- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 724
Nimenomaan odottamassa jatkokohtaloaan 2028, jos ne edes kelpaa lentokoneiksi, niitä pitää päivittää ja se vie aikaa, rahaa ja resursseja. (tällä hetkellä kaikki resurssit kuluvat nyt tulevan F-35-järjestelmän käyttöönottoon ja operatiivisen valmiuden ylläpitoon)Ei tässä ole mitään vaikeasti ymmärrettävää. Nykyisellä aikataululla pitäisi viimeistään 2028 olla se noin 20-30 käytöstä poistettua Hornettia odottamassa jatkokohtaloaan.
Ja jos nuo haluttaisiin roudata Ukrainaan, niin ne vaatisi sen about miljoonan edestä per kone remonttia.
Toki luovuttaminen vaatii byrokratiaa, mutta jos se byrokratia laitetaan liikkeelle vaikkapa 2024, niin sitten se on valmiina siinä vaiheessa kun Suomi ei enää tarvi koneita. Koneita voidaan sitten remontoida sitä mukaa kun ne poistuu käytöstä 2026-2028.
Edelliset hävittäjät taidettiin kaikki romuttaa, varaosiksi ja osa pääsi muistomerkeiksi, Horneteilla todennäköisesti sama kohtalo.
– Todennäköisesti koneissa olevia laitteita, kuten moottoreita ja elektroniikkaa, voidaan myydä varaosiksi niille tahoille, jotka Horneteja vielä käyttävät, eli lähinnä Yhdysvaltain ase- ja merivoimiin.
– Koneen kuori ja rakenne tullaan todennäköisesti romuttamaan aiempien vastaavien hävittäjien tapaan. Pieni osa koneista pääsee museoihin ”muistomerkkikoneiksi”.
edit: lisäksi aikaa kuluttava projekti on löytää mahdollinen halukas niille, jos edes kelpaavat kohdemaalle tai lentokäyttöön, sekä tietysti Yhdysvallat tekee loppupäätöksen.
Et sinä nyt voi markkinoida koneita tässä vaiheessa ulkopuolisille, jos ei kerta edes tiedetä niiden lentokuntoa, "meillä olisi tässä 30 Hornettia, saatte 2028 vuoden jälkeen", 2028: "sori niistä koneista lentokuntoisia oli 6"
Viimeksi muokattu: