• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Hyvä pointti, sekin varmasti vaikuttaa asiaan. Ihmisille alkaa valjeta mitä vihreä siirtymä maksaa.
Omasta mielestäni esim. polttoaineet voisi kyllä maksaa enemmän, jos sitten samalla elämisen kustannuksia saataisiin laskettua jostain muualta esim. verokevennyksillä. Nyt kun inflaatio jyllää muutenkin, niin on vaikeaa kannattaa että sen päälle vielä joidenkin asioiden hintaa nostetaan extra paljon.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 612
Omasta mielestäni esim. polttoaineet voisi kyllä maksaa enemmän, jos sitten samalla elämisen kustannuksia saataisiin laskettua jostain muualta esim. verokevennyksillä. Nyt kun inflaatio jyllää muutenkin, niin on vaikeaa kannattaa että sen päälle vielä joidenkin asioiden hintaa nostetaan extra paljon.
Ei veronalennuksiin ole kyllä varaa näillä velkaantumisasteilla...
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Ei veronalennuksiin ole kyllä varaa näillä velkaantumisasteilla...
Niin no sitten sitä polttoaineen hintaa ei mielestäni pitäisi mennä ainakaan tieten tahtoen korottamaan. Varmaan harvempi enää tällä nykyisellä hintatasollakaan huvikseen ajelee, joitain juuri kortin saaneita ja intohimoisia autoharrastajia lukuunottamatta.

Onhan se tietenkin yksi keino säästää ympäristöä, että ihmisten elintaso laskee, kun sen seurauksena on vähemmän varaa kuluttaa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Kumpihan se tietää sen todellisen tilanteen työpaikoilla: hoitaja itse, vai kampaviinereitä toimistossa vetävä puheenjohtaja?
Hoitajista on helppoa etsiä samaa mieltä olevat kun heitä on niin paljon ja heissä on eri puolueen kannattajia.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Ei veronalennuksiin ole kyllä varaa näillä velkaantumisasteilla...
Tottakai on kunhan vain leikkaa tarpeeksi. Veronalennukset ruokkii suoraan talouskasvua joten ne leikatut verot myös palautuu jotain kautta takaisin. Esim. kasvavana kulutuksena. Toki ensisijaista on stabiloida talous ja lopettaa velkaantuminen ja veronkevennyksiä sitten niissä raameissa missä pystytään niin paljon vain kuin mahdollista.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Tottakai on kunhan vain leikkaa tarpeeksi. Veronalennukset ruokkii suoraan talouskasvua joten ne leikatut verot myös palautuu jotain kautta takaisin. Esim. kasvavana kulutuksena. Toki ensisijaista on stabiloida talous ja lopettaa velkaantuminen ja veronkevennyksiä sitten niissä raameissa missä pystytään niin paljon vain kuin mahdollista.
Ei ole näkyvissä että puolueet leikkaisivat tarpeeksi. Liberaalipuolueen listalla siihen olisi mahdollisuus, mutta sillloinkin pitäisi ensin hoitaa velat.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
594
En olisi ikinä uskonut, että tämä päivä koittaa. Olen 4. sukupolven sosialidemokraatti, mutta ääneni ei siltikään mene sosialidemokraatiselle puolueelle. Vaan Perussuomalaisille.

Hauskaa kuinka SDP on harhautunut näin pahasti meidän työväenluokan ihmisten tieltä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
En olisi ikinä uskonut, että tämä päivä koittaa. Olen 4. sukupolven sosialidemokraatti, mutta ääneni ei siltikään mene sosialidemokraatiselle puolueelle. Vaan Perussuomalaisille.

Hauskaa kuinka SDP on harhautunut näin pahasti meidän työväenluokan ihmisten tieltä.
Demareilla on vikansa mutta taidan päätyä heihin tällä kertaa. Kokoomus tulee näillä näkymin hallitukseen joka tapauksessa, joten valinta on PS vs SDP. Moni Vihreäkin on huomannut tämän ja siirtynyt tukemaan demareita. Minä vaadin arvoliberaalin puolueen ja PS on toisessa laidassa. Eläintensuojelu on myös minulle tärkeää joten vihreät arvot sopivat (GAL-TAN akseli). Demareilla liiallinen velanotto on kieltämättä haitta.

RKP olisi ollut erinomainen mutta se saisi vaihtaa turkistarhauskantaansa. Malmin lentokentän puolella he olivat kiitettävästi vaikka se ei olekaan eduskuntavaalien asia.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
594
Demareilla on vikansa mutta taidan päätyä heihin tällä kertaa. Kokoomus tulee näillä näkymin hallitukseen joka tapauksessa, joten valinta on PS vs SDP. Moni Vihreäkin on huomannut tämän ja siirtynyt tukemaan demareita. Minä vaadin arvoliberaalin puolueen ja PS on toisessa laidassa. Eläintensuojelu on myös minulle tärkeää joten vihreät arvot sopivat (GAL-TAN akseli). Demareilla liiallinen velanotto on kieltämättä haitta.

RKP olisi ollut erinomainen mutta se saisi vaihtaa turkistarhauskantaansa. Malmin lentokentän puolella he olivat kiitettävästi vaikka se ei olekaan eduskuntavaalien asia.
Olen antanut SDP:lle aikaa, yritännyt muuttaa sitä joukolla sisältä ja vuodesta toiseen pettynyt. Meno on muuttunut vuosi vuodelta huonommaksi.
Mä olen vasemmistokonservatiivi ja tämä nyky vasemmistoliberaalius on mielestäni pahempi syöpä kuin Kokoomuksen uskonto markkinoista.

Loistavaa että äänestät!
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Sillä ei liene väliä. Normaalisti kun vain toinen heistä kykenee vaikuttamaan asioiden kehitykseen laajemmassa mittakaavassa.
Halla-aho avasikin tätä asiaa hyvin tänään ja on ihan samoilla linjoilla kuin minä eilen:

"Tämä on varsin tavallinen ilmiö ammattiyhdistysliikkeen kanssa. AY-väki nostaa kulisseissa esiin halpatyövoiman maahanmuuton aiheuttamia ongelmia omilla aloillaan. Monesti järjestöjen jäsenet ja edustajat käyvät itkemässä ongelmia perussuomalaisille ja toivovat meidän tekevän asialle jotakin.
Mutta kun nostamme järjestöjen itse esille tuomia ongelmia julkiseen keskusteluun, samat järjestöt - ja usein jopa samat henkilöt - vetävät maton alta ja vakuuttavat, ettei mitään ongelmaa ole. Lisää maahanmuuttoa, arvopohjaa ja jakamatonta ihmisarvoa!
Ilmiö johtuu siitä, että työntekijäjärjestöt eivät ole ensisijaisesti jäsentensä - eli työntekijöiden - asialla vaan SDP:n ja vasemmistoliiton jatkeita ja tukiorganisaatioita. Puolueen etu menee aina jäsenistön edun edelle."

Eli niinkuin tässäkin tapauksessa kävi, totuus oli se, että nämä maahantuontihoitajat aiheuttava lisäkuormaa. Mutta julkisuuteen nämä samat puoluepomoihmiset puhuvat ihan vastakkaista paskaa sen mukaan, mitä SDP toivoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Halla-aho avasikin tätä asiaa hyvin tänään ja on ihan samoilla linjoilla kuin minä eilen:

"Tämä on varsin tavallinen ilmiö ammattiyhdistysliikkeen kanssa. AY-väki nostaa kulisseissa esiin halpatyövoiman maahanmuuton aiheuttamia ongelmia omilla aloillaan. Monesti järjestöjen jäsenet ja edustajat käyvät itkemässä ongelmia perussuomalaisille ja toivovat meidän tekevän asialle jotakin.
Mutta kun nostamme järjestöjen itse esille tuomia ongelmia julkiseen keskusteluun, samat järjestöt - ja usein jopa samat henkilöt - vetävät maton alta ja vakuuttavat, ettei mitään ongelmaa ole. Lisää maahanmuuttoa, arvopohjaa ja jakamatonta ihmisarvoa!
Ilmiö johtuu siitä, että työntekijäjärjestöt eivät ole ensisijaisesti jäsentensä - eli työntekijöiden - asialla vaan SDP:n ja vasemmistoliiton jatkeita ja tukiorganisaatioita. Puolueen etu menee aina jäsenistön edun edelle."

Eli niinkuin tässäkin tapauksessa kävi, totuus oli se, että nämä maahantuontihoitajat aiheuttava lisäkuormaa. Mutta julkisuuteen nämä samat puoluepomoihmiset puhuvat ihan vastakkaista paskaa sen mukaan, mitä SDP toivoo.
Nuo ammattiyhdistyspuolen poliittiset touhuajat voi kyllä lausuntojensa osalta jättää täysin omaan arvoonsa. Laulavat sen puolueen lauluja jonka taskussa ovat.

Toki ylimääräinen käsipari esim. vanhustenhuollossa on aina hyvä juttu. Mutta paras olisi että työntekijä puhuisi Suomea edes auttavasti. Ilman tuota hoitovirheet lisääntyvät, ja kuormitus kasvaa etenkin kantaväestön suunnalla, jotka joutuvat tulkkaamaan ja tukemaan noita uusia työntekijöitä (samalla liksalla). Niin kuin kaikessa tekemisessä uusi työntekijä on usein raakile, se varsinainen osaaminen muodostuu vasta työvuosien myötä. Ilman kielitaitoa tuokin kehityspolku pitkittyy.

Itse tunnen suhteellisen laajasti hoitohenkilökuntaa ja jopa porukkaa joka vastaa noiden ulkomailta tuotujen hoitajien kouluttamisesta Suomeen. Kaikki sanovat sitä samaa, eli kielitaidon puute on ongelma. Mutta toki tilanne voi olla väliaikainen, sitä mukaa kun maahan juurrutaan, ja töissä toimitaan niin myös kielitaito kehittyy. Tuo väliaika sitten otetaan kantaväestöä edustavan hoitohenkilökunnan selkänahasta ja haudataan hoitovirheinä sekä muuna epäonnistumisena. Hinta se on tälläkin touhulla, vaikka ei ehkä niin ilmiselvä.

