarin huomaavan tästä esimerkistä, miten paikallinen sopiminen on se oikea tapa palkoista neuvottelemiseen...
1680626361009.png

 
Luulisi paatuneimmankin ammattiyhdistysdemarin huomaavan tästä esimerkistä, miten paikallinen sopiminen on se oikea tapa palkoista neuvottelemiseen...
1680626361009.png

Oli kyllä hienoa seurata miten PAM sai neuvoteltua omalla huonosti palkatulle alalle alle 5% korotukset ja kuulema ei olis mitenkään saatu lisää. Sitten samaan aikaan voi lukea miten kansanedustajat nostaa omia palkkioitaan melkein 8%.
 
Oli kyllä hienoa seurata miten PAM sai neuvoteltua omalla huonosti palkatulle alalle alle 5% korotukset ja kuulema ei olis mitenkään saatu lisää. Sitten samaan aikaan voi lukea miten kansanedustajat nostaa omia palkkioitaan melkein 8%.

Siis tuossahan sanottiin että palkkoja nostettiin viimeksi 4 vuotta sitten ja korotus on nyt saman verran kuin keskimääräinen ansiokehitys on ollut tuona aikana.
 
Oli kyllä hienoa seurata miten PAM sai neuvoteltua omalla huonosti palkatulle alalle alle 5% korotukset ja kuulema ei olis mitenkään saatu lisää. Sitten samaan aikaan voi lukea miten kansanedustajat nostaa omia palkkioitaan melkein 8%.

No jos luet huolella tuon, niin näet, että edellisen kerran sitä kansanedustajien palkkiota nostettiin vuonna 2019. Sinä aikana se PAM on tietääkseni saanut korotukset vuosina 2020, 2021, 2022 ja nyt 2023.
 
Marin ilmoitti ettei enää jatka demareiden PJ:nä.

Taputellaankohan siellä tietä Orpon ja Lindtmannin yhteistyölle. Lindtmannin talousnäkemykset eivät ole ehkä ihan yhtä kaukana kokoomuksen vastaavista kuin Marinin.
 
Marin ollut superuosittu äänimagneetti, joten SDP:n kannatukselle tuo voi aiheuttaa loven. Tietenkin riippuu siitä, kuka on seuraava PJ ja millainen näkyvyys Marinille jää kun jatkaa riviedustajana.
 
Varmaan tiukat vuodet ollut takana ja viime kuukaudet myös jotain erohuhuja liikkeellä. Ulkomaille varmasti lähtee kun tilanne rauhoittuu.
 
Marinin mies oli lopettanut työnsä perjantaina. Saattaa olla, että eurooppa kutsuu. Vaikka vähän ihme aika oli lopettaa työt ennen vaalien tulosta.
 
Presidenttipelin lähtölaukaus. Avaa myös tietä sinipunahallitukselle, kun Marin ei joudu valtionvarainministeriksi kokoomuksen leikkauslistaa selvittelemään.
 
Marin ollut superuosittu äänimagneetti, joten SDP:n kannatukselle tuo voi aiheuttaa loven. Tietenkin riippuu siitä, kuka on seuraava PJ ja millainen näkyvyys Marinille jää kun jatkaa riviedustajana.
Supersuosittu, nimenomaan. (melkein yhtä paljon ääniä kuin Puralla.)
Mutta tämävuosi meni huonosti, vaalit ei ollut menestys.

Onkohan se Lindtman sitten seuraava puheenjohtaja, en ole perillä demarien nousevista tähdistä.
Tuosta tiedä, mutta ainakin esiintynyt kyvykkään hallitusyhteistyöhän kokoomuslaisten kanssa. Ja tarkemmin tutkimatta mielikuva että voisi myös keskittyä ihan asiaan.
 
Täytyy kyllä arvostaa Marinia.
Upean uran tai siis urakehityksen"tehnyt".
Kaupan kassalta Tampereen hallitukseen, sieltä sitten pomppas takaoven kautta pääministerin pallille, postaili kaikille naistenlehdille ja nyt sitten rahakkaaseen EU (suoja)työpaikkaan nauttimaan suurta palkkaa tekemättä mitään.
ja kansa taputtaa
 
Täytyy kyllä arvostaa Marinia.
Upean uran tai siis urakehityksen"tehnyt".
Kaupan kassalta Tampereen hallitukseen, sieltä sitten pomppas takaoven kautta pääministerin pallille, postaili kaikille naistenlehdille ja nyt sitten rahakkaaseen EU (suoja)työpaikkaan nauttimaan suurta palkkaa tekemättä mitään.
ja kansa taputtaa
Osoittaa hyvin että duunarin kannattaa kouluttautua jos haluaa päästä eteenpäin. Hän kävi ylemmän korkeakoulututkinnon saadakseen haluamansa.
 
Laitoin eduskuntavaalikeskusteluunkin, mutta ehkä tämä on oikeampi ketju näin vaalien jälkeen


Marinin vetäytyminen on aika sääli, mikäli SDP on hallituksessa, sillä Marinista olisi varmasti jämäkäksi valtionvarainministeriksi jolle ei v*ttuilla, vaikka kuinka kipeitä muutoksia ja rakenneuudistuksia ajettaisiin.

Politiikan yksi vanha keino ajaa muutoksia on ollut sitouttaa suurimmat kivet kengässä ministeriksi nimenomaan ajamaan asiaa, jota muutoin vastustaisivat. Se tässä nyt menee. Vaikka vanhat keinot on parempia kuin pussillinen uusia.
Tästä tempusta muuten ehkä tunnetuin esimerkki oli edelliset kaksi vuosikymmentä MTK:ta vetänyt Heikki Haavisto Ahon hallituksen maatalousministerinä.

Toinen mielenkiintoinen asia uutisessa on SDP:n hallitushalukkuus.

Toisin kuin Marin muotoilee, on parikin korkean profiilin demaria nimittäin maanantain ja tiistain aikana pohtinut, että tällä tuloksella voisi ”pakottaa” Perussuomalaiset hallitusvastuuseen ja oppositiossa olisi sitten helppo sekä rökittää hallitusta että jättää edustajamäärältän pienempi kepu varjoon, kun tulossa on joka tapauksessa erittäin kipeitä ratkaisuja.
Siis pallotelleet sitä, että todennäköisesti heidän äänestäjäkuntansa silmissä epäsuosittujen ratkaisujen kritisointi voisi olla mielekkäämpää, kuin olla hallituksessa tekemässä niitä epäsuosittuja ratkaisuja.
 
Musta SDP:n menestys vaaleissa on ollut todella vahvaa kun miettii että se on hallitus- ja PM-puolue. Olisin odottanut sille samanlaista laskua kuin muille vasemmistopuolueille. Mutta mielestäni Marin piti SDP:tä pinnalla.
Vaalimenestys oli todella poikkeuksellinen. Vasta kolmas kerta koko itsenäisen Suomen aikana kun pääministeripuolue on kyennyt nostamaan kannatustaan vaaleissa!
 
En keksi muuta syytä tälle ilmoituksen ajankohdalla kuin sen että sdp haluaa nyt tosissaan hallitukseen.
 
Vaalimenestys oli todella poikkeuksellinen. Vasta kolmas kerta koko itsenäisen Suomen aikana kun pääministeripuolue on kyennyt nostamaan kannatustaan vaaleissa!

Varmasti iso vaikutus tähän on se, että SDP:n, Vasemmistoliiton ja Vihreiden puheet olivat käytännössä identtiset vaalitenteissä ja näistä vain SDP:llä on mahdollisuuksia nousta pääministerikisaan, jolloin taktikoimalla SDP:lle ääniä Vihervasemmiston ääni olisi saatu paremmin kuuluviin. Kokonaisuutena tämä kolmikko koki kuitenkin muutaman prosenttiyksikön tiputuksen kannatuksessa.
 
Varmasti iso vaikutus tähän on se, että SDP:n, Vasemmistoliiton ja Vihreiden puheet olivat käytännössä identtiset vaalitenteissä ja näistä vain SDP:llä on mahdollisuuksia nousta pääministerikisaan, jolloin taktikoimalla SDP:lle ääniä Vihervasemmiston ääni olisi saatu paremmin kuuluviin. Kokonaisuutena tämä kolmikko koki kuitenkin muutaman prosenttiyksikön tiputuksen kannatuksessa.

Varmasti osa SDP:n äänistä oli taktikointia. Mutta niin oli osa PS:nkin. Ainakin netissä moni sanoi äänestävänsä PS:ää, jotta minimoisi sinipunan mahdollisuuden.

Mutta kummassakin tapauksessa kannatus on silti ihan todellista ja äänestäjä on tehnyt päätöksen antaa mandaattinsa tuolle puolueelle. Eli SDP:n (ja PS:n) vaalitulos oli hyvä. SDP:n kohdalla sitä kirkastaa hallitusvastuu. Se ei vain pitänyt paikkamääräänsä vaan lisäsi. Oletus kuitenkin ainakin itselläni on, että PJ-puolueen paikkamäärä laskee.
 
Musta SDP:n menestys vaaleissa on ollut todella vahvaa kun miettii että se on hallitus- ja PM-puolue. Olisin odottanut sille samanlaista laskua kuin muille vasemmistopuolueille. Mutta mielestäni Marin piti SDP:tä pinnalla.
Kyllä, joo vasemmisto keskitti äänet, 12 edustajaa, joista vain kolme pääsi perille. loput 9 menetti, yhteensä Suosituin hallitus menetti oliko se nyt 17 paikkaa
PS ja KOK sen verran lisää (vaikka niiltä jotainloikkikin)

Ehkä se vastakkainasettelun aika on ohi.


Mutta mielestäni Marin piti SDP:tä pinnalla.
Li varmaan iki onnellinen , ehkä nyt meidän pitää keskustella mitä niillä äänillä tehdään, Vasemistoltakin lähti viisi, eli niistäkin hukkas suurimman osa.
 
Varmasti iso vaikutus tähän on se, että SDP:n, Vasemmistoliiton ja Vihreiden puheet olivat käytännössä identtiset vaalitenteissä ja näistä vain SDP:llä on mahdollisuuksia nousta pääministerikisaan, jolloin taktikoimalla SDP:lle ääniä Vihervasemmiston ääni olisi saatu paremmin kuuluviin. Kokonaisuutena tämä kolmikko koki kuitenkin muutaman prosenttiyksikön tiputuksen kannatuksessa.
Tuon taakse ei kannata Vihreissä ja Vasemmistossa ainakaan mennä. Ei Kepussakaan. Pitää etsiä omat virheet ja oppia niistä, eikä syyttää demareita.

Vassarien vaalien alla pois vaihdettu edellinen puoluesihteeri Mikko Koikkalainen teki aiheesta varsin rehellisenoloisen ja hyvin perustellun analyysin. Hän kun ei enää ole puoluetoimistolla, niin voi vapaammin kirjoitella. Hän näki pääsyinä ajan tapahtumat, Kokoomukselle ja persuille hyvin sopivat vaaliteemat (kaikki kunnia heille siitä, että saivat nämä läpi ja pysymään pinnalla) ja ne perinteisemmät eli liikkuvat äänestäjät sekä suomalaisen perinteen missä äänestäjä palkitsee oppositiopuolueet ja rankaisee hallituspuolueita.

Vaalianalyysiä eduskuntavaaleista 2023

Ensinnäkin kokoomuksen vaalivoitto. Puolueen kannatus oli tammikuussa 2022 noin 20%. Helmikuussa Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja alkoi Ukrainan sota (joka oli toki alkanut jo 2014). Tämän jälkeen kokoomuksen kannatus nousi ollen huhtikuussa 26%. Tämän jälkeen gallupkannatus lähti maltilliseen tasaiseen laskuun, mutta säilyi niin, että puolue sai vaaleissa 20,8% kannatuksen ja voitti vaalit.

Perussuomalaisten kannatus oli vuoden 2021 lopussa korkealla, mutta laski keväällä 2022. Oletan kannatuksen siirtyneet Kokoomukseen. Huhtikuusta 2022 kannatus lähti tasaiseen nousuun, joka kesti kevään 2023 eduskuntavaaleihin asti. Puolue onnistui nousemaan vaaleissa toiseksi saaden ennätystuloksensa 20,1%.

Näitä oikeistopuoleiden nousua selittää pääosin sekä taloustilanteesta keskustelu että ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Näiden teemojen rinnalla myös maahanmuutto etenkin perussuomalaisilla sekä inflaatio, energianhinta ja elinkustannusten nousu.

Taktisesta äänestämisestä on puhuttu paljon. Kuitenkin jos tarkkaillaan sdp:n, vasemmistoliiton ja vihreiden yhteistulosta, taktinen äänestäminen ei selitä koko tulosta. Kansalaiset halusivat toisenlaista politiikkaa ja painopisteen siirtämistä toisiin poliittisiin kysymyksiin. Vihreiden kannatus oli ollut laskussa vuoden 2021 lopusta lähtien ja itse asiassa laskussa jo elokuusta 2019. Vasemmistoliiton peruskannatus on ollut samalla tasolla vuosia niin, että vaalien tulos laski tästä gallupkannatuksen viime vuosien keskiarvosta.


Kuten edellä totesin, vaalituloksen ratkaisivat muutamat suuret poliittiset teemat, joissa vaalien voittajat ovat vahvimmilla ja uskottavimpia äänestäjien mielessä.

Sillä perusteella, mitä gallupit sanovat viimeisen vuoden ajalta, ei mielestäni tule yliarvioida yksittäisten some-kanavien merkityksiä tai muita taktisia kampanjointikeinoja tulosta arvioitaessa. Vaikka niilläkin on merkitystä. Toki myös kampanjabudjettienkin koolla on merkitystä etenkin vaaliviikonloppuna.

Äänestäjiä tarkasteltaessa tuloksen ratkaisi taas liikkuvat äänestäjät, jotka eivät kuulu millekään puolueelle. Niin kuin ei kenenkään ääni yleensäkään ole yhdenkään puolueen omaisuutta. Ennakkoon äänesti ennätysmäärä ihmisiä. Oletettavasti ennakkoon äänestää kannoistaan varmimmat äänestäjät. Noin 1/4 äänestäjistä omaa vakiintuneen puoluekannan. Noin 1/5 äänestäjistä päättää äänestämänsä puolueen joitain päiviä ennen äänestämistä. Ja äänestäjät yleensä harkitsevat muutaman puolueen välillä, 2 tai 3 puolueen välillä.

Vaalituloksen niin kolmen suuren puolueen välillä, kuin pienempien puolueiden tuloksen ratkaisivat liikkuvat äänestäjät.
Ei tämä nerokkaalta kuulosta, mutta ei politiikka ja vaalit sen kummempi asia useinkaan ole.


Yleisesti vaaleissa ihmetytti erityisesti se, että Suomessa on pidemmän aikaan toivottu Ruotsin kaltaista blokkipolitiikkaa vaaleihin. Tätä on perusteltu äänestäjien ”kuluttajansuojalla”. Nyt kun vaaleissa alkoi näkyä blokkipolitiikan piirteitä, monet median kommentaattorit, politiikan toimittajat ja asiantuntijat alkoivat kauhistelemaan eri puolueiden poissulkemista hallitusyhteistyöstä, kauhisteltiin myös jotain mystistä vastakkainasettelua sekä kuulemma kiivaana käynyttä keskustelua.

Mielestäni on luontevaa, että puolueet kertovat avoimesti etenkin toimijoilleen, jos yhteistyö jonkun puolueen kanssa vaikuttaa mahdottomalta. Onhan ehdokkaiden, kampanjatyötä tekevien ja aktiivien hyvä tietää, minkä puolesta tekevät työtä.

Suomalainen yhteiskunta on poliittisesti aiempaa jakaantuneempi. Tämä on selvä asia. Silloin ymmärtää ihmisten pelon kärjekkäästä keskustelusta. Minun mielestä vaalien keskustelu oli kuitenkin maltillista. Ei eri linjojen esiintuominen ole vastakkainasettelua vaan vaihtoehtojen esiintuomista vaaleissa äänestäjille. Sekä tervettä toisten puolueiden haastamista.

Vaaleissa on myös hyvä muistaa aina se, että äänestäjät eivät palkitse menneiden vuosien onnistuneesta politiikasta, vaikka tämä jos mikä hallitus olisi sen ansainnut. Äänestäjät tekevät päätöksensä siltä pohjalta, mitä toivovat seuraavilta neljältä vuodelta. Se on normaali demokratiaan kuuluva piirre, jossa vaalit ohjaavat tulevaa politiikkaa. Siksi myöskään Sanna Marin ja SDP eivät tulleet vaaleissa suurimmaksi puolueeksi, vaikka ulkomailla pääministeriä arvostetaan ja hallituksen saavutukset Koronan sekä Ukrainan sodan aikana ovat kiistattomat.”
 
Vaaleissa näkyi isona trendinä lähinnä tyytymättömyys vasemmistolaiseen politiikkaan. Toivotaan että se näkyy myös hallituksen kokoonpanossa tavalla tai toisella.
 
Mäkynen jo ilmotti ettei hae SDP johtoon joten tuosta ei oo huolta. Sitä ihmettelen että kaikki jotka ovat vähänkin Mäkystä kuulleet tajuavat sen olevan idiootti, Mäkynen näköjään tietää sen itse myös niin miksi jotku menivät äänestämään sitä kuitenkin?
 
Mäkynen jo ilmotti ettei hae SDP johtoon joten tuosta ei oo huolta. Sitä ihmettelen että kaikki jotka ovat vähänkin Mäkystä kuulleet tajuavat sen olevan idiootti, Mäkynen näköjään tietää sen itse myös niin miksi jotku menivät äänestämään sitä kuitenkin?
No onpa harmi homma.

Tässä vaalien alla oli joku keskustelu missä oli mukana Anderson, Valtonen ja Mäkynen ja Mäkynen oli kyllä aivan kujalla keskustelusta ja juontajakin alkoi jossain vaiheessa vielä hiillostaa demareiden linjasta missä ei ollut oikein päätä eikä häntää.
 
No onpa harmi homma.

Tässä vaalien alla oli joku keskustelu missä oli mukana Anderson, Valtonen ja Mäkynen ja Mäkynen oli kyllä aivan kujalla keskustelusta ja juontajakin alkoi jossain vaiheessa vielä hiillostaa demareiden linjasta missä ei ollut oikein päätä eikä häntää.
Jep, voin vaan kuvitella kun tämän videon konteksti vaihdetaan johonkin valtion kassalla turailuun :D

edit. ja foorumin sääntöjä noudattaen videossa Mäkynen selittelee (valehtelee) taannoisista naisseikkailuistaan.
 
Nana naa naa, hey hey, goodbye bitch!

No ei vaan, hyvin hoiti hommat ja nyt voi tehdä Esko Ahot ja ansaitusti rahastaa ex-pääministeryyden. Oli jo tarpeeksi kauan tyttö sylkykuppina. Varmaan avioerokin tulee kun median huomio hetken päästä jossain muualla.
 
Mäkynen jo ilmotti ettei hae SDP johtoon joten tuosta ei oo huolta. Sitä ihmettelen että kaikki jotka ovat vähänkin Mäkystä kuulleet tajuavat sen olevan idiootti, Mäkynen näköjään tietää sen itse myös niin miksi jotku menivät äänestämään sitä kuitenkin?

Tuli käytyä ennen vaaleja Vaasassa ja valehtelematta Mäkysen naama näkyi kolmostiellä kaikista eniten. Erinomainen esimerkki miksi puoluetuki pitää olla ensimmäisten leikkauslistojen kohteena.
 
Tietty jos siellä Vaasassa on vain kaksi ehdokasta Kokoomuksesta Susanna Koski ja Mäkynen SDPtä niin varmaan mäkin sitten äänestäisin Mäkystä.
 
Tuon taakse ei kannata Vihreissä ja Vasemmistossa ainakaan mennä. Ei Kepussakaan. Pitää etsiä omat virheet ja oppia niistä, eikä syyttää demareita.

Vassarien vaalien alla pois vaihdettu edellinen puoluesihteeri Mikko Koikkalainen teki aiheesta varsin rehellisenoloisen ja hyvin perustellun analyysin. Hän kun ei enää ole puoluetoimistolla, niin voi vapaammin kirjoitella. Hän näki pääsyinä ajan tapahtumat, Kokoomukselle ja persuille hyvin sopivat vaaliteemat (kaikki kunnia heille siitä, että saivat nämä läpi ja pysymään pinnalla) ja ne perinteisemmät eli liikkuvat äänestäjät sekä suomalaisen perinteen missä äänestäjä palkitsee oppositiopuolueet ja rankaisee hallituspuolueita.

Vaalianalyysiä eduskuntavaaleista 2023

Ensinnäkin kokoomuksen vaalivoitto. Puolueen kannatus oli tammikuussa 2022 noin 20%. Helmikuussa Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja alkoi Ukrainan sota (joka oli toki alkanut jo 2014). Tämän jälkeen kokoomuksen kannatus nousi ollen huhtikuussa 26%. Tämän jälkeen gallupkannatus lähti maltilliseen tasaiseen laskuun, mutta säilyi niin, että puolue sai vaaleissa 20,8% kannatuksen ja voitti vaalit.

Perussuomalaisten kannatus oli vuoden 2021 lopussa korkealla, mutta laski keväällä 2022. Oletan kannatuksen siirtyneet Kokoomukseen. Huhtikuusta 2022 kannatus lähti tasaiseen nousuun, joka kesti kevään 2023 eduskuntavaaleihin asti. Puolue onnistui nousemaan vaaleissa toiseksi saaden ennätystuloksensa 20,1%.

Näitä oikeistopuoleiden nousua selittää pääosin sekä taloustilanteesta keskustelu että ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Näiden teemojen rinnalla myös maahanmuutto etenkin perussuomalaisilla sekä inflaatio, energianhinta ja elinkustannusten nousu.

Taktisesta äänestämisestä on puhuttu paljon. Kuitenkin jos tarkkaillaan sdp:n, vasemmistoliiton ja vihreiden yhteistulosta, taktinen äänestäminen ei selitä koko tulosta. Kansalaiset halusivat toisenlaista politiikkaa ja painopisteen siirtämistä toisiin poliittisiin kysymyksiin. Vihreiden kannatus oli ollut laskussa vuoden 2021 lopusta lähtien ja itse asiassa laskussa jo elokuusta 2019. Vasemmistoliiton peruskannatus on ollut samalla tasolla vuosia niin, että vaalien tulos laski tästä gallupkannatuksen viime vuosien keskiarvosta.


Kuten edellä totesin, vaalituloksen ratkaisivat muutamat suuret poliittiset teemat, joissa vaalien voittajat ovat vahvimmilla ja uskottavimpia äänestäjien mielessä.

Sillä perusteella, mitä gallupit sanovat viimeisen vuoden ajalta, ei mielestäni tule yliarvioida yksittäisten some-kanavien merkityksiä tai muita taktisia kampanjointikeinoja tulosta arvioitaessa. Vaikka niilläkin on merkitystä. Toki myös kampanjabudjettienkin koolla on merkitystä etenkin vaaliviikonloppuna.

Äänestäjiä tarkasteltaessa tuloksen ratkaisi taas liikkuvat äänestäjät, jotka eivät kuulu millekään puolueelle. Niin kuin ei kenenkään ääni yleensäkään ole yhdenkään puolueen omaisuutta. Ennakkoon äänesti ennätysmäärä ihmisiä. Oletettavasti ennakkoon äänestää kannoistaan varmimmat äänestäjät. Noin 1/4 äänestäjistä omaa vakiintuneen puoluekannan. Noin 1/5 äänestäjistä päättää äänestämänsä puolueen joitain päiviä ennen äänestämistä. Ja äänestäjät yleensä harkitsevat muutaman puolueen välillä, 2 tai 3 puolueen välillä.

Vaalituloksen niin kolmen suuren puolueen välillä, kuin pienempien puolueiden tuloksen ratkaisivat liikkuvat äänestäjät.
Ei tämä nerokkaalta kuulosta, mutta ei politiikka ja vaalit sen kummempi asia useinkaan ole.


Yleisesti vaaleissa ihmetytti erityisesti se, että Suomessa on pidemmän aikaan toivottu Ruotsin kaltaista blokkipolitiikkaa vaaleihin. Tätä on perusteltu äänestäjien ”kuluttajansuojalla”. Nyt kun vaaleissa alkoi näkyä blokkipolitiikan piirteitä, monet median kommentaattorit, politiikan toimittajat ja asiantuntijat alkoivat kauhistelemaan eri puolueiden poissulkemista hallitusyhteistyöstä, kauhisteltiin myös jotain mystistä vastakkainasettelua sekä kuulemma kiivaana käynyttä keskustelua.

Mielestäni on luontevaa, että puolueet kertovat avoimesti etenkin toimijoilleen, jos yhteistyö jonkun puolueen kanssa vaikuttaa mahdottomalta. Onhan ehdokkaiden, kampanjatyötä tekevien ja aktiivien hyvä tietää, minkä puolesta tekevät työtä.

Suomalainen yhteiskunta on poliittisesti aiempaa jakaantuneempi. Tämä on selvä asia. Silloin ymmärtää ihmisten pelon kärjekkäästä keskustelusta. Minun mielestä vaalien keskustelu oli kuitenkin maltillista. Ei eri linjojen esiintuominen ole vastakkainasettelua vaan vaihtoehtojen esiintuomista vaaleissa äänestäjille. Sekä tervettä toisten puolueiden haastamista.

Vaaleissa on myös hyvä muistaa aina se, että äänestäjät eivät palkitse menneiden vuosien onnistuneesta politiikasta, vaikka tämä jos mikä hallitus olisi sen ansainnut. Äänestäjät tekevät päätöksensä siltä pohjalta, mitä toivovat seuraavilta neljältä vuodelta. Se on normaali demokratiaan kuuluva piirre, jossa vaalit ohjaavat tulevaa politiikkaa. Siksi myöskään Sanna Marin ja SDP eivät tulleet vaaleissa suurimmaksi puolueeksi, vaikka ulkomailla pääministeriä arvostetaan ja hallituksen saavutukset Koronan sekä Ukrainan sodan aikana ovat kiistattomat.”
Juuri näin. Rivien välissä yritinkin sanoa, että Vihervasemmistolla ei ollut juurikaan ideologista eroa vaalidebaatissa, vaan kaikki toistivat samoja teesejä ja myötäilivät toisiaan. Ehkä poislukien Vihreät, jotka ei tapansa mukaisesti halunnut puhua mistään muusta kuin ilmastosta, josta oli jo merkittävän suuri konsensus kaikkien puolueiden kesken. Edes Persut eivät ole kovin anti-ilmastoisia, jos ollenkaan.

Toki oikeistopuolueillakin oli paljon yhtäläisyyksiä, mutta kyllä ne yrittivät välillä haastaa toisiaankin.
 
Marinin käytös on sellaista, että on vaikea nähdä Marinin ego ja Kokoomus samassa hallituksessa. Mikäli tämä tapahtuu, niin vaaliväittelyt ovat olleet taitavasti näyteltyä teatteria.

Kokoomuksen ja Demarien hallitus voinee syntyä siten, että Marin astuu syrjään tunnustelijan paikalta ja tilalle tulee esim Antti Lindtman. Kävi hallitusneuvotteluissa miten tahansa, niin arvelen Marinin uran jatkuvan joka tapauksessa Brysselin suunnalla. Paikka sinne on jo ostettu suomalaisten verovaroilla.
Sanna Marin jättää SDP:n puheenjohtajuuden ja ryhtyy (tässä vaiheessa) pelkäksi kansanedustajaksi. Marin ei myöskään tavoittele ministerin paikkaa, koska EU:ssa odottaa jo suomalaisten veronmaksajien rahoilla ostettu paikka.

Tämä menee sen kaavan mukaan, josta kirjoitin pari viikkoa sitten. Marinin ego ja Kokoomus samasssa hallituksessa on mahdottomuus, joten Marin jättäytyy sivuun ja hallitustunnustelijaksi tulee yhteystyöhenkisempi demari, esimerkiksi Antti Lindtman.

Kyllä tämä alkaa vahvasti haista sinipunalta. Persujen hallitukseen pääsemisen taitaa mahdollistaa ainoastaan lähes täydellinen taipuminen Kokoomuksen vaatimuksille: hiilineutraalisuus 2035, lähes rajoittamaton työvoimaperäinen maahanmuutto, jne.

 
Hyvä vaan, jos sdp menee hallitukseen. Voi tukien varassa sitten jatkossakin elellä, jos sattuu työnteon miellykkyys laskemaan. Ja lisää kehitysmaalaisia työvoima pulaa parantamaan. Ja velkaa muutama miljardi. Hyvä siitä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Sanna Marin jättää SDP:n puheenjohtajuuden ja ryhtyy (tässä vaiheessa) pelkäksi kansanedustajaksi. Marin ei myöskään tavoittele ministerin paikkaa, koska EU:ssa odottaa jo suomalaisten veronmaksajien rahoilla ostettu paikka.

Tämä menee sen kaavan mukaan, josta kirjoitin pari viikkoa sitten. Marinin ego ja Kokoomus samasssa hallituksessa on mahdottomuus, joten Marin jättäytyy sivuun ja hallitustunnustelijaksi tulee yhteystyöhenkisempi demari, esimerkiksi Antti Lindtman.

Kyllä tämä alkaa vahvasti haista sinipunalta. Persujen hallitukseen pääsemisen taitaa mahdollistaa ainoastaan lähes täydellinen taipuminen Kokoomuksen vaatimuksille: hiilineutraalisuus 2035, lähes rajoittamaton työvoimaperäinen maahanmuutto, jne.

Joo, sinipunalta toi selkeästi näyttää. Eli kokkarit saa työvoimaperästä maahanmuuttoa rakentamaan asuntoja demareitten turvapaikanhakijoille. Tavallaan win-win tilanne kummallekkin. Siitä vielä neuvotellaan, että tehäänkö se velaksi vai revitäänkö ne rahat duunareilta. Ja päälle tohon vielä RKP ajamaan pakkoruotsia päiväkoteihin ja Räsänen laittamassa keppanat Alkoihin, niin hallitus on kasassa. Näillä eväillä suomi uuteen nousuun.
 
Sanna Marin jättää SDP:n puheenjohtajuuden ja ryhtyy (tässä vaiheessa) pelkäksi kansanedustajaksi. Marin ei myöskään tavoittele ministerin paikkaa, koska EU:ssa odottaa jo suomalaisten veronmaksajien rahoilla ostettu paikka.

Tämä menee sen kaavan mukaan, josta kirjoitin pari viikkoa sitten. Marinin ego ja Kokoomus samasssa hallituksessa on mahdottomuus, joten Marin jättäytyy sivuun ja hallitustunnustelijaksi tulee yhteystyöhenkisempi demari, esimerkiksi Antti Lindtman.

Kyllä tämä alkaa vahvasti haista sinipunalta. Persujen hallitukseen pääsemisen taitaa mahdollistaa ainoastaan lähes täydellinen taipuminen Kokoomuksen vaatimuksille: hiilineutraalisuus 2035, lähes rajoittamaton työvoimaperäinen maahanmuutto, jne.
Sinipuna on ylipäätään todennäköisin tällä vaalituloksella.
- ps on eduskunnassa kooltaan liian lähellä Kokoomusta
- kepu ilmoittanut menevänsä oppositioon, joten Kok+ps hallitukseen tarvittaisiin vihreät tai rkp+kd tai sdp
- sdp ja vihreät ei suostu samaan hallitukseen ps kanssa
- rkp viestinyt useaan otteeseen, että ps:lle tärkeät asiat ei käy heille
=> Kok, sdp, rkp, kd TAI Kok, sdp, vihr (+rkp +kd) jää mahdollisiksi vaihtoehdoiksi

Jos sdp yllättäen ilmoittaisi myös jäävänsä oppositioon, menisi koko pakka kuitenkin totaalisesti uusiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 801
Viestejä
4 517 163
Jäsenet
74 476
Uusin jäsen
Modizz
Back
Ylös Bottom