Miten tuo sitten pitäisi perustella, jotta olisit sitä mieltä että hyvä homma ennakoida terveydenhuollossa? Säästöt on aina ”kuvitteellisia” ennen kuin ne toteutuvat. Tätä hommaa siis ei voi perustella kuin ”kuvitteellisilla laskelmilla”. Sama ”ongelma” toki pätee koko saatanan julkiseen terveydenhuoltoon.Siitä ehdotuksesta (*
Sori etten onnistunut avaamaan paremmin.
Noin yleisesti ennakoiva terveydenhuolto on hyvä juttu, jos sillä kulut laskee, tuottavuus nousee, hyvin vointi paranee.
Kommentoin uutista.
Se että lisätään julkisen puolensotemenoja 2,4 miljardia ei tarkoita että menot laskee.
Se että sitä meno verrataan johonkin kuvitteelliseen 1,9 mrd säästöön ei tarkoita että kyseisellä menolla saataisiin tuo säästö
Kolmanneksi, mitä järkeä tuupata sotelaueille 2,4 miljardin lisävelkameno joilla tuotetaan 90% henkilölle palvelua joita ne ei tarvi, tarvitsevista puolet jäisi ilman, sen sijaan että tuotettaisiin pienemmällä panoksella sille 10%lle. joka tarvitsee tuottavampaa palvelua.
(**
Laskelma oli kärkäs, perustu uutisen vuosikustannukseen joka suoraviivaisesti kerrottu kahdeksalla vuodella, eli lähemmäksi sitä kuvitteellista kahdenvaalikauden esimerkkiä
(**
Ehotuksen idea tuksuu siltä että halutaan valtion tai sotealueiden ottavan entistä isompaa roolia myös heistä jotka itse huolehtii itsestään, ei se että keskityttäisiin ydin tehtävään.
Ja sitä vähän arvelinkin että toi 2,4 miljardia on tullu keskusteluun ihan omana keksintönäsi.
Huoh. Jotta ennakoinnista saadaan hyödyt irti, niin ”terveitäkin” pitää testata. Jos testataan vain jo sairaiksi todettuja, niin mitä ennakointia se muka olisi?90% henkilölle palvelua joita ne ei tarvi