En oo vänkäämässä Somaliasta ihanneyhteiskuntaa kuten tossa joku teki. Mut aika alaikäiset setit on vuonna 2018 väittää etteikö vapaa markkinatalous olisi tärkein nykyistä elintasoa ja sivilisaatiota ylläpitävä "järjestelmä". Mä oon niin nuori etten elänyt neuvostoliiton aikaan, mut mitä oon historiasta oppinut niin toi koko läppä jostain "järjestelmästä" on aika vanhanaikainen. Mun mielestä joko naivien tai elämässään epäonnistuneiden ihmisten juttelua alkaa tosissaan selittämään jostain kommunismista ja muusta fasismista 2018. Onneks vapaus on in niin vahvasti ettei kukaan tai mikään ota noita puheita enää vakavasti.
Missään maassa ei näin 2018 harjoiteta täysin vapaata markkinataloutta. Historia tuntee lyhempiä ja pidempiä kokeilujaksoja sen parissa ympäri maailmaa ja niistä on otettu opiksi.
Broadcomin suunnitelma ostaa Qualcomm torpattiin valtion väliintulolla - io-tech.fi
Tässä esimerkki siitä kun turvallisuuspolitiikka ajaa vapaan markkinatalouden edelle Yhdysvalloissa
Microsoft Corp v Commission - Wikipedia
Tässä taas EU taistelee monopolia vastaan.
KHO: Suomessa toimi valtakunnallinen asfalttikartelli 1994-2002 - Korkein hallinto-oikeus
Valtio vs. asfalttikartelli. Sama kuin yllä, mutta tällä kertaa yhden yrityksen sijaan määräävää markkina-asemaa käytti useamman yhtiön liittouma. Tätä vastaan taistellaan kaikkialla, paitsi Venäjän kaltaisissa persreijissä, jossa kartellit ovat ihan arkipäivää, kunhan johtavat yhtiöt ovat Putinin kavereiden hallussa.