• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

On väärä luulo, että klassisen musiikin tukeminen menee lähinnä palkkoihin. Unohdat ne kalliit yhden ainoan musiikinlajin käyttöön rakennetut monumentaaliset rakennukset ja niiden ylläpidon. Kansallisoopperan rakennuskustannuksia en tiedä, mutta HS uutisoi, että Turun uuden klassisen musiikin talon rakentaminen tulee maksamaan 89 miljoona euroa. Veikkaan, että hintalappu on yli 100 miljoonaa, kun rakennus on valmis.

Eli nyt on kyse kuntapolitiikasta ja paljon muusta kuin klassisesta musiikista, eli tilat soveltuvat myös muuhun kuin klassiseen musiikkiin.

Lähesty tätä niin, että mitä merkitystä tällä investoinnilla on Turulle kaikkinensa tulevaisuudessa ja miksi Turku haluaa rakentaa uuden salin.
 
Viimeksi muokattu:
Eli nyt on kyse kuntapoitiikasta ja paljon muusta kuin klassisesta musiikista, eli tilat soveltuvat myös muuhun kuin klassiseen musiikkiin.

Lähesty tätä niin, että mitä merkitystä tällä investoinnilla on Turulle kaikkinensa tulevaisuudessa ja miksi Turku haluaa rakentaa uuden salin.
Otetaan vaikka jääkiekkoareena tampereelta. Tampereen kaupunki ja valtio osallistui kustannuksiin sillä verukkeella että se tuo kuntaan kulutusta muualta (yksityiset kuitenkin isoin). Ja ainakin vielä se on ollut kannattava investointi. ex-Hartwall areena on kyllä kunnalle ja valtiolle ollut kannattava investointi, Vaikka se on nyt muutaman vuoden seissyt tyhjänä.

Pitää koko ajan muistaa että sinne tulevat myös kuluttavat mikä tuo verotuloja eli maksaa sitä investointia takasin.
 
On väärä luulo, että klassisen musiikin tukeminen menee lähinnä palkkoihin. Unohdat ne kalliit yhden ainoan musiikinlajin käyttöön rakennetut monumentaaliset rakennukset ja niiden ylläpidon. Kansallisoopperan rakennuskustannuksia en tiedä, mutta HS uutisoi, että Turun uuden klassisen musiikin talon rakentaminen tulee maksamaan 89 miljoona euroa. Veikkaan, että hintalappu on yli 100 miljoonaa, kun rakennus on valmis.

Miettikää vähän: lähes 100 miljoonaa marginaalimusiikin taloon Suomen kuudenneksi suurimmassa kaupungissa maassa, jossa esimerkiksi terveydenhuolto on ollut suurissa vaikeuksissa jo vuosia. Sekin on hullua, että klassisen musiikin kapellimestareille maksetaan verovaroista palkkaa, johon kaupallisen musiikin puolella yltävät ainoastaaan jotkut villevalot parhaina vuosinaan.

Eihän nuo nyt mitään marginaalimusiikin taloja ole. Nuo ovat ihan yleisessä konserttikäytössä. Ja niissä on yleensä myös kaikensorttisia muitakin tapahtumia, konferensseja jne.

Toki aina voidaan huudella “mutta terveydenhuolto” jne. Mutta kaupunkien pitää kuitenkin jotenkin houkutella niitä veronmaksajia niihin kaupunkeihin, ja se yleensä vaati sen, että siellä on jotain muutakin tarjolla kuin vain se terveydenhuolto.
Joten kaupunkien vetovoiman kannalta on tärkeää, että aina välillä laitetaan sitä rahaa niihin konserttitaloihin ja muihin vastaaviin.
 
Eli nyt on kyse kuntapoitiikasta ja paljon muusta kuin klassisesta musiikista, eli tilat soveltuvat myös muuhun kuin klassiseen musiikkiin.
Kansallisoopperaa tukee koko Suomi. Kyse siis ei ole kunnallispolitiikasta.
Tähän mennessä rakennetut klassisen musiikin salit soveltuvat erittäin huonosti muuhun kuin siihen musiikkiin, johon ne on rakennettu. Ehkä Turku tekee poikkeuksen. Itse suuresti epäilen.
Lähesty tätä niin, että mitä merkitystä tällä investoinnilla on Turulle kaikkinensa tulevaisuudessa ja miksi Turku haluaa rakentaa uuden salin.
Kiitos aivan turhasta neuvosta. En voi. Kukaan ei voi nyt tietää 100 mijoonan euron investoinnin onnistumista.
Kerro sinä tästä asiasta lisää, jos tiedät.
 
Konserttisaleja käytetään laajasti paljon muuhunkin kuin tuetun musiikin esittämiseen. Niissä järjestetään paljon myös kaupallisia ja täysin omarahoitteisia tapahtumia, eikä pelkästään konsertteja vaan muutamin. Ne ovat myös tilasta riippuen esim. konferenssi tai yhtiökokouskäytössä, kuten vaikka Finlandia-talo on ollut. Totta kai kalliita investointeja mutta ei missään nimessä vain tuettuun toimintaan.
 
Konserttisaleja käytetään laajasti paljon muuhunkin kuin tuetun musiikin esittämiseen. Niissä järjestetään paljon myös kaupallisia ja täysin omarahoitteisia tapahtumia, eikä pelkästään konsertteja vaan muutamin. Ne ovat myös tilasta riippuen esim. konferenssi tai yhtiökokouskäytössä, kuten vaikka Finlandia-talo on ollut. Totta kai kalliita investointeja mutta ei missään nimessä vain tuettuun toimintaan.
Finlandia-talossa tosin on menny varmaan 5x määrä rahaa seinälaattoihin.
 
Eihän nuo nyt mitään marginaalimusiikin taloja ole. Nuo ovat ihan yleisessä konserttikäytössä. Ja niissä on yleensä myös kaikensorttisia muitakin tapahtumia, konferensseja jne.