Asia sitten erikseen se, että ainakin noista Filippiinien suunnalta tulleista hoitajista on puhuttu myös paljon hyvää, ovat ahkeria ja suhtautuminen työhön usein kohdallaan (on kasvettu siihen että työtä on tehtävä, jos meinaa hengissä pysyä, toisin kuin nämä hyvinvointivaltion pehmentämät ihmiset keskimäärin). Se mikä tosin jaksaa ihmetyttää on että nuokin tekijät pitää tuottaa tänne toiselta puolelta maapalloa, eikös meillä ole jo aikamoinen reservi "moniosaajia" täällä valmiina. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Olen antanut SDP:lle aikaa, yritännyt muuttaa sitä joukolla sisältä ja vuodesta toiseen pettynyt. Meno on muuttunut vuosi vuodelta huonommaksi.
Mä olen vasemmistokonservatiivi ja tämä nyky vasemmistoliberaalius on mielestäni pahempi syöpä kuin Kokoomuksen uskonto markkinoista.

Loistavaa että äänestät!
Yksi kynnyskysymyksistäni on HS vaalikoneen kysymys "Valtion on annettava suunniteltua enemmän rahaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon, vaikka se tarkoittaisi säästöjä muualta, veronkorotuksia tai lisää velkaa." Tuohon täytyy olla myönteinen vastaus. Loppuosa antaa sopivasti väljää jotta voi kattaa niin niin oikeiston kuin vasemmiston. Tuo on mielestäni yksi valtion ydintehtävistä.

Purra on vastannut tuohon
" Erityisesti väestön ikääntymisen vuoksi sotemenomme ovat kasvussa, ja se on tosiasia. Perusterveydenhuollon resurssit ovat myös riittämättömät. Samaan aikaan on tärkeää pyrkiä tehostamaan toimintaa esimerkiksi paremmalla johtamisella ja käytännöillä ja hyödyntämällä yksityisen sektorin toimijoita. En kannata minkäänlaisia veronkorotuksia. Rahat on löydyttävä muita menoja vähentämällä ja toissijaisesta karsimalla. Suomalaisen turvallisuus ja hyvinvointi ovat puolustettavimmat painopisteet. "
Joten myös sieltä puolelta löytyy halua lisätä resursseja. Orpo taas haluaa säästää joten tuossa asiassa PS on parempi.

Sisäinen ja ulkoinen turvallisuus, terveydenhoito, perustoimeentulo ja koulutus ovat valtion ydintehtäviä omasta mielestäni. Nämä täyttyvät varsin hyvin ainakin valtaosalla.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Toki ylimääräinen käsipari esim. vanhustenhuollossa on aina hyvä juttu.
Sehän tässä onkin, kun nuo eivät ole mitään ylimääräisiä käsipareja. Vanhustenhuollossa työvuoroissa on ennalta määrätty määrä hoitajia, mikä tarkoittaa sitä, että kun työvuorossa on yksi kieltä osaamaton ja muutenkin heikommin osaava hoitaja, niin silloin siinä työvuorossa on yksi osaava henkilö vähemmän, jolloin kaikille kasautuu enemmän työkuormaa tämän yhden vuoksi. Ja jos niitä on työvuorossa kaksi, niin se kertautuu.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
En olisi ikinä uskonut, että tämä päivä koittaa. Olen 4. sukupolven sosialidemokraatti, mutta ääneni ei siltikään mene sosialidemokraatiselle puolueelle. Vaan Perussuomalaisille.

Hauskaa kuinka SDP on harhautunut näin pahasti meidän työväenluokan ihmisten tieltä.
Imo ei koskaan kannata olla minkään sukupolven äänestäjä tai kerätä ylpeydellä jotain saman puolueen sarjaäänestämisiä. Äänestää sitä puoluetta joka ajaa niitä asioita mistä välittää ja sitä joka kusettaa vähiten.

Joka tapauksessa onnittelut hyvästä valinnasta. :tup:
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Sehän tässä onkin, kun nuo eivät ole mitään ylimääräisiä käsipareja. Vanhustenhuollossa työvuoroissa on ennalta määrätty määrä hoitajia, mikä tarkoittaa sitä, että kun työvuorossa on yksi kieltä osaamaton ja muutenkin heikommin osaava hoitaja, niin silloin siinä työvuorossa on yksi osaava henkilö vähemmän, jolloin kaikille kasautuu enemmän työkuormaa tämän yhden vuoksi. Ja jos niitä on työvuorossa kaksi, niin se kertautuu.
Suomenkielisiä ei ole tarpeeksi joten ne ovat ylimääräisiä.

Ehdoksi täytyisikin laittaa että kielivaatimuksesta voi joustaa vain jos ei ole saanut paikkoja täytettyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Sehän tässä onkin, kun nuo eivät ole mitään ylimääräisiä käsipareja. Vanhustenhuollossa työvuoroissa on ennalta määrätty määrä hoitajia, mikä tarkoittaa sitä, että kun työvuorossa on yksi kieltä osaamaton ja muutenkin heikommin osaava hoitaja, niin silloin siinä työvuorossa on yksi osaava henkilö vähemmän, jolloin kaikille kasautuu enemmän työkuormaa tämän yhden vuoksi. Ja jos niitä on työvuorossa kaksi, niin se kertautuu.
Totta tuokin. Käytin tuossa hieman huonoa ilmaisua. Parempi ehkä sanoa että yleensä edes on käsipareja, ongelmahan tässä on se, että hoitoalalle ei saada työntekijöitä, joten joudutaan ns. "kaapimaan laarin pohjia". Tämähän se ikävä totuus on tuolta ulkomailta palkkauksen takana, samoin kuin siinä että alalle koulutetaan esim. lähihoitajia runsaasti. Sen sijaan että mietittäisiin missä mättää kun ihmiset ei alalla pysy, yritetään korjata tuota puutetta hankkimalla työntekijöitä kehitysmaista.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Suomenkielisiä ei ole tarpeeksi joten ne ovat ylimääräisiä.
Vaikka noita tulisi Suomeen työvoimapulan vuoksi, niin niitä päätyy töihin myös niihin työvuoroihin, missä muuten olisi riittävä määrä hoitajia, jolloin he korvaavat kyseisestä vuorosta suomalaisen hoitajan.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Suomenkielisiä ei ole tarpeeksi joten ne ovat ylimääräisiä.

Ehdoksi täytyisikin laittaa että kielivaatimuksesta voi joustaa vain jos ei ole saanut paikkoja täytettyä.
Kyllä se ensimmäinen vaatimus pitäisi olla, että osaa tehdä työt ja se "osaa tehdä työt" edellyttää sitä että ymmärtää mitä se asiakas (vanhus) sanoo.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Vaikka noita tulisi Suomeen työvoimapulan vuoksi, niin niitä päätyy töihin myös niihin työvuoroihin, missä muuten olisi riittävä määrä hoitajia, jolloin he korvaavat kyseisestä vuorosta suomalaisen hoitajan.
Tuohon täytyisi laittaa tiukat säädökset jotta noin ei tapahtuisi.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Kyllä se ensimmäinen vaatimus pitäisi olla, että osaa tehdä työt ja se "osaa tehdä työt" edellyttää sitä että ymmärtää mitä se asiakas (vanhus) sanoo.
Joten ennemmin yksi hoitaja kuin kaksi joista toinen osaa keskustella vanhuksen kanssa?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
594
Imo ei koskaan kannata olla minkään sukupolven äänestäjä tai kerätä ylpeydellä jotain saman puolueen sarjaäänestämisiä. Äänestää sitä puoluetta joka ajaa niitä asioita mistä välittää ja sitä joka kusettaa vähiten.

Joka tapauksessa onnittelut hyvästä valinnasta. :tup:
Siksi pystynkin vaihtamaan äänestyskäyttäytymistäni, kun olen myöntänyt tosiasiat.
Tosiasiat ovat aikaisemmin olleet ne, että SDP on parhaiten ajanut meidän sukumme asioita ja meille tärkeitä asioita. Iso kynnys tähän muutokseen on ollut, mutta kaikki kivet on käännetty ja haluan että SDP:n puoluetoimistossa tukehdutaan viinereihin kun Perussuomalaisten rökälevoiton tiedot saavuttavat sen toimiston.

Itselleni tärkeintä on turvallisuus ja suomalaisen kansakunnan säilyminen.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Joten ennemmin yksi hoitaja kuin kaksi joista toinen osaa keskustella vanhuksen kanssa?
EI, vaan kaksi työhön kykenevää hoitajaa!
Tämä on hyvin yksinkertaista logiikkaa.
1= kykenevä hoitaja (suomea osaava hoitaja)
0= ei kykenevä hoitaja (suomea osaamaton hoitaja)

1+0 = 1
1+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0 = edelleenkin vain 1
1+1=2
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
EI, vaan kaksi työhön kykenevää hoitajaa!
Tämä on hyvin yksinkertaista logiikkaa.
1= kykenevä hoitaja (suomea osaava hoitaja)
0= ei kykenevä hoitaja (suomea osaamaton hoitaja)

1+0 = 1
1+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0+0 = edelleenkin vain 1
1+1=2
Ehtona oli että paikkaa ei saada kielitaisoisella täytettyä, joten ei tule kahta. Lisäksi kielitaidoton osaa tehdä paljon töitä, minäkin olen tehnyt monen sellaisen kanssa töitä jotka eivät osaa suomea ja ovat olleet tehokkaita. Olen myös ollut vanhainkodissa töissä ja tiedän että siellä on töitä jossa pärjää ilman kielitaitoa kunhan saatavilla on henkilö joka osaa molempia kieliä tulkatakseen ja käskeäkseen.

1+1 = 2
1+1+1 = 3
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Ehtona oli että paikkaa ei saada kielitaisoisella täytettyä, joten ei tule kahta. Lisäksi kielitaidoton osaa tehdä paljon töitä, minäkin olen tehnyt monen sellaisen kanssa töitä jotka eivät osaa suomea ja ovat olleet tehokkaita. Olen myös ollut vanhainkodissa töissä ja tiedän että siellä on töitä jossa pärjää ilman kielitaitoa kunhan saatavilla on henkilö joka osaa molempia kieliä tulkatakseen ja käskeäkseen.

1+1 = 2
1+1+1 = 3
mutta edelleenkin se yksi suomalainen joutuu sitten tekemään useamman työt, kun hoitajien pitäisi tehdä hoitajien töitä ja siivoojat sitten erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Ehtona oli että paikkaa ei saada kielitaisoisella täytettyä, joten ei tule kahta. Lisäksi kielitaidoton osaa tehdä paljon töitä, minäkin olen tehnyt monen sellaisen kanssa töitä jotka eivät osaa suomea ja ovat olleet tehokkaita. Olen myös ollut vanhainkodissa töissä ja tiedän että siellä on töitä jossa pärjää ilman kielitaitoa kunhan saatavilla on henkilö joka osaa molempia kieliä tulkatakseen ja käskeäkseen.

1+1 = 2
1+1+1 = 3
Sitten päästäänkin siihen ongelman ytimeen, eli tämän suomalaisen hoitajan aika ja resurssit palaa kielitaidottomien tulkkaamiseen. Ei siitä tule mitään, jos pitää toimia tulkkauspalveluna ja sivusilmällä seurata toisten toimintaa, ei ole sen hoitajan tehtävä toimia tulkkauspalveluna ja tuollaista tuskin kukaan jaksaa pidemmällä aikavälillä. (surkealla palkalla lisää vastuuta ja työhön kuulumatonta hommaa) Tämä on ikävä kyllä jo arkipäivää meidän sotessa, useammasta lähteestä kuultuna.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 493
Sitten päästäänkin siihen ongelman ytimeen, eli tämän suomalaisen hoitajan aika ja resurssit palaa kielitaidottomien tulkkaamiseen. Ei siitä tule mitään, jos pitää toimia tulkkauspalveluna ja sivusilmällä seurata toisten toimintaa, ei ole sen hoitajan tehtävä toimia tulkkauspalveluna ja tuollaista tuskin kukaan jaksaa pidemmällä aikavälillä. (surkealla palkalla lisää vastuuta ja työhön kuulumatonta hommaa) Tämä on ikävä kyllä jo arkipäivää meidän sotessa, useammasta lähteestä kuultuna.
Pitäiskö yksiköihin palkata pari tulkkia suomalaisten hoitajien sijaan?
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
395
Hoitsututtu kertoi kokemuksistaan suuremmassa vanhusten hoivayksikössä. Hän on muuttanut pikkulapsena Lähi-Idän suunnalta, käynyt koulut Suomessa ja osasi kielen kuten natiivitkin. Ulkomuoto on kuitenkin selvästi kotoperäisistä erottuva. Ensimmäisenä työpäivänä vähän paremmin tässä maailmassa ollut vanhus parahti hänet kohdatessaan: "Ei, ei taas", mutta oli hyvin ilahtunut, kun keskustelu sujui äidinkielellä ongelmitta.

Hän oli useamman kerran yövuorossa ainoa suomenkielen taitoinen hoitaja, ja koki sen hyvin raskaana. Se oli suurimpia syitä hakeutua muualle. Jos hän ei olisi tarvinnut fyysistä apua, olisi valvonut yöt mieluummin yksin. Ei olisi tarvinnut vahtia muiden tekemisiä. Tehtäviä annettaessa hymyiltiin iloisesti ja nyökyteltiin "jees, jees", mutta aina piti olla varmistamassa mitä oikeasti tapahtuu, kun kommunikointi hoidokkien kanssa ei suju. Osa vanhuksista oli peloissaan. Toimiva kielitaito on välttämätöntä hoitoalalla, jos halutaan korvaavaa työvoimaa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Hoitsututtu kertoi kokemuksistaan suuremmassa vanhusten hoivayksikössä. Hän on muuttanut pikkulapsena Lähi-Idän suunnalta, käynyt koulut Suomessa ja osasi kielen kuten natiivitkin. Ulkomuoto on kuitenkin selvästi kotoperäisistä erottuva. Ensimmäisenä työpäivänä vähän paremmin tässä maailmassa ollut vanhus parahti hänet kohdatessaan: "Ei, ei taas", mutta oli hyvin ilahtunut, kun keskustelu sujui äidinkielellä ongelmitta.

Hän oli useamman kerran yövuorossa ainoa suomenkielen taitoinen hoitaja, ja koki sen hyvin raskaana. Se oli suurimpia syitä hakeutua muualle. Jos hän ei olisi tarvinnut fyysistä apua, olisi valvonut yöt mieluummin yksin. Ei olisi tarvinnut vahtia muiden tekemisiä. Tehtäviä annettaessa hymyiltiin iloisesti ja nyökyteltiin "jees, jees", mutta aina piti olla varmistamassa mitä oikeasti tapahtuu, kun kommunikointi hoidokkien kanssa ei suju. Osa vanhuksista oli peloissaan. Toimiva kielitaito on välttämätöntä hoitoalalla, jos halutaan korvaavaa työvoimaa.
Sairaanhoitajatasolla kielitaitovaatimuksesta ei tule joustaa, sen sijaan hoitoapulaiset ovat eri asia. He ovat myös halvempia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Hoitsututtu kertoi kokemuksistaan suuremmassa vanhusten hoivayksikössä. Hän on muuttanut pikkulapsena Lähi-Idän suunnalta, käynyt koulut Suomessa ja osasi kielen kuten natiivitkin. Ulkomuoto on kuitenkin selvästi kotoperäisistä erottuva. Ensimmäisenä työpäivänä vähän paremmin tässä maailmassa ollut vanhus parahti hänet kohdatessaan: "Ei, ei taas", mutta oli hyvin ilahtunut, kun keskustelu sujui äidinkielellä ongelmitta.

Hän oli useamman kerran yövuorossa ainoa suomenkielen taitoinen hoitaja, ja koki sen hyvin raskaana. Se oli suurimpia syitä hakeutua muualle. Jos hän ei olisi tarvinnut fyysistä apua, olisi valvonut yöt mieluummin yksin. Ei olisi tarvinnut vahtia muiden tekemisiä. Tehtäviä annettaessa hymyiltiin iloisesti ja nyökyteltiin "jees, jees", mutta aina piti olla varmistamassa mitä oikeasti tapahtuu, kun kommunikointi hoidokkien kanssa ei suju. Osa vanhuksista oli peloissaan. Toimiva kielitaito on välttämätöntä hoitoalalla, jos halutaan korvaavaa työvoimaa.
Samanlaisia kokemuksia kuullut usealta ihmiseltä, ei tuollaista kukaan jaksa pidemmän päälle ja ihan ymmärrettävää. Paskalla palkalla lisää stressiä, vastuuta ja työnkuvaan kuulumatonta hommaa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tässä nyt joillakin jää ymmärtämättä se, että jos kyvykkään suomalaisen työntekijän kaveriksi laitetaan osaamaton henkilö, niin lopputuloksena työteho laskee, koska osa tämän suomalaisen työajasta menee sen ulkomaalaisen paimentamiseen. Eli hän joutuu omien töidensä lisäksi vielä ottamaan lisäkuormaa osaamattomasta työkaverista.

Eli ei voida sanoa, että 1+0=1, vaan ennemminkin 1+0=0,8.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Sairaanhoitajatasolla kielitaitovaatimuksesta ei tule joustaa, sen sijaan hoitoapulaiset ovat eri asia. He ovat myös halvempia.
mutta nämä "apulaiset" lasketaan helposti mukaan hoitajamitoitukseen ja taas homma menee vituiks, kun suomalainen hoitaja tekee monen työt, tulee työuupumus ja sitten vaihtaa alaa.
Eli homma menee vaan huonompaan suuntaan!!

Koita nyt jo ymmärtää, kun tämä asia on sinulle nyt väännetty monella tavalla rautalangasta ja useamman henkilön toimesta.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 073
RKP olisi ollut erinomainen mutta se saisi vaihtaa turkistarhauskantaansa.
Mitä vikaa turkistarhauksessa, jos vain asetetaan riittävät laatukriteerit ja niitä myös valvotaan? Toki jos ei toiminta enään tämän jälkeen ole kannattavaa, niin se on eri asia.

Itse näkisin turkistarhauksen jossain määrän (mutta en täysin) rinnasteisena lampaiden kasvatukseen, niiden villan takia.

Tärkeintähän on varmistaa eläinten hyvinvointi, joka tapahtuu laatukriteereillä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Mitä vikaa turkistarhauksessa, jos vain asetetaan riittävät laatukriteerit ja niitä myös valvotaan? Toki jos ei toiminta enään tämän jälkeen ole kannattavaa, niin se on eri asia.

Itse näkisin turkistarhauksen jossain määrän (mutta en täysin) rinnasteisena lampaiden kasvatukseen, niiden villan takia.

Tärkeintähän on varmistaa eläinten hyvinvointi, joka tapahtuu laatukriteereillä.
Jos ajaisivat kunnon kriteerejä niin sitten kyllä. RKP ei vain näy niin tekevän. Se olisi kieltämättä parempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002

Purra sohaisi ampiaispesään. Tarkoituksellako hän noin taitamattomasti muotoili vastauksensa? Vai antoi tunnekuohun mennä?

Purra näkee kulttuurin luksuspalveluna ja niinpä yksi tuttuni mainostaa olevansa luksustoimittaja :lol:

Kulttuuri ei ole tuon suhteen mitenkään yhtenäinen kuten aiemmin mainitsin. Siellä voi priorisoida ja ehkä leikatakin mutta ydin tulee säilyttää. Purra itse onneksi mainitsi kirjastot muttei ikävä kyllä museoita. Aiemmin hän on tainnut olla ainakin nykytaiteen museota vastaan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 073
Jos ajaisivat kunnon kriteerejä niin sitten kyllä. RKP ei vain näy niin tekevän. Se olisi kieltämättä parempi vaihtoehto.
Tää on vähän ikävää. Osa vaati turkistarhauksen kieltoa, osa ei halua tehdä asialle mitään eikä loput tiedä asiasta tarpeeksi eikä täten tee mitään, kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä.

Minäkään en tiedä asiasta kovin paljoa, mutta vastustan yhden elinkeinon kieltämistä ja haluan varmistaa eläinten hyvinvoinnin.

Minusta paras ratkaisu olisi tehdä riippumaton asiantuntija arvio nykytilasta, sekä tarvittavista toimista eläinten hyvinvoinnin varmistamiseksi ja sitten toteuttaa ne suositukset. Toimien vaikuttavuutta voisi arvioida esim 5v välein ja korjata vaatimuksia antaen hieman siirtymäaikaa yrittäjille toimien toteuttamiseen.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Tää on vähän ikävää. Osa vaati turkistarhauksen kieltoa, osa ei halua tehdä asialle mitään eikä loput tiedä asiasta tarpeeksi eikä täten tee mitään, kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä.

Minäkään en tiedä asiasta kovin paljoa, mutta vastustan yhden elinkeinon kieltämistä ja haluan varmistaa eläinten hyvinvoinnin.

Minusta paras ratkaisu olisi tehdä riippumaton asiantuntija arvio nykytilasta, sekä tarvittavista toimista eläinten hyvinvoinnin varmistamiseksi ja sitten toteuttaa ne suositukset. Toimien vaikuttavuutta voisi arvioida esim 5v välein ja korjata vaatimuksia antaen hieman siirtymäaikaa yrittäjille toimien toteuttamiseen.
Tein vaalikoneen niin minulle ehdotti eläinoikeuspuoluetta ykköseksi. En usko sen saavan yhtään edustajaa läpi.

Siinä olet oikeassa että riittävä siirtymäaika pitäisi tarjota. En tiedä olisiko mahdollista estää ulkomaisten turkisten tuonti jos niitä ei ole tuotettu riittävin laatukriteerein. Tai saisiko omaa turkistarhausta tukea näin EU aikana eettisyyden nimissä? Turkistarhauksen kielto ilman turkisten kieltoa olisi aika tyhjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 665
RKP olisi ollut erinomainen mutta se saisi vaihtaa turkistarhauskantaansa
Turkistarhaus on kyllä bisnes, jonka regulointia voisi kiristää voimakkaasti. Eli enemmän tilaa eläimille, enemmän virikkeitä, enemmän mahdollisuuksi elää etäisen normaalisti. Tämä vääjäämättä nostaa tuotteiden hintaa merkittävästi ja vähentää Keskustan ja PS:n kannattajien tyytyväisyyttä, mutta kyse on kaikella tavalla aika marginaalisista ylellisyystuotteista, eikä välttämättömyystuotteista, niin en näkisi tätä yhteiskunnan tasolla kovin pahana asiana. Ei siis välttämättä täyskieltoa, vaan hidas tiukentaminen joka ei iske koko alaan niin voimakkaasti.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Purra sohaisi ampiaispesään. Tarkoituksellako hän noin taitamattomasti muotoili vastauksensa? Vai antoi tunnekuohun mennä?
Purrahan puhui ihan asiaa. Kuuntelitko edes loppuun saakka mitä hän sanoi? Luksusta on nimenomaan sellainen kulttuuri, jollei ei löydy markkinoilta kysyntää, mutta sitä silti tuotetaan marginaaliselle vähemmistölle verovaroin.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 002
Purrahan puhui ihan asiaa. Kuuntelitko edes loppuun saakka mitä hän sanoi? Luksusta on nimenomaan sellainen kulttuuri, jollei ei löydy markkinoilta kysyntää, mutta sitä silti tuotetaan marginaaliselle vähemmistölle verovaroin.
Ei kulttuuria voi ajatella markkinaehtoisesti. Vähemmistöehtokaan ei ole kovin hyvä, enemmistön suhteen yleisesti voidaan asia hoitaa markkinavoimin kuten Uuno Turhapurot. Kirjastot ovat enemmistölle ja silti hyvä tuottaa verovaroin kuten Purra sanoi. Miten hän taas näkee nuo museot? Ovatko ne vähemmistölle vai ei? Tallennustyö sekä kokoelmien säilytys kunnossa vie rahaa ja ei näy suoraan yleisölle. Silti ne on suomalaisen kulttuuriperinnön säilytystä nykytaide mukaan lukien.

Kansallisteatteri ja kansallisoopperakin ovat hyviä siinä missä sotilasparaatit. Kyläteatterit ja vastaavat eivät tarvitse mielestäni tukea.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Nimenomaan ooppera on yksi esimerkki paskasta, joka pitäisi saada pois. Se on marginaalisen eliittiporukan harrastus, jota eivät kuitenkaan halua maksaa itse, vaan haluavat veronmaksajien kustantavan sen. Suomi ei tarvitse oopperaa mihinkään, meidän kuttuurillemme ei olisi minkäänlaista haittaa siitä, vaikka ooppera lakkaisi olemasta.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 073
Tein vaalikoneen niin minulle ehdotti eläinoikeuspuoluetta ykköseksi. En usko sen saavan yhtään edustajaa läpi.

Siinä olet oikeassa että riittävä siirtymäaika pitäisi tarjota. En tiedä olisiko mahdollista estää ulkomaisten turkisten tuonti jos niitä ei ole tuotettu riittävin laatukriteerein. Tai saisiko omaa turkistarhausta tukea näin EU aikana eettisyyden nimissä? Turkistarhauksen kielto ilman turkisten kieltoa olisi aika tyhjä.
Joo, ei eläinoikeuspuolue kyllä saa ketään läpi. Eduskunnan ulkopuolelta vain liberaaleilla on pienet mahdollisuudet uudeltamaalta tai helsingistä.

Ja ja mielestäni kaikille turkiksille pitäisi laittaa laatukriteerit ja jos ei sitä täytä tulee niille joku lisämaksu/lisävero. Tämän voisi olla eu säännösten mukaisia.

Ja tosiaan mitähän turkistarhauksen kieltäjät kuvittelevat saavansa aikaan pelkällä turkistarhauskiellolla? Kuten sanoi tämä olisi hyödytöntä ja vain vahingollista suomen taloudelle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Nimenomaan ooppera on yksi esimerkki paskasta, joka pitäisi saada pois. Se on marginaalisen eliittiporukan harrastus, jota eivät kuitenkaan halua maksaa itse, vaan haluavat veronmaksajien kustantavan sen. Suomi ei tarvitse oopperaa mihinkään, meidän kuttuurillemme ei olisi minkäänlaista haittaa siitä, vaikka ooppera lakkaisi olemasta.
Ymmärrän mielipiteen ja nopeasti ajatellen noinhan se on. "Eliittiporukan harrastu" mutta tuosta tarpeellisuudesta on myös toisenlaisia mielipiteitä, eli Suomi tarvitsee.

Jos ei markkinaehtoisesi pyöri, niin kyseenalaistaa se hyöty määräajoin pitää, ja niin kai tehtykkin.

Jos alkaa näyttämään liiankalliilta, niin kerrasta ei kannata pistää hanoja kiinni, se on sitten siinä jos niin tekee.
 

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Se on paljon asetelmasta kiinni että minkälaiseksi huutamiseksi päälle puhumiseksi nuo vaaliväittelyt menevät, jos porukka lyödään sellaisiin asetelmiin että katsekontaktia on helppo ottaa niin se lähtee helposti käsistä. Ylen ensimmäisessä tentissä kaikki olivat rivissä ja meininki oli virkamiesmäisen tylsää.

Tässä esimerkki vuosien takaa kun porukka lyödään tuommoiseen "pyöreään pöytään"

 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
267
Nimenomaan ooppera on yksi esimerkki paskasta, joka pitäisi saada pois. Se on marginaalisen eliittiporukan harrastus, jota eivät kuitenkaan halua maksaa itse, vaan haluavat veronmaksajien kustantavan sen. Suomi ei tarvitse oopperaa mihinkään, meidän kuttuurillemme ei olisi minkäänlaista haittaa siitä, vaikka ooppera lakkaisi olemasta.
En nyt ota kantaa siihen, että pitäisikö Kansallisoopperaa tukea verovaroin ja kuinka paljon, mutta näin huomiona: Suomestahan on lähtenyt maailmalle aika montakin kansainvälisesti tunnettua kapellimestaria ja klassisen musiikin säveltäjää, soittajaa sekä laulajaa. Ja jos halutaan uusien lahjakkuuksien edelleen syntyvän ja kehittyvän Suomesta, niin sitä varten pitää olla sekä mahdollisuus opiskella että työskennellä alalla Suomessa.

Eli en nyt ainakaan itse sanoisi, etteikö suomalaisen oopperan tukemisella olisi mitään vaikutusta suomalaiseen kulttuuriin.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Vähemmän wokea, enemmän Wagneria, sillä saadaan OopperaBaletti kannattavaksi. Ja hyvistä paikoista voisi hyvin rokottaa merkittävästi enemmän (muilta kuin minulta), ovat selkeästi liian halpoja, kun niitä on lähes mahdoton saada vaikka kuinka klikkailisi F5:ttä lipunmyynnin alkaessa.

Mutta kulttuurituotanto tuntuu olevan aika marxilaista, niin mitäpä tältäkään voi odottaa. Jos siellä olisi oikeasti oikeistolaisempi meno, niin eiköhän tuostakin saataisi kannattavaa jopa niin, että rahvaallekin riittäisi runsain mitoin katsottavaa ihan edulliseen hintaan.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Käytiin rouvan kanssa joku aika sitten oopperassa ja ihan täydet hinnat maksettiin lipuista. Halusin ottaa tuon esiin, jos siis saa vielä erikseen valtiolta tukea.

Olen kanssa sitä mieltä, että jos suomessa ei ole markkinoita noille, muuta kuin tukia nostamaan, niin sitten saa näivettyä pois. Välillä pitää vain oppia, että kaikki ei tule ilmaiseksi ja jotain täytyy palkkansa tai viihteen eteen tehdä eikä olettaa, että artisti maksaa. Siinä se viimeistään koeponnistetqqn, että mille täältä löytyy markkinat.

Sitten asia on eri, kun se taikaseinä on täynnä sitä rahaa eikä kaikkea tarvitse tehdä velaksi. Sitä se vyönkiristys tarkoittaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 864
Luksusta on nimenomaan sellainen kulttuuri, jollei ei löydy markkinoilta kysyntää, mutta sitä silti tuotetaan marginaaliselle vähemmistölle verovaroin.
Niin, sellaiselle puolueelle jota ei kiinnosta suomalaisuus ja suomalainen kulttuuri, niin se toki näyttäytyy juuri tuolta. Me ollaan äärimmäisen pieni kielialue ja pieni kansa. Jos suomalaiselle taiteentekemiselle asetetaan sellainen kynnys että sen pitää alusta asti itsessään olla tuottavaa, niin vähiin jää.

Eri mieltähän toki voi olla, mutta sitten kannattaa katsoa peiliin että onko ne (kokobudjetin kolikot) joilla tosiaan tuetaan sitä aidosti suomalaista kulttuuria arvokasta suomalaista kulttuuria.

Toki Ateneum voitas pistää kattamaan pääsylipuilla itsensä. Tai näivettyä pois. Sama sitten perässä kaikenlaisille kylämuseoille jotka nauttivat tukia. Ja suomalaisesta kulttuurista ja kulttuurihistoriasta jäi jäljelle...

Käytiin rouvan kanssa joku aika sitten oopperassa ja ihan täydet hinnat maksettiin lipuista.
No et maksanut koska oopperaa tuetaan verovaroista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 667
Viestejä
4 188 235
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom