Aivan. Mutta hallitukset voivat ryhtyä toimenpiteisiin jos rahat ei ohjaudu kuten haluaisivat. Älkää viitsikö saivarrella.Hallitukset tuskin käsittelevät yksittäisiä tukikohteita missään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Aivan. Mutta hallitukset voivat ryhtyä toimenpiteisiin jos rahat ei ohjaudu kuten haluaisivat. Älkää viitsikö saivarrella.Hallitukset tuskin käsittelevät yksittäisiä tukikohteita missään.
Tietysti osa on. Politiikka on järjestötoimintaa sekin ja järjestötoiminnassa olevat aktiiviset ihmiset tuppaavat toimimaan monissa eri järjestöissä eri sektoreilla. Mutta kun katsoo noiden järjestöjen johtoa eri aikoina, niin suhteessa aika vähän siellä sitten kuitenkin poliittisia on, niitä substanssiasiantuntijataustaisia taas on suhteessa hyvinkin paljon.Ja näiden rahaa jakavien tahojen hallitukset pursuavat entisiä ja nykyisiä poliitikkoja...![]()
Muutoinkin sun näkemys on nyt aika äärimmäinen, mutta onhan sulla siihen toki oikeus. Valtaosa meistä suomalaisista on tutkitusti maksuhalukkaita (yli yhdeksän kymmenestä), saman verran kertoo kokevansa sen tärkeäksi kansalaisvelvollisuudeksi ja valtaosa myös kokee saavansa vastinetta maksamilleen veroille (yli kolme neljäsosaa).
Koetko tietäväsi keskimääräistä paremmin mihin verorahoja käytetään? Jos koet, niin millä perusteella ja miten olet hankkinut tietosi?Toki saattaisi maksuhalukkuusmittarit huudella vähän muunlaisia lukemia, jos kyselyissä oikeasti eriteltäisiin, mihin kaikkeen valtiolle oikeasti kuulumattomaan hömppään ne verorahat syydetään. Näinhän ei toki tehdä, koska muuten kansalaisen illuusio "hyvinvointivaltiosta" ja sen verorahojen käytöstä saattaisi romuttua.
Eivät oikeastaan. Nimittäin aivan jokaisen hallituksen kohdalla on niin, että rahoitusta ohjautuu sellaisiin kohteisiin, mihin ne ei haluaisi ja jää kohdentumatta sellaisiin, mihin ne haluaisi.Aivan. Mutta hallitukset voivat ryhtyä toimenpiteisiin jos rahat ei ohjaudu kuten haluaisivat. Älkää viitsikö saivarrella.
Koetko tietäväsi keskimääräistä paremmin mihin verorahoja käytetään? Jos koet, niin millä perusteella ja miten olet hankkinut tietosi?
noissa oli niin laaja kattaus kun kumpikin huusi omalle puolelleen apupuolueita toisensa jälkeen ettei tarvitse tehdä persujen kanssa yhteistyötä ja ettei yksikään pääse kiristämään yksin hallitustaKataisen (ja Stubbinkin) hallitus on huono vertailukohta. Siinä kun sinipunan lisäksi oli koko muukin korttipakka.
Siis Kokoomus. Demarit, Vihreät, Vasemmistoliitto, RKP ja KD.
Siis aivan liian monta ristivetoista apupuoluetta ja keskenään ristiriitaista ideologista pohjaa yhdessä sopassa.
En kohdistanut tuota erityisesti suhun. Enkä myöskään erityisesti musiikkiin, oikeastaan musiikki on se yksi asia joka pärjää ilman tukea. Ja ehkä kirjallisuus.
Mutta kaikki muu, mikä vaatii vähänkin enemmän rahaa, tarvii tukea. Leffat, teatteri, TV-ohjelmat, oopperat jne. Ja itse, vaikka en todellakaan ole mitenkään erityisen kansallismielinen, tykkään siitä, että meillä on tuota kotimaista, suomenkielistä kulttuuria. Ja olen valmis maksamaan veroja sitä varten.
Totta kai se on. Pohjoismaisen hyvinvointivaltion malli on pohjimmiltaan ja ytimeltään sosiaalidemokraattinen markkinatalous (sinällään harvinainen yhdistelmä maailmassa). Se on myös paradigma jonka päälle lähes kaikki yhteiskunnallinen keskutelu molemmissa maissa rakentuu.
Tämä on valitettavan totta. On perusinhimillistä, että kun tiedeyhteisö itse päättää oman rahapottinsa käytöstä, kollegojen kesken ei haluta tehdä kovin suurta priorisointia. Niinpä "Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa" on mukamas ihan yhtä tärkeä tutkimusaihe kuin "Miten RNA säätelee verihiutaleiden toimintaa", tai kun "Automatisoitu atomivoimamikroskopia" katsotaan rahoituksen arvoiseksi, niin tottahan myös "Demokratins kris, könsreaktion och feministiskt motstånd vid skärningspunkten mellan islam och kön i tider med högerpopulism" on vähintään yhtä oleellinen tutkimusaihe. (Em. tutkimushankkeet ovat Suomen Akatemian rahoituspäätöksistä vuosilta 2021-22.)Tämän vuoksi on niin, että kun leikataan tutkimuksesta, ei leikata esim. juuri siitä rapututkimuksesta, vaan tutkimuksesta yleensä. Ja se leikkaus voi sitten osua ihan mihin tahansa tutkimusaiheeseen, esim. vaikkapa siihen terveydenhuollon tai lääketieteen tutkimukseen.
Ideaalimaailmassa asia on noin, mutta me emme elä ideaalimaailmassa. Tuo perustelu hajoaa heti, kun mennään luonnontieteistä ihmistieteiden puolelle. Se muuttuu täydeksi roskaksi, kun sillä yritetään perustella erilaisten vääryystutkimusten (grievance studies) pseudotieteellistä hölynpölyä.Ja ylipäätään silloin kun on kysymys perustutkimuksesta, ei useinkaan vielä tutkimusta tehdessä tai sen valmistuttua edes tiedetä, mihin sen tuloksia mahdollisesti joskus sovelletaan vai sovelletaanko mihinkään.
Voitko olla varma, että politiikot käyttävät sinun rahasi oikeamääräisesti ja sinulle tärkeisiin asioihin? Eikö parempi vaihtoehto olisi, että kansalaisia verotettaisiin vähemmän ja kansalaiset voisivat itse päättää mihin kulttuurimuotoon haluavat rahansa käyttää? Meillä on Suomessa olemassa jo kulttuuri- ja liikuntasetelit. Miksi emme tekisi niin että poistetaan kultuurilta ja urheilulta suorat verotuet ja tuettaisiin niiden toimintaa esim. nostamalla kulttuuri- ja liikuntaseteleiden verovapaata määrää?
Eikö parempi vaihtoehto olisi, että kansalaisia verotettaisiin vähemmän ja kansalaiset voisivat itse päättää mihin kulttuurimuotoon haluavat rahansa käyttää?
Kirjoituksesi sisältää pohjaväitteen, että eri tieteenalat olisi eri arvoisia. Ja eri tieteenalojen sisällä olisi arvokkaampia ja vähemmän arvokkaita tutkimusaloja ja-suuntia. Minusta sellainen on vaarallista ajattelua.Tämä on valitettavan totta. On perusinhimillistä, että kun tiedeyhteisö itse päättää oman rahapottinsa käytöstä, kollegojen kesken ei haluta tehdä kovin suurta priorisointia. Niinpä "Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa" on mukamas ihan yhtä tärkeä tutkimusaihe kuin "Miten RNA säätelee verihiutaleiden toimintaa", tai kun "Automatisoitu atomivoimamikroskopia" katsotaan rahoituksen arvoiseksi, niin tottahan myös "Demokratins kris, könsreaktion och feministiskt motstånd vid skärningspunkten mellan islam och kön i tider med högerpopulism" on vähintään yhtä oleellinen tutkimusaihe. (Em. tutkimushankkeet ovat Suomen Akatemian rahoituspäätöksistä vuosilta 2021-22.)
Ideaalimaailmassa asia on noin, mutta me emme elä ideaalimaailmassa. Tuo perustelu hajoaa heti, kun mennään luonnontieteistä ihmistieteiden puolelle. Se muuttuu täydeksi roskaksi, kun sillä yritetään perustella erilaisten vääryystutkimusten (grievance studies) pseudotieteellistä hölynpölyä.
Jokainen eri mieltä oleva saa vapaasti listata vaikka viisi tärkeintä saavutusta, joita esim. queer-teoriat tai sukupuolen tutkimus on tuottanut maailmalle. Saavutusten ei tarvitse olla vaikuttavuudeltaan esim. Maxwellin yhtälöiden tai Faradayn kokeiden luokkaa. Nuo kuitenkin yleensä ovat esimerkkejä, kun puolustetaan perustutkimuksen tärkeyttä, joten jotakin samansuuntaista toivoisin myös noiden vääryystutkimusten osalta.
Aiheeseen liittyen suosittelen lukemaan sosiologian ja rikosoikeuden professori Jukka Savolaisen kirjoituksen:
Voi olla, tai sitten se kykenee uudistumaan (mutta ei tietenkään talousliberaalien toivomalla tavalla).Ihan lukujen valossa (huoltosuhde, eläkejärjestelmä, hoivakriisi, vaihtotase, valtionvelka) hahmotat varmaan että sosiaalidemokraattinen hyvinvointivaltio tulee päättymään ainakin Suomessa omaan mahdottomuuteensa. Myös kansalaiset alkavat varautua siihen. Parempi olisi tehdä asialla vielä jotain ennen kuin ulkomailta annetaan käskyjä leikkauslistoista. Lisää aiheesta toisessa ketjussa: Keskustelua Suomen hyvinvointiyhteiskunnan rapistumisesta ja sen tulevaisuudesta
On väärä luulo, että klassisen musiikin tukeminen menee lähinnä palkkoihin. Unohdat ne kalliit yhden ainoan musiikinlajin käyttöön rakennetut monumentaaliset rakennukset ja niiden ylläpidon. Kansallisoopperan rakennuskustannuksia en tiedä, mutta HS uutisoi, että Turun uuden klassisen musiikin talon rakentaminen tulee maksamaan 89 miljoona euroa. Veikkaan, että hintalappu on yli 100 miljoonaa, kun rakennus on valmis.Ei se sinänsä ole "parempaa kulttuuria", vaan nuo taidemuodot katoaisivat jos niitä ei tuettaisi. Ja se on sitten arvovalinta, että koetaanko esim. oopperatalo ja klassinen musiikki niin tärkeäksi instituutioksi. että sitä kannattaa tukea. Raha palaa tukemisessa lähinnä palkkoihin, eli kyse on erittäin työllistävästä tukemisesta. Ooppera yksinään työllistää yli 500 henkilöä ja satakunta tuntipalkkaista päälle, joiden avulla tuotetaan ja ylläpidetään omasta mielestäni todella tärkeää, korkeatasoista ja kiinnostavaa kulttuurimuotoa. (Silti liput ovat suhteellisen kalliita). Oopperatalo on myös vetovoimatekijä Helsingille ja koko PK-seudulle. Sama koskee isompia ja pienempiä teattereita tai vaikka taidemuseoita.
On väärä luulo, että klassisen musiikin tukeminen menee lähinnä palkkoihin. Unohdat ne kalliit yhden ainoan musiikinlajin käyttöön rakennetut monumentaaliset rakennukset ja niiden ylläpidon. Kansallisoopperan rakennuskustannuksia en tiedä, mutta HS uutisoi, että Turun uuden klassisen musiikin talon rakentaminen tulee maksamaan 89 miljoona euroa. Veikkaan, että hintalappu on yli 100 miljoonaa, kun rakennus on valmis.
Otetaan vaikka jääkiekkoareena tampereelta. Tampereen kaupunki ja valtio osallistui kustannuksiin sillä verukkeella että se tuo kuntaan kulutusta muualta (yksityiset kuitenkin isoin). Ja ainakin vielä se on ollut kannattava investointi. ex-Hartwall areena on kyllä kunnalle ja valtiolle ollut kannattava investointi, Vaikka se on nyt muutaman vuoden seissyt tyhjänä.Eli nyt on kyse kuntapoitiikasta ja paljon muusta kuin klassisesta musiikista, eli tilat soveltuvat myös muuhun kuin klassiseen musiikkiin.
Lähesty tätä niin, että mitä merkitystä tällä investoinnilla on Turulle kaikkinensa tulevaisuudessa ja miksi Turku haluaa rakentaa uuden salin.
On väärä luulo, että klassisen musiikin tukeminen menee lähinnä palkkoihin. Unohdat ne kalliit yhden ainoan musiikinlajin käyttöön rakennetut monumentaaliset rakennukset ja niiden ylläpidon. Kansallisoopperan rakennuskustannuksia en tiedä, mutta HS uutisoi, että Turun uuden klassisen musiikin talon rakentaminen tulee maksamaan 89 miljoona euroa. Veikkaan, että hintalappu on yli 100 miljoonaa, kun rakennus on valmis.
Miettikää vähän: lähes 100 miljoonaa marginaalimusiikin taloon Suomen kuudenneksi suurimmassa kaupungissa maassa, jossa esimerkiksi terveydenhuolto on ollut suurissa vaikeuksissa jo vuosia. Sekin on hullua, että klassisen musiikin kapellimestareille maksetaan verovaroista palkkaa, johon kaupallisen musiikin puolella yltävät ainoastaaan jotkut villevalot parhaina vuosinaan.
Kansallisoopperaa tukee koko Suomi. Kyse siis ei ole kunnallispolitiikasta.Eli nyt on kyse kuntapoitiikasta ja paljon muusta kuin klassisesta musiikista, eli tilat soveltuvat myös muuhun kuin klassiseen musiikkiin.
Kiitos aivan turhasta neuvosta. En voi. Kukaan ei voi nyt tietää 100 mijoonan euron investoinnin onnistumista.Lähesty tätä niin, että mitä merkitystä tällä investoinnilla on Turulle kaikkinensa tulevaisuudessa ja miksi Turku haluaa rakentaa uuden salin.
Kansallisoopperaa tukee koko Suomi. Kyse siis ei ole kunnallispolitiikasta.
Tähän mennessä rakennetut klassisen musiikin salit soveltuvat erittäin huonosti muuhun kuin siihen musiikkiin, johon ne on rakennettu.
Finlandia-talossa tosin on menny varmaan 5x määrä rahaa seinälaattoihin.Konserttisaleja käytetään laajasti paljon muuhunkin kuin tuetun musiikin esittämiseen. Niissä järjestetään paljon myös kaupallisia ja täysin omarahoitteisia tapahtumia, eikä pelkästään konsertteja vaan muutamin. Ne ovat myös tilasta riippuen esim. konferenssi tai yhtiökokouskäytössä, kuten vaikka Finlandia-talo on ollut. Totta kai kalliita investointeja mutta ei missään nimessä vain tuettuun toimintaan.
Eihän nuo nyt mitään marginaalimusiikin taloja ole. Nuo ovat ihan yleisessä konserttikäytössä. Ja niissä on yleensä myös kaikensorttisia muitakin tapahtumia, konferensseja jne.
En tiedä Turun lukuja juuri nyt, mutta vuoden 2018 luvut näyttävät, että kyseessä on todella marginaalissa oleva taidemuoto:Toki aina voidaan huudella “mutta terveydenhuolto” jne. Mutta kaupunkien pitää kuitenkin jotenkin houkutella niitä veronmaksajia niihin kaupunkeihin, ja se yleensä vaati sen, että siellä on jotain muutakin tarjolla kuin vain se terveydenhuolto.
Joten kaupunkien vetovoiman kannalta on tärkeää, että aina välillä laitetaan sitä rahaa niihin konserttitaloihin ja muihin vastaaviin.
Kyllä toi pohjoismaisten suurin kongressi ja musiikki areena tampereella pärjää melko hyvin. Ja Tampereen Filharmonisen orkesterin kotipaikka.Tähän mennessä rakennetut klassisen musiikin salit soveltuvat erittäin huonosti muuhun kuin siihen musiikkiin, johon ne on rakennettu. Ehkä Turku tekee poikkeuksen. Itse suuresti epäilen.
En tiedä Turun lukuja juuri nyt, mutta vuoden 2018 luvut näyttävät, että kyseessä on todella marginaalissa oleva taidemuoto:
" Turun filharmonisen orkesterin 122 konsertissa kävi vuonna 2018 huimat 58 000 kuulijaa. Kävijämäärä on 2000-luvun ennätys, määrä nousi lähes 5 000 kuulijalla vuoteen 2017 verrattuna. "
Kerro lisää, jos sinulla on parempaa tietoa. Itse huvituin suuresti tuosta: "HUIMAT 58 000 kuulijaa".
Tähän mennessä rakennetut klassisen musiikin salit soveltuvat erittäin huonosti muuhun kuin siihen musiikkiin, johon ne on rakennettu. Ehkä Turku tekee poikkeuksen. Itse suuresti epäilen.
En tiedä Turun lukuja juuri nyt, mutta vuoden 2018 luvut näyttävät, että kyseessä on todella marginaalissa oleva taidemuoto:
" Turun filharmonisen orkesterin 122 konsertissa kävi vuonna 2018 huimat 58 000 kuulijaa. Kävijämäärä on 2000-luvun ennätys, määrä nousi lähes 5 000 kuulijalla vuoteen 2017 verrattuna. "
Kerro lisää, jos sinulla on parempaa tietoa. Itse huvituin suuresti tuosta: "HUIMAT 58 000 kuulijaa".
Niin on. Lainasit kirjoitustani, jossa kerron myös Kansallisoopperasta.Kansallisooppera on Helsingissä.
Finlandia-talo ei kelpaa klassisen musiikin soittajille (HS vuonna 1998).Konserttisaleja käytetään laajasti paljon muuhunkin kuin tuetun musiikin esittämiseen. Niissä järjestetään paljon myös kaupallisia ja täysin omarahoitteisia tapahtumia, eikä pelkästään konsertteja vaan muutamin. Ne ovat myös tilasta riippuen esim. konferenssi tai yhtiökokouskäytössä, kuten vaikka Finlandia-talo on ollut. Totta kai kalliita investointeja mutta ei missään nimessä vain tuettuun toimintaan.
Voisitko lopettaa turhan vänkäyksen?
Olen samaa mieltä että niille ny ei kelpaa mikään. Mutta sen takia pitääkin nämä uudet tehdä kaikkeen sopivaksi. Tampere-talo on valittu klassisen musiikin piirissä parhaaksi vuosia. Mutta siellä on muutakin toimintaa joka kattaa sitten sen klassisen roskan.Finlandia-talo ei kelpaa klassisen musiikin soittajille (HS vuonna 1998).
Ainoa tapa ylläpitää taloa edes jollakin tavalla, on huokutella muuta toimintaa.
Itse olen käynyt ainakin Musiikkitalossa, Sellosalissa, Malmitalossa, Stoassa, Kultsalla ja Finlandiatalossa kuuntelemassa ihan jotain muuta kuin klasaria. Oopperatalossakin oon ainakin kerran käynyt, mutta en hitto muista mitä tsiigaamassa. Ooppera se ei ollut.No toistan kysymyksen, miksi ne soveltuisivat erittäin huonosti muuhun musiikkiin? Koska kyllä niitä käytetään muuhunkin musiikkiin.
Itse olen käynyt ainakin Musiikkitalossa, Sellosalissa, Malmitalossa, Stoassa, Kultsalla ja Finlandiatalossa kuuntelemassa ihan jotain muuta kuin klasaria. Oopperatalossakin oon ainakin kerran käynyt, mutta en hitto muista mitä tsiigaamassa. Ooppera se ei ollut.
Finlandia-talossa tosin on menny varmaan 5x määrä rahaa seinälaattoihin.
Mutta sen takia pitääkin nämä uudet tehdä kaikkeen sopivaksi
Mutta miksi laittaa 100 miljoonaa euroa uuteen taloon? Miksi eivät korjaa vanhaa taloa?Enhän minä kerennyt edes aloittaa.
Pienellä selvityksellä Turkulaiset haluavat korvata käyttöikänsä saavuttaneen konserttitalon.
....
Näin Turkulaiset päätyivät rakentamaan talonsa.
Jos tehtäisiin niinkuin haluat niin koko suomi olisi yhtä Poria. Ja ilman omaa kulttuuria saataisiin tilalle tuontikulttuuria muualta.Mutta miksi laittaa 100 miljoonaa euroa uuteen taloon? Miksi eivät korjaa vanhaa taloa?
Vaatisivat samalla, että remonttiin täytyy saada yksityistä rahaa tai muuten sinfoniabändi saa laittaa pillit pussiin.
Orkesteri, jota katsoo yhteensä 58 000 ihmistä vuosittain (eivät siis ole eri ihmisiä vaan kyseessä on katsojien yhteismäärä), ei ole mikään vetovoima millekään kaupungille.
Mikä ihmeen pyhä lehmä klassinen musiikki on tässä maassa? Ensin rakennetaan Finlandia-talo. Se ei kelpaa soittajille.
Sitten rakennetaan Musiikkitalo. Huono akustiikka. Oman kokemukseni mukaan talon iso(in?) sali on ikävä muulle musiikille, koska osa yleisöstä on esiintyjän selän takana. Kuka hullu menee rokkikonserttiin katsomaan bändin selkäpuolta?
Kaiken kaikkiaan olen totaalisen kyllästynyt tähän, että "valtio" tai "kaupunki" rakentaa ja ylläpitää kaikenlaista turhaa.
Tukea aina voi etenkin nuorten kehittymistä soittajina, mutta pitäisi olla selvää, että kaiken musiikin pitäisi edes pyrkiä siihen, että tulot tulevat samalla tavalla. Turussa on Logomo. Eikö se ole riittävä? Onko sielläkin huono akustiikka klassisen musiikin orkesterille?
Oman kokemukseni mukaan talon iso(in?) sali on ikävä muulle musiikille, koska osa yleisöstä on esiintyjän selän takana. Kuka hullu menee rokkikonserttiin katsomaan bändin selkäpuolta?
Sama “ongelma” on jokaisella stadionilla ja urheilu/monitoimiareenalla, joissa kuitenkin jatkuvasti järjestetään rokkikonsertteja. Ratkaisuhan on yleensä se, että ei vain myydä lippuja niille paikoille jotka ovat siellä lavan takana (tai joissakin tapauksissa suunnitellaan se lava siten, että se voidaan laittaa keskelle päädyn sijaan).
Eikö se Yö ja Dingo tulleet Porista? Eivät tainneet paljon saada apurahoja. Mielestäni ovat hyvinkin suomalaista kulttuuria. Vai loppuiko teillä kulttuuri, kun Olli Lindholm kuoli?Jos tehtäisiin niinkuin haluat niin koko suomi olisi yhtä Poria. Ja ilman omaa kulttuuria saataisiin tilalle tuontikulttuuria muualta.
Musiikkitalossa myydään lippuja lavan taakse. Tai ainakin ennen myyntiin. Ei ole kokemusta koronavuosilta.Sama “ongelma” on jokaisella stadionilla ja urheilu/monitoimiareenalla, joissa kuitenkin jatkuvasti järjestetään rokkikonsertteja. Ratkaisuhan on yleensä se, että ei vain myydä lippuja niille paikoille jotka ovat siellä lavan takana (tai joissakin tapauksissa suunnitellaan se lava siten, että se voidaan laittaa keskelle päädyn sijaan).
Musiikkitalossa mydään lippuja lavan taakse. Tai ainakin ennen myyntiin. Ei ole kokemusta koronavuosilta.
Et siis ole itse käynyt paikan päällä? Aivan hullu se sali, josta kirjoitinNo sitten ilmeisesti näkevät, että kokemus on sieltäkin käsin rahan arvoinen.
Et siis ole itse käynyt paikan päällä? Aivan hullu se sali, josta kirjoitin
"Oman ongelmansa aiheuttaa Musiikkitalon katsomon muoto, joka jättää suuren osan yleisöstä esiintyjän taakse tai sivuun. Viihdeartisteille tämä on ongelma. ”Musiikkitalon 1 700 katsojapaikasta käyttökelpoisia on noin 1 200”, Hollstén sanoo. ”Muut 500 paikkaa menevät vain kovalla alennuksella.”
" Helsingin Musiikkitalossa järjestetään keskikesällä ainoastaan tutustumiskierroksia, vaikka matkailua edistävän Visit Finlandin tutkimuksen mukaan ainakin osa Suomeen tulevista turisteista olisi kiinnostunut kuulemaan kaupungissa niin klassista kuin muutakin musiikkia "![]()
Miksei hieno talo soi? Konserttijärjestäjät paljastavat neljä syytä, miksei Musiikkitalo kelpaa kesäisin
Musiikkitalon salit huokuvat kesällä tyhjyyttään.www.hs.fi
Tästä olemme ennenkin keskustelleet. Ymmärsin, että sinä jaat Antti Rinteen keksimän periaatteen, jota Sanna Marin jatkaa:Minusta on jokseenkin hupaisaa, että niistä asioista haluttaisiin jotenkin säästää, joista aidosti Suomi tunnetaan maailmalla juuri sen porukan silmissä, jolla on mahdollisuus halutessaan tänne investointeja kanavoida: korkeakoultturista, klasarista, oopperasta ja laulajista.
Pieni ja köyhä maa on kyllä onnistunut tuottamaan tasa-arvoa peruskoululla ja samaan aikaan myös panostamaan korkeakulttuuriin.
Mutta peruskoulu ei valitettavasti ole onnistunut välittämään väestölle välineitä niiden ymmärtämiseen ja arvostukseen vanhan rahan maiden yksityiskoulujen perinteiden tapaan.
Koetko tietäväsi keskimääräistä paremmin mihin verorahoja käytetään? Jos koet, niin millä perusteella ja miten olet hankkinut tietosi?
Kokemusmaailmasta ja tunneasioista on tosiaan tällaiseen aiheeseen vaikea sanoa mitään millä voisi olla teoriassakaan merkitystä. Tuolla vastauksella tosin todistaa jo vähintään olevansa yhteiskunnallisista asioista sitä keskimmäistä kansalaista paremmin kärryillä, niin karua kuin se onkin.
Eika pelkastaan kuinka paljon vaan miten. Kaytannossa ainoa radiokanava mista Sibeliusta ja muita suomalaisia saveltajia voi kuunnella muutaman kerran paivassa on radio classic joka sekin on kaupallisesti tuotettu kanava. Huippusoittajista en tieda mutta isot kapellimestarit Suomesta joita tallakin kanavalla soitetaan ovat usein ohjaamassa ulkomaalaisia orkestereita.Moni vois miettiä vaik Sibeliusta Suomen itsenäistymisen aireuena. Tietty tälläisille on hankala pistää hintalappua, mut ei sen pitäis tarkoittaa täydellistä dissaustakaan (jos ei vaikka ymmärrä).
Tarkoitan tällä sitä, et klassisella musiikilla on merkitystä ja sitä pitää tukea. Eri asia on sitten tietty, kuinka paljon. Kuitenkin itse näkisin, että suomen täytyy pitää yllä Sibeliuksen perintöä.
Moni vois miettiä vaik Sibeliusta Suomen itsenäistymisen aireuena. Tietty tälläisille on hankala pistää hintalappua, mut ei sen pitäis tarkoittaa täydellistä dissaustakaan (jos ei vaikka ymmärrä).
Tarkoitan tällä sitä, et klassisella musiikilla on merkitystä ja sitä pitää tukea. Eri asia on sitten tietty, kuinka paljon. Kuitenkin itse näkisin, että suomen täytyy pitää yllä Sibeliuksen perintöä.
Kansalaisilta ei mitään varasteta. Itse ja vapaaehtoisesti ne pelikoneisiin ja lottokuponkeihin rahansa on tunkeneet.Sen voi toteuttaa ihan säätiöiden ja yksityisen pääoman kautta. Miksi pitää ensiksi varastaa kansalaisilta rahat sen rahoittamiseksi? Jos tahtoa löytyy niin kyllä rahoituskin löytyy. Yhtä lailla se klassinen musiikki on musiikkia siinä missä populäärimusiikkikin. Minkä takia sille pitää antaa erivapaudet?
Tällä hetkellä meillä on musiikkipiireissä Suomessa kahden luokan kansalaisia: ne jotka saavat helppoa rahaa soittamisesta ja ne jotka joutuvat taistelemaan elantonsa eteen. Järjestelmä haluaa valita voittajat mutta onko se reilua?
Ei kukaan pelikonetta pelaava mieti, että "tuenpa tässä oopperaa". Ja ne rahat voisi käyttää myös muuhun.Kansalaisilta ei mitään varasteta. Itse ja vapaaehtoisesti ne pelikoneisiin ja lottokuponkeihin rahansa on tunkeneet.
Nuo rahoitukset on tulleet ja tulee siis edelleenkin sieltä veikkausvoittovaroista.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.