Tähän mennessä rakennetut klassisen musiikin salit soveltuvat erittäin huonosti muuhun kuin siihen musiikkiin, johon ne on rakennettu. Ehkä Turku tekee poikkeuksen. Itse suuresti epäilen.
Toki aina voidaan huudella “mutta terveydenhuolto” jne. Mutta kaupunkien pitää kuitenkin jotenkin houkutella niitä veronmaksajia niihin kaupunkeihin, ja se yleensä vaati sen, että siellä on jotain muutakin tarjolla kuin vain se terveydenhuolto.
Joten kaupunkien vetovoiman kannalta on tärkeää, että aina välillä laitetaan sitä rahaa niihin konserttitaloihin ja muihin vastaaviin.
En tiedä Turun lukuja juuri nyt, mutta vuoden 2018 luvut näyttävät, että kyseessä on todella marginaalissa oleva taidemuoto:
" Turun filharmonisen orkesterin 122 konsertissa kävi vuonna 2018 huimat 58 000 kuulijaa. Kävijämäärä on 2000-luvun ennätys, määrä nousi lähes 5 000 kuulijalla vuoteen 2017 verrattuna. "
Kerro lisää, jos sinulla on parempaa tietoa. Itse huvituin suuresti tuosta: "HUIMAT 58 000 kuulijaa".
 
Tähän mennessä rakennetut klassisen musiikin salit soveltuvat erittäin huonosti muuhun kuin siihen musiikkiin, johon ne on rakennettu. Ehkä Turku tekee poikkeuksen. Itse suuresti epäilen.

En tiedä Turun lukuja juuri nyt, mutta vuoden 2018 luvut näyttävät, että kyseessä on todella marginaalissa oleva taidemuoto:
" Turun filharmonisen orkesterin 122 konsertissa kävi vuonna 2018 huimat 58 000 kuulijaa. Kävijämäärä on 2000-luvun ennätys, määrä nousi lähes 5 000 kuulijalla vuoteen 2017 verrattuna. "
Kerro lisää, jos sinulla on parempaa tietoa. Itse huvituin suuresti tuosta: "HUIMAT 58 000 kuulijaa".
Kyllä toi pohjoismaisten suurin kongressi ja musiikki areena tampereella pärjää melko hyvin. Ja Tampereen Filharmonisen orkesterin kotipaikka.
Edit: Tampere-taloa sitten suunniteltiinkin se 60 vuotta.
 
Tähän mennessä rakennetut klassisen musiikin salit soveltuvat erittäin huonosti muuhun kuin siihen musiikkiin, johon ne on rakennettu. Ehkä Turku tekee poikkeuksen. Itse suuresti epäilen.

En tiedä Turun lukuja juuri nyt, mutta vuoden 2018 luvut näyttävät, että kyseessä on todella marginaalissa oleva taidemuoto:
" Turun filharmonisen orkesterin 122 konsertissa kävi vuonna 2018 huimat 58 000 kuulijaa. Kävijämäärä on 2000-luvun ennätys, määrä nousi lähes 5 000 kuulijalla vuoteen 2017 verrattuna. "
Kerro lisää, jos sinulla on parempaa tietoa. Itse huvituin suuresti tuosta: "HUIMAT 58 000 kuulijaa".

No toistan kysymyksen, miksi ne soveltuisivat erittäin huonosti muuhun musiikkiin? Koska kyllä niitä käytetään muuhunkin musiikkiin.
 
Kansallisooppera on Helsingissä.
Niin on. Lainasit kirjoitustani, jossa kerron myös Kansallisoopperasta.
Aloitin vastauksella Paapaalle, jossa ideani oli korjata Paapaan väärinymmärrys Kansallisoopperasta.
Voisitko lopettaa turhan vänkäyksen?
 
Konserttisaleja käytetään laajasti paljon muuhunkin kuin tuetun musiikin esittämiseen. Niissä järjestetään paljon myös kaupallisia ja täysin omarahoitteisia tapahtumia, eikä pelkästään konsertteja vaan muutamin. Ne ovat myös tilasta riippuen esim. konferenssi tai yhtiökokouskäytössä, kuten vaikka Finlandia-talo on ollut. Totta kai kalliita investointeja mutta ei missään nimessä vain tuettuun toimintaan.
Finlandia-talo ei kelpaa klassisen musiikin soittajille (HS vuonna 1998).
Ainoa tapa ylläpitää taloa edes jollakin tavalla, on huokutella muuta toimintaa.
 
Voisitko lopettaa turhan vänkäyksen?

Enhän minä kerennyt edes aloittaa.

Pienellä selvityksellä Turkulaiset haluavat korvata käyttöikänsä saavuttaneen konserttitalon.

Sijainti:
  1. kaupunkikehitysvaikutukset
  2. saavutettavuus
  3. osoitettavan tontin tarjoamat mahdollisuudet ja rajoitteet
  4. sijaintivaihtoehdoista johtuvat kustannuserot
  5. toteutettavuusominaisuudet

Tilat:

Pääsali suunnitellaan orkesterimusiikin esittämisen ehdoilla, ja huippuluokan akustiikasta tulee vastaamaan hankkeeseen myöhemmässä vaiheessa valittava akustikko. Orkesterimusiikin esittämisen lisäksi pääsali soveltuu myös muihin käyttötarkoituksiin, kuten sähköisesti vahvistettavan musiikin esittämiseen, kokous- ja kongressikäyttöön sekä pienimuotoisiin esityksiin. Orkesterimonttu mahdollistaa mm. oopperan esittämisen.

Sali on muodoltaan sovellettua kenkälaatikkomallia. Se muodostaa talon sydämen ja saliin tuleva päivänvalo antaa talolle selkeän karaktäärin myös illalla. Sisätilan muodot ovat kaarevia ja dynaamisia. Puupinnat luovat tilaan lämpimyyttä.

Näyttämö on mitoitettu 100 esiintyjälle, ja osa näyttämöstä on laskettavissa orkesterimontuksi.

Näin Turkulaiset päätyivät rakentamaan talonsa.
 
Finlandia-talo ei kelpaa klassisen musiikin soittajille (HS vuonna 1998).
Ainoa tapa ylläpitää taloa edes jollakin tavalla, on huokutella muuta toimintaa.
Olen samaa mieltä että niille ny ei kelpaa mikään. Mutta sen takia pitääkin nämä uudet tehdä kaikkeen sopivaksi. Tampere-talo on valittu klassisen musiikin piirissä parhaaksi vuosia. Mutta siellä on muutakin toimintaa joka kattaa sitten sen klassisen roskan.

Näissä ei saa mennä vain yhden asian piirissä enää. Pakko tehdä monitoimitaloja jossa on vähän kaikelle jotain jotta olisi
Kannattavaa. Yksityistä rahaa on saatava sisään myös klassiselle ja pelkän tuen varassa ei siis sitäkään myöskään voi tehdä.

Eri asioita on esim kansallisoopperan talo, Kansallismuseo jne. Niihin voi laittaa rahaa jotta toiminta pysyy hyvänä. Mutta Uudet oopperatalot jotka kilpailevat esim kansallisoopperan kanssa tai vastaavaa ei enää ole nykypäivää.
 
No toistan kysymyksen, miksi ne soveltuisivat erittäin huonosti muuhun musiikkiin? Koska kyllä niitä käytetään muuhunkin musiikkiin.
Itse olen käynyt ainakin Musiikkitalossa, Sellosalissa, Malmitalossa, Stoassa, Kultsalla ja Finlandiatalossa kuuntelemassa ihan jotain muuta kuin klasaria. Oopperatalossakin oon ainakin kerran käynyt, mutta en hitto muista mitä tsiigaamassa. Ooppera se ei ollut.
 
Itse olen käynyt ainakin Musiikkitalossa, Sellosalissa, Malmitalossa, Stoassa, Kultsalla ja Finlandiatalossa kuuntelemassa ihan jotain muuta kuin klasaria. Oopperatalossakin oon ainakin kerran käynyt, mutta en hitto muista mitä tsiigaamassa. Ooppera se ei ollut.

Sitä itsekin mietin, kerta olen käynyt Tampere-talon isossa salissa ainakin kymmenessä konsertissa ja oliskohan niistä kaksi ollut klassista musiikkia. Tai siis, “klassista musiikkia”, toinen oli Star Wars musiikkia ja toinen muuta leffamusaa. Mutta bändinä oli sinfoniaorkesteri.
 
Finlandia-talossa tosin on menny varmaan 5x määrä rahaa seinälaattoihin.

Joo, se marmori oli teknisesti täysin väärä materiaali. Nyt sitten siitä maksetaan kun halutaan kunnioittaa Aallon perintöä pilkulleen, mikä sinänsä on jossain määrin perustelua. En väitä vastaan. Mutta ehkä joskus korvataan jollain lähes vastaavalla materiaalilla, joka kestää ulkokäyttöä paremmin.

Mutta sen takia pitääkin nämä uudet tehdä kaikkeen sopivaksi

Ja niin tietty tehdäänkin. Tässä ketjussa on taas ihan hassua kirjoittelua siitä, että ei pyrittäisi monipuolisuuteen. Esim. Helsingin Musiikkitalossa esitetään hyvin monenlaista musiikkia ja se soveltuu monenlaisiin tapahtumiin. Sooloresitaaleja, kamarimusiikkia, jazz-trioja, sinfoniaorkesterikonsertteja, kuorokonsertteja, big bandejä, rock-keikkoja, seminaareja, lehdistötilaisuuksia, levyjulkkareita, luentoja, urkukonsertteja, musiikkiteatteria, standupia, tanssia, yksityisiä juhlia, yhtiökokouksia jne, jne. Täysin virheellinen kuvitelma, että noita rakennetaan vain yksittäisen orkesterin tai taidemuodon käyttöön. Tapahtumatiloja on paljon muitakin kuin iso konserttisali. Kertoo lähinnä taas siitä, ettei tiedetä, mistä puhutaan ja luodaan joku olkiukko jota vastaan sitten hyökätään.

Finlandia-talokin oli ja on yhä paljon muussakin käytössä kuin tuetun musiikin konserttisalina. Nyt kun Helsingin isot orkesterit käyttävät pääasiassa Musiikkitaloa, on Finlandia-talosta vapautunut kapasiteettia muuhun käyttöön. Kyllä noille on paljon tarvetta.

Turun konserttitalo on aika heikossa hapessa, ja vaatii jossain vaiheessa joko todella kalliin täyden remontin tai - jos vain mahdollista - sen kaveriksi voisi rakentaa paremman monitoimitilan.
 
Enhän minä kerennyt edes aloittaa.
Pienellä selvityksellä Turkulaiset haluavat korvata käyttöikänsä saavuttaneen konserttitalon.
....
Näin Turkulaiset päätyivät rakentamaan talonsa.
Mutta miksi laittaa 100 miljoonaa euroa uuteen taloon? Miksi eivät korjaa vanhaa taloa?
Vaatisivat samalla, että remonttiin täytyy saada yksityistä rahaa tai muuten sinfoniabändi saa laittaa pillit pussiin.
Orkesteri, jota katsoo yhteensä 58 000 ihmistä vuosittain (eivät siis ole eri ihmisiä vaan kyseessä on katsojien yhteismäärä), ei ole mikään vetovoima millekään kaupungille.

Mikä ihmeen pyhä lehmä klassinen musiikki on tässä maassa? Ensin rakennetaan Finlandia-talo. Se ei kelpaa soittajille.
Sitten rakennetaan Musiikkitalo. Huono akustiikka. Oman kokemukseni mukaan talon iso(in?) sali on ikävä muulle musiikille, koska osa yleisöstä on esiintyjän selän takana. Kuka hullu menee rokkikonserttiin katsomaan bändin selkäpuolta?

Kaiken kaikkiaan olen totaalisen kyllästynyt tähän, että "valtio" tai "kaupunki" rakentaa ja ylläpitää kaikenlaista turhaa.
Tukea aina voi etenkin nuorten kehittymistä soittajina, mutta pitäisi olla selvää, että kaiken musiikin pitäisi edes pyrkiä siihen, että tulot tulevat samalla tavalla. Turussa on Logomo. Eikö se ole riittävä? Onko sielläkin huono akustiikka klassisen musiikin orkesterille?
Hyvinvointivaltio on kriisissä, mutta edes marginaalitaiteesta ei saisi säästää. En ymmärrä.

p.s. se on turkulaiset, se ei ole Turkulaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta miksi laittaa 100 miljoonaa euroa uuteen taloon? Miksi eivät korjaa vanhaa taloa?
Vaatisivat samalla, että remonttiin täytyy saada yksityistä rahaa tai muuten sinfoniabändi saa laittaa pillit pussiin.
Orkesteri, jota katsoo yhteensä 58 000 ihmistä vuosittain (eivät siis ole eri ihmisiä vaan kyseessä on katsojien yhteismäärä), ei ole mikään vetovoima millekään kaupungille.

Mikä ihmeen pyhä lehmä klassinen musiikki on tässä maassa? Ensin rakennetaan Finlandia-talo. Se ei kelpaa soittajille.
Sitten rakennetaan Musiikkitalo. Huono akustiikka. Oman kokemukseni mukaan talon iso(in?) sali on ikävä muulle musiikille, koska osa yleisöstä on esiintyjän selän takana. Kuka hullu menee rokkikonserttiin katsomaan bändin selkäpuolta?

Kaiken kaikkiaan olen totaalisen kyllästynyt tähän, että "valtio" tai "kaupunki" rakentaa ja ylläpitää kaikenlaista turhaa.
Tukea aina voi etenkin nuorten kehittymistä soittajina, mutta pitäisi olla selvää, että kaiken musiikin pitäisi edes pyrkiä siihen, että tulot tulevat samalla tavalla. Turussa on Logomo. Eikö se ole riittävä? Onko sielläkin huono akustiikka klassisen musiikin orkesterille?
Jos tehtäisiin niinkuin haluat niin koko suomi olisi yhtä Poria. Ja ilman omaa kulttuuria saataisiin tilalle tuontikulttuuria muualta.
 
Oman kokemukseni mukaan talon iso(in?) sali on ikävä muulle musiikille, koska osa yleisöstä on esiintyjän selän takana. Kuka hullu menee rokkikonserttiin katsomaan bändin selkäpuolta?

Sama “ongelma” on jokaisella stadionilla ja urheilu/monitoimiareenalla, joissa kuitenkin jatkuvasti järjestetään rokkikonsertteja. Ratkaisuhan on yleensä se, että ei vain myydä lippuja niille paikoille jotka ovat siellä lavan takana (tai joissakin tapauksissa suunnitellaan se lava siten, että se voidaan laittaa keskelle päädyn sijaan).
 
Sama “ongelma” on jokaisella stadionilla ja urheilu/monitoimiareenalla, joissa kuitenkin jatkuvasti järjestetään rokkikonsertteja. Ratkaisuhan on yleensä se, että ei vain myydä lippuja niille paikoille jotka ovat siellä lavan takana (tai joissakin tapauksissa suunnitellaan se lava siten, että se voidaan laittaa keskelle päädyn sijaan).

Ja riippuu ihan tilaisuudesta ja järjestäjästä, myydäänkö vai ei niitä takapaikkoja. Ja miten houkutteleviksi ne hinnoitellaan. Jollekin asiakkaalle on ihan OK katsella perseitä jos sen saa tehdä vaikkapa puoleen hintaan. Joskus takapaikat jätetään kokonaan myymättä. Joskus yleisöä ei riitä niihin joka tapauksessa tai ehkä katselu- ja kuuntelunautinto ei vaan ole kummoinen kyseisessä tuotannossa. Siitähän ei ole isompaa haittaa että niitä paikkoja siellä on tarjolla. Joskus nekin myydään loppuun.
 
Jos tehtäisiin niinkuin haluat niin koko suomi olisi yhtä Poria. Ja ilman omaa kulttuuria saataisiin tilalle tuontikulttuuria muualta.
Eikö se Yö ja Dingo tulleet Porista? Eivät tainneet paljon saada apurahoja. Mielestäni ovat hyvinkin suomalaista kulttuuria. Vai loppuiko teillä kulttuuri, kun Olli Lindholm kuoli?
Kansallisoopperassa on iso tuotanto menossa. Saksalainen Wagner. Itse kyllä pidän Wagnerista, mutta en halua tukea verovaroillani sen esittämistä Suomessa.
 
Sama “ongelma” on jokaisella stadionilla ja urheilu/monitoimiareenalla, joissa kuitenkin jatkuvasti järjestetään rokkikonsertteja. Ratkaisuhan on yleensä se, että ei vain myydä lippuja niille paikoille jotka ovat siellä lavan takana (tai joissakin tapauksissa suunnitellaan se lava siten, että se voidaan laittaa keskelle päädyn sijaan).
Musiikkitalossa myydään lippuja lavan taakse. Tai ainakin ennen myyntiin. Ei ole kokemusta koronavuosilta.
 
Viimeksi muokattu:
No sitten ilmeisesti näkevät, että kokemus on sieltäkin käsin rahan arvoinen.
Et siis ole itse käynyt paikan päällä? Aivan hullu se sali, josta kirjoitin
"Oman ongelmansa aiheuttaa Musiikkitalon katsomon muoto, joka jättää suuren osan yleisöstä esiintyjän taakse tai sivuun. Viihdeartisteille tämä on ongelma. ”Musiikkitalon 1 700 katsojapaikasta käyttökelpoisia on noin 1 200”, Hollstén sanoo. ”Muut 500 paikkaa menevät vain kovalla alennuksella.”
" Helsingin Musiikkitalossa järjestetään keskikesällä ainoastaan tutustumiskierroksia, vaikka matkailua edistävän Visit Finlandin tutkimuksen mukaan ainakin osa Suomeen tulevista turisteista olisi kiinnostunut kuulemaan kaupungissa niin klassista kuin muutakin musiikkia "

Jumputtimen kehuman Turun uuden konserttitalon pääsali on havainnekuvan mukaan yhtä pöljä kuin Helsingin salin:
Katsojat ympäröivät orkesteria. Saattaa sopia klasaribändeille. Ei sovi muuhun musiikkin.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on jokseenkin hupaisaa, että niistä asioista haluttaisiin jotenkin säästää, joista aidosti Suomi tunnetaan maailmalla juuri sen porukan silmissä, jolla on mahdollisuus halutessaan tänne investointeja kanavoida: korkeakulttuurista, klasarista, soittajista, kapellimestareista, oopperasta, laulajista.
Pieni ja köyhä maa on kyllä onnistunut tuottamaan tasa-arvoa peruskoululla ja samaan aikaan myös panostamaan korkeakulttuuriin.
Mutta peruskoulu ei valitettavasti ole onnistunut välittämään väestölle välineitä niiden ymmärtämiseen ja arvostukseen vanhan rahan maiden yksityiskoulujen perinteiden tapaan.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä kovin inhottavaa, että saliin saadaan kerralla jopa 500 ylimääräistä ihmistä normaalia enemmän halvemmilla lipuilla :rofl2: :rofl2:
 
Et siis ole itse käynyt paikan päällä? Aivan hullu se sali, josta kirjoitin
"Oman ongelmansa aiheuttaa Musiikkitalon katsomon muoto, joka jättää suuren osan yleisöstä esiintyjän taakse tai sivuun. Viihdeartisteille tämä on ongelma. ”Musiikkitalon 1 700 katsojapaikasta käyttökelpoisia on noin 1 200”, Hollstén sanoo. ”Muut 500 paikkaa menevät vain kovalla alennuksella.”
" Helsingin Musiikkitalossa järjestetään keskikesällä ainoastaan tutustumiskierroksia, vaikka matkailua edistävän Visit Finlandin tutkimuksen mukaan ainakin osa Suomeen tulevista turisteista olisi kiinnostunut kuulemaan kaupungissa niin klassista kuin muutakin musiikkia "

Ehkä kyseinen sali on sitten huonosti suunniteltu tuota käyttöä varten. Ja sitä ei voida käyttää täydellä kapasiteetilla noissa konserteissa. Toki sitä voidaan silti käyttää vallan hyvin pienemmällä kapasiteetilla. Ja kuten sanoin, sama ongelma on käytännössä kaikissa muissakin tiloissa joita käytetään esim. rokkikonsertteja varten.
Mutta sä väitit, että klassisen musiikin salit soveltuisivat huonosti tuohon. Esim. Tampere-talon iso sali on suunniteltu sinfoniaorkesterille, ja siellä ei ole tuota ongelmaa.

*edit*

Ja näyttäisi, että tässä Turun uudessa musiikkitalossa pääsali tulee olemaan sellainen, että ylivoimainen enemmistö paikoista on lavan etupuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on jokseenkin hupaisaa, että niistä asioista haluttaisiin jotenkin säästää, joista aidosti Suomi tunnetaan maailmalla juuri sen porukan silmissä, jolla on mahdollisuus halutessaan tänne investointeja kanavoida: korkeakoultturista, klasarista, oopperasta ja laulajista.
Pieni ja köyhä maa on kyllä onnistunut tuottamaan tasa-arvoa peruskoululla ja samaan aikaan myös panostamaan korkeakulttuuriin.
Mutta peruskoulu ei valitettavasti ole onnistunut välittämään väestölle välineitä niiden ymmärtämiseen ja arvostukseen vanhan rahan maiden yksityiskoulujen perinteiden tapaan.
Tästä olemme ennenkin keskustelleet. Ymmärsin, että sinä jaat Antti Rinteen keksimän periaatteen, jota Sanna Marin jatkaa:
"Suomi kokoaan suurempi maailmalla."
Minä olen eri mieltä. Pidetään huolta ensin omasta maasta. Sitten voidaan pullistella ulkomailla.

Sitten kun on ylimääräistä rahaa ja ei enää jouduta ottamaan syömävelkaa, voimme panostaa näihin, joita pidät tärkeinä:
" korkeakoultturista, klasarista, oopperasta ja laulajista."
Minä pidän hulluna ajatuksena, että esimerkiksi oopperasta ei voisi Suomessa säästää.
Aina löytyy leikattavaa.

En ymmärrä teitä hurlumhei-kirjoittajia, jotka ette edes ajattele rahan säästämistä. Aina voi olla fiksu ja miettiä tarvitsemmeko esimerkiksi juuri tätä konserttisalia ja juuri nyt. Antti Rinne julisti: paradigma muuttuu. Nyt todella tarvitaan muutos ja suunta pitää olla totaalisen eri kuin Rinne sen suunnitteli.
 
Viimeksi muokattu:
Moni vois miettiä vaik Sibeliusta Suomen itsenäistymisen aireuena. Tietty tälläisille on hankala pistää hintalappua, mut ei sen pitäis tarkoittaa täydellistä dissaustakaan (jos ei vaikka ymmärrä).

Tarkoitan tällä sitä, et klassisella musiikilla on merkitystä ja sitä pitää tukea. Eri asia on sitten tietty, kuinka paljon. Kuitenkin itse näkisin, että suomen täytyy pitää yllä Sibeliuksen perintöä.
 
Koetko tietäväsi keskimääräistä paremmin mihin verorahoja käytetään? Jos koet, niin millä perusteella ja miten olet hankkinut tietosi?
Kokemusmaailmasta ja tunneasioista on tosiaan tällaiseen aiheeseen vaikea sanoa mitään millä voisi olla teoriassakaan merkitystä. Tuolla vastauksella tosin todistaa jo vähintään olevansa yhteiskunnallisista asioista sitä keskimmäistä kansalaista paremmin kärryillä, niin karua kuin se onkin.
 
Moni vois miettiä vaik Sibeliusta Suomen itsenäistymisen aireuena. Tietty tälläisille on hankala pistää hintalappua, mut ei sen pitäis tarkoittaa täydellistä dissaustakaan (jos ei vaikka ymmärrä).

Tarkoitan tällä sitä, et klassisella musiikilla on merkitystä ja sitä pitää tukea. Eri asia on sitten tietty, kuinka paljon. Kuitenkin itse näkisin, että suomen täytyy pitää yllä Sibeliuksen perintöä.
Eika pelkastaan kuinka paljon vaan miten. Kaytannossa ainoa radiokanava mista Sibeliusta ja muita suomalaisia saveltajia voi kuunnella muutaman kerran paivassa on radio classic joka sekin on kaupallisesti tuotettu kanava. Huippusoittajista en tieda mutta isot kapellimestarit Suomesta joita tallakin kanavalla soitetaan ovat usein ohjaamassa ulkomaalaisia orkestereita.
 
Moni vois miettiä vaik Sibeliusta Suomen itsenäistymisen aireuena. Tietty tälläisille on hankala pistää hintalappua, mut ei sen pitäis tarkoittaa täydellistä dissaustakaan (jos ei vaikka ymmärrä).

Tarkoitan tällä sitä, et klassisella musiikilla on merkitystä ja sitä pitää tukea. Eri asia on sitten tietty, kuinka paljon. Kuitenkin itse näkisin, että suomen täytyy pitää yllä Sibeliuksen perintöä.

Sen voi toteuttaa ihan säätiöiden ja yksityisen pääoman kautta. Miksi pitää ensiksi varastaa kansalaisilta rahat sen rahoittamiseksi? Jos tahtoa löytyy niin kyllä rahoituskin löytyy. Yhtä lailla se klassinen musiikki on musiikkia siinä missä populäärimusiikkikin. Minkä takia sille pitää antaa erivapaudet?

Tällä hetkellä meillä on musiikkipiireissä Suomessa kahden luokan kansalaisia: ne jotka saavat helppoa rahaa soittamisesta ja ne jotka joutuvat taistelemaan elantonsa eteen. Järjestelmä haluaa valita voittajat mutta onko se reilua?
 
Sen voi toteuttaa ihan säätiöiden ja yksityisen pääoman kautta. Miksi pitää ensiksi varastaa kansalaisilta rahat sen rahoittamiseksi? Jos tahtoa löytyy niin kyllä rahoituskin löytyy. Yhtä lailla se klassinen musiikki on musiikkia siinä missä populäärimusiikkikin. Minkä takia sille pitää antaa erivapaudet?

Tällä hetkellä meillä on musiikkipiireissä Suomessa kahden luokan kansalaisia: ne jotka saavat helppoa rahaa soittamisesta ja ne jotka joutuvat taistelemaan elantonsa eteen. Järjestelmä haluaa valita voittajat mutta onko se reilua?
Kansalaisilta ei mitään varasteta. Itse ja vapaaehtoisesti ne pelikoneisiin ja lottokuponkeihin rahansa on tunkeneet.
Nuo rahoitukset on tulleet ja tulee siis edelleenkin sieltä veikkausvoittovaroista.
 
Kansalaisilta ei mitään varasteta. Itse ja vapaaehtoisesti ne pelikoneisiin ja lottokuponkeihin rahansa on tunkeneet.
Nuo rahoitukset on tulleet ja tulee siis edelleenkin sieltä veikkausvoittovaroista.
Ei kukaan pelikonetta pelaava mieti, että "tuenpa tässä oopperaa". Ja ne rahat voisi käyttää myös muuhun.
 
Ei kukaan pelikonetta pelaava mieti, että "tuenpa tässä oopperaa". Ja ne rahat voisi käyttää myös muuhun.
Niinhän niitä käytetäänkin. Sadetetaan todella moniin asioihin. Mutta pikkuisen myös oopperaan, mikä itsestäni on oikein hyvä juttu.
Jos itse sieltä olisin jotain tukia pudottamassa pois, niin ravi- ja hevosurheilupuolen rahanjaon. Mutta ymmärrän hyvin, että niin ei oikeastaan kannata tehdä vain siksi, että hevoset kiinnostaa itseäni lähinnä meetwurstina (koska se karsiminen tekisi koko alasta kannattamattoman, hävittäisi harrastuksen maastamme ja veisi monen ihmisen elannon sekä harrastajien elämykset). Ja onkin siis oikein hyvä että minulla ei siihen ole päätösvaltaa.
 
Niinhän niitä käytetäänkin. Sadetetaan todella moniin asioihin. Mutta pikkuisen myös oopperaan, mikä itsestäni on oikein hyvä juttu.
Jos itse sieltä olisin jotain tukia pudottamassa pois, niin ravi- ja hevosurheilupuolen rahanjaon. Mutta ymmärrän hyvin, että niin ei oikeastaan kannata tehdä vain siksi, että hevoset kiinnostaa itseäni lähinnä meetwurstina (koska se karsiminen tekisi koko alasta kannattamattoman, hävittäisi harrastuksen maastamme ja veisi monen ihmisen elannon sekä harrastajien elämykset). Ja onkin siis oikein hyvä että minulla ei siihen ole päätösvaltaa.
Ymmärrän kyllä ajatusmaailmaasi ja olen osittain samaa mieltä tilanteessa, jossa meidän ei tarvitse elää velaksi. Ymmärrän myös kehitysavun samassa tilanteessa jos se on kohdistettu fiksusti, mutta ennen kuin saavutamme sen tilanteen, on tehtävä korjausliikkeet ja karsittava näistä aikuisten viihteistä ja ikävä kyllä siinä aina joku häviää, mutta elämä jatkuu ilman oopperaa tai raviharrastustakin ja olen siitä elävä todiste.
 
Ymmärrän kyllä ajatusmaailmaasi ja olen osittain samaa mieltä tilanteessa, jossa meidän ei tarvitse elää velaksi. Ymmärrän myös kehitysavun samassa tilanteessa jos se on kohdistettu fiksusti, mutta ennen kuin saavutamme sen tilanteen, on tehtävä korjausliikkeet ja karsittava näistä aikuisten viihteistä ja ikävä kyllä siinä aina joku häviää, mutta elämä jatkuu ilman oopperaa tai raviharrastustakin ja olen siitä elävä todiste.
No. Vuoteen 2027 astihan nuo sopi eduskunnassa parlamentaarisesti jo aiheesta ja taisi lakikäsittelytkin mennä läpi jo alkuvuodesta. Siis 2024 siirtyy budjettirahoitukseen ja sen jälkeen kolmen vuoden siirtymäajan tasot säilytetään vähintään ennallaan.
 
Ymmärrän kyllä ajatusmaailmaasi ja olen osittain samaa mieltä tilanteessa, jossa meidän ei tarvitse elää velaksi. Ymmärrän myös kehitysavun samassa tilanteessa jos se on kohdistettu fiksusti, mutta ennen kuin saavutamme sen tilanteen, on tehtävä korjausliikkeet ja karsittava näistä aikuisten viihteistä ja ikävä kyllä siinä aina joku häviää, mutta elämä jatkuu ilman oopperaa tai raviharrastustakin ja olen siitä elävä todiste.
Omasta mielestä kaikki hevoset voisi laittaa makkaraksi ja oikeastaan koirat, kissat ja muut vastaavat myös sen sijaan että mihinkään niihin käytetään verovarojani. Muut kuin hyötyeläimet on viihdettä.

Mutta toisaalta koska yhteistyöllä pärjätään kansana paremmin, niin koen myös itse hyötyväni siitä että osa itse maksamistanikin veroista upotetaan johonkin mikä itsestäni on turhaa. Eli en vastusta sitä yhtään että maksan enemmän veroa ja muut ihmiset on siitä hyötyjinä, vaikka se näennäisesti olisi itseltä pois.
 
Beniltäkin tulee vähän kritiikkiä tuosta hallituksen 300 000 € mainoskampanjasta.

”Näin typerää veronmaksajien rahojen väärinkäyttöä en ole nähnyt pitkään aikaan” – Kansanedustaja tylyttää 300 000 euron sote-mainoksia | Kauppalehti

"

Jonkin aikaa sitten uutisoitiin 300 000 euron sote-mainoskampanjasta, jossa hehkutetaan pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen sote-uudistusta ja ensi vuoden alussa aloittavia hyvinvointialueita. Kampanjassa esiintyvät näyttelijät Seela Sella ja Ernest Lawson.

Kansanedustaja Ben Zyskowiczin (kok) mielestä kampanja ei edusta järkevää verorahojen käyttöä.

”On pöyristyttävää, että valtioneuvosto käyttää 300 000 euroa soten mainostamiseen. Kyse on pelkästä mainostamisesta eikä esimerkiksi siitä, että kansalaisille annettaisiin ohjeita”, Zyskowicz sanoo.


Zyskowiczin mielestä kampanjassa on kyse ”yleisestä hymistelystä” eikä alueiden ihmisten konkreettisesta opastamisesta. Zyskowicz lisää tiedostavansa, että 300 000 euroa on pisara meressä, kun pohditaan valtion varainkäyttöä.

”Mutta en ole nähnyt näin typerää veronmaksajien rahojen väärinkäyttöä pitkään aikaan.”

"

" ”Onko seuraava askel, että ostetaan puolen miljoonan euron kampanja, jolla mainostetaan muita Marinin vasemmistohallituksen hyviä tekoja?” Zyskowicz kysyy. "



Eihän tuossa mistään tiedottamisesta ole kyse.
 
Beniltäkin tulee vähän kritiikkiä tuosta hallituksen 300 000 € mainoskampanjasta.
”Näin typerää veronmaksajien rahojen väärinkäyttöä en ole nähnyt pitkään aikaan” – Kansanedustaja tylyttää 300 000 euron sote-mainoksia | Kauppalehti
"Jonkin aikaa sitten uutisoitiin 300 000 euron sote-mainoskampanjasta, jossa hehkutetaan pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen sote-uudistusta ja ensi vuoden alussa aloittavia hyvinvointialueita. Kampanjassa esiintyvät näyttelijät Seela Sella ja Ernest Lawson.
Kansanedustaja Ben Zyskowiczin (kok) mielestä kampanja ei edusta järkevää verorahojen käyttöä.
”On pöyristyttävää, että valtioneuvosto käyttää 300 000 euroa soten mainostamiseen. Kyse on pelkästä mainostamisesta eikä esimerkiksi siitä, että kansalaisille annettaisiin ohjeita”, Zyskowicz sanoo.
Zyskowiczin mielestä kampanjassa on kyse ”yleisestä hymistelystä” eikä alueiden ihmisten konkreettisesta opastamisesta. Zyskowicz lisää tiedostavansa, että 300 000 euroa on pisara meressä, kun pohditaan valtion varainkäyttöä.
”Mutta en ole nähnyt näin typerää veronmaksajien rahojen väärinkäyttöä pitkään aikaan.”
"
" ”Onko seuraava askel, että ostetaan puolen miljoonan euron kampanja, jolla mainostetaan muita Marinin vasemmistohallituksen hyviä tekoja?” Zyskowicz kysyy. "

Eihän tuossa mistään tiedottamisesta ole kyse.
Meinasit spinnata samasta pari viikkoa sitten aloittamastasi aiheesta vielä toisen kierroksen, kun keskustelu siitä loppui?
Suomen sairaalat ”kaoottisessa” ruuhkassa – Marinin hallitus hehkuttaa sote-uudistustaan 300 000 euron julkkiskampanjalla | Talouselämä (talouselama.fi)
"Suomen sairaalat ”kaoottisessa” ruuhkassa – Marinin hallitus hehkuttaa sote-uudistustaan 300 000 euron julkkiskampanjalla
Asiakkaat ovat kärsineet Suomen sairaaloissa kammottavista ruuhkista. Samaan aikaan pääministeri Marinin hallituksen 300 000 euron julkkiskampanja ylistää sote-uudistusta."



"Viime aikoina on uutisoitu vakavista ongelmista Suomen sairaanhoidossa. Sairaalapäivystykset ovat ruuhkautuneet siten, että tilannetta on kuvailtu jopa ”kaoottiseksi”.

Samaan aikaan tv:ssä näytetään ministeriön tilaamaa mainosta, jossa esiintyvät näyttelijät Seela Sella ja Ernest Lawson. Kampanjalla mainostetaan vuoden vaihteessa aloittavia hyvinvointialueita.

Tilaa tästä Talouselämän maksuton uutiskirje – Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä
”Eiks tehdä tästäkin hyvä?” Sella kysyy videolla.
”Tehdään”, Lawson vastaa."

Suomen terveydenhuolto on hajoamassa parhaillaan palasiksi. Samaan aikaan hallitus pumppaa satoja tuhansia omaan propagandaan että asiat on upeasti. :facepalm:
 
Niin? Tämä oli uudempi uutinen ja ulostulo Beniltä. Meinaatko että tuosta hallituksen mainoskampanjasta ei saisi keskustella?
Tuleeko comeback aina kun löytyy joku oppositiosta joka on erimieltä kyseisistä mainoksista? Voiko muut vaan copypasteta aiemmat vastaukset uudestaan?
 
Saisiko sen sote-mainoksen jostain näkyviin, vaikka Youtubesta? Telkkaria ei ole ja kaikki linkatut uutiset ovat maksumuurin takana.

Yleensähän nämä isojen muutosten juttujen mainokset ovat tehty päin peetä. Mieleeni tulee se digi-tv mainoksen "digi digi". Mitään substanssia ei annettu, että mitä pitää tehdä ja mistä on kyse, mutta vanha herra sanoo digidigi kun telkku toimii taas, niin kai se on selvä sitten.
 
^" Suomen sairaalat painivat jättiruuhkissa – Hallitus nostaa sote-uudistustaan esille julkkiskampanjassa.
....
Sosiaali- ja terveysministeriö on solminut kampanjaa koskevan projektisopimuksen viestintätoimisto Kaimanan kanssa.
(Sosiaali- ja terveysministeriön viestintäpäällikkö Annette) Rinne kertoo kuitenkin, että kyseessä on koko valtioneuvoston, eli pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen, alainen kampanja ja hanke.
”Vaikka meidän ministeriömme onkin ollut tässä tuotantovastuussa ja tilaajana, tämä ei ole vain sosiaali- ja terveysministeriön kampanja.”" (Kauppalehti)

Tuolta voit katsoa Marinin hallituksen verovaroilla ostaman vaalivideon:

Tavoite on hieno:
" Uudistusta tarvitaan yhdenvertaisten palvelujen varmistamiseksi, kaventamaan hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitsemään kustannusten kasvua. "
Sitten kun toiminta on yhtä hyvää kuin itselläni on ollut Terveystalossa ja Mehiläisessä, olen tyytyväinen. En usko, että tapahtuu. Kustannusten kasvu jatkuu ja palvelu huononee, epäilen. Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun toiminta on yhtä hyvää kuin itselläni on ollut Terveystalossa ja Mehiläisessä, olen tyytyväinen. En usko, että tapahtuu. Kustannusten kasvu jatkuu ja palvelu huononee, epäilen. Valitettavasti.

Toki siinä tulee aina se raja vastaan, että kun Te tai Mehiläinen ei löydä sun soppariin kuuluvaa vaivaa, ja sun vakuutus/työterveys ei sitä kata, niin sitten mennään julkiselle joka tapauksessa. Ja oma kokemus oli se että kun oli kyse suht kiireellisestä erikoissairaanhoidosta niin julkisella alkoi kanssa palvelu pelata ja liikkua.

Suomen systeemi nyt on toistaiseksi se että kun sulla on luut poikki niin ei lanssi sua terveystaloon vie. Tai kysele minkä firman vakuutus on. Noilla yksityisilä toimijoilla kun ei ole intressiä hoitaa kun flunssia ja niihin ne taas saa rahat työterveydestä ja pikku yksityisvakuutuksista.

Eli jos homma meinattaisiin ihan tosissaan saada yksityiselle, niin se vaatisi myös sen että sun tyte/vakuutus hoitaisi sen äkillisen syövän/reisiluun katkeamisen pe. iltana liukastumiseen sekä sun muksujen mahdollisen synnynnäisen sydänvian.

En sano että se olsii huonompi, mutta vaatisi tosiaan melkoisen remontin järjestelmään että yksityinen puoli ottaisi kopin kaikesta ja sitten sen että mitä se maksaisi yksilötasolla oikeasti.
 
Suomen systeemi nyt on toistaiseksi se että kun sulla on luut poikki niin ei lanssi sua terveystaloon vie. Tai kysele minkä firman vakuutus on. Noilla yksityisilä toimijoilla kun ei ole intressiä hoitaa kun flunssia ja niihin ne taas saa rahat työterveydestä ja pikku yksityisvakuutuksista.
Unohdin sanoa, että puhuin työterveyshuollostani. Kaupunkini kaupungin omien työntekijöiden työterveyshuolto on ollut kaupungin terveydenhuollon hoitamaa tietääkseni "aina". Kuulemma aivan törkeän huonoa.
Käytännössä nykyään pitää mennä johonkin yksityiselle, jos on rahaa tai ei mene työterveydenhuollon piikkiin. Jonot julkisella ovat aivan mahdottomia ja edes takaisinsoitot eivät toimi. Erikoissairaanhoito on tietysti *YKSeissä.
Mutta pitkän vastauksen kirjoitit asiasta, jonka olisit voinut hoitaa yhdellä lauseella. Videota et ilmeisesti halua kommentoida ollenkaan.

Tuo video., josta on puhe, on verovaroilla kustannettua Marinin hallituksen mainontaa.
Terveydenhuoltomme on kriisissä. Päävastuullinen on pääministeri ja istuva hallitus.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 388
Viestejä
4 757 143
Jäsenet
77 471
Uusin jäsen
Esaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